Kassett-spillernes venner

DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

  • Idar E

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2018
    Innlegg
    478
    Antall liker
    1.217
    Sted
    FrĂŠna
    Torget vurderinger
    1
    Men jeg lager ikke tapen selv👍 Bruk gjerne PM..og forbered en forsegla 90 eller 100 som er tilpassa maskinen din. Gjerne chrome. Selv ville jeg gjort dette med en nyere Denon HD-M, pga musikalsk egenverdi. Men tilpassa type 2 er en god erstatning for den som har et litt mer begrensa budsjett. Mixtapes er eierens egne summering av en tidsmessig periode, fasilitert gjennom spesifikk musikk. PĂ„ autentisk format. Tidskapsler!
    Den er god! :D Skulle til Ă„ skrive utfordring aksepteres, men det er nĂ„ du som skal gjĂžre «jobben» med Ă„ lage spilleliste😁(y) Ser spennende ut med sĂ„ mange utgivelser pĂ„ et relativt kort tidsspenn. Gleder meg til Ă„ sette i gang. Har noen NOS Fuji DR-II 90 pĂ„ vei til meg i posten, satser pĂ„ de er i god stand.đŸ€ž Snakkes pĂ„ PM!
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Idar E: 👍 Fujiene der er kjempegode og! Jeg setter igang med liste for den 90en over helga!
     

    Idar E

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2018
    Innlegg
    478
    Antall liker
    1.217
    Sted
    FrĂŠna
    Torget vurderinger
    1
    Can You Feel The Love Tonight, folkens?! đŸ€© (Lett ironisk for Ă„ dempe litt euforien til kvelden😁)
    Han en fin senkveld, nĂ„ logger smĂ„barnsfaren i 40-Ă„ra av 👋 Takk, auditor- gleder meg til Ă„ se den ferdige lista!(y)

    Noe sier meg at jeg vil drþmme om Denon og Dwight i natt
🌛
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Idar E: Lista ligger i boksen👍 Bruk det beste bĂ„nd du har!
     

    Tukle

    Medlem
    Ble medlem
    30.05.2022
    Innlegg
    5
    Antall liker
    12
    Sted
    Trondheim
    Hei! Jeg har et problem med en Tandberg TCD330 som jeg ikke klarer Ä finne noe informasjon om pÄ nettet, sÄ da prÞver jeg meg her.

    Jeg fÄr den ikke til Ä spille inn med nok diskant pÄ type 2 bÄnd, uansett hva jeg justerer. Jeg la til slutt merke til at innspillings EQ for bÄde type 1 og 2 er tegnet opp med akkurat samme kurve i service manualen, bare med forskjellig gain. Sjekket dette med oscilloskop ogsÄ, og det samsvarer med manualen.

    Er det noen som har greie pÄ hvorfor den er slik? SÄ vidt jeg forstÄr skal det vÊre mer diskant under innspilling pÄ type 2. Jeg er klar over at det er egne potensiometere for diskant pÄ type 2 men disse kan kun senke diskantnivÄet sammenlignet med normalbÄnd.

    Mvh.
     

    Steinar.Sv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2019
    Innlegg
    2.000
    Antall liker
    4.761
    Torget vurderinger
    1
    Har kun EN kassett med ok lyd, sÄ den fÄr kjÞrt seg hver gang det dukker opp en spiller her.
    Men hva gjÞr vel det, nÄr musikken er superb......
    kms.jpg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Tukle: Har maskinen vÊrt Äpna fÞr? Av en uviten servicemann? Bruk riktig bÄnd til disse, sÄ fÄr du de nivÄer du skal ha..Tandberg kalibrerte med Maxell..PrÞvd en ny XL2? NÄr rensa-/avmagnetiserte du den sist? Noe foresvever meg at det er pÄ tide

     
    Sist redigert:

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    650
    Antall liker
    1.005
    Torget vurderinger
    1
    44 er vel den, som blir omtalt pÄ topp av Denon spillerne. Har 810 og 790R og en M4, men ikke 44, sÄ nÄr annet "mÄ ha" er pÄ plass kan det hende 810 ryker ut til fordel for en DR-M44HX. SkjÞnner egentlig ikke den nesegrus dyrkigen av flat transporten :unsure:
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇮
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.387
    Antall liker
    83.887
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    SkjĂžnner egentlig ikke den nesegrus dyrkigen av flat transporten :unsure:
    Det er jo ikke sÄ mange som har dette, men jeg har aldri likt Denon, uansett apparattype. GÄr i samme bÄs som Fischer, Sanyo, Sherwood, NAD osv.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det er jo ikke sÄ mange som har dette, men jeg har aldri likt Denon, uansett apparattype. GÄr i samme bÄs som Fischer, Sanyo, Sherwood, NAD osv.
    Opinions may vary. For meg er Denon mer i samme bÄs som Sony med sin ES serie, og kanskje Yamaha, Technics og Sansui. Alle disse har jo en del mikkmakk og skrammel pÄ samvittigheten, men felles for dem alle er IMO at de har vist at de kan nÄr de vil.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.837
    Antall liker
    38.558
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    44 er vel den, som blir omtalt pÄ topp av Denon spillerne. Har 810 og 790R og en M4, men ikke 44, sÄ nÄr annet "mÄ ha" er pÄ plass kan det hende 810 ryker ut til fordel for en DR-M44HX. SkjÞnner egentlig ikke den nesegrus dyrkigen av flat transporten :unsure:
    DR-M44HX er virkelig en nydelig spiller :)

    mvh
     

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    803
    Sted
    KlĂžfta
    Torget vurderinger
    1
    Helt greit at de overdrevent drÞye prisene pÄ gode greie standard spillere nÄ er historie.
    Men at ingen gidder Ä hente en nylig servet DRS-610 for 1200 kroner er meg en gÄte.
    Selger (ja det er meg) velger Ă„ gi den til veldedighet fremfor Ă„ dumpe prisen ytterlig.

    Er det selger som har missförstÄtt noe?
    Er det egentlig en drittspiller og ble selger rundlurt da den i fjor ble innhandlet for det dobbelte?
    Hva mener dere dritten er verdt da?

    JĂžrgen.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇮
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.387
    Antall liker
    83.887
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Det er alltid lurt Ä ha egne bilder av objektet som skal selges. Jeg blir alltid litt skeptisk nÄr selger benytter bilder fra nettet i stedet for egne.
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.546
    Antall liker
    3.057
    Torget vurderinger
    2
    Helt greit at de overdrevent drÞye prisene pÄ gode greie standard spillere nÄ er historie.
    Men at ingen gidder Ä hente en nylig servet DRS-610 for 1200 kroner er meg en gÄte.
    Selger (ja det er meg) velger Ă„ gi den til veldedighet fremfor Ă„ dumpe prisen ytterlig.

    Er det selger som har missförstÄtt noe?
    Er det egentlig en drittspiller og ble selger rundlurt da den i fjor ble innhandlet for det dobbelte?
    Hva mener dere dritten er verdt da?

    JĂžrgen.
    Om du var villig til Ă„ sende hadde den helt sikkert vĂŠrt vekk.
     

    gunnarium

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.11.2004
    Innlegg
    129
    Antall liker
    61
    Sted
    Rogaland Bryne
    Torget vurderinger
    3
    Helt greit at de overdrevent drÞye prisene pÄ gode greie standard spillere nÄ er historie.
    Men at ingen gidder Ä hente en nylig servet DRS-610 for 1200 kroner er meg en gÄte.
    Selger (ja det er meg) velger Ă„ gi den til veldedighet fremfor Ă„ dumpe prisen ytterlig.

    Er det selger som har missförstÄtt noe?
    Er det egentlig en drittspiller og ble selger rundlurt da den i fjor ble innhandlet for det dobbelte?
    Hva mener dere dritten er verdt da?

    JĂžrgen.
    Hei, sender du den sÄ kjÞper jeg?
     

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    803
    Sted
    KlĂžfta
    Torget vurderinger
    1
    Det er alltid lurt Ä ha egne bilder av objektet som skal selges. Jeg blir alltid litt skeptisk nÄr selger benytter bilder fra nettet i stedet for egne.
    Har solgt sÄ mye pÄ FINN at jeg glemmer at rartinger ikke blir med til andre siter.
    Du har fullstendig rett sÄ klart!
     

    Tukle

    Medlem
    Ble medlem
    30.05.2022
    Innlegg
    5
    Antall liker
    12
    Sted
    Trondheim
    @Auditor Han jeg kjÞpte den av sa den hadde vÊrt pÄ service men det viste seg Ä vÊre lenge siden. Ustabil bÄndfÞring, den spiste og dolby virket sporadisk. Ingen som driver med service her i Trondheim (?) sÄ jeg har gjort fÞlgende: Byttet drivreim, pressvalser, smÞring, tantalum-kondensatorer og eletrolytter. Tatt opp spolemotorer for Ä rense bÞrstene da disse lugget veldig mye, og justert alt mekanisk. Dolby problemet var en 10”F tant som hadde begynt Ä oscillere.

    Elektrisk har jeg justert for BASF hva type 1 angÄr da jeg hadde en ny en liggende, men normalt bruker jeg Maxell som anbefalt. Jeg har en XLII jeg prÞver med ja.

    Selv om jeg ikke er fagmann er jeg veldig fornÞyd med hva jeg har fÄtt til sÄ langt. Beste jeg har fÄtt til pÄ t1 m. dolby, og jeg er ganske kresen pÄ dette. Alt er kryss-sjekket med en Denon DRM-800 som er mest stabile maskina jeg har mekanisk sett. Jeg bruker ogsÄ noe skreddersydd software jeg har laget til Ä sjekke dette, bl.a. frekvensrespons, nivÄer og azimuth. Burde vel egentlig laget en trÄd/post for det, har sÄvidt postet pÄ tapeheads...

    Diskant pÄ T2 er det eneste problemet som stÄr igjen, og jeg skjÞnner ikke hvorfor det skal vÊre identiske EQ kurver under innspilling for 1/2 men forskjellige pÄ avspilling, det gir jo ikke rett frekvensrespons? Ser pÄ krets-skjemaet at det brukes identiske kondensatorer for begge typer. Det er ikke slik i andre spillere jeg har sett pÄ. SÄ jeg vurderer Ä endre dette til noe ved Ä koble vekk C101 og C201 slik at diskanten blir hÞyere. I f.eks. 3014 er det forskjellige kondensatorer, 10 og 15 nF.
     

    L_I_

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.11.2017
    Innlegg
    136
    Antall liker
    202
    Torget vurderinger
    2
    44 er vel den, som blir omtalt pÄ topp av Denon spillerne. Har 810 og 790R og en M4, men ikke 44, sÄ nÄr annet "mÄ ha" er pÄ plass kan det hende 810 ryker ut til fordel for en DR-M44HX. SkjÞnner egentlig ikke den nesegrus dyrkigen av flat transporten :unsure:
    Noen her som kjenner til hvor lillebror DR-M24HX ligger i ytelseshierarkiet? Jeg er i hvertfall overrasket over opptakene den gjĂžr. Og jeg syns ogsĂ„ det er gĂžy Ă„ kalibrere selv. 🙂
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Ser ut til du er mer fagmand enn jeg da! Det du skriver om EQ kurver vet jeg egentlig lite om, men det er korrekt at med Tandberg er det, sÄvidt jeg vet, med 300 og 400 serien vanskeligt, om ikke umuligt at lÞfte diskant, og det er sÄnn at de spiller bedre med type I fremfor type II bÄnd faktisk. Man kan justere frekvensgangen sÄ den matcher kilden 100% men du kan ikke lÞfte diskant mye, ikke pÄ min 440A hvertfald. Kan jo vÊre noen komponenter mÄ byttes, vet ikke, hadde den til service og ikke noe Ä bemerke der. Om man bruker hvit stÞy ved -20db vil man se at frekvensgangen er helt lik kilden ved bÄde type I og II bÄnd men type II vil kanskje lyde litt "dempet" i diskant i forhold til type I. Jeg bruker ikke Dolby.
    Nu har jeg ikke prÞvd sÄ mange bÄnd, bruker mest TDK DS-X type I og Basf CS II type II, en av dagene her kan jeg kanskje prÞve et TDK type II...men jeg garanterer nesten jeg ikke vil merke forskjell.
    Bilder er kilde, hvit stĂžy -6db, og kalibrering Basf CSII.

    @Auditor Han jeg kjÞpte den av sa den hadde vÊrt pÄ service men det viste seg Ä vÊre lenge siden. Ustabil bÄndfÞring, den spiste og dolby virket sporadisk. Ingen som driver med service her i Trondheim (?) sÄ jeg har gjort fÞlgende: Byttet drivreim, pressvalser, smÞring, tantalum-kondensatorer og eletrolytter. Tatt opp spolemotorer for Ä rense bÞrstene da disse lugget veldig mye, og justert alt mekanisk. Dolby problemet var en 10”F tant som hadde begynt Ä oscillere.

    Elektrisk har jeg justert for BASF hva type 1 angÄr da jeg hadde en ny en liggende, men normalt bruker jeg Maxell som anbefalt. Jeg har en XLII jeg prÞver med ja.

    Selv om jeg ikke er fagmann er jeg veldig fornÞyd med hva jeg har fÄtt til sÄ langt. Beste jeg har fÄtt til pÄ t1 m. dolby, og jeg er ganske kresen pÄ dette. Alt er kryss-sjekket med en Denon DRM-800 som er mest stabile maskina jeg har mekanisk sett. Jeg bruker ogsÄ noe skreddersydd software jeg har laget til Ä sjekke dette, bl.a. frekvensrespons, nivÄer og azimuth. Burde vel egentlig laget en trÄd/post for det, har sÄvidt postet pÄ tapeheads...

    Diskant pÄ T2 er det eneste problemet som stÄr igjen, og jeg skjÞnner ikke hvorfor det skal vÊre identiske EQ kurver under innspilling for 1/2 men forskjellige pÄ avspilling, det gir jo ikke rett frekvensrespons? Ser pÄ krets-skjemaet at det brukes identiske kondensatorer for begge typer. Det er ikke slik i andre spillere jeg har sett pÄ. SÄ jeg vurderer Ä endre dette til noe ved Ä koble vekk C101 og C201 slik at diskanten blir hÞyere. I f.eks. 3014 er det forskjellige kondensatorer, 10 og 15 nF.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    slemmo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2021
    Innlegg
    266
    Antall liker
    559
    Sted
    Eidsvoll Verk
    Hvis noen har tips til effektforsterker sÄ kjÞr pÄ, synes utvalget av nye effektforsterkere under 10k var labert i norske nettbutikker. Skal drive et par System Audio 1250.
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.546
    Antall liker
    3.057
    Torget vurderinger
    2
    Hvis noen har tips til effektforsterker sÄ kjÞr pÄ, synes utvalget av nye effektforsterkere under 10k var labert i norske nettbutikker. Skal drive et par System Audio 1250.
    Kanskje sjekke ut om Hifi&Vinyl har noe spennende pÄ lager.
    Mvh
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇮
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.387
    Antall liker
    83.887
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Hvis noen har tips til effektforsterker sÄ kjÞr pÄ, synes utvalget av nye effektforsterkere under 10k var labert i norske nettbutikker. Skal drive et par System Audio 1250.
    Det mest naturlige er Ă„ finne effekttrinnet som er laget akkurat for denne preampen. Den heter Technics SE-M100 og ser slik ut

    E71C4440-D55B-4518-AC94-665632272378.jpeg
    87344F40-2EEB-435F-9D8C-26473E77752F.jpeg
     

    jifbaderom

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2022
    Innlegg
    1.327
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Stavanger
    Vant budrunde pÄ denne, til en helt fornuftig pris, er egentlig overrasket over at den gikk sÄ lett, ikke sÄ ofte man finner forsterkere med 3 tape monitor looper, og det er fÞrste gang jeg ser denne med 220 volt. :) Technics SU-A40 Stereo Control Pre Amplifier | eBay
    sony har mange regner du med dem med tape, dat og video Ă„ ikke bare tape1,2og3. har en liten reciver med 3 loop og rec out
     
  • Laster inn


DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

  • Laster inn

Topp Bunn