King Crimson til Sentrum Scene

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.069
Antall liker
3.050
Torget vurderinger
2
Har kjøpt til 8.juli. Blir min tredje KC konsert dette. Jeg håper det er flere grunner enn bare lyden som gjør at de kommer til Sentrum igjen.
Oslo Spektrum har null sjarm og blir som å spille i en idrettshall, jeg vet ikke hvilket band som skulle trukket meg dit.

Kan det stemme at det blir med samme besetning som i fjor ?
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Billetter til fruen og meg selv 8.juli. Dette bør bli bra :)
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.065
Antall liker
33.742
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Har kjøpt til 8.juli. Blir min tredje KC konsert dette. Jeg håper det er flere grunner enn bare lyden som gjør at de kommer til Sentrum igjen.
Oslo Spektrum har null sjarm og blir som å spille i en idrettshall, jeg vet ikke hvilket band som skulle trukket meg dit.

Kan det stemme at det blir med samme besetning som i fjor ?
King Crimson består denne gang av Robert Fripp, Mel Collins, Tony Levin, Pat Mastelotto, Gavin Harrison, Jakko Jakszyk og Bill Rieflin.

Samme som sist , bortsett fra Bill Rieflin som 3. trommis. Han var vel opprinnelig med på starten av forrige turne også , men var erstattet når de spilte i Oslo.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
De kan godt komme tilbake en gang til med Adrian Belew i stedet for Jakko Jakszyk, altså.
 
Sist redigert av en moderator:

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.065
Antall liker
33.742
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Crimson ProjeKCt spilte i Oslo for få år siden - det nærmeste man kommer en King Crimson dobbel trio - med tre Crimson medlemmer , blant andre Belew.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Var der. Og jeg fikk vel også servert en dose KC av Adrian Belew Power trio på John Dee for ikke lenge siden (med Julie Slick og Tobias Ralph, den ene halvparten av dobbeltrioen).

Jeg må innrømme en eplekjekk uenighet med Fripp der, altså. Jeg synes Belew er en mer interessant gitarist enn Jakszyk, og en voldsomt mye bedre vokalist. Etter å ha fulgt Belew på fjesboka en stund er det lite tvil om at han ville elsket en ny runde med KC. Han er rett og slett lei seg for at han ikke er en del av bandet. Jeg synes det er rart at han ikke er det.
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.069
Antall liker
3.050
Torget vurderinger
2
Bill Bruford har vel ikke vært med på svært mange år, men Belew var med i konsertsalen for ...oh .. det er visst 13 år siden nå..

Mannen er jo en legende med både Zappa og Talking Heads på samvittigheten. Jeg synes forsåvidt Jakko synger bra, en vokal som passer bra til de de tidlige låtene, men han har ikke Belews karisma og humor.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Og Bowie, og i det hele tatt. Adrian er noe helt spesielt, og jeg elsker den distinkte kontrasten mellom Belews grenseløse hva det nå er og Fripps kontrollerte og gjennomtenkte hva det nå er.

Knapt noen gang har et sånt par gitarister delt scene, og aldri har to så forskjellige gitarister balansert og utfylt hverandre på den måten.
 
Sist redigert av en moderator:

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.065
Antall liker
33.742
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Jeg liker Belew , men har kanskje aller mest forhold til Wetton ,Fripp ,Bruford ,Cross besetningen og Lark's Tongue, Starless, Red trilogien. Med Belew fikk KC et helt nytt uttrykk igjen, og sånn sett passer vel ikke han så godt til å fremføre det tidligere materialet. Jakko kjenner jo materialet fra 21st Century Schizoid band , og gjør en
god nok jobb med de eldre låtene synes jeg. Men for all del - de må svært gjerne samle den originale dobbel trioen igjen - jeg kommer jeg !
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.069
Antall liker
3.050
Torget vurderinger
2
Kortreist ferie. Tog fra vestfold inn til byen mens kjerring og unger blir igjen på hytta. Går så fint så.
 
U

utgatt60135

Gjest
Har kjøpt til 8.juli. Blir min tredje KC konsert dette. Jeg håper det er flere grunner enn bare lyden som gjør at de kommer til Sentrum igjen.
Oslo Spektrum har null sjarm og blir som å spille i en idrettshall, jeg vet ikke hvilket band som skulle trukket meg dit.
Radiohead og Nick Cave spesielt hadde god lyd i Spektrum. Ikke unnlat å dra dit pga null sjarm er mitt råd. Det kan bli store opplevelser uansett.

Jeg var så irritert over å ha gått glipp av King Crimson sist i Oslo og Berlin. Herlig! Da blir det i år!! ;) For første gang! Er ikke så veldig begesitret over mange album, men debuten er jo bare fantastisk. Pluss mye på Red. Dette blir gøy, selv om det er bare Fripp igjen av orginalbesetningen. Var han mye av drivkraften på debuten? Ideer, kreativitet?
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.069
Antall liker
3.050
Torget vurderinger
2
Orginalbesetning er ikke så interessant når det gjelder KC mener jeg. Bandet har eksistert i mange inkarnasjoner, alle har produsert særpreg og kvalitet, og Fripp er den eneste fellesnevneren.
 
Topp Bunn