Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • slemmo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2021
    Innlegg
    266
    Antall liker
    559
    Sted
    Eidsvoll Verk
    sony har mange regner du med dem med tape, dat og video å ikke bare tape1,2og3. har en liten reciver med 3 loop og rec out
    Akkurat hvor mange som faktisk har monitoring på alle loopene vet jeg ikke, men når jeg googlet så var det ikke så kjempemange med 3 i alle fall, men akkurat denne er jo litt artig siden loop 3 kan velges inn og ut, så jeg tenker å ha EQ på den, også kan jeg ha en tape selector på hver av tape 1 og 2, og 3 hoders deck hvor jeg vil.

    @TT. Har kikket litt på den og den er jo lekker, men akkurat effektforsterker kan jeg også tenke meg noe nytt, jo mere gammelt utstyr, jo større kilde for feil 😬
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    jifbaderom

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2022
    Innlegg
    1.265
    Antall liker
    1.189
    Sted
    Stavanger
    Akkurat hvor mange som faktisk har monitoring på alle loopene vet jeg ikke, men når jeg googlet så var det ikke så kjempemange med 3 i alle fall, men akkurat denne er jo litt artig siden loop 3 kan velges inn og ut, så jeg tenker å ha EQ på den, også kan jeg ha en tape selector på hver av tape 1 og 2, og 3 hoders deck hvor jeg vil.

    @TT. Har kikket litt på den og den er jo lekker, men akkurat effektforsterker kan jeg også tenke meg noe nytt, jo mere gammelt utstyr, jo større kilde for feil 😬
    kanskje jeg missforstår deg. lik min⬇
    bruker den til joggle mellom 2 båndspillere og 1 kassettspiller. Y på ene av utgangene så jeg får 1 i hovedforsterker og båndspiller nr2.
    har et sett små høyttalere på den og et sett hodetelefoner. finnes ikke bedre måte for meg å monitorere. helt uavhengig hva andre forsterkere gjør.
    fikk den med på kjøpet med en sony es 5disc karusell for 1700kr. billig. den cd-spilleren har display større en surroundforsterkeren og fjernkontroll med mere knapper en surroundforsterkeren 😁
    IMG_20190908_172214~2.jpg
     

    jifbaderom

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2022
    Innlegg
    1.265
    Antall liker
    1.189
    Sted
    Stavanger
    niels,
    hva mener du med monitor?

    69variant,
    mja, kombinerer dem ikke på apparatene. tape1 til en kassettspiller, tape2 til en annen, kassettspiller/bånd.
    dender må ha Rec Out, så da setter du den på hva du vil ta op fra.
    har en ikke Rec Out, må en ikke skifte inngangsvelger mens en tar opp. forsterkere uten må du ha på phono, aux osv. tar du opp fra det.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.314
    Antall liker
    83.358
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Jeg fikk endelig prøvd denne kassettsletteren og den var jammen effektiv. I det ene øyeblikket spilte jeg musikk fra båndet, det neste var det absolutt ingenting. Helt stille 😱
    F2B5502A-34CC-4906-99A3-E533338C6A1A.jpeg
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.314
    Antall liker
    83.358
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Jeg kjøpte reimer til min Luxman 18/5 på ebay, men selger har ikke sendt eller svarer på PM, så da lurer jeg på om det finnes andre steder å bestille reimer, som faktisk leverer.
     

    Tukle

    Medlem
    Ble medlem
    30.05.2022
    Innlegg
    5
    Antall liker
    12
    Sted
    Trondheim
    @niels Takker for at du la ved de to grafene, de er fra en 440A? Ser på krets-skjemaet at de to har forskjellige tilbakekoblinger for I/II. Det gir i såfall mening at den jeg har kan være kjent for å ha mindre diskant da :p.

    Men nå har jeg hatt min på arbeidsbenken i helga, og kobla vekk (kortsluttet) de to kondensatorene. Det ga et skikkelig løft i diskanten, og jeg har kunnet skru type II bias potensiometeret omtrent helt på maks. Jeg har spilt inn et par XLII med noe som har mye diskant, og det høres betydelig bedre ut nå etter min mening
    🥳.

    Legger ved et par bilder, et frekvens-sveip før og et etter. På bilde 2 har jeg også gått igjennom alle målingene til høyre i bildet. Frekvensgangen bør riktignok tas med en klype salt pga feil med linjeinngangen på PCn min, den dabber av før den skal ved ca 17 kHz så alt over det er det bare å se bort i fra.

    Mistenker også at noe av problemene kan komme av slitasje på lydhodene, avspillingshodet har en ganske dyp kant i seg. Men den spiller jo bra likevel nå. Ser også ut til at den går litt for fort i forhold til DRM-800 maskina mi, men det er jo ikke justerbart.
     

    Vedlegg

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.314
    Antall liker
    83.358
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Jeg kjøpte reimer til min Luxman 18/5 på ebay, men selger har ikke sendt eller svarer på PM, så da lurer jeg på om det finnes andre steder å bestille reimer, som faktisk leverer.
    Endelig ankom reimen til Luxmanen fra USA, så da er problemet løst. Venter på flere deler, så skifte av reim blir først utført når disse kommer. Det holder med å ha spilleren på benken en gang.
    E7B40F55-7A56-47D0-81E6-F0F5247F7D6F.jpeg
     

    Tukle

    Medlem
    Ble medlem
    30.05.2022
    Innlegg
    5
    Antall liker
    12
    Sted
    Trondheim
    Noen her som har bestilt fra Recording The Masters (RTM) og har greie på hvordan det går med moms og toll?

    Når jeg legger til en vare i kurven kommer den opp med en VAT som ikke ser ut til å stemme med norsk moms. Det ser ut som at jeg risikerer å måtte betale både fransk og norsk moms, og få tollgebyr slengt i trynet i tillegg :cry:. Jeg skulle gjerne prøvd noen nye bånd, men ikke hvis det ender opp med å koste over det dobbelte av hva det er verdt.
     

    afen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    227
    Antall liker
    715
    Da har postmannen vært innom med mer kuriosa, denne gangen Fuji produsert i Vest-Tyskland!
    1655132838049.jpeg

    En på Tapeheads sier at det er BASF Ferro Maxima I i forkledning, og det er da en god kassett!
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Fordi modellene tiltenkt salg i Europa en tid ble produsert nettopp der. Men står det Made in Japan på, betyr det produksjon hos Sony. Deretter var det SKC som tok den Fuji-jobben. Felles for dem alle , er at de er oppsiktsvekkende gode👍 Og lettere å få til enn både Sony og Emtec..Fuji er og blir imo kraftig undervurdert.
     
    Sist redigert:

    69Variant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2021
    Innlegg
    263
    Antall liker
    594
    Sted
    Ørland
    Torget vurderinger
    2
    Hvor fikk du tak i dette? Skulle hatt meg nye pressvalser til min TC-K790ES.
    De er kjøpt på Yahoo i Japan. Det vanskeligste for meg er å klare å søke de opp, også tar jo frakten 3 måneder i stedet for trer dager når ikke ems er oppe å går.
    Det kryr av slike spillere i Japan så hadde man klart å finne en radio reparatør der så vil jeg tro han hadde kunne hjulpet med deler.
     

    teafortwo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2008
    Innlegg
    175
    Antall liker
    65
    Torget vurderinger
    4
    Reimer til Nikko kassettspiller

    Har en Nikko Nd-790 spiller jeg tenkte å få testet for moro skyld. Det må det reimskifte til. Skal være fire reimer på denne, en flat og tre tynne kvadratiske. To av de var mer eller mindre blitt myke rester, de to andre er for slakke.
    Finner lite info om denne spilleren, ikke noe og fant kun et sted som solgte reimer, en tysk selger på ebay, litt over 300 kr for settet med reimer. Estimert leveringstid ca 4 uker.
    Noen som har alternative steder for reimkjøp?
    Er egentlig en stund siden nå, men reimene ble skiftet og spilleren fungerer som den skal. Synes faktisk det var bra kvalitet på avspilling denne til sikkert å være en relativt rimelig spiller.
     

    Vedlegg

    Idar E

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2018
    Innlegg
    476
    Antall liker
    1.214
    Sted
    Fræna
    Torget vurderinger
    1
    Tøff spiller! Stilig med vertikale nivå LED - Ser de kommer i sort også, men denne synes jeg tar seg best ut i sølv (y)
    Grattis med reparert apparat!
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    slemmo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2021
    Innlegg
    266
    Antall liker
    559
    Sted
    Eidsvoll Verk
    Årets tullekjøp er unnagjort og jeg har kjøpt meg kassettspiller med hjul, siden bilprat ikke er så populært så får vi holde det kassettrelatert :D
    Det sitter en Grundig spiller i bilen og originale integrerte høytalere og lyden er ikke spesielt bra, tenkte da å bytte ut dette med noe tidsriktig med bedre lydkvalitet. Høyttalere finner jeg noe som er nytt og bra, men er det noen som har tips til en bra bilstereoenhet?

    IMG_20220614_201515.jpg 370_1118112832.jpg
     

    Idar E

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2018
    Innlegg
    476
    Antall liker
    1.214
    Sted
    Fræna
    Torget vurderinger
    1
    Årets tullekjøp er unnagjort og jeg har kjøpt meg kassettspiller med hjul, siden bilprat ikke er så populært så får vi holde det kassettrelatert :D
    Det sitter en Grundig spiller i bilen og originale integrerte høytalere og lyden er ikke spesielt bra, tenkte da å bytte ut dette med noe tidsriktig med bedre lydkvalitet. Høyttalere finner jeg noe som er nytt og bra, men er det noen som har tips til en bra bilstereoenhet?

    Vis vedlegget 826120 Vis vedlegget 826121
    Grattis med fin 'Mazdang'! 🤩 - ser hel og pen ut (y) - skilter er på, det lover bra 😁

    Denne spilleren ser fin ut, hvis du vurderer ebay:

    Sony xr-6430 youngtimer radio cassette. Full logic. AMS. serviced & tested 100%. | eBay
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Vurderer faktisk nå å lage en mixtape her. For å skille ut demos og spesialer fra mitt nyeste Elton John jubileumssett. Som var i butikk 10.06.22. MADMAN ACROSS THE WATER består originalt av kun ni spor, men den er nå femti år. Så det største CD-settet har 28.Hentet fra arkivene til Rocket og EMI. Om jeg lager den, vil det bli brukt Emtec type 2, all den tid at jeg allerede har originalen, både på 1998 Mercury remaster, digitalt og utvidet sett. XGen min spares, enn så lenge til kommende oppgave..Håper å se samme type sett basert på neste studioalbum- Honky Chateau - senere i år. Mannen var tross alt særdeles aktiv i den perioden, og laga seks studioalbum mellom 1969 og 1973. MATW konkluderer samarbeidet med Gus Dudgeon og Paul Buckmaster. Det er også første gang Davey Johnstone dukker opp- fast medlem av bandet siden `72. Og i den siste tid Musical Director for EJ, med over fem tusen konserter på blokka. Så fin som førtiårsutgaven av GYBR er (2013) , lurer jeg ærlig talt litt ekstra på hva de har i ermet for den i 2023..❤
     
    Sist redigert:

    afen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    227
    Antall liker
    715
    Vurderer faktisk nå å lage en mixtape her. For å skille ut demos og spesialer fra mitt nyeste Elton John jubileumssett. Som var i butikk 10.06.22. MADMAN ACROSS THE WATER består originalt av kun ni spor, men den er nå femti år. Så det største CD-settet har 28.Hentet fra arkivene til Rocket og EMI. Om jeg lager den, vil det bli brukt Emtec type 2, all den tid at jeg allerede har originalen, både på 1998 Mercury remaster, digitalt og utvidet sett. XGen min spares, enn så lenge til kommende oppgave..Håper å se samme type sett basert på neste studioalbum- Honky Chateau - senere i år. Mannen var tross alt særdeles aktiv i den perioden, og laga seks studioalbum mellom 1969 og 1973. MATW konkluderer samarbeidet med Gus Dudgeon og Paul Buckmaster. Det er også første gang Davey Johnstone dukker opp- fast medlem av bandet siden `72. Og i den siste tid Musical Director for EJ, med over fem tusen konserter på blokka. Så fin som førtiårsutgaven av GYBR er (2013) , lurer jeg ærlig talt litt ekstra på hva de har i ermet for den i 2023..❤
    1655364720082.png
     

    Idar E

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2018
    Innlegg
    476
    Antall liker
    1.214
    Sted
    Fræna
    Torget vurderinger
    1
    JEG ELSKER DERE ALLE SAMMEN!

    Ha en fin torsdag 😄

    Innlegg med Mazda og Elton får opp stemninga for min del 😃

    @Auditor - spent på å høre hva du legger på mixtapen din - 👍
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Idar E: Finn tracklist på det største settet, trekk fra de første ni…👍
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn