Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    10.508
    Sted
    .
    Torget vurderinger
    25
    noen så vet om ryktet TDK i emballasje uåpnet kan være ødelagt ?
    Det har jeg opplevd, tapen var merkelig, krølla seg lett og hadde ingen "spenst" . Vanskelig å forklare. Såvidt jeg husker var det noen TDK MA.

S

Snacky

Gjest
    En velkonstruert tass denne TDK MA-XG90 from 1985 - og med et pent utseende.

Dessuten misliker jeg fingeravtrykk, og bruken av «votter» er en greie jeg startet med for flere år siden når jeg håndterte kamerasamlingen.

Jaja - litt sært kanskje. ;) Vis vedlegget 969314
    Dette er et voldsomt kult stykke ingeniørkunst. Når det gjelder "håndteringen" så skulle det bare mangle ... :)

Snacky

jifbaderom

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2022
    Antall liker
    2.496
    Sted
    Stavanger
    Det har jeg opplevd, tapen var merkelig, krølla seg lett og hadde ingen "spenst" . Vanskelig å forklare. Såvidt jeg husker var det noen TDK MA.
    husker ikke hvor. mulig cassette comeback på youtube. men det ble sagt det var fuktighet før dem ble pakket,/produksjonsfeil

teafortwo

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2008
    Antall liker
    69
    Torget vurderinger
    4
    Maxell krom og metall kassetter

Er disse kassettene kassettene noe for samlere og brukere, eller blir de for nye og produsert i feil land :)

Vedlegg

KjellR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Antall liker
    3.810
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Undertegnede er en novise i forhold til andre som følger denne tråden (og det kommer nok flere svar vil jeg tro...). Men jeg tror akkurat disse (som du viser oss) nok har en viss bruksverdi mer enn en samlerverdi. Men samtidig - samle(r)miljøet rundt disse tingene er såvidt jeg vet ganske hett(?) om dagen, så hvem vet...

Jeg er selv en av "de gale" som bygger opp en svært(!) liten "samling" av spesifikke kassetter for tiden. Gøy - men en smule sært... :)

jifbaderom

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2022
    Antall liker
    2.496
    Sted
    Stavanger

Er disse kassettene kassettene noe for samlere og brukere, eller blir de for nye og produsert i feil land :)
    Undertegnede er en novise i forhold til andre som følger denne tråden (og det kommer nok flere svar vil jeg tro...). Men jeg tror akkurat disse (som du viser oss) nok har en viss bruksverdi mer enn en samlerverdi. Men samtidig - samle(r)miljøet rundt disse tingene er såvidt jeg vet ganske hett(?) om dagen, så hvem vet...

Jeg er selv en av "de gale" som bygger opp en svært(!) liten "samling" av spesifikke kassetter for tiden. Gøy - men en smule sært... :)
    litt spessielt med den MTV printet

S

Snacky

Gjest

Er disse kassettene noe for samlere og brukere, eller blir de for nye og produsert i feil land :)
    Dette er svært gode bånd (produsert på Maxell's daværende store anlegg i Shropshire, England rundt år 2000), som jeg personlig heller ville brukt til "kritiske" opptak. Eldre, og derfor mer samleverdige bånd av samme og andre ledende kaliber og merker, egner seg faktisk best på hylla (da slike absolutt ikke har noen fordeler rent lydmessig ifht nyere bånd, men derimot har astronomisk større retro-faktor og derfor en høyere potensiell "samlerverdi"). Merk: "samlerverdi" er et til dels oppkonstruert, relativt og ikke minst flyktig vesen.

Snacky

teafortwo

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2008
    Antall liker
    69
    Torget vurderinger
    4
    Dette er svært gode bånd (produsert på Maxell's daværende store anlegg i Shropshire, England rundt år 2000), som jeg personlig heller ville brukt til "kritiske" opptak. Eldre, og derfor mer samleverdige bånd av samme og andre ledende kaliber og merker, egner seg faktisk best på hylla (da slike absolutt ikke har noen fordeler rent lydmessig ifht nyere bånd, men derimot har astronomisk større retro-faktor og derfor en høyere potensiell "samlerverdi"). Merk: "samlerverdi" er et til dels oppkonstruert, relativt og ikke minst flyktig vesen.

Snacky

Godt å høre at det er potensiale for gode opptak med disse :)

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    10.508
    Sted
    .
    Torget vurderinger
    25
    Fristelsen ble for stor når Jørgen (HiFi & Vinyl) la ut denne på Torget. Hentet i dag og skal kobles opp i løpet av kvelden. Det ble en hyggelig tur til Ski og sjappa er jo et skattkammer for sånne som meg (oss) :D K -02 er sjelden og det er ekstra artig. At den er i champagne og derfor passer fint ved siden av Accuphasen er jo litt av poenget.
    IMG_1253.jpeg

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.699
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med brillefin spiller @Terje-A! Hadde han flere spillere? Jeg trenger å ordne en spiller for en kompis og å kikke på spillere i butikk virker mer fristende enn finn.no

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    10.508
    Sted
    .
    Torget vurderinger
    25
    Gratulerer med brillefin spiller @Terje-A! Hadde han flere spillere? Jeg trenger å ordne en spiller for en kompis og å kikke på spillere i butikk virker mer fristende enn finn.no
    Jepp, det står et par til der. En Technics og en Pioneer.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    10.508
    Sted
    .
    Torget vurderinger
    25
    Vet du om dette er to eller trehoders maskiner?
    Begge to er tre hoders maskiner.
    Technicsen ligger på Torget (RS-279US) og den andre som Jørgen har er en CT-F1000 men den trenger pleie.

• Liker
    Reaksjoner: TT.

Petre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Antall liker
    1.469
    Sted
    Siggerud
    Torget vurderinger
    1
    Jeg fant igjen en eske med gamle kassetter fra den gang da på loftet. Mye gamle og unevnelige synder, kult. Ugleguber musikk, det er sikkert. Frem fra trengselen med den gamle Pioneer CT-F 950, pen som ny og lite brukt, men bortpakket i 10-15 år, sånn ca. Her skulle det spilles! Men den viste seg raskt å ha behov for nye bukseseler etter disse årene. Rådyra var plutselig kjempegode. Siden kona likevel skremte meg ut for å kjøpe noe mat ble det i prioritert rekkefølge innom polet, så Hifi&Vinyl og til slutt såvidt innom Meny på Skisenteret. Jørgen hadde som vanlig et forslag til en løsning på mine stadige små og store livskriser, det ble en Technics spiller som fulgte med hjem i dag siden Pioneeren nok blir værende på service en liten stund.
    20F70751-E116-4179-928A-3FD867C2DB1E.jpeg

Sist redigert:
    T

TT.

Gjest
    Noen her inne som vet om TDK noengang produserte type 3 kassetter?
    Det tror jeg ikke. Har aldri sett det. Her er en grei oversikt om du skal samle TDK kassetter

S

Snacky

Gjest
    Noen her inne som vet om TDK noengang produserte type 3 kassetter?
    Det gjorde de nok ikke nei, av fullt ut forståelige årsaker, fortrinnvis av markedsmessig og økonomisk art, da de med stor sannsynlighet så det som et ganske soleklart tapsprosjekt helt fra starten av. De sluttet til og med å produsere kromdioksidbånd allerede rundt 1973, da de introduserte teknisk overlegne Avilyn-baserte type II bånd (pseudo-chrome).

Snacky

KjellR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Antall liker
    3.810
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Det gjorde de nok ikke nei, av fullt ut forståelige årsaker, fortrinnvis av markedsmessig og økonomisk art, da de med stor sannsynlighet så det som et ganske soleklart tapsprosjekt helt fra starten av. De sluttet til og med å produsere kromdioksidbånd allerede rundt 1973, da de introduserte teknisk overlegne Avilyn-baserte type II bånd (pseudo-chrome).

Snacky
    Ok, på søk etter "uvanlige" TDK bånd. Søk over for type 3 ... :)

Graks

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Antall liker
    572
    Litt utfor tråd grensen kanskje, men.. Tester ut en Sony PCM-R500 DAT spiller, skifta take up reim og eject reima. Rensa gammel inntørket grease og smurt med lithium grease. Nå spiller den og tar opptak fint :)
    IMG_0059.jpeg

komfort

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Antall liker
    715
    Litt utfor tråd grensen kanskje, men.. Tester ut en Sony PCM-R500 DAT spiller, skifta take up reim og eject reima. Rensa gammel inntørket grease og smurt med lithium grease. Nå spiller den og tar opptak fint :)
    Vis vedlegget 976111
    Stilig spiller. Det er jo ingen tråd for "digital båndavspilling" så det går nok bra. Regner med du bruker intern DAC? Er jo nesten ikke genser for hvor bra dette kan bli med en moderne DAC 🤩

• Liker
    Reaksjoner: TT.

Graks

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Antall liker
    572
    På opptak har jeg koblet Coax ut fra CD inn på DATen. Gjør nå opptak av et helt CD album på DAT for å sjekke at den er helt stabil. Sku prøvd å koble den til ECD2 DACen og EC anlegget. Har kun testet via headset hittill. Har flere DAT spillere som også trenger å få en gjennomgang. Den beste er nok Sony PCM-7010, men også PCM-2800 som også er 4-hoders/4-motor. PCM-R500 er 4-motor, 2 hoder.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn