KEF REFERENCE MODEL 104.2

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
Noen som vet no om disse?
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
De begynner å få noen år på baken, men kan låte homogent og fint, og går utrolig dypt,spesielt om du bruker den med Kefs egne bass-eq-boks, kalt Cube.
Ikke akkurat sprelske i lyden, og trenger mye effekt for å våkne, men kan i det rette oppsettet funke riktig bra. Er det noe du har på hånden?
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
Ja disse kjenner jeg til, min far hadde disse i mange år i gromanlegget før han oppgraderte til gradient revolution. Spiller med skikkelig trøkk, dyp bass, fin diskant. Dens største svakhet er i mellomtonen, som ikke er helt i reference klasse etter nåtidens krav.

Har hatt mange gode musikk stunder med disse opp gjennom årene.

Vet han har hatt litt problemer med å kvitte seg med de selv om de ikke er i bruk, men om du er på utkikk så er de nok tilsalgs, med tilhørende Cube equalizer boks.
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
De begynner å få noen år på baken, men kan låte homogent og fint, og går utrolig dypt,spesielt om du bruker den med Kefs egne bass-eq-boks, kalt Cube.
Ikke akkurat sprelske i lyden, og trenger mye effekt for å våkne, men kan i det rette oppsettet funke riktig bra.  Er det noe du har på hånden?
Nja, ser at det er et til salgs på børsen for en billig penge.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Det var "en billig penge", ja...Vurderer du disse, så kjøp et sett med Cube, det låter vesentlig bedre,og du har muligheten til å justere bassen til rommet ditt. Tror forresten forsterkeren din kan spille fint med 104.2..
Kanskje du bør høre hva faren til Veggen har tenkt seg?:)
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Ellers ser jeg at du har en svakhet for virkelig vellydende klassikere med både LP 12, MC30 Supreme og nevnte Adyton i anlegget. Du har god smak, mann! Dermed kan jo 104.2 være "just the ticket". Dessuten er den virkelig "full range" i forhold til størrelsen, og bygget i møbelkvalitet av en annen verden.
Bare husk å lytte til dem UTEN frontstoffet...
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg er igrunnen litt uenig med Impulse vedr Cube jeg.. med respekt å melde, så synes jeg ikke man skal bruke Cube med mindre rommet tillater veldig dyp bass. Jeg synes 104/2  mister litt "liv og gnist" og dynamikk av den.. men gir riktignok dypere bass.
Jeg prøvde både med og uten på mine, men foretrakk altså uten.
Slik sett så er det vel flere meninger om Kube, og kanskje en grunn til at KEF leverte denne som "optional" tilbehør heller enn standard.

Høyttaleren er impedansekorrigert opp og i mente på 4ohms nominell last, og er relativt følsom. Den trenger en forsterker/kilde med en frisk åpenhet i lyden, men ikke nødvendigvis så mye effekt.

Jeg har hørt den spille fortryllende med en Nait jeg.. uten at jeg vil anbefale en så effektsvak kombinasjon da. Jeg tror Adyton'en vil fungere utmerket.

En litt morsom observasjon med de, er det at jeg oppdaget en langt mer presis og klar bassgjengivelse når de sto på murgulv istedet for på myke fjærende tregulv (mye mer enn vanlige høyttalere). Jeg kom til at det kanskje kunne skyldes de vertikalt slående elementene, selv om det er to av dem som slår mot hverandre. Om det noen gang fantes en grunn til å bruke tunge steinheller under høyttalere, så er dette en slik situasjon. De spilte simpelthen mye bedre når man vektet ned gulvplanker.

Mvh Vidar P
 

janghell

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2002
Innlegg
653
Antall liker
310
Torget vurderinger
11
Husk å sjekke ut skumopphenget på bassene!
Hadde ett sett med 105/3, og der var opphengene morkne.
Fikk tak i fire originale basser fra kef, men det koster litt.....
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
Oppsmuldring av oppheng ja. Er allerede foretatt reparasjon på støvdekselet på basselementet grunnet oppsmuldring. Jeg vet ikke helt. Er en gammel høyttaler dette. Skal tenke på det til i morgen.
Ang. min mulig svakhet for "vellydende klassikere" er det nok mer historien om at blinde høner også kan finne et korn i ny og ne :)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Oppsmuldring av oppheng ja. Er allerede foretatt reparasjon på støvdekselet på basselementet grunnet oppsmuldring. Jeg vet ikke helt. Er en gammel høyttaler dette. Skal tenke på det til i morgen.
Ang. min mulig svakhet for "vellydende klassikere" er det nok mer historien om at blinde høner også kan finne et korn i ny og ne :)
Mange synes jo 103/4 er en bedre høyttaler enn 104/2, den er nyere, og den har ikke samme problemer med skumoppheng osv. Kunne kanskje vært et alternativ dersom man skal ha Kef Reference..?

Mvh Vidar P
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
KEF er ikke noe must her i gården. Kom bare tilfeldigvis over annonsen, ser de har fått gode kritikker på nettet.
JEG gleder meg mest  til å høre Spendor på nyåret!
 

Vidar_Bol

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
72
Antall liker
0
Noen som vet no om disse?
Etter det jeg husker, hadde de fra 84 til 97, mener det ikke var skumoppheng på bassene, hendte jeg putta armen inn det store hullet og befølte elementene. Syns de hadde en slank og bra definert bass, men for å få "virkelig bassfølelse" måtte det store krefter til. I 84, til sammenlignbare prisklasser av det jeg hørte var de for meg rene nirvana i god oppløsning, nettopp den klarhet og åpenhet i mellomtone jeg ble betatt av, en annen klassiker fra den tiden de svenske transmissionline Autronica CM3 falt helt igjennom i forhold (det sto mellom de to på et tidspunkt). Med div. brukbare forsterkere kunne man bare guffe på og guffe på, klarte ikke få dem til å "vrenge" og bassen ble aldri "pløsete". De spiller i dag hos en kamerat, men når jeg hører de nå i et dårlig dempet rom låter det overraskende "hardt", noe jeg ikke kan minnes å ha reagert på før.
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
Etter å ha sett bilder av de, ser jeg at det er samme høyttalere som en nabo benyttet til å gjøre livet mitt surt for endel år tilbake. Han drev de med et par monoblokker fra Denon. De kan spille høyt! Husker jeg ikke ble særlig overbevist om hifi-kvalitetene den gangen. spilte hardt da jeg hørte de også.
 

swans

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2006
Innlegg
303
Antall liker
2
jeg har stikk motsatt erfaring av Vidar P, har solgt og satt opp utallige 104.2 kan ikke huske ett positivt resultat uten kube, kontra med. enig med at du egentlig ikke trenger verdens største forsterker, de kan spille riktig bra med en god liten en. bare husk på at diskanten ikke er glad i klipping, da ryker den...
i sin tid var dette en riktig "hit" til prisen. hvordan den står seg i dag, er jeg usikker på, men tror den greier seg ganske bra. hvet nesten ikke om jeg tør nevne det men...selv den gang den var ny, fikk vi ganske store forskjeller med kabler på kuben. men det er vel som å pirke i alltid ugrodd sår. min mening har du uansett.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Vil jo tro at det var derfor KEF leverte med/uten Kube, for at kunder skal kunne tilpasse høyttalernes bassrespons etter eget rom og smak.
Da ligger det i sakens natur at noen foretrekker med, andre uten. Eller hva?

Jeg hadde et sett selv, og husker tre hifi-venner som hadde. De ble innkjøpt for et eller annet rundt 7-8k i ca 1989-90 eller deromkring (tror de hadde en villedende pris rundt 15k?). De med Kube låt mer utstrakt, for de som verdsatte det, men jeg opplevde de altså som litt mer "lukket" og dynamisk påholden med Kube. Vel vel.

Det skulle ikke forbause meg dersom denne Kube'n medførte utrolig mye strekk og tøy på opphenget for bassene; det den gjorde var jo egentlig å tyne mer nivå ut av bassene enn det de naturlig hadde i det kabinettet. Ikke rart at det både har sine fordeler og ulemper..

Mvh Vidar P
 

Hifonic

Fersking
Ble medlem
15.12.2006
Innlegg
1
Antall liker
0
Jeg har et par slike som er utrolig strøkne! Og lyden passer meg utmerket! Fikk litt lyst på et par til som bakhøyttalere i hjemmekinoen..
 

swans

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2006
Innlegg
303
Antall liker
2
he he he... strekk å tøy. jo der er riktig. den "tvang" høytalerne til ting den egentlig ikke skulle kunne. nå må det sies at siste verson( det kom ikke frem noe sted om verson ) at den var konstruert til det. det har jo skjedd før. for eks , den legendariske BOSE 901. fra serie III og oppover, skulle de ha rom-eq( som bose kalte sin verson ). 901 var riktignok hel døde i topp og bunn uten. det er jo ikke Kefène. så de aller fleste 104.2 som er solgt i Norge, der er kuben "et tillegg"
Vil jo tro at det var derfor KEF leverte med/uten Kube, for at kunder skal kunne tilpasse høyttalernes bassrespons etter eget rom og smak.
Da ligger det i sakens natur at noen foretrekker med, andre uten. Eller hva?

Jeg hadde et sett selv, og husker tre hifi-venner som hadde. De ble innkjøpt for et eller annet rundt 7-8k i ca 1989-90 eller deromkring (tror de hadde en villedende pris rundt 15k?). De med Kube låt mer utstrakt, for de som verdsatte det, men jeg opplevde de altså som litt mer "lukket" og dynamisk påholden med Kube. Vel vel.

Det skulle ikke forbause meg dersom denne Kube'n medførte utrolig mye strekk og tøy på opphenget for bassene; det den gjorde var jo egentlig å tyne mer nivå ut av bassene enn det de naturlig hadde i det kabinettet. Ikke rart at det både har sine fordeler og ulemper..

Mvh Vidar P
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.496
Antall liker
6.869
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Jeg er igrunnen litt uenig med Impulse vedr Cube jeg.. med respekt å melde, så synes jeg ikke man skal bruke Cube med mindre rommet tillater veldig dyp bass. Jeg synes 104/2  mister litt "liv og gnist" og dynamikk av den.. men gir riktignok dypere bass.
Jeg prøvde både med og uten på mine, men foretrakk altså uten.
Slik sett så er det vel flere meninger om Kube, og kanskje en grunn til at KEF leverte denne som "optional" tilbehør heller enn standard.

Høyttaleren er impedansekorrigert opp og i mente på 4ohms nominell last, og er relativt følsom. Den trenger en forsterker/kilde med en frisk åpenhet i lyden, men ikke nødvendigvis så mye effekt.
Kube, ja...

Jeg har storebroren til 104/2 - 107/2, som alltid ble levert med Kube. Av en eller annen grunn, så mangler mange av eksemplarene av 107 og 107/2 den Kuben som ble levert med høyttalerne, antakeligvis av den grunnen som du nevner her.

Det er en viktig grunn til at Kube skal brukes sammen med de Reference-høyttalerne som er laget for bruk sammen med Kube. Høyttalerne som leveres med Kube er laget for å beholde mest mulig effektivitet. All nivåkorreksjon er lagt inn i Kuben, og ikke som ymse dempeledd i et passivt delefilter. Delefilteret er konstruert for å levere flat impedans over hele frekvensområdet.

Derfor er det bl.a. ikke dempeledd for å besørge baffelkorrekson. Dette betyr at uten Kube, så har en 2-2,5dB mere nivå fra 2kHz enn ved 200Hz. Ikke rart at en "mister" litt av "gnisten"... Mange legger faktisk ikke merke til dette som noe entydig negativt, og mange liker lyden bedre slik. Når jeg prøvde mine uten Kube, med høyttalerkabler som ble for lyse i kombinasjonen høyttaler/forsterker, så sto nivåhevingen ekstra godt frem.

I tillegg, på mine høyttalere, så tar Kube ned en liten festpukkel i bassen som stammer fra en litt høy Q i avstemmingen av kabinettet. Den egentlige bassforsterkingen fra Kube kommer først fra 40-50Hz og nedover (ca 20dB ved 10Hz). Selve bassforsterkingen legger du mye godt merke til kun på musikk som har noe å si under 40Hz. Du får også en del ekstra rominformasjon du ellers går glipp av.

Når en ser på korreksjonskurven fra Kube nedenfor (målt av Stereophile), så ser en at justeringene er såpass små at mye av dette vil kunne havne i område smak og behag. Som Stereophile nevner i testen (på side 3):
Next, we removed the KUBE from the chain. Yes, we were aware that the treble would then be 2dB brighter, the output peaking a little at the upper crossover point, and the bass not optimally aligned. Nevertheless, the "naked" speaker sounded quite well balanced, while the change in bass performance was less than might have been expected. Although this was admittedly an academic exercise, the sound quality was briefly evaluated under these conditions: subjective dynamics (a sense of "liveness") and transparency were both significantly improved, and rather more than any superficial change in response might have suggested.

Testen finner du her: http://www.stereophile.com/floorloudspeakers/550/

Kube har et lite problem, og det er at elektronikken består av en god stabel med op-amper, som med fordel kunne vært byttet med bedre typer. Kube slører nemlig ørlite grann når den kommer i kjeden. Alikevel, så er det såpass stor forskjell i klangbalansen på mitt system når den er ute at jeg mener at Kube hører hjemme i systemet.

Storebroren 107/2 har tradisjonelt sett vært fremhevet som at den trenger mye forsterker (med Kube) - gjerne et par hundre watt. Dette er en sannhet med modifikasjoner, fordi de funker veldig godt med en 70W rørforsterker også. Jeg kan spelle rikelig høyt uten at det virker som at forsterkeren bryr seg så veldig...

Jeg regner med at det samme gjelder for 104/2, som også er impedanskorrigert, og har enda et par dB høyere effektivitet.

Johan-Kr.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Bra innlegg. 107/2 trenger sin Kube ja.
Men betraktningene som er gyldige for 107/2 er ikke like gyldige for 104/2, fordi denne har sine impedansekorreksjoner, sugekretser osv bygd inn i sitt passive filter, og er laget for bruk uten Kube såvel som med.

Et fryktelig filter forresten, husker jeg plukket ned et slikt engang.. det var jo en Rema-pose full av duppeditter. At de fikk plass til alt det der på et print..

Mvh Vidar P
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.496
Antall liker
6.869
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Fryktelig, ja... Filteret på 107/2 fyller hele bakplata. Masse konjugatledd og greier for å rette ut impedanskurvene.

Ta en titt på fase og impedans her:

(Fase er stiplet, impedans er heltrukket).

Johan-Kr
 

IsakAlexander

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
308
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
KEF REFERENCE MODEL 104/2

Holder på og restaurere et par av disse som jeg fikk for 500,- ;D
Skikkelig mishandlet av tidligere eier, blitt kutta et stygt hull bak til montering av terminal men skjeivt og jævlig og brukt lakkbeis ujevnt(her og der) på kassene. Uansett, etter og pusset ned kassene er det noe som slår meg: fineren er matchet på begge kassene! Altså likt lagt på, det er noe du ikke ser hver dag. Tykk finer også, fikk bort alt av lakk/beis striper og hakk uten og slipe gjennom. Bytte av "donut´en" på elementene er en smal sak selv om det er litt arbeid og få ut/inn elementene i kassene. Man må bytte denne om den er morknet siden spolen er ventilert gjennom 4 hull og trykket i kassen lekker gjennom disse. Bak mellomtone/diskant enheten er et heller dårlig koblingsprint, enten kan man lodde ledningene direkte til dette eller plukke det bort. I bunnen av kassene er 4 plastføtter, m6 gjenger om jeg ikke så feil, disse plastføttene kan man dra av "spikes´ene" som er inni eller bytte til feks soundcare.
Mer om lyden senere når prosjektet nærmer seg slutten. 8)
 

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Innlegg
1.720
Antall liker
1.203
Sted
Siggerud
Når jeg leser gjennom denne tråden, kommer jeg på at en kompis har 4 stk 104.2 i kinorommet i kjelleren, hvorav 2 med cube. Å mangle trøkk i det relativt lille rommet ( 16 m2? ) er vel noe av det siste jeg ville beskylde ham for.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.260
Antall liker
10.981
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Morsom lesning om 104/2, har ikke sett denne tråden før.

Mimre mimre.....
Jeg kjøpte et par nye 104/2 i 1985 for ca.13000, og det var et seriøst tungt løft for en ung fattig student. De spilte med Tandberg 3012, Kenwood KD700 og Ortofon MC20S, og jeg balanserte på sultegrensen. Som jeg husker det syntes vi at det låt stort, kraftfullt og litt mørkt, og alle naboer og husverter var fortvilet.
Ingen jeg kjente hadde bedre lyd, og jeg lurer av og til på om jeg har kommet noe særlig lengre. Egentlig...
 

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Innlegg
2.568
Antall liker
1.292
Sted
Oslo
mener de kostet mer en 13000 den gangen ? lest at de kostet langt mer på nettet , men hva vet jeg . født i 89 :)
 
Topp Bunn