Politikk, religion og samfunn Katalonia

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.837
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det var då valdsamt kor langt du tek han ut - redd for problem i ferieparadiset eller noko slikt? Du var ikkje så hissig ovanfor britane eller skottane?
Hugs også at Lenin-konstruksjonen Sovjetunionen har splitta opp. Skilsmisser er vanlege i våre dagar.

G

Gjestemedlem

Gjest
Det var då valdsamt kor langt du tek han ut - redd for problem i ferieparadiset eller noko slikt? Du var ikkje så hissig ovanfor britane eller skottane?
Hugs også at Lenin-konstruksjonen Sovjetunionen har splitta opp. Skilsmisser er vanlege i våre dagar.
Ja jeg hadde ikke reagert om Skottland hadde gått ut, og Tsjekkoslovakia gikk jo også bra. Men dette er noe annet. En bande oppkomlinger som lager en ulovlig "folkeavstemning" for så å erklære seg som konger av det "nye" landet deres.

Madrid må sette inn hæren om det så kreves. Men jeg regner med at tussebygene og romantikken roer seg etterhvert og landsdelen får nyvalg med mer edruelige politikere, litt mer selvstyre og alt blir bra igjen. Ting går seg til skal du se.

De blir nok tilgitt til slutt skal du se, etter litt strenghet. De er jo katolikker stort sett der nede.

LostSheep-56a146bd5f9b58b7d0bdbb86.jpg

G

Gjestemedlem

Gjest
Ja, vi får sjå. Men vi anar ikkje omfanget av dette "opprøret". Ei folkeavrøysting er måten å finne det på. Men då må det vere ei viss interesse frå velgjarane, og ikkje minst ei viss demokratisk instilling frå styresmaktene.
Vil kunne sikkert laget en folkeavstemning om Vest Agder skulle bli en del av Rwanda også, men det har jo ingen betydning annet enn å måle tullballnivået.

Vanlig nyvalg i landsdelen, så får man starte på nytt og se på hva som egentlig er problemet og hvordan det kan løses annet enn at folk plutselig føler seg så voldsomt katalanske. Føleriet dør nok hen når festrusen er over og hverdagen atter er der igjen.

Du ser forøvrig mye det samme i Italia, og det er ikke vakrere der heller.

nord.jpg

Sist redigert av en moderator:
G

Gjestemedlem

Gjest
redd for problem i ferieparadiset eller noko slikt?
Spanske ferieparadiser er vel det kjedeligste jeg kan forestille meg om jeg skal utenlands. I Spania liker jeg meg nede i Andalucia, en mer jordnær landsdel om man kommer litt bort fra kyststripen. En landsdel som er en av hovedgrunnene til at noen katalanere ønsker selvstendighet. De er lei av at midler går fra dem og brukes på en mer underutviklet og fattig del av landet. Ren egoisme og grådighet og manglende sympati med fattige og bønder.

Det blir ikke vakkert uansett hvilken vinkel man ser det fra.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.837
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Ja, vi får sjå. Men vi anar ikkje omfanget av dette "opprøret". Ei folkeavrøysting er måten å finne det på. Men då må det vere ei viss interesse frå velgjarane, og ikkje minst ei viss demokratisk instilling frå styresmaktene.
1. Vil kunne sikkert laget en folkeavstemning om Vest Agder skulle bli en del av Rwanda også,
2. men det har jo ingen betydning annet enn å måle tullballnivået.

3. Vanlig nyvalg i landsdelen, så får man starte på nytt og se på hva som egentlig er problemet og hvordan det kan løses annet enn at folk plutselig føler seg så voldsomt katalanske.
4. Føleriet dør nok hen når festrusen er over og hverdagen atter er der igjen.

1. All den tid vi har kommune- og fylkessamanslåingar her i landet, kunne nok det gått. Vågsøy og Flora skal slå seg saman til Kinn storkommune, sjølv om dei ikkje har grense til kvarandre (innbyggjarane der skal sjølvsagt heite kinn-nesarar....) Men dei hadde neppe vorte einige om kva namn denne konstellasjonen skulle ha (Sør-landet kunne kanskje vore eit godt utgangspunkt)
2. Tullballnivået har vel ikkje vore høgre her i landet på lang tid...jfr punkt 1.
3. Dersom ikkje Guarda Civil settast inn, er sjølvsagt dette ein måte å finne det ut på.
4. Slik det gjorde her i landet november 1814. Men kor lenge var Adam/Karl Johan/Oscar i paradis? Berre fram til 1905....

Topp Bunn