King Crimson til Sentrum Scene

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.560
Antall liker
13.021
Jeg får ikke brukt min billett til konserten i København den 23. september (en fredag). PM om interesse. Har kun 1 billett. Pålydende er 565 danske kroner (ganske nøyaktig 700NOK med dagens kurs)
 
Sist redigert:

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.173
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Langhelg og King Crimson-konsert i Oslo i helga. Sjekket om det var flere biletter tilgjengelig - og det skal det visst være!!! Så sjekk opp om noen ikke har fått tak i billetter...
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.470
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Nå er vel ikke mandag i helga? Men jeg kommer, selv om det er mandag. Setter kurs for Oslo i morgen.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.470
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Bra settliste hvor vel alt var fra de 7 første albumene. Åpnet vel med Red og avsluttet med Starless, med 21st Century som et noe uryddig ekstranummer.

Etter Red kom Pictures of a City og (en personlig favoritt) Circus. Ellers minnes jeg vel både Larks Tongues (Part II) og Easy Money (hvor de dessverre vel ikke helt klarte å gjenskape det utrolig funky midtpartiet fra plateversjonen - men ellers svært bra), Epitaph, In The Court og The Letters.

Suppler og korriger gjerne de som var der.
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
10.934
Antall liker
32.854
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
17
Kom nettopp hjem fra Sentrum Scene nå - den tredje og siste Crimson konserten. Ekstranummeret 21st century var verd billetten alene. En meget bra konsert med et bredt utvalg av låter og stemninger. Heftigste rytmeseksjonen ever !
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.560
Antall liker
13.021
Fy faen for et band. For en rytmeseksjon. Dette er med god margin det mest habile trommearbeiderkollektivet jeg har sett live.

Her er forresten et høykvalitetsopptak av "starless" fra denne tureneen

 

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.407
Antall liker
12.891
Jeg er svimmel ennå etter gårsdagens bombardement av sanseapparatet.
Du milde skaper for en "line-up" av musikere, for ett trøkk, hvilken presisjon og spilleglede.
BÆLTØFT blir for svakt uttrykk :cool:

Jeg må også som Soundscape si at ekstranummeret med 21st Century Schizoid Man var verdt billetten alene.
Du milde skaper for et skyv, øs og nærvær. Trommesolen til herren på høyre flanke var "jaw dropping". Teknikk og musikalitet smeltet sammen i en virituositet som strålte av innlevelse og forståelse for perkusjonsinstrumententens muligheter og grenser.
Dette var himmelsk for en "slagverksnarkoman", og som de 3 hardtslående og presise herrene kan spille.
Man må se og høre dette for i det hele tatt og forstå hvor fett det er med 3 trommeslagere med hver sin distinkte måte og traktere trommer, cymbaler, gonger, klokker, metallplater osv.

Tony Levin er en klippe, men han kan spille bass bedre enn de fleste. Og det å fleske til med dype toner, og holde de klokkerent er han ekspert på i mine ører.
Han har også mange lekre overganger, og fine små "licks and runs" som både binder og gjør grunnkompet spennende. Herren på vokal var litt rusten i starten, men kom seg kraftig etter pausen. Robert Fripp tuklet som vanlig med sitt. Misforstå meg rett, det er slettes ikke dårlig, men han kunne dratt en bælfeit solo for oss. Vi vet han kan.

Del 1 av konsertene var på grensen til introvert en stund, men i del 2 løsnet det noe så voldsomt ;)
Mine favoritter fra konserten ble Larks Tongue in Aspic part 1 and 2, Court of the Crimson King, Epitaph, Easy Money, Red, Starless og låten over alle låter 21st Century Schizoid Man. Jeg var 16-17 år første gang jeg hørte sistnevnte, og ble positivt rystet langt inn i sjelen. Jeg spilte vel låten 4-5x på rad, og hvert et hår på kroppen sto rett ut.
Og dette er åpningslåten på deres første skive, og resten er historie som det sies :rolleyes:
Ikke rart man er hekta på KC.
Heldigvis har jeg alt som ble spilt i går på vinyl.


Takk for oppmerksomheten fra en trett men lykkelig herre nesten direkte fra Spania til konsert med KC etter en kjapp gjesteopptreden på ærbe. Jeg føler meg heldig og priviligert :cool:
 
Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.560
Antall liker
13.021
Jeg synest også det var kult at lokalet var såpass lite at de fikk utnyttet effekten av at de tre slagverkende var spredt utover hele scenens (og følgelig omtrent lokalets) bredde - kule effekter når de sendte trommingen fra den ene til den andre.
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
10.934
Antall liker
32.854
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
17
Powerpoint oppsummerte det meste med en flott anmeldelse. Gavin Harrison har lenge vært blant mine favoritt trommiser , og rykket ikke akkurat nedover på listen etter gårsdagens prestasjon. Hvis noen liker å følge med på turen så har Tony Levin en utmerket blogg. Bilder fra Oslo er ikke lagt ut enda, men kommer nok fortløpende:

King Crimson 2016 Tour | TonyLevin.com
 

Pilsern

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.749
Antall liker
868
Torget vurderinger
35
Fy faen for et band. For en rytmeseksjon. Dette er med god margin det mest habile trommearbeiderkollektivet jeg har sett live.

Her er forresten et høykvalitetsopptak av "starless" fra denne tureneen

Herlig, og synes den låt enda bedre på tirsdag.

Ble fullstendig tatt på senga, og tok meg selv i å sitte superkonsentrert fremst på kanten av stolen hele konserten :cool:
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.045
Antall liker
2.989
Torget vurderinger
2
Detta var moro gitt. Var i utgangspunktet skuffa over at Adrian Belew ikke var med, han har humor, og en garantist for at det spilles fra "Discipline" som jeg er glad i. Men Jakko(?) var en svært positiv overraskelse. Jeg synes stemmen hans kledde de gamle klassikerne godt. Jeg var ikke 100% fornøyd med lyden, kunne ønska meg mer av Levin og litt mindre trommer...
Saxen var råbra.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.613
Antall liker
9.169
Sted
Trondheim
Enig med superhkm. Det ble i overkant mye slagverk for meg også. Ikke noe galt med slagverkerne (jeg liker ikke ordet "trommis") - de var fantastisk dyktige, men de overdøvde litt for mye av det som skjedde. Jeg synes forøvrig at akustikken i lokalet ikke var helt bra, men jeg satt langt bak oppe på galleriet. Kanskje det var bedre andre steder?
Uansett - en fantastisk konsert for en gammel KC-fan. Flott at både Mel Collins og Tony Levin var med.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.470
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Særlig skarptromma til perkusjonisten til høyre ble alt for markert, og han brukte den heller ikke særlig kreativt. Men dette er en liten greie i en stor sammenheng.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.613
Antall liker
9.169
Sted
Trondheim
Ja, detaljer, detaljer. Konserten var strålende. Glad jeg tok turen ned fra Trondheim.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.560
Antall liker
13.021
En liten hunch på at lyden fra slagverkene ble som den ble og at ble styrende for volumet ut i salen. Det blir jo ganske mye volum "naturell" fra tre slagverk det arbeides ivrig på. jeg er glad jeg ikke satt helt fremst på denne konserten i alle fall (jeg satt like foran miksepulten)
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.613
Antall liker
9.169
Sted
Trondheim
For publikum hadde det kanskje vært bedre om slagverkerne hadde sittet bakerst på scenen. For musikerne derimot...
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg synes de kan komme tilbake neste år med flere trommiser (jeg liker ordet).

Har hørt Mastelotto live med Crimson Projekct før, sammen med Chad Wackerman med Banned from Utopia og denne trioen, så har vi listet opp mine topp tre opplevelser hva trommespill angår.

Jeg har vel egentlig vært litt avmålt til Jakko Jackzyk som vokalist ut fra plateutgivelsene, men syntes han funka bedre live. Dog holder jeg nok Adrian Belew for en bedre vokalist, tekstforfatter og gitarist. Men, man kan ikke få alt, i hvert fall ikke på en gang...
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
10.934
Antall liker
32.854
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
17
En liten hunch på at lyden fra slagverkene ble som den ble og at ble styrende for volumet ut i salen. Det blir jo ganske mye volum "naturell" fra tre slagverk det arbeides ivrig på. jeg er glad jeg ikke satt helt fremst på denne konserten i alle fall (jeg satt like foran miksepulten)

Jeg satt nede i salen på 6. rad foran scenen tror jeg - og jeg vil si sjeldent bra konsertlyd. Skulle jeg pirke på noe så var gitaren til Jakko litt lavt mikset , ellers låt det knallbra.

Tony Levin har nå lagt ut bilder på bloggen sin , og jeg fant meg selv på onsdagens publikumsbilder :)

oslo3aud1-w880.jpg


oslo3bow-w880.jpg
 
Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.560
Antall liker
13.021
[


Jeg satt nede i salen på 6. rad foran scenen tror jeg - og jeg vil si sjeldent bra konsertlyd. Skulle jeg pirke på noe så var gitaren til Jakko litt lavt mikset , ellers låt det knallbra.
Satt en 3-4 rader lengre bak og synest også lyden var god. Jeg var tidlig ute og satte meg med vilje ikke helt fremst. Første gang jeg har møtt opp på en konsert nesten to timer før bandet skal gå på... slik er det med en stor happening og unumererte sitteplasser. På Sentrum Scene er det normalt - merkelig nok - alltid god plass langt fremme bare man kommer seg forbi muren som henger i området rundt miksepulten og bakover.

Ellers beviser denne konserten en ting jeg har lurt på om stemmer: Konsertpublikumet i Oslo kan faktisk holde munn når de bare vil og de kan også la være å fly i baren hele tiden.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.560
Antall liker
13.021
Setlistene var tatt fra setlist.fm - selv så jeg de kun på onsdagen
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.613
Antall liker
9.169
Sted
Trondheim
De spilte Cirkus på mandag også.

Og oppe på galleriet kunne folk ikke holde kjeft og la være å springe i baren. Vi satt foran en rekke med folk som måtte snakke mellom numrene. Når KC spilte kan det godt være de snakket, men da kunne vi heldigvis ikke høre dem. Og folk sprang i baren hele tiden.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg var faktisk for en sjelden gangs skyld ikke plaget av publikum i det hele tatt.

Fantastisk idé, dette med absolutt fotoforbud. Til etterfølgelse for andre.
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.681
Antall liker
5.114
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Syns konserten var helt fantastisk. jeg var der på onsdag. Vi satt på bakerste rad, til venstre ved den ene lille baren. De stengte faktisk baren mens de spilte og syns generelt folk satt i ro rundt der vi var hvertfall. Var avogtil noen som gikk opp eller ned trappa, men var ikke sjenerende på noen måte.

Må sies at jeg har primært vært på metal konserten, hvor fyllerør og håndgemeng antageligvis er mer vanlig, så har kanskje litt annet utgangspunkt :)
 

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.407
Antall liker
12.891
De spilte In the court på mandag også. ;)
Bra konsert med den beste lyden jeg har fått servert på konsert såvidt jeg kan minnes. Meget bra part to, enormt samspilte trommiser. :) I særklasse!
Har vel bare sett Rush med bedre tromming.

Der tok du ordet ut av munnen min. Skulle man kun operert med en trommeslager i denne sammenheng, så måtte det være Neal Perth.
Trommesoloen han dro under konserten i landets mest ræva konsert arena i 2007, Oslo Rectum, rev bokstavelig talt skjorta av kroppen min.

Ellersmessig fremgår det jo tydelig av innleggene fra de vyrde herrer at vi vektlegger forskjellig, noen synes saxseksjonen låt fetere enn trommeseksjonen, andre vil ha mer lyd på gitaren til sanger osv.osv. Uansett fikk vi alle en opplevelse som vil sitte i lenge lenge.
Jeg takker KC generelt for det, og Tony Levin spesielt med sin blogg.
 

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Innlegg
1.656
Antall liker
1.396
Torget vurderinger
2
DSC_0137.jpg


Og da kan jo alle lure på hvor jeg var i går (onsdag)
Fantastisk konsert med et fantastisk pop-orkester. Satt på første rad og synes det var en i overkant grei plassering. Ikke mye plaget av publikum ☺
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Samme som jeg kjøpte på trippel CD pluss BD i merch-kroken?
 
Sist redigert av en moderator:

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.560
Antall liker
13.021
Da kommer de tilbake til sommeren. Sikret meg billetter i dag. Dette blir stas.'

Spiller på Sentrum Scene 8, 9 og 10. juli. Ordinært billetsalg fra i morgen klokken 10:00. Løp og kjøp!
 
Sist redigert:

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
10.934
Antall liker
32.854
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
17
Billetter i boks her også. Skulle jeg valgt bare en konsert neste år så scorer denne høyt på lista !
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
249
Torget vurderinger
16
Jeg var så forbanna for at jeg ikke fikk vært der i fjor men så kommer de igjen :D
Kjøpte billett til søndags konserten i dag.
 

Medlem-

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.09.2012
Innlegg
922
Antall liker
803
Sted
Bergen
Har vert på en Crimson konsert og den var veldig bra men Rush en mnd senere var bedre.
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
249
Torget vurderinger
16
Jeg så King Crimson i konserthuset en gang.
Rush har jeg kun sett i spektrum og lyden var helt forferdelig. En av de konsertene jeg har sett med dårligst lyd og det
ødela nesten hele greia. Når det er sagt er jeg mega fan av Rush og skulle gjerne sette de under bedre omstendigheter.
Sentrum har helt klart best lyd av de større konsertstedene i Oslo. King Crimson der må bli en høydare.
Vil nesten tro King Crimson er klar over dette. De kunne selvfølgelig spilt en konstert i Spectrum isteden for 3 på Sentrum.
 

Medlem-

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.09.2012
Innlegg
922
Antall liker
803
Sted
Bergen
Jeg så King Crimson i konserthuset en gang.
Rush har jeg kun sett i spektrum og lyden var helt forferdelig. En av de konsertene jeg har sett med dårligst lyd og det
ødela nesten hele greia. Når det er sagt er jeg mega fan av Rush og skulle gjerne sette de under bedre omstendigheter.
Sentrum har helt klart best lyd av de større konsertstedene i Oslo. King Crimson der må bli en høydare.
Vil nesten tro King Crimson er klar over dette. De kunne selvfølgelig spilt en konstert i Spectrum isteden for 3 på Sentrum.
Enig i at spectrum konserten ikke var bra.Flere som sliter med lyden der tror jeg.
 
Topp Bunn