KEF's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4
    Kjipt at le 60 går opp i pris, vurderte de i u hørt altså
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.773
    Antall liker
    14.578
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Da jeg har innsett at 2x5" og et kabinettvolum på ca en melkekartong ikke gir meg tilstrekkelig fundament i lydbildet, gikk jeg til anskaffelse av 2x6,5" og et kabinettvolum på en litt større melkekartong. Så kommer tusenkronersspørsmålet; hvordan best integrere de store melkekartongene med de små? Produsenten av de store melkekartongene, REL, anbefaler å kun bruke innstillingene på deres kartonger og ikke bruke KEFs app til noe som helst. KEF anbefaler det stikk motsatte. Da mine tidligere erfaringer med REL er deres største kaffebord i kombinasjon med passive høyttalere, kommer jeg litt til kort her. Hva anbefaler folket? Noen som har gjort seg noen erfaringer på temaet? Til sist et bilde av mine melkekartonger.
    PXL_20230108_203827095.jpg
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.882
    Antall liker
    13.871
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Så lenge ikke de små stresses av å spille bass så synes jeg RELer skal rulle inn og satelittene få leve sitt eget liv. Gjør sånn medKC62en og Dynaudiosene her også.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Da jeg har innsett at 2x5" og et kabinettvolum på ca en melkekartong ikke gir meg tilstrekkelig fundament i lydbildet, gikk jeg til anskaffelse av 2x6,5" og et kabinettvolum på en litt større melkekartong. Så kommer tusenkronersspørsmålet; hvordan best integrere de store melkekartongene med de små? Produsenten av de store melkekartongene, REL, anbefaler å kun bruke innstillingene på deres kartonger og ikke bruke KEFs app til noe som helst. KEF anbefaler det stikk motsatte. Da mine tidligere erfaringer med REL er deres største kaffebord i kombinasjon med passive høyttalere, kommer jeg litt til kort her. Hva anbefaler folket? Noen som har gjort seg noen erfaringer på temaet? Til sist et bilde av mine melkekartonger.
    REL fjaser, hør på KEF. Du vil høypasse høyttalerne så høyt som mulig og lavpasse subbene. Sannsynligvis må du forsinke frontene litt for å få det topp notch, så målinger bør gjøres.

    Avhengig av hvor høyt du deler er det meget sannsynlig at du er bedre tjent med å la høyre sub stå inntil hjørnet for å unngå kanselleringer (og få mer støtte nedover).
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.773
    Antall liker
    14.578
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Takk til @_RoDa_ og @coolio for svar! Da er det bare å ta på aluminiumsfoliehatten, spisse gullørene og U-miken og teste i vei. Det lille jeg har gjort av integrering er gjort utelukkende ved lytting og til nå har RELs metode funket best. Skal sies at målinger alltid har danket ut hørselen min når det gjelder kvaliteten på sluttresultatet, så regner med at jeg kommer til å støtte meg hardt på dem. Angående å forsinke LSX i forhold til subbene byr det på noen problemer ved avspilling av andre kilder enn Roon, da jeg ikke har en tilgang på en magisk boks før høyttalerne. Prosjektet er lavbudsjett, så håper på å greie meg med det jeg har. Jada, jeg vet, alle lavbudsjettprosjektene mine har tatt en Statsbygg etterhvert, men intensjonen er definitivt fortsatt tilstede.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Prøv å sett de ca 90 cm ut fra vegg bak målt fra front, å sammenlign 😉
    Takk for tipset, det ble kanon! Fikk en veldig bra balanse mellom alle frekvenser nå, ikke minst ble bassen superbra! At 10 cm skulle utgjøre en sånn forskjell er nesten ikke til å tro 👌

    Må bare si, for noen høyttalere dette er!
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.773
    Antall liker
    14.578
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Vis vedlegget 883482

    Ikke mye kabelsalat her. Router, NAS, Switch inne i bordet. I tillegg er dørtrekket luftig. Låter flått!
    Pent oppsett! Jeg melder meg frivillig til å ta meg av kabelsalaten hvis du tar av beskyttelsesfilmen på TVen.
    PXL_20230107_163357489.jpg

    Er et stykke unna trådløse høyttalere innser jeg.
     
    Sist redigert:

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Tja, kabler er det jo fortsatt, til strøm ol. Men man kan klare seg med strømkabel til LSX.
     

    frojac

    Medlem
    Ble medlem
    27.03.2012
    Innlegg
    6
    Antall liker
    2
    Sted
    Nykirke
    Vurderer kef c700 brukt opp mot kef c5 nye . Har ikke hørt på 700. C5 låt veldig bra .
    har en Nad c388 som skal drive dem.
    vil det være stor forskjell på disse modellene ?
     

    ThomasJ

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    52
    Antall liker
    41
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Hei KEF venner :)
    Jeg har LS50 Wireless II, og har fått problemer med lyd via HDMI (eARC fra Samsung TV, også tilkobla AppleTV)
    Noen ganger er det ingen lyd ut, noen ganger fungere lyd fra YouTube, men ikke Netflix og NRK. Andre ganger er det jitter/støy.
    Det er ikke noe fast system for hvilke apper som gir hvilke utfordringer.
    Har noen andre erfart det samme?
    Mener dette kom etter firmware oppdatering forrige uke.

    glad for tips og innspill :)
    Thomas
     

    ThomasJ

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    52
    Antall liker
    41
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Hei KEF venner :)
    Jeg har LS50 Wireless II, og har fått problemer med lyd via HDMI (eARC fra Samsung TV, også tilkobla AppleTV)
    Noen ganger er det ingen lyd ut, noen ganger fungere lyd fra YouTube, men ikke Netflix og NRK. Andre ganger er det jitter/støy.
    Det er ikke noe fast system for hvilke apper som gir hvilke utfordringer.
    Har noen andre erfart det samme?
    Mener dette kom etter firmware oppdatering forrige uke.

    glad for tips og innspill :)
    Thomas
    Dette løste seg ved å sette output-format til PCM. Så vet dere det :)

    Thomas
     

    M1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.02.2009
    Innlegg
    633
    Antall liker
    343
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    2
    Ja, har noe erfaring med LS60.
    Benyttes i en leilighet, avspilling med streamer, platespiller og tv.
    App fungerer helt utmerket, betjening har et bra brukergrensesnitt som gjør det lett å sette opp og bruke for alle her i heimen.
    Lydbilde er meget godt sammensatt og gjengis veldig riktig. Diskant er litt tilbaketrukket og behagelig, mellomtone er helt riktig i ekte i volum, ikke overforsterket og bassen er korrekt, stram og dyp nok. Syntes KEF har gjort en meget god jobb med design av elementer og tilpassete forsterkere.
    3759FEAB-EA8E-47A6-AD71-C997030FB784.jpeg
     
    Sist redigert av en moderator:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.737
    Antall liker
    21.600
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Nyt.
     

    nygafre

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.05.2019
    Innlegg
    56
    Antall liker
    61
    Ja, har noe erfaring med LS60.
    Benyttes i en leilighet, avspilling med streamer, platespiller og tv.
    App fungerer helt utmerket, betjening har et bra brukergrensesnitt som gjør det lett å sette opp og bruke for alle her i heimen.
    Lydbilde er meget godt sammensatt og gjengis veldig riktig. Diskant er litt tilbaketrukket og behagelig, mellomtone er helt riktig i ekte i volum, ikke overforsterket og bassen er korrekt, stram og dyp nok. Syntes KEF har gjort en meget god jobb med design av elementer og tilpassete forsterkere. Vis vedlegget 899099
    Fint oppsett!
    Er spileseksjonene bak tenkt som akustiske tiltak? I tillegg til at de er pene å se på såklart :geek:
     

    M1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.02.2009
    Innlegg
    633
    Antall liker
    343
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    2
    Fint oppsett!
    Er spileseksjonene bak tenkt som akustiske tiltak? I tillegg til at de er pene å se på såklart :geek:
    Spileplatene hjelper til med akustikken i en type leilighet som dette medharde flater.
    Platene har 1 cm med skumdempene bak, kjøpt hos A.Huseby Karenlyst allè i Oslo. mener det var ca kr. 1200,- pr plate på 60x240 cm.
    M1
    Leilighet.jpg
     
    Sist redigert:

    OLedward

    Medlem
    Ble medlem
    04.12.2007
    Innlegg
    15
    Antall liker
    36
    Melder meg inn KEFs vennegruppe med et par ferske Q350 i stua. Førsteinntrykket er meget bra og med nesten 50% rabatt vil jeg si de er ekstremt mye godlyd for penga.

    1EF65866-698B-4247-BA62-D9E197449F53.jpeg


    E7D86343-8AA1-4F53-A868-ED0BC304168A.jpeg
     
    Sist redigert av en moderator:

    ksr

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.02.2009
    Innlegg
    96
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bruger KEFs app Stream til at afspille musik over KEF LSX. Musikken ligger på en disk koblet til direkte til routeren.

    Når jeg afspiller et album, begynder det forfra efter sidste nummer. Det fortsætter til jeg stopper afspilningen.

    Hvordan får jeg Stream til kun at afspille et album en gang, og til slutte når albummet er færdigt?

    Findes der alternativer til Stream?
     

    LeGranDuc

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.07.2015
    Innlegg
    68
    Antall liker
    78
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    4
    Jeg bruker BubbleUPnP på min android hvor musikken min er lagret på en NAS.
    Har ikke prøvd KEF sin app da jeg hadde brukt BubbleUPnP i flere år før jeg fikk mine LSX
     
    • Liker
    Reaksjoner: ksr

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.505
    Antall liker
    8.046
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Eier ikke noe fra KEF, men hvis appen/høyttalerne bruker DLNA/UPnP så finnes det et utall apper å velge mellom. I alle fall innen Android. BubbleUPnP har jeg brukt selv og den funker veldig bra
     
    • Liker
    Reaksjoner: ksr

    OlaR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Innlegg
    889
    Antall liker
    434
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    25
    Jeg bruker KEF Stream av og til. Når du har spillervinduet åpent, er det en knapp helt til høyre under cover-bildet som styrer repeat.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ksr

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.664
    Antall liker
    1.411
    Torget vurderinger
    2
    Som KEF venn (har i flere år hatt ett sett C80), har jeg skaffet et sett LSX (ikke II) for bruk på kontoret. Det er fine lydformidlere til det bruket selv om appene er passe shit(!)...måtte sette de opp uten nettverk (pga. sikkerhet på arbeidsplassen) for å få lyd, og det fungerte sånn passe. Men etter noe tankevirksomhet fant jeg ut at jeg kunne jo bare dele nettverk fra telefon 1 til telefon 2 (eller nettbrett i mitt tilfelle), så kunne jeg sette de opp med det delte nettverket og foreta DSP- instillingene for å bedre opplevelsen, et voilà! Det fungerte som bare rakkern. Rimelig fornøyd med nærfeltslyttingen jeg kan gjøre på kontorplassen min med disse småtassene...
     

    superclementz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.12.2013
    Innlegg
    249
    Antall liker
    61
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Tenkte dele litt fra mine erfaringer med hvordan det er å leve med KEF LS60 Wireless etter at de har stått i stuen min i en 3-roms siden November 2022. Kort oppsummert er jeg veldig fornøyd med kjøpet og lyden. De lever opp til mine forventninger etter jeg tidligere hadde KEF LS50 Wireless II kombinert med sub KC62.

    App virker utmerket, men jeg bruker dem i hovedsak paret med Apple TV via TV (HDMI). Har opplevd mindre problemer med lyd/handshake over HDMI en sjelden gang, og må da manuelt overstyre kilde frem og tilbake eller nappe ut kabel. Dette kan være TV sin skyld også. Det er superpraktisk å styre lydnivå over HDMI med fjernkontrollen til Apple TV. Høyttalerene har utfordringermed trådløst nettverk seg i mellom akkurat som jeg opplevde med lillebror LS50 i mitt oppsett, men fungerer fjell med ethernet seg i mellom og trådløs oppkobling fra hovedhøyttaler mot nettverket. Mulig mine problemer skyldes forstyrrelser fra håndkontroller til en spillkonsoll, men kablet oppsett mellom høyttalerne er dessverre en forutsetning hos meg. Selv om disse er trådløse kan det fortsatt bli litt kabler til den ene høyttaleren om du skal koble til flere kilder.

    Jeg opplever at høyttalerne spiller veldig bra med autoritet og tyngde nedover i frekvensbåndet, og har et lydbilde jeg trives godt med både til musikk og film. For meg trenger jeg sette av mindre areal for å oppnå audionirvana med LS60, og de tar seg bra ut i stuen. Ikke la deg skremme av prislappen, for du sparer tross alt på separate enheter i tillegg om du velger disse. Om dette er kategori du vurderer anbefaler jeg absolutt en prøvelytting, og skal du kjøpe dem fikk jeg topp service fra Stereofil i Oslo hvor jeg kjøpte mine.

    Mer info om lyden? Sjekk ut stereophile som linket til i tidligere poster.

    Hva savner jeg som en do-it-all-løsning? Støtte for høyoppløst Apple Music direkte i app uten å ta veien om Apple TV.

    -redigert skrivefeil-
     
    Sist redigert:

    nygafre

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.05.2019
    Innlegg
    56
    Antall liker
    61
    Tenkte dele litt fra mine erfaringer med hvordan det er å leve med KEF LS60 Wireless etter at de har stått i stuen min i en 3-roms siden November 2022. Kort oppsummert er jeg veldig fornøyd med kjøpet og lyden. De lever opp til mine forventninger etter jeg tidligere hadde KEF LS50 Wireless II kombinert med sub KC62.

    App virker utmerket, men jeg bruker dem i hovedsak paret med Apple TV via TV (HDMI). Har opplevd mindre problemer med lyd/handshake over HDMI en sjelden gang, og må da manuelt overstyre kilde frem og tilbake eller nappe ut kabel. Dette kan være TV sin skyld også. Det er superpraktisk å styre lydnivå over HDMI med fjernkontrollen til Apple TV. Høyttalerene har utfordringermed trådløst nettverk seg i mellom akkurat som jeg opplevde med lillebror LS50 i mitt oppsett, men fungerer fjell med ethernet seg i mellom og trådløs oppkobling fra hovedhøyttaler mot nettverket. Mulig mine problemer skyldes forstyrrelser fra håndkontroller til en spillkonsoll, men kablet oppsett mellom høyttalerne er dessverre en forutsetning hos meg. Selv om disse er trådløse kan det fortsatt bli litt kabler til den ene høyttaleren om du skal koble til flere kilder.

    Jeg opplever at høyttalerne spiller veldig bra med autoritet og tyngde nedover i frekvensbåndet, og har et lydbilde jeg trives godt med både til musikk og film. For meg trenger jeg sette av mindre areal for å oppnå audionirvana med LS60, og de tar seg bra ut i stuen. Ikke la deg skremme av prislappen, for du sparer tross alt på separate enheter i tillegg om du velger disse. Om dette er kategori du vurderer anbefaler jeg absolutt en prøvelytting, og skal du kjøpe dem fikk jeg topp service fra Stereofil i Oslo hvor jeg kjøpte mine.

    Mer info om lyden? Sjekk ut stereophile som linket til i tidligere poster.

    Hva savner jeg som en do-it-all-løsning? Støtte for høyoppløst Apple Music direkte i app uten å ta veien om Apple TV.

    -redigert skrivefeil-
    Takk for utfyllende post ang brukerperspektivet. Helt enig. Jo mer man tenker over hva man får, dess mer akseptabel blir prisen.
    Gikk for R3 Meta selv, men nå ligger oppgraderingsspøkelset og lurer, så det blir jo fort 20-30K for en ny forsterker (i tillegg til 8 løk for S3 stativene).. og så er det jo DSP/romkorreksjonsspørsmålet oppå der igjen også.

    Hvordan fungerer de ulike DSP mulighetene på LS60’ene syns du?
     

    superclementz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.12.2013
    Innlegg
    249
    Antall liker
    61
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Takk for utfyllende post ang brukerperspektivet. Helt enig. Jo mer man tenker over hva man får, dess mer akseptabel blir prisen.
    Gikk for R3 Meta selv, men nå ligger oppgraderingsspøkelset og lurer, så det blir jo fort 20-30K for en ny forsterker (i tillegg til 8 løk for S3 stativene).. og så er det jo DSP/romkorreksjonsspørsmålet oppå der igjen også.

    Hvordan fungerer de ulike DSP mulighetene på LS60’ene syns du?
    Vet ikke om jeg misforstår deg, men tenker du i forhold til romkorreksjon? Jeg har kun satt opp avstand til vegg og at rommet er litt livlig med godt (nok) resultat. Jukset litt med avstand til vegg for at det hele skal passe bedre inn mot min preferanse, men bruker kun forenklet profil og ikke den avanserte som byr på flere muligheter. Plassering hos meg er for den ene høyttaleren ikke optimal hvor den blir stående i et hjørne ganske tett på 2 vegger, og jeg har ikke tatt noen grep i forhold til rom/dempematerialer osv på vegger utover en diger tekstilsofa 😁 Tror jeg vil peke mot omtalten i Stereophile hvis man vil gå litt mer i dybden. Det finnes andre løsninger som gir mer justeringsmuligheter. Tenker vel umiddelbart på NAD M10 f.eks.

    Mitt hovedfokus med kjøpet var at jeg ønsket et system som gir meg enkelheten til Sonos, men lydkvaliteten og lyttegleden til noe langt bedre på hovedanlegget når jeg vil dele med naboene at jeg har oppdaget et nytt favorittspor (les volum). Samtidig er jeg opptatt av at det spiller på lag med multirom/airplay slik at jeg kan nyte gamle slagere hele veien fra kjøkkenet ut gjennom stuen til balkongen med en ny GT i hånden på sommeren 🙌
     

    nygafre

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.05.2019
    Innlegg
    56
    Antall liker
    61
    Vet ikke om jeg misforstår deg, men tenker du i forhold til romkorreksjon? Jeg har kun satt opp avstand til vegg og at rommet er litt livlig med godt (nok) resultat. Jukset litt med avstand til vegg for at det hele skal passe bedre inn mot min preferanse, men bruker kun forenklet profil og ikke den avanserte som byr på flere muligheter. Plassering hos meg er for den ene høyttaleren ikke optimal hvor den blir stående i et hjørne ganske tett på 2 vegger, og jeg har ikke tatt noen grep i forhold til rom/dempematerialer osv på vegger utover en diger tekstilsofa 😁 Tror jeg vil peke mot omtalten i Stereophile hvis man vil gå litt mer i dybden. Det finnes andre løsninger som gir mer justeringsmuligheter. Tenker vel umiddelbart på NAD M10 f.eks.

    Mitt hovedfokus med kjøpet var at jeg ønsket et system som gir meg enkelheten til Sonos, men lydkvaliteten og lyttegleden til noe langt bedre på hovedanlegget når jeg vil dele med naboene at jeg har oppdaget et nytt favorittspor (les volum). Samtidig er jeg opptatt av at det spiller på lag med multirom/airplay slik at jeg kan nyte gamle slagere hele veien fra kjøkkenet ut gjennom stuen til balkongen med en ny GT i hånden på sommeren 🙌
    Akkurat det jeg mente ja, men kunne nok formulert det litt mer utfyllende. De innebygde DSP/korrigeringsmulighetene 😊 Takk for info. Skal sjekke Stereophile også 😉
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn