KISS: Keep It Simple, Stupid

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg har påpekt tidligere vedr. Olson-eksperimentet at romkurvens avrulling i diskanten skyldtes fordreining i utstyret på 1940-tallet. Som Olson er inne på, var folk likevel ikke overbevist om at en flat kurve ville foretrekkese fremfor datidens kurve.

    Romkurven tilhører definitivt kunsten, og kunsten skjer frem til opptak og eventuell miksing og mastring. Å spille av opptak er derimot kke kunst når man snakker om nøytralitet. Avspilling er en teknisk øvelse, ikke en kunstform. Når man snakker om preferanser og hedonisme, kan avspilling også klassifiseres som kunst hvis man ønsker det. Jeg tror det er mye slik kunst på HFS.
    Selv om du har en glidning forstår du åpenbart ikke Olson fullt ut. Han har ikke beskrevet kurvens form, kun ideell båndbredde. At du omskriver hans forskning og tar det til inntekt for egen misforståelse er uheldig.

    Nøytralitet er sikret av en lineær transferfunksjon, men mennesker i begge ender gjør øvelsen udefinerbar. Du kan aldri vite hvordan lydteknikeren oppfatter lyden og hvordan han overskyter/underskyter selve mixen i forhold til det nøytrale. En flat frekvensrespons hjemme sikrer på ingen måte en nøytral gjengivelse, man er dessverre prisgitt eget øre.

    Synes forsåvidt det er på tide at du slutter å late som du representerer ingeniørfaget. Du har åpenbare huller i din fysikkkunnskap og tyr til en byråkratisk tolkning. Oppleste og vedtatte dogmer strider mot den vitenskapelige metode, særlig når de mistolkes så til de grader.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Vel, du foretrekker jo noen av verdens mest skakke høyttalere. Poenget mitt er at det er full mulig at folk foretrekker en mindre nøytral høyttaler, på samme måten som "forskning" viser at TVens butikkmodus foretrekkes fremfor kalibrert modus.
    Jeg har postet frekvensgangen til mitt oppsett her i tråden. Det er ikke mange oppsett i Norge som en jevnere frekvensgang enn det jeg har. Men det er nok litt vanskelig for deg å forholde deg til.

    Du tar også feil når det gjelder bilde.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.336
    Antall liker
    8.417
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Du trekker inn preferanser i en diskusjon om nøytralitet ("ikke foretrekker"). Hvis du foretrekker å booste bassen, så er det naturligvis helt greit, men det er altså ikke et tiltak for å oppnå nøytral avspilling.
    Var jo ikke det jeg sa. Men du legger opp til att det er kun jeg som foretrekker det. En kurve som ikke er helt i "vater" er det de fleste liker, og er best å høre på. Du vrenger og vrir. Hadde vi tatt 100 medlemmer her inne så tror jeg ikke svaret er slik du og han du siterer tror.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har postet frekvensgangen til mitt oppsett her i tråden. Det er ikke mange oppsett i Norge som en jevnere frekvensgang enn det jeg har. Men det er nok litt vanskelig for deg å forholde deg til.

    Du tar også feil når det gjelder bilde.
    Du har ingen målinger av dine høyttalere, bare målinger av høyttalere i rom, som ikke er det samme.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Selv om du har en glidning forstår du åpenbart ikke Olson fullt ut. Han har ikke beskrevet kurvens form, kun ideell båndbredde. At du omskriver hans forskning og tar det til inntekt for egen misforståelse er uheldig.

    Nøytralitet er sikret av en lineær transferfunksjon, men mennesker i begge ender gjør øvelsen udefinerbar. Du kan aldri vite hvordan lydteknikeren oppfatter lyden og hvordan han overskyter/underskyter selve mixen i forhold til det nøytrale. En flat frekvensrespons hjemme sikrer på ingen måte en nøytral gjengivelse, man er dessverre prisgitt eget øre.

    Synes forsåvidt det er på tide at du slutter å late som du representerer ingeniørfaget. Du har åpenbare huller i din fysikkkunnskap og tyr til en byråkratisk tolkning. Oppleste og vedtatte dogmer strider mot den vitenskapelige metode, særlig når de mistolkes så til de grader.
    Hvordan kan du forklare at lydfolk jobber med flat kurve?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Du har ingen målinger av dine høyttalere, bare målinger av høyttalere i rom, som ikke er det samme.
    Men nå var det romkurven vi diskuterte.

    Og det er jo den som er interessant. Det er jo grunnen til at du tilsynelatende ikke koser deg med anlegget hjemme - akustikken din er helt katastrofe, og rapporten du har postet viser jo at det må låte helt jævlig hjemme hos deg. Men du tror åpenbart at det er nøytralt - noe det selvsagt ikke er.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Men nå var det romkurven vi diskuterte.

    Og det er jo den som er interessant. Det er jo grunnen til at du tilsynelatende ikke koser deg med anlegget hjemme - akustikken din er helt katastrofe, og rapporten du har postet viser jo at det må låte helt jævlig hjemme hos deg. Men du tror åpenbart at det er nøytralt - noe det selvsagt ikke er.
    Jeg har sagt til deg og mange andre «hundre» ganger at min avspilling ikke er nøytral pga rommet, men jeg foretrekker å ha det sånn i stedet for å innbille meg at akustikkplater vill gitt meg en mye bedre opplevelse.

    Jeg lytter med ørene for rekreasjon, ikke med øynene.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Du lytter definitivt ikke med ørene
    La meg sitere Toole igjen:

    "This disagreement between what is measured and what is heard has been the motivation for much scientific investigation of the acoustics of rooms, both large and small. In some ways, our problems with rooms, especially small rooms, began when we started to make measurements. Our eyes were offended by things seen in the measurements, but our ears and brain heard nothing wrong with the audible reality. As we will see, some of the resolution of the dilemma is in the ability of humans to adapt to, and make considerable sense of, a wide variety of acoustical circumstances. Separating sound sources from the spaces they are in is something humans do routinely".

    Jeg synes Toole har et godt poeng. Hva tenker du?
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.120
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    La meg sitere Toole igjen:

    "This disagreement between what is measured and what is heard has been the motivation for much scientific investigation of the acoustics of rooms, both large and small. In some ways, our problems with rooms, especially small rooms, began when we started to make measurements. Our eyes were offended by things seen in the measurements, but our ears and brain heard nothing wrong with the audible reality. As we will see, some of the resolution of the dilemma is in the ability of humans to adapt to, and make considerable sense of, a wide variety of acoustical circumstances. Separating sound sources from the spaces they are in is something humans do routinely".

    Jeg synes Toole har et godt poeng. Hva tenker du?
    Kan ikke det samme da sies om høyttalere, måler feil men låter helt ok?
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.835
    Antall liker
    961
    har da tidligere kjøpt noen høyttalerpar som låt ok og likte over en periode, anbefalte de noen ganger også. til jeg innså hvor dum jeg var.. de var helt forferdelig egentlig :ROFLMAO: etter ha blitt klimatisert til design som måler noenlunde greit (selv billige) så er det lett å plukke de ut om de kom tilbake. aldri igjen.
    fullt mulig å like elendige konstruksjoner en god stund, om man ikke vet bedre. skylder på akustikk, dårlig innspilling, matching, innkjøring etc.
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg har sagt til deg og mange andre «hundre» ganger at min avspilling ikke er nøytral pga rommet, men jeg foretrekker å ha det sånn i stedet for å innbille meg at akustikkplater vill gitt meg en mye bedre opplevelse.

    Jeg lytter med ørene for rekreasjon, ikke med øynene.
    Foretrekker du lyden du har hjemme fremfor Makkintosken og Shy sitt oppsett? Da melder jeg meg i så fall ut av diskusjonen
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.471
    Antall liker
    3.594
    Sted
    Sunnmøre
    har da tidligere kjøpt noen høyttalerpar som låt ok og likte over en periode, anbefalte de noen ganger også. til jeg innså hvor dum jeg var.. de var helt forferdelig egentlig :ROFLMAO: etter ha blitt klimatisert til design som måler noenlunde greit (selv billige) så er det lett å plukke de ut om de kom tilbake. aldri igjen.
    Dette er sikkert litt på sida, men eg meiner å hugsa at du brukte Linkwitz Orion (-ish, LX521 kanskje?) ein periode iallfall. Eg har, sidan eg høyrde om dei, vore utruleg fascinert fordi det verkar umiddelbart riktig å “spela med rommet, ikkje mot” (eg er svak for marknadsføring).

    Om eg har rett: Bruk{te,er} du desse med EQ/delefilter ut av boksen, eller tuna du dei etter i rommet?

    Edit: @svart-hvitt, oppriktig sorry for å dra dette inn i din tråd, det var faktisk eit uhell (eg trudde vi var i tråden for gresk kvile), men eg trur likevel det hadde vore interessant om @ufo svara.
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    La meg sitere Toole igjen:

    "This disagreement between what is measured and what is heard has been the motivation for much scientific investigation of the acoustics of rooms, both large and small. In some ways, our problems with rooms, especially small rooms, began when we started to make measurements. Our eyes were offended by things seen in the measurements, but our ears and brain heard nothing wrong with the audible reality. As we will see, some of the resolution of the dilemma is in the ability of humans to adapt to, and make considerable sense of, a wide variety of acoustical circumstances. Separating sound sources from the spaces they are in is something humans do routinely".

    Jeg synes Toole har et godt poeng. Hva tenker du?
    Tror det er greit og avslutt her for min del. Skal aldri blande meg inn i din intensjon her inne.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Foretrekker du lyden du har hjemme fremfor Makkintosken og Shy sitt oppsett? Da melder jeg meg i så fall ut av diskusjonen
    @MakkinTosken har veldig god lyd. Mitt oppsett gjør enkelte ting bedre enn @MakkinToskens, men i sum er avspillingen hos ham bedre pga. rommet.

    @The Shy sitt oppsett er det jeg tidligere kalte et laboratorium. Noe sånt vil jeg ikke ha hjemme. @the Shys anlegg er interessant fra et «vitenskapelig» ståsted, for det utfordrer det meste av det vi vet om god lyd: @The Shy har et dårlig utgangspunkt fordi høyttalerne bryter med en rekke av «reglene» for høyttalerdesign. De måler sannsynligvis meget svakt i åpent rom. Men han bruker DSP for å bøte på svakhetene i høyttalerne. Samtidig har han dempet i hjel rommet, i den grad at etterklangen er mindre enn anbefalt i studio. Når folk liker dette anlegget så godt - og mener det er nøytralt (mange av de samme som mener at dette anlegget er nøytralt, sier samtidig at nøytralitet er tull, udefinert, gir dårlig lyd osv.) - så reiser det spørsmål om hva vi vet om lyd: Er det bare å sette sammen drivere i bokser, kjøre det gjennom DSP, fylle rommet med akustikkprodukter, og så har man oppnådd «naturlig» lyd. Det er en besnærende tanke.
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    625
    Antall liker
    2.709
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Ikke rart at The Shy vil avslutte her i denne tråden. Når man leser hva trådstarter lirer av seg i innlegg nr 1455, så forstår man at det ikke er mulig å diskutere med noen som er på feil planet i feil galakse. Ikke bare det, feiltagelser og direkte frekkheter blir her servert på et fat av totale misforståelser...
    God lyd kan gjøres relativt enkelt, ja, men man må i det minste ha en forståelse for hva god lyd innebærer av krav utstyr og rommet det står i.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.336
    Antall liker
    8.417
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    @svart-hvitt du er jo det vi vil kalle frekke og lite empatiske.
    Svært skjeldent jeg kaller folk slikt. Men du tar faan meg kaka.
    Du har selvfølgelig rett uansett hva dine motdebantanter mener. De du diskuterer med har hatt besøk av hifiblader og blir rost opp i sky. Men i dine øyne er det ikke bra. Uff sier jeg bare.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.639
    Antall liker
    3.250
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Var jo ikke det jeg sa. Men du legger opp til att det er kun jeg som foretrekker det. En kurve som ikke er helt i "vater" er det de fleste liker, og er best å høre på. Du vrenger og vrir. Hadde vi tatt 100 medlemmer her inne så tror jeg ikke svaret er slik du og han du siterer tror.
    Det er bare å å gjøre en uhøytidelig undersøkelse og spørre medlemmene hva de synes låter mest naturlig i sitt lytterom. Jeg synes dette låter ganske naturlig hos meg. Lite fall fra ca 100hz til 20khz, men klar heving i nivået under 100hz. Jeg synes i veldig liten grad at hevingen under 100hz «fargelegger» eller «maskerer» lyden over 100hz. Her er to av mine anlegg. Øverste rom er ca 38kvm og 3 meter takhøyde. Nederste rom er ca 52 kvm og høyde fra 2.4-4.4 meter. Litt etter hvordan man leser kurvene er fallet fra 20hz til 10khz kanskje 6-8dB
    230606 3 L AND R AVG.jpeg
    IMG_7466.jpeg
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.679
    Torget vurderinger
    1
    Er det bare å sette sammen drivere i bokser, kjøre det gjennom DSP, fylle rommet med akustikkprodukter, og så har man oppnådd «naturlig» lyd. Det er en besnærende tanke.
    Hva om det faktisk bare er så enkelt som det? :geek: Hvorfor skal man overtenke og gjøre ting vanskeligere enn det er? Det er jo bare signaler i form av frekvenser i hørbart område, det er ikke mer avansert enn det.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.281
    Antall liker
    2.525
    Torget vurderinger
    1
    @MakkinTosken har veldig god lyd. Mitt oppsett gjør enkelte ting bedre enn @MakkinToskens, men i sum er avspillingen hos ham bedre pga. rommet.

    @The Shy sitt oppsett er det jeg tidligere kalte et laboratorium. Noe sånt vil jeg ikke ha hjemme. @the Shys anlegg er interessant fra et «vitenskapelig» ståsted, for det utfordrer det meste av det vi vet om god lyd: @The Shy har et dårlig utgangspunkt fordi høyttalerne bryter med en rekke av «reglene» for høyttalerdesign. De måler sannsynligvis meget svakt i åpent rom. Men han bruker DSP for å bøte på svakhetene i høyttalerne. Samtidig har han dempet i hjel rommet, i den grad at etterklangen er mindre enn anbefalt i studio. Når folk liker dette anlegget så godt - og mener det er nøytralt (mange av de samme som mener at dette anlegget er nøytralt, sier samtidig at nøytralitet er tull, udefinert, gir dårlig lyd osv.) - så reiser det spørsmål om hva vi vet om lyd: Er det bare å sette sammen drivere i bokser, kjøre det gjennom DSP, fylle rommet med akustikkprodukter, og så har man oppnådd «naturlig» lyd. Det er en besnærende tanke.

    Jeg har jo hørt alle tre oppsett og i egne øre har jeg en relativt god teft for kvaliteter og dette innlegget blir for meg helt uforståelig.

    Hva med å være litt spesifikk, hvilke enkeltting gjør ditt bedre enn toskens?

    Når det kommer til The shy sitt oppsett og at det utfordrer det meste vi vet om god lyd fra et vitenskapelig ståsted fikk jeg meg en god latter… Er det den jevne og kort etterklang, frekvensresponsen eller den lave forvrenging og omtrent perfekt impulsrespons som står for utfordringen?

    Nå er vel også DSP bruken meget moderat i forhold til din og veldig mange andre sin så så dårlig kan nok ikke høyttalerne være.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.639
    Antall liker
    3.250
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Der kunne jo vært interessant å fått laget en litt mer ordentlig statistisk oppsummering av hvordan sentralens medlemmer har tunet sine anlegg for å få den lyden de liker og også forstå om lyden de liker er det de oppfatter som nøytral eller naturlig.
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Mitt oppsett gjør enkelte ting bedre enn @MakkinToskens, men i sum er avspillingen hos ham bedre pga. rommet.
    Jøss - så da hadde rom og akustikk noe å si for lyden alikevel da.

    @The Shy sitt oppsett er det jeg tidligere kalte et laboratorium. Noe sånt vil jeg ikke ha hjemme. @the Shys anlegg er interessant fra et «vitenskapelig» ståsted, for det utfordrer det meste av det vi vet om god lyd: @The Shy har et dårlig utgangspunkt fordi høyttalerne bryter med en rekke av «reglene» for høyttalerdesign. De måler sannsynligvis meget svakt i åpent rom. Men han bruker DSP for å bøte på svakhetene i høyttalerne. Samtidig har han dempet i hjel rommet, i den grad at etterklangen er mindre enn anbefalt i studio. Når folk liker dette anlegget så godt - og mener det er nøytralt (mange av de samme som mener at dette anlegget er nøytralt, sier samtidig at nøytralitet er tull, udefinert, gir dårlig lyd osv.) - så reiser det spørsmål om hva vi vet om lyd: Er det bare å sette sammen drivere i bokser, kjøre det gjennom DSP, fylle rommet med akustikkprodukter, og så har man oppnådd «naturlig» lyd. Det er en besnærende tanke.
    Du hadde neppe funnet et tre midt i granskogen.

    Også tenker jeg vel disse angrepene dine er et ganske godt tegn på at du også skjønner at alle argumentene dine bare blir en meningsløs suppe uten sammenheng.
    Og det koker jo rundt det samme- du mener du har referanselyd hjemme - Genelecene måler supert (vil jeg tro) anekoisk, og Amir (og du) mener rommet ikke spiller noen rolle. Gratulerer - kos deg med lyden.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Der kunne jo vært interessant å fått laget en litt mer ordentlig statistisk oppsummering av hvordan sentralens medlemmer har tunet sine anlegg for å få sen lyden de liker og også forstå om lyden de liker er det de oppfatter som nøytral eller naturlig.
    Det har vi faktisk ganske godt bilde på - spesielt etter at mange begynte å bruke REW og AL.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.336
    Antall liker
    8.417
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ett eksempel til ettertanke.
    Men dette blir vell plukket ifra hverandre.
    Bare 4 korrigeringer her.

    1686290634903.png
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    @The Shy sitt oppsett er det jeg tidligere kalte et laboratorium. Noe sånt vil jeg ikke ha hjemme. @the Shys anlegg er interessant fra et «vitenskapelig» ståsted, for det utfordrer det meste av det vi vet om god lyd: @The Shy har et dårlig utgangspunkt fordi høyttalerne bryter med en rekke av «reglene» for høyttalerdesign. De måler sannsynligvis meget svakt i åpent rom. Men han bruker DSP for å bøte på svakhetene i høyttalerne. Samtidig har han dempet i hjel rommet, i den grad at etterklangen er mindre enn anbefalt i studio. Når folk liker dette anlegget så godt - og mener det er nøytralt (mange av de samme som mener at dette anlegget er nøytralt, sier samtidig at nøytralitet er tull, udefinert, gir dårlig lyd osv.) - så reiser det spørsmål om hva vi vet om lyd: Er det bare å sette sammen drivere i bokser, kjøre det gjennom DSP, fylle rommet med akustikkprodukter, og så har man oppnådd «naturlig» lyd. Det er en besnærende tanke.
    Disse påstandene er det ikke første gang jeg leser eller hører. Derfor benytter jeg anledningen til å anbefale at dere oppgraderer "informantnettverket" deres.

    Det er lett å glemme veien som er gått og researchen som ligger bak dette oppsettet. Løsningene er som tatt ut ifra læreboka.
    Jeg skal ikke spekulere i hva som er motivasjonen bak sladderet dere sprer.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ja, men ikke oppsummert på en ordentlig måte slik at det blir publiserbart materiale.
    Vi trenger jo ikke å publisere noe.
    Ser du på din kurve, osten og min kurve under - så er det jevnt fallende med ca 10dB fra 20Hz til 20kHz. Glatter du de og legger de oppå hverandre så er de trolig innenfor +/-1dB. Og det er dette som er nøytral lyd.


    Frekvensrespons.jpg
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.471
    Antall liker
    3.594
    Sted
    Sunnmøre
    Ja, men ikke oppsummert på en ordentlig måte slik at det blir publiserbart materiale.
    "Perceptions of neutrality. The in-room frequency reponse curves among Norwegian audio enthusiasts."

    "The ideology of frequency response curves. A rhetorical analysis."

    Eg trur det er lettare å få siste publisert. Faktisk ser eg allereie føre meg korleis det kunne vore gjort.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg skal ikke spekulere i hva som er motivasjonen bak sladderet dere sprer.
    Tror veldig mange er oppriktig nysgjerrige og jeg synes du/dere skal være forsiktige med å demonisere de som ikke følger de "korrekte" strømmene her inne. For det er faktisk ikke alle som er enig om alt, det må være lov.

    Jeg vet at @The Shy tar kritikken fra svart-hvitt med knusende ro og synes det er ugreit av @steinost , @Hunsbedt og nå du å komme med slikt. Gjør som Roald og kom med motargumenter.

    Synes forøvrig ikke svart-hvitt var frekk. Han ble spurt, svarte ærlig og åpent slik at Shy har mulighet til å svare. Er det virkelig sladder?
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    625
    Antall liker
    2.709
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Tror veldig mange er oppriktig nysgjerrige og jeg synes du/dere skal være forsiktige med å demonisere de som ikke følger de "korrekte" strømmene her inne. For det er faktisk ikke alle som er enig om alt, det må være lov.

    Jeg vet at @The Shy tar kritikken fra svart-hvitt med knusende ro og synes det er ugreit av @steinost , @Hunsbedt og nå du å komme med slikt. Gjør som Roald og kom med motargumenter.

    Synes forøvrig ikke svart-hvitt var frekk. Han ble spurt, svarte ærlig og åpent slik at Shy har mulighet til å svare. Er det virkelig sladder?
    Jeg står helt inne for min "demonisering", hvis det er det du kaller blant annet mitt innlegg for...:LOL:
    SH sitt innlegg oser av forakt for en av de bedre fremgangsmåtene man har for å få tilnærmet korrekt lydgjengivelse i et rom. Innlegget har påstander som er direkte feil, og da er det helt på sin plass å påpeke dette. Motargumentene i denne tråden er det plenty nok av, og også forslag til hva som kan gi god lyd...
    Forøvrig ønskes det en sladderfri helg, fra det syndige og demoniske Bibelbeltet her nede!:p
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.639
    Antall liker
    3.250
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    "Perceptions of neutrality. The in-room frequency reponse curves among Norwegian audio enthusiasts."

    "The ideology of frequency response curves. A rhetorical analysis."

    Eg trur det er lettare å få siste publisert. Faktisk ser eg allereie føre meg korleis det kunne vore gjort.
    Ha, ha, jeg hadde nok tenkt meg noe mer presist enn det. Hvis en bygger opp et ordentlig datasett så kan det være at man ser forskjeller i prefererte kurver basert på feks størrelse på rom, etterklangstid, digital eller analog primærkilde, anlegg med dsp eller uten og så videre. Ved å samle inn REW filer så kan disse legges på hverandre for å lage gjennomsnitt og avvik for forskjellige kategorier.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.471
    Antall liker
    3.594
    Sted
    Sunnmøre
    Hvis en bygger opp et ordentlig datasett så kan det være at man ser forskjeller i prefererte kurver basert på feks størrelse på rom, etterklangstid, digital eller analog primærkilde, anlegg med dsp eller uten og så videre. Ved å samle inn REW filer så kan disse legges på hverandre for å lage gjennomsnitt og avvik for forskjellige kategorier.
    Kvantitativ metode, pføy. Spytt. Sånt er for ingeniørar og humanistar som har lyst til å vera det. Det vert ikkje skikkeleg tåkefyrsteri om du ikkje har tekst du kan fortolka, og ein gamal tyskar (dvs, Gadamer) å sitera. 😇

    Spøk til sides, dette høyrest jo ut som crowd-sourcing av same materiale som Genelec (hah, finally on-topic) samlar inn frå brukarane sine? Kul idé, iallfall, skal vi sjå kven som kjem først i mål?

    1686313814501.png


    (Neidå, eg berre tullar).
     
    Sist redigert:

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    @svart-hvitt du er jo det vi vil kalle frekke og lite empatiske.
    Svært skjeldent jeg kaller folk slikt. Men du tar faan meg kaka.
    Du har selvfølgelig rett uansett hva dine motdebantanter mener. De du diskuterer med har hatt besøk av hifiblader og blir rost opp i sky. Men i dine øyne er det ikke bra. Uff sier jeg bare.
    @steinost og @Hunsbedt , når jeg påpeker at @the Shys høyttalere bryter «reglene« for god høyttalerdesign, er det bl.a. figuren nedenfor jeg har i tankene. Figuren er fra AES Fellow John Watkinsons artikkel «Loudspeaker Technology Part 15: A Catalogue of Shortcomings». Det er punkt 1 og 2 jeg har i tankene. I tillegg kommer den store avstanden mellom driverne, en svakhet som @The Shy er klar over all den tid jeg mener å huske at han hadde 2 mellomdrivere over og under (til sammen 4) diskanten, mens han nå har bare 1 mellomdriver over og under diskanten (til sammen 2).

    Problematisk direktivitet og kamfiltereffekter er vanlig når driverne er organisert slik - noe som ikke kan rettes opp med dsp.

    Jeg kan ikke se at det er «frekt» og «lite empatisk» å påpeke slikt i en diskusjon.

    IMG_0668.png
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Hva om det faktisk bare er så enkelt som det? :geek: Hvorfor skal man overtenke og gjøre ting vanskeligere enn det er? Det er jo bare signaler i form av frekvenser i hørbart område, det er ikke mer avansert enn det.
    Hvis det var så enkelt, ville vi ikke de sett at ekkofrie rom bli lagt ned og høyttalerutvikling stoppe opp til fordel for innebygd DSP?

    Spør du en ingeniør, tipper jeg han vil si at det er noen ting man kan rette opp med dsp, mens det er andre ting som må løses fysisk.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har jo hørt alle tre oppsett og i egne øre har jeg en relativt god teft for kvaliteter og dette innlegget blir for meg helt uforståelig.

    Hva med å være litt spesifikk, hvilke enkeltting gjør ditt bedre enn toskens?

    Når det kommer til The shy sitt oppsett og at det utfordrer det meste vi vet om god lyd fra et vitenskapelig ståsted fikk jeg meg en god latter… Er det den jevne og kort etterklang, frekvensresponsen eller den lave forvrenging og omtrent perfekt impulsrespons som står for utfordringen?

    Nå er vel også DSP bruken meget moderat i forhold til din og veldig mange andre sin så så dårlig kan nok ikke høyttalerne være.
    Mine høyttalere, S360A og 8351A, har ulike egenskaper, men begge kjennetegnes av at lyden er klar. Før @MakkinTosken la til Trinnov i kjeden, var dette en egenskap hvor de to høyttalerne var bedre enn Toskens. Etter Trinnov var det som om Dynaudioene ble mer likee Genelec. Lydbildet ble fastere med Trinnov, noen vil kanskje si at lydbildet etter Trinnov ble mindre utflytende og mindre livlig - men i mitt hode ble det ryddigere selv om det var som om størrelsen på lydbildet gikk ned et hakk. Trinnov gjorde at høyttalerne oppleves som mer koherente og det føles som om transienter sitter bedre. Disse egenskapene finnes i Genelecs høyttalere rett ut av boksen. Da Trinnov kom inn hos @MakkinTosken , gjør det overlegent bedre rommet hans at forskjellene i lydkvalitet øker. Selv om Dynaudioene med Trinnov høres mer ut som Genelec (jeg tror de to ganske enkelt høres ut som korrekte høyttalere), er det likevel forskjeller som sammen med rommet gjør at signaturen i de to oppsettene blir annerledes - med det til følge at @MakkinToskens oppsett er bedre på det meste. Klarheten hos Genelec er det imidlertid vanskelig å matche helt.

    Det er enkelte ting ved S360A som er besnærende, som f.eks. punch-lyden på låta Control av Röyksopp (#6 på Profound Mysteries II). Når jeg setter på den for høyt, skvetter jeg instinktivt. S360A har også en uhyre effektiv kompresjonsdriver som i mine ører gjør noe med lyden. Det er kanskje lyden av høy effektivitet og høyt headroom? Som du vet, har Genelec brukt kompresjonsdriver også i sin point source-toppmodell 8381A.

    Når det gjelder bemerkningene til @the Shys høyttaler, se svaret mitt ovenfor (#1476). Romklangen hos Shy ligger under anbefalingen i ulike standarder for kritisk lytting. Det standardene implisitt forteller oss, er at man skal ha kontroll på refleksjoner og etterklang, men å dempe i hjel rommet er likevel ikke anbefalt; det blir for mye av det gode.

    Jeg tror @The Shy selv ser at det er noe spesielt med sitt eget oppsett. Han har vel sagt selv at lyden hans er annerledes enn noe annet sted? Jeg leser det som en indikasjon på at anlegget (både høyttalere og rom) ikke er nøytralt, men har egenskaper som gjør at all annen lyd høres annerledes ut. Jeg er ikke så sikker på om alle andre oppsett er dårlige eller mangelfulle - og man kan lure på om @the Shys dom over andre oppsett skyldes en tilvenning til egen lyd som ikke følger læreboken i verken høyttaler- eller romdesign, og er kalibrert for en mørkere signatur enn den man finner i profesjonelles kontrollrom.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Der kunne jo vært interessant å fått laget en litt mer ordentlig statistisk oppsummering av hvordan sentralens medlemmer har tunet sine anlegg for å få den lyden de liker og også forstå om lyden de liker er det de oppfatter som nøytral eller naturlig.
    Det er gjort mange undersøkelser av preferanser mht. romkurver, og konsensus tilsier en liten heving i bassen når folk lytter til allerede innspilt materiale.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Disse påstandene er det ikke første gang jeg leser eller hører. Derfor benytter jeg anledningen til å anbefale at dere oppgraderer "informantnettverket" deres.

    Det er lett å glemme veien som er gått og researchen som ligger bak dette oppsettet. Løsningene er som tatt ut ifra læreboka.
    Jeg skal ikke spekulere i hva som er motivasjonen bak sladderet dere sprer.
    Sladder? Jeg har påpekt det faktum at @the Shys høyttalere bryter «reglene» for høyttalerdesign. Høyttalerne hans har for øvrig aldri vært målt i åpent rom uten bidrag fra rommet, så jeg ser ikke bevisene for at man kan hevde at disse høyttalerne er helt etter læreboka.

    Disse bemerkningene er ikke spesielt kontroversielle. Se for øvrig svaret mitt ovenfor i innlegg #1476.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn