Kinolyd VS BD lyd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• janghell

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Antall liker
    392
    Torget vurderinger
    12
    Flageborg: Kunne du tatt en analyse av "Edge of tomorrow" Blurayen? I starten, før selve filmen starter, så er det helt insane med bass (ellers i filmen er det vanlig). Flere som har testet denne? Kommer rett etter at du veldger "Play movie" ifra menyen....
    Det er vel dette klippet du lurer litt på..... ;)

Men HERRE JØSSES det var trøkk i den scenen ja...... Skrudde ganske bra opp og startet opp... (kom ikke på at jeg hadde vært og juster på gainen på subforsterkeren (Crown K2). Gikk ikke lange tiden før samboeren kom ned i kjelleren og lurte på om alt stod bra til og hva som skjedde. Kjøleskapet hadde begynt å riste.....

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    860
    Sted
    osøyro
    Flageborg: Kunne du tatt en analyse av "Edge of tomorrow" Blurayen? I starten, før selve filmen starter, så er det helt insane med bass (ellers i filmen er det vanlig). Flere som har testet denne? Kommer rett etter at du veldger "Play movie" ifra menyen....
    Det er vel dette klippet du lurer litt på..... ;)

Men HERRE JØSSES det var trøkk i den scenen ja...... Skrudde ganske bra opp og startet opp... (kom ikke på at jeg hadde vært og juster på gainen på subforsterkeren (Crown K2). Gikk ikke lange tiden før samboeren kom ned i kjelleren og lurte på om alt stod bra til og hva som skjedde. Kjøleskapet hadde begynt å riste.....
    Ja når dama kommer slik da er det bass , samme gjorde kjerringa Mi , men hun var på badet , og kom inn på stuen og spurte hva i helsiken jeg så på.

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.718
    Torget vurderinger
    0
    Plottene du har postet viser signalet slik det foreligger på BD'en, hvilket naturligvis er av stor interesse. I tillegg hadde det vært interessant å se hvor nært opp til signalet ulike subwooferoppsett makter å komme.
    Et eksempel på slik anvendelse finner man i denne utmerkede artikkelen: Way Down Deep I | Sound & Vision
    Testen du refererer til er rimelig "gammel"(2004), og på den tiden var man litt opptatt av å måle sub mot sub.....
    Som du nevner er det i dag(2014) viktig å planlegge "subwooferoppsett" - og det er aldri nok med kun 1 sub ;)

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.718
    Torget vurderinger
    0
    Det var en type sammenligning som den vist i bildet under jeg så for meg (sakset fra artikkelen jeg linket til).

Vis vedlegget 311047
    Jurassic Lunch - gammelt opptak - flere subsystemer setter ting i bevegelse.... ;)

Har testskiva for denne rotary-subben også, men den går ikke lavere enn 4 Hz

Sist redigert:

Kvålsvoll

Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Ålesund, Norge
    Disse rabaldertonene i starten på EOT er firkantpulser enkoded med omtrent max nivå i lfe+c, det blir 120dB (3dB crest for firkant) fra subwoofersystemet.
    Legg til noe tilt + huskurve, og du spør etter spl i nabolaget 125-135dB, ved 10Hz.
    Hvis det i det hele tatt er mulig å ødelegge noe på systemet, så er dette et særdeles godt forsøk.

For å teste max spl er det lurere å bruke noe som er mere forutsigbart og samtidig kan gi info om når det er på tide å gi seg - nemlig sinus-burst.
    REW og en kalibrert mic kan brukes til dette.

Filmen EOT har ellers et flott lydspor, med mye solid fullfrekvent bass, så etter disse tonene har gitt seg er det bare å dra på.

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    860
    Sted
    osøyro
    Bass messig og andre lyd messig lyd spor, synes jeg transformers 4 har det gjennom hele filmen. Og effektene på filmen er rå bildet å.

eksu

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.05.2007
    Antall liker
    1.433
    Torget vurderinger
    4
    Det var en type sammenligning som den vist i bildet under jeg så for meg (sakset fra artikkelen jeg linket til).

Vis vedlegget 311047
    Jurassic Lunch - gammelt opptak - flere subsystemer setter ting i bevegelse.... ;)

Har testskiva for denne rotary-subben også, men den går ikke lavere enn 4 Hz

Husker jeg var hos Roger å så et klipp fra The Golden Compass, da veltet nesten glassene på bordet. :)
    [h=1][/h]

carisma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Antall liker
    916
    Akkurat!

For en PA-mann er jo kinoanlegg et stort anlegg med steorider i bunn. For en som har skikkelig hjemmekino, så går jo ikke kinoanlegg dypt i det hele tatt!

Tja, storsalen (sal 1). Hmm. Jeg liker de mindre salene bedre fordi de gir meg et lydbilde som er nærmere det man har i hjemmekino. Sal 3 er min favoritt.

PS! Nå har visst kinoen tatt bort oversikten over teknisk spec for hver sal. Nå får jeg bare opp "Sal 3: 187 seter, 4K projekter, kan vise 48fps". Irriterende. Og tydelig nok fullt representativt over hvor mye interesse det er for sånt i den gemene hop. *sukk*

Det hører til historien at vedkommende stortrives i min absolutt-ikke-kompromissløse hjemmekino, og har etterhvert begynt å innse at småanlegg (som hjemmekinoer) virkerlig kan trøkke bra, om ikke bedre enn større anlegg. -- Og kanskje et resultat av at idealet endrer seg.

hva er det du skal fram til , jeg har gjort alt dette riktig. vet lpf to lfe er 120 hz er standard. men når høyttalerne min etter rom korreskjonen kommer på 40 hz heile veien , så går jeg inn og stiller hz på reciveren til 80. Og etter jeg stilte ned til 100 hz også inne på reciveren lpf to lfe , så merket jeg at jeg fikk bassen mere midt på. Jeg har ikke tuklet med volum eller noe anet på subwoofrene eller høyttalere.
    Som jeg har poengtert en del ganger allerede kan dette godt skyldes faseendringer/feil. Dersom receiver setter deling til 40hz og det låter bedre når du manuelt endrer til 80hz, prøv å bytte fase på subene og la det stå til 40hz (evt bare la det stå til 80hz) Det er dumt det er slikt, men som oftest må en endre fase når en endrer delefrekvens og det forklarer ofte hvorfor mange mener det låter mye bedre med deling på 80hz.

Når det gjelder kino vs hjemmekino deler jeg også oppfatning av at det ofte låter bedre på kino enn hjemme, dette selv om jeg har pro/kinohøyttalere hjemme. I mitt hode er det en enkel forklaring på det, mye større rom i en kinosal og det gjenspeiles også i lyden.
    Dette med 40 hz gjør den med mange høyttalere og ikke bare mine , det er tester om onkyo sin nye tx-nr 838 . Jeg har også prøvd 40 hz heile veien , og styret med fase endringer og you name it. Jeg er veldig viktig at ting skal låte bra , og 80 hz for mine høyttalere passer best. Når kjerringa kommer ut av badet og spør hva i helsiken er det dere ser på , så veit jeg alt er på stell. For hun var inne på badet i sted mens jeg og datter mi så noen scener på transformers age of extinction , og da veit jeg bassen er på stell :)
    Har du eksperimentert med avstanden i receiveren? Vet du at den akustisk sett (dvs. tiden fra signalet kommer ut av receiver til den ankommer ørene) er satt opp riktig?

Poenget er at mange råder til å justere fasen på subben til den låtes penest i passbåndet (overgang mellom front og sub), men i mange tilfeller gir det langt bedre integrering ved å få riktig tidsjustering. Et anlegg som er tidsalignet riktig låter magisk og presist.

I mine forsøk på ydmykhet, så sier jeg ikke at fasejustering er feil, men den har sine begrensninger. Som regel er fasen på subbene angitt for en spesiell frekvens og ikke for alle frekvenser. Det betyr at selv om man får overgangen i delefrekvensen riktig, så kan man få rare effekter i bassen hvis man går litt opp eller under delefrekvensen.

Men du hadde en rimelig jevn bassrespons, så jeg vet ikke helt selv om dette er riktig medisin.

Enig. Dette er min erfaring også.Avstand er viktig og få riktig.
    Har prøvd fase justeringer også,men det blir alltid noe rart på forskjellige frekvenser.Så går alltid tilbake til 0 posisjon.

alfalfa

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Antall liker
    197
    Torget vurderinger
    8
    Akkurat!

For en PA-mann er jo kinoanlegg et stort anlegg med steorider i bunn. For en som har skikkelig hjemmekino, så går jo ikke kinoanlegg dypt i det hele tatt!

Tja, storsalen (sal 1). Hmm. Jeg liker de mindre salene bedre fordi de gir meg et lydbilde som er nærmere det man har i hjemmekino. Sal 3 er min favoritt.

PS! Nå har visst kinoen tatt bort oversikten over teknisk spec for hver sal. Nå får jeg bare opp "Sal 3: 187 seter, 4K projekter, kan vise 48fps". Irriterende. Og tydelig nok fullt representativt over hvor mye interesse det er for sånt i den gemene hop. *sukk*

Det hører til historien at vedkommende stortrives i min absolutt-ikke-kompromissløse hjemmekino, og har etterhvert begynt å innse at småanlegg (som hjemmekinoer) virkerlig kan trøkke bra, om ikke bedre enn større anlegg. -- Og kanskje et resultat av at idealet endrer seg.

Dette med 40 hz gjør den med mange høyttalere og ikke bare mine , det er tester om onkyo sin nye tx-nr 838 . Jeg har også prøvd 40 hz heile veien , og styret med fase endringer og you name it. Jeg er veldig viktig at ting skal låte bra , og 80 hz for mine høyttalere passer best. Når kjerringa kommer ut av badet og spør hva i helsiken er det dere ser på , så veit jeg alt er på stell. For hun var inne på badet i sted mens jeg og datter mi så noen scener på transformers age of extinction , og da veit jeg bassen er på stell :)
    Har du eksperimentert med avstanden i receiveren? Vet du at den akustisk sett (dvs. tiden fra signalet kommer ut av receiver til den ankommer ørene) er satt opp riktig?

Poenget er at mange råder til å justere fasen på subben til den låtes penest i passbåndet (overgang mellom front og sub), men i mange tilfeller gir det langt bedre integrering ved å få riktig tidsjustering. Et anlegg som er tidsalignet riktig låter magisk og presist.

I mine forsøk på ydmykhet, så sier jeg ikke at fasejustering er feil, men den har sine begrensninger. Som regel er fasen på subbene angitt for en spesiell frekvens og ikke for alle frekvenser. Det betyr at selv om man får overgangen i delefrekvensen riktig, så kan man få rare effekter i bassen hvis man går litt opp eller under delefrekvensen.

Men du hadde en rimelig jevn bassrespons, så jeg vet ikke helt selv om dette er riktig medisin.

Har prøvd fase justeringer også,men det blir alltid noe rart på forskjellige frekvenser.Så går alltid tilbake til 0 posisjon.
    Hvorfor vil fasekontrollen gjøre ting feil i forhold til avstand innstilling? Trodde faktisk dette er to sider av samme sak. Opplys meg.

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    860
    Sted
    osøyro
    Ja avstander er veldig viktig, jeg måler også opp avstand med måler band, på alle høyttalerene fra sweetspot, så skriver jeg dette ned. Frontene, center og surround treffer ganske bra på rom korreksjonen. Men subwoofer øker litt på avstanden ser jeg, er ikke mye men litt.

carisma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Antall liker
    916
    Akkurat!

Hvorfor vil fasekontrollen gjøre ting feil i forhold til avstand innstilling? Trodde faktisk dette er to sider av samme sak. Opplys meg.
    Hvis jeg ikke tar feil nå så er avstand justering kun en forsinkelse som blir lagt til og er konstant i forhold til den avstand som du setter.

Nå har de forskjellige bass kasse konstruksjoner forskjellige fase problemer.
    Det vil si at den har ikke samme fase gjennom hele registeret. Og hvis jeg ikke tar feil er portet den som har størst avvik.

Når du da lytter på en sinus Tone og justerer etter denne,så blir det i de fleste tilfeller feil/verre på andre frekvenser.

Hvis du har winnisd så kan du se det på diagrammet der.

Hvis jeg har truffet feil på det her så beklager jeg. Men det er omtrent slik jeg har tolket det: )

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    860
    Sted
    osøyro
    Har du problemer nå med at subwoofrene ikke intregerer med frontene , er fase en god ting og ha , har du ikke det på din sub kan du bare skifte om på + og -
    Har også sett mange snur subwoofrene sin 180 grader og dette skal også hjelpe. Eller så man bare prøve til man får det rett.

alfalfa

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Antall liker
    197
    Torget vurderinger
    8
    Har du problemer nå med at subwoofrene ikke intregerer med frontene , er fase en god ting og ha , har du ikke det på din sub kan du bare skifte om på + og -
    Har også sett mange snur subwoofrene sin 180 grader og dette skal også hjelpe. Eller så man bare prøve til man får det rett.
    Siden jeg har subber med DSP har jeg mye forsinkelse på subbene mine. Da forsinkelsen er forskjellig på disse subbene har jeg stilt avstanden så riktig som mulig på den med minst forsinkelse, og fintunet med fasekontrollen. Den subben med lengst forsinkelse blir da justert inn med mer bruk av fasekontrollen. Har bare en subb utgang, hadde jeg hatt 2 subb utganger ville jeg ha stillt avstand mest korekt i prosessor og brukt fasekontrollen så lite som mulig. Om dette spiller noen rolle i praksis, er jeg veldig usikker på. Har problemer med og skjønne att det kan være noen forskjell på fasejustering og avstand justering, siden det eneste fasekontrollen gjør er og forsinke signalet til subb element(tror jeg). Det problemene som en bassreflex subb måtte ha i forhold til trykkammer vil jeg tro er likt uansett vilken måte du velger og få subb i fase med hovedhøytaler. Vet ikke om det er DSP på subben din, vist den har det, hva er den innstillte avstand til subb, og hva er den oppmålte avstand?

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    860
    Sted
    osøyro
    Siden jeg har subber med DSP har jeg mye forsinkelse på subbene mine. Da forsinkelsen er forskjellig på disse subbene har jeg stilt avstanden så riktig som mulig på den med minst forsinkelse, og fintunet med fasekontrollen. Den subben med lengst forsinkelse blir da justert inn med mer bruk av fasekontrollen. Har bare en subb utgang, hadde jeg hatt 2 subb utganger ville jeg ha stillt avstand mest korekt i prosessor og brukt fasekontrollen så lite som mulig. Om dette spiller noen rolle i praksis, er jeg veldig usikker på. Har problemer med og skjønne att det kan være noen forskjell på fasejustering og avstand justering, siden det eneste fasekontrollen gjør er og forsinke signalet til subb element(tror jeg). Det problemene som en bassreflex subb måtte ha i forhold til trykkammer vil jeg tro er likt uansett vilken måte du velger og få subb i fase med hovedhøytaler. Vet ikke om det er DSP på subben din, vist den har det, hva er den innstillte avstand til subb, og hva er den oppmålte avstand?
    Du har en subwoofer utgang sier du , hvorfor ikke kjøpe en y splitter , 2 hanner og ei ho. Jeg har 2 subwoofer utganger på onkyoen min , men jeg kjører 2 10 tommere og 1 12 tommer. 10 tommerene står på samme utgang , mens 12 tommeren har egen utgang. Og det gjør ikke noe om du bruker y splitter , for sub out sender bare ut signal til subwooferen , så gjør forsterkeren i subwooferen sitt. Jeg bruker også y splittere oppi subwooferene alle sammen.
    fasevenderen en hjelpemiddel til å sikre at bassen fra subben integreres med lyden fra fronthøyttalerne. Tar jeg feil her må bare folk komme med sine argumenter , når det kommer fasevenderen.

alfalfa

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Antall liker
    197
    Torget vurderinger
    8
    Du har en subwoofer utgang sier du , hvorfor ikke kjøpe en y splitter , 2 hanner og ei ho. Jeg har 2 subwoofer utganger på onkyoen min , men jeg kjører 2 10 tommere og 1 12 tommer. 10 tommerene står på samme utgang , mens 12 tommeren har egen utgang. Og det gjør ikke noe om du bruker y splitter , for sub out sender bare ut signal til subwooferen , så gjør forsterkeren i subwooferen sitt. Jeg bruker også y splittere oppi subwooferene alle sammen.
    fasevenderen en hjelpemiddel til å sikre at bassen fra subben integreres med lyden fra fronthøyttalerne. Tar jeg feil her må bare folk komme med sine argumenter , når det kommer fasevenderen.
    Bruker selvfølgelig splitter. Poenget er att jeg bare kan stille inn avstanden til en av subbene, den andre subben må derfor tåle mer aktivt bruk av fasekontrollen.

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    860
    Sted
    osøyro
    Bruker selvfølgelig splitter. Poenget er att jeg bare kan stille inn avstanden til en av subbene, den andre subben må derfor tåle mer aktivt bruk av fasekontrollen.
    ok skjønner , som sagt fasevenderen en hjelpemiddel til å sikre at bassen fra subben integreres med lyden fra fronthøyttalerne. Men også dette med delay er viktig.

S

Syncrolux

Gjest
    Fase og delay er akkurat det samme. Eneste problemet med fasekontrollen er at det ikke er helt åpenbart hvor stort delay man får. Derfor mye bedre å kun bruke delay. Man kan bruke målebånd og finne ut eksakt hvor mye delay man trenger, enkelt og greit! :)

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Man kan bruke målebånd og finne ut eksakt hvor mye delay man trenger, enkelt og greit! :)
    lasermåler til 300kr, et stativ til 50kr og et ball head til 30 kr fra ebay gjør jobben mye lettere + at du ser high tech ut når du gjør det.

S

Syncrolux

Gjest
    Kan du ikke? Delay oppgis som regel i millisekunder OG meter.

Ah... eller du tenkte på hvor mye delay selve sub'en innfører hvis den har DSP innebygget?

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    NB! Man kan ikke bruke målebånd for å fortelle lydprosessor hva det elektroniske delayet til sub'en er :)
    man kommer nærmere, men må kompensere for intern prosesseringsdelay også. det er min erfaring

S

Syncrolux

Gjest
    Prosess-delay i DSP er ofte i 1 ms området, noe som tilsvarer små 34 cm. Det er lite når vi snakker subwoofer.

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Antall liker
    1.813
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Om man dog vil gjøre dette helt nøyaktig, så vil jeg forvente at ETC-grafen i REW kan benyttes.

Man sender ut et testsignal til en av hovedhøyttalerne og sub. Deretter går man inn i ETC-grafen og leser av hvor mange ms det er mellom direktelyden fra høyttaleren og direktelyden fra sub'en. Millisekundene omgjøres så til avstand og avstanden legges til den målte avstanden for sub'en.

Vola!

S

Syncrolux

Gjest
    Nå er det ikke akkurat lett å se "impulsresponsen" (hvis man kan kalle det noe sånt) fra en sub med delefilteret på. Det blir ingen puls egentlig.

For min egen del har jeg målt med målebånd, og så finjustert delay til frekvensresponsen rundt delefrekvensen er flat.

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Antall liker
    1.813
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Tidsretting av sub må gjøres før bestemmelse av delefrekvens og delefilteret må således være bypassed. I tillegg er det anbefalt å tidsrette etter tidligste utslag fra sub, hvilket i praksis betyr en frekvens i det øvre bassområdet.

Ja, flat frekvensrespons ved delefrekvens er en god strategi (mener Linkwitz Lab har noen fornuftige ord rundt dette).

alfalfa

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Antall liker
    197
    Torget vurderinger
    8
    Kan du ikke? Delay oppgis som regel i millisekunder OG meter.

Ah... eller du tenkte på hvor mye delay selve sub'en innfører hvis den har DSP innebygget?
    Det er det som er problemet, ingen fabrikant oppgir dette. Har funnet en video som Martin Logan har annbefalt 14 fot på sin forrige topp subb. Min forståelse av forsinkelse på Paradigm Sub2 og Jl Audio Gotham har eksempelvis en exspert som Flageborg stilt spørsmål ved. Han mener tydeligvis jeg er på ville veier. Legger ved linken til Martin Logan, så kan dere vurdere dette selv.http://www.youtube.com/watch?v=uzCIMufCQLk

carisma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Antall liker
    916

Da er ting litt annerledes: )
    Jeg har 2 utganger og 4 suber.
    De foran er koblet til utgang 1 og de bak til 2.
    Og Onkyoen justerer da avstand veldig riktig føler jeg.
    Har ikke dsp på mine suber. Men Onkyoen legger til rundt 60 -80 cm i forhold til oppmålt avstand.

Har prøvd med lengre avstand, på Onkyoen.
    Men synes den treffer best selv.

Når det gjelder fase så har jeg klart å få justert den slik at det låter bedre i sweet spot.
    Men hvis jeg vrir litt på hodet så låter det av og til feil på enkelte frekvenser.
    Og sjelden låter det bra andre steder i rommet.

Så helt ærlig har jeg alltid gått tilbake til 0'.
    De bak står dåg på 180'.
    Da får jeg ett større området som låter bra. Og det funker også som en aktiv bass felle. Mindre rot i bassen bak.
    I tillegg så har jeg mye mindre bass samling i andre tilstøtende rom.
    Har en L formet stue. Og jeg kan stå i den ene delen og lure på hvorfor det er så lite bass. Men tar jeg ett stort skritt og setter meg ned så får jeg nesten fysisk juling av bassen.
    Jeg har også etter å fått på plass subbene bak,fått mest bass når jeg sitter.
    Så tydelig har jeg gjort noe riktig:)

alfalfa

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Antall liker
    197
    Torget vurderinger
    8
    Tidsretting av sub må gjøres før bestemmelse av delefrekvens og delefilteret må således være bypassed. I tillegg er det anbefalt å tidsrette etter tidligste utslag fra sub, hvilket i praksis betyr en frekvens i det øvre bassområdet.

Ja, flat frekvensrespons ved delefrekvens er en god strategi (mener Linkwitz Lab har noen fornuftige ord rundt dette).
    Brukte 80Hz til dette. Kjørte en tone på 80Hz og lyd fra subb og den hovedhøytaler som var nærmest subb, stilte på fasekontroll til jeg hadde det største utslag. Brukte 80Hz siden prosessor allerede hadde innstilt dette som delefrekvens. Fikk ved justering av fasekontroll en variasjon på mellom 5 og 6 db. Ut fra den lydmessige forbedring i bass kvalitet, tror jeg att jeg er i nærheten av perfekt. Brystkasse bassen er den som har fått ett veldig løft ved dette.

Torolan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Antall liker
    1.153
    Torget vurderinger
    2

Det er jeg ikke så helt sikker på i alle tilfeller.
    Hvis jeg endrer på x-over fra 80 til 60 hz , så får jeg jevnere kurve hvis jeg etterjusterer litt på avstanden til subene.

alphamale

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Antall liker
    5.639
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3

Lyngdorf Audio anbefaler å kjøre korreksjon ETTER en har endret data/delay i prosessoren sin.

S

Syncrolux

Gjest

I prinsippet helt enig med deg. Men dessverre kan ikke alle aktive sub'er bypasse delefilteret totalt.
    Dessuten kan delay i DSP endre seg (dvs øke) når man innfører deling, vs når deling er skrudd av.

Aktive sub'er med analog EQ/deling har ikke noe delay. DSP-baserte ligger som regel i 1 ms området.

Og for å gjøre alt værre så har alt høyttalere frekvensavhengig group delay i bassen, som i verste fall kan bli flere titalls ms.

S

Syncrolux

Gjest
    Det er det som er problemet, ingen fabrikant oppgir dette. Har funnet en video som Martin Logan har annbefalt 14 fot på sin forrige topp subb
    14 fot er 4,3 meter, eller ca 12 ms. Det høres usannsynlig ut at en subwoofer har så stort delay. Spesielt en analog som vist i youtube-videoen i du linket til....

alfalfa

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Antall liker
    197
    Torget vurderinger
    8
    Det er det som er problemet, ingen fabrikant oppgir dette. Har funnet en video som Martin Logan har annbefalt 14 fot på sin forrige topp subb
    14 fot er 4,3 meter, eller ca 12 ms. Det høres usannsynlig ut at en subwoofer har så stort delay. Spesielt en analog som vist i youtube-videoen i du linket til....
    Vist ikke Martin Logan selv vet hva de snakker om, hvem vet da. Kan og nevne att vet test av Paradigm Sub 2, i ett Amerikansk magasin stillte autocalibrering med Audessy subbens avstand til 50 fot.

Sist redigert:

alfalfa

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Antall liker
    197
    Torget vurderinger
    8

Da er ting litt annerledes: )
    Jeg har 2 utganger og 4 suber.
    De foran er koblet til utgang 1 og de bak til 2.
    Og Onkyoen justerer da avstand veldig riktig føler jeg.
    Har ikke dsp på mine suber. Men Onkyoen legger til rundt 60 -80 cm i forhold til oppmålt avstand.

Har prøvd med lengre avstand, på Onkyoen.
    Men synes den treffer best selv.

Når det gjelder fase så har jeg klart å få justert den slik at det låter bedre i sweet spot.
    Men hvis jeg vrir litt på hodet så låter det av og til feil på enkelte frekvenser.
    Og sjelden låter det bra andre steder i rommet.

Så helt ærlig har jeg alltid gått tilbake til 0'.
    De bak står dåg på 180'.
    Da får jeg ett større området som låter bra. Og det funker også som en aktiv bass felle. Mindre rot i bassen bak.
    I tillegg så har jeg mye mindre bass samling i andre tilstøtende rom.
    Har en L formet stue. Og jeg kan stå i den ene delen og lure på hvorfor det er så lite bass. Men tar jeg ett stort skritt og setter meg ned så får jeg nesten fysisk juling av bassen.
    Jeg har også etter å fått på plass subbene bak,fått mest bass når jeg sitter.
    Så tydelig har jeg gjort noe riktig:)
    Du må ha en fasekontroll ikke fasevender. Lite trolig du finner riktig fase på enten 0'eller 180'. Så flaks kan du selvfølgelig ha. Har aldri brydd meg om hvordan bassen er andre steder, kun der jeg sitter.

alfalfa

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Antall liker
    197
    Torget vurderinger
    8

I prinsippet helt enig med deg. Men dessverre kan ikke alle aktive sub'er bypasse delefilteret totalt.
    Dessuten kan delay i DSP endre seg (dvs øke) når man innfører deling, vs når deling er skrudd av.

Aktive sub'er med analog EQ/deling har ikke noe delay. DSP-baserte ligger som regel i 1 ms området.

Og for å gjøre alt værre så har alt høyttalere frekvensavhengig group delay i bassen, som i verste fall kan bli flere titalls ms.
    Vist du tror delay i en DSP subb er 1 ms, da tar du grundig feil.

alfalfa

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Antall liker
    197
    Torget vurderinger
    8
    Ja, om en sub har så lite delay, så er målebånd naturligvis greit :)
    Siden du har erfaring både med Jl Audio og Paradigm subber. Har du noen tall og komme med vedrørende forsinkelse på disse. Særlig intresert i tall på Paradigm Sub2. Greit og vite om mine funn stemmer eller ikke.

S

Syncrolux

Gjest

Jaha, hvor mye delay snakker man om da, og på hvilke produkter?

De jeg har sjekket sjøl, der disse dataene finnes vel å merke, ligger rundt 1-3 ms.

alfalfa

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Antall liker
    197
    Torget vurderinger
    8

Jaha, hvor mye delay snakker man om da, og på hvilke produkter?

De jeg har sjekket sjøl, der disse dataene finnes vel å merke, ligger rundt 1-3 ms.
    Jl Audo Goham er stilt inn på 5.9m. Faktisk avstand 2.9m. der bruker jeg fasekontrollen på ca 20'. Paradigm Sub2 står ca 20 cm nærmere,målt til center av kabinett, siden den sender ut signal til 3 kanter. Her må jeg stille fasekontrollen til ca170' for og få den i fase med hovedhøytaler. Hvor mye 150' på fasen utgjør i meter og sentimeter aner jeg ikke.

S

Syncrolux

Gjest
    Jl Audo Gotham har ikke DSP, all prosessering er analog. Den har dermed ikke noe prosesseringsdelay!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn