KISS: Keep It Simple, Stupid

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Føler også at mitt lille akustikktiltak gir positivt bidrag, men hvem vet, det kan jo hende jeg tar feil.
    Jeg tror poenget til Amir er å begunne ens påstander med kontrollerte forsøk, dvs. «science». Hva den enkelte mener om sitt eget oppsett og egne opplevelser er sånn sett ikke så interessant ifølge Amir. Han omtaler dette poenget som n=1, hvor n er antall deltakere i en undersøkelse.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Tja, i mitt lytterom er veggene stort sett dekket av bøker og vinyl plater og oppleves dempet sammenlignet med stuen som bare har bilder på veggene.
    Ingen akustikk tiltak som så dann, men måten et rom er innredet på har innflytelse på lyden og selv foretrekker jeg klart det dempede rommet.
    Det Amir sier over, sitat" fremstår som noe unyansert.
    Amir viser til forskning om akustikk. Når han kan vise til forskning som utfordrer hypotesen om at det er bra å dempe eller fjerne refleksjoner, så er altså hypotesen bak akustikkprodukter i private hjem forkastet.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Tiltredes (y)
    Amir ser ut til å ha godt grep på måling av enkeltkomponenter.
    Det er på ingen måte en garanti for forståelse av et lydbilde i enden av en kjede.
    Den unge mannen på 24 år mangler helt klart grunnleggende erfaring med vurdering av et rom som utgangspunkt.
    Tiltakene han gjennomfører bekreftes positive med målinger og er i samsvar med mange som kan vurdere et lydbilde
    selv om man ikke er dresset opp i annet enn shorts.......

    Grunnleggende feil for denne hyggelige unge mannen på 24 år er å ikke vite at døren inn til rommet på høyre front
    påvirker lyden i stor grad. Alle åpninger til lytterommet foran lytteposisjonen vil påvirke lydbildet negativt.
    Kompromiss er helt vanlig.
    Merk for øvrig at «den unge mannen på 24 år» er sponset av en produsent av akustikkprodukter.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Jeg tenker at rommet er halvparten av musikklytting og er samtidig den mest uforutsigbare komponenten. Synes det er fascinerende uttalelser fra grunnleggeren av et forum som skal basere seg på vitenskap😄

    Jeg tenker også at det ikke er hvordan tiltak man bruker, men hva som er målet med lydbildet. Hvor vil man og hvordan kommer man dit med rommet man har tilgjengelig.

    Jeg har vært i vanlig oppholdsrom som låter flottere enn behandlede lytterom, men mest omvendt😉
    Jeg tror poenget til Amir er å utfordre hypotesen om at man må ha akustikktiltak for å få god lyd. Når han kan legge frem kontrollerte undersøkelser («science») som utfordrer denne hypotesen, har man ikke et forskningsmessig grunnlag for påstanden om at folk foretrekker akustikktiltak fremfor ingen tiltak.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Amir er på bærtur, eller i beste fall er er det en spissformulering som er relatert til helt spesielle klovner som har rotet det til med akustikken.

    Igjen er HFS i verdenstoppen spør du meg når det kommer til kunnskap om akustikkbehandling av lytterom.
    Amir spissformulerer seg ikke, men fremmer et poeng han har hatt mange ganger tidligere. Hvis han er på bærtur, så kan du jo forsøke å argumentere for det.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Amir spissformulerer seg ikke, men fremmer et poeng han har hatt mange ganger tidligere. Hvis han er på bærtur, så kan du jo forsøke å argumentere for det.
    Da kan jeg bare henvise til akustikkrapporten din hvor Genelec sier i klartekst at refleksjoner gjør at du ikke har troverdig gjengivelse.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Amir er nok i overkant bastant, og har jo fått tydeleg motbør for det i tråden. Fyrst og fremst er det slik at han lenar seg veldig mykje på Toole, samstundes ignorerer han mykje av det Toole har skrive om temaet. Deriblant at ting ikkje er svart-kvitt (hah!) og at det til ein viss grad er opp til den enkelte korleis ein skal behandla eit rom. Toole har jo føreslege at både absorpsjon, diffusjon og slette veggar er grei tilnærming på sideveggsrefleksjonar, til dømes. Toole verkar òg å tykkja at refleksjoner med høg interaural krysskorrelasjon (IACC) fint kan behandlast då dei bidreg lite til "apparent source width" (ASW) og "listener envelopment" (LEV). Dette er typisk frontvegg, bakvegg og tak.

    Han dreg òg inn ting som ikkje er relevant for reproduksjon av lyd, slik som at refleksjonar gjev betre forståing av tale, noko som skjer på grunn av at refleksjonar i praksis aukar lydnivået. Viss ein vil ha meir tydeleg tale frå høgtalarar så skrur ein ganske enkelt opp lyden. Det er litt verre å beda alle berre snakka høgare når ein sit i til dømes eit klasserom eller møterom, så då vil ein designa rom som har meir reflektert lyd.

    Når han så talar om desse ekspertane som designar lytterom til ein halv million dollar så skyt han seg sjølv i foten igjen, fordi grunnen til at ein hyrar inn desse ekspertene er at romakustikken har noko å seia. Ingen av desse vil nok føreslå ubehandla rom, sjølv om Amir fort kan ha rett i at amatørar som leikar akustikar ofte endar opp med resultat som er alt anna enn ideelle. Anthony Grimani, som han nemnar med namn, hadde jo til og med ein video med audioholics der han snakka om rombehandling. Det er lenge sidan eg såg videoen, men forslaget der var ikkje "vanleg møblering, så er du ferdig". For dei som er interesserte er det denne videoen:

    Vil anbefala alle å faktisk lesa Toole si bok, fordi det er ca. 80 sider av 400 som vert spydd opp om igjen og om igjen på ASR. Dei resterande 320 bryr dei seg ikkje mykje om. Resultatet er at Toole vert tillagt ein haug med sterke meiningar han aldri har gjeve uttrykk for.
    Du skrev: «Når han så talar om desse ekspertane som designar lytterom til ein halv million dollar så skyt han seg sjølv i foten igjen, fordi grunnen til at ein hyrar inn desse ekspertene er at romakustikken har noko å seia».

    Jeg er ikke sikker - men det kan godt være at Amir utmerket vel ser forskjellen mellom nøytralitet og preferanser. Hvis målet er nøytralitet, har akustikktiltak en naturlig plass i prosessen mot bedre lyd. Hvis man er preferanseorientert, argumenter han for at det ikke finnes et svart-hvitt-svar, og at det i fravær av sikker gevinst gjennom akustikktiltak er bedre å spare penger og unngå å ødelegge rommets utseende ved å hoppe over slike tiltak.

    Det kan også være at Amir mener at akustikktiltak bør utføres av kompetente folk og ikke av privatpersoner uten verken utdannelse eller erfaring.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Da kan jeg bare henvise til akustikkrapporten din hvor Genelec sier i klartekst at refleksjoner gjør at du ikke har troverdig gjengivelse.
    Du blander nøytralitet med preferanser. Amir viser til preferansebaserte undersøkelser. Genelec skriver alltid om nøytralitet.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Amir spissformulerer seg ikke, men fremmer et poeng han har hatt mange ganger tidligere. Hvis han er på bærtur, så kan du jo forsøke å argumentere for det.
    Men dreier det seg om tiltak vs ikke, egentlig?

    Forstår han selv sin egen hypotese? Enhver møblering av et rom vil medføre store eller små endringer i lyd. Så her koker det ned til bevisst modifisering av rommets akustiske egenskaper eller som en bivirkning av å ønske et møblert hjem.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Du blander nøytralitet med preferanser. Amir viser til preferansebaserte undersøkelser. Genelec skriver alltid om nøytralitet.
    Nei, jeg blander ingen ting.

    Så i ditt hode er det slik at refleksjoner ødelegger lyden mtp nøytralitet, mens det ikke påvirker lyden slik at det kan påvirke lydkvaliteten opp i mot preferanser?
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Nei, jeg blander ingen ting.

    Så i ditt hode er det slik at refleksjoner ødelegger lyden mtp nøytralitet, mens det ikke påvirker lyden slik at det kan påvirke lydkvaliteten opp i mot preferanser?
    Refleksjoner kan naturligvis ødelegge for en nøytral avspilling.

    Men undersøkelser viser ikke alltid at det å dempe eller fjerne refleksjoner foretrekkes fremfor ubehandlede refleksjoner.

    Det er smått utrolig at du ennå ikke ser forskjellen mellom nøytralitet og preferanser. Preferanser er personlige, og de kan drifte. Nøytralitet er et mer teknisk begrep og drifter ikke.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Alle begreper drifter i større eller mindre grad.

    Et spørsmål jeg gjerne vil at du svarer på, @svart-hvitt:

    Hvorfor er "nøytralitet" bra?
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Alle begreper drifter i større eller mindre grad.

    Et spørsmål jeg gjerne vil at du svarer på, @svart-hvitt:

    Hvorfor er "nøytralitet" bra?
    Nøytralitet har hjulpet oss til å utvikle flate mikrofoner, kabler, forsterkere og høyttalere. Ingeniørene holdt preferanser helt utenfor når de satte sine designmål og skilte suksess fra fiasko.

    I dag brukes nøytralitet som idé på produksjonssiden innenfor musikk og film. Her har begrepet en naturlig plass for å sikre at produksjonene høres fine ut på tvers av anlegg, situasjoner, publikum osv. Nøytralitet gjør det også enklere for produsentene å gå fra ett produksjonsrom til neste uten for store tilpasninger.

    For rekreasjon og «hifi» er det ens egne preferanser som gjelder. Da får man gjøre som man vil. Det er ingen som har preferanser i verdensklasse eller bedre preferanser enn andre. Men på nøytralitetsarenaen finnes det gode og mindre gode oppsett…
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    I dag brukes nøytralitet som idé på produksjonssiden innenfor musikk og film. Her har begrepet en naturlig plass for å sikre at produksjonene høres fine ut på tvers av anlegg, situasjoner, publikum osv. Nøytralitet gjør det også enklere for produsentene å gå fra ett produksjonsrom til neste uten for store tilpasninger.
    Er en fair tolkning av det du sier at nøytralitet ikke er et reproduksjonsideal, men et verktøy produksjonssiden tar i bruk for å få finest mulig lyd hos sluttbruker?
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Er en fair tolkning av det du sier at nøytralitet ikke er et reproduksjonsideal, men et verktøy produksjonssiden tar i bruk for å få finest mulig lyd hos sluttbruker?
    Nøytralitet brukes for å treffe målgruppen best mulig og med minst mulig gjetting i jakten på en størst mulig målgruppe, jf. Katz’ klokkekurve. På utstyrssiden tilsier dette at produsentene må ha tilgang til avspillingsutstyr og -forhold som er tekniske sett bedre enn det målgruppen har.

    Nøytralitet er et teknisk reproduksjonsideal, hvor man kan si at reproduksjon A er bedre enn B (hvilket ikke kan sies om preferanse a vs preferanse b).
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Refleksjoner kan naturligvis ødelegge for en nøytral avspilling.

    Men undersøkelser viser ikke alltid at det å dempe eller fjerne refleksjoner foretrekkes fremfor ubehandlede refleksjoner.

    Det er smått utrolig at du ennå ikke ser forskjellen mellom nøytralitet og preferanser. Preferanser er personlige, og de kan drifte. Nøytralitet er et mer teknisk begrep og drifter ikke.
    Du må bare ringe om du skulle gå deg vill i egen stue.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hvis du mener jeg går meg vill i begrepsbruken, forklar meg forskjellen mellom nøytralitet og preferanser.
    Hva er forskjellen? Mener du ikke ens preferanse kan være nøytral, eller mener du at nøytral ikke kan være en preferanse? Og om man ikke har noen preferanse og stiller seg nøytral, kvitter det ikke da hvordan kurven ser ut?

    Om vi betrakter nøytralitetens popularitet ser vi at det var den nådde en topp for ganske nøyaktig 100 år siden, som du har sagt hele tiden og hadde ny storhetstid på 80-tallet. Tilfeldig at alle synes lyden fra det tiåret var tynt og bassfattig? Toppen er fra 82-85, årene hvor både MJ, Madonna og Whitney ga ut sine mest blodfattige verk.

    1686167113412.png


    Kan det være Olsons fortjeneste at neutral tok av igjen på midten av 50-tallet? :unsure:


     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.249
    Antall liker
    4.389
    Torget vurderinger
    0
    Jeg tror poenget til Amir er å utfordre hypotesen om at man må ha akustikktiltak for å få god lyd. Når han kan legge frem kontrollerte undersøkelser («science») som utfordrer denne hypotesen, har man ikke et forskningsmessig grunnlag for påstanden om at folk foretrekker akustikktiltak fremfor ingen tiltak.
    Jeg mener han bommer på målskiven. Et nakent rom låter ikke bra. Fra et akustisk perspektiv vil alt innbo som settes i et rom kunne defineres som akustikktiltak. At bassfeller ikke gjør nytte eller har effekt og at man kan EQe istedet er en spesiell påstand.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    At bassfeller ikke gjør nytte eller har effekt og at man kan EQe istedet er en spesiell påstand.
    Han har jo vist gjennom flere tester at han ikke håndterer den enkleste DSP engang! 😁 Tror du han egentlig hører på musikk hjemme?
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    Amir viser til forskning om akustikk. Når han kan vise til forskning som utfordrer hypotesen om at det er bra å dempe eller fjerne refleksjoner, så er altså hypotesen bak akustikkprodukter i private hjem forkastet.
    Når Amir ikke diskuterer effekten av møblering av rommet i forhold til akustikk produkter er påstanden hans mangelfull - og unyansert som jeg kommenterte først.
    Forøvrig må vel lytterens rom refleksjoner ansees som forvrengning siden de neppe kan være tilstede på opptaket, så har man uforvrengt nøytralitet som et objektiv ser jeg ikke noe forsvar for et meget reflektivt rom.
    Og så opptil flere av oss erfaring med at nakne rom ikke lyder så veldig bra - greit å ha en sofa og kanskje et teppe eller to. Og kanskje noen plater og cd'er langs veggene osv...
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Hva er forskjellen? Mener du ikke ens preferanse kan være nøytral, eller mener du at nøytral ikke kan være en preferanse? Og om man ikke har noen preferanse og stiller seg nøytral, kvitter det ikke da hvordan kurven ser ut?

    Om vi betrakter nøytralitetens popularitet ser vi at det var den nådde en topp for ganske nøyaktig 100 år siden, som du har sagt hele tiden og hadde ny storhetstid på 80-tallet. Tilfeldig at alle synes lyden fra det tiåret var tynt og bassfattig? Toppen er fra 82-85, årene hvor både MJ, Madonna og Whitney ga ut sine mest blodfattige verk.

    Vis vedlegget 926347

    Kan det være Olsons fortjeneste at neutral tok av igjen på midten av 50-tallet? :unsure:


    Du spurte: «Hva er forskjellen?»

    Det var et spørsmål til @OMF , men la meg likevel svare med et eksempel.

    Se for det nøytralitet og preferanser som et venn-diagram. De to kan være overlappende, eller ikke være det.

    Olson viste med sitt klassiske eksempel at 70 prosent foretrak en nøytral romkurve, mens 30 prosent foretrakk den fargede. I dette tilfellet var det en overlapp mellom nøytralitet og preferanser på 70 prosent.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Jeg mener han bommer på målskiven. Et nakent rom låter ikke bra. Fra et akustisk perspektiv vil alt innbo som settes i et rom kunne defineres som akustikktiltak. At bassfeller ikke gjør nytte eller har effekt og at man kan EQe istedet er en spesiell påstand.
    Amir argumenterer gjennom dokumenterte, systematiske undersøkelser. At du har et annet syn enn han har, avfeier han med n=1-argumentet. Jeg er forsåvidt enig med Amir i at man må lære seg å dempe stemmen og forbedre argumentene sine hvis man har en god sak.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Når Amir ikke diskuterer effekten av møblering av rommet i forhold til akustikk produkter er påstanden hans mangelfull - og unyansert som jeg kommenterte først.
    Forøvrig må vel lytterens rom refleksjoner ansees som forvrengning siden de neppe kan være tilstede på opptaket, så har man uforvrengt nøytralitet som et objektiv ser jeg ikke noe forsvar for et meget reflektivt rom.
    Og så opptil flere av oss erfaring med at nakne rom ikke lyder så veldig bra - greit å ha en sofa og kanskje et teppe eller to. Og kanskje noen plater og cd'er langs veggene osv...
    Merk at Amir - hvis jeg forstår ham rett - ikke argumenterer ut fra teknisk nøytralitet, men ut fra preferanser. Han kan vise til den ene undersøkelsen etter den andre hvor det viste seg at folk foretrakk refleksjoner. Som sagt mange ganger tidligere: Nøytralitet og preferanser må holdes atskilt som definisjoner.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    I min verden er to sider av samme sak.
    Illustrasjon: To identiske høyttalere måler likt i ekkofritt rom med unntak av av frekvensfeilen i høyttaler A er pluss-minus 2 dB, mens frekvensfeilen i høyttaler B er pluss-minus 6 dB.

    En undersøkelse viser at folk flest foretrekker høyttaler B, men hvilken er den mest nøytrale av de to?

    Nøytralitet er et teknisk perspektiv hvor man kan måle og bevise effekt (eksempler: høyttaler A har lavere frekvensfeil, kan spille høyere med mindre THD, har jevnere off axis-respons osv.), mens preferanser avdekkes gjennom intervjuer. Nøytralitet har mer med rocket science å gjøre, mens det er åpenbart at intervjuer aldri hadde fått oss til månen.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.263
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Olson viste med sitt klassiske eksempel at 70 prosent foretrak en nøytral romkurve, mens 30 prosent foretrakk den fargede. I dette tilfellet var det en overlapp mellom nøytralitet og preferanser på 70 prosent.
    Hvis jeg har forstått det riktig så var Olsens eksperiment live musikk spilt i en trolig egnet sal med eller uten et lavpassfilter på ca 5khz. Den eneste konklusjonen som kom av det var at flertallet foretrakk musikken uten lavpassfilteret. I så fall sier det overhodet ikke noe om «flat kurve» eller rommets øvrige akustike egenskaper. Vet vi i det hele tatt noe om rommets akustikk? For alle praktiske formål forteller eksperimentet omtrent det samme som at «lytterne som hadde på seg luer foretrakk lyden uten å dra luene ned over ørene».
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.429
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Du spurte: «Hva er forskjellen?»

    Det var et spørsmål til @OMF , men la meg likevel svare med et eksempel.

    Se for det nøytralitet og preferanser som et venn-diagram. De to kan være overlappende, eller ikke være det.

    Olson viste med sitt klassiske eksempel at 70 prosent foretrak en nøytral romkurve, mens 30 prosent foretrakk den fargede
    . I dette tilfellet var det en overlapp mellom nøytralitet og preferanser på 70 prosent.
    Det er vel hans tilhengere dette da, har tilgode og mange med meg tror jeg som ikke foretrekker en flat/nøytral kurve i rom.
    Men en som er jevn uten store topper og søkk. Tror ikke det slik her inne på sentralen.
    De som har hørt den flate kurven her hos meg synes ikke det låter spesielt bra.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.249
    Antall liker
    4.389
    Torget vurderinger
    0
    Amir argumenterer gjennom dokumenterte, systematiske undersøkelser. At du har et annet syn enn han har, avfeier han med n=1-argumentet. Jeg er forsåvidt enig med Amir i at man må lære seg å dempe stemmen og forbedre argumentene sine hvis man har en god sak.
    Dempe stemmen og argumentere som deg for eksempel?
    Det er godt å se Amir sine systematiske undersøkelser overbeviser deg.
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hvis jeg har forstått det riktig så var Olsens eksperiment live musikk spilt i en trolig egnet sal med eller uten et lavpassfilter på ca 5khz. Den eneste konklusjonen som kom av det var at flertallet foretrakk musikken uten lavpassfilteret. I så fall sier det overhodet ikke noe om «flat kurve» eller rommets øvrige akustike egenskaper. Vet vi i det hele tatt noe om rommets akustikk? For alle praktiske formål forteller eksperimentet omtrent det samme som at «lytterne som hadde på seg lurer foretrakk lyden uten å dra luene ned over ørene».
    Eksperimentet dreide seg ikke om flat kurve, men båndbredde. Svart-hvitt har kuppet og utvidet konsekvensen av eksperimentet for passe inn i hans egen preferanse. Faktumet er at kurven umulig kan være flat da publikum ikke hørte et testsignal, men en live opptreden.

    Det står heller ikke noe om man foretrakk fremførelsen med en eller fire kontrabasser og to eller åtte tubaer.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Illustrasjon: To identiske høyttalere måler likt i ekkofritt rom med unntak av av frekvensfeilen i høyttaler A er pluss-minus 2 dB, mens frekvensfeilen i høyttaler B er pluss-minus 6 dB.

    En undersøkelse viser at folk flest foretrekker høyttaler B, men hvilken er den mest nøytrale av de to?

    Nøytralitet er et teknisk perspektiv hvor man kan måle og bevise effekt (eksempler: høyttaler A har lavere frekvensfeil, kan spille høyere med mindre THD, har jevnere off axis-respons osv.), mens preferanser avdekkes gjennom intervjuer. Nøytralitet har mer med rocket science å gjøre, mens det er åpenbart at intervjuer aldri hadde fått oss til månen.
    Hvis du av og til hadde orientert deg litt i den virkelige verden så hadde du funnet ut at folk flest ikke foretrekker B. De foretrekker A.

    Og - ja det finnes litt preferanser, men om du gjør samme analyse av romkurver som det Genelec har gjort med romrespons - så vil den gjennomsnittskurven du ender opp med være det vi kan beskrive som nøytral lyd. Og den vil være jevnt fallende. Igjen - folk foretrekker nøytral lyd.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Hvis jeg har forstått det riktig så var Olsens eksperiment live musikk spilt i en trolig egnet sal med eller uten et lavpassfilter på ca 5khz. Den eneste konklusjonen som kom av det var at flertallet foretrakk musikken uten lavpassfilteret. I så fall sier det overhodet ikke noe om «flat kurve» eller rommets øvrige akustike egenskaper. Vet vi i det hele tatt noe om rommets akustikk? For alle praktiske formål forteller eksperimentet omtrent det samme som at «lytterne som hadde på seg luer foretrakk lyden uten å dra luene ned over ørene».
    Olson viste at folk foretrakk naturlig lyd uten filter. Det er nøyaktig det ingeniører forsøker å få til med en anekoisk flat høyttaler som spiller flatt i bassen og for en romavhengig avruling i diskanten, jf. standarder for lyd siden 1930-tallet.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Det er vel hans tilhengere dette da, har tilgode og mange med meg tror jeg som ikke foretrekker en flat/nøytral kurve i rom.
    Men en som er jevn uten store topper og søkk. Tror ikke det slik her inne på sentralen.
    De som har hørt den flate kurven her hos meg synes ikke det låter spesielt bra.
    Du trekker inn preferanser i en diskusjon om nøytralitet ("ikke foretrekker"). Hvis du foretrekker å booste bassen, så er det naturligvis helt greit, men det er altså ikke et tiltak for å oppnå nøytral avspilling.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Dempe stemmen og argumentere som deg for eksempel?
    Det er godt å se Amir sine systematiske undersøkelser overbeviser deg.
    Jeg synes Amir argumenterer bedre enn de fleste all den tid han viser til undersøkelser mv., slik som når han siterer Toole slik:

    "This disagreement between what is measured and what is heard has been the motivation for much scientific investigation of the acoustics of rooms, both large and small. In some ways, our problems with rooms, especially small rooms, began when we started to make measurements. Our eyes were offended by things seen in the measurements, but our ears and brain heard nothing wrong with the audible reality. As we will see, some of the resolution of the dilemma is in the ability of humans to adapt to, and make considerable sense of, a wide variety of acoustical circumstances. Separating sound sources from the spaces they are in is something humans do routinely".

    Jeg synes Toole har et poeng når han sier at målinger fikk audiofile til å kaste seg over en ny nevrose. Det er sannsynligvis mange på HFS også som "hører" mer med øynene enn med ørene.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Eksperimentet dreide seg ikke om flat kurve, men båndbredde. Svart-hvitt har kuppet og utvidet konsekvensen av eksperimentet for passe inn i hans egen preferanse. Faktumet er at kurven umulig kan være flat da publikum ikke hørte et testsignal, men en live opptreden.

    Det står heller ikke noe om man foretrakk fremførelsen med en eller fire kontrabasser og to eller åtte tubaer.
    Som jeg skrev ovenfor, viste Olson at folk foretrakk "intet filter" fremfor datidens filter/romkurve.

    Det har vært lydingeniørenes ledestjerne i 100 år å få en høyttaler til å spille av et opptak helt naturlig så man ikke hører forskjell mellom levende lyd og avspilt lyd. Romkurven som har vært med oss i snart 100 år, er helt flat i bassen. Kan du forklare hvorfor ingeniørene kom frem til en romkurve som er helt flat i bassen?
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Hvis du av og til hadde orientert deg litt i den virkelige verden så hadde du funnet ut at folk flest ikke foretrekker B. De foretrekker A.

    Og - ja det finnes litt preferanser, men om du gjør samme analyse av romkurver som det Genelec har gjort med romrespons - så vil den gjennomsnittskurven du ender opp med være det vi kan beskrive som nøytral lyd. Og den vil være jevnt fallende. Igjen - folk foretrekker nøytral lyd.
    Vel, du foretrekker jo noen av verdens mest skakke høyttalere. Poenget mitt er at det er full mulig at folk foretrekker en mindre nøytral høyttaler, på samme måten som "forskning" viser at TVens butikkmodus foretrekkes fremfor kalibrert modus.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Som jeg skrev ovenfor, viste Olson at folk foretrakk "intet filter" fremfor datidens filter/romkurve.

    Det har vært lydingeniørenes ledestjerne i 100 år å få en høyttaler til å spille av et opptak helt naturlig så man ikke hører forskjell mellom levende lyd og avspilt lyd. Romkurven som har vært med oss i snart 100 år, er helt flat i bassen. Kan du forklare hvorfor ingeniørene kom frem til en romkurve som er helt flat i bassen?
    Som jeg beskrev tydelig i din andre tråd svart-hvitt viste Olson at folk foretrakk ufiltrert lyd så lenge den var uten forvrengningen som heftet den tidens lydgjengivelse.

    Kan jo ikke forklare en usannhet svart-hvitt, kan derimot forklare deg hvorfor en lineær bredbåndet transferfunksjon er et ideal. Romkurven tilhører kunsten og estetikken og er prisgitt lydteknikkerens og sluttbrukerens preferanse.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Som jeg beskrev tydelig i din andre tråd svart-hvitt viste Olson at folk foretrakk ufiltrert lyd så lenge den var uten forvrengningen som heftet den tidens lydgjengivelse.

    Kan jo ikke forklare en usannhet svart-hvitt, kan derimot forklare deg hvorfor en lineær bredbåndet transferfunksjon er et ideal. Romkurven tilhører kunsten og estetikken og er prisgitt lydteknikkerens og sluttbrukerens preferanse.
    Jeg har påpekt tidligere vedr. Olson-eksperimentet at romkurvens avrulling i diskanten skyldtes fordreining i utstyret på 1940-tallet. Som Olson er inne på, var folk likevel ikke overbevist om at en flat kurve ville foretrekkese fremfor datidens kurve.

    Romkurven tilhører definitivt kunsten, og kunsten skjer frem til opptak og eventuell miksing og mastring. Å spille av opptak er derimot kke kunst når man snakker om nøytralitet. Avspilling er en teknisk øvelse, ikke en kunstform. Når man snakker om preferanser og hedonisme, kan avspilling også klassifiseres som kunst hvis man ønsker det. Jeg tror det er mye slik kunst på HFS.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn