Høyttalere KEF fortsetter med LS50

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Flagship-modellen KEF LS50 ble utviklet som en jubileumsmodell for å feire selskapets femtiårsjubileum i 2011. Derfor står det også "50th anniversary model" under elementet på mine høyttalere. Dette bildet, hentet fra KEF`s hjemmeside, tyder på at selskapet kommer til å fortsette å produsere LS50, uten denne jubileums-henvisningen:

    Skjermbilde 2013-10-20 kl. 01.36.38.jpg


    Nå står det altså "Uni-Q Driver Array" i stedet.

    Om det er noen forskjell på jubileumsmodellen, og denne nye versjonen av LS50 vites ikke...

    Slik ser de gamle versjonene ut:

    hqdefault.jpg
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Det der er det største lyd-pr-krone-kuppet fra KEF noensinne, så det ville være økonomisk uklokt av dem å ikke bygge LS mer..
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har hatt de i et drøyt halvår nå, og blir ennå forbløffet over hva de kan gjøre, ja. I går hadde jeg, for eksempel, en seanse der jeg spilte hele The Wall (Immersion) på ganske høyt volum, og jeg var helt forbløffet over det trykket og den bassen "småtassene" presterte.

    Hadde vært morsomt om de faktisk videreutviklet LS50, og laget en mk. II også. (Om det er mulig å gjøre de bedre da.)

    En kosmetisk mulighet ville kanskje vært å gi de ut i noen andre fargekollører? Det er vel det eneste store minuset jeg kan se med LS50, slik de ser ut i dag, at de ikke akkurat har høy w.a.f.
     
    K

    Kafka

    Gjest
    Det der er interessant. Dersom diskanten blir litt mer tilbakelent så skal jeg vurdere å kjøpe et par av den nyeste varianten.
     

    B Rasse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    477
    Diskanten er ganske perfekt i mine øyrer, av det eg har høyrt (x3).
    Hadde det ikkje vore for følsomheiten hadde desse vore supre sammen med 6x12" i dipol.
     
    K

    Kafka

    Gjest
    Jeg er nok litt overfølsom i diskantområdet, og da er det veldig mange kreasjoner som ikke kommer inn hos meg, blant annet KEF LS50.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.143
    Antall liker
    10.641
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ikke sikkert Kef er for deg da. Mine kef med lignende elementer låter rent ondt. Absolutt ikke å anbefale. Har til gode å høre endel av de andre Kef modellene. (bare lyttet til en 3-4 modeller). Regner med at LS50 er greie. Iflg. kilder skal de låte endel bedre enn de jeg har og spesielt med de ankepunktene som befinner seg der.
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Diskanten på mine KEF LS50 var heller ikke særlig bra før de ble ferdig innspilt. Det er viktig at man gir de god tid, før de spiller som de skal.

    KEF oppgir at deres Uni-Q, som en tommelfingerregel, trenger lenger tid på å bli ferdig innspilt, enn konvensjonelle høyttalere.

    Jeg opplever også at diskanten påvirkes i stor grad av toein hos meg. LS50 spiller svært godt uten at de er blitt toed in. Da er også diskanten en anelse mer tilbakelent.

    Når det er sagt syns jeg balansen er svært god i mine ører, også på toppen.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    LSene er kresne i toppen, ja..er du ikke forsiktig med matchen, kan de være litt "kunstig klare"- ikke som Sonus, som bare låter fjær og honning i hele frekvensområdet. Men dere skal huske at LS50 i bunn og grunn er en studiomonitor, en kvalitet høyttaleren SKAL ha for å få betegnelsen er avsløringsevne- det har LS50 i MONN! Ikke WAF?? Puss brillene, sier jeg Først kan du jo se på diskantens blomsterform....Svart høyglans og kobberfarge? Mer WAF får du da ikke- om du ikke lytter på en italiener til daglig, da..
     
    Sist redigert:
    K

    Kafka

    Gjest
    Helt enig. Høy WAF. Kan ikke skjønne annet. Ikke for det, jeg også aksepterer LS50s utseendet.
     

    B Rasse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    477
    har registrert at enkelte kvins ikkje er åpne for erigert element og at dei helst vil ha frakken (trekket) på.
    rare greier.
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Jeg syns LS50 er fine. Ellers hadde jeg ikke eid et par.

    Men kvinner er lunefulle, det forstår man om man leser på Torvet her. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har lest selges-annonser, som begynner ca. som dette: "Dama pusser opp stua, og vil ha hvite høyttalere, så nå må jeg dessverre selge..."

    Poenget mitt er dette: LS50 er designikoner, men de glir vel ikke akkurat umerkelig inn i en hver hvitmalt stue. (Kvinner av 2013 liker hvitt, har jeg forstått.) De er ikke akkurat diskrete.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Hvitt er ikke ensbetydende med diskret.Kafka, som er kunstner, har et poeng der. De er vel så diskret som KEF ville de skulle være..i andre farger (bortsett fra hvitt) ville de bare sett merkelige ut. Men merker som Gallo, AG, Acoustic Energy, Waterfall, Neat og Audio Physic er direkte kule i andre farger! PERSONLIG SKULLE JEG GJERNE SETT LS I HVITT OGSÅ..en slags White Ninja i monitorform! Du har forresten en pen match der, Audirvana..bytt bare ut Hegel HD20 med Regadac, Bel Canto eller MDAC..Tidligere idag hadde jeg forresten ei kvinne på tråden som ønska seg system til en halv mill..:rolleyes: Tror vi endte på et par Faber med følge..
     
    Sist redigert:

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Hva er nummeret til den kvinnen? Jeg vil fri til henne. ;)

    Du liker ikke Hegels DACer, Auditor? Skulle gjerne hørt RegaDAC mot HD20 kanskje. Bel Canto også.
     

    B Rasse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    477
    Einaste solgte par av Kef Muon her til lands er solgt til ei dame. Ein million pr. stk. Ho kjøpte to!
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Hehe..glem det:rolleyes:
    Joda, Bent kan bygge dac, han! Bare det at han har overfokus i det området øra mine er allergisk mot for mye fokus i..hehe..det lar seg temme. Muon har en pris på 1,6. Den dama har smak, ingen tvil om det! Får bare håpe elektronikken hennes holder følge..
     

    B Rasse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    477
    Muon er meir interessant som industridesign enn høgtaler — Ross Lovegrove er ein kul kis.
    Låt ikkje værst, men heller ikkje værst. Men sånn går det vel all den tid det er kommersielt sal.
    Med så lavt opplagt og høg bygge- og utviklingskost kan ein håpe på at dei ikkje fell for mykje i pris.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Muon er- som Faberne mine- livsledsagere i musikalsk tjeneste for de få som kan unne seg dem. Rommet har utrolig mye å si for sluttresultatet der, men et sånt bygge viser at det fortsatt er håp for oss hifister..Hvis du treffer med Muon, Sonus Aida et co vil du aldri forlate sweetspot igjen- så gode er de- samme gjelder Blade også.
     

    B Rasse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    477
    ja, det må vera den einaste grunnen for sal — feil rom.
    vanskleg å få prøvd på forhand :rolleyes:
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Du kan jo prøve Wilson Duette II..en mer hendig og håndterlig størrelse- med massivt stor lyd! Og Sonus Faber Guarneri Evoluzione er heller ikke avskrekkende dyre mtp hva du faktisk får...spør Regaman! Jeg ville kjøpt Faberen, men skulle gjerne hatt Wilson som nr 2 eller 4..:rolleyes:
     
    Sist redigert:

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Synes ikke disse Kef høyttalerne er noe pene:confused: Tror ikke de blir noe vintage klasikere som Rogers LS3/5a. Har ikke byttet nei. mvh. Guit
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Men så har James Bullough Lansings kreasjoner fløtta til Sunndalsøra, Gult. Lite sammenlignbart, vel? Som Fish ´n´Chips (en favoritt her) og Big Mac..
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Men så har James Bullough Lansings kreasjoner fløtta til Sunndalsøra, Gult. Lite sammenlignbart, vel? Som Fish ´n´Chips (en favoritt her) og Big Mac..
    Eller som å sammenligne Bourbon Whiskey og Scotch Whisky. De blir liksom ikke det samme:rolleyes: James B.Lansing har vært her i årtier, og det vil de fortsatt være.mvh Guit
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Synes ikke disse Kef høyttalerne er noe pene Tror ikke de blir noe vintage klasikere som Rogers LS3/5a. Har ikke byttet nei. mvh. Guit

    Jeg har beholdt mine Rogers LS3/5A, som er et par edelsteiner, både designmessig, og lydmessig.


    Faktisk skrev jeg en sammenligning mellom forfaren LS3/5A og det moderne avkommet LS50 for Watt. Dere kan lese selv hva jeg fant ut:
    IMG_0057.jpg



    IMG_0058.jpg

    IMG_0059.jpg
     

    Skikongen

    Medlem
    Ble medlem
    21.05.2007
    Innlegg
    11
    Antall liker
    3
    Beklager om jeg stiller et dumt spm, men er det noen (integrerte) forsterkere som spesielt passer disse LS50-høyttalerene? Hører variert musikk på lavt til medium volum. Takker for alle svar.
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Beklager om jeg stiller et dumt spm, men er det noen (integrerte) forsterkere som spesielt passer disse LS50-høyttalerene? Hører variert musikk på lavt til medium volum. Takker for alle svar.
    Hos meg har LS50 spilt svært godt med Electrocompaniet ECI-1.

    Jeg har også prøvd de med Music Angel XD-800 integrert rørforsterker, noe som også var svært vellykket.

    Det hadde vært spennende å høre hva slags erfaringer andre LS50-eiere har.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.916
    Antall liker
    1.971
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Beklager om jeg stiller et dumt spm, men er det noen (integrerte) forsterkere som spesielt passer disse LS50-høyttalerene? Hører variert musikk på lavt til medium volum. Takker for alle svar.
    Greit spørsmål det vel:). Jeg hører 99% av tiden på lavt til medium nivå, så man trenger noe som ikke lyder mumlete og flatt da.

    Har selv Naim UnitiQute og leste i en test i What HiFi at:

    Verdict
    We tried the UnitiQute 2 to drive a wide variety of speakers, from the frankly unlikely (our reference ATC SCM50s at £10,000 or so, the Quad ESL 2812 electrostatics at £6500) via the slightly-overdoing-it (PMC Twenty 23s, £2100) to the just right (KEF LS50s – which at £800 would probably be our preference – and the £650 Neat Iota).
    These tiny powerhouses, teamed with the Naim UnitiQute 2, make up a tiny system of unlikely power and authority and the Naim was never audibly out of its Depth.

    Så kanskje Naim er veien?

    Naim UnitiQute 2 review from the experts at whathifi.com
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    @Skikongen: For å ikke låte "aggressivt" i toppen, og "kunstig klart" skal LS50 ha varmtklingende forsterkere, eller varmnøytralt, som Rega og Audiolab. Hegel, som har fokus i øvre mellomtone, er som olje for KEFens vann, hvis du skjønner! Exposure og KEF er også en kremmatch, men de integrerte derfra er litt små, spør du meg. KEFene skal kunne matches like godt med prismessig sammenlignbart utstyr som med dyre high-endere..men da må begge klassene vite hva de gjør!
     
    Sist redigert:

    Jarll

    Medlem
    Ble medlem
    22.09.2004
    Innlegg
    22
    Antall liker
    4
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    8
    @Skikongen: For å ikke låte "aggressivt" i toppen, og "kunstig klart" skal LS50 ha varmtklingende forsterkere, eller varmnøytralt, som Rega og Audiolab. Hegel, som har fokus i øvre mellomtone, er som olje for KEFens vann, hvis du skjønner! Exposure og KEF er også en kremmatch, men de integrerte derfra er litt små, spør du meg.
    Dette er ikke min erfaring at varmtklingende forsterkere er nødvendig. Har brukt Hegel P30/H20 og Cyrus 8 xp / Stream XP+X power på LS 50 med meget godt resultat.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Men så er også P30 utrolig oppløst da, Jarli..omtrent den eneste Hegelen som omgår problemene jeg mener er grunn til det forholdet. Du får tre-fire par LS50 for den prisen. Da er det lov til å forvente sånt..Men det viser også litt om hvor kapable de KEF-dvergene er:rolleyes: Kryssmatchevne kaller jeg det- og det er et kvalitetstegn!
     
    Sist redigert:

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Mine nye LS50 partnere er Roar Malmins Musical Innovation MI9.1 effektforsterker, med tilhørende MI11 forforsterker.

    Det vil si ca 80watt klasse A, med bøtter og spann med strømreserver.

    Og ja, det er en god match. Meget god, faktisk.
     

    Angus Young

    Medlem
    Ble medlem
    07.03.2010
    Innlegg
    12
    Antall liker
    2
    Ligger LS50 ofte ute på brukten? Jeg har blitt litt interessert i disse.
     

    B Rasse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    477
    Ca. aldri. Noko som vitnar om at dei som kjøper er veldig fornøgd.
     

    Angus Young

    Medlem
    Ble medlem
    07.03.2010
    Innlegg
    12
    Antall liker
    2
    Ca. aldri. Noko som vitnar om at dei som kjøper er veldig fornøgd.
    Jaja. Da får jeg vel bare vente til en eller annen sur kjerring bestemmer seg for at musikkboksene skal være hvite, slikt skjer jo titt og ofte. Får satse på at det skjer med en LS50 eier i nærmeste fremtid ;)
     

    B Rasse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    477
    Eventuelt er import frå England rimeligare enn kjøp her til lands. Eit par to tre tusen å spare.
     
    • Liker
    Reaksjoner: G95

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Var det paret du hadde til testing ferdig innspilt da, Kafka? Jeg har en mistanke om at de var litt rå i toppen ennå, fordi de ikke hadde Uni-Q-elementet ikke hadde slått seg helt løs ennå.

    Når mitt par var butikknytt, var diskanten svært slitsom og skarp. Det slapp ikke før etter rundt 200 timer.
     
    K

    Kafka

    Gjest
    Ja, det er mulig det. Men jeg er skeptisk til denne kreasjonen. Meget skeptisk. Uansett timer eller ei, det låt ikke bra.
    En kan alltids skylle på noe hos "offeret", ikke innspilt, ikke nok demping i rommet, feil/mangel av matching osv osv. Men saken er at det er de verste høyttalerne jeg noen gang har hatt, og jeg har hatt mange. Om jeg tror jeg da ville like dem etter en del timers spilletid? Neppe.
    Jeg ville faktisk like dem (jeg hadde tross alt kjøpt dem!), men det var som om øra blødde. I strie strømmer.

    Synes ikke den imponerte på noen måte, ei heller i bass-området.
    Jeg har hatt mange små-høyttalere og de har alle sammen vært bedre enn denne KEF LS50. Uansett nye eller brukt.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.276
    Antall liker
    3.317
    Torget vurderinger
    49
    Har bare hørt dem demonstrert i butikk og har samme mening om dem som Kafka.
    Skulle jeg hatt ht i denne størrelse og pris hadde det blitt Dynaudio Exite 14 , den er skamgod !
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn