Kaster du bort tiden din?

Ø

Øivind

Gjest
- Synes du tida flyr mens du ikke kommer deg videre?

- Sitter du fast i en situasjon der du føler at du bare jobber for andre?

- Havner dine egne mål/ønsker/prosjekter nederst på lista over prioriteringer?

- Har egenutvikling/selvrealisering måtte vike for det du må gjøre for å tjene til livets opphold?

Nå skal ikke jeg selge noen magisk løsning til noen :) , lurer bare på hvor mange som føler det på den måten iblandt.

(Obs; trenger ikke svar ifra "svart/hvit folket")

G

Gjestemedlem

Gjest
For å ikke havne i en slik situasjon solgte jeg alt jeg eide og flyttet til Tyrkia intiv videre. Her lever jeg et sorgløst slaraffenliv etter innfallsmetoden.

Tid er den ultimate luksus. Den som ikke verdsetter tiden tilstrekkelig blir fattig i mine øyne, samme hvor godt han tjener.

Bruker man ikke nok tid på å gjøre ingenting, får man aldri nok tid.

Luvaton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.05.2007
Antall liker
38
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Føler det nok slik til tider, men gjør noen sprell som veier opp mot dette.
Tok for en tid siden 1/2 års permisjon fra jobben, lånte penger til nytt "kjøkken" og dro til Sør-Amerika for å laffe rundt og fly litt paraglider. Leide ut leiligheten og dekket lånet med dette.

Tankene om å gjøre som Gjestemedlem er ganske sterke til tider, ser ikke vekk i fra at de blir realisert om ikke for mange år om der ikke skjer noe drastisk. Er nok litt for "klimasyk".

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Øivind skrev:
- Synes du tida flyr mens du ikke kommer deg videre?
Har man det slik er sikkert et probat botemiddel å bruke mindre tid her på HFS! ;D

På den mer seriøse siden er du sikkert ikke alene om det, de fleste går nok gjennom en slik periode, kalles ofte 30-40-50 års krisen etter hva som passer best. Kjipt som fan er det og det er lett ( mange som gjør det i allefall ) å foreta dumme disposisjoner mens man går gjennom en slik "depresjon". Flytte hjemmefra feks. Jeg tror det kan være lurt å sette opp status og feste fokus en bit lenger framme. Så "går det over" eller man venner seg til det. Tror også det er lurt å fortelle partner / kone / samboer hvordan man har det, pussig hvordan de du bor sammen med gir mye for å hjelpe deg i slike situasjoner. ;) Det dummeste er å gnage på det inni seg tror jeg.

Nei ta'n helt ut og gakk hen og kjøp deg motorsykkel gutt!! Er veldig morro, men kjør forsiktig! ;)

Ø

Øivind

Gjest
Tror det er lett å tenke slik:

- Gjør jeg sprell rundt omkring i verden, så går jeg glipp av noen store begivenheter hjemme.

- Bytter jeg bosted(by/land), så mister jeg flere venner enn jeg får nye.

- Bytter jeg jobb, mister jeg muligheter til å gå opp i lønn og sjansen på hu jeg flørter litt med :) .

- Osv osv... (Fyll inn det som passer best for degselv ;) )

Sannsynligvis er vel sannheten det stikk motsatte i alle tilfellene!..

Er noe med det kjente og trygge, de fleste sitter jo "litt fast" halveis frivillig.

G

Gjestemedlem

Gjest
For noen mennesker er trygghet og sikkerhet mye mye viktigere enn muligheter og eventyrlyst.

Best å finne ut av hvilken kategori man tilhører i tide og ikke sitte å angre hvis man er havnet i feil bås, og man oppdaget dette for sent. Ingen av dem er mer potitive eller negative enn den andre. De er bare forskjellige måter å leve på. Er man usikker kan man prøve den andre måten en stund og heller gå tilbake hvis man ikke trivdes der. man trenger ikke brenne alle broer selv om man vil prøve noe nytt.

Om tid er bortkastet kan man egentlig kun oppdage når den har passert.

Tenk tilbake på når du var lykkeligst, og vurdere hvilken kategori man vil plassere den situasjonen man var i da... og ta konsekvensen av det.

Ø

Øivind

Gjest
Godt råd det.

Interesant å se at det varierer litt hva folk legger i dette også.

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
28.812
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Tiden som har vært kan vi ikke gjøre noe med, tiden som kommer vet vi ingen ting om...

Tiden er NÅ - kun i nået kan vi velge hva vi vil gjøre med livet!

S

slowmotion

Gjest
Tiden som har vært kan vi ikke gjøre noe med, tiden som kommer vet vi ingen ting om...

Tiden som har vært bør vi lære av, tiden som kommer kan vi planlegge hva vi vil gjøre....

Men det er akkurat nå vi lever... osv, osv, osv.....

;)

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
28.812
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
slowmotion skrev:

Tiden som har vært bør vi lære av, tiden som kommer kan vi planlegge hva vi vil gjøre....
Men det er akkurat nå vi lever... osv, osv, osv.....

;)
Nei, tiden som kommer kan vi ikke planlegge, den vet vi ingen ting om.. Jeg vet ikke om jeg lever i morgen en gang.. Uoppgjorte problemer osv. må vi få rettet på nå, i morgen kan det være for sent!

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
28.812
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Planlegger jo, men prøver å leve nå, d.v.s ikke tenke at "til helgen, da skal jeg begynne å leve" eller "til sommeren - da skal jeg begynne å..." Det er nå - denne tiden som er her nå, som jeg kan gjøre noe med.

G

Gjestemedlem

Gjest
Mange prøver å sette tiden i banken. De oppretter en konto og tenker mye på hva de skal bruke den til når de blir gamle. Mon tro hvilken avkastning de har blitt forespeilet?

Men jeg er redd mange har glemt skatten. Den er svært uforutsigbar på tidskontoer, og den kan fort spise opp hele investeringen hvis finansministeren sliper ljåen.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.600
Torget vurderinger
28
Hva man føler og tenker om dette tror jeg er like avhengig av forventninger og ønsker som det er av situasjonen man faktisk er i.
Personlig verdsetter jeg tid høyere enn penger. Tid til bare å slappe av og gjøre akkurat det jeg liker best. Det vil si, jeg vil heller ha fem ukers ferie med sliten båt enn én uke på havseiler, om jeg måtte velge. Ønsket om disponering av tid er vel heller ikke alltid forenlig med ønsket om å være egen herre og bestemme egen situasjon. Nå føler jeg at jeg har funnet en sunn balansegang, men det var ikke gjort første året. Videre har jeg prioritert slik at det vil måtte gjøres omdisponeringer om jeg plutselig ville jobbet gratis med foreldreløse i Bolivia eller dra på loffen et år. Frihet på ett vis, bundet på ett annet.

For å svare på spørsmålet, nei, jeg føler ikke jeg kaster bort tiden.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.411
Torget vurderinger
2
En klok mann sa en gang, jeg husker ikke hvem.
"Noen ganger sitter jeg og tenker, og noen ganger bare sitter jeg."

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Det er et gammelt jungelord som sier:

"Det er de feilgrep du ikke gjorde da du hadde sjansen du vil angre! "

Det betyr at vi bør ta sjansen innimellom og tørre å "gå på trynet" innimellom. Da slipper man kanskje å føle at livet "svinner hen". Det eneste forbeholdet måtte være at man bør unngå å tråkke på / såre dem som står en nær i denne prosessen!

Om man er helt blottet for empati og gir f..n i det kan man jo forsåvidt bare ha det så godt. Men tenk over hvem som gidder å sope opp restene og sette på plaster om du tryner!

Ø

Øivind

Gjest
Spiralis skrev:
"Det er de feilgrep du ikke gjorde da du hadde sjansen du vil angre! "
Bedre å angre på noe en har gjort, enn på noe en ikke har gjort. :)

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
1.538
Fosse skrev:
Nå føler jeg at jeg har funnet en sunn balansegang, men det var ikke gjort første året. Videre har jeg prioritert slik at det vil måtte gjøres omdisponeringer om jeg plutselig ville jobbet gratis med foreldreløse i Bolivia eller dra på loffen et år. Frihet på ett vis, bundet på ett annet.

For å svare på spørsmålet, nei, jeg føler ikke jeg kaster bort tiden.
Skulle du noensinne føle behov for å arbeide gratis med foreldreløse i Bolivia kan jeg sannsynligvis ordne nettopp det :)

EDIT: for å svare på spørsmålet når man først har klusset i tråden; ja, jeg forsøker å kaste bort minst et par timer hver dag :D

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
epi skrev:
EDIT: for å svare på spørsmålet når man først har klusset i tråden; ja, jeg forsøker å kaste bort minst et par timer hver dag :D
Det er vel mange som vil hevde at det er nettopp det vi gjør når vi sitter og hører musikk på vår lidenskap, stolthet og glede. ;D

R

RL69

Gjest
Måtte bare sette inn et "dikt" ;D :

Ticking away the moments that make up a dull day
You fritter and waste the hours in an off-hand way
Kicking around on a piece of ground in your home town
Waiting for someone or something to show you the way
Tired of lying in the sunshine staying home to watch the rain
You are young and life is long and there is time to kill today
And then the one day you find ten years have got behind you
No one told you when to run, you missed the starting gun
And you run and you run to catch up with the sun, but it's sinking
And racing around to come up behind you again
The sun is the same in the relative way, but you're older
And shorter of breath and one day closer to death
Every year is getting shorter, never seem to find the time
Plans that either come to naught or half a page of scribbled lines
Hanging on in quiet desparation is the English way
The time is gone the song is over, thought I'd something more to say

Home, home again
I like to be here when I can
When I come home cold and tired
It's good to warm my bones beside the fire
Far away, across the field, tolling on the iron bell
Calls the faithful to their knees
And hear the softly spoken magic spell

Teksten er nok velkjent for de fleste av oss.
Den er hentet fra http://www.lyricsmode.com

MVH
KOL69

G

Gjestemedlem

Gjest
Time you enjoy wasting, was not wasted.

-John Lennon

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Gjestemedlem skrev:
Mange prøver å sette tiden i banken. De oppretter en konto og tenker mye på hva de skal bruke den til når de blir gamle. Mon tro hvilken avkastning de har blitt forespeilet?

Men jeg er redd mange har glemt skatten. Den er svært uforutsigbar på tidskontoer, og den kan fort spise opp hele investeringen hvis finansministeren sliper ljåen.
Hvilken glede har du av den kontoen hvis du blir overkjørt av bussen dagen før du skulle begynne å bruke pengene? Livet er I DAG og må leves I DAG!!

G

Gjestemedlem

Gjest
Spiralis skrev:
Gjestemedlem skrev:

Hvilken glede har du av den kontoen hvis du blir overkjørt av bussen dagen før du skulle begynne å bruke pengene? Livet er I DAG og må leves I DAG!!
Livet var i GÅR og skal leves i MORGEN. I Dag er bare ventetid. Er det noe på TV mon tro?

pemek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2005
Antall liker
11
Sted
Bergen
Så altfor mange spørsmål!
Men, bare et svar: Scientologi

Er det ikke utrolig hva typer som Tom Cruise og John Travolta kan finne på?

Vedlegg

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Man kaster bort muligheter, ikke tid. tiden går uansett hva man bedriver.

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
"Alle disse dagene som kom og gikk....ikke visste jeg at det var de som var livet..."

Husker ikke hvem som har sagt dette, men bra visdomsord uansett.
Om vi kaster bort tiden vår er avhengig av hva vi bruker den på.

Om vi bruker tiden vår på ting som gir oss glede, lykke, energi og harmoni - så bruker vi den fornuftig. :)

Eksempler på slike ting kan være: menneskelige relasjoner, realisering av personlige mål, prosjekter, refleksjon, trening, meditasjon...m.m...

Ting som er viktige, men som likevel ikke haster og gir oss stress.

Altfor mange tror jeg kaster bort tiden sin på uviktige ting - som å ligge på sofaen å se på tv. Om man ikke ser på det som den store lykken i livet da...

::)

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.182
Jeg elsker å befinne meg i det evige nuet.

Jeg har ikke så svært hus, jeg har ikke så svær bil, ikke har jeg hytte, bobil og båt. Men jeg har nok. Og jeg har lite lån. Og sånn skal det forbli. Jeg skal for alt i verden ikke havne på noen tredemølle igjen.
Jeg skal bare gjøre akkurat det jeg har lyst til. Akkurat nå er jeg i en prosess med å legge alt det gamle til side, for å begynne på noe nytt.

S

slowmotion

Gjest
Akkurat nå kaster jeg bort masse tid ved å være på jobben.... ;D

Topp Bunn