Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • slemmo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2021
    Innlegg
    266
    Antall liker
    556
    Sted
    Eidsvoll Verk
    Jeg har denne på ebaysøk av den enkle grunn at jeg hadde den selv på 90tallet, og at det er en fet walkman selvsagt, men bruksverdien på walkman er iaf for meg liten ift til et bra kassettdeck. Jeg kommer aldri til å gå rundt å høre på kassetter, så det blir mer en kul ting å ha.

    1653455158919.png
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.979
    Antall liker
    81.801
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Er det noen som har erfaring med skifte av rem på Luxman? Jeg har bestilt nytt belte til min K-230. Belte er forøvrig det samme til disse Luxmanmodellene
    LUXMAN K-101/K-102/K-210 /K-220/k-230/K-240/KX-100
     

    jifbaderom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.03.2022
    Innlegg
    1.167
    Antall liker
    1.099
    Sted
    Stavanger
    Fin video det @jifbaderom. Den er fra 2017, så greit å være obs på at enkelte av referansene han oppgir er noe utdaterte. Man har blant annet de siste årene kunnet kjøpe nytt tannhjul til DD walkmans fra Marian Mihok (mihokm) på eBay eller fixyouraudio.com som fikser denne mekanismens akilleshæl. At det originale tannhjulet sprekker skjer med alle. Men å få tak i delen er den enkle jobben, den skal byttes med ødelagt tannhjul også.... Også er det selvfølgelig alt annet som kan være galt med en sånn spiller i tillegg til tannhjulet. Jeg har lyst til å forsøke å reparere en DD walkman selv en dag, men det er sjelden det dukker opp noen på finn.no. Det må jo ha blitt solgt bøttevis av de her i Norge, så mistenker at flesteparten har havnet i søpla. Kanskje nettopp p.g.a. denne gjenganger-feilen som i praksis gjør de ubrukelige når den inntreffer med 100% feilrate etter x antall år.
    han sa vel ikke det ikke kan gå noe annet galt med dem i videoen 😁
    at det sprekker i alle sier han vel
    at en får tak i, eller i framtiden vertfall sier han vel egentlig,. lage det selv er ikke vanskelig som en skulle tro, faktisk lett og går en på modellmesser viser utstillerne at en 5åring klarer med rett verktøy som ikke er dyrt
    fordi tannhjulet garantert er ødelagt etter så mange år, betyr ikke at noe annet ikke kan gå galt. helt riktig det.

    fordi Sony DD garantert har en feil betyr det ikke at en sanyo, aiwa osv. ikke kan ha feil 😁

    Sony DD var dyre og hadde denne litt teite løsningen, det betyr ikke at alt annet inni der er dårlig, tvilsomt, dyr Sony pleier somregel å holde seg bedre en mye annet 😁
    i praksis gjør di ubrukelige. hvis folk her ikke tør skru på noe dem har kjøpt er det ingen overraskelse for dem her linkes det daglig til Teletor og on&off service.
    Mye DIY på forumet jo ☺👍

    denne tråden og mye annet på gruppa er fult av ting dobbelt så gammelt som dette om videoen er fra 2017 har det ikke kommet noe nytt å bedre i det segmentet så jeg har hørt om. videoen er like relevant i dag den 👍
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    Jeg tror du misforsto meg @jifbaderom. Det jeg skrev var ikke ment som kritikk av at du linket til videoen, jeg ville bare komme med litt supplerende info.
     

    jifbaderom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.03.2022
    Innlegg
    1.167
    Antall liker
    1.099
    Sted
    Stavanger
    Jeg tror du misforsto meg @jifbaderom. Det jeg skrev var ikke ment som kritikk av at du linket til videoen, jeg ville bare komme med litt supplerende info.
    tok ikke det som kritikk heller men så ikke helt poenget med å skrive ned hva han forklarer i videoen og en ellers tenker seg frem til. lettere å hjelpe dem som har et spørsmål eventuelt når en leser formuleringen i spørsmålet kan en svare likedan, men synesnå videoen forklarer med t-skje. men det er minn oppfatning :)
     

    jifbaderom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.03.2022
    Innlegg
    1.167
    Antall liker
    1.099
    Sted
    Stavanger
    ja skal se ut slik å ha skikkelig display med mye info.
    peak search er morsomt for oss med bånd og kassettspiller, en fin funksjon som finner høyeste volum på cden
     

    jifbaderom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.03.2022
    Innlegg
    1.167
    Antall liker
    1.099
    Sted
    Stavanger
    Jeg tror du misforsto meg @jifbaderom. Det jeg skrev var ikke ment som kritikk av at du linket til videoen, jeg ville bare komme med litt supplerende info.
    personlig selv med garantert denne feilen hadde jeg valgt en av dem. fikset det og sett over alt annet i samme slengen å sittet igjen med en av dem beste laget rep. av meg selv. selvgjort er velgjort 😊 😊
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    personlig selv med garantert denne feilen hadde jeg valgt en av dem. fikset det og sett over alt annet i samme slengen å sittet igjen med en av dem beste laget rep. av meg selv. selvgjort er velgjort 😊 😊
    Ja dersom du har lest gjennom Marian sin 7 sider lange guide for hvordan man gjør denne jobben og fortsatt føler deg komfortabel med at dette er noe du kan få til, så er det jo bare å kjøre på, jeg tror det vil oppleves som et artig prosjekt. Også greit å være mentalt forberedt på at selv om man klarer å bytte dette tannhjulet, så er det sannsynlig at det er flere ting som kan være slitt eller skadet. Veien fram til at man har en spiller som gjengir musikk like godt som den gjorde det da den var ny kan være lengre og mer humpete enn når man jobber på en full size rack-spiller som består av store letthåndterlige komponenter som har levd et svært bedagelig liv innendørs sammenliknet med den gjennomsnittlige portable spiller som opplever betydelig mer "juling". Jeg drømmer om å finne et eksemplar av en DD walkman gjemt og glemt i en skuff (uten gamle batterier fortsatt i spilleren *grøss*), eid av en eldre forsiktig person og brukt kun til innendørs sporadisk avspilling av lydbøker etc.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg har byttet reim på en enkel Sony WM-10 walkman, det gikk greit. Men jeg har åpnet og sett på en større utgave, jeg tror det var DD3, der gjaldt det å holde tunga rett i munnen for å si det forsiktig, der var det mye mer elektronikk og trangt som fy. Jeg meldte pass og solgte den billig som defekt. Fokuserer i dag på kassettspillere i full størrelse, mye enklere å jobbe med hvis behov og lyst melder seg :)
     

    jifbaderom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.03.2022
    Innlegg
    1.167
    Antall liker
    1.099
    Sted
    Stavanger
    Ja dersom du har lest gjennom Marian sin 7 sider lange guide for hvordan man gjør denne jobben og fortsatt føler deg komfortabel med at dette er noe du kan få til, så er det jo bare å kjøre på, jeg tror det vil oppleves som et artig prosjekt. Også greit å være mentalt forberedt på at selv om man klarer å bytte dette tannhjulet, så er det sannsynlig at det er flere ting som kan være slitt eller skadet. Veien fram til at man har en spiller som gjengir musikk like godt som den gjorde det da den var ny kan være lengre og mer humpete enn når man jobber på en full size rack-spiller som består av store letthåndterlige komponenter som har levd et svært bedagelig liv innendørs sammenliknet med den gjennomsnittlige portable spiller som opplever betydelig mer "juling". Jeg drømmer om å finne et eksemplar av en DD walkman gjemt og glemt i en skuff (uten gamle batterier fortsatt i spilleren *grøss*), eid av en eldre forsiktig person og brukt kun til innendørs sporadisk avspilling av lydbøker etc.
    Har aldri lest helt gjennom noen lærebøker eller manualer men lærer grunnkunskapene og å slå opp i
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.403
    Antall liker
    3.172
    Torget vurderinger
    1
    Kjøpte mye BASF Chrome på Audioscan i sin tid. De hadde den klart rimeligste kartongprisen på gode kassetter. Lokkepris. Først var det Maxell XL-Il. Så gikk de over til BASF. Husker BASF en periode var plaget med en skingrende mekanisk lyd. En resonans som oppstod når båndet passerte lydhodet. Noen som husker det?
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    Kjøpte mye BASF Chrome på Audioscan i sin tid. De hadde den klart rimeligste kartongprisen på gode kassetter. Lokkepris. Først var det Maxell XL-Il. Så gikk de over til BASF. Husker BASF en periode var plaget med en skingrende mekanisk lyd. En resonans som oppstod når båndet passerte lydhodet. Noen som husker det?
    det kan være de basf cr02 kassettene som hadde en ekstra arm inni kassa til og holde båndet stramt? men det fungerte ikke så bra og de solgte designet videre til afga?. vi har vært innom de her før.
     

    Snacky

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    273
    Antall liker
    554
    Sted
    Østlandet
    Sjeldent funn på Finn i dag, med original kvittering og det hele!
    Vis vedlegget 821602
    Vis vedlegget 821603
    Saft suse!!! Antar du fikk dem for kvitteringens pålydende eller mindre (regnet mot antall selvsagt), ellers hadde du vel ikke slått til, da disse jo begynner å bli litt tvilsomme nå om dagen. Alternativt går de kanskje for videresalg på eBay?


    Snacky
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.169
    Antall liker
    4.758
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    det kan være de basf cr02 kassettene som hadde en ekstra arm inni kassa til og holde båndet stramt? men det fungerte ikke så bra og de solgte designet videre til afga?. vi har vært innom de her før.
    Jeg har sett at det anbefales å fjerne disse "Security Mechanism"-armene. Finner det ikke igjen, nå, og kan ikke huske om anbefalingen var begrunnet i reduksjon av mekanisk støy eller om det dreide seg om å beskytte magnetbelegget fra mekanisk slitasje.

    BASF cassette 'Security Mechanism' and history
     

    afen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    227
    Antall liker
    715
    Saft suse!!! Antar du fikk dem for kvitteringens pålydende eller mindre (regnet mot antall selvsagt), ellers hadde du vel ikke slått til, da disse jo begynner å bli litt tvilsomme nå om dagen. Alternativt går de kanskje for videresalg på eBay?


    Snacky
    Ja, fikk de for ca. det samme som prisen på kvitteringen. Hadde de vært dyrere enn det hadde jeg nok ikke slått til. BASF er ikke favorittmerket akkurat, men disse er likevel kule å ha i spisskammerset.
     

    afen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    227
    Antall liker
    715
    Sånn ellers så har jeg endelig fått kloa i Verdens Beste Kassettspiller™!!

    1653863174212.jpeg

    1653863215656.jpeg

    1653863234454.jpeg


    Men hva er det som går av meg, tenker dere sikkert? TDK SA i en Denon?! Vi vet jo alle at det handler om MATCHING og RESPEKT for MEDIET! Ingen fare:
    1653863319183.jpeg


    Det blir jo for ille om vi skal ha det GØY!
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Kalibrert til dem, det er den. Men i motsetning til det aller meste annet, er en 810 også svært bredt anlagt hva gjelder kompatibilitet UTEN rekalibrering og fuckup av originale settings. Regn dog også med at den vil vise alle svakheter ved de eldre BASFene her oppe. Og alt annet av feil bånd. Men den liker også nyere Emtec, Fuji, TDK og Thats. For eksempel den Suonopakka tidligere vist. Håndter det riktig, og du har noen av verdens beste opptak, uansett type bånd. Sett bort fra FeCr. Metallhybrider er som skapt til en DRS. Altså CD-MH ELLER DENON HD..8S er en HD8 av mellomversjon, pakka i et S-Shell . Lettest å finne den i Spania nå. Jeg har både HD6S og S-Port Metal med det huset. Men foretrekker nyere HD8- og HD-M- enn den. Gode er de, alle sammen..
     
    Sist redigert:

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.695
    Antall liker
    37.933
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30

    Idar E

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2018
    Innlegg
    473
    Antall liker
    1.200
    Sted
    Fræna
    Torget vurderinger
    1
    Ser ut som et veldig pent eksemplar også! 👍 Grattis med spiller ja, og de båndene 😍

    Du vet hva du må gjøre nå, ikke sant?

    FF0F03E7-1353-45D7-BE17-194EE9471591.jpeg
    MAKE A MIXTAPE WORTHY OF MY NAME!!!
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Idar E: Mente du Elton? Hvilken periode vil du ha? Jeg setter opp lista, men lager ikke tapen. Til det er forespørselen for ironisk, og ironi er lite passende her. Noen av oss har faktisk skjønt- og setter stor pris på den mannens musikalske verdensbidrag.

    Ellers er det jo merkelig, da, at det folket her som IKKE har en 810 er de første til å kritisere svar fra en som har over et tiårs erfaring med modellen…Angående en 810 og dens funksjonalitet. Prøv å finne ut hva som faktisk bor i en, så stilner kanskje diskusjonen??
     
    Sist redigert:

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.979
    Antall liker
    81.801
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Er det noen som har erfaring med skifte av rem på Luxman? Jeg har bestilt nytt belte til min K-230. Belte er forøvrig det samme til disse Luxmanmodellene
    LUXMAN K-101/K-102/K-210 /K-220/k-230/K-240/KX-100
    Ingen som har skifter belte på en slik?
    image.jpg
     

    Idar E

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2018
    Innlegg
    473
    Antall liker
    1.200
    Sted
    Fræna
    Torget vurderinger
    1
    Idar E: Mente du Elton? Hvilken periode vil du ha? Jeg setter opp lista, men lager ikke tapen. Til det er forespørselen for ironisk, og ironi er lite passende her. Noen av oss har faktisk skjønt- og setter stor pris på den mannens musikalske verdensbidrag.
    Har fått inntrykket at takhøyden her er ganske høy, så hva som er passende og ikke passende kan være litt uklart for enkelte. Svaret mitt til @afen om mixtape var i fullstendig ironi.

    Referansen til THE REG var ment som lett satire med referanse til deg 😊 Det går nå for det meste i Eltonsk og Denonsk! 😜

    Jeg hatet Elton på 90-tallet, vokste opp med hardcore punk og metal og var i tenårene når «Can You Feel The Love Tonight» herjet på listene. Traff ikke akkurat den låta, for å si det mildt 😁

    MEN- , siden jeg hørte Bennie and The Jets på et nachpiel for lenge siden, så har jeg saktens skjønt og setter stor pris på hva Elton har bidratt med i min musikkverden! 👍

    Liker noe fra alle hans epoker, men er ingen ekspert på hele diskografien- Så jeg mottar med takk en liste for Eltonsk mixtape! 😃 (Ingen ironi )
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    hvis du skulle solgt en mint boks med 5 pk tdk ma'r hva ville du tatt???? jeg må tynne ut mere av samlingen pga andre hobby/bilutgifter. har en bil som trenger "ny motor". så jeg kommer til og selge unna noe for og få til mine planer i sommer. mulig ct a7 og et par andre spillere havner på brukten her og. så må desverre selge noe for og få råd til andre drømmer. .
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Idar E: Sånn å forstå…😊 Det å skjønne en artist fordrer å lytte til HELE sveipet. Men de fleste velger seg en epoke, og får da kun med seg den. Så stor som EJs produksjon er, kan det lett gjøres med hans musikk. Og du har visst valgt deg det første samarbeidet mellom Elton og Bernie. Påbegynt I 1969 med Empty Sky og oppsummert med Capt. FANTASTIC i 1975..
    Som sagt, jeg kan sette opp liste til deg for å vise MIN utvalgte mixtape for la oss si Elton John, periode 1969-70. Et materiale som omfatter hele fem utgivelser.

    Empty Sky…undervurdert! Fullført istedet for at EJ deltok i Grand Prix.
    Elton John Live in Russia, with Ray Cooper. Konsert fra Moskva, 1969, på CD/LP for kun få år sia.
    Elton John. Full av juveler!
    17-11-70. Første live , offisielt sett
    Tumbleweed Connection..Halve plata aleine er verd prisen! Inneholder WHERE TO NOW, ST. PETER…og COME DOWN IN TIME..samt BURN DOWN THE MISSION. Mannen har kun 2 jazzlåter. Come Down in Time og MADMAN ACROSS THE WATER. Sistnevnte album kommer i superutgaver tiende juni..


    Men jeg lager ikke tapen selv👍 Bruk gjerne PM..og forbered en forsegla 90 eller 100 som er tilpassa maskinen din. Gjerne chrome. Selv ville jeg gjort dette med en nyere Denon HD-M, pga musikalsk egenverdi. Men tilpassa type 2 er en god erstatning for den som har et litt mer begrensa budsjett. Mixtapes er eierens egne summering av en tidsmessig periode, fasilitert gjennom spesifikk musikk. På autentisk format. Tidskapsler!
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn