Kinarørforsterkere - verdt pengene eller bare jalla?

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.435
Antall liker
17.154
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
FAB skrev:
Det jeg lurer på er om Ma muligens kan løse dette problemet hos meg.
Tilføre litt varme og fylde.

http://home.online.no/~jandors/activ.html
Nå kjenner jeg ikke ht dine, men Doxa hadde jeg litt befatning med for en god del år tilbake. Sett opp mot den forsterkerkombinasjonen du har i dag, så vil jeg svare et ubetinget JA, på spm. ditt.
Du vil oppleve (grovt formulert) en mer volumiøs bass, kroppslig mørkere mellomtone uten tegn til hardhet og en godt oppløst diskant som er langt fra skarp eller spiss. Vel og merke etter skifte av pre-rør.
 

FAB

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Innlegg
609
Antall liker
2
Høytalerne er dipol og heter Trans (Mini Etera, se avatar)
http://home.online.no/~jandors/activ.html

Høres akkurat ut som det jeg er ute etter. Takk.
Åssen pre-rør er å anbefale.

Er i utgangs-punktet avhengig av en pre med remote.
Synes Eremien er glimremde der, og låter laaangt bedre en prisen skulle tilsi. (Med en grei dac foran)
Den er nøytral og heller faktisk littegrann mot det varme uten å farge lyden for mye.
KORT-signalvei med samme rele`er "prosessor" styring som blant annet ML og Mcintosh.
(Embla eremi og erato)
Passe bra Gain. Har prøvd mye rart gjennom tidene.

Åssen står MA`en seg i forhold til Doxa`en sine krefter?
Liker jo å spille litt høyt til tider også.
Der er det ihvertfall ingen problemer med doxa.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.435
Antall liker
17.154
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
FAB skrev:
Høytalerne er dipol og heter Trans (Mini Etera, se avatar)
http://home.online.no/~jandors/activ.html

Høres akkurat ut som det jeg er ute etter. Takk.
Åssen pre-rør er å anbefale.

Åssen står MA`en seg i forhold til Doxa`en sine krefter?
Liker jo å spille litt høyt til tider også.
Der er det ihvertfall ingen problemer med doxa.
Sjekk MA forumet, der det er en rekke anbefalinger av pre-rør, alt utfra hvilke preferanser du har selv. Det er også "oppskrift" på å bruke MA som effekttrinn, med separat pre.

Om ikke de ht dine har "vanskelig" imperdansekurve (dipl i de lavere frekvensområder), så tror jeg nok at du kan spille tilstrekkelig høyt med MA også. Doxa´n har jo ikke allverden med effekt den heller, selvom den leverer greit.
 

FAB

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Innlegg
609
Antall liker
2
Ok. Takk, skal undersøke litt.
Spørs om jeg ikke slenger doxa`en ut for salg :)
 

Bånnulka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2010
Innlegg
448
Antall liker
114
Sted
Halden
FAB skrev:
Ok. Takk, skal undersøke litt.
Spørs om jeg ikke slenger doxa`en ut for salg :)
:)

Prøv og få tak i en eldre Sugden. Har fått tak i en a 21 og den spiller varmt og godt. Har flere rørsaker her og skjønner egentlig hvorfor ikke jeg satset tidligere på klasse A(sugden)

Mvh Roar
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.579
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Trådstarters spørsmål blir litt sånn Ole Brum-aktig.
En kan svare både ja og nei, eller ja, takk - begge deler... ;D

Det finnes helt klart produkter som er produsert i Kina som er verdt pengene!
Og det finnes like klart også produkter som er produsert i Kina som IKKE er verdt pengene.
MEN; det gjelder vel også produkter som er produsert i Europa og Nord-Amerika.

Så kan en se litt på det. Dersom en kjøper seg Conrad Johnson, Audio Research, Krell, Bryston, BAT m.fl, kan en nok være rimelig trygg på at det er solide og kompetente produkter en får i hus - MEN DET KOSTER!

Likeledes KAN en få tak i GODE produkter - både mht bygge- og lydkvalitet - som er produsert i Kina, og som gjerne er atskillig mindre kostbare i innkjøp. Om produktene er "like gode og solide" som de som er produsert i "vesten", blir vanskelig å svare på. De KAN gjerne være ordentlig konstruert og "skrudd sammen", men om de låter/spiller like godt, ja se det....

Og, ja, det finnes nok også en del produkter fra Kina som med rette får tilnavnet "Kinamikk" - i den forstand at de verken bygg- eller lydmessig er gode nok. Og det har vel vært eksempler på at forsterkere fra Kina ikke inneholder de komponenter som de gir uttrykk for (selv om jeg aldri har erfart eller hørt om slikt fra andre.)

Derfor føler jeg at spørsmålet blir veldig svart/hvitt, eller polarisert om en vil. Det er som nevnt mulig å svare både ja og nei på det, eller ja,takk - begge deler....

mvh
Proffen
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Bånnulka skrev:
FAB skrev:
Ok. Takk, skal undersøke litt.
Spørs om jeg ikke slenger doxa`en ut for salg :)
:)

Prøv og få tak i en eldre Sugden. Har fått tak i en a 21 og den spiller varmt og godt. Har flere rørsaker her og skjønner egentlig hvorfor ikke jeg satset tidligere på klasse A(sugden)

Mvh Roar
Når "transistor-abstinensene" slår til (det er skjeldent...) så har jeg en Nelson Pass 2 x 40W kl. A stående. En godt konstruert transistor kl. A er ikke å forakte, nei! Men JEG får bedre kontakt med musikerne gjennom en rørforsterker. Kan ikke forklare det bedre - det bare er sånn! :)
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.435
Antall liker
17.154
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Kabeldragern skrev:
Men JEG får bedre kontakt med musikerne gjennom en rørforsterker.
Hvis du får bedre kontakt med musikerne, så må det vel være en telefonrør-forsterker da? ;D

Sorry... klarte ikke la være ;)
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
ptb skrev:
Kabeldragern skrev:
Men JEG får bedre kontakt med musikerne gjennom en rørforsterker.
Hvis du får bedre kontakt med musikerne, så må det vel være en telefonrør-forsterker da? ;D

Sorry... klarte ikke la være ;)
Hehe...jeg har vært gjennom hele spekteret; Subber med 15", 20", Sub-horn, Elektrostatmellomtone, magnetostat mellomtone, bånddiskant, horndiskant, ribbon-tweetere - ristende hus, sfærisk diskantgjengivelse, ropert-lignende mellomtone gjenngivelse, under-subsonisk transmissjonslinje bass....

........men kun bare lyder.

Nå er det heldigvis fokus på musikk. Og når anlegget formidler en tilstedeværelse som gjør at du hører (og ser!) musikeren - da er jeg i mål.
Kontakten med musikeren er opprettet. :)

De som har hørt dette, skjønner hva jeg mener. Alle de andre skjønner ingenting og er i det først angitte stadium.
Er du der? ;D
 

FAB

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Innlegg
609
Antall liker
2
Jeg vil si, at doxa-lyden vanligvis ikke er så langt unna :)
Men, man kommer kanskje ennu nærmere med rør.
 

Bånnulka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2010
Innlegg
448
Antall liker
114
Sted
Halden
:)

Bruker en gammel The fisher el 84 fra 1961 og da snakker man rørlyd sånn jeg mener den skal låte.Alle hi fi parametere må en glemme og kose seg med lyden.

Men denne 21a overasket lydmessig,ikke det at den har denne vintage rørlyden men den var god og høre på. Særlig dynamikken og hvor dypt den går.

Mvh Roar
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
FAB skrev:
Jeg vil si, at doxa-lyden vanligvis ikke er så langt unna :)
Men, man kommer kanskje ennu nærmere med rør.
Doxa lyden er veldig god. Dog hadde de utgavene jeg hadde litt pustevansker i bassen. Men mellomtone og diskant var flott!
 

FAB

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Innlegg
609
Antall liker
2
Har aldri opplevd pustevansker i bassen med signaturen på mine høytalere.
Den kan være en anelse slank, men går vanvittig dypt.
Det at jeg sliter litt med toppen, kan ha noe med den direkte streamingen og gjøre tror jeg.
Kan virke som om anlegget mitt kan bli litt for analytisk for det.
Men det er så brukervennlig osv at jeg har blitt avhengig.
Tenkte kanskje jeg kunne kompansere med noe rør.
Kanskje egentlig en rørpreamp med fjernkontroll hadde vært noe.
Synd ikke de produserer sånt fra MA land.
Conrad johnson er konge, og et ønske. Men blir for dyrt.
Ønsker så billig som mulig, men skal i tillegg være bra :)
Tenkte derfor på denne MA ampen, som et bytte med doxaen.
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Det KAN hende at MA'en får problemer med å drive bassene dine - iallefall ved høye lydnivåer...
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.435
Antall liker
17.154
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Kabeldragern skrev:
ptb skrev:
Kabeldragern skrev:
Men JEG får bedre kontakt med musikerne gjennom en rørforsterker.
Hvis du får bedre kontakt med musikerne, så må det vel være en telefonrør-forsterker da? ;D

Sorry... klarte ikke la være ;)
Hehe...jeg har vært gjennom hele spekteret; Subber med 15", 20", Sub-horn, Elektrostatmellomtone, magnetostat mellomtone, bånddiskant, horndiskant, ribbon-tweetere - ristende hus, sfærisk diskantgjengivelse, ropert-lignende mellomtone gjenngivelse, under-subsonisk transmissjonslinje bass....

........men kun bare lyder.

Nå er det heldigvis fokus på musikk. Og når anlegget formidler en tilstedeværelse som gjør at du hører (og ser!) musikeren - da er jeg i mål.
Kontakten med musikeren er opprettet. :)

De som har hørt dette, skjønner hva jeg mener. Alle de andre skjønner ingenting og er i det først angitte stadium.
Er du der? ;D
Jepp - er der!
Og - believe me, I´ve had my journey - før jeg "så lyset"
 
Topp Bunn