KISS: Keep It Simple, Stupid

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• MakkinTosken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    1.758
    Sted
    BygdaMellomByene
    Men anser du deg som ferdig nå? Er anlegget ment som nærmest utelukkende en lydplanke til TV? Har du en musikkinteresse?

Ofte når er ser bilder av studioutstyr så er jo det omringet av tiltak som skal bedre forholdene noe. Selv om SAM gir deg en god frekvensrespons, hva med fase/tid? Det er jo ganske tydelig at de to 360ene har svært forskjellige betingelser, tar SAM høyde for det også og hvordan vet du det?

En annen ting. Du er åpenbart en minimalist i din stil, men samtidig kaller du deg svart-hvitt som i mine øyne forplikter litt. Hva med noen bilder av Kevin Flynn/Max Rockatansky/Rick Deckard i det minste, gjerne i svarthvitt om du ønsker, litt mer enn kun det suicidalhvite bakteppet du nå har? 😁

Kort sammenfattet: Har du noen planer videre?

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    1.698
    Stilig anlegg - jeg har veldig sans for senterhøytaleren du har valgt :D
    Takk :)

«Senterhøyttaleren» er en subwoofer (https://www.genelec.com/7382a) med tre 15-tommere. Den måler flatt ned til 15 Hz i ekkofritt rom og har en kort kapasitet («peak») på mer enn 133 dB. I rom øker kapasiteten over dette.

«Benken» er 62,5 cm høy og 140 cm bred, og egner seg fint som TV-stativ.

En slik sub er en nobrainer hvis man finner plass. Du får «uendelig» med kapasitet og den måler fantastisk i mitt rom. Helt paddeflat respons etter kalibrering.

Finishen på subben minner litt om Montana-modulene, og med bruk av slike hylle- og skapmoduler kunne 7382 tjent som en integrert underseksjon i en større bokreol, hylleseksjon eller liknende.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    1.698
    Men anser du deg som ferdig nå? Er anlegget ment som nærmest utelukkende en lydplanke til TV? Har du en musikkinteresse?

Ofte når er ser bilder av studioutstyr så er jo det omringet av tiltak som skal bedre forholdene noe. Selv om SAM gir deg en god frekvensrespons, hva med fase/tid? Det er jo ganske tydelig at de to 360ene har svært forskjellige betingelser, tar SAM høyde for det også og hvordan vet du det?

En annen ting. Du er åpenbart en minimalist i din stil, men samtidig kaller du deg svart-hvitt som i mine øyne forplikter litt. Hva med noen bilder av Kevin Flynn/Max Rockatansky/Rick Deckard i det minste, gjerne i svarthvitt om du ønsker, litt mer enn kun det suicidalhvite bakteppet du nå har? 😁

Kort sammenfattet: Har du noen planer videre?
    Siden du var her, har to nye tepper i naturfarge kommet i rommet (https://en.m.wikipedia.org/wiki/Gabbeh). Jeg synes det hjalp for hørbar sibilans.

Det er et lite oppholdsrom primært for TV. Store inngrep kommer derfor ikke på tale. Rommet har lite etterklang, men en vegg til høyre som ligger klint inntil høyre høyttaler og en bakvegg som ligger klint inntil sofaen er ikke oppskriften på det ultimate lytterom.

Sist redigert:

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    2.521
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Holy smokes, der har gutten fått sin egen tråd! Gratulerer!

Jeg er stor fan av å bruke den "meningsløse" tv-benken til noe produktivt og kan knapt tenke meg noe mer fornuftig enn å bruke plassen til massevis av subber. Ville nok personlig valgt en slags løsning som også tillater lagring av andre viktige ting som Playstation, PC, DSP, skitne sokker og velbrukte truser, men denne løsningen er definitivt up there når det kommer til sunn fornuft!
    Ser jo ikke halvgale ut i sykehus-hvitt disse subbene heller 😁

MakkinTosken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    1.758
    Sted
    BygdaMellomByene
    Siden du var her, har to nye tepper i naturfarge kommet i rommet (https://en.m.wikipedia.org/wiki/Gabbeh). Jeg synes det hjalp for hørbar sibilans.

Det er et lite oppholdsrom primært for TV. Store inngrep kommer derfor ikke på tale. Rommet har lite etterklang, men en vegg til høyre som ligger klint inntil høyre høyttaler og en bakvegg som ligger klint inntil sofaen er ikke oppskriften på det ultimate lytterom.
    Så mao, rommet er ferdig?

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    15.536
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    19
    Det

Med “ny” Jaguar i garasjen vet jeg ikke helt om du er KISS eller ikke? Årgangsjaguar lukte arbe!

;)

Enig med deg at vi mennesker alltid leter etter muligheter til å gjøre det enkle litt mer komplisert. Gudene vet hvor denne drivkraften kommer fra. Må innrømme at jeg tidvis har hatt tanker om å gjøre dette anlegget litt mer komplisert på en måte hvor jeg på forhånd vet at det betyr null for lyden.
    Den dyreste Jaguar er kan ha er en billig Jaguar.. Er mye sant i det. Men det er hobby, så da er alt lov..

Hvor høyt spiller du der inne? Det er litt av noen specs men what's the use if you dont use them, ref Jaguar...

Ellers er vel en hovedforskjell at du har latt andre tatt valg for deg, mens jeg min mistroiske fa, liker å ta de selv basert på noe så ullent som egne preferanser..

MakkinTosken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    1.758
    Sted
    BygdaMellomByene
    Jeg er litt enig med @HCS Hvorfor kjøpe såpass kapabelt oppsett uten å prøve å få det meste ut av det? Vet du ikke har hatt det lenge, men vet også at du er grundig i din planlegging. Sitter kanskje igjen med følelsen av "perler for svin".

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    1.698
    Det

Den dyreste Jaguar er kan ha er en billig Jaguar.. Er mye sant i det. Men det er hobby, så da er alt lov..

Hvor høyt spiller du der inne? Det er litt av noen specs men what's the use if you dont use them, ref Jaguar...

Ellers er vel en hovedforskjell at du har latt andre tatt valg for deg, mens jeg min mistroiske fa, liker å ta de selv basert på noe så ullent som egne preferanser..
    Med flatvektet SPL-måling kommer toppene fort over 100 dB med film. Det er langt fra kapasitet. Hvilket betyr at lyden fra høyttalerne er helt fri for farging/fordreining. Folk er ofte ikke klar over hvor tidlig fordreining inntreffer i lydutstyret, og her er det ikke målbar fordreining i høyttalerne i det hele tatt hvis man lytter under 90 dB i snitt. Mange vil overraskes over hvordan kombinasjonen null (dvs. svært lav) fordreining, høy kapasitet og høy direktivitet høres ut. Dynamikken er ekstrem. Det er nærmere hifi-idealet, men manges preferanser går i en annen retning.

Jeg har valgt utstyr ut fra dokumenterte spesifikasjoner. Med et tastetrykk kan jeg endre crossover i bassen, gain i bassen, kurvehelning opp til 20 kHz mv. Slikt gir store utslag i lyden. Jeg har fire selvdefinerte moduser (man kan legge inn ti slike moduser) jeg kan velge blant, som jeg har kalt film, crossover 100 Hz, crossover 80 Hz og diverse. Med et tastetrykk kan jeg skifte mellom modusene på ett sekund. På den måten kan jeg skifte anleggets viktigste karakteristika ut fra mine egne preferanser uten at jeg må i butikken for å handle nytt.

• Like
    Reaksjoner: HCS

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    2.487
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med egen tråd s-v :) Dette var et stilrent oppsett som sikkert gir mye glede for hele familien. Har du testet med feks luft rundt HT, demping av førsterefleksjonene og bak hodet? Jeg har litt av den samme filosofien som deg med nærfeltsmonitorer fra Dynaudio, men har valgt å ha to modi: "daglig" og "hjemme alene" Det er jo en helt annen musikkopplevelse når monitorene får litt bedre arbeidsforhold og refleksjonene blir dempet. Du skriver at du har to oppsett, hvordan ser nr to ut?

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    1.698
    Gratulerer med egen tråd s-v :) Dette var et stilrent oppsett som sikkert gir mye glede for hele familien. Har du testet med feks luft rundt HT, demping av førsterefleksjonene og bak hodet? Jeg har litt av den samme filosofien som deg med nærfeltsmonitorer fra Dynaudio, men har valgt å ha to modi: "daglig" og "hjemme alene" Det er jo en helt annen musikkopplevelse når monitorene får litt bedre arbeidsforhold og refleksjonene blir dempet. Du skriver at du har to oppsett, hvordan ser nr to ut?

Har tenkt på noe bak hodet, men er litt usikker på fyllmateriale. Det henger et maleri der, som setter begrensninger på tiltaket.

Det er høyre høyttaler som har null luft. Venstre står fritt. Til gjengjeld er det 30 graders toe in på høyttalerne og høyttalerne har høy direktivitet. Kanskje jeg kunne forsøkt med enda mer toe-in, men ingen må få inntrykk av at jeg ikke har forsøkt ditt og datt. Jeg har hørt disse høyttalerne i to ulike rom her hjemme, på messer hvor det ene var en stor betongbunker i Telenor-hallen på Fornebu og det andre var et bøttekott av et hotellrom i Horten. Høyttalerens signatur kommer tydelig frem uavhengig av rom. Helst skulle jeg hatt hele Ekebergsletta for meg selv, for da hadde rommet blitt bra ;)

Det andre oppsettet får jeg ta en annen gang :coffee:

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    1.698
    Jeg er litt enig med @HCS Hvorfor kjøpe såpass kapabelt oppsett uten å prøve å få det meste ut av det? Vet du ikke har hatt det lenge, men vet også at du er grundig i din planlegging. Sitter kanskje igjen med følelsen av "perler for svin".
    Hvis man også har film i tankene for bruken av hifi-utstyr, er det åpenbart at dette anlegget ikke har for mye kapasitet. Det har akkurat nok.

Ingenting er morsommere for min del enn å kunne se film på moderat lydnivå (si et snitt på 70 dB med A-vekting) og ha ekstra (12 dB) gain i bassen som gjør at det rører seg i de store, tunge, tyske seteputene av sadellær. Husk at film er mye mer dynamisk enn musikk. Et eksempel: På "1917" var lyden ok hele tiden uten fiksfakserier, men da de to soldatene var inne i den underjordiske bunkersen som raste sammen, skapte bassen en følelse og skremmende stemning som fikk adrenalinet til å slå ut. Da fikk filmskaperne endelig mulighet til å spille på lydregisteret uten å ødelegge for den mer dokumentariske formen for øvrig.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    15.536
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    19
    Det med film er et godt poeng. Skal vurdere noen løsninger der når jeg blir stor. "1917", uff, en krigsfilm med chick vibes.. Har du sett "The Thin Red Line"? Lydsporet er temmelig spes, kan testes. :)

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    1.698
    Det med film er et godt poeng. Skal vurdere noen løsninger der når jeg blir stor. "1917", uff, en krigsfilm med chick vibes.. Har du sett "The Thin Red Line"? Lydsporet er temmelig spes, kan testes. :)
    Tror jeg så denne filmen for 20 år siden...

Krigsfilm er ikke normalt det jeg ser på; vi har altfor mye av det (krig). Men «1917» var seendes.

Er ikke sikker på hva du mener med «chick vibes», men eposiden med jenta var god. Filmen skal være basert på en unggutts oppfatning av 24-48 timer i 1917 og jeg tror meget vel at alle jenter man treffer i en sånn situasjon vil fremstå som den reneste kaotiske miks av jomfru Maria og Marilyn Monroe på én gang.

PS: Ellers takk for filmtips, @HCS . Lyd på film er viktig for meg og tar gjerne mot tips. Det er stor forskjell på gammel og ny film hva angår lyd. «The thin red line» er fra 1998, omtrent da filmlyden ble standardisert (og bedre). Det er merkbart hvilke sprang filmlyden har gjort på 20-25 år, mens musikklyden ofte er under det nivå man bør forvente med dagens teknologi og innsikter.

Sist redigert:
    • Like

parafinoksen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2017
    Antall liker
    232
    Skulle likt å se Le Bureau på anlegget ditt. Serien bruker et bestemt musikkspor når det er fare på ferde. Går rimelig dypt og høres ut som et hjerte som slår (mer eller mindre). Får i gang adrenalinet så det holder :)

MakkinTosken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    1.758
    Sted
    BygdaMellomByene
    Hvis man også har film i tankene for bruken av hifi-utstyr, er det åpenbart at dette anlegget ikke har for mye kapasitet. Det har akkurat nok
    Tenkte ikke så mye på kapasitet i form av spl.

Men som du forsøker banke inn i hodet mitt gang på gang, dette er en fiks ferdig løsning. :) Ingen planer med det utover å se film og innimellom høre musikk fra Jul I Blåfjell og beundre det hvite landskapet fremfor deg. I så måte er du smart og har latt finnene sette punktum for det mange av oss ser som en morsom hobby med selvpåførte utfordringer. Da gjenstår det vel egentlig bare å gratulere!🥳

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    15.536
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    19
    Selv har jeg brukt deler av livet i reell krigssituasjoner. Og derfor mener jeg at krigsfilm skal være kvalmende og grusomt. Epos med vakker død, kjærlighet og soloppgang er helt misforstått, krig er helvete :).. Vi har blitt, altfor ofte, blitt forblindet av underholdning istedenfor å innse hvor inderlig godt vi har det her til lands.

Siden du har sans for Finland, sisu og gode verdier, da er filmen under et must :)

MrSpock

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.03.2007
    Antall liker
    84

«Senterhøyttaleren» er en subwoofer (https://www.genelec.com/7382a) med tre 15-tommere. Den måler flatt ned til 15 Hz i ekkofritt rom og har en kort kapasitet («peak») på mer enn 133 dB. I rom øker kapasiteten over dette.

«Benken» er 62,5 cm høy og 140 cm bred, og egner seg fint som TV-stativ.

En slik sub er en nobrainer hvis man finner plass. Du får «uendelig» med kapasitet og den måler fantastisk i mitt rom. Helt paddeflat respons etter kalibrering.

Finishen på subben minner litt om Montana-modulene, og med bruk av slike hylle- og skapmoduler kunne 7382 tjent som en integrert underseksjon i en større bokreol, hylleseksjon eller liknende.
    Skjønte det var en sub, prøvde meg på litt humor. Fantastisk dings!

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    1.698
    Selv har jeg brukt deler av livet i reell krigssituasjoner. Og derfor mener jeg at krigsfilm skal være kvalmende og grusomt. Epos med vakker død, kjærlighet og soloppgang er helt misforstått, krig er helvete :).. Vi har blitt, altfor ofte, blitt forblindet av underholdning istedenfor å innse hvor inderlig godt vi har det her til lands.

Siden du har sans for Finland, sisu og gode verdier, da er filmen under et must :)

Igjen litt uenig i din vurdering av «1917». Jeg synes filmen fikk frem mye jævlig, som å vasse i oppløste, råtne lik. At filmen også legger på vakre landskap, synes jeg er veldig bra: For kontrasten viser så klart hvordan mennesket forvalter Guds gave, og dermed det onde i ødeleggelsene våre. Og filmen skal være basert på en soldats erindringer. Jeg ville ikke være overrasket om en unggutts erfaringer i en gammel manns erindringer på ett eller annet vis klarer å ta med seg noe av det vakre i en ellers jævlig situasjon. At vi diskuterer filmen er også et tegn på at den ikke er helt bak mål?

Ellers enig i at krig som ren popcorn-underholdning er ekkelt.

Den finske filmen du lenket til minner meg om en av likhetene mellom Norge og Finland: To lillebrødre som forsøker å bygge sin egen stolte identitet. Finnene har kjempet meget hardt for den og begge nasjoner har ingenting å skamme seg for at de er så velfungerende som de er.

Sist redigert:
    • Like

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    15.536
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    19
    Neida, ikke helt ille ifht den under feks. Den finske filmen anbefaler jeg deg å se, intr også ifra et historisk perspektiv.

Nok film, hvor står platespiller? Eller er du kun trådløst forankret? :giggle:

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    1.698
    Neida, ikke helt ille ifht den under feks. Den finske filmen anbefaler jeg deg å se, intr også ifra et historisk perspektiv.

Nok film, hvor står platespiller? Eller er du kun trådløst forankret? :giggle:
    Skulle gjerne hatt platespiller. En Technics, tenker jeg. Men har ikke plater. Gikk over til kassett da jeg var liten og hadde aldri plater liggende. Å begynne med plater i 2020 smaker veldig hipster. Og så er det den økonomiske siden, samt dette med innstillinger. Men tidligere nevnte jomfru Maria fikk jo barn uten å ha tenkt i de baner, så vi vet åpenbart lite om fremtiden. Kanskje blir det platespiller i himmelen?

Jeg spiller fra Qobuz og Tidal gjennom Roon på en Mac Mini. I tillegg har jeg Blu-ray, DSD- og CD-spiller. Det er jo en slags platespiller det også?

;)

• Like

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    1.698
    QUIZ OM MÅLINGER

Tyske Stereoplay/Audio har kjørt et enkelt sett med målinger i mange år. De enkle målingene fanger opp noe som logisk sett og basert på markedsundersøkelser av bl.a. Toole er viktig, nemlig frekvensrespons og fordreining.

Nedenfor ser du målinger av tre høyttalere fra Genelec.

De øverste målingene viser frekvensresponsen på tre målepunkter: Rett på aksen i sweetspot, 30 grader til side for sweetspot og 10 grader over sweetspot.

De øverste linjene i de nederste figurene viser frekvensresponsen rett på aksen i sweetspot på hhv. 85, 90, 95 og 100 dB. De nederste linjene i de nederste figurene viser fordreining gitt lydvolum. Ikke overraskende er fordreiningen større på høyere lydvolum.

Alle Genelec-høyttalerne finner du her: https://www.genelec.com/loudspeakers

Så til spørsmålene:

(1) Noen som aner hvilke målinger som hører til hvilke høyttalere?

(2) Det første er et nesten umulig spørsmål å svare på, men basert på disse målingene, hvordan ville du anta at disse høyttalerne låter? Tror du de låter likt, eller ulikt?

(3) Et enklere spørsmål er: Hvilken høyttaler synes du måler best og dårligst?

Jeg vil vise hvordan disse høyttalerne ser ut etter hvert og lenke til øvrige spesikasjoner mv.

Jeg vil også vise hvordan Stereoplays favoritthøyttalere måler, dvs. de høyttalerne som får alle høyest skår basert på redaksjonens ører og vurderinger. Høyttalerne jeg vil vise til, er Gauder Akustik Berlina RC11 (€160.000), Focal Grande Utopia EM (€130.000), Wilson Audio Alexia (€59.800), Magico Q3 (€59.900), Sonus Faber Aida (€90.000), KEF Muon Mk2 (€160.000) og Bowers & Wilkins 800 D3 (€30.000).

Men først ser jeg frem til forsøk på å besvare spørsmål 1, 2 og 3 ovenfor :)

NB! MERK AT ALLE MÅLINGENE ER GJORT I EKKOFRITT ROM UTEN REFLEKSJONER OG ROMBIDRAG!!!

FC953C2F-BB1D-4DD2-936B-605ABB0F4849.jpeg

BA741FD1-6AB2-442B-9533-C0C03F814BE0.jpeg

(Lenke til svar på quiz: https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/kiss-keep-it-simple-stupid.98832/page-3#post-3087045)

Sist redigert:

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    1.698
    For meg blir det nr 3. Eneste jeg er litt skep til er forvrengningen rundt 5kHz
    Fordi jeg tror det blir morsommere når jeg vil vise hvilke høyttalere det dreier seg om; kan jeg spørre hvorfor du mener nr. 3 er best? Og drister du deg til å si hvilken du mener er dårligst?

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    1.698

MakkinTosken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    1.758
    Sted
    BygdaMellomByene
    Jeg kan jo ikke si at den er best, men det konstante fallet mot toppen, hevingen fra 200 og ned var det jeg bet meg merke i. Likte kurven, men usikker på topvrengen og kanskje den unaturlige knekken ved 30Hz. Samme gjelder nr 2 forøvrig.

Når jeg ser engang til tror jeg jeg likte nr 1 best faktisk, selv om kurven ikke ser særlig fyldig og vellydende ut. Det kan kanskje lett fikses med ordentlig elektronikk og god gammeldags tonekontroll.;)

Nr 2 tror jeg uler ved pådrag, så den er dårligst.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    1.698
    Jeg kan jo ikke si at den er best, men det konstante fallet mot toppen, hevingen fra 200 og ned var det jeg bet meg merke i. Likte kurven, men usikker på topvrengen og kanskje den unaturlige knekken ved 30Hz. Samme gjelder nr 2 forøvrig.

Når jeg ser engang til tror jeg jeg likte nr 1 best faktisk, selv om kurven ikke ser særlig fyldig og vellydende ut. Det kan kanskje lett fikses med ordentlig elektronikk og god gammeldags tonekontroll.;)

Nr 2 tror jeg uler ved pådrag, så den er dårligst.
    Husk at dette er ekkofrie målinger. Det vil si at idealet er en paddeflat kurve fra begynnelse til slutt. Ethvert avvik fra en vannrett, jevn linje er fy. Den målte kurven i rommet vil selvsagt bli helt annerledes, med heving i lavere frekvenser hvor rombidraget løfter lydenergien pga. refleksjoner.

MakkinTosken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    1.758
    Sted
    BygdaMellomByene
    Det er det jo ditt ansvar å opplyse om på forhånd. Men da var uansett mitt ombestemte valg i henhold til din fasit. Så gjenstår det bare om jeg plaserte riktig kurve på riktig boks.

Hva er premien forresten?

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    2.077
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer med egen tråd svart-hvitt. Rent og stilfullt oppsett dette.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn