Katter blant oss hifi-freaker :-)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Mikefish, føler virkelig med deg, men du MÅ få deg en ny liten krabat.
    Jeg opplevde samme som deg for et par år siden, og når jeg leser det du skriver, og ser bildet av katten din velter minnerne frem her.
    Jeg bodde i Karibien for noen år siden, jobbet bl.a. på en restaurant der lå på stranden. Plutselig en kveld stod der en liten kattunge i døren, den kom fra nabotomten hvor den var kommet til verden i sandet, moren var hjemløs.
    Jeg tok den bort til søskene sine og gikk tilbake på jobb, 2 minutter etter var han i døren igjen. Jeg tok han opp på armen, slik som man bærer en liten baby etter den har spist, han satte forpoterne opp på skulderen min og var lykkelig. Han hadde valgt meg som eier, jeg måtte bare overbevises om det først.
    Jeg måtte ringe konen og spørre om vi hadde plass til èn til, vi hadde da to katter allerede, men det gikk fint det. Han vokste opp og blev en helt utrolig katt, han elskede sine mennesker og når han blev overlykkelig og MÅTTE vise oss det kom han og bet oss litegrann i en finger eller liknende, det var hans måte og vise hengivenhet på.
    Vi skulle da flytte til Norge, jeg dro først, og hadde da sagt til konen at hun gjerne kunne finde et nytt hjem til Max som han het, det var bedre vi tok de to andre med oss, men slik gikk det ikke, er man familie er man familie, så alle tre kom med til Norge, etter karantene i Nederland, alt dette kostet vel ca. 30.000,-
    Max og de to andre flyttet fra Karibien til Geilo via Nederland, opplevde da plutselig minus 30 grader men koste seg.
    Max var aldrig i trøbbel, en av de andre kattene hadde en helt utrolig evne til å havne i trøbbel alltid, som f.eks. gå inn i folks garasjer og da bli lukket inne der. Var litt flaut å ringe folk på natten om de kunne åbne garasjen sin...Max var egentlig mer som en hund, han holdt seg tett på sine mennesker.
    Vi flyttet da i enebolig utenfor byen og Max var fortsatt like trofast, og han elsket mest av alt når man tok han opp på armen som den aller første gangen, en hånd under rumpen hans og han satte forpotene opp på skulderen, som en annen baby, da var han konge.
    Trodde jeg skulle miste Max en dag tidlig på våren. Der var fortsatt sne ute, og dagen før hadde jeg sett en røyskatt. Max satt i vinduet på kjøkkenet og så på rådyrene der spiste utenfor vinduet. Plutselig så jeg en rev komme langs huset, Max han så den også. Ørene hans reiste seg og forsvarsinstinktet satte inn, han fulgte reven så langt han kunne se og da reven forsvant rundt hjørnet hoppet Max ned fra vinduet og før jeg kunne reagere løb han igjennom stuen og ut den åpne terassedøren, tok et tigersprang ned på plenen og jaget reven igjennom hagen og ut i skogen.
    Jeg kunne merke mitt hjerte i halsen, løp ut og var helt sikker på at jeg hadde sett Max for siste gang, men nei, etter en liten stund kom han spankulerende og det var helt tydeligt han mente han hadde gjort en god jobb og forventet ros. Han fikk det også, opp på armen og han malte i vei.
    Max var jo en god jeger, som regel var han ikke sulten når han kom inn. Husker en dag han kom inn med en død mus, han måtte vise oss den. Han gikk rett på kjøkkenet hvor musen fikk noen lufteturer. Han slengte den opp i luften for så å jage den igjen. Han blev dog litt forvirret etter en stund for etter en luftetur datt ikke musen ned på gulvet igjen og han så på meg som om jeg hadde tatt den.
    Det hadde jeg ikke jo, men han hadde vært uheldig, musen hadde landet på kjøkkenbenken jo.
    Max kunne noen ganger bli litt nervøs, da ville han fortelle om det med hans mest bekymrede stemme, men som regel trengte man bare si til han at det var ok, så falt han til ro igjen, som om han bare trengte litt forsikring.
    Vi har hatt mange katter opp igjennom årene, men Max etterlot seg et varigt minne, han var utrolig spesiell og jeg kan merke gråten kommer når jeg tenker på han. Skyldes kanskje det at han valgte meg som eier.
     

    Vedlegg

    Madamen

    Medlem
    Ble medlem
    22.09.2011
    Innlegg
    33
    Antall liker
    5
    Niels.
    Det var en utrolig fin og rørende historie du delte om Max :)
    Katter kan ofte velge mennesker.. det har jeg vært vitne til igjennom alle årene som frivillig på Dyrebeskyttelsen. Samme katt opptrer ulikt ovenfor besøkende (og da snakker vi ikke om to helt forskjellige besøkende som familie med barn og ikke barn). Besøkende som har bestemt seg for en type katt velger en helt annen fordi de ble valgt ut og ikke omvendt av en katt.

    Jeg kan også telle på mer enn 2 hender alle de gangene den utvalgte katten forstår hele dealen og velger selv å sette seg inn i reiseburet selv, klar for å dra!

    Og hjemløse katter kan også velge rett hjem å få hjelp fra, i denne gata jeg bor i har jeg hatt en høy freekvens av besøk av hjemløse katter. Kan jo hende jeg har et øye for dyr uten et hjem, men det er også en risiko for det hjemløse dyret å oppsøke et hjem befestet av andre artsfrender. Det innebærer en høy risiko for den fremmede katten å møte enkelte av husets egne katter ;D
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.363
    Antall liker
    3.277
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Markus, en Maine Coon på 8,5 kg tar livet med ro her i heimen. Litt ulikt rasen så er den veldig kraftig i målet og prater / gauler en hel del. Artig skrue...

    Her ligger den foran boksene og hører på gammalråkk - Deep Purple og 'Come taste the band'. Ikke helt sikker på om musikken faller i smak...
     

    Vedlegg

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Har også katt, en 15 år gammel hunnkatt med navnet Klåmydia.

    Er en meget bestemt dame i hjemmet og nær huset.
    Har satt seg i respekt hos både mennesker, andre katter, hunder og Rev.




    Lever en pensjonisttilværelse nå.
    Av musikk vet jeg at den tidligere likte Rainbow,s Rising.
    Men den synes nå at det meste blir spilt vel høyt.
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Burde vel strengt tatt hete pusur men ble "døpt" knuffen.
    Sover rundt 20 timer i døgnet, bruker 5 min på de 5-6 metrene fra sofa til matskål, sover alltid hos guttungen på 9år på natta, en skikkelig bedagelig kosepus :)




    /jan
     

    Karla

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    319
    Antall liker
    5
    Bedårande katter! Finns det nåt annat djur som kan slappna av så fullständigt... :)
     

    vta

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    352
    Antall liker
    6
    Spesiell sveis på den katta SteinLarsen. ;D
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Ruth





    Esther





    Hunnkatter og innekatter med mye personlighet :)
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Fantastiske bilder, det av kjeften åpen der, følte meg litt som en mus!
    Den siste der, til salgs eller? Falt den i søvn der?
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Thumper skrev:
    Tommy. Bengaler 6år.

    En riktig sjarmerende liten fyr. Elsker å ligge på fanget når jeg setter meg i sweetspot og hører på jazz :D
    Hvor stor er din ca. og vekt?
    Jeg har en kamerat som har en hunn og den er liten som bare det (fascinerende liten)
    Den har fått tre unger nå (blanding) så nå lurer jeg på om det er stor forskjell på hunner og hanner.
    Her er en av ungene, du skimter mora til venstre.



    Her bilde av mine fra mange år siden.
    Brun er far blanding manx/abbysiner, mor er er ren abbysiner sølvrød.



    Har ikke katt(er) for tiden, men en får jo lyst når en får tilsendt slike bilder jeg viser av blandinsbengaleren.

    Mvh.KW
     

    Vedlegg

    Thumper

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    1.290
    Antall liker
    1.274
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    KW skrev:
    Thumper skrev:
    Tommy. Bengaler 6år.

    En riktig sjarmerende liten fyr. Elsker å ligge på fanget når jeg setter meg i sweetspot og hører på jazz :D
    Hvor stor er din ca. og vekt?
    Jeg har en kamerat som har en hunn og den er liten som bare det (fascinerende liten)



    Mvh.KW
    Synes han er relativt stor, veier ca6,5kg er slank og lang. Anslagsvis 60cm fra snute til halefestet(halen er vel ca 40cm så totalt blir han jo meteren lang de få gangene han ikke har halen rett til værs), ca 35-38 cm i skulder høyde. Han fyller i hvertfall godt opp i fanget, samt at du legger merke til det når han kommer og legger seg deg om natta.
    I følge rasestandarden er det ganske stor forskjell på han og hunn, og kastrerte hanner blir littt mindre enn ikke kastrerte.
     

    Madamen

    Medlem
    Ble medlem
    22.09.2011
    Innlegg
    33
    Antall liker
    5
    Thumper skrev:
    KW skrev:
    Thumper skrev:
    Tommy. Bengaler 6år.

    En riktig sjarmerende liten fyr. Elsker å ligge på fanget når jeg setter meg i sweetspot og hører på jazz :D
    Hvor stor er din ca. og vekt?
    Jeg har en kamerat som har en hunn og den er liten som bare det (fascinerende liten)



    Mvh.KW
    Synes han er relativt stor, veier ca6,5kg er slank og lang. Anslagsvis 60cm fra snute til halefestet(halen er vel ca 40cm så totalt blir han jo meteren lang de få gangene han ikke har halen rett til værs), ca 35-38 cm i skulder høyde. Han fyller i hvertfall godt opp i fanget, samt at du legger merke til det når han kommer og legger seg deg om natta.
    I følge rasestandarden er det ganske stor forskjell på han og hunn, og kastrerte hanner blir littt mindre enn ikke kastrerte.
    Jeg fikk vite av dyrlegen at hvis man kastrerer hannkatten for tidlig ville den bli større enn normalt for den. Fordi kjønnshormoner hemmer veksten. Noe som kan stemme med den ene jeg har, den ble kastrert tidlig da jeg gjorde nettopp det fordi den prøvde seg på den ene hunnkatten jeg ikke hadde fått sterilisert enda den gang. Han er slank men stor!

    Liten fakta om katter som ikke alle er klar over: Katten maler også ved smerter/ubehag.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Katten vår har funnet seg til rette opp på basstårnet sammen med støvet
     

    Vedlegg

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    @thumper
    Takk for info, da er den tydelig større enn hunkatten til kameraten.
    Nå var det også tydelig størrelsesforskjell mellom mine to avbildet.
    Tror likevel at denne nevnte bengalmora er litt mindre enn min abbysinerhunn var.



    Siden disse ungene nevnt er blanding og hanner, så bør jeg kanskje fortelle broder at ikke eventuelt en hann fra det kullet blir så liten som jeg har forespeilet han.

    Min brune abbysinerhann ble kastrert ved ca. ett år alder, jeg ble den gang (for lenge siden) fortalt at om de blir kastrert for unge så vil de bli større og/eller få anlegg for å lett legge på seg (trur eg det var)

    @Dr.Dong
    Min brune nevnt over, digget mest her i verden og bli klødd på magen, den hoppet opp i fanget å la seg sideveis på rygg, husker at jeg trodde dette var litt sjeldent og spesielt, kanskje jeg trodde feil?

    Mvh.KW
     

    Vedlegg

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    8x12_TOM skrev:
    Katten vår har funnet seg til rette opp på basstårnet sammen med støvet
    Skal bli spennende å følge med på hvordan akustikkplatene dine blir behandlet utover ::)

    Mvh.KW
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    KW skrev:
    8x12_TOM skrev:
    Katten vår har funnet seg til rette opp på basstårnet sammen med støvet
    Skal bli spennende å følge med på hvordan akustikkplatene dine blir behandlet utover ::)

    Mvh.KW
    Foreløpig er veien opp via vinduskarmen og satelittene ;D Bare ett spørsmål på om når akustikkplatene blir offer for kvessig av klør ;D
     

    Torja

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.03.2008
    Innlegg
    2.336
    Antall liker
    974
    8x12_TOM skrev:
    KW skrev:
    8x12_TOM skrev:
    Katten vår har funnet seg til rette opp på basstårnet sammen med støvet
    Skal bli spennende å følge med på hvordan akustikkplatene dine blir behandlet utover ::)

    Mvh.KW
    Foreløpig er veien opp via vinduskarmen og satelittene ;D Bare ett spørsmål på om når akustikkplatene blir offer for kvessig av klør ;D
    Hvis det er hannkatt så liker "han" kansje vibrasjonene med dyype basslyder ;D ;D
     

    Madamen

    Medlem
    Ble medlem
    22.09.2011
    Innlegg
    33
    Antall liker
    5
    Hvorfor foretrekker noen rasekatter fremfor huskatter? ( en katt er en katt på tross av såkalte særtrekk hos de enkelte raser... nå er det så mange slike rasekatte at såkalte rasetrekk pga adferd ikke er genuint lenger hos en rase.. da flere andre raser deler den.)
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Hallo! Det er Hifisentralen du er inne på Madamen.
    Uansett hvor god lyd det er i det nye altiett anlegget fra LG så finner du ikke det blandt medlemmene her.
    En rasekatt koster en del penger og derfor MYE bedre enn en gratis huskatt, akkurat som i Hifi - dyrt er best, sånn er det bare ;D

    Jeg har tidligere eid Norsk Skogskatt og Russian Blue, men nå for tiden er det Puss uten støvler som ruler heimen.
     

    Vedlegg

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Selvfølgelig, har aldrig eid en rasekatt, nermeste jeg kom var en skogkatt blanding. Alle våre katter har vært fra asyl, katter som folk bare har kastet ut rett før de dro på ferie, ikke hentet igjen på kattehotellet hvor de hadde innlosjert de osv, katter som fortjente en ny sjanse, men sånn har det bare blitt, ikke tenkt over det egentlig.
    Folk der er over middels interesserte anskaffer kanskje rasekatte, der er vel en del penger i hobbyen da også med avl osv.
    Jeg må innrømme en Maine Coon er en fantastisk katt, beundrer den, men alle katte har sin egen personlighet og utvikler egne vaner, så ja, noen ganger kan det være katten i sekken.
     

    Thumper

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    1.290
    Antall liker
    1.274
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    Madamen skrev:
    Hvorfor foretrekker noen rasekatter fremfor huskatter? ( en katt er en katt på tross av såkalte særtrekk hos de enkelte raser... nå er det så mange slike rasekatte at såkalte rasetrekk pga adferd ikke er genuint lenger hos en rase.. da flere andre raser deler den.)
    Kan ikke svare for andre enn meg selv...

    Jeg har en bengaler fordi den er så unik i oppførsel og vesen. Min kone er vant til diverse katter og forskjellige raser gjennom egentlig hele livet, og hun sier hun aldri har vært borte i maken til katt, og det i positiv mening. Jeg er fra tidligere en hundemann, men denne bengaleren har jeg virkelig falt for. Den har ingen av de trekkene jeg ikke liker ved katter, men har mange trekk som er helt unike for bengaleren. Den har omvendt meg fra å kun like hunder til å like katt også.

    Ang pris som alltid blir et tema når man snakker rasekatt, så er jeg i den posisjon at min venn Tommy(bengaleren) trengte et nytt hjem, og jeg hadde et å tilby. Han er en omplasseringskatt. For oss så var det aldri noe tema å kjøpe en katt, da det er så mange der ute som trenger nye hjem. Det være seg rasekatter eller "vanlige" katter. Jeg valgte å tilby Tommy et hjem da jeg har lest/undersøkt mye om bengalkatt, og funnet denne rasen unik og spennede.

    Etter noen mnd med Tommy nå, og noen år med "vanlige" katter tidligere så vil jeg på det sterkeste bestride uttalelsen "en katt er en katt". En bengaler skiller seg i hvertfall markant ut fra andre katteraser.
     

    Vedlegg

    Festus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2010
    Innlegg
    1.263
    Antall liker
    3.111
    Torget vurderinger
    3
    En kastrert, haleløs og litt lat og fet skipskatt. Men musikk liker han.
    Han følger nøye med under utprøving av utstyr.
     

    Vedlegg

    Delle

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Innlegg
    1.496
    Antall liker
    267
    Dim..
    12 år gammel kjette, med fettprosent nok til et helt fotballag.
     

    Vedlegg

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.529
    Antall liker
    9.685
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ingen katter er like. Utrolige personligheter i en liten pakke. Har 2. De leverer utrolige mengder kos og selskap, og krever nesten ingen ting.
     

    roesok

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    74
    norcad skrev:
    Uansett hvor god lyd det er i det nye altiett anlegget fra LG så finner du ikke det blandt medlemmene her.
    En rasekatt koster en del penger og derfor MYE bedre enn en gratis huskatt, akkurat som i Hifi - dyrt er best, sånn er det bare ;D
    Fin katt, men en merkelig sammenligning. En kan ikke sammenligne påkostet lyd med billig lyd og overføre det til katteverdenen. Vil tro det er med rasekatter som med hunderaser at det er en del usunn avl, noe som fører til problemer for de "finere" kattene. Bedre da med en salig blanding der naturen ordner opp. En blir mist like glad i en slik katt, den er trolig vel så sunn, kan være feiende flott og med sterk personlighet.

    Ellers er et av mine hovedpoenger med kattehold vs. hund at de er så suverent fri i sin livsutfoldelse. De kommer og går ut når de vil. Spiser og sover når det passer. Vil tro en er mye mer påpasselig med en påkostet rasekatt, vet heller ikke om slike kan slippes ut i det fri uten pass. Med andre ord; mer plunder og heft.
     

    Vedlegg

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.679
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    roesok skrev:
    Fin katt, men en merkelig sammenligning. En kan ikke sammenligne påkostet lyd med billig lyd og overføre det til katteverdenen. Vil tro det er med rasekatter som med hunderaser at det er en del usunn avl, noe som fører til problemer for de "finere" kattene. Bedre da med en salig blanding der naturen ordner opp. En blir mist like glad i en slik katt, den er trolig vel så sunn, kan være feiende flott og med sterk personlighet.

    Ellers er et av mine hovedpoenger med kattehold vs. hund at de er så suverent fri i sin livsutfoldelse. De kommer og går ut når de vil. Spiser og sover når det passer. Vil tro en er mye mer påpasselig med en påkostet rasekatt, vet heller ikke om slike kan slippes ut i det fri uten pass. Med andre ord; mer plunder og heft.
    Det er nok veldig avhenig av rasen, men jeg har t.o.m. hatt en perser som elsket å være ute, men det er klart at det blir en del ekstra pelsstell med en slik en.
    "Fonsen", vår britisk korthårskatt, er ute hver dag hele året. Null problemer med det.

    mvh
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    roesok skrev:
    norcad skrev:
    Uansett hvor god lyd det er i det nye altiett anlegget fra LG så finner du ikke det blandt medlemmene her.
    En rasekatt koster en del penger og derfor MYE bedre enn en gratis huskatt, akkurat som i Hifi - dyrt er best, sånn er det bare ;D
    Fin katt, men en merkelig sammenligning. En kan ikke sammenligne påkostet lyd med billig lyd og overføre det til katteverdenen. Vil tro det er med rasekatter som med hunderaser at det er en del usunn avl, noe som fører til problemer for de "finere" kattene. Bedre da med en salig blanding der naturen ordner opp. En blir mist like glad i en slik katt, den er trolig vel så sunn, kan være feiende flott og med sterk personlighet.

    Ellers er et av mine hovedpoenger med kattehold vs. hund at de er så suverent fri i sin livsutfoldelse. De kommer og går ut når de vil. Spiser og sover når det passer. Vil tro en er mye mer påpasselig med en påkostet rasekatt, vet heller ikke om slike kan slippes ut i det fri uten pass. Med andre ord; mer plunder og heft.
    Nå var selvfølgelig dette ment som en fleip, men poenget var ikke dårlig lyd vs bra lyd, men at det for enkelte ikke hjelper om lyden er god hvis prisen er for lav.
    Mao Jeg har som nevnt hatt både (dyre) rasekatter og huskatter og den ene er ikke mer enn den andre verdt. Katter har bare en herlig personlighet uansett.
    Men i enkelte (katte)kretser ler de av deg om du har huskatt, akkuratt som enkelte her inne ler av de med det billige altiettanlegget fra LG.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn