Katter blant oss hifi-freaker :-)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • roesok

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    74
    Inspirert av en tilsvarende tråd om hunder, kan det vel også lages en om katter. Vil tro mange har en katt i heimen. Nå er det ikke så mange musikalske opplevelser med katten, når den setter i utenfor huset om natten kan det kanskje minne om en en del moderne atonal klassisk musikk eller frijazz. Ellers gjør katten, i motsetning til hunden, akkurat som den vil. Kan virke som den er stokk dum for beskjeder og kommunikasjon. Men etter et langt katteliv er min diagnose at den er temmelig smart, den ønsker bare å være fri og gjøre som den vil. Eneste unntaket er om er rister på esken med kattemat, da kommer den styrtende. Vi har også hatt hund, kjekt det men mye mer krevende og mer forpliktelser enn katt. Får katten litt mat så greier den seg selv ute. Er gjerne borte også en 3-4 dager, men dukker opp igjen. Her et bilde av vår 10 år gamle katt, med det prosaiske navnet Pus.
     

    Vedlegg

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Du eier ikke en katt, den eier deg! ;)
    Dette dyret (OCI-katt) har valgt å bo sammen med meg...og liker å strekke seg...intil lydnivået blir for høytt...

    Arne K
     

    Vedlegg

    Slabbedask

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    34
    Teo, ett og et halvt år gammel Maine Coon som dilter i hælene på oss hele dagen og skal undersøke alt som foregår.
     

    Vedlegg

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.566
    Antall liker
    27.602
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Flott initiativ! Som om hifi-freaker bare hadde hunder......

    Hils på "Fonsen", Colourpoint Britisk Korthår:



    En sosialt anlagt og snill kastrert hannkatt. Kommer når jeg plystrer. Bidrar kun med "feelgood- faktor" og en god del røyting til husholdningen.

    mvh
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Hifi-katten Kong Oscar II
    9 år gammel nå. Kastrert, dog kraftig personlighet. Renraset bastard...

    Han liker musikk, og klager aldri på mitt musikkvalg eller lydnivå.
     

    Vedlegg

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Familiens gnagsår og gråtekone.
    Kronisk i veien, aldri på rett plass til rett tid. Aldri fornøyd med omverden.
    Etter 4 år skjønner hun fortsatt ikke at hun IKKE skal på kjøkkenbenken
    Er 4 år siden en kunne gå på do uten å måtte sjekke badet for geriljakatter først
    Så lett på tråden at hun er gatas tøs til sin fars store fortvilelse...

    Noen som vil ha beistet?
     

    Vedlegg

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.500
    Antall liker
    6.870
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Har da ikke mindre enn to stykker. En norsk skogskatt på snart 12 år og en amerikansk skogskatt (aka Maine Coon) på snart 4.

    De to nederste bildene er av gamlingen, som er mere hifikatt en frøkna på 4. Frøkna på 4 er derimot notorisk ugangskråke, og har allerede en pickup på samvittigheten...

    mvh

    Johan-Kr
     

    Vedlegg

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Tequila, 3 år gammel hunkatt. Som liker å ligge høyt 8)




    Knuffen, snart 4 år gammel hankatt. Mor norsk skogskatt.




    Muffin, snart 4 år gammel hunkatt. Søster til knuffer's.




    Klipsch katter ;)




    Har 5 stk med smått og stort hjemme. Nemi, mor (norsk skogskatt på 5 år) og 3 av ungene hennes. 3 hunkatter og en han. Tequila "arvet" vi av en nevø som desverre måtte kvitte seg med kattene sine.
    Alle er kastrert/sterilisert/merker eller chip'd om dere vil ;)
    Ville ikke vært foruten de små pelsdottene.

    /jan
     
    O

    Ole I

    Gjest
    Vår "Delilah" har det klengende navnet Rosin..... (noe ungene fant på).
    Hun er vel 7 år nå og en ordentlig kosete hunnkatt (alle tricolor er jo hunner visstnok).

    Rosin er ikke tjukk, det bare virker sånn. Pelsen er stor og myk.
    Hun lyder navnet sitt, faktisk. Om det er fordi hun kjenner stemmene eller diksjonen, aner vi ikke.
    Og hun snakker - dvs. når jeg sier noe til henne, så svarer hun med forskjellige lyder - fra "grrrr" til "malelyder" ....

    Hun er ikke veldig begeistret for musikk, men rømmer ikke rommet før det blir for høyt. Hun elsker gutterommet til far hvor MonoPulse'ne står på stativ, men har enda ikke vist kloreinteresse til trekkene - kanskje hun ikke rekker opp :)

    Hvis jeg setter på en surround-test-SACD med naturlyder på stuekinoen, DA blir hun interessert og lurer veldig på hva slags fugler som bor inne i Dali Suit'ene :)



    Rosin er et snilt og vennlig vesen som innimellom bringer føde til flokken (familien) sin. Dette er da typisk søndagmiddags-råvarer som skogsmus, spurv og kjøttmeis. Og hun blir aldri lei seg for at vi takker nei til råvarene. Noen ganger er hun så vennlig å bringe råvarene inn fullt levende, og da er det opp til flokken å finne varene som gjemmer seg på all verdens spennende steder. Det ender alltid godt :)
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.119
    Antall liker
    3.889
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Her har vi to i hus, mor og sønn.

    Her sønnen i huset - Kattus krekus:



    Er vel ca 2 år nå og har full kontroll over sin mor.

    Liker seg godt i sofaen



    Mora - eller Fiona Esel:



    Ungene har gitt dem navn ::)

    Disse to går ikke i sammen i det hele tatt, det er fresing og slåssing dersom de går forbi hverandre.
     

    Torja

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.03.2008
    Innlegg
    2.336
    Antall liker
    969
    Pus er ikke blant oss lenger, men han likte godt en del musikk med god bass i. Yndlings stedet var da gjerne på toppen av SVS subben ::) Når Animal Planet var på fulgte han gjerne nøye med.
     

    Vedlegg

    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Torja skrev:
    Når Animal Planet var på fulgte han gjerne nøye med.
    Fikk meg til å undres på hvorfor det ikke finnes egne tv-kanaler for katter. Ser ut som om noen har tenkt på dette før, men vet ikke hvordan det gikk.

    http://cats.about.com/cs/funwithcats/a/meowtv.htm

    Her må det da være et stort marked, og man behøver ikke engang oversette når det sendes i andre land.

    Programmer kan være katter som spiser boksemat, katter som spaserer, katter som sover, katter som jager små kryp, katter som har seg med andre katter (etter kl 24), katter som gjør andre katteting etc.
     
    A

    AK27

    Gjest
    pahf skrev:
    Familiens gnagsår og gråtekone.
    Kronisk i veien, aldri på rett plass til rett tid. Aldri fornøyd med omverden.
    Etter 4 år skjønner hun fortsatt ikke at hun IKKE skal på kjøkkenbenken
    Er 4 år siden en kunne gå på do uten å måtte sjekke badet for geriljakatter først
    Så lett på tråden at hun er gatas tøs til sin fars store fortvilelse...

    Noen som vil ha beistet?
    Det var litt av en geriljakatt, fantastisk.

    Drømmer om et lite hus, slik at jeg kan ha en katt eller to. Synes ikke noe om å ha katt i blokk.

    Dere katte"eiere" er priviligerte, flere av mine beste venner har vært katter.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.951
    Antall liker
    1.286
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Moses blev adoptert via Dyrenes Hus hvor han bodde i fire år. Han kommer opprindelig fra Danmark, han har tatovering i øret, men ingen vet hvordan han havnet i Norge.
    Moses liker ikke andre katte og trives veldig nå hvor han er alene.
    Han er ikke hifi interessert men på vinteren liker han å sove på skapet hvor tv`en står plasert, der er god varme jo. På sommeren er det matfatet der er favorittplassen, passer perfekt i størrelse.
    Som Pus liker også Moses Animal Planet.
     

    Vedlegg

    jan b

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2008
    Innlegg
    324
    Antall liker
    114
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Her i huset regjerer Doffen.... Nysgjerrig på nye esker:) Er ikke så glad i musikk, men TV'n er verst. Når den kommer på vil han gjerne ut..
     

    Vedlegg

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.551
    Antall liker
    7.057
    LydGeir skrev:
    Russisk blå - alt som kommer til huset må sjekkes ut (her fra sist vinter):
    Vi har også en Russisk Blå. Hun har akkurat blitt tenåring men er akkurat like leken som da hun kom til oss som kattunge.
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    216
    Sted
    Alltid lofotværing
    Vi har ei lita skogkatt. Jeg har ikke bilde tilgjengelig, men det er en svart og hvit pelsdott, veldig symmetrisk i fargesettingen. Ho har skikkelig utepels, og en fane av en hale som ofte står rett til værs. Pusi'a er skikkelig tøffa, tross sin lille fysiske størrelse. Folkene som vi kjøpte ho av, ga oss et godt råd - hold kattungen innadørs de to, tre første ukene, så er ho stedbunden. Det har holdt stikk - katta har kanpt vært utendørs ei eneste natt. Så prøv det med kattene, folkens. Jeg har flere eksempler på at det nytter.

    Vi har sjølsagt sterilisert katta; vi orka ikke dette styret med kattunger. Og siden p-piller for katter med stor sannsynlighet fører til jursvulst, kreft og anna styggedom, førte en rask konsultasjon med veterinær til at vi fikk katta sterilisert.

    Pelsen er såpass kraftig at den floker seg lett i løpet av sommeren. To somre på rad, har vi ikke klart å børste ut alle flokene, noe som har ført til delvis barbering av skrotten. Akkurat nå, ser ho ut som ei miniløve; stor mank, naken kropp og pels på føtter og hale. Ho er litt av et skue, og jeg tror faktisk at ho liker nudist-tilværelsen!
    Katter er utrolig flotte dyr, oppmerksomme, hengivne og fullstendig egenrådige.
     

    Slabbedask

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    34
    VilhelmW skrev:
    Pelsen er såpass kraftig at den floker seg lett i løpet av sommeren. To somre på rad, har vi ikke klart å børste ut alle flokene, noe som har ført til delvis barbering av skrotten. Akkurat nå, ser ho ut som ei miniløve; stor mank, naken kropp og pels på føtter og hale. Ho er litt av et skue, og jeg tror faktisk at ho liker nudist-tilværelsen!
    Har du prøvd en slik flokekniv?



    Fungerer alle tiders på vår katt når han er på det verste med floker.
     

    Vedlegg

    roesok

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    74
    Her er pus i avslappet positur (som nesten alltid) og nyter utsikten fra verandaen.
     

    Vedlegg

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.514
    Antall liker
    9.662
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En av husets to puser varmer seg på tastaturet:

     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Har inntrykk av at hifi-interesserte eier katt oftere enn landssnittet. De dukker også ofte opp som avatar på ulike hifi-fora. Hm. Hva kan være grunnen til at hifi-folk elsker katter?
     

    decibelius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    7.866
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Jeg digger katter og har hatt en før, som var ganske vill og kresen. Har ikke katt nå pga bo-situasjon, men kanskje senere? Jeg tror katter ser på oss som noen rare skapninger. Hunder blir jeg bare stressa av, og kunne ikke hatt en selv.
     

    Vedlegg

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Selvsagt må disse prektige skapningene ha en egen tråd. Her i huset er katt en integrert del av tilværelsen, har prøvd å være uten men det fungerte overhodet ikke, så nå er det Nixon som er Katten i huset. I likhet med sin mer kjente navnebror har han en bisarr karakter og manglende konsekvensforståelse men når en er frarøvet slektstre og reproduktive evner er det vel ikke annet å forvente.
     

    Vedlegg

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.974
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Dette er ikke min katt, men jeg synes bildet er så knakende godt at det fortjener en visning.
    Katten eies av Amademus her på sentralen, og liker seg tydeligvis på en (varm?) klasse A forsterker.
    Om forsterkeren sto på da bildet ble tatt, forteller historien ingenting om... ;)


    (Foto: Amademus)
     

    Vedlegg

    vta

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    352
    Antall liker
    6
    Fenalaar skrev:
    Frøkna på 4 er derimot notorisk ugangskråke, og har allerede en pickup på samvittigheten...
    Satt for et par dager siden og leste dette. Lite visste jeg om at det samme skulle hende her i heimen bare et kvarter etterpå. :'(
    Det røk en relativt dyr sak, i alle fall sett ut fra mitt ståsted, en Benz PU. Imidlertid så er jeg litt for glad i disse katteskapningene til å effektuere noen form for hevnaksjon, så jeg får sende PU inn til retipping og i ettertid passe på å lukke dørene når det skal nytes vinyl. :)
     

    trex

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Innlegg
    916
    Antall liker
    29



    Amadeuz er en Rag Doll som gjør som han vil...både med husets innbyggere og andre katter. Alltid i beina dine. Slåss med doruller og tørkepapir og husets ett-åring.
    River ned ting og ødelegger tregulvet med bråbremsing med klørne fullt ute.

    Merkelig nok godt likt allikevel.
     

    Vedlegg

    Madamen

    Medlem
    Ble medlem
    22.09.2011
    Innlegg
    33
    Antall liker
    5
    Ah det varmer mitt hjerte å se på alle pusene deres og vite at så mange av de er kastrert og sterilisert og nyter for det meste et godt liv hvor de settes pris på akkurat som de er der de spankulerer, sover, leker og det attpåtil blant et variert og til tider dyrt HIFI anlegg ;D
    Dette skyldes mitt årelange engasjement i dyrevern og praktisk arbeid med hjemløse dyr, hvor man møter så mange skjebner som skyldes mangelfull kontroll på forplantning: for mange dyr og for få gode hjem!

    Jeg tør påstå at jeg er en god ekspert på katter og etter å ha huset mange oppstallingsdyr av ymse arter i lengre og kortere perioder av gangen, sitter jeg med 6 herlig og ulike individer av arten katt!

    Kastrerte og steriliserte og temmelig fornøyde, les= bortskjemte dyr i alderen 6 og meste sannsynlig 14 år.

    Det bemerkes at musikk er individuelltr hos katter også! Enkelte liker å slenge rundt på sofa osv mens musikken går for fulle mugger, mens andre trekker seg til roligere gemakker. En er døv, men hun nyter musikken på det vis at hun føler på den gode stemningen i huset fordi de tobente nyter lydene som kommer ut av anlegget!

    Bilder vil komme etterhvert!
     

    Madamen

    Medlem
    Ble medlem
    22.09.2011
    Innlegg
    33
    Antall liker
    5
    Loevhagen skrev:
    Har inntrykk av at hifi-interesserte eier katt oftere enn landssnittet. De dukker også ofte opp som avatar på ulike hifi-fora. Hm. Hva kan være grunnen til at hifi-folk elsker katter?
    Kanskje det har noe med den litt finstemte sansen for lyd.. nytelsen, elegansen, perfeksjonisten, roen i sweat spot.. jeg mener katter finner seg alltid en sweat spot... å gjøre litt som en vil og dyrke en interesse på tvers av hva andre mener, som en deler hus med? Tja.. en kan virkelig assosiere...

    Den fornuftige biten er at Hund tar meget mer tid og koster i snitt mer enn en katt. Normale utgifter hos dyrlege er dyrere for hund enn katt, mye pga størrelse men en hund er mer utsatt for skader, sykdom enten de er generelle eller rasespesifiserte kontra en huskatt som ikke pådrar seg like mye pengekrevende besøk hos dyrlege.

    Ergo kan man bruke litt mer på HIFI med en katt enn med en hund.. og du har mere tid til å bruke annlegget fordi du sparer tid på å slippe å lufte hunden?

    Vel en hypotese fra min side :p
     

    mikefish

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Innlegg
    4.960
    Antall liker
    517
    Her er min nå avdøde trofaste venn igjennnom 13 år,Bonzo.Måtte ta den tunge turen til vetrinæren i våres.Det var hardt.



    Overtok den da den var to år.Da var den kastret,øremerket og registrert i dyrebeskyttelsen,Han kloret opp noen høyttalerpar,en trappeoppgang og endel møbler,men var like glad i han for det.Makelig anlagt foretrakk han for det meste å være inne,men sommerhalvåret var han en aktiv jeger.Skal ikke ha flere katter nå tror jeg.

    mvh. s,
     

    Hamram

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2006
    Innlegg
    1.120
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    1
    Flott tråd! Heldige dere som kan ha katt... Jeg kan ikke, for "pus" er allergisk. ;D
     

    U-96

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.02.2008
    Innlegg
    293
    Antall liker
    4
    Hundar har eigarar mens kattar har stab.

    Vi har to sjefar, her har den eine beslaglagt plass på høgtalaren.
     

    Vedlegg

    Thumper

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    1.290
    Antall liker
    1.274
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    Møt "The Jungel Hearted Eros Ramazotti" aka Tommy



    En 6år gammel bengalkatt som kom inn i våre liv i går da han trengte et nytt hjem. Han virker å være en trygg, harmonisk og nysgjerrig liten fyr :) Bildet yter han INGEN rettferdighet, men kjenner jeg meg rett så kommer det sikkert flerebilder av han snart...
     

    Vedlegg

    roesok

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    74
    Katten tar ofte en egen trall når operaarier og annen høyverdig vokalmusikk avspilles i heimen. Her en dag hørte han noe death metal på radioen. Mulig han trodde det var andre hannkatter i nærheten, vokalen var ikke ulik. I alle fall sang katten med av full hals som bildet viser...
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn