Kinolyd VS BD lyd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Har vært på den lokale kinoen i Lillestrøm og opplevd svært god lyd på noen filmer. Når jeg da har satt på samme filmer nede her i kinoen min virker det som at lyden i scenene med spesialeffektene virker være fraværende. Jeg har ett fullfrekventsystem som går rimelig flatt ned til 12hz så det bør ikke være problemet. Jeg misstenker at endel er klippet bort i mixingen ned til BD fra kinomateriale, kan det være slik at dette stemmer ??

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.718
    Torget vurderinger
    0
    Når jeg da har satt på samme filmer nede her i kinoen min virker det som at lyden i scenene med spesialeffektene virker være fraværende....
    Kan du poste noen eksempler ?

alfalfa

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Antall liker
    197
    Torget vurderinger
    8
    Har vært på den lokale kinoen i Lillestrøm og opplevd svært god lyd på noen filmer. Når jeg da har satt på samme filmer nede her i kinoen min virker det som at lyden i scenene med spesialeffektene virker være fraværende. Jeg har ett fullfrekventsystem som går rimelig flatt ned til 12hz så det bør ikke være problemet. Jeg misstenker at endel er klippet bort i mixingen ned til BD fra kinomateriale, kan det være slik at dette stemmer ??

Synes efektene nesten blir i overkant når jeg har vokal på ett normalt nivå. Er det du sier riktig, skjønner jeg att noen klager på for høy lyd på Notodden Kino. Har tenkt meg en tur på Kino med DB måler, for og måle DB på vokal og efekt matriale i en film jeg kommer til og kjøpe i etterkant.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Filmer til kino er mikset med flere soner/kanaler. IMO er dette dog ikke en fordel. Tvert imot fører til en mer kaotisk respons med mer uklar lyd.

Personlig opplever jeg det motsatte her i Bergen. Film hjemme er mye bedre med langt mer detaljer, oppløsning, strammere bass og mye bedre surroundopplevelse fra bakkanalene. Eneste som imponerer meg på kino er mye bass, men den er ikke kvalitativt god.

Når det er sagt, så har jeg ikke akkurat sammenlignet film mot film nøye. Det er mer en generell opplevelse.

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.718
    Torget vurderinger
    0
    ......Eneste som imponerer meg på kino er mye bass, men den er ikke kvalitativt god.
    Det er vel ingen kino som er i nærheten av å gjengi LFE-sporet på film....eller?

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Antall liker
    1.813
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Intet nevneverdig går tapt i BD-mastringen, og min erfaring er at opplevelsen som regel er bedre i et kapabelt hjemmekinooppsett enn på kino.

Du bør foreta målinger for virkelig å sjekke at oppsettet ditt går flatt ned til 12 Hz ved høye lydtrykk (peak SPL er 105 dB for hver av høyttalerne og 115 dB for LFE om man spiller av et korrekt kalibrert system ved referansenivå), med mindre du allerede har gjort dette.

Midas

Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    ......Eneste som imponerer meg på kino er mye bass, men den er ikke kvalitativt god.
    Det er vel ingen kino som er i nærheten av å gjengi LFE-sporet på film....eller?
    Spørs vel litt hva men mener med å "gjengi". Det er en god del kinoer (f.eks. Sandnes kino) som går rimelig dypt. Iallefall i nedre enden av 20-tallet. Og når rommet er mye større enn din stue, blir lydopplevelsen veldig fysisk. Men klart, det er forskjell på noe som går ned til 10-15Hz. Kanskje vi i hjemmekino har blitt litt utskjemt?

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Når jeg da har satt på samme filmer nede her i kinoen min virker det som at lyden i scenene med spesialeffektene virker være fraværende....
    Kan du poste noen eksempler ?
    Siste Hobbiten 3 når de 3-4 kjempene kommer oppe på fjellsiden og klasker nevene i fjellet, på kinoen ble det ett skikkelig trykk nedover i frekvens - hos meg skjedde det nesten ingenting.. ?

Skjermbilde 2015-03-15 kl. 15.02.08.jpg

I det hele og store syntes jeg det var lite dype frekvenser i hele filmen iforhold til det jeg husker når vi var og så den på kino.

Midas

Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Nå har jeg ikke sett den siste Hobbiten, men den forrige filmen har et litt underlig (les:utradisjonelt) lydspor. Det har i mine ører ganske tynn og marginal lyd i mesteparten av filmen, med unntak av den råe bass (vokal og effekt) fra dragen.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Intet nevneverdig går tapt i BD-mastringen, og min erfaring er at opplevelsen som regel er bedre i et kapabelt hjemmekinooppsett enn på kino.

Du bør foreta målinger for virkelig å sjekke at oppsettet ditt går flatt ned til 12 Hz ved høye lydtrykk (peak SPL er 105 dB for hver av høyttalerne og 115 dB for LFE om man spiller av et korrekt kalibrert system ved referansenivå), med mindre du allerede har gjort dette.
    Målinger med dual 3x12 XTZ i rommet.

Jeg har ikke kalibrert noe mer enn det Audyssey målingene har gitt meg og en Antimode. FR er målt med UMIK og REW.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Nå har jeg ikke sett den siste Hobbiten, men den forrige filmen har et litt underlig (les:utradisjonelt) lydspor. Det har i mine ører ganske tynn og marginal lyd i mesteparten av filmen, med unntak av den råe bass (vokal og effekt) fra dragen.
    Det er ihvertfall forskjell fra kinolyd og hjemme-lyd på denne i mine ører.

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    860
    Sted
    osøyro
    Jeg ser film heller hjemme enn på kino, kinoen i Bergen er dårlig synes jeg. Jeg syntes mitt låt litt tilbake bass messig, på siste transformers filmen, men etter og satt deling på 80 Hz på alle høyttalerene og lpf to lfe til 100 hz, så skjedde det store ting hos meg, og bassen ble hva skal jeg si, man kan bli paff mange ganger, og det ble jeg denne gangen hvor bra det låt på mitt anlegg, med di innstillingene jeg gjorde. Rett og slett rått ble det.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Kunne vært greit og sett målinger helt uten EQ. Trekker Audyssey ned nivået mye på subene sammenlignet med de andre kanalene? Ville også ha målt med høyere nivå som X3MHC nevner.

Ellers så skal man ikke se vekk ifra at nivået på kinoen ligger for høyt og at de har noen peaker.

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Antall liker
    1.813
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100

Målinger med dual 3x12 XTZ i rommet.

Jeg har ikke kalibrert noe mer enn det Audyssey målingene har gitt meg og en Antimode. FR er målt med UMIK og REW.

Jeg vil tippe at kurven din ruller av en god del tidligere om du hadde foretatt samme måling ved f.eks. 105 eller 115 dB.

Merk for øvrig at 15 Hz knapt er hørbart ved 90 dB (se hvit kurve her).

Merk også at en offentlig kino av en viss størrelse må ha langt flere suber/membranareal/Watt enn et typisk hjemmekinorom for å kunne gå dypt i frekvens - rett og slett p.g.a. rommets størrelse. Det er m.a.o. langt enklere, dog ikke bare-bare, å få til den dypeste dypbassen hjemme.

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.718
    Torget vurderinger
    0
    Siste Hobbiten 3 når de 3-4 kjempene kommer oppe på fjellsiden og klasker nevene i fjellet, på kinoen ble det ett skikkelig trykk nedover i frekvens - hos meg skjedde det nesten ingenting.. ?

Vis vedlegget 310939

I det hele og store syntes jeg det var lite dype frekvenser i hele filmen iforhold til det jeg husker når vi var og så den på kino.
    Hobbit.......en stor skuffelse ift. Ringenes Herre....

Vedlegg

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    860
    Sted
    osøyro

Vis vedlegget 310939

at ringenes herre vant her , skjønte jeg hobbit filmene er det mindre som skjer. Skulle tru di hadde brukt litt mere lydmessig på hobbit , men ringenes herre er det mye i lyd sporet som skjer.

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Antall liker
    1.813
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Hobbit 3 er jo ikke sluppet enda, så hvilken BD-utgave (og ikke minst lydformat) er det du (trådstarter) har testet med?

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Jeg vil tippe at kurven din ruller av en god del tidligere om du hadde foretatt samme måling ved f.eks. 105 eller 115 dB.

Merk for øvrig at 15 Hz knapt er hørbart ved 90 dB (se hvit kurve her).

Merk også at en offentlig kino av en viss størrelse må ha langt flere suber/membranareal/Watt enn et typisk hjemmekinorom for å kunne gå dypt i frekvens - rett og slett p.g.a. rommets størrelse. Det er m.a.o. langt enklere, dog ikke bare-bare, å få til den dypeste dypbassen hjemme.
    Det er meget mulig, jeg,misstenker at åpningen opp til 2-etasje kan sluke endel bass. Kjørte Pulse scenen og skapene oppe i vibrerte skikkelig mens nede i kinoen var det bare ett merkelig trykk i øret uten at jeg registrerte ristingen i sofaen mange rapporterer.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Jo men hadde kinomateriale sett likt ut om du hadde målt dette montro.

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.718
    Torget vurderinger
    0
    Kjørte Pulse scenen og skapene oppe i vibrerte skikkelig mens nede i kinoen var det bare ett merkelig trykk i øret uten at jeg registrerte ristingen i sofaen mange rapporterer.
    Her oppleves Pulsen i kroppen med MV -35dB.....

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Kjørte Pulse scenen og skapene oppe i vibrerte skikkelig mens nede i kinoen var det bare ett merkelig trykk i øret uten at jeg registrerte ristingen i sofaen mange rapporterer.
    Det som er rart at på andre filmer igjen som landingscenen med Oblivion og åpningscenen i Godzilla så rister hele kroppen i takt med membranutsvingningene. :)

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.718
    Torget vurderinger
    0
    .....og Flight of the Phoenix "roll & crash scene" med MV -55dB.....måtte bare teste nå ;)

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.718
    Torget vurderinger
    0
    ....landingscenen med Oblivion og åpningscenen i Godzilla så rister hele kroppen i takt med membranutsvingningene. :)
    Benytter 1 scene fra Oblivion som demo.....jakten i kløften med påfølgende crash i ørkenen....eller er det en annen scene du tester med?

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    860
    Sted
    osøyro
    Jeg måtte ha på siste transformers filmen bare for og sjekke her , etter innstillingen jeg gjorde måtte jeg skru ned gainet på subwoofrene mine , hvem skulle tru det av og dele alt på 80 Hz skulle gjøre sånn utslag og denne lpf to lfe på 100 Hz. Det trykker bra nå og punshene som kommer merker man i sofaen , og når det er dyp bass som kommer ja hva kan jeg si annet enn og glise bredt.

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.718
    Torget vurderinger
    0
    ........etter innstillingen jeg gjorde måtte jeg skru ned gainet på subwoofrene mine.....
    Hvorfor "kludrer" du med kalibreringen?
    Subbene stilles bare manuelt FØR romkorreksjon....

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    860
    Sted
    osøyro
    ........etter innstillingen jeg gjorde måtte jeg skru ned gainet på subwoofrene mine.....
    Hvorfor "kludrer" du med kalibreringen?
    Subbene stilles bare manuelt FØR romkorreksjon....
    Har gjort det , men etter jeg er ferdig med , rom korreksjonen legger onkyoen min alle høyttalere på 40 Hz og det blir feil i lyden , tru meg jeg har ikke gjort noe annet , jo lpf to lfe satt jeg på 100 Hz også før jeg tok rom korreksjonen. Jeg tukler ikke med subwoofrene heller , er hz inne på reciveren jeg har delt.

Sist redigert:

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.718
    Torget vurderinger
    0
    ......rom korreksjonen legger onkyoen min alle høyttalere på 40 Hz
    ........lpf to lfe satt jeg på 100 Hz også
    .......før jeg tok rom korreksjonen.
    Romkorreksjonen setter alle kanaler til "lavest mulig" delefrekvens....men det er ytterst sjelden annet enn deling på 80Hz funker bedre..

LFE til 120Hz er standard....

Ingen parametere som deling, large/small og avstand stilles inn FØR man kjører romkorreksjon......

Kvålsvoll

Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Ålesund, Norge
    Filmer remastres ofte for BD - såkalt "nearfield". (Nå om dagen som oftest.)
    Forskjellene du opplever kan derfor godt skyldes at lysporene faktisk er forskjellige.

"Nearfield" er en uting, som regel reduseres dynamikken, og dialogen skrus opp altfor høyt, med det resultat at det blir umulig å spille av med andstendig lydnivå for rett fysisk taktil feedback.

Ellers så er opplevelsen av dynamikk veldig forskjellig på forskjellige oppsett - skikkelig dynamikk krever kapasitet, og det er en forskjell som til de grader høres og ikke minst merkes.
    Når du skriver at enkelte filmer er bra, så er det nok lydsporet på filmen, systemet ditt kan dessverre ikke gjengi noe som ikke finnes.

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.718
    Torget vurderinger
    0
    Når du skriver at enkelte filmer er bra, så er det nok lydsporet på filmen, systemet ditt kan dessverre ikke gjengi noe som ikke finnes.
    Det er fint hvis du kan lenke til info vedr. forskjeller på BD kontra kino?!

Hvis enkelte filmer er bra.....som nevnt tidligere........er det fordi lydsporet på filmen har sin helhet i samsvar med frekvensresponsen i systemet.

Avengers er "vingeklippet" så det holder, men vil kunne oppleves greit nok i de fleste systemer.....

Hvis man ikke opplever Pulse-scenen......leverer ikke systemet nok rundt 20Hz....

Midas

Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Forskjellene du opplever kan derfor godt skyldes at lysporene faktisk er forskjellige.

"Nearfield" er en uting, som regel reduseres dynamikken, og dialogen skrus opp altfor høyt, med det resultat at det blir umulig å spille av med andstendig lydnivå for rett fysisk taktil feedback.

Ellers så er opplevelsen av dynamikk veldig forskjellig på forskjellige oppsett - skikkelig dynamikk krever kapasitet, og det er en forskjell som til de grader høres og ikke minst merkes.
    OT i forhold til TS spørsmål, men hva gjør de spesifikt for nearfield mikser for hjemmekinoer egenlig? Jeg kan spekulere i at submiksen er ulik, da bassresponsen i et (lite) lytterom i forhold til et større kinorom. Korrekt?

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    860
    Sted
    osøyro
    ......rom korreksjonen legger onkyoen min alle høyttalere på 40 Hz
    ........lpf to lfe satt jeg på 100 Hz også
    .......før jeg tok rom korreksjonen.
    Romkorreksjonen setter alle kanaler til "lavest mulig" delefrekvens....men det er ytterst sjelden annet enn deling på 80Hz funker bedre..

LFE til 120Hz er standard....

Ingen parametere som deling, large/small og avstand stilles inn FØR man kjører romkorreksjon......
    hva er det du skal fram til , jeg har gjort alt dette riktig. vet lpf to lfe er 120 hz er standard. men når høyttalerne min etter rom korreskjonen kommer på 40 hz heile veien , så går jeg inn og stiller hz på reciveren til 80. Og etter jeg stilte ned til 100 hz også inne på reciveren lpf to lfe , så merket jeg at jeg fikk bassen mere midt på. Jeg har ikke tuklet med volum eller noe anet på subwoofrene eller høyttalere.

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Antall liker
    1.813
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100

Kan du utdype hva du mener med "nearfield" i denne sammenhengen? Jeg har lest en rekke intervjuer med BD-lydmiksere i Hollywood, og mange benytter fullt 7.1 oppsett med høyttalere plassert ved 60 graders sektorer rundt mikseposisjonen (bortsett fra senter som er 30 grader fra FL & FR), og med rundt 3 meter mellom mikseposisjon og høyttalerne (som altså er plassert på en sirkel rundt mikseposisjonen og sirkeldiameter er da m.a.o. 6 meter).

Jeg vil ikke akkurat kalle dette nærfeltsmiksing da dette er høyttaleravstander som ikke avviker særlig fra en passe stor hjemmekino.

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.718
    Torget vurderinger
    0
    .....hva er det du skal fram til....
    Du skriver

"...måtte jeg skru ned gainet på subwoofrene mine..."

Det blir feil.....hvis man ønsker å opprettholde et kalibrert system ;)

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Antall liker
    1.813
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Det er fint hvis du kan lenke til info vedr. forskjeller på BD kontra kino?!

Hvis enkelte filmer er bra.....som nevnt tidligere........er det fordi lydsporet på filmen har sin helhet i samsvar med frekvensresponsen i systemet.
    +1

Kvålsvoll

Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Ålesund, Norge
    ...

<eksempler med flotte grafer var her>
    Veldig bra eksempel som beskriver akkurat det du sier, et system med betydelige avvik kan låte greit på noe, mens det faller gjennom på noe annet.

Kvålsvoll

Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Ålesund, Norge
    Det er noen spørsmål om dette med "nearfield".

Betegnelsen "nearfield mix" er brukt om tilpasninger som blir gjort før den slippes for hjemme/tv markedet, fx på BD.
    Filmlyden for kinosalen blir laget i en dub-stage, som har omtrent samme konfigurasjon som kinosaler, men ofte er de en del mindre.
    Det er fullt dynamikkområde, det er kalibrert (SMPTE-rapporten viser faktisk at de er kalibrert, ja, selv om forfatterene selv hevder de er "all over the place".), og som oftest er all dypbassen borte.
    Merk at disse systemene ikke kjører bass-management.

Så finner de ut at det går an å tjene penger på å lage flere lydmikser, gjerne for alle formater den skal releases på.
    De rigger opp et bingo 5.1-system, "because that's what they have at home", skrur ned master volumet, "because that's how they listen at home", og så lager de noen justeringer som i dette tenkte tilfellet blir å dra opp dialogen og muligens komprimere en del, resultatet er at jeg også får like dårlig lyd her hos meg, og det er jeg mildt sagt lite fornøyd med.
    Dette kaller de en "nearfield mix", har egentlig ikke så mye med nærfelt å gjøre, det er bare en betegnelse på lydspor ment for hjemmemarkedet.

Det største problemet med en "nearfield" mix er at det eksisterer ingen standard for disse systemene, det kan være de kjøper inn et bingo-oppsett fra butikken på hjørnet, eller det kan være et høykvalitets system som overgår dub-stage oppsettet på alle parametere med god margin.
    Det er heller ingen standard for referansenivå (lydvolum - det som ofte refereres som 85dB for filmlyd) eller andre parametere som lyden skal tilpasses etter - skal det komprimeres, hva med frekvensområde, bass management, nivå på dialog.
    Dog virker det som mange filmer releases for hjemme/BD med ganske moderate endringer, og det skal vi være veldig glad for.

Referanser:
    SMPTE reapport om filmlyd: Søk på SMPTE The Sorry State of Cinema sound
    data-bass: Her har jeg sikkert postet mere utfyllende og sikkert også mye bedre innlegg, og det er mange andre her som også har mye god informasjon om filmlyd.

Med dette utgangspunktet er det jo rart at lyden faktisk er såpass bra som den er på noen filmer.
    Men det er den.
    Så nettopp Edge of Tomorrow - en gedigen og stor lydopplevelse som absolutt gjør det verdt å se en film med heller middelmådig innhold ellers.
    (Lydsporet har forøvrig åpenbare tekniske defekter som kan relateres til nettopp det de kritiserer i SMPTE-rapporten.)

Kvålsvoll

Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Ålesund, Norge
    ...
    OT i forhold til TS spørsmål, men hva gjør de spesifikt for nearfield mikser for hjemmekinoer egenlig? Jeg kan spekulere i at submiksen er ulik, da bassresponsen i et (lite) lytterom i forhold til et større kinorom. Korrekt?
    Ref slik jeg sa det over her, ettersom det ikke finnes noen standard, så er det jo helt umulig å forutsi.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    @Authentic: Har du prøvd highpassfilter på subene?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn