Politikk, religion og samfunn Katalonia

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Sorry, men det er tøv. Grunnen til at kvoter er omsettelige, er at "kvoteeierne" er tillagt en rett til å selge kvota, som de aldri skulle hatt. Fisken er en felles ressurs som tilhører fellesskapet- At noen kan gjøre et utkomme av det, og at tilgangen må kontrolleres og begrenses, er både naturlig og logisk. Når en slik ressurs er begrenset, som også fisken er, sier det seg selv at det ikke kan være fritt fram. Den som har et visst minimum av teknologikjennskap, og som har vært ombord i en moderne tråler, skjønner at med dagens teknologi er det fullt mulig å støvsuge havet for fisk. Kvoter som tildeles må falle tilbake til fellesskapet når "kvotedisponenten" går ut av næringa.
I dag er det blitt slik at båten i seg selv knapt er verdt skrapverdien av metallet, - det er kun kvota som har verdi. Dette gjør også at det er umulig for yngre fiskere å etablere seg i næringa. Stadig flere kvoter samles på stadig færre eiere, og flere av disse eierne er kommersielle aktører. Det å drive en fiskebåt, stor eler liten, er ikke akkurat gratis det heller, og den utgiften påligger den enkelte. Forøvrig er det ikke riktig at 5.000.000 ikke får noenting - det er fritt fram for alle å fiske til eget bruk, - så lenge det varer....
Pass

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Russland sliter med seperatister, så hvorfor skal de støtte seperatister i EU? Det gir jo dems seperatister oppmuntring.

Sitter virkelig Russland og jubler?
Ondskapsfull.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.182
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Fabelaktig retorikknivå fra både sentralregjeringen og den katalanske.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
God matching

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Spiralis - et eget Sapmi tror jeg blir en umulighet, men Fristaten NordNorge er jeg absolutt for. Det blir som med Katalonia - vi sender nok atskillig større verdier fra oss enn det vi får igjen.....
Du er klar over at de "territoriale kravene" for Sapmi inkluderer Sør Trøndelag, deler av Møre, alt av Norge nord for dette, Jämtland, Härjedalen, store deler av Finland og mye av Nord Vest Russland?

Ambisjonsnivået skal man i alle fall ikke klage på! :cool:

Men "Folkerepublikken Nord Norge"? Jo absolutt!!:D
For å ta tilbake fiskekvotene dere har solgt til sunnmøringene?
Der har du nok en av grunnene til slike tanker. Det var ikke "vi" som solgte fisken til Sunnmøre, det var regjeringer i Oslo til et stort og meget hørbart protestkor her i nord.

Og for de som ikke er klar over det er det faktisk, skal vi kalle det "miljøer", som ønsker seg en etnisk samestat! Det er ikke fleip. Dog har de ikke stiftet "Samisk Frigjøringsfront", ennå. Men strømninger som ligner litt på det som skjedde i Jugoslavia finnes her oppe i nord også. hvor mange det er snakk om vet jeg ikke, men tullinger finnes helt klart "litt over alt"!

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Russland sliter med seperatister, så hvorfor skal de støtte seperatister i EU? Det gir jo dems seperatister oppmuntring.

Sitter virkelig Russland og jubler?
Egen suksess er vel og bra, men andres ulykke er heller ikke å forakte!

Putin er ingen idiot, og han forholder seg til de som skjer og utnytter det som gavner ham og Russland. Ville ikke du gjort det samme om du var statssjef i Russland?

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.217
Norge var flinke i å undertrykke urbefolkningen. Det var vi. Synes ikke likhetstrekkene til yugoslavia er så store. Området har vært slagmark for kriger i flere hundre år, spesielt under nasjonalismen. Tok av med 1. balkankrig og 2. balkankrig. 1. verdenskrig kan kalles 3. balkankrig med nye spillere som tok "jobben" med "hjem". Nordnorge har ingenting i nærheten av samme bakgrunn. Du tenker kanskje på annen type strømninger.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Gi nå samene vidda, og ta fra dem alle særrettighetene i resten av landet, så blir det nok bra for alle.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Rart at samene ikke vil ha Oslo også. Er det ikke der de bor? Eller er det for mange innvandrere der?

Jeg tror samene uansett vil slite med å vinne fram i en folkeavstemming i det området som er markert i det kartet der.

Sist redigert:
H

Hardingfele

Gjest
Politikere, æsså!

2006 Katalanerne ber om en folkeavstemning. Zapatero (PSOE) avviser dette.
Mariano Rajoy (PP) som den gangen var i opposisjon, forsvarer ønsket om avstemning og kritiserer den gang statsminister Zapatero for å ikke “lytte til folket”.

https://spania.no/barcelona/spania-rakner/

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Rart at samene ikke vil ha Oslo også. Er det ikke der de bor? Eller er det for mange innvandrere der?

Jeg tror samene uansett vil slite med å vinne fram i en folkeavstemming i det området som er markert i det kartet der.
Når man har "urfolkskrav" er det vistnok ikke så farlig med folkeavstemminger. Representanter for "okkupasjonsmakten" har vel egentlig ikke legitimt krav på å få delta i folkeavstemninger heller. Ref Krim!

Oslo er forøvrig norges største sameby, sånn til info! Og det er ikke fleip!

Undertegnede kvalifiserer til å kunne stemme ved "Sametingsvalget", men har på prinsipielt grunnlag tatt den avgjørelsen at jeg er NORSK! Jeg har derfor valgt å ikke ville stå oppført i "Samemantallet"!

Et "parlament" der folk kan velges og stemme ut fra etnisk tilhørighet blir for meg ganske så feil! Igjen et prinsippielt standpunkt. Greit at den norske staten og det norske samfunnet har en historie full av større eller mindre overgrep mot samene, Men historiske feilgrep blir ikke bedre av å gjenta dem med "motsatt fortegn".

Z

Zomby_Woof

Gjest
Flere irer i USA enn i Irland også etter det jeg forstår. Jeg synes annektering av u-landet der vest er en fin idé.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.989
G

Gjestemedlem

Gjest
En sammenlikning like presis som å hevde at syfilis og stein i skoen er mye det samme.
Jeg håper jo også at alvorlighetsgraden er mindre og at ting løser seg minnelig etterhvert, på en eller annen måte. Med det nyvalg, litt endrede selvstendighetsregler men med troskap til Madrid.

Det får gå sin gang. Jeg har liten innsikt men jeg håper og tror det ender godt. Ok, hostile takeover er hakket verre når en annen enhet sluker territoriet, men det er egentlig ikke så veldig forskjellig for dem som ikke vil miste det.

Katalonerne vil nok se at de ikke kan kjøre sololøp. Det går ikke. Spania ville vetoet alt de forsøkte seg på i retning EU inntil de kom krypende tilbake og ba om nåde. Det er unødvendig å gå så langt.

De er alle spanjoler selv om de er forskjellige og det må de innse!

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.480
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Det må sies å være et mirakel at vi har klart å komme overens med både svensker og dansker i nyere tid, med tanke på at Norge ved flere anledninger, på udemokratisk og illojalt vis har oppførte seg som landssvikere og sabotører for en del år siden.

Kanskje det er på tide at vi snart kryper tilbake og ber om nåde? Men til hvem? Danskene eller Svenskene?

G

Gjestemedlem

Gjest
Det må sies å være et mirakel at vi har klart å komme overens med både svensker og dansker i nyere tid, med tanke på at Norge ved flere anledninger, på udemokratisk og illojalt vis har oppførte seg som landssvikere og sabotører for en del år siden.

Kanskje det er på tide at vi snart kryper tilbake og ber om nåde? Men til hvem? Danskene eller Svenskene?
Norsk perspektiv. Vil du gi bort Troms, Finnmark og indre oslofjord til flåttbefengte reisdyrpulere uten kamp? :)

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.480
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Gi bort?
Ikke rart katalanerne ønsker selvstendighet, dersom det er slik at de opplever det.
At de bare er en eiendel som resten av Spania skal bestemme seg for om de vil gi bort eller beholde.

Etter mange år som en eiendel og kasteball mellom Sverige og Danmark var det noen med baller her i landet som tok en avgjørelse, og bestemte seg for at nok var nok, og at landet vårt ikke skulle være noen andres prydbusk. Og så gjorde man noe med det.
Var det galt?

Dersom Bergen i fullt alvor en dag skulle melde at de ønsker seg selvstyre, da de har sett seg lei av å være både syndebukk og pengesekk for resten av Norge, så ser jeg ingen grunn til at bystyret skal fengsles og den jevne bergenser bankes opp av norsk politi.
Men det gjør kanskje du Deph?

Pro tip: Prøv å se situasjonen fra mer enn ett ståsted.

G

Gjestemedlem

Gjest
Dersom Bergen i fullt alvor en dag skulle melde at de ønsker seg selvstyre, da de har sett seg lei av å være både syndebukk og pengesekk for resten av Norge, så ser jeg ingen grunn til at bystyret skal fengsles og den jevne bergenser bankes opp av norsk politi.

Bergensiana er jo en fin tanke det, og ingen ville vel annet enn humret litt om en eller annen laget en "folkeavstemning" om saken. Men ha egne poilitistyrker, lage en egen militæravdeling, sett i gang voldelige opptøyer, streiker og sabotasje av Norge og norske interesser og oppfordring til de groveste lovbrudd på grunnloven.. så blir det med en gang lit mer alvorlig. Da måtte nok de selvoppnevnte småkongene i bystyret i fengsel for oppvigleri og landssvik de også.

G

Gjestemedlem

Gjest
For noen uker siden sloss politiet i Barcelona mot terrorister, i helga banket de opp sine egne. Det er rar verden.
De som har arrangert denne avstemningen er vel å regne som terrorister, og bør behandles deretter. Dette er mer ødeleggende enn 40 selvmordsbombere.
Dette bør gjelde Skottland også.

Det er litt anderledes. UK er en union og den avstemningen de hadde i Skottland, selv om den også kun var rådgivende er noe annet. Jeg har ikke noe sans for den skotske separatismen heller. Det er ikke til fordel for noen. Men det er ikke noen britisk grunnlov som forbyr separatisme på øyen. I Spania er det det, og det kreves endringen i grunnloven om man skal gjøre det anderledes.

Samme med Brexit. Jeg mener det var tøv og idioti og avholde den folkeavstemningen, men det er lov å melde seg ut av EU også. Så de får ta konsekvensene av isolasjonismen og nasjonalismen sin. Den tjener ingen.

Jeg er ikke i mot at nasjonale grenser kan endres, men det må gjøres riktig. Tsjekoslovakia er et eksempel på det. Jugoslavia et eksempel på hvordan man ikke bør gjøre det, Krim også. Øst- og Vest Tyskland eksempel på en god samlende endring. Jeg kunne godt tenke meg å innlemme Island, Færøyene og Grønnland i et Stor Norge. Om 100 år er vel Grønnland det hotteste på det globale eiendomsmarkedet. Men det må gjøres på riktig måte.

G

Gjestemedlem

Gjest
Ikke rart katalanerne ønsker selvstendighet, dersom det er slik at de opplever det.
At katalanerne ønsker selvstendighet er et konsept man bare kan legge bort. De fleste som bor i området ønsker slett ikke løsrivelse men å fortsatt få være katalanere, spanjoler og eu-borgere .. samtidig.

Det å erklære uavhengighet på bakgrunn av av ulovlig avstamning, boikottet av svært mange så så at dette var ulovlig, uklokt og oppviglersk og ikke ville ha noen med den å gjøre, er helt klart å regne som forsøk på statskupp.

G

Gjestemedlem

Gjest
Folkehav og god mobilisering
men

"Tross den massive feiringen i Barcelonas gater, viser en meningsmåling at hvis det kommende katalanske valget hadde blitt holdt i dag, så hadde partiene som er imot løsrivelse fra Spania, vunnet."

https://www.nrk.no/urix/flertall-for-partier-mot-uavhengighet-1.13754806

"– Landet min bestefar bygde
Blant dem som har tatt til gatene i Barcelona i dag er den 19 år gamle studenten Marina Fernandez fra Girona litt lenger nord i Catalonia. Hun reagerer på at hun i sin egen hjemby ikke kan gå ut av huset med det spanske flagget.

– Jeg er rasende på det separatistene gjør med det landet bestefaren min var med på å bygge, sier hun til nyhetsbyrået AFP.

59 år gamle Flo Pina, som opprinnelig kommer fra den nordvestlige regionen Galicia, vil også demonstrere for et samlet Spania. Hun mener separatistene ødelegger Spania.

– Jeg er her for å hjelpe Spania. Separatistene opptrer skammelig. Det vi må gjøre nå er å sørge for at de taper valget, då vil dette gå over, sier hun."

--

"– Lever i en fantasiverden
35 år gamle Silvia Alarcon mener separatistene lever i en fantasiverden.

– Jeg er forbannet for at de hevder å representere alle katalanerne. Det gjør de ikke, ytrer hun.

Ines Arramadas, leder for opposisjonspartiet Ciudanos, sier at majoriteten av innbyggerne i Catalonia i dag vil «ta tilbake framtiden sin».

– I dag vender den tause majoriteten i Catalonia tilbake til gatene. Vi gjør det med verdighet og respekt. Flertallet av katalanerne føler seg katalanske, spanske og europeiske."

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0

Norsk perspektiv. Vil du gi bort Troms, Finnmark og indre oslofjord til flåttbefengte reisdyrpulere uten kamp? :)
Tror vi må si Sør Trøndelag, deler av Møre, alt nordafor dette samt en liten enklave i Oslo! Øvrige territoriale krav fra den gruppen må nok ses på som "utenrikspolitikk"! Ikke helt ulikt problemene til kurderne. Og personlig må jeg si at jeg har mye større sympati med kurdernes krav!

Nå vil jeg likevel få påpeke at det er lite flått i Troms og Finnmark! Samt at det ikke er en del av samisk kultur å pule rein! Om vinteren er det for kaldt og om sommeren er det så inn i Hælvete alt for mye mygg! Dessuten finnes det da kvinnfolk her oppe! ( Folk av samme kjønn også! Bare sånn for å vise at man er moderne og inkluderende!;) )

For øvrig vil jeg bare si at jeg ikke på noen som helst måte lar meg "krenke" av Deps påstander!

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0

Bergensiana er jo en fin tanke det, og ingen ville vel annet enn humret litt om en eller annen laget en "folkeavstemning" om saken. Men ha egne poilitistyrker, lage en egen militæravdeling, sett i gang voldelige opptøyer, streiker og sabotasje av Norge og norske interesser og oppfordring til de groveste lovbrudd på grunnloven.. så blir det med en gang lit mer alvorlig. Da måtte nok de selvoppnevnte småkongene i bystyret i fengsel for oppvigleri og landssvik de også.
Militæravdelinger har dere da allerede. nevner i fleng: Fjeldets Bataljon, Laksevåg Bueskyttere, Løvstakkens Jægerkorps, Markens Bataljon, Nygaards batajon, Sandvikesn Bataljon, Skansesns Bataljon m.m.fl.

G

Gjestemedlem

Gjest
Militæravdelinger har dere da allerede. nevner i fleng: Fjeldets Bataljon, Laksevåg Bueskyttere, Løvstakkens Jægerkorps, Markens Bataljon, Nygaards batajon, Sandvikesn Bataljon, Skansesns Bataljon m.m.fl.
Det er ikke tiden for å bytte treverk til blanke våpen ennå. Men vi trener de unge. Så joik vs bauekorpstrommer any day, bak grendahuset en lørdagskveld.

G

Gjestemedlem

Gjest
Topp Bunn