Keith Jarret .....

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.630
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
I går var plutselig huset tomt...
Jeg surret rundt med noe jobb som hadde blitt liggende noen dager (influensa) - da med et med et stod en tanke i hodet: Køln-konserten! Ned i en eske med plater som ikke har vært spilt på lenge, der var den, Keith Jarrets legendariske dobbeltalbum. Tror ikke jeg hadde en tanke i hodet utenom når jeg snudde/byttet plate. Rakk Belonging og litt Eberhard Weber før huset igjen ble fylt med kone, døtre, bikkjer og katter...
:-* :-* :-* :-*
 
T

tjn

Gjest
Forstår følelsen så altfor godt.....neste gang får du håpe at kone, hund, barn og kattene blir litt forsinket slik at du klarer "Still live" også....
 

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Innlegg
698
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
"Köln" og Belonging er nydelige skiver. Min favoritt fra Jarrett er "Spheres", men jeg må være i humør for å sette den på. Da er den magisk. :)
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.630
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Litt skuffet over at ikke flere slutter seg til her?
Er Keith Jarret glemt?
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Köln-konserten er en av de mest spilte i samlingen min. Men har også fått betydelig sans for La Scala og den siste, Radiance...men Köln er virkelig magi.

Jeg innser imidlertid at jeg må skaffe meg denne på vinyl...

O.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Det er mange opplage titler i Jarrett-produksjonen...men noen litt "hemmelige" også...! Sjekk ut "Standards in Norway". Det gis ingen ekstrapoeng for å gjette location....:)
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.045
Antall liker
2.989
Torget vurderinger
2
Har ikke glemt Jarret nei !

Hører mye "Standards.. " nå , men "Belonging "står igjen som porten inn i hans verden. Den har jeg da også på vinyl.. ;D
 

AudioDude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2006
Innlegg
435
Antall liker
0
Jarrett spilles da han.. Hører mest på Tribute, men har også funnet frem bla "my song" i dag.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.630
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Standards er ny for meg. Takker for tipset!
Akkurat slike ting jeg gjerne vil fange opp med en slik tråd.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Jarret er alltid best når han er på sitt mer romantiske syntes jeg.."Melody at night with you" syntes jeg også er en strålende plate.

O.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.795
Antall liker
349
Torget vurderinger
3
Litt skuffet over at ikke flere slutter seg til her?
Er Keith Jarret glemt?
Nei,da. Han er ikke glemt, bare lenge siden han har vært på platespiller'n. Anbefaler Facing You, første solo-piano plata hans. Bra musikk, bra lyd (ihvertfall på vinyl).
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
3.333
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Liveplaten Bremen og Lusaunne er også knall.
Kanskje ikke helt Köln, men jævli bra.
 

piip

Medlem
Ble medlem
26.11.2005
Innlegg
20
Antall liker
0
Husker jeg traff en som var Keith Jarrett fan på sin hals når jeg var ca 20. Skjønte ingen ting!!!
Fikk etterhvert mer sansen for jazz gjennom bl.a. tidlig Miles. Kjøpte Jarretts Tokyo '96 da den kom, og etter å ha spilt den noen ganger var jeg solgt. Det har blitt 3-4 Jarrett cd'er til med nåværende trio. Synes også Selected Recordings er spennende pga stor variasjon, med bl.a. et par stykker fra Spheres på pipeorgel og Part IV fra Munchen-konserten som fascinerer hver gang. Det blir garantert flere KJ cd'er!
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.620
Antall liker
3.733
Sjekk ut hans versjon av Shostakovich´preludier. Fantastisk musikk i en glimrende tolkning.
 

Hans_J

Medlem
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
37
Antall liker
0
Sjekk ut hans versjon av Shostakovich´preludier. Fantastisk musikk i en glimrende tolkning.
Helt enig, denne versjonen av Shostakovich´preludier er helt fantastisk! Lytter til den nå!

Ellers liker jeg godt Tribute som kom i 1989, dette har jeg på dobbel lp med Keith Jarret , Gary Peachook og Jack DeJonette!

Ellers har jeg: The Melody at Night, With You, Bye Bye Blackbird og Bach sontas!

Bach sontas: Spiller Keith Jarret harpsichord og Michala Petri spiller blokkfløyte! Vakker musikk, men det blir litt ensformig i lengden kanskje!
 

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
512
Antall liker
128
Min favorittlåt med Jarrett er "Southern Smiles", men jeg har den dessverre bare på den grusomt tullete plata "The Roots of Acid Jazz". Jeg vet at den originalt ligger på skiva "Shades", men denne skiva er til gjengjeld svært vanskelig å få tak i.

Noen som vet om den er såpass bra at den er verdt strevet og prisen?
 

vikan2

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.05.2005
Innlegg
67
Antall liker
0
Køln konserten hørte jeg først på et av spolebåndene til mor i tidlig tenårene. Det var opptak av et opptak, avspillt på et heller dårlig stereoannlegg. Men musikken satte seg likevel, selv om det ikke var akkurat min stil på den tiden. Det gikk imidlertid endel år før jeg fikk kjøpt plata, og den står fremdeles som den beste av Jarret (av de jeg har da, får jeg bemerke). Faktiske kommer den meget høyt opp på min topp 10 liste uansett sjanger...
Må bare få slutte meg til anbefalinger av denne ja..
 

Kaffekopp

Medlem
Ble medlem
22.11.2005
Innlegg
10
Antall liker
0
Nydelig album dette. Har desverre ikke kommet så langt at jeg har fått meg platespiller, men det kommer nok en dag.

Kjøpte "The Köln Concert" for et par dager siden. Som på alle andre ECM Records utgivelser var lydkvaliteten upåklagelig. Jeg ble faktisk sittende å høre gjennom hele plata fire ganger, uten å skippe eller pause en eneste gang. Det er skjelden kost det!

Denne utgivelsen øker spenningen ytterligere til det nye anlegget er i hus :D
 
O

om.s

Gjest
Denne mannen fortjener å leve litt opp igjen...
Har den siste tiden investert i noen av hans trio skiver, og det kan vel egentlig ikke anbefales nok.

- My foolish heart
- Setting Standards/New York sessions

Har blitt bitt av KJ basiellen når det gjelder triojazz, og med den settingen de har holdt gjennom årene er det duket for store opplevelser...

mvh
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.151
Antall liker
6.731
Torget vurderinger
4
Jeg har tilbragt mange..og kommer til å tilbringe flere...timer i selskap med Jarrett. Både sammen md Miles, med Standard-trioen og ikke minst alene.

Dog er det fascinerende at samme mann som improviserte hele Köln-konserten og som spilte "Over the Rainbow" så nydelig på La Scala også er samme mann som prestere dette;
...neida, - jeg har ikke tenkt å knuse alle Jarrett-skivene mine av den grunn...
 

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Storslått! Han er jo notorisk når det gjelder publikum og adferd, og han innførte røkeforbud og alkostopp tiår før dette ble kutyme.

For øvrig må jeg si at jeg har mer enn litt sympati for mannen, han er blant verdens fremste kunstnere og da er det kan hende ikke så urimelig å forlange en smule respekt fra publikum. Vi har vel alle opplevd konserter som har blitt ødelagt av tilhørere i Titatanomodus. Og det var faktisk litt forfriskende å høre den litt uakademiske sprogbruken……..
 

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Innlegg
1.651
Antall liker
1.200
Er også en stor fan av Køln, Bremen og Lausanne, Belonging og My Song.
Alle på vinyl.
Min beundring for solo platene har bare vokst med årene - et klart kvalitetstegn.

mvh
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Personal Mountain, hvor han spiller sammen med Jan Garbarek er en av mine favoritter.
 

Godalive

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.02.2007
Innlegg
569
Antall liker
334
Torget vurderinger
0
Musiker i særklasse. Liker godt Carnegie Hall Concert, 2006 og Radience. Av trio-tingene synes jeg "Still Live" skiller seg ut. Den er litt mer musikalsk utforskende enn f.eks "My Foolish Hart".
Noen som har "Staircase"? Merkelig lyd, skjelving som wow & flutter på en gammel kass.sp.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.172
Antall liker
34.558
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Satte denne på i går



Det angrer jeg ikke på.. ;)
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.151
Antall liker
6.731
Torget vurderinger
4
Da jeg leste om den nye Operaens booking av PJ Harvey i den store salen...hennes nye stille akustiske jeg....tenkte jeg på Jarrett sin La Scala-konsert.....jeg er først i billettkøen dersom det lykksalige skulle skje !
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Fantastisk skive ja...det er i det hele tatt svært lite jeg har av Jarrett som ikke er langt der oppe, inkludert barokkmusikken! :D
(hadde gjenhør med Book of ways i dag, stor stas)

O.
HoJ skrev:
Satte denne på i går



Det angrer jeg ikke på.. ;)
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.172
Antall liker
34.558
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Dog skrev:
Fantastisk skive ja...det er i det hele tatt svært lite jeg har av Jarrett som ikke er langt der oppe, inkludert barokkmusikken! :D
(hadde gjenhør med Book of ways i dag, stor stas)

O.
HoJ skrev:
Satte denne på i går



Det angrer jeg ikke på.. ;)
Kunne ikke vært mere enig Dog! Har til gode å høre noe av Jarrett som jeg ikke liker.
 

Novus

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2011
Innlegg
723
Antall liker
187
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Oppdaga plutselig Keith Jarrett. Herlig jazz, helt etter min smak. Har ikke funnet noe særlig gjennom spotify så det kan være en årsak. Youtube derimot!
Havna i ekstase, så "Facing you", og "Belonging" på, begge 180g ble bestilt fra cdon.

jarret 2.jpg


Jarret 1.jpg


Flere som koser seg med Jarret fortsatt, eller er han helt ut i år 2013?
 
Sist redigert:

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.090
Torget vurderinger
4
Har vel egentlig ikke spilt så mye Jarret de siste årene, men Sleeper som kom i fjor spilte jeg for ikke så lenge siden. Det er samme besetning som på Belonging så du bør kanskje sjekke ut denne? (kun cd desverre)
 

Novus

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2011
Innlegg
723
Antall liker
187
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Har vel egentlig ikke spilt så mye Jarret de siste årene, men Sleeper som kom i fjor spilte jeg for ikke så lenge siden. Det er samme besetning som på Belonging så du bør kanskje sjekke ut denne? (kun cd desverre)
Takk for svar. Skal sjekkes ut!
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
"Køln-konserten" og "My Song" mener jeg er selvskrevne. Dessuten er "Standards in Norway" og "Tokyo 96" nydlige plater som har kommet litt i bakgrunnen, helt ufortjent.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Jarrett er forøvrig ikke ut, og det kommer han aldri til å bli heller!:cool:
 

Novus

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2011
Innlegg
723
Antall liker
187
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Takk for respons, og det er tydelig at det er en dyktig musiker med plater av høy kvalitet både musikk-vis, og teknisk. Når jeg tenker meg om har jeg nok blitt eksponert for en del av hans musikk ved flere anledninger, men da mest "tribute". Google'etJarret, og ser at "Køln-konserten" nok er det mest vellykkede. Jaja, da er det bare å vente på vinyl i posten, og søke litt mer rundt. Alltid morro med oppdagelse av ny musikk/Artister.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.090
Torget vurderinger
4
"Køln-konserten" og "My Song" mener jeg er selvskrevne. Dessuten er "Standards in Norway" og "Tokyo 96" nydlige plater som har kommet litt i bakgrunnen, helt ufortjent.
Tokyo 96' ja, den spilte jeg mye når denne kom ut, er vel en av få Jarret plater jeg hadde med i en av mine gamle jazz tråder http://www.hifisentralen.no/forumet/jazz-blues/26963-minutten-anbefaler-jazzplater-2.html#post610712 (ECM er vel vekk fra Spotify så linken fungerer nok ikke nå)
Ellers så spilte jeg også Inside out endel.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.090
Torget vurderinger
4
Jeg har tilbragt mange..og kommer til å tilbringe flere...timer i selskap med Jarrett. Både sammen md Miles, med Standard-trioen og ikke minst alene.

Dog er det fascinerende at samme mann som improviserte hele Köln-konserten og som spilte "Over the Rainbow" så nydelig på La Scala også er samme mann som prestere dette;
...neida, - jeg har ikke tenkt å knuse alle Jarrett-skivene mine av den grunn...
Fikk ikke med meg denne før nå, men det er vel ikke mindre aktuelt i nå.
Tror det hadde blitt en kort konsert i dag, da en stor del av publikum er mer opptatt av å filme med mobilen en å høre på musikken.
 
Topp Bunn