Kinarørforsterkere - verdt pengene eller bare jalla?

Tommyna

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.11.2010
Innlegg
172
Antall liker
116
Sted
Oslo
Ser at det i de siste årene har kommet mer og mer kinesiske rørforsterkere fra "haitai"-produsenter som Music Angel, Yaquin, Xindak osv med på papiret ofte imponerende spesifikasjoner, som ny fra Kina inkludert frakt og norsk moms ofte koster mindre enn 5000 kr.

Høres jo imponerende ut, da det aldri tidligere har vært økonomisk oppnåelig for meg med rørforsterker på grunn av de femsiffrede og oppover prisene.

Er det sånn at produksjonskostnadene er så mye lavere hos disse jallaprodusentene i Kina når de ikke produserer for vestlige merkeprodusenter at kvaliteten i realiteten er "like" god som det man er vant til her i vesten? For det er vel i dag så og si ingen forsterkere i forbrukermarkedet som faktisk i sin helhet produseres i vesten, enten man snakker rør eller transistor. Relativt dyre forsterkere med kjente vestlige merkenavn blir vel stort sett lagd i Kina de og. Går man f.eks på en av fag-hifi-forretningene og kjøper en forsterker til typ 10-15-20 lapper og mere er det vel stort sett garantert at den uansett er lagd i Kina - selv om det står et engelsk, nordisk eller amerikansk merkenavn utenpå kabinettet.

Hva mener de lærde med peil på rørforsterkere her inne?
 

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
726
Torget vurderinger
8
Tommyna skrev:
Ser at det i de siste årene har kommet mer og mer kinesiske rørforsterkere fra "haitai"-produsenter som Music Angel, Yaquin, Xindak osv med på papiret ofte imponerende spesifikasjoner, som ny fra Kina inkludert frakt og norsk moms ofte koster mindre enn 5000 kr.

Høres jo imponerende ut, da det aldri tidligere har vært økonomisk oppnåelig for meg med rørforsterker på grunn av de femsiffrede og oppover prisene.

Er det sånn at produksjonskostnadene er så mye lavere hos disse jallaprodusentene i Kina når de ikke produserer for vestlige merkeprodusenter at kvaliteten i realiteten er "like" god som det man er vant til her i vesten? For det er vel i dag så og si ingen forsterkere i forbrukermarkedet som faktisk i sin helhet produseres i vesten, enten man snakker rør eller transistor. Relativt dyre forsterkere med kjente vestlige merkenavn blir vel stort sett lagd i Kina de og. Går man f.eks på en av fag-hifi-forretningene og kjøper en forsterker til typ 10-15-20 lapper og mere er det vel stort sett garantert at den uansett er lagd i Kina - selv om det står et engelsk eller amerikansk merkenavn utenpå kabinettet.

Hva mener de lærde med peil på rørforsterkere her inne?
Er forskjell på kvalitet i kina akkurat som vesten.MA låter ok til prisen men kan sette spørsmålstegn ved produksjons kontrol.Har selv en Yaqin rør forsterker og byggekvaliteten der er ikke dårligere enn feks AudioNote etc
Cayin rør forsterkeren min har en byggekvalitet som ikke holder noe tilbake for de dyreste produktene fra vesten.Det som er trist i dag er at pris ikke har noe spesielt med kvalitet å gjøre.En forsterker til 10 lapper kan for en person gi mer glede enn en til 40 lapper,finnes store merker der ute som selger pølser til biff pris
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.173
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Tommyna skrev:
Ser at det i de siste årene har kommet mer og mer kinesiske rørforsterkere fra "haitai"-produsenter som Music Angel, Yaquin, Xindak osv med på papiret ofte imponerende spesifikasjoner, som ny fra Kina inkludert frakt og norsk moms ofte koster mindre enn 5000 kr.

Høres jo imponerende ut, da det aldri tidligere har vært økonomisk oppnåelig for meg med rørforsterker på grunn av de femsiffrede og oppover prisene.

Er det sånn at produksjonskostnadene er så mye lavere hos disse jallaprodusentene i Kina når de ikke produserer for vestlige merkeprodusenter at kvaliteten i realiteten er "like" god som det man er vant til her i vesten? For det er vel i dag så og si ingen forsterkere i forbrukermarkedet som faktisk i sin helhet produseres i vesten, enten man snakker rør eller transistor. Relativt dyre forsterkere med kjente vestlige merkenavn blir vel stort sett lagd i Kina de og. Går man f.eks på en av fag-hifi-forretningene og kjøper en forsterker til typ 10-15-20 lapper og mere er det vel stort sett garantert at den uansett er lagd i Kina - selv om det står et engelsk eller amerikansk merkenavn utenpå kabinettet.

Hva mener de lærde med peil på rørforsterkere her inne?
Vel, "lærd med peil" - hadde rørteori på skolen, har bygd et 10-talls rørforsterkere og hatt 15-20 rørforsterkere av forskjellig opp gjennom årene.
Dette har gitt meg rimelig grei erfaring rundt rørforsterkere.

For å summere opp så har Music Angel XD800MK3 (2010 mod med skrå front) imponert meg såpass at den dekker opp for det jeg har søkt etter de siste 20 årene. Anbefales om du har høyttalere med følsomhet bedre enn 90dB/W/m!

Du finner uante (!) mengder info om denne forsterkeren her:
http://www.kongarne.com/maforum/

og her:
http://avforum.no/forum/klubb-entusiasttrader/64721-music-angel-god-kinesisk-ror-forsterker.html
http://avforum.no/forum/receivere-forsterkere/112735-music-angel.html
http://avforum.no/forum/receivere-forsterkere/51090-music-angel-xdse-kt88-x4-class-ror.html
http://avforum.no/forum/produkt-prisjakt-audio/111425-noen-kjopt-music-angel-hi-end-on9mart-com.html

og litt her:
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,38713.0.html

Mvh
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
550
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Kinaforst kan verkeleg låte knallbra,det har eg sjøl prøvd.

Har eigd amerikansk rørforst til 75000kr,og kinaforst,consonance m800,monoblokker med 4 el34 rør pr blokk.Nypris på ca 22000kr

Kinaforsterken var 1-2hakk bedre i mine ører enn den til 75000kr.

Som det blir nevnt i tråden,henger desverre ikkje pris og opplevd lyd alltid sammen,enten det er kinamerker eller andre merker som blir sammenlignet.

Åpnet lokket i kinaforst,og der var det ryddigt og fint,med god plass rundt komponenter.

Mvh.
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Er ingen "rør"mann selv, men det jeg har erfaringer med Cayin/Spark forsterkere
er veldig positivt, svigerforeldrene mine har hatt en i 10 år som ny kostet 25000. Den spilte bedre enn min Krell kav 300i. NAT har ment om enkelte av modellene at små modifiseringer kan løfte de opp på AR nivå.
Snakk med Morten om Cayin.
 

Tommyna

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.11.2010
Innlegg
172
Antall liker
116
Sted
Oslo
Takker for fine og fyldige svar. Grunnen til at jeg spør er jo fordi jeg faktisk ser at det nå er mulig å få en rørforsterker til meget overkommelig pris, så overkommelig at det frister å slå til.

Ser jo mange alternativer på eBay, bl.a.:

Music Angel XDSE 300B Class A

http://cgi.ebay.co.uk/MA-XDSE-300B-...ryZ39783QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem


AUDIOROMY 6550/KT88

http://cgi.ebay.co.uk/AUDIOROMY-655..._HomeAudioHiFi_Amplifiers&hash=item4840e622a3

Hvordan er det forresten i forhold til slike kinasaker når det gjelder sikkerhet. En av dere skriver noe om varaibel produktkontroll,er disse billige kinarørforsterkerne tikkende brannbomber?
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.173
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Tommyna skrev:
Hvordan er det forresten i forhold til slike kinasaker når det gjelder sikkerhet. En av dere skriver noe om varaibel produktkontroll,er disse billige kinarørforsterkerne tikkende brannbomber?
Uansett Kina eller andre produsentland; en går ikke fra en påslått rørforsterker over lengre tid. De skal heller ikke stå påslått på natt. Det har INGEN hensikt, bortsett fra å forbruke rør.

Mitt tips tid deg er MA XD800MkIII som første rørforsterker. Så bruker du litt penger på bedre rør på inngangstrinnet (smårørene)
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
550
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Tommyna skrev:
Takker for fine og fyldige svar. Grunnen til at jeg spør er jo fordi jeg faktisk ser at det nå er mulig å få en rørforsterker til meget overkommelig pris, så overkommelig at det frister å slå til.

Ser jo mange alternativer på eBay, bl.a.:

Music Angel XDSE 300B Class A

http://cgi.ebay.co.uk/MA-XDSE-300B-...ryZ39783QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem


AUDIOROMY 6550/KT88

http://cgi.ebay.co.uk/AUDIOROMY-655..._HomeAudioHiFi_Amplifiers&hash=item4840e622a3

Hvordan er det forresten i forhold til slike kinasaker når det gjelder sikkerhet. En av dere skriver noe om varaibel produktkontroll,er disse billige kinarørforsterkerne tikkende brannbomber?
Når du først er inne på 300b,ville eg kikket på annonsen her på hfs der det selges consonanse 300b monoblokker.
Nypris på 22000,der kan du nok gjøre et godt kjøp, hvis du har passende høgt.

Mvh.
 
M

MORNING STAR

Gjest
Har bare erfaring med Ming Da og Spark(Cayin), sistnevnte låt bra og bygget som T34 tank, enkel og robust.
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.173
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Tommyna skrev:
Det er akkurat den ja! Sjekk at utgangsrørene heter KT88-98 Shuguang

Hvordan er egentlig forskjellen i praksis på 300B og KT88? Ser utgangseffekten er veldig mye lavere på 300B-varianten kontra KT88-varianten...?
Normalt er en 300B "bedre" enn KT88, men det avhenger av bl.a. hvilke ht du skal drive. Har du høyttalere med høyere følsomhet enn 95dBWm så ville jeg kanskje valgt 300B, lavere følsomhet; KT88. 300B er en entakts-utgang (single ended) mens KT88 er en totakts-utgang (push-pull)
Det fine med akkurat denne forsterkeren (KT88) er at det finnes uhorvelig mye info om trimming av lyden etter eget ønske. Selve kvaliteten på forsterkeren er mer enn god nok.
Hemmeligheten ligger i å bruke NOS-rør. De kan være litt dyre, men duverden! - det gjør susen!

Jeg vurderer å kjøe en 300B+2A3 i tillegg da jeg har noen Lowther hornhøyttalere jeg skal bruke i et annet oppsett.

Jeg kjøpte tidlig (i 2006 tror jeg det var) en MA SE845. Den er en storebror av 300B og er på 20W single ended og er litt råere i lyden - mere KT88 om du vil. Av de 300B forsterkerne jeg har hørt så er det den tandre, litt forsiktige lyden som kjennetegner disse. Smak og behag, egentlig. Det fine med KT88 utgaven til MA er at den kan trimmes med utbytting av smårørene til NESTEN å spille like tandert og forsiktig, men samtidig ha masse power.

Det er såpass mange MA forsterkere rundt om i landet så det er sikker mulighet å lytte på en om du kan reise et lite stykke iallefall.... :)

Fortell meg hvilke høyttalere du har, hvilke forsterkere du har hatt tidligere og hvilken musikk du spiller - så skal jeg fortelle deg om du blir skuffet eller ikke ;D
 

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
24.000
Antall liker
32.036
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
Du kan gjerne titte innom meg på Grünerløkka en dag, hvis du vil høre hvordan MA KT88 kan låte (på mine HT og DAC, og mine smårør).
Er enig med Kabeldrageren i det meste her. Lydvaliteten på denne MA-en er meget god, mener jeg også.

Men vil likevel advare litt mot byggekvaliteten. Den kan være litt varierende, og hvis du er allergisk mot loddebolt, er det litt sjansespill. Normalt er det mindre ting, en lodding som er gått opp eller lignende, men det er ingen bagatell om man ikke kan/vil gjøre noe selv.

Jeg har nok vært spesiell uheldig, har nemlig opplevd problemer med alle mine tre MA KT88. Jeg liker derfor å ha minst EN i reserve til enhver tid. De er jo så billige. Og avhengighetsskapende :)
 

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Innlegg
1.433
Antall liker
30
Henger meg på United59 og Kabeldragern i både anbefalninger og advarsler.
Music Angel KT88 er en unikt god forsterker til prisen. Aldri har jeg opplevd så god gjengivelse til så lav pris. Selv om man koster på noen tusenlapper på gode rør, så blir totalsummen veldig lav i forhold til hva man får igjen. :)
 

odbs

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.10.2007
Innlegg
68
Antall liker
1
Mye å velge i der ute.
Kan med fordel bytte kondensatorer i signalvegen og muligens mostander, dette brukar å vere noko herk samme kor det kjem frå om det kostar mindre en 100.000.-
og ofte er det noko herk på dyrare konstruksjonar og.
Ones i Bergen er ein raser på å bytte slikt ;D
Synest denne er spanande eg.

http://cgi.ebay.com/Meixing-Mingda-...ctronics_R2&hash=item53e671139e#ht_1424wt_932


Mvh
Odd B
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Går du kun etter ren lydkvalitet så er eneste Music Angel med kt88 rør tingen i den prisklassen.

Skal du ha lækker og bedre kvalitet på knapper og slikt, så firer du på lyden ved å velge dei andre merka.

Så du må velge.

MAen har og eget ma forum og hjelp for alt. ;D

Vil ikke si noen er jalla med tanke på pris.

MAen som er best lyd i blir samenlignet med lydkvaliteten på produkter til 50 og over..bare hugs rørforsterkerene ikke
har så mange watt, men f.eks MAen har 65w pr kanal.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
bambadoo skrev:
Har du testet alt annet lovemusikk?

MAene jeg har hatt har jeg testet ja. Også testet MAen direkte mot transistorer i Bergen i en hel dag og den spilte klarere en f.eks Mcintosh MA7000 i direkte samenligning på samme utstyr.

Andre rørforsterkere, har jeg bare lest om fra andre, som har samenlignet MAen mot dei andre, og dei andre er gjerne bedre skrudd sammen men låter ikke like bra. (ikke testet selv, men velger å stole på andre der.)
Han som kjøpte Hegel pre av meg bruker den før sin mcintosh rørforsterker og sa den spilte mye bedre med den.
Før min MA så var det ingen forskjell bortsett fra at den dempet luftigheten en smule, så får andre dra sine konklusjoner.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
lovemusikk skrev:
Går du kun etter ren lydkvalitet så er eneste Music Angel med kt88 rør tingen i den prisklassen.

Skal du ha lækker og bedre kvalitet på knapper og slikt, så firer du på lyden ved å velge dei andre merka.

Så du må velge.

MAen har og eget ma forum og hjelp for alt. ;D

Vil ikke si noen er jalla med tanke på pris.

MAen som er best lyd i blir samenlignet med lydkvaliteten på produkter til 50 og over..bare hugs rørforsterkerene ikke
har så mange watt, men f.eks MAen har 65w pr kanal.
Hmm, dette må være flås ifra din side love ? Du kan da umulig ha testet alle andre rørforsterkere, det være seg ifra Kina eller andre land ?? Har eid en el34 MA en gang. God til prisen er den, men det finnes bedre ting der ute..Både ifra Kina og andre land... ;)
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
HCS skrev:
lovemusikk skrev:
Går du kun etter ren lydkvalitet så er eneste Music Angel med kt88 rør tingen i den prisklassen.

Skal du ha lækker og bedre kvalitet på knapper og slikt, så firer du på lyden ved å velge dei andre merka.

Så du må velge.

MAen har og eget ma forum og hjelp for alt. ;D

Vil ikke si noen er jalla med tanke på pris.

MAen som er best lyd i blir samenlignet med lydkvaliteten på produkter til 50 og over..bare hugs rørforsterkerene ikke
har så mange watt, men f.eks MAen har 65w pr kanal.
Hmm, dette må være flås ifra din side love ? Du kan da umulig ha testet alle andre rørforsterkere, det være seg ifra Kina eller andre land ?? Har eid en el34 MA en gang. God til prisen er den, men det finnes bedre ting der ute..Både ifra Kina og andre land... ;)
Les site innlegg over ditt. ;)

Til trådstarter:

Kan legge til at en har fått inntrykk av at dei andre merka er mer stabil og driftsikker.
MAen er kanskje mindre bra sånn sett, Men en må legge til at denne er og populer å skifte rør og andre ting på, så noe av grunnen kan ligge der og. Hugser godt jeg sleit med den første MAen min da jeg skiftet rør,men alle problemene skyldes bruktrør jeg kjøpte og dei hadde belegg på pinnene som gjorde at kontakten ikke var topp..
Men den jeg har nå er 100% stabil, men heller ikke skrudd og mekket så mye på den. ;)
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.311
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
lovemusikk skrev:
..bare hugs rørforsterkerene ikke
har så mange watt, men f.eks MAen har 65w pr kanal.
Dette er jo forsåvidt ikke helt korrekt å hevde. Det selges flere rør-forsterkere med effekt på > 100w og oppover, men MA har (i oppgitt effekt) +/- ca. 10w mer enn de fleste øvrige 4 x KT88-baserte forsterkere.

Ser at @kabeldragern i sammenheng mot MA nevner litt om følsomhet (> 90db). Dette har ikke spes. mye å si i forhold til om en høyttaler er rør-vennlig eller ikke. MA (og andre "tilsvarende" rørforsterkere) driver helt greit høyttalere med lav følsomhet (84-86db), så fremt de har en nogenlunde jevn imperdansekurve.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.311
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
lovemusikk skrev:
MAene jeg har hatt har jeg testet ja. Også testet MAen direkte mot transistorer i Bergen i en hel dag og den spilte klarere en f.eks Mcintosh MA7000 i direkte samenligning på samme utstyr.
Dette har vi "hørt/lest" ved flere anledninger tidligere. Bare husk å understreke at dette var din høyst subjektive oppfatning der og da :) - og andre vil ikke nødvendigvis dele din oppfatning.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.311
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Tommyna skrev:
Ser at det i de siste årene har kommet mer og mer kinesiske rørforsterkere fra "haitai"-produsenter som Music Angel, Yaquin, Xindak osv med på papiret ofte imponerende spesifikasjoner, som ny fra Kina inkludert frakt og norsk moms ofte koster mindre enn 5000 kr.
Mye er allerede nevnt. Det har "poppet" opp mange forskjellige merker og produsenter i Kina de siste årene. Flere av disse er sikkert bra, og andre ikke fullt så gode. Det ser ut til at en god del er bygget litt rundt samme lesten, og antakeligvis ikke låter veldig ulikt hverandre (under forutsetning at man sammenlikner samme grunnkonstruksjon og rør-bestykning). Jeg har den erfaring, fra å ha både testet og lyttet en del til div. Spark/Cayin, Ming, Prima Luna + et par andre kinesere.

Den nevnte MA skiller seg her litt ut fra "alle" andre, og har en annen karakteristikk - og min mening er også at MA absolutt er verd prisen, og bør kostes på noen kroner i gode NOS pre-rør. Dette bør man forøvrig gjøre på de fleste øvrige også. Alle forsterkere jeg har testet det på, responderer godt på skifte av pre-rør.

Om man vil forbedre MA ytterligere, så kan man med fordel koste på bedre rør-sokler, ny volumpot og inngangsvelger, samt phonokontaktene på linjeutgangen. Problemet med "feilspesifiserte" kondensatorer har fabrikken kanskje rettet på? Om ikke, så bør de også byttes.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
ptb skrev:
Tommyna skrev:
Ser at det i de siste årene har kommet mer og mer kinesiske rørforsterkere fra "haitai"-produsenter som Music Angel, Yaquin, Xindak osv med på papiret ofte imponerende spesifikasjoner, som ny fra Kina inkludert frakt og norsk moms ofte koster mindre enn 5000 kr.
Mye er allerede nevnt. Det har "poppet" opp mange forskjellige merker og produsenter i Kina de siste årene. Flere av disse er sikkert bra, og andre ikke fullt så gode. Det ser ut til at en god del er bygget litt rundt samme lesten, og antakeligvis ikke låter veldig ulikt hverandre (under forutsetning at man sammenlikner samme grunnkonstruksjon og rør-bestykning). Jeg har den erfaring, fra å ha både testet og lyttet en del til div. Spark/Cayin, Ming, Prima Luna + et par andre kinesere.

Den nevnte MA skiller seg her litt ut fra "alle" andre, og har en annen karakteristikk - og min mening er også at MA absolutt er verd prisen, og bør kostes på noen kroner i gode NOS pre-rør. Dette bør man forøvrig gjøre på de fleste øvrige også. Alle forsterkere jeg har testet det på, responderer godt på skifte av pre-rør.

Om man vil forbedre MA ytterligere, så kan man med fordel koste på bedre rør-sokler, ny volumpot og inngangsvelger, samt phonokontaktene på linjeutgangen. Problemet med "feilspesifiserte" kondensatorer har fabrikken kanskje rettet på? Om ikke, så bør de også byttes.
Ja, tror det..ikke hørt om flere en dei 4 stk dette skjedde med, også hadde dei samme merke kondensator.
For dere som stusser, MA bruker av og til det som dei har forhånden av eldre godlydene komponenter,nye som brukte.
Ellers var den laget for kina, med 220volt som vi hadde før, men da den ble så populer, i vesten og, måtte dei øke toligheten på volten inn, da dei økte spenningen inni, slik at den lå på ca 480v på utgangen i Norge,mens kondensatorene var på 2x450v(en på hver kanal). Tror det er 230/240v inn på dei nå.
 

FAB

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Innlegg
609
Antall liker
2
lovemusikk, Ser at du har brukt denne sammen med en Hegel pre tidligere.
Var det en ok løsning?

http://avforum.no/forum/klubb-entusiasttrader/64721-music-angel-god-kinesisk-ror-forsterker-169.html

Utdrag:

Eg brukte tdligere to stk på mine Triangle høyttalere, en på mellomtone og diskant og en på bassen. Gav mer guff.
Effekt ja..volumet på kl halv 12-til 12 og bare å spille i vei. Jeg brukte den slik, med en Hegel pre, pga mulighet til fjernkontroll
Men lemp ikke på en mindre bra pre, da den er altfor go for det. Jeg opplevde at hegel P4A faktisk dempet luftigheten i diskanten litt.
MA XDSE800MkIII heter den ja, og fåes med og uten store russiske rør(utgangsrør kt8.

Mulig jeg er ute å kjører med mine høytalere:

Frekvensområde: 30-25.000Hz +/-3dB
Følsomhet: 87 dB/2.83 volt/1m
Impedans: 4,5 Ohm, minimum 2,8 Ohm/20 Hz
4 x Vifa TC 18 Subwoofers
1 x Vifa TC 18 Woofers/Midrange
1 x Vifa TC 26 Diskant
Effektbelastning: 150 Watt
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
FAB skrev:
Jeg er ute etter en ny rimelig power amp. Gjerne rør.

Er det noen som har prøvd disse blokkene:

http://www.hi-end.on9mart.com/cart/MENG YAYI Pair KT88.html

Synspunkter?

Eller går det ann å kjøre en bra preamp foran Music Angel XD800MK3 uten å degradere lyden for mye?
(Er avhengig av fjernkontroll)
Gode erfaringer med Hegel sin P4A, får den brukt til ca 5000, den jeg selv hadde fikk jeg til 4500.
MEGET god pre.. Hører ikke forskjell..eneste er at med smårør kombien jeg kjører nå (GE 5814A og Phillips Holland A-Frame) dempet den luftigheten..
Men det må nok vere i den kalssen for å beholde lydkvaliteten tror jeg.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
FAB skrev:
lovemusikk, Ser at du har brukt denne sammen med en Hegel pre tidligere.
Var det en ok løsning?

http://avforum.no/forum/klubb-entusiasttrader/64721-music-angel-god-kinesisk-ror-forsterker-169.html

Utdrag:

Eg brukte tdligere to stk på mine Triangle høyttalere, en på mellomtone og diskant og en på bassen. Gav mer guff.
Effekt ja..volumet på kl halv 12-til 12 og bare å spille i vei. Jeg brukte den slik, med en Hegel pre, pga mulighet til fjernkontroll
Men lemp ikke på en mindre bra pre, da den er altfor go for det. Jeg opplevde at hegel P4A faktisk dempet luftigheten i diskanten litt.
MA XDSE800MkIII heter den ja, og fåes med og uten store russiske rør(utgangsrør kt8.

Mulig jeg er ute å kjører med mine høytalere:

Frekvensområde: 30-25.000Hz +/-3dB
Følsomhet: 87 dB/2.83 volt/1m
Impedans: 4,5 Ohm, minimum 2,8 Ohm/20 Hz
4 x Vifa TC 18 Subwoofers
1 x Vifa TC 18 Woofers/Midrange
1 x Vifa TC 26 Diskant
Effektbelastning: 150 Watt
Det som det kommer an på er egentlig ikke hvor høyt den spiller i db med 1 w inn, men hvor langt ned i ohm høyttalerne går..tenk deg et sikksakk mønster... slik går en høyttaler fra 20-20000HZ, så da kommer det an på hvor langt ned den går i bassen.. Kan google litt å prøve finne ut..hvilken høyttaler har du?
Jeg har hatt Triangle,som skal vere rørvennlig + Vienna Acoustic Mozart Grand, som er litt tungdrevne, men den drev dei, ikke så høyt på mozart,men greit nivå i stua.
=================
Så nå etterpå at du har min 2.8 ohm Uten å vite hvor langt ned mine Mozart gikk.
Vis du skal bruke den til partyforsterker anbefaller jeg transistor, men til lydkvalitet er den flott.
Også sett folk bruke den til B&W 801, så den driver nok dei fleste til et vist nivå, men hvor mange db er ikkje godt å sei.
B&W skal jo vere tungdrevet og uten å vite hvor langt ned CM9 går, så testet jeg den selv på dei, og det spilte med stor M, også rimelig høyt i demorommet til hifi-klubben i Bergen. Dog på 8 ohm's utgangene. På 4 ohm låt det elendig. Rart, men slik var det. ;D

===========
Spør i MA Forumet..det er forsatt noen rørguruer der som kan hjelpe. :)
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
766
Antall liker
108
Sted
Bærum
Stort sett samsvar mellom pris og hva man får....

Hei,

Stort sett får man hva man betaler for, enten det kommer fra Kina eller USA eller andre steder. Men det finnes jo selvsagt unntak - f.eks. rådyre "svindlere" som ikke selger lyd, men design, - dog vil det jo finnes folk som betaler skjorta for design og mener lyd er underordnet, så svindel er det muligens ikke. Ditt innlegg oppfatter jeg dreier seg om musikalske kvaliteter.
I øst har jeg derimot sett en annen type svindel, nemlig med "innmat" i utstyret som ikke er stabilt over tid, så man kan ikke være sikker på om det eksemplaret man kjøper er identisk med det "samme produktet" en kompis kjøpte for 6 måneder siden. Det finnes også eksempler på svindel med fake komponenter, og det finnes eksempler på stempling av trafoer med 240V når erfaring med svidde komponenter tyder på at dette er 220 V trafoer.

Selv har jeg hatt en MA med EL34 rør som falt helt gjennom sammenlignet med et annet Kina produkt, nemlig Ming Da med samme EL 34 rør. MA'en var både mindre musikalsk i form av en hardhet i f.eks. strykerklang, og den hadde heller ikke den samme dynamikk i lavere frekvenser.
Jeg er kjent med at et par norske nettsteder har en nesten euforisk beundring for det meste fra MA, men har aldri skjønt hvor denne kommer fra; så vidt meg bekjent er det ikke noe business i dette fra de som opererer disse stedene.

Ming Da'en ble også byttet ut, til fordel for en "halv-kineser", nemlig Prima Luna. Den er enda like mye mer musikalsk som Ming Da’en var bedre enn MA. Denne er så vidt jeg vet spesifisert i Europa og produsert i Kina. Endel USA utstyr begynner også å bli det. Men man skal huske at spesifikasjon er en betydelig del av dette, sammen med kvalitetskontroll i produksjon. De av oss som har vært så heldige å eie en Skoda fra østblokktiden og kunnet sammenligne med dagens Skoda vet at poenget er ikke kun i hvilket land bilen er laget, men om spesifikasjon og QA under produksjon holder mål.

Dette bare som noen refleksjoner inn i en debatt som begynte å ligne på den jeg kjenner fra MA nettstedene. Mitt poeng er bare å si at det finnes annet Kina utstyr som er like bra eller bedre enn MA (sjekk ut både Cayin og Ming Da for eksempel) eller om man vil opp i en annen klasse (og jeg har eid mye USA utstyr) så er jeg ikke i tvil om at dagens utstyr fra for eksempel Conrad Johnson spiller i en annen liga enn det vi her har snakket om. Det skulle bare mangle. Man får stort sett det man betaler for.



Tommyna skrev:
Ser at det i de siste årene har kommet mer og mer kinesiske rørforsterkere fra "haitai"-produsenter som Music Angel, Yaquin, Xindak osv med på papiret ofte imponerende spesifikasjoner, som ny fra Kina inkludert frakt og norsk moms ofte koster mindre enn 5000 kr.

Høres jo imponerende ut, da det aldri tidligere har vært økonomisk oppnåelig for meg med rørforsterker på grunn av de femsiffrede og oppover prisene.

Er det sånn at produksjonskostnadene er så mye lavere hos disse jallaprodusentene i Kina når de ikke produserer for vestlige merkeprodusenter at kvaliteten i realiteten er "like" god som det man er vant til her i vesten? For det er vel i dag så og si ingen forsterkere i forbrukermarkedet som faktisk i sin helhet produseres i vesten, enten man snakker rør eller transistor. Relativt dyre forsterkere med kjente vestlige merkenavn blir vel stort sett lagd i Kina de og. Går man f.eks på en av fag-hifi-forretningene og kjøper en forsterker til typ 10-15-20 lapper og mere er det vel stort sett garantert at den uansett er lagd i Kina - selv om det står et engelsk, nordisk eller amerikansk merkenavn utenpå kabinettet.

Hva mener de lærde med peil på rørforsterkere her inne?
 

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
24.000
Antall liker
32.036
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
Stort sett samsvar mellom pris og hva man får....

Ole skrev:
Hei,

Stort sett får man hva man betaler for, enten det kommer fra Kina eller USA eller andre steder. Men det finnes jo selvsagt unntak - f.eks. rådyre "svindlere" som ikke selger lyd, men design, - dog vil det jo finnes folk som betaler skjorta for design og mener lyd er underordnet, så svindel er det muligens ikke. Ditt innlegg oppfatter jeg dreier seg om musikalske kvaliteter.
I øst har jeg derimot sett en annen type svindel, nemlig med "innmat" i utstyret som ikke er stabilt over tid, så man kan ikke være sikker på om det eksemplaret man kjøper er identisk med det "samme produktet" en kompis kjøpte for 6 måneder siden. Det finnes også eksempler på svindel med fake komponenter, og det finnes eksempler på stempling av trafoer med 240V når erfaring med svidde komponenter tyder på at dette er 220 V trafoer.

Selv har jeg hatt en MA med EL34 rør som falt helt gjennom sammenlignet med et annet Kina produkt, nemlig Ming Da med samme EL 34 rør. MA'en var både mindre musikalsk i form av en hardhet i f.eks. strykerklang, og den hadde heller ikke den samme dynamikk i lavere frekvenser.
Jeg er kjent med at et par norske nettsteder har en nesten euforisk beundring for det meste fra MA, men har aldri skjønt hvor denne kommer fra; så vidt meg bekjent er det ikke noe business i dette fra de som opererer disse stedene.

Ming Da'en ble også byttet ut, til fordel for en "halv-kineser", nemlig Prima Luna. Den er enda like mye mer musikalsk som Ming Da’en var bedre enn MA. Denne er så vidt jeg vet spesifisert i Europa og produsert i Kina. Endel USA utstyr begynner også å bli det. Men man skal huske at spesifikasjon er en betydelig del av dette, sammen med kvalitetskontroll i produksjon. De av oss som har vært så heldige å eie en Skoda fra østblokktiden og kunnet sammenligne med dagens Skoda vet at poenget er ikke kun i hvilket land bilen er laget, men om spesifikasjon og QA under produksjon holder mål.

Dette bare som noen refleksjoner inn i en debatt som begynte å ligne på den jeg kjenner fra MA nettstedene. Mitt poeng er bare å si at det finnes annet Kina utstyr som er like bra eller bedre enn MA (sjekk ut både Cayin og Ming Da for eksempel) eller om man vil opp i en annen klasse (og jeg har eid mye USA utstyr) så er jeg ikke i tvil om at dagens utstyr fra for eksempel Conrad Johnson spiller i en annen liga enn det vi her har snakket om. Det skulle bare mangle. Man får stort sett det man betaler for.



Tommyna skrev:
Ser at det i de siste årene har kommet mer og mer kinesiske rørforsterkere fra "haitai"-produsenter som Music Angel, Yaquin, Xindak osv med på papiret ofte imponerende spesifikasjoner, som ny fra Kina inkludert frakt og norsk moms ofte koster mindre enn 5000 kr.

Høres jo imponerende ut, da det aldri tidligere har vært økonomisk oppnåelig for meg med rørforsterker på grunn av de femsiffrede og oppover prisene.

Er det sånn at produksjonskostnadene er så mye lavere hos disse jallaprodusentene i Kina når de ikke produserer for vestlige merkeprodusenter at kvaliteten i realiteten er "like" god som det man er vant til her i vesten? For det er vel i dag så og si ingen forsterkere i forbrukermarkedet som faktisk i sin helhet produseres i vesten, enten man snakker rør eller transistor. Relativt dyre forsterkere med kjente vestlige merkenavn blir vel stort sett lagd i Kina de og. Går man f.eks på en av fag-hifi-forretningene og kjøper en forsterker til typ 10-15-20 lapper og mere er det vel stort sett garantert at den uansett er lagd i Kina - selv om det står et engelsk, nordisk eller amerikansk merkenavn utenpå kabinettet.

Hva mener de lærde med peil på rørforsterkere her inne?
Med all respekt å melde: du har ikke peiling på hva du snakker om her.
De av oss som skryter av MA her, skryter av MA KT88 OG INGEN ANNEN VARIANT.

Din enslige erfaring med MA el84 blir uvesentlige og faktisk helt irrelevante hvis vi skal diskutere MA KT88.

At du ikke ser forskjellen, forteller alt om hvor lite peil du har.

Hvorfor generaliserer du ikke om om rørforsterkere generelt basert på din MAel84-erfaring? Det hadde ikke vært mindre klokt.
 
N

nysjerrigper

Gjest
han prater om den med el34, IKKE 84.

mener du det er ingen sammenheng mellom desse to?
kt88:

el34:


music angel har det forøvrig vært veldig mye problemer med for de som har fulgt nøyere med i debattforumene både her og i utlandet. flere av de har ikke fungert i det hele tatt ved ankomst, (døde rør og annet.) samt andre har sluttet å fungere innen uker.
på et engelsk forum var der en hel tråd om klaging på byggekvaliteten av de, hvor majoriteten kjøpte kt88 utgaven..
nei MingDa holder nok langt bedre kvalitet på varene.. for de som vil beholde produktet over lengre tid og ikke forstår seg på kretser ::)
 

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
24.000
Antall liker
32.036
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
Jeg har ikke sett noen noe sted skryte av el34 utgaven. (Men tviler ikke på at også det har skjedd).

Og totalt har jeg kanskje sett et par hundre skryte av kt88 utgaven, mest på av-forum (tidligere) og på det nye ma-forumet. Noen ytterst få prøver den og misliker den.

Ingen skriveleif kan endre på at det her i denne tråden skrytes av ma kt88 og IKKE ma el34.

Og leser du hele tråden ser du at vi (iallefall jeg) innrømmer at byggekvaliteten har vært "varierende". Men IKKE lydkvaliteten.

Men denne tråden skulle ikke handle om Ma eller makt88 spesielt.
MA kt88 er kontroversiell nok til å diskuteres i egne tråder.
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
766
Antall liker
108
Sted
Bærum
Stort sett samsvar mellom pris og hva man får....

Det var da voldsomt United? Usikker på om jeg skal besvare deg like saklig som jeg startet eller om jeg heller burde spørre om du har spist noe du ikke tålte i kveld?

Men OK, jeg velger den saklige varianten, selv om jeg er usikker på om du får med deg poenget.

1. Jeg snakker ikke om EL84. Om du leser det jeg skriver ser du at jeg skriver om EL34 og ikke EL84 som du må ha hentet fra din egen fantasi.
2. Trådstarter nevnte bl.a. MA, Xindac etc. Han har ikke hengt seg opp i verken KT88 eller andre. Denne tråden eies av trådstarter og ikke de som måtte ha hengt seg opp i KT88 røret eller MA. Han fortjener svar fra alle som har erfaring med "Kinamikk" eller hva man nå velger å kalle det.
3. Min kompetanse kan sikkert diskuteres, men jeg er ikke interessert i å gjøre det med deg, og det bidrar heller neppe til at trådstarter blir særlig klokere. Bare nevner at jeg har holdt på med rør og rørforsterkere siden 1976.

Ønsker trådstarter lykke til og mitt råd er å lytte til erfaring og selv teste ut ved å la egne ører oppleve.

Mvh Ole

Tommyna skrev:
Ser at det i de siste årene har kommet mer og mer kinesiske rørforsterkere fra "haitai"-produsenter som Music Angel, Yaquin, Xindak osv med på papiret ofte imponerende spesifikasjoner, som ny fra Kina inkludert frakt og norsk moms ofte koster mindre enn 5000 kr.

Høres jo imponerende ut, da det aldri tidligere har vært økonomisk oppnåelig for meg med rørforsterker på grunn av de femsiffrede og oppover prisene.

Er det sånn at produksjonskostnadene er så mye lavere hos disse jallaprodusentene i Kina når de ikke produserer for vestlige merkeprodusenter at kvaliteten i realiteten er "like" god som det man er vant til her i vesten? For det er vel i dag så og si ingen forsterkere i forbrukermarkedet som faktisk i sin helhet produseres i vesten, enten man snakker rør eller transistor. Relativt dyre forsterkere med kjente vestlige merkenavn blir vel stort sett lagd i Kina de og. Går man f.eks på en av fag-hifi-forretningene og kjøper en forsterker til typ 10-15-20 lapper og mere er det vel stort sett garantert at den uansett er lagd i Kina - selv om det står et engelsk, nordisk eller amerikansk merkenavn utenpå kabinettet.

Hva mener de lærde med peil på rørforsterkere her inne?
[/quote]
Med all respekt å melde: du har ikke peiling på hva du snakker om her.
De av oss som skryter av MA her, skryter av MA KT88 OG INGEN ANNEN VARIANT.

Din enslige erfaring med MA el84 blir uvesentlige og faktisk helt irrelevante hvis vi skal diskutere MA KT88.

At du ikke ser forskjellen, forteller alt om hvor lite peil du har.

Hvorfor generaliserer du ikke om om rørforsterkere generelt basert på din MAel84-erfaring? Det hadde ikke vært mindre klokt.
[/quote]
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Dersom ein baserer seg på EL84, får du tak i massevis av gode rør til rimeleg pris. Men du treng mange om du skal ha mykje wattstyrke, og då vert konstruksjonen på fleire delar.
Dersom du baserer deg på EL34, får du meir effekt og typisk ein veldig musikalsk forsterkar, som kan ha litt problem med å kontrollere bassen - men det er ikkje berre eit spørsmål om utgangsrøret. Det skal mellom anna ein trafo inn i signalvegen....
Dersom du baserer deg på 6550 eller KT 88 får du veldig mykje effekt, og typisk ein svært nøytral forsterkar. Men gjerne dyre rør.
Dersom du baserer deg på KT 90 får du endå meir effekt, og mykje av det same som 6550/KT88.
Dersom du baserer deg på klasse A-konstruksjonar, får du typisk kortare levetid på rør (og andre komponentar), men veldig bra lyd. Og så treng du fleire rør, og meir kompliserte konstruksjonar for å få same wattstyrke som ultralineær drift.
Dersom du baserer deg på singel-end trioder, vert det dyrt, mindre watt, og veldig musikalsk.
Dersom du baserer deg på OTL, vert det spennande...kanskje mest fornuftige måten å bygge rørforsterkarar på, men det er få som har lukkast med slike (berre Pallesen, Futtermann og Atma-Sphere får til dette, trur eg...)
Dersom du brukar ringkjernetrafoar, oppdagar du at rørforsterkarar kan spele bass. Det er mykje moro med trafoar- mykje av lyden sit der. Og i lyttane...kanskje også i motstandane. Dei kan ein prøve ulike utgåver av.
Dersom du skal generalisere, er det mykje å generalisere rundt.
 
N

nysjerrigper

Gjest
tviler ikke på at denne kt88 forsterkeren gir god lyd. spiller per i dag på en Mingda, lurte derfor på å kjøpe en slik XDSE for å sammenligne...

men er ikke en forsterker som bør anbefales til hvem som helst; f.eks Kjell B. nærmest forgudet den på avforum og alternativaudio mens han samtidig benektet enhver befatning om dårlig driftssikkerhet.

altså forbehold for de som vurderer å kjøpe en, de bør helst ha åpnet et apparat før, og kjenne iallefall litt til virkemåten :)
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.877
Antall liker
8.160
Torget vurderinger
1
Ikke alt er topp på MA XE800 modellene, har jeg etter hvert funnet ut. Liker man å modde, er det nok å stå i med.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.311
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Stort sett samsvar mellom pris og hva man får....

Ole skrev:
Stort sett får man hva man betaler for, enten det kommer fra Kina eller USA eller andre steder..... Ditt innlegg oppfatter jeg dreier seg om musikalske kvaliteter.
..... Selv har jeg hatt en MA med EL34 rør som falt helt gjennom sammenlignet med et annet Kina produkt, nemlig Ming Da med samme EL 34 rør. MA'en var både mindre musikalsk i form av en hardhet i f.eks. strykerklang, og den hadde heller ikke den samme dynamikk i lavere frekvenser.
..... Ming Da'en ble også byttet ut, til fordel for en "halv-kineser", nemlig Prima Luna. Den er enda like mye mer musikalsk som Ming Da’en var bedre enn MA.........Mitt poeng er bare å si at det finnes annet Kina utstyr som er like bra eller bedre enn MA (sjekk ut både Cayin og Ming Da for eksempel) eller om man vil opp i en annen klasse ..... Man får stort sett det man betaler for.
Vet ikke om dine erfaringer var med de "originale" pre-rørene, eller om du prøvde å bytte de?

Det er viktig å skille litt "snørr og barter" her. Når det gjelder MA, så er det de lydmessige sider ved denne som man kan betegne med kvaliteter. Det er en del forskjeller mellom EL34-versjonen og KT88-versjonen. Det ser man også av bildene tidligere i tråden. Jeg har ikke hørt EL-34 versjonen og skal ikke uttale meg om lyden i den, men jeg har hatt 2 forskjellige versjoner (årganger) av KT88. Det "spesielle" med KT88-versjonen er at den har en karakteristikk som skiller seg en del fra andre rørforsterkere med "tilsvarende" rørbestykning.

Den har en mer vintage rørlyd enn f.eks. Ming, Prima, Spark/Cayin (og antakeligvis en god del andre av de man finner på f.eks on9mart og andre E-bay nettsteder).
Noen liker denne karakteristikken - andre foretrekker den mer "moderne" rør-lyden. Her er det dermed ikke snakk om bedre/dårligere enn...., men snarere hvilke preferanser man selv har.
I dag sitter jeg med en AudioSpace (HQ kineser) KT88 basert 2x55w og en Leben CS600 (japansk). Leben forsterkeren har karakteristisk vintage lyd (i samme "gate" som MA KT88). AudioSpace´n en mer "moderne" rør-lyd (dvs. mer punchy, mer tight) i samme retning som f.eks. Cayin.

Man vil nok stort sett se/oppleve en forskjell i generell kvalitet (da mener jeg byggekvalitet) på de kinesisk produserte produkter der det er et europeisk/amerikansk/japansk selskap som står bak spesifisering og kvalitetskontroll, kontra en del andre "noname" / "multibrand" kinaproduserte, som jeg misstenker at flere av bygges på de samme fabrikkene.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.311
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Men.....
Vi får for all del IKKE la også denne tråden bli en MA KT88 mot "røkla" tråd.
Trådstarter har stillt noen spm. og mitt råd er som følger:

Om det er en økonomisk begrensing på < 10K og du er på jakt etter vintage PP-rørlyd, så ville jeg forsøkt en MA KT88. Fortrinnsvis så vil jeg anbefale å kjøpe en brukt i Norge, fra en seriøs selger som kan stå inne for at den evt. er oppgradert med riktig dimensjonerte kondensatorer (for den modellserien som hadde dette problemet). Er du nogenlunde komfortabel med loddebolt, og har en viss innsikt i elektronikk og forsterkeroppbygging - og er forberedt på at det kan være noe som dukker opp, så kan du bestille en ny på nettet. Men... for all del. Det er flere av disse som det aldri har vært noen feil med også.

Om det er den mer "moderne" rør-lyden du ønsker, så ville jeg evt. gått for en brukt "vesten-spesifisert" forsterker (f.eks. Cayin osv) da de fleste nok ligger litt over ditt budsjett som nye.

En del av disse andre "kinamerkene" fra f.eks. de som primært selger gjennom E-Bay ville jeg kanskje vært litt mer betenkt over. Kinesere har et ganske så avslappet forhold til eiendomsretten til merkenavn, og man har lest på andre forum at det faktisk er noen rene fake-produkter på markedet.
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.173
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Det som er spesielt med Music Angel sin KT88 variant er at det underveis i utviklingsstadiene har vært spesielt fokus på subjektiv oppfattet lydkvalitet, ikke målemessige data. Kretsløsningen er valgt fordi den er en klassiker fra den tid da rørforsterkere var gode musikkformidlere. Komponentene er valg fordi de har subjektive gode lydkvaliteter. Rørene er valgt fordi de bidrar til å opprettholde den ønskede subjektive gode lydkvaliteten.

Subjektiv gode lydkvaliteten? Jo, det sitter faktisk folk og lytter til og fintrimmer denne forsterkeren underveis. De leverer tilogmed amerikanske NOS rør sammen med forsterkern. Utgangsrørene er valgt nettopp fordi de har en transparenthet og indre oppløsning som kjennetegner gode forsterkere. Komponenter er valg fordi de låter som de gjør. Det er ikke alle produsenter som gjør det!!!

Så kan en like den eller ikke. Meg passer den utmerket da jeg liker et detaljert og stort lydbilde med masse dybde og 3D, den har en klang ut av en annen verden, dens rytme drar deg med i musikken og den spiller tindrende flott også på lave lydnivåer. For 5000,- ER dette et funn. Problemet er at den snur opp - ned på våre forestillinger av forholdet mellom pris og kvalitet samt at hifi-pusherne i vesten ikke ser en eneste dollar av den....

De omtalte feil er luket bort fra og med 2010 modellen med skrå front.

Igjen vil jeg si; Liker du rørlyd, liker du å bruke minst mulig av surt opptjente sparepenger, har du ikke alt for tungdrevne høyttalere med store tunge basselementer - LØP OG KJØP! Spiller du helst Metallica og Yello og ønsker at naboens hus skal klappe sammen; kjøp noe klasse D med transistor.

Er du en "hifi-tester" som bare spiller samme kuttet om igjen og om igjen og om igjen og bare lytter etter lyder; finn noe annet. Spiller du derimot mye forskjellig musikk og ønsker å roe ned Hifi-nevrosene; Kjøp en før kineserne setter opp prisene!
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.311
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Kabeldragern skrev:
Rørene er valgt fordi de bidrar til å opprettholde den ønskede subjektive gode lydkvaliteten.

De leverer tilogmed amerikanske NOS rør sammen med forsterkern.
??????? :-\
Om de ikke har gjort endringer nå i den seneste tiden, så er pre-rørene som følger med av litt varierende, ymse fabrikater - ofte brukte, og ikke spes. vel-lydende. Effektrørene er Shuguang, med unntak av varianten som leveres med russer rør (til høyere pris - og helt unødvendig, da Shuguang rørene lydmessig er ganske gode).

Dvs - det leveres ikke med noen form for NOS-rør fra produsent.
 

FAB

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Innlegg
609
Antall liker
2
Jeg sitter med en Doxa idag, som jeg er relativt fornøyd med.
Men synes den låter ørlite tynt og skarp på de høytalerne jeg besitter nå,
som er Tonart Trans. Den gjorde ikke det tidligere med samme oppsett og andre høytalere.
Det jeg lurer på er om Ma muligens kan løse dette problemet hos meg.
Tilføre litt varme og fylde.

Hører på all slags musikk. Ikke heavy metall dog.

Signalkilde er pc til en abrahamsen a-dac. Synes det fungerer bra.
Pre er Embla eremi, som jeg akter å beholde.
Effekt er nå Doxa 70 Signature mkII

Lytterom ca 30kvm.

http://home.online.no/~jandors/activ.html
 
Topp Bunn