Politikk, religion og samfunn Kina, en trussel?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.755
    Tenk hvis Kina er først til å lande folk på månen i 2028/29, og at Kina deretter tar Taiwan uten at USA klarer å svare tilstrekkelig.
    Det vil bli et stort sjokk og traume for amerikanerne. Og resten av jordkloden vil også skjønne at verden har endret seg for godt.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.755
    Grunnen til at eg er skeptisk, er at konsekvensane vil vera så sinnssjuke. Det er mykje vondt å seia om Kina og Xi, er vanvittig, dristig risikoatferd ikkje blant det.

Men eg kan sjølvsagt ta feil.
    Når Xi sier at Taiwan skal gjenforenes med Kina, så tror jeg at han mener det.

Flåten til Kina utvides, det fjerde hangarskipet er under bygging. Innen 2035 skal Kina ha 6-9 hangarskip i drift. Det er ekspansivt må man si.

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    2.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Kina vil være en trussel både teknisk, økonomisk og militært. De er veldig dyktige og vil snart overgå på det meste. Kan bare se på de musikalske instrumentene de lager på et helt annet prisnivå. Når det gelder gitarer så er det ikke bare de andre asiatiske bedrifter som er god. De amerikanske og Japanske produktene vil ha et høyere prisnivå og ikke alltid noe bedre.

oen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    4.625
    Sted
    Portugal

Den første Kina-bølgen kom med billige klær, leker og elektronikk. Nå kommer elbiler, batterier, solceller, roboter og avanserte maskiner. Snart vil det også handle om kinesiske KI-modeller.
    Kraften og hastigheten er formidabel. På midten av 1990-tallet sto Kina for rundt fem prosent av verdens industriproduksjon. Nå er andelen nær 30 prosent – og den øker.
    Den første bølgen var drevet av billig arbeidskraft. Den nye bygger på innovasjon, automatisering og avanserte leverandørkjeder. Kinesiske selskaper møter intens konkurranse hjemme, men også betydelig beskyttelse og offentlig støtte. Vinnerne går deretter ut i verden.
    Kina vinner dermed frem i stadig nye næringer, også dem Europa har pekt ut som grunnlaget for fremtidig vekst og grønn omstilling. Centre for European Reform mener Tyskland er særlig utsatt. Tyske foretak er i en trippel skvis: De taper markedsandeler i Kina, møter kinesiske produsenter i tredjemarkeder og konkurrerer stadig hardere med dem hjemme i Europa.

Når Europa nå faktisk lager en mer koordinert og helhetlig Kina-politikk, ser det annerledes ut. EØS gir oss tilgang til det indre markedet, men Norge er ikke med i EUs tollunion eller felles handelspolitikk. Vi deltar ikke i diskusjonen om et felles målbilde og står utenfor informasjonsdelingen. Avtalene våre dekker ikke de viktigste instrumentene i den nye verktøykassen eller mottiltak som fordrer solidaritet.
    Tilknytningsformen blir dermed et hinder for målet om å følge en nordisk-europeisk linje.
    Norge kjenner kostnadene ved alenegang. Etter fredsprisen til Liu Xiaobo i 2010 lå forbindelsene til Kina nede i seks år. I en verden med mer geoøkonomisk rivalisering er europeisk samordning en god forsikring.

Også for Norge gjelder Tancredis paradoks: Skal den nordisk-europeiske linjen bestå, må vi forandre tilknytningen til EU.

Sist redigert:

Oriel

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.01.2004
    Antall liker
    218
    Torget vurderinger
    7
    Vi skal til Thailand i november og planlegger å ta en 3-4 dagers tur til Taiwan på sparket mens de fortsatt har selvstyre. Har reist mye rundt i Asia, men har ikke vært i Taiwan enda, så da blir det i år. Tror risikoen er moderat i år, men det er derfor vi vil ta dette på sparket hvis noe skulle forandre seg.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    9.551
    Sted
    Au recherche du futur perdu
    kansje bedre å bruke demokrati da. ;)
    Kanskje.

Inntrykket mitt er at Kina ikkje bryr seg så frykteleg mykje om demokratiet på Taiwan, heller (som er av ganske ny dato).

Eg har iallfall registrert utspel i retning av at dei på ingen måte har noko i mot ei ordning dei Taiwan har indre sjølvstyre og økonomisk kan ordna seg slik dei vil, så lenge dei aksepterer seg sjølv om ein del av Kina (som HK, reknar eg med, og det seier kanskje samtidig noko om kor langt/kort denne fridomen vil strekkja seg).

Sist redigert:

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    5.810
    Sted
    Liten by på Østlandet
    For 2 år siden hadde jeg ikke trodd at jeg ville heller ha Kina som sammarbeidspartner, enn USA. Selv med all bagasjen Kina har.

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    4.761
    For 2 år siden hadde jeg ikke trodd at jeg ville heller ha Kina som sammarbeidspartner, enn USA. Selv med all bagasjen Kina har.
    For de som er oppe, en dokumentar om Kinas systematiske masseovervåkning, på dansk teve DR2 kl 02:25 (03.09. 2026) Total tillid - Kinas masseovervågning .

Sist redigert:

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    4.761
    Akkurat som USA. For all del, ikke les det som en frifinnelse av Kina og alt det de driver med.
    Tror nok du skal se dokumentaren før en slik konklusjon lanseres. Ofte lurt med en slik tilnærming..... .

Kina er verdensledende på totalovervåkning i storskala. Xiinjangprovinsen, hvor størstedelen av uigurene bor, er et gigantisk "utviklingslaboratorium" for overvåkningsteknologi. Huawei er en av hovedkontraktørene.

Jeg skal selvfølgelig se dokumentaren.

• Liker
    Reaksjoner: JMM

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    5.604
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Bølgen fra øst

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    4.117
    Torget vurderinger
    0
    En video som viser hvor enkelt Kina kan ta grep for å styre det meste.....og Vesten har selv sørget for å havne i denne situasjonen.... :unsure:

Mar-a-Lago Club

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2025
    Antall liker
    4.142
    Sted
    Halden
    Torget vurderinger
    2
    Bagasjen Kina har. Korea, Vietnam, Grenada, Panama, Afghanistan, Irak, Libya - dagens trusler mot Danmark, Canada, Panama. Pågående og bevisst sabotasje av EU. Svikt i støtten til Ukraina. Samarbeid med Putin om svekking av europeisk forsvar.

Beklager, det ble feil land. Hjernevasking er vi alle blitt utsatt for. Kina er ingen godgutt, det er en supermakt og supermakter gjør som de vil. Men sammenlignet med USA er Kina Frelsesarméen.

Uansett. Amerikanske næringslivsledere og politikere synes å gjøre hva de kan for å utplyndre og svekke sitt eget land for tiden, mens kineserne helt opplagt har en annen holdning til det å styrke egen infrastruktur, energiforsyning, utdanning og innstilling til globalt samarbeid.

Kanskje skal man være takknemlig fordi vi har fått et avkledd USA. Det landet skal til å rive seg i filler, vi får se hva som oppstår etter at dønningene har lagt seg.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    6.014

Spåkuler er notorisk upresise instrument, men når det gjeld Kina er Westad ein eg gjerne høyrer kva har å seia.
    Hørte på et intervju med Peter Zeihan hvor han påpekte at å strupe Kinas tilgang til olje er som pisse i buksa for å holde varmen (fritt sitert).

Konsekvensene er produksjonstopp av varer vesten har gjort seg avhengig av. Hvor petrokjemi industrien først blir skadelidene. F.eks. tenk her hvordan mangelen på plastkomponenter i all slags produkter kan påvirke oss.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn