Kerr Acoustic

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • leifarild

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.11.2012
    Innlegg
    229
    Antall liker
    205
    Er det noen som har erfaring med Kerr?
    Jeg var innom OHFC på ei "messe" for en stund siden, og fikk høre litt på Kerr K100

    Supert inntrykk av høyttalerne. Men begrenset hva man får hørt på noen få minutter med ukjent musikk.
     

    leifarild

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.11.2012
    Innlegg
    229
    Antall liker
    205
    Så Kerr K102 hos Oslo HiFi center idag.
    Hørte de ikke, bare så. Høy "vil ha faktor" for min del.
     

    TLG

    Medlem
    Ble medlem
    20.05.2022
    Innlegg
    7
    Antall liker
    13
    Sted
    Hamar
    Har lyttet til disse hos OHC (K300/K320).
    I mine ører har de en veldig distinkt "voicing" hvor øvre mellomtone blir veldig framtredende.
    Oppfattet de som litt pågående, og at de manglet litt åpenhet i lydbildet.
    Forøvrig veldig dynamiske og helt overlegen bassrespons i forhold til størrelsen.
    Bør høres før kjøp.
     

    A11PRO

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.08.2020
    Innlegg
    96
    Antall liker
    68
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Var på Oslo tur for et par uker siden og fikk hørt på de minste 300 i 20-30min. Helt klart lett å høre røttene til pro verden mtp forrige innlegg sin opplevelse, men langt unna pågående i mine ører. De fleste «Hi-fi høyttalere» har ofte litt hengekøye i øvre mid, men det hadde ikke disse. Bass-ytelsen var forbløffende «hvor er subben» opplevelse. Svært spennende nytt merke dette.
     
    Sist redigert:

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.377
    Antall liker
    35.131
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Har de fleste " «Hi-fi høyttalere» ofte litt hengekøye i øvre mid"?
     

    A11PRO

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.08.2020
    Innlegg
    96
    Antall liker
    68
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Har de fleste " «Hi-fi høyttalere» ofte litt hengekøye i øvre mid"?
    Skal ikke slå bastant på stortrommen her, men har selv et sett med Genelec og Focal Pro monitorer i hobby hjemmestudioet mitt og de fleste Hi-Fi kasse-høyttalere jeg har hatt innom anlegget har vært mer nedtonet i nevnte frekvens område. Men kan også være at jeg reagerer mindre på dette som har sittet mange timer foran monitorer å lyttet til musikk?

    Uansett er det svært hyggelig med flere transmisjons linje høyttalere å velge mellom. Hadde mange fine år med mine IMF på 90 tallet.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.377
    Antall liker
    35.131
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Så nedtonet er det samme som "hengekøye" hm....
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.377
    Antall liker
    35.131
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Ok, uansett - kjenner meg ikke igjen i den beskrivelsen av de fleste hifi-høyttalere.
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    564
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Noen som har skaffet seg den gulvstående 320MK3? Har nettopp bestilt meg et par og de kommer ikke før om tre ukers tid, så da blir det litt venting. Kan jo like gjerne høre om andres erfaringer så lenge. Stort sett bare positive tester, men noe er det sikkert å trekke fra.
     

    A11PRO

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.08.2020
    Innlegg
    96
    Antall liker
    68
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har skaffet seg den gulvstående 320MK3? Har nettopp bestilt meg et par og de kommer ikke før om tre ukers tid, så da blir det litt venting. Kan jo like gjerne høre om andres erfaringer så lenge. Stort sett bare positive tester, men noe er det sikkert å trekke fra.
    Mener Stover kjøpte et sett nylig og er veldig fornøyd? @Stover ?
    Hørte litt Kerr hos Duet i Bergen i januar. De virker å være type håndbygget "Premium" PMC lignende høyttalere etter mitt syn og ører, som er jo veldig bra.
    Er nok bare å glede seg og grattis på forhånd.
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    564
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Jeg traff en på OHC da jeg var der. Han virket veldig fornøyd. Han mente at 50 timer med innspilling måtte til. Da var HT blitt mer "sømløse".
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    646
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det stemmer, jeg har nylig kjøpt Kerr K320S.
    Jeg fikk anledning til å teste ut stativmodellen K300 i eget rom. De fungerte strålende ift mine preferanser. Basert på inntrykket og etter å ha rådført meg, tok jeg sjansen på den gulvstående versjonen K320S. Kort tid etter at jeg mottok dem måtte jeg reise bort ifm jobb og har ikke fått lyttet så mye til dem.

    Her er et bilde hvor de er plassert midlertidig på gulvet, kun et tøystykke som beskyttelse under dem. De er også plassert tett inntil skråtak og nært til sidevegg, uten at det er noe problem. Jeg tipper de skal ørlite ut fra skråtaket når de er innspilt og skal eksperimentere litt med toe in.
    Uansett, tiltross for at de ikke er i nærheten av å være innspilt, er førsteinntrykket svært lovende :) skal spille ytterligere på dem når hjemme til Påske.
    Kerr K320S.jpeg
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    564
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Fin finish, har bestilt samme. Har heldigvis litt bedre avstand til vegger, så jeg håper det blir nok. Det som er fint med transe-HT er at det er litt mindre bassproblemer. Ihvertfall i mitt rom. Lykke til med dine!
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    646
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ingen som helst bassproblemer i mitt rom heller, så langt, tiltross for plasseringen. Innspilling vil vise, men funker det nå, så funker det nok etter innspilling også er min erfaring. Har heller ikke "løftet" dem fra gulvet heller så langt, så det funker i den midlertidige tilstanden.

    Det var interessant, men også beroligende å ha prøvd stativmodellen først og der det ikke blir mer bass, men dypere bass. Den ekstra tilførte bassgjengivelsen gjør gode ting for hele frekvensområdet og musikkopplevelsen.

    Liker også godt TL prinsippet og de er relativt lettdrevne og spiller godt på lave volum. Når det kommer til finish så er jo smaken individuell, men denne passer mitt øye utmerket.

    Håper jeg skal ha dem i mange år :)
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    564
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Ja, det skjer neppe noe særlig etter på det området etter innspilling. Hva slags underlag står de på? Finnes det noe å få kjøpt? Kan tenke meg at de er litt ustødige uten litt bredere føtter av noe slag.
     
    Sist redigert:

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    646
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hva slags underlag står de på? Finnes det noe å få kjøpt? Kan tenke meg at de er litt ustødige uten litt bredere føtter av noe slag.
    Det følger med spikes til dem, 6mm. Kerr sier de har gode erfaringer med føtter ala Isoacoustic (Gaia II i dette tilfelle) eller tilsvarende fra Townshend.
    Mine står foreløpig på to sitteunderlag, men skal opp på spikes`ene. Når HT er nærmere innspilt og dersom plass ift skråtaket :) blir det nok Gaia II. Synes så flotte høyttalere fortjener optimale føtter.
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    564
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Tenker å gå for denne gummimatta fra Bauhaus. Uten spikes. Gjør nesten samme nytta som dyre føtter.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    646
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jeg hatt Kerr K320S en stund og er veldig fornøyd med dem. De spiller i et relativt lite og rart rom. Rart fordi det er smalt med begrensninger sideveis og har skråtak mot front- og bakvegg.
    Jeg har fått input ift hvilken plassering jeg bør teste ut og det meste fungerer fint.
    Hos meg vil den ha litt avstand til sidevegg, 20-30cm fra front av ht. Noe avstand til frontvegg gir energi i bassen og noe toe in der musikken/ scenen står frem.

    Jeg fant denne interessant.

     

    paalel

    Medlem
    Ble medlem
    05.01.2018
    Innlegg
    32
    Antall liker
    50
    Sted
    Lommedalen
    Interessant!

    Jeg har K300S og har forsøkt litt forskjellig mht. plassering. Siden rommet er en stue er det også andre hensyn enn lyd som spiller inn (WAF++). Har et 2.1 oppsett (sub), og har endt opp med å ha høyttalerne temmelig tett inntil bakveggen, men med svært god avstand fra sidevegger. Ingen toe-in eller -out. Bruker også DSP (FIR i Roon) basert på REW & RePhase (har fått hjelp). Synes dette fungerer veldig bra. Uten DSP må jeg ha høyttalerne mye lenger ut i rommet, men da strever jeg uansett med topper i bassresponsen uansett posisjon (på frekvenser over sub’ens arbeidsområde).

    IMG_3603.jpeg


    Er alt i alt veldig fornøyd med oppsettet, men pønsker på en preamp ala MiniDSP SHD for å eksperimentere litt med high-pass filter på hovedhøyttalerne. Og også bedre time-alignment mellom sub og høyttalerne.
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    646
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Fikk prøve K300 hjemme, før kjøp av 320, likte 300 veldig godt også.
    Det er spennende det du skriver ift din løsning som etter hva jeg forstår inkluderer romkorreksjon? Det igjen forklarer sikkert opplevelsen av plassering ift frontvegg?

    I linken jeg la til er Jes Kerr delaktig i plasseringen og han anbefaler straight forward, ingen toe in. Skal prøve det pånytt i eget rom, men etter hukommelsen trer musikerne litt tilbake. Her kan det kraftige skråtaket lure meg

    Jeg valgte gulvstående fordi lyttefasilitetene mulig ville endre seg. Idag er det temmelig sikket at anlegget flyttes til et større rom.
    IMG_2308.jpeg
     

    paalel

    Medlem
    Ble medlem
    05.01.2018
    Innlegg
    32
    Antall liker
    50
    Sted
    Lommedalen
    Ja; DSP/romkorreksjon hjelper virkelig i mitt rom/oppsett, og gjør også plassering av høyttalerne mindre kritisk. Tror gjerne at lyden ville vært aller best om høyttaleren stod mye mer inn i rommet (med DSP), men har ikke generert filtre for slik plassering. Blir uansett for dominerende i stua.

    Vil ikke se bort fra at du vil oppleve lyden enda bedre med større rom :).
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.876
    Antall liker
    5.717
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har slått sammen Kerr-trådene, og vi har nå 1 stk. vennetråd med alle innlegg vedrørende Kerr høyttalere.
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    646
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1

    Fra side 28 finnes hyggelig lesning for en Kerr eier.

    Oppdatert bilde fra eget rom. K320S integrerer utrolig bra i det rare rommet mitt, skuldrene er senket, ht justert i alle retninger og låsemuttere på føttene er strammet til.

    God musikk på vinyl også 😊
    IMG_2758.jpeg
     
    Sist redigert:

    Antoine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Innlegg
    440
    Antall liker
    634
    Sted
    Oslo
    Det er en fin mulighet å få en demo av Kerr av Jes Kerr himself i kjelleren på OHC i disse dager. Jeg fikk en meget hyggelig demo og prat bare oss to med Kerr Acoustic K200S med McIntoch i dag. Sympatisk mann.



    .
    Unknown.jpeg


    Bilde fra et annet sted.


    Det låt særlig bra på vokal synes jeg. Naturlig lyd, ikke for pågående og bra transparent. Litt på det mørke siden? Rikelig med bass som går helt ned til 22hz. McIntoch tilfører litt varme.
     

    tsmork

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.11.2017
    Innlegg
    94
    Antall liker
    52
    Det er en fin mulighet å få en demo av Kerr av Jes Kerr himself i kjelleren på OHC i disse dager. Jeg fikk en meget hyggelig demo og prat bare oss to med Kerr Acoustic K200S med McIntoch i dag. Sympatisk mann.



    . Vis vedlegget 1006240

    Bilde fra et annet sted.


    Det låt særlig bra på vokal synes jeg. Naturlig lyd, ikke for pågående og bra transparent. Litt på det mørke siden? Rikelig med bass som går helt ned til 22hz. McIntoch tilfører litt varme.
    Såg du om de hadde K300 inne?
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    646
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    IMG_3642.png

    Ser det er mulig å lytte til Kerr i Trondheim neste helg!
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn