Kinesisk/Asiatisk produsert Hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.778
    Antall liker
    718
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Kinesiskasiatisk? Denne problemstillingen er helt latterlig og viser stor mangel på kunnskaper om temaet som taes opp. Å ta hele Asia i inn i en slik diskusjon er langt over staur og vegger. Vi skal aldri glemme Japans dominans i denne bransjen.
    Jeg skjønner at kina Kritikerne har fått blod på tann hvis vi ser hva som har skjedd med Krell. Krell har tapt seg alvorlig etter at produksjonen ble flyttet til Kina.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Det er lite feil med kinesisk hifi slik jeg ser det. Som med alt annet får man lytte/måle/lese/se/føle og vurdere om det er et produkt man gjerne vil kjøpe og eie. At deler av eller komplette komponenter produseres i kina og rebrandes eller benyttes av andre er for meg helt greit. Uavhengig om det er utviklet i kina eller amerika eller europa. Jeg synes det er greit at slike "avsløringer" blir gjort i opplysningens tjeneste.

    At noen kaller slikt for juks og svindel derimot finner jeg ikke greit. Juks og svindel kan man godt kalle det dersom man ikke er oppriktig på hva produktet inneholder/er. Men jeg ser ingen plikt til å opplyse om at man selger rebranding eller komponenter med kinainnhold. Hele debatten kan fort bli både forretningsfiendtlig og kundefordummende av det.

    Hvis man kjøper en rebrandet pioneer DVD innpakket i pent kabinett for en høy pris og er fornøyd med det. Hva er problemet? At man ikke er i stand til å vurdere produktene man kjøper eller bedrive tilstrekkelig research?
     

    kneip

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.04.2010
    Innlegg
    137
    Antall liker
    0
    Trondmeg skrev:
    Det er lite feil med kinesisk hifi slik jeg ser det. Som med alt annet får man lytte/måle/lese/se/føle og vurdere om det er et produkt man gjerne vil kjøpe og eie. At deler av eller komplette komponenter produseres i kina og rebrandes eller benyttes av andre er for meg helt greit. Uavhengig om det er utviklet i kina eller amerika eller europa. Jeg synes det er greit at slike "avsløringer" blir gjort i opplysningens tjeneste.

    At noen kaller slikt for juks og svindel derimot finner jeg ikke greit. Juks og svindel kan man godt kalle det dersom man ikke er oppriktig på hva produktet inneholder/er. Men jeg ser ingen plikt til å opplyse om at man selger rebranding eller komponenter med kinainnhold. Hele debatten kan fort bli både forretningsfiendtlig og kundefordummende av det.

    Hvis man kjøper en rebrandet pioneer DVD innpakket i pent kabinett for en høy pris og er fornøyd med det. Hva er problemet? At man ikke er i stand til å vurdere produktene man kjøper eller bedrive tilstrekkelig research?
    At man ikke klarer å selge en brukt Edge GCD til 1/5 av nyprisen sier vel med all nødvendig tydelighet at slikt vil vi ikke ha. Og jeg tror faktisk jeg ville følt meg lurt om jeg satt med en. Så kan man jo sikkert diskutere om det rent teknisk er svindel. Bra for kundene er det i alle fall ikke.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.705
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    MJ er også importør av Harmonic Technology. Pussig.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    vredensgnag skrev:
    Gago skrev:
    fantastisk.

    takk for god research, vreden.
    Det er mye underholdning å hente om man søker på Mark Johansen eller MJSA på HIFI4ALL og Nerds.dk -- dessverre underholdning av den tragikomiske sorten, der man selv kan humre fordi man ikke er offer for mannens virksomhet.
    Dette er kun ett eksempel av mange på hvordan han gjør "business."
    http://www.nerds.dk/?page=viewtopic&t=5151&postdays=0&postorder=asc&start=0

    Skulle man ikke orke å lese seg gjennom de mange sidene som den høyttalerhandelen medførte, kan man se administrator av nerds.dk oppsummere saken her. Thomas Bagges innlegg et stykke nede på siden.:
    http://www.nerds.dk/?page=viewtopic&t=5151&postdays=0&postorder=asc&start=135

    Dette har da en relevans til trådens tema - Kinesisk/Asiatisk produsert HiFi, da relatert til chifi-komponenter produsert i Asia. Dersom MJ var en hederlig mann, som nøt høy anseelse blant hifi-entusiaster i Danmark, ville det vært langt enklere å akseptere hans utsagn omkring det han selger og hvordan det er blitt til.

    HIFI4ALL har også tatt en temmelig skarp beslutning omkring Mark Johansen, en mann som forsvares av enkelte her inne.
    Se Mastervols innlegg, 1/3 ned på denne siden: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=80926&KW=mark+johansen&PN=0&TPN=9

    stygt.

    og ikke rent så lite kvalmt.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Skremmende lesning når det gjelder denne bransjeaktøren..Utestengt fra fora...Sier temmlig mye det og... :eek:
     

    BanjoArrne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    1.433
    Antall liker
    30
    motoren skrev:
    når det gjelder Vincent og shengya er det litt rart at shengya faktisk har bedre byggekvalitet en vincent da dem er produsert på samme fabrikk i kina.
    shengya har skikkelige porselen sokkler til inngangs rørene,mens vincent har loddet rørene direkte på printet.
    litt rart egentlig synes nå jeg iallefall.
    dette gjelder da på forsterkere som jeg har eid fra begge merkene.

    mvh
    Hvilke er modeller var det snakk om her?

    Begge merkene har produsert komponenter som ikke har porselenssokler for rørene og begge har produsert med.

    Noen eksempler:

    Vincent CD-S6:


    Sheng Ya SA-T3:



    Sheng Ya SP-333:



    Vincent SA-T1:



    Vincent SV-226:

    [attach#]
     

    Vedlegg

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    Sheng Ya har faktisk lyktes utrolig bra med PSM modellene sine.

    mvh
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    orso skrev:
    Shengya er jo f.eks Vincent sitt kinesiske merke. Om produktene er 100% identiske, vet jeg ikke. Vet at noen hadde sammenlignet et eksemplar av effektrinn fra disse to og funnet innmaten helt lik. Det finnes vel også andre europeiske merker med egne kina merker?

    Ellers enig med KW. Jeg ville også vært skeptisk til å handle litt dyre saker fra kina. Man er ikke helt sikker på hva man får. Rimeligere produkter har jeg dog ikke problemer med. Har selv kjøpt Shengya forsterker, Jungson CD spiller og Xindak kabler fra østen. Fikk problemer med Jungson spilleren (skuffen) og da var ikke coemaudio særlig imøtekommende. Fikk beskjed om at jeg enten måtte sende den ødelagte delen ned eller jeg kunne få rabatt på noen andre produkter. De ville ikke ta imot hele CD spilleren da frakten ble for dyr. Heldigivis fikk jeg den reparert billig hos HifiKlubben og er ikke skremt for nye rimelige kjøp fra østen.
    Vincent er et tysk merke som har streng oppfølging og gedigen byggekvalitet,har både sett inne i en forforsterker fra shengya og detaljer utvendig å der var det ihvertfall forskjeller
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Kinesiske virksomheter etablerer papirselskap i Vesten, leier inn hvite og dresskledde representanter, og lurer vestlige kunder til å tro at selskapet de handler ikke er kinesisk. Meget utbredt praksis.

    - Surrealistisk
    Offisielt representerte de et California-selskap som sto som eier. I realiteten var det et lokalt, kinesisk selskap som eide alt sammen. California-selskapet eksisterte kun på papiret.

    - Det var ganske morsomt, men surrealistisk. Vi ble vist frem på en halvferdig fabrikk og resten av dagen satt vi i kontorbrakker og gjorde absolutt ingenting. Vi sov ved skrivepultene og leste tidsskrifter, sier Moxley i et intervju med den amerikanske radiokanalen NPR.
    http://www.dn.no/forsiden/utenriks/article1925362.ece

    Her er den opprinnelige storyen, morsomt intervju: http://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=128011084
     
    R

    Runesande

    Gjest
    Om man går tilbake til utgangspunktet for tråden - asiatisk produkter, så kan det høres ut som det ikke er "audiofilt" nok å ha Made in China i sine rack.

    Det spiller vel ingen rolle hvilket navn som står på produktet, og hvor det er satt sammen, om bare produktet er bra. De fleste halvlederkomponenter er alikevel produsert i Asia. En CD-spillers drivverk vil vel alltid være fra Sony, Pioneer osv, uansett hva som står på spilleren. Man har tolleranser på komponenter. Dyre komponenter har mindre tolleranse - billigere har høyere tolleranse. Dette vil vel til en viss grad gjenspeile seg i prisen på sluttproduktet.

    Kabler og kobber. Noen produsenter av kabler reklamerer med "ultra rent kobber" i sine kabler. Strengt tatt så er kobber ultrarent rett fra kobberprodusenten, 99,9% rent.

    For å sette det helt på spissen så kan man vel si at "kassa" er produsert av HI FI leverandøren og resten har et annet opphav. Hvor er da opphavslandet?

    mvh
    Rune J
     

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.394
    Antall liker
    725
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Enig med Runesande

    Blir rimelig dumt at noe produsert i US skulle vere av bedre kvalitet en det som produseres i kina hvis det produsert mot samme norm
     

    knheggen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.03.2007
    Innlegg
    88
    Antall liker
    1
    Høvdingen skrev:
    Det foreligger mye spekulasjon rundt dette med Zensati, og jeg har derfor tatt kontakt med Mark (som har vært veldig imøtekommende), og det er ønskelig å komme til bunns i hva som foregår i denne virksomheten.

    Mark har jobbet hos Bertram, og han er ikke fersk i dette gamet. Jeg kommer tilbake senere med en litt mer inngående artikkel/tråd om Zensati, og jeg ber om av vi inntil videre stopper med all spekulasjon.

    Det er første gangen jeg gjør noe som dette, men det har blåst mye vind i seilene til Zensati om dagen, og jeg synes det er mye bedre om vi legger de "riktige" kortene på bordet, hva nå enn de måtte være. Jeg har ikke selv noe som helst forbindelse til denne bedriften, så dette er kun drevet av ren nyssgjerrighet.
    Hei, flott at du tar denne jobben.
    Fått noe ny informasjon fra Mark enda?
     
    L

    larkus

    Gjest

    Vedlegg

    L

    larkus

    Gjest
    larkus skrev:
    Her er noe interessant som kanskje kan sammenlignes med Zensati #3 ht-kabel. Firmaet TTAF Elektronik er bulkleverandør og har hovedkontor i Kina, men distribuerer fra Tyrkia etter det jeg har funnet ut.

    http://ttaf.manufacturer.globalsources.com/si/6008828322985/pdtl/RCA-cable/1032540828/TFC.htm

    TTAF sin Twisted Flat Copper 6 x 12 mm øverst.
    Zensati sin forsølvete variant nederst.

    Jeg har faktisk en godfølelse for dette konstruksjonsprinsippet :) :)
    Rett skal være rett :) Videre forsking har avslørt at det ikke dreier seg om samme kabel på de to bildene i forrige innlegg. Zensati sin kabel har rørformet isolasjon av PE, mens TTAF sin har massiv isolasjon av PVC.

    mvh
    larkus
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    228
    "rebranding" av biler er vel også ganske vanlig? Ikke store forskjellene på Skoda og Volkswagen...

    tv-apparater finner man også mye lik innmat i. Bukser heter ditt og datt, og prises fra 50,- til 1500,- og iblant er det samme tøystykke og søm.

    Folk vil bedras, og blir man lykkeligere av å betale mer, så er jeg glad på deres vegne. :D
     

    Soojonny

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Innlegg
    401
    Antall liker
    256
    Sted
    Oslo
    Tror også at mange lar seg lure. I utgangspunktet kan asia produkter være like bra laget så lenge den som bygger har rett ekspertise. Grunnen til at slik produksjon er i Asia er jo arbeids kostnadene. Mye billigere arbeidskraft. Har selv en Opera Audio CD-spiller som er flott både i utseende og byggekvalitet. I mine ører lyder den fantastisk å det er det som teller. Tror nok at samme spiller ville kostet mer om den var laget ett annet sted.
     
    L

    larkus

    Gjest
    Etter en tur i tenkeboksen har jeg bestemt meg for å vektlegge det visuelle mest i mitt valg av kabler. Jeg hører ingen store forskjeller likevel. Jeg har av den grunn pensjonert Solide Kåre til fordel for denne kabelen som i mine ører presterer like godt, ser MYE bedre ut, og koster nesten ingenting importert fra Kina ;D Kabelen er laget av en OEM-produsent, og figurerer på markedet under flere forskjellige navn. Fikk den levert med gedigne spader, da jeg innbiller meg at det er viktig med god kontakt ;) Joda, kineserene får det til de :) :)

    mvh
    larkus

    Kjøpte også signalkabelen under
     

    Vedlegg

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Godt du trener deg på kobber først da ;)

    Dumt å sløse med sølv eller sølvbelagt kobber.
    Mvh.KW
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.283
    Antall liker
    2.526
    Torget vurderinger
    1
    Uten å ha prøvd vil jeg tro at om man setter kabelen i spenn når man snurer vil dette gå bedre




    Low-Q skrev:
    Det er ikke helt rett fram å kopiere produksjonsmetoden for disse vridde flatkablene - det fikk jeg smertelig erfare nå nettopp. Så kineserne må da gjøre noe rekti?
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    Roald skrev:
    Uten å ha prøvd vil jeg tro at om man setter kabelen i spenn når man snurer vil dette gå bedre




    Low-Q skrev:
    Det er ikke helt rett fram å kopiere produksjonsmetoden for disse vridde flatkablene - det fikk jeg smertelig erfare nå nettopp. Så kineserne må da gjøre noe rekti?
    Jeg tror den må valses i form. Jeg prøvde å strekke den hardt da jeg snurra, men den "brekker" på en måte opp i trekantede seksjoner. En annen ting er tykkelsen. Jeg prøvde 16AWG folie. Hadde den vært tykkere og smalere hadde det nok gått bra :)

    Vidar
     
    L

    larkus

    Gjest
    Enten har kineserene misforstått totalt, eller så har de utviklet en ny måte å koble balanserte signalkabler på.
    En tydelig tendens til at lydbildet dro seg mot venstre gav mistanke om enten slakke kontaktfjærer eller dårlige loddinger i signalkabelen. Åpnet derfor pluggene for å sjekke loddingene. Pluggene var fylt opp med en vulkanisert gummimasse, og etter en helsikes jobb med å pirke den vekk oppdaget jeg merkelige ting. Kabelen er en 3-leder + skjerm. To av lederene tar seg som normalt av signal+ og signal- hhv. pin2 og pin3. Den tredje lederen er brukt som jordleder (pin1) og skjermen var ikke koblet til i det hele tatt :eek: :eek:
    Jeg loddet derfor om igjen hele sulamitten og sørget for at skjermen har forbindelse til pin1 i begge ender. Den tredje lederen kuttet jeg ut. Strammet så kontaktene i hun-enden av kabelen og koblet opp igjen. Nå er balansen i lydbildet som den skal være, men jeg synes jamen at det skjedde andre positive ting med lyden også.

    Etter denne oppdagelsen måtte jeg naturligvis bare sjekke termineringen av høyttalerkabelen også. Men her var alt i sin skjønneste orden. Lederen var skikkelig godt fastskrudd i de feite spadene :).

    Men dette kan vel umulig væreden riktige måten å koble en balansert signalkabel på?

    mvh
    larkus
     

    Vedlegg

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    larkus skrev:
    bambadoo skrev:
    Skal ikke skjermen bare være terminert i ene enden?
    Flere opplysninger her:
    http://www.rane.com/note110.html

    mvh
    larkus
    Takk for interessant lenke. Ser at jeg må legge bort (eld)gammel barnelærdom med skjerm terminert i bare en ende når jeg bruker balansert. Leser også at man alltid skal bruke "twisted pair" kabel. Er kablene dine tvunnet? Ser ikke slik ut, men man kan jo lett bli lurt av gummikappa.

    Til topic: Jeg er ihvertfall godt fornøyd med mine 100% (?) taiwansk-produserte høytalere. Det viktigste for sluttbrukeren er vel spesifikasjonen og kvalitetskontrollen, forutsatt at leverandøren er seriøs.
     
    L

    larkus

    Gjest
    motoren skrev:
    larkus skrev:
    SaltyDog skrev:
    Hva er dette for noen flotte kabler da, Larkus?
    Choseal
    har du en link til disse?kan jeg spørre hvor du har kjøpt dem?
    så utrolig fine ut :)

    mvh
    Her: http://www.buyoyo.com/buyoyo/eng/ProductDisplay.do?prrfnbr=3809989&prtype=17
    Eller her: http://www.hllycable.com/index.php?main_page=index&cPath=14&zenid=kg03k9n8lat5rjfs2qqpjtc1g5
    Anbefaler sterkt å sende e-post først for å sjekke om varene er på lager!

    Dette er forøvrig akkurat sammme kabel som Choseal signalkabelen.
    http://www.hifi123.nl/bekabeling/bc01/WM-Audio-BC-01-Balanced-XLR-audio-interconnect-p-16139.html

    mvh
    larkus
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.870
    Antall liker
    38.680
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    larkus skrev:
    motoren skrev:
    larkus skrev:
    SaltyDog skrev:
    Hva er dette for noen flotte kabler da, Larkus?
    Choseal
    har du en link til disse?kan jeg spørre hvor du har kjøpt dem?
    så utrolig fine ut :)

    mvh
    Her: http://www.buyoyo.com/buyoyo/eng/ProductDisplay.do?prrfnbr=3809989&prtype=17
    Eller her: http://www.hllycable.com/index.php?main_page=index&cPath=14&zenid=kg03k9n8lat5rjfs2qqpjtc1g5
    Anbefaler sterkt å sende e-post først for å sjekke om varene er på lager!

    Dette er forøvrig akkurat sammme kabel som Choseal signalkabelen.
    http://www.hifi123.nl/bekabeling/bc01/WM-Audio-BC-01-Balanced-XLR-audio-interconnect-p-16139.html

    mvh
    larkus

    takker så mye Larkus :)

    mvh
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Bare en kjapp advarsel: bestilte en (billig) kabel fra http://www.hllycable.com/ en gang tidelig i høst.
    Kom aldri.
    Og det er absolutt nytteløst å få svar på email eller direkte (webside) etter handelen.
    Heldigvis ikke mer enn 3-400,- ut vinduet...

    Arne K
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn