Folkehav og god mobilisering
men
"Tross den massive feiringen i Barcelonas gater, viser en meningsmåling at hvis det kommende katalanske valget hadde blitt holdt i dag, så hadde partiene som er imot løsrivelse fra Spania, vunnet."
https://www.nrk.no/urix/flertall-for-partier-mot-uavhengighet-1.13754806
"– Landet min bestefar bygde
Blant dem som har tatt til gatene i Barcelona i dag er den 19 år gamle studenten Marina Fernandez fra Girona litt lenger nord i Catalonia. Hun reagerer på at hun i sin egen hjemby ikke kan gå ut av huset med det spanske flagget.
– Jeg er rasende på det separatistene gjør med det landet bestefaren min var med på å bygge, sier hun til nyhetsbyrået AFP.
59 år gamle Flo Pina, som opprinnelig kommer fra den nordvestlige regionen Galicia, vil også demonstrere for et samlet Spania. Hun mener separatistene ødelegger Spania.
– Jeg er her for å hjelpe Spania. Separatistene opptrer skammelig. Det vi må gjøre nå er å sørge for at de taper valget, då vil dette gå over, sier hun."
--
"– Lever i en fantasiverden
35 år gamle Silvia Alarcon mener separatistene lever i en fantasiverden.
– Jeg er forbannet for at de hevder å representere alle katalanerne. Det gjør de ikke, ytrer hun.
Ines Arramadas, leder for opposisjonspartiet Ciudanos, sier at majoriteten av innbyggerne i Catalonia i dag vil «ta tilbake framtiden sin».
– I dag vender den tause majoriteten i Catalonia tilbake til gatene. Vi gjør det med verdighet og respekt. Flertallet av katalanerne føler seg katalanske, spanske og europeiske."