KHARMA Høyttalere?

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.290
Torget vurderinger
4
Dette blir meget spennende! Definitivt noe for highend på Vestlandet-tråden ;)
 

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.453
Antall liker
982
Torget vurderinger
18
Gratulerer med flotte høytalere JK. Dette blir spennende. Forvent et besøk...

mvh
 

Designeren

Bransjeaktør
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
240
Antall liker
54
Torget vurderinger
1
Gratulerer Jack, og lykke til! :)

Blir spennende å høre hvordan de er ift. de nye Von Schweikert høyttalerne....!
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.579
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Grattis Jack!
Tror jeg drøyer`an med å ta turen til du trenger bærehjelp... ;D
Ser jo snasent ut, og det blir spanande å høre hva du ender opp med til slutt.

mvh
Proffen
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.597
Antall liker
765
Torget vurderinger
8
Da ringte det en kar fra DB Schenker på døren og vi sleit inn disse boksene.......

 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Gratulerer JK! Blir spennede å høre dine betraktninger kontra VR når du har hatt de en liten stund :)
 

Fenris

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.03.2008
Innlegg
104
Antall liker
23
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Gratulerer Jack......spennende høyttalere.

mvh Fenris
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.597
Antall liker
765
Torget vurderinger
8
Takk,Takk. Blir spennende å teste ut!
Det var vel ikke så vanskelig å gjette hva det var...

Her ene "kista" åpnet. Ser ut som forsendelsen har gått bra....

 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.597
Antall liker
765
Torget vurderinger
8
Da var "småtassene" kommet opp i stua sammen med "storegutta" og resten av lekekameratene ;D

Må bare si det er en helt rå finish på Kharmaene som jeg knappt har sett før!


 

Peter

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2002
Innlegg
912
Antall liker
283
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Gratulerer! Ser lekkert ut, og håper lyden er bedre :D
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.909
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Gratulerer!

De ser griselekre ut :)
Regner med at du kommer med noen lytteinntrykk etterhvert?!
 

Sting

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2007
Innlegg
637
Antall liker
73
Sted
Sola
Torget vurderinger
14
Oi, Oi, Nydelige høytalere som er høyt oppe for ikke å si øverst på siklelista mi og!!
Håper du skriver litt om hvordan det låter

Mvh Tom
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.597
Antall liker
765
Torget vurderinger
8
Da var dei på plass. Blir nok en del dytting og testing fremover, men sånn umiddelbart så er lyden utrolig oppløst og dynamisk! Dybde og bredde er bra så dette blir spennende.....

 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.429
Antall liker
25.918
Torget vurderinger
24
Gratulerer med griselekre høyttalere! Dette er virkelig spennende saker og en av de helt få høyttalerne jeg selv vurderer.
 

TAS

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2007
Innlegg
1.801
Antall liker
2.028
Sted
Norge
Torget vurderinger
9
Nydelige apekister JK...harmonerer veldig fint med rommet også…grattis så mye. 8)

mvh,
tas
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.597
Antall liker
765
Torget vurderinger
8
Da har jeg fått lyttet litt mer og funnet en noenlunde plassering og det som slår meg er hvor rent dei spiller, dette er helt i tråd med alle tester jeg har lest. Men det som overrasker mest er hvor potent bassen er! Dei er oppgitt til 35Hz, noe som skulle være naturstridig når en ser på dei rimelig småe elementene men her er det dypbass
så det holder!

Det er nok et stykke igjen til rett plassering er funnet men allerede nå kan jeg si at dette er fantastiske høyttalere som det er synd det ikke finnes forhandlere til her i Norge. Men p.g.a pris er det vel en begrenset kundegrunnlag......

Edit : Tok en rask "syretest" og satte på en gammel Dire straits for å se om Kharma fikk kuleleddet i ankelen i gang... Oyea dette svinger som bare fa......
 

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Innlegg
2.344
Antall liker
1.844
Du kommer til å få besøk ved første anledning!!!


Leif
 

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Definivt noe av det mest tiltrekkende som bygges, veldig rent og sobert. Kan du si noe om de er lettdrevne / følsomme?
 

svingen68

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2008
Innlegg
1.302
Antall liker
35
Torget vurderinger
1
Gratulerer med skikkelig lekre høytalere, spiller de halvparten så bra som de ser ut spiller de utrolig bra ;D
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Gratulerer, Kharma smaker virkelig av fugl ;D

Puma
 

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Innlegg
24.666
Antall liker
32.671
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
Super lekkert! Grattis. Fikk en direkte "vil jeg ha/prøve" feeling her. ;D

gismo
 

devilEj

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2006
Innlegg
124
Antall liker
0
Gratulerer. Det sto mye lekkert i Kharma rommet i Muncen under messa i år. Gøy å se at et par også har funnet veien til Norge :)
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.597
Antall liker
765
Torget vurderinger
8
leifen skrev:
Du kommer til å få besøk ved første anledning!!!


Leif
Det er bare å stikke innom leif når du er på disse trakter ;D
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.597
Antall liker
765
Torget vurderinger
8
Pesquera skrev:
Definivt noe av det mest tiltrekkende som bygges, veldig rent og sobert. Kan du si noe om de er lettdrevne / følsomme?
Er vel ikke så lettdrevne på papiret med sine 86db men er 8ohm og tror ikke dei dipper så lavt så det er overkommelig. Bruker nå en BAT VK75 på 75W, den har mer enn nok krefter til å spille mer enn høyt nok uten pustebesvær. Kharma anbefaler vel fra 50W og oppover.

En annen ting er vel at dei fleste som har disse høyttalerene bruker vel rør.....
 

Arnt M

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
85
Antall liker
40
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
10
JK skrev:
Pesquera skrev:
Definivt noe av det mest tiltrekkende som bygges, veldig rent og sobert. Kan du si noe om de er lettdrevne / følsomme?
Er vel ikke så lettdrevne på papiret med sine 86db men er 8ohm og tror ikke dei dipper så lavt så det er overkommelig. Bruker nå en BAT VK75 på 75W, den har mer enn nok krefter til å spille mer enn høyt nok uten pustebesvær. Kharma anbefaler vel fra 50W og oppover.

En annen ting er vel at dei fleste som har disse høyttalerene bruker vel rør.....
Hei Gratulerer med Kharma høytalere !!! En av de få handfulle på markedet som er referanse ;D Uten å bli kjepp høy (les tester), så tror jeg disse spiller best med MBL / Soulution elektronikk (bør være et mål på sikt !). Vurderte selv Kharma for en stund siden og mener du har investert i Hi-End høytalere som får frem og viser potensialet i virkelig god elektronikk og musikk ;D
 

Espen L

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2010
Innlegg
3.991
Antall liker
10.648
Sted
Skien
JK skrev:
Da var "småtassene" kommet opp i stua sammen med "storegutta" og resten av lekekameratene ;D

Må bare si det er en helt rå finish på Kharmaene som jeg knappt har sett før!


Gratulerer JK med noen kjempe lekre Høytallere. Har aldri hørt disse hadde håpet og høre de på Munchen messen med de hadde de ikke koblet opp.
Espen
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.429
Antall liker
25.918
Torget vurderinger
24
Arnt M skrev:
Uten å bli kjepp høy (les tester), så tror jeg disse spiller best med MBL / Soulution elektronikk (bør være et mål på sikt !). Vurderte selv Kharma for en stund siden og mener du har investert i Hi-End høytalere som får frem og viser potensialet i virkelig god elektronikk og musikk ;D
Antakeligvis spiller de enda bedre med Tenor.
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.597
Antall liker
765
Torget vurderinger
8
Mange gode tips til forsterkere her ;D
Importøren i USA selger og bruker MBL på disse, og tidlige eier brukte vel ditto.
Men ved å lese tester og brukererfaringer så er det Tenor og ikke minst Lamm som blir anbefalt. Begge disse er jo priset ganske så høyt, og spesielt Tenor er eksotisk både prismessig og på tilgjengelighet!
Nå har BATen fungert fint den, men det finnes bedre forsterkere......
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Men det er sommer og du må selge ting før du tenker mer på det, det er det du mener...?? :D
Uansett, gratulerer. Håper godlyden varer og varer!

mvh
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.597
Antall liker
765
Torget vurderinger
8
Imperial skrev:
Men det er sommer og du må selge ting før du tenker mer på det, det er det du mener...?? :D
Uansett, gratulerer. Håper godlyden varer og varer!

mvh
Nei har ikke umiddelbare planer om å selge BATen, den fungerer med alt jeg har koblet til den. Den er nok svært undervurdert her i Norge, litt kansje p.g.a håpløs importør i Dannmark.
Noe må nok selges etterhvert, men det blir nok noen par med høyttalere. Har jo 3 par stående, Kharma, Von Schweikert og KEF 201/2 og det blir bare en vinner ;)
 

Designeren

Bransjeaktør
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
240
Antall liker
54
Torget vurderinger
1
Hallo Jack.

Grattis!!! De ser fantastisk flotte ut :)
Gleder meg til invitasjon til lytting kommer....

Mvh.
Roald.
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.597
Antall liker
765
Torget vurderinger
8
Designeren skrev:
Hallo Jack.

Grattis!!! De ser fantastisk flotte ut :)
Gleder meg til invitasjon til lytting kommer....

Mvh.
Roald.
Takk Roald, det er bare å stikke innom når det passer!
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Gratulerer så mye med spennende lekre Kharmahøyttalere JK!
De hadde nok kunne vært en spennende match (ikke minst utseendemessig) til mine nye subber.
Fin størrelse også, men hvor er porten, for det er vel en bassporter?

Mvh.KW
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.241
Torget vurderinger
11
Gratulerer med nye høytalere Jack! Ser flott ut!!
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.597
Antall liker
765
Torget vurderinger
8
Får vel si litt om hvordan jeg opplever lyden siden mange er interessert og det ikke er så lett å få hørt disse høyttalerene i Norge.
Vel, jeg har jo bare hatt dei i hus en kveld men det ble sen natt før jeg krøp i køyen i natt :) Brukte vel 3-4 timer med å dytte høyttalerene rundt før jeg fant en plass der dei fungerte bra. Rommet er rimelig håpløst i bassområdet så det krever litt arbeid å få dette under kontroll. Bruker ganske heftig med DAADer som hjelper mye, og flere DAADer er på vei!
Vel det ble stort sett spillt audiofile innspillinger av jazz og akustisk musikk og kan vel si kategorisk at dette er virkelig "mat" for Kharma CRF :) Får bevege meg inn på litt heftigere rytmer i dag/natt for å se om Kharma takler dette også!

Det som skiller Kharma fra f.eks Von Schweikert er den utrolige renheten i lyden, oppløstheten og dynamikk i bøtter og spann! Samtidig som Kharma er detaljert og oppløst så er den ikke "kald" eller klinisk slik som min tidligere erfaring med utstyr med slik lydkarakter. Den har varme i stemmer og klinger flott ut på instrumenter samtidig som alt som finnes på opptaket kommer ut. Det er vel dette en betaler for tenker jeg, kvalitet koster dessverre penger, mye penger ;)
Jeg er også imponert over hvor hefig disse "småtassene" spiller. Var litt skepisk når jeg pakket dem ut å så hvor "liten" fysisk dei er, og det er ikke allverden med elementer heller, men dei fyller hele rommet med lyd og jeg fikk faktisk problemer med bassen....
Nå skal det sies at Kharma sikkert passer bedre i rommet mitt enn Von Schweikerene som har kvaliter som Kharma ikke kan oppnå p.g.a fysiske lover. VSene er også noen fantastiske høyttalere som innehar kvaliteter som ingen andre har i denne prisklassen etter min mening, hadde jeg bare hatt 2m til med bredde i rommet.....

Vel som nevnt skal det testes en del fremover. Von Schveikerene skal få MkII mellomtoner, som skal være en del bedre så da blir en allerede fantastisk høyttaler enda bedre :)
KEF Reference 201/2 blir nok i utgangspunktet en "underdog" i dette selskapet men skal få en tjangs til å vise hva den er god for når det nye basselementet blir levert fra KEF.
Det er nesten synd det er sommer.........
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Topp Bunn