KHARMA Høyttalere?

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.598
Antall liker
766
Torget vurderinger
8
Det er mye på gang hos Von Schweikert for tiden ja. Har hørt en del på både Unifield 2 og 3 hos Roald på Renaissance Audio, fantastiske høyttalere! Dei der "kassene" er ikke "my cup of tea" ;D

Det var noen som anbefalte forsterkere for Kharmaene så jeg tok et "sveip" og fant faktisk en Tenor effekt som var priset slik at det hadde vert mulig å løse den ut, med da jeg sjekket tekniske data var den helt utelukket. Det er fanken meg blitt et "gain" kappløp som kan minne om "the loudness war" når det gjelder musikk! Den har gain ut på 32db, noe som gjør den nermest ubrukelig ved ballansert drift og ved bruk sammen med moderne preamper :mad:
Samme finner jeg ved sjekk av en annen "hot" kandidat, Lamm. Her er det samma leksa. Gain på 32db!!!!
En kan selvfølgelig selge alt en har og kjøpe alt nytt, eller gå over til SE kabler....

Var også inne å sjekket på MBL, en annen forsterker som blir ofte brukt med Kharma.
Men dette var ikke mye tillitsvekkende gitt! Ingen tekniske data, bare bilder. Typisk "lifestyle" produkter, blir ikke vurdert en gang..........

Nei det blir vel å holde seg til opprinnelig plan som var å oppgradere til ARC REF110 med tid og stunder, eller en MC 2102 eller........
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
JK skrev:
HCS skrev:
Skjekka ut Rouge ? Dette er produkter jeg har meget tro på :)

http://www.rogueaudio.com/
Har vert vurdert til tider, men har følelsen av at både BAT,ARC og MC holder et "høyere" nivå ;)
Om de holder et høyere nivå skal jeg ikke si noe om. Har ikke hørt alle forsterkerne fra BAT, ARC eller MAC. Uansett, dette er noe av konklusjonen til Stereophile : The Rogue M-180 deserves to be at the top of every audiophile's list of amps that deliver high performance in almost every aspect of playback—something I'd say even if they cost $10,000/pair.." :)
 

mag

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2004
Innlegg
432
Antall liker
44
Heisann.
Virkelg flotte høyttalere.
Håper du blir fornøyd med disse i lang tid.

Du kan vel smøre deg med litt tålmodighet så dukker det nok opp en ARC ref 110.
Og da er du i mål.

mag
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.598
Antall liker
766
Torget vurderinger
8
mag skrev:
Heisann.
Virkelg flotte høyttalere.
Håper du blir fornøyd med disse i lang tid.

Du kan vel smøre deg med litt tålmodighet så dukker det nok opp en ARC ref 110.
Og da er du i mål.

mag
Takk mag! Det blir vel sikkert en REF 110 etterhvert, det er den som er den heteste kandidaten når tiden er rett og den finnes tilgjengelig.... Er egentlig godt fornøyd med BATen også så det er ikke noe hast.

Hvordan fungerer anlegget hos deg for tiden da? Var noe om at du ventet på høyttalerene???
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.598
Antall liker
766
Torget vurderinger
8
Her er noen flere bilder. Har funnet en noenlunde plassering. Som vanlig er ikke rommet helt på lag så det er en del jobb med å skyve høyttalerene rundt. Hjelper godt med "Herbie labs" føtter da....





 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.598
Antall liker
766
Torget vurderinger
8
Et par bilder til. Fantastisk finish som dessverre ikke kommer godt frem med en "crappy" fotograf og et "crappy" kamera.... ;D



 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Jeg så på Lamm siden akkurat nå.
ML1.1 (90w) er gått ut av prod... Oh why... what ever are they gonna replace that one with... ::)
Og JK, les denne her: http://store.electron-valve.com/suof6dforau.html Så blir det kanskje litt klarere at gain
ikke alltid er så gæernt alikevel...

Dog, jeg er vel av oppfattelsen selv av mest mulig av volt-gainet skal skje i en pre, ja, er vel det...
Men, det mange veier til høyttalerne, sies det, eller til Rom... some call it Kharma, even... :p where you end up...


mvh
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.598
Antall liker
766
Torget vurderinger
8
Imperial skrev:
Jeg så på Lamm siden akkurat nå.
ML1.1 (90w) er gått ut av prod... Oh why... what ever are they gonna replace that one with... ::)
Og JK, les denne her: http://store.electron-valve.com/suof6dforau.html Så blir det kanskje litt klarere at gain
ikke alltid er så gæernt alikevel...


mvh
Den der linken der var tungfordøyd gitt ;D

Vel det jeg mener med for høyt gain er at ved verdier over 30db så får en ved ballansert drift problemer med nesten alt som er av preamper. En får knappt brukt volumknappen og lyden blir HØY, lydene likt som hardt komprimerte CDer.
Jeg fikk smertelig erfare dette da jeg kjøpte en brukt Plinius SA102 som jeg ikke kunne bruke p.g.a et gain på 38db, dette er det mest ekstreme jeg har sett!
Fabrikantene slurver forferdelig med dette, og det kan også ofte være oppgitt i V, noe som er helt uforståelig!

Produsenter som ARC og BAT ligger på 24-26db. Dette gjør at en skjelden får problemer med matching med andre produsenters preamper. Dette problemet er størst på ballansert drift p.g.a at her er signalet generelt dobbelt så "høyt" som SE drift.

Jeg sliter litt ekstra p.g.a ARC CD5 som har et utsignal på hele 5,4V, normalen her er 4V.

Når det gjelder f.eks Tenor så har denne ballanserte innganger, men fabrikken anbefaler å bruke SE inngangene, og med god grunn! Da er nivå på signal halvert og "normale" preamper kan brukes :)
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Hvis du bruker ARC REF 110, balansert, og kobler høyttalerne på 4 ohms koblingen.
Da har du ca 21db gain i ampen... Det blir bra vettu!

mvh
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.598
Antall liker
766
Torget vurderinger
8
Imperial skrev:
Hvis du bruker ARC REF 110, balansert, og kobler høyttalerne på 4 ohms koblingen.
Da har du ca 21db gain i ampen... Det blir bra vettu!

mvh
Ja det funker det, men ingen problemer med oppgitte 24db heller! BATen jeg bruker nå har gain på 26db og det fungerer fint, men en skal ikke ha mer gain før det hadde blitt problemer. Tror dessverre det er mange som ikke er obs på dette......
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Gain ja.
Det er ett par Nelson Pass saker som ikke har gain i det hele tatt, på en måte.
De konverterer volt til ampere...
First Watt F4... Ett par sånne i monoblokk config, og rørpre's... woho da kan man leke seg altså!!!
+/-20 volt rett inn, tåler de. Det er mye altså!!
Særegent dette da... :D

mvh
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.598
Antall liker
766
Torget vurderinger
8
Har sittet å spillt i hele kveld og får vel komme med en rask oppsummering hvordan jeg føler lyden er blitt! Etter å ha fått "nattstrøm" og beistet av en forsterker har fått sine 2 timer med oppvarming på bra volum før den slipper på godlyden så må jeg si jeg er imponert over Kharma gitt!

Det som står i alle tester opplever også jeg, lyden er vanvittig oppløst, flott dynamikk og homogen. Men det som slår meg mest er hvor "musikalsk" høyttalerene er,dei presenterer stemmer som jeg knappt har hørt den før. Dei tilfører akkurat den varmen som skal til, men er så klar og oppløst at alle nyanser i stemmer kommer frem. Dei er stram men klinger ut på gitarer og andre instrumenter slik som det er naturlig at det er! Det spiller slik at jeg har "fot" og smiler helt rundt ;D

Men det er et trekk som jeg har merket meg. Dei skiller klinten fra hveten når det gjelder innspillinger! Er innspillinger svært komprimert og av dårlig kvalitet så får en det rett i trynet :) Når det er sagt så har jeg faktisk hatt glede av å spille Madrugada i kveld, og det er en del år siden jeg fikk noe ut av dei innspillingene der......

Jeg var også litt skeptisk til hvordan det ble med bass med en 7". Nå er dei oppgitt å gå ned til 35hz noe som er helt akseptabelt for en standard høyttaler. Dette er på nivå med f.eks SF Cremona og KEF 207. Men her i mitt rom er det mer enn nok bass, målte faktisk bra nivå ved 20Hz!!!!!!

Så jeg er rimelig fornøyd og ikke lite imponert over Kharma ;D

Men det er et interesangt fenomen jeg begynte å fundere på mens jeg satt å lyttet i kveld. Det er mangelen på opplevelsen av lyden som bass, mellomtone og diskant...
Lyden "henger" bare sammen... som det meste kommer fra samme sted uten kanter, oppdelinger, skiller.....
Så funderte jeg videre.... Hva er beste lyden jeg har hørt siste årene.... Jo det er Von Schweikert Unifield 3, Unifield 2 og..... Kharma......
Hmmm... Hva er det Disse har felles da.... Jo... Unifield 3 har et 5" Fostex element som spiller "fulltone" kun hjulpet av diskant helt i toppen og en subb helt i bunn, er egentlig naturstridig at det går ....
Unifield 2 har elementene tett sammen med diskanten i mellomtonen slik at lyden blir helt "sømløs"......
Og Kharma er en 2-veis konstruksjon som har elementene tett sammen der 7" elementet må spille nesten fulltone......
Kan og ha litt å si at alle disse tre er ganske ekstreme konstruksjoner når det kommer til kabinetter, elementer og delefilter men alikevel.....

Vel, vel jeg får jekke opp en Bernard lager til og finne lyttestolen å høre noen låter til.....
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.598
Antall liker
766
Torget vurderinger
8
Imperial skrev:
Gain ja.
Det er ett par Nelson Pass saker som ikke har gain i det hele tatt, på en måte.
De konverterer volt til ampere...
First Watt F4... Ett par sånne i monoblokk config, og rørpre's... woho da kan man leke seg altså!!!
+/-20 volt rett inn, tåler de. Det er mye altså!!
Særegent dette da... :D

mvh
Ja ganske sære dei der, men skal være flotte til lettdrevne høyttalere. På ARC LS26 har jeg tre gain nivåer. Tror det er 16, 14, og 12db slik preampen tilsynelatene svært fleksibel, men i praksis ved ballansert drift og "normale" forsterkere er det i praksis bare 12db som kan brukes.....
 
U

utgatt60135

Gjest
Spennende tråd, JK. Interessant å lese om dine betrakninger og jeg merker jeg får litt lyst til å bytte selv nå. Mest av den grunn du nevner med Kharmane; Dårlige innspillinger kommer nokså "rett i trynet" med Focal også. Hva tenker du mer om denne ulempen? Jeg vil gjerne høre mer om hvordan du vil beskrive VS og Kef´enes spillestil.
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.598
Antall liker
766
Torget vurderinger
8
Lyngen skrev:
Spennende tråd, JK. Interessant å lese om dine betrakninger og jeg merker jeg får litt lyst til å bytte selv nå. Mest av den grunn du nevner med Kharmane; Dårlige innspillinger kommer nokså "rett i trynet" med Focal også. Hva tenker du mer om denne ulempen? Jeg vil gjerne høre mer om hvordan du vil beskrive VS og Kef´enes spillestil.
Jeg var litt skeptisk til Fokal diskanten skal jeg være helt ærlig. Det har vert sagt og skrevet mye rart om den men på Kharma er det et "ikke" tema. Diskanten stikker seg ikke ut og gjør lyden bare åpen og klar. Nå skal Kharma ha "modifisert" den til eget bruk da.....
Jeg har alltid vert "allergisk" mot såkalt "analytisk" lyd så dette finner en ikke på Kharma!!!
Som jeg skrev så er det en naturlig varme spesielt på stemmer samtidig som lyden er åpen klar!

Når det gjelder VS VR4 så lider den nok litt her hos meg p.g.a for lite bredde i rommet men den spiller med fantastisk "pondus" og rytme men er samtidig også åpen og detaljert, musikalsk og med et "slam" i bassen som få andre matcher! Hadde jeg hatt 2-3m til med bredde i rommet hadde nok kharma fått slite med å bli værende ja....

KEFene venter på tur i testrunden! Det var et skadet bass element da jeg fikk dei så nytt element ventes inn fra fabrikken til uka.....
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.598
Antall liker
766
Torget vurderinger
8
Det med at "Dårlige innspillinger kommer nokså "rett i trynet" er noe en må leve med etter min ringe mening. Er opptaket "komprimert" og innspillt for høyt så er det INGEN redning. Påstår en da at en har anlegg som takler slike innspillinger så påstår jeg at da har en lite utbytte av gode innspillinger p.g.a høyttalerene og anlegget "maskerer" lyden! Da får en se på musikk samlingen og finne ut hva som er viktigst...............
 
U

utgatt60135

Gjest
JK skrev:
Men det er et trekk som jeg har merket meg. Dei skiller klinten fra hveten når det gjelder innspillinger! Er innspillinger svært komprimert og av dårlig kvalitet så får en det rett i trynet :)
Det var denne jeg tenke på, KJ. Analytisk er ikke det samme som at diskanten "stikker ut" og at stemmer er kjølige i mitt vokabular, mer at de skiller godt mellom gode og dårlige innspillinger slik du beskriver. Focalene mine er veldig homogene, og er ikke kjølige eller har stikkende diskant bare for å ha nevnt det. Angående diskantene så tror jeg det har mye med delefiltret å gjøre om de ikke føles homogene med mellomtonen.
 
U

utgatt60135

Gjest
JK skrev:
Det med at "Dårlige innspillinger kommer nokså "rett i trynet" er noe en må leve med etter min ringe mening. Er opptaket "komprimert" og innspillt for høyt så er det INGEN redning. Påstår en da at en har anlegg som takler slike innspillinger så påstår jeg at da har en lite utbytte av gode innspillinger p.g.a høyttalerene og anlegget "maskerer" lyden! Da får en se på musikk samlingen og finne ut hva som er viktigst...............
Det er jeg helt enig med deg i, men får mye motbør av andre debatanter og få enige når jeg har skrevet om dette i flere diskusjoner. Hvordan er VS i forhold til dette? Og Kef´ene?
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.598
Antall liker
766
Torget vurderinger
8
Ja jeg får mye "pepper" jeg også når det diskuteres lyd på innspillinger og hvordan anlegg skal takle dette ;D

VR4SR takler vel dårligere innspillinger litt bedre enn Kharma, men sliter mer med "loudness" og "basskulen" der dei ruller av bassen på kompirimerte opptak, men dette er generelt et problem som er på ALLE high end høyttalere.....

KEFene har jeg dessverre ikke fått hørt enda da ene basselementet hadde feil da jeg fikk dem fra butikken! Dette har også tatt tid da KEF Reference må ha matcha element så det har blitt mange mail med serienr., nr. på element osv....
Men blir spennende å prøve dei mot Kharma når dei er klar....

Visst vi snur det hele på hodet... Hvorfor i huleste skal vi "tune" høyttalere og anlegg etter opptak som er fullstendig ødelagte av lydtenikkere og produsenter ???
Det må da være bedre å gå i strupen på idiotene som maltrakterer det meste som blir laget av musikk. Vi får holde sammen å lage en folkebevegelse mot dårlig lyd ;D
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Griselekre høyttalere JK. Det finnes definitivt ulike kvaliteter av pianolakk og dette virker som Steinway kvalitet.
Bassproblemene finnes det gode remedier for som tidligere nevnt......

Til dels enig at åpne høyttalere er avslørende, men det hjelper veldig mye å dempe alle førsterefleksjonene for å bukt med kamfiltereffekt. Det gjør underverker. Jevn frekvensgang har også veldig mye å si her.
Hvis du føler for det, kan du prøve å heve de absorbentene du har på sideveggene. Sett de på noen esker midlertidig for å finne ut av beste plassering. 40-50 cm over gulvhøyde i førsterefleksjonen er ofte en fordel. Så kan de henges opp senere. Du mister riktig nok litt bassdemping ved å heve de.

Blir morsomt å følge utviklingen. Flere flotte høyttalere å velge mellom her.
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.598
Antall liker
766
Torget vurderinger
8
Har ikke noe nevneverdig bassproblemer med Kharmaene, og det er et par DAAD4 på vei inn også :)
Absorbentene på sideveggene er faktisk nesten 1,8m høy, syntes disse fungerer godt. Disse er også "portable", noe jeg syntest er praktisk.

Det er en ganske rå finish på Kharma, men det skulle bare mangle for hva dei tar betalt for en liten 2-veis høyttaler ;D
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.071
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Gratulerer med flotte høytt JK :)

Jeg opplever det samme som deg etter jeg byttet til nye høytt. Dårlige innspillinger låter nå enda dårligere,MEN gode opptak er nesten magiske å lytte til.

Er ikke i tvil om hva jeg foretrekker. Når jeg først setter meg ned foran anlegget for å kose meg med god musikk, da vil jeg ha lyden så god som mulig.
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.598
Antall liker
766
Torget vurderinger
8
musicman skrev:
Gratulerer med flotte høytt JK :)

Jeg opplever det samme som deg etter jeg byttet til nye høytt. Dårlige innspillinger låter nå enda dårligere,MEN gode opptak er nesten magiske å lytte til.

Er ikke i tvil om hva jeg foretrekker. Når jeg først setter meg ned foran anlegget for å kose meg med god musikk, da vil jeg ha lyden så god som mulig.
Ja her er jeg helt enig! Når jeg lytter til musikk så sitter jeg i sweetspot og vil bli henført om jeg spiller triojazz eller Rammstein. Dermed er kvaliteten på innspillingen nesten like viktig som den musikalske kvaliteten, eller rettere sagt begge deler på et høyt nivå gir den rette opplevelsen :)

Har diskutert lydkvalitet med en del her inne uten at jeg skjønte hvorfor vi var så uenige, helt til jeg fant ut av at deres form for "kritisk" lytting foregikk assymetrisk liggende på sofaen, halvdøsende ;D Eller i bakgrunnen når dei vasket golv, eller aller verst, det satt i et annet rom!!!! I rest my case..........................
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Tenor Audio sine 350M og 175S er faktisk ZERO gain forsterkere...
Dette er sikkert ikke helt kjent, eller nevnt så ofte, så jeg nevner det.
Egentlig er hver kanal byggd opp som en liten OTL AMP som driver en 0db gain mosfet Buffer.
Så det er gain "i/inn i" OTL ampen, men ikke inn i det etterfølgende utgangstrinnet. MYE gain...

All say: Acha... ;), but we knew that... (Og igjen, gain ain't that bad... it's all about where you make it.. and why..)

mvh
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.598
Antall liker
766
Torget vurderinger
8
Imperial skrev:
Tenor Audio sine 350M og 175S er faktisk ZERO gain forsterkere...
Dette er sikkert ikke helt kjent, eller nevnt så ofte, så jeg nevner det.
Egentlig er hver kanal byggd opp som en liten OTL AMP som driver en 0db gain mosfet Buffer.
Så det er gain "i/inn i" OTL ampen, men ikke inn i det etterfølgende utgangstrinnet. MYE gain...

All say: Acha... ;), but we knew that... (Og igjen, gain ain't that bad... it's all about where you make it.. and why..)

mvh
Vi snakker nok litt forbi hverandre her...
Med gain så mener jeg forsterkning ut, altså hvor mye forsterkeren øker "lyden".

Dette er tatt fra manualen hos Tenor :

Amplifier type ....................................................... Stereo Power amplifier
Voltage gain........................................................... 32 dB Unbal. / 30 dB Bal.

Som du ser har den et gain ut på 30/32db. Det er dette som er viktig i praksis, og det er dette som er viktig for å kunne tilpasse preamp slik at en kan bruke "range" på volum.
Det kan virke som mange ikke er obs på dette, og leverandørene slurver veldig ofte med å oppgi data i specs......
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Ja, er klar over dette. Men det jeg synes er bra er all ALL gain er i voltdomenet i røra...
Det er en fordel!

Og... Tenor tenker vel på at de fleste kundene har ett vinylannlegg som primærkilden... anntar jeg.
Ønsker man digital, så må man tilpasse komponenter.
CD5 med sine 5.5volt ut... tja, det snevrer valga, det er klart.

Det finnes drøsser av "gizmoer" for å senke signal da... om det trengs..


mvh
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
550
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Gratulerer med nye nydelige høgtaler Jk.

Ang Gain,så finst det dempepluggger.(feks Rothwell,trur dei finst både som rca og xlr)

Bruker slike sjøl,uten tap av lydkvalitet som jeg har registrert.
Dei demper 10db.

Mvh.
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.598
Antall liker
766
Torget vurderinger
8
Imperial skrev:
Ja, er klar over dette. Men det jeg synes er bra er all ALL gain er i voltdomenet i røra...
Det er en fordel!

mvh
Det er det sikkert, men du har nok overskredet mitt nivå på kunnskap ;D

Det skulle vel bare mangle at det er bra med en pris i Sverige for S175 på ca. 450k........
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.598
Antall liker
766
Torget vurderinger
8
samlanes skrev:
Gratulerer med nye nydelige høgtaler Jk.

Ang Gain,så finst det dempepluggger.(feks Rothwell,trur dei finst både som rca og xlr)

Bruker slike sjøl,uten tap av lydkvalitet som jeg har registrert.
Dei demper 10db.

Mvh.
Ja jeg kjenner til dei pluggene der. Vurderte dei faktisk da jeg hadde Pliniusen, men det er vel bedre å være obs på problemet og tilpasse utstyret til hverandre....
 

mag

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2004
Innlegg
432
Antall liker
44
Joda, høyttalerne har kommet tilbake etter en mindre justering. Det var en glipe mellom frontbaffel og kabinett jeg ville ha rettet på.

Men men, det er godt å få de i hus, og det spiller veldig bra. Vi har jo det samme gode Accuton element, og med et godt delefilter og kabinetter så blir jo dette kjempebra.

Det dukker opp en Ref 5 etterhvert, og med nye sølvhåndtak rund baut så det skjer ting her i Bergen.

Hvis det passer med et besøk så kommer jeg gjerne for å se og høre på ditt lekre oppsett.

mag
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
550
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Tenker nok litt ulikt her,ang gainproblemet.

Om slike plugger/bokser ikkje degraderer lyden er vel gainproblemet løyst?

Koster jo null og niks,så det er "bryet" verdt å teste,men du har vel ikkje noe mismatch pr idag.

Mvh.
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.598
Antall liker
766
Torget vurderinger
8
samlanes skrev:
Tenker nok litt ulikt her,ang gainproblemet.

Om slike plugger/bokser ikkje degraderer lyden er vel gainproblemet løyst?

Koster jo null og niks,så det er "bryet" verdt å teste,men du har vel ikkje noe mismatch pr idag.

Mvh.
Har ingen problemer nå!
Det jeg mente er å være i forkant når en vurderer nytt utstyr. Det er jo bare å lese tekniske data før en kjøper. Å satse på slike "remedier" i etterkant må jo være nødløsninger, og jeg minnes vel og da jeg vurderte disse pluggene så kom det frem negative brukererfaringer så det ble droppet av meg. Solgte heller forsterkeren....
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
550
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Du heilt rett,når det i tillegg er negative erfaringer så er saken grei.

Mvh.
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.598
Antall liker
766
Torget vurderinger
8
bobbob skrev:
Noen som har nevt ASR Emitter 1 eller 2?

http://www.positive-feedback.com/Issue37/kharma_cs3.htm

Grattis!!
Takk! Har fått med meg den der, men en skal lese tester som fanden leser bibelen ;)
I denne testen så legger jeg merke til at karen ikke nevner rør med et ord... alså en transistor mann ;D
I dei fleste andre tester jeg har lest så er det rør som gjør magi med disse høyttalerene, og spesielt dei mindre seriene. Kharma selv bruker visstnok Lamm for tuning.... Karma lager jo switch mode forsterkere selv, men proklamerer at dei låter som rørforsterkere....

Tror selv at det blir rør på meg fremover også, blir Kharma stående.
Dette er ekstremt oppløste, dynamiske høyttalere som naturlig er kan fort "tippe over" visst ikke foret med rett utstyr!
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.598
Antall liker
766
Torget vurderinger
8
Nå har det vert diskutert forsterkere her selv om jeg er veldig godt fornøyd med BAT VK75 som jeg bruker nå. Den har nok krefter og kvaliteter til at jeg ikke føler den må skiftes ut. Faktisk har jeg på følelsen at jeg kan ha mer å gå på ved å skifte preampen LS26 med en REF3 eller REF5 for å få enda bedre "substans" i lydbildet!

Men skal jeg vurdere ny forsterker i fremtiden så er jeg glad for tips! Jeg har på ingen måte oversikt over hva som finnes der ute, så bare kjør på :)

Mitt fremste alternativ er en ARC REF110 begrunnet med at den skal spille bra, er greitt priset på bruktmarkedet og har mer enn nok effekt til mitt bruk.

Kriteriene er at det MÅ være rør, minst 70W+++, produsert av annerkjent produsent, ha ballanserte innganger og spille knall ;D
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.431
Antall liker
25.952
Torget vurderinger
24
2XGM20 skal etter sigende fungere aldeles utmerket på disse Kharmaene du har. Jeg vet om en i Tyskland som kjører dette og er særdeles godt fornøyd med resultatet.
 
Topp Bunn