Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • RDNZL

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2008
    Innlegg
    721
    Antall liker
    2.047
    Torget vurderinger
    13
    Noen som prøvd ad F990?
    99EB132B-F4AF-4CF1-98B6-C3C1883C10CD.jpeg
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    650
    Antall liker
    1.005
    Torget vurderinger
    1
    Har en defekt F660. Har lest en god del om denne serien. Heller ut fra det svakt til at 770 er bedre enn 990. Men uansett blir de sagt å være ei utfordring å reparere. Men bra når de er bra!
     

    FroBe

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.08.2014
    Innlegg
    89
    Antall liker
    146
    Sted
    Ryfylke
    Jeg har lett litt etter F770 for samlingen, men har ikke funnet til en lav nok pris til at jeg ville plassere den på hylla.
    Kanskje jeg er gammeldags, men jeg foretrekker at volumkontroller skal være mekaniske istedenfor knapper, derfor har ikke F990 fristet så mye.

    Jeg har en F660 som fungerer. Den er neppe like god som ny, og siden den ville stukket seg litt ut fra anleggene mine er den plassert på hylla.
    Husker jeg gjorde noen gode opptak på en F330 jeg hadde tilgang til på 80-tallet.

    Du finner disse spillerne i brosjyrene både i 1983 og 84:
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.951
    Antall liker
    1.286
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Hmm, disse Aiwa, AD-F770 og 990 er gode spillere men helt fryktelig totalt katastrofe å jobbe med om man f.eks. skal skifte belter!
     

    RDNZL

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2008
    Innlegg
    721
    Antall liker
    2.047
    Torget vurderinger
    13
    Hmm, disse Aiwa, AD-F770 og 990 er gode spillere men helt fryktelig totalt katastrofe å jobbe med om man f.eks. skal skifte belter!
    Tusen takk Niels og til de andre som postet Svar her inne. Takknemlig for det, og om jeg skulle kjøpe, vil det bli en som er ferdig restaurert og som fungerer godt😊👍
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    491
    Her henger ikke de logiske slutningene din på greip synes jeg. Folk her på forumet kommer nok til å fortsette å diskutere pris og verdi på objekter som trekkes fram, om man liker det eller ikke. Som selger så må man lære seg å leve med at folk vil ta stilling til prisene på det man selger, og man må tåle å høre at noen synes det man selger er for dyrt. Eller for billig for den saks skyld.
    Ja, selvfølgelig logikken er enkel. Alle vil kjøpe billig og selge dyrt. Men hvorfor ikke bare være ærlig om det istedenfor å klage på prisene og fremstå som en hykler?
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.623
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Sunndalsøra
    Har vært opptatt av bilstereo med kasettespiller i det siste 🙂


    Panasonic Bilstereo.jpg

    Har byttet ut den gamle EQ på den gamle 79 mod. Dodgen med en parametrisk EQ. Og det ble store lydforbedringer. Har en Panasonic hoveddel med kassettespiller og CD-skifter fra slutten av 80-tallet. Denne Panasonic'en har aldri sviktet, og fungerer like godt i dag. Med den beste elektronikk og høyttalere fra JBL usynlig montert, er kassettmediet fremragende lydmessig m. denne komboen. Selv med Chrome båndType II, så er det tilstekkelig. Med Sony's ''ekte'' metallbånd, så ligger det ikke etter CD eller annen digital format! Eneste avvik er midtkonsollen som jeg bygget i min spede ungdom.
     
    Sist redigert:

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    Ja, selvfølgelig logikken er enkel. Alle vil kjøpe billig og selge dyrt. Men hvorfor ikke bare være ærlig om det istedenfor å klage på prisene og fremstå som en hykler?
    Et eksempel på en hykler er en som klager over at noen legger ut en drs-610 for 3900 kr, når han selv ville lagt den ut for samme eller høyere pris dersom han hadde eid en. Det er ingen som har bidratt her i diskusjonen om den aktuelle spilleren som har gitt noe signal om de ville lagt den ut for den prisen. Din påstand om at flere her inne er hyklere er helt urimelig.
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    Har vært opptatt av bilstereo med kasettespiller i det siste 🙂


    Vis vedlegget 759833
    Har byttet ut den gamle EQ på den gamle 79 mod. Dodgen med en parametrisk EQ. Og det ble store lydforbedringer. Har en Panasonic hoveddel med kassettespiller og CD-skifter fra slutten av 80-tallet. Denne Panasonic'en har aldri sviktet, og fungerer like godt i dag. Med den beste elektronikk og høyttalere fra JBL usynlig montert, er kassettmediet fremragende lydmessig m. denne komboen. Selv med Chrome båndType II, så er det tilstekkelig. Med Sony's ''ekte'' metallbånd, så ligger det ikke etter CD eller annen digital format! Eneste avvik er midtkonsollen som jeg bygget i min spede ungdom.
    jeg har ei eske ny sanyo spiller som venter på montering selv:) skal ha den i t3 camper'n bare ikke fått ut finger'n enda. har forsåvidt kassettspiller i min new bettle og fra år 2000. fabrikkmontert. bilen har stått mer eller midre i år så nå vet jeg ikke. skal snart på veien igjen nå . sa finner ut tilstand da. etter 21 år uten service er det vel på tide der snart... men funka i fjor :)
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    491
    Et eksempel på en hykler er en som klager over at noen legger ut en drs-610 for 3900 kr, når han selv ville lagt den ut for samme eller høyere pris dersom han hadde eid en. Det er ingen som har bidratt her i diskusjonen om den aktuelle spilleren som har gitt noe signal om de ville lagt den ut for den prisen. Din påstand om at flere her inne er hyklere er helt urimelig.
    Da bør du åpne øynene. Det er ganske åpenbart at de fleste her kjøper billig og selger dyrt eller "rett pris" som noen kaller det. Det er jo grunnlaget for diskusjonen! 😉 Det er jo ikke noe galt i det, men det fremstår som hyklersk å klage på prisene fordi man leter etter en billig spiller så man kan gjøre et godt kjøp.
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    Da bør du åpne øynene. Det er ganske åpenbart at de fleste her kjøper billig og selger dyrt eller "rett pris" som noen kaller det. Det er jo grunnlaget for diskusjonen! 😉 Det er jo ikke noe galt i det, men det fremstår som hyklersk å klage på prisene fordi man leter etter en billig spiller så man kan gjøre et godt kjøp.
    Du står fritt til å mene det du vil. Er det noe mer du ønsker å få ut av systemet før denne svært lite konstruktive debatten legges død, eller er du klar til å gå tilbake til å skrive om kassetter og kassettspillere?
     

    afen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    227
    Antall liker
    715
    Da bør du åpne øynene. Det er ganske åpenbart at de fleste her kjøper billig og selger dyrt eller "rett pris" som noen kaller det. Det er jo grunnlaget for diskusjonen! 😉 Det er jo ikke noe galt i det, men det fremstår som hyklersk å klage på prisene fordi man leter etter en billig spiller så man kan gjøre et godt kjøp.
    Er det da også hyklersk å påpeke at en selger kanskje bør justere prisantydningen når ting ligger usolgt på finn i årevis?
    Er det da også hyklersk å påpeke at man kan få kjøpt samme spiller, i samme stand, til en tredjedel av prisen i utlandet, selv når man regner med moms og frakt?
    Er det da også hyklersk å påpeke den helt absurde tanken om å regne _inflasjon_ inn i prisantydningen når man skal selge en spiller?
    Er det da også hyklersk å påpeke at selv om _du_ mener at en spiller er verdt x antall kroner så ligger beviset _kun_ i salgsprisen?

    Hadde du sendt melding til en som selger en billig spiller på finn og sagt "Jeg kjøper den, men siden spilleren er sjelden så vil jeg heller betale det jeg mener den er verdt?"
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.252
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg tror ikke at de som henger i denne tråden kjøper billig og selger dyrt, sannheten er nok heller den at vi kjøper langt flere enn vi selger, og at de vi selger selges med tap i økonomisk forstand. Men gleden man har hatt underveis kan ikke måles i kroner og øre. Spekulanter har jeg ikke noe til overs for, de har ikke interesse for kassetter eller spillere men interessen er penger. Noe så kjedelig og hjernedøtt. La oss nerde videre uten tanke på profitt.....
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    jeg er en av de som har kjøpt mye men ikke solgt en dritt.:) nå har jeg nytt idler til kd a66 kom i posten i dag:p to do lista begynner og bli lang..
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    Det er litt problematisk det at dersom man først synes kassettspillere er gøy, så finnes det plutselig ganske mange kassettspillere som er kule.
    Jeg prøver for alt i verden å holde meg til det jeg har, men kommer jeg over en NAD6300 eller Bc9000 kommer jeg ikke til å klare å la vær.
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    491
    Er det da også hyklersk å påpeke at en selger kanskje bør justere prisantydningen når ting ligger usolgt på finn i årevis?

    Men, det er vel ikke ditt ansvar å påpeke dette?! Er du en slags prispoliti? Bare gi et bud du mener er riktig pris.

    Er det da også hyklersk å påpeke at man kan få kjøpt samme spiller, i samme stand, til en tredjedel av prisen i utlandet, selv når man regner med moms og frakt?

    Ikke hyklersk, men unødvendig. Da kjøper du fra utlandet! Hva er problemet? Jeg skjønner ikke hvordan dette kan være en problemstilling??

    Er det da også hyklersk å påpeke den helt absurde tanken om å regne _inflasjon_ inn i prisantydningen når man skal selge en spiller?

    Like absurd som å sammenligne pris i andre land.
    Spørsmålet er hvor mye et deck hadde kostet om ble solgt nye i dag, jeg synes det er interessant.

    Er det da også hyklersk å påpeke at selv om _du_ mener at en spiller er verdt x antall kroner så ligger beviset _kun_ i salgsprisen?

    Enig 👍😊

    Hadde du sendt melding til en som selger en billig spiller på finn og sagt "Jeg kjøper den, men siden spilleren er sjelden så vil jeg heller betale det jeg mener den er verdt"

    Nei, men jeg innrømmer det 😉
     

    afen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    227
    Antall liker
    715
    Men da er det vel heller ingen hyklere "rundt bordet" her? Du kan gjerne synes det er unødvendig å diskutere pris slik som enkelte gjør her, men hyklersk er det ikke.
     

    Snacky

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    273
    Antall liker
    554
    Sted
    Østlandet
    Ref. "hyklerdebatten"; den var totalt uinteressant og fullstendig unyttig. Dette er et forum for å dele erfaringer og meninger om kassettspillere og kassetter, i kraft av at all deling av informasjon i utgangspunktet er verdifull. I så måte er ALLE delte erfaringer og meninger verdifulle, bortsett fra de som i realiteten får en til å MISTE LYSTEN til å fortsette å dele slike erfaringer og meninger, slik f. eks. "hyklerdebatten" er ekstremt godt egnet til å forårsake..

    La oss SLUTTE med det :)

    PS: Jeg er forresten fortsatt drithappy (og føler fortsatt null kassett-skam) med at jeg fikk kjøpt et meget flott (viste det seg) Nakamichi Cassette Deck 1 til den sannsynligvis laveste prisen på aldri så lenge. Det blir også veldig lenge til neste gang en slik mulighet oppstår. Ved hjelp av dette og andre lignende forum, hadde jeg klart å skaffe meg den nødvendige "ekspertisen" som direkte bidro til at jeg faktisk kunne identifisere at dette var en helt unik mulighet. Det er VERDT noe. Det er nyttig. Det gir hobbyen min en ekstra dimensjon som medfører ualminnelige mengder økt glede over den. Tusen takk til dette (og andre) forumet. Det er GULL VERDT (og da ikke kun økonomisk selvsagt).


    Snacky
     

    Snacky

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    273
    Antall liker
    554
    Sted
    Østlandet
    Uten tvil, og det er ikke det jeg mener å diskutere her. Og det kan være at akkurat det at det er en 1982 årgang gjør mine argumenter ugyldig for alt jeg vet, for jeg har ikke noe problem med å se at man vil samle på ting etc og er akkurat 1982 årgangen og der omkring hønsetenner stiller det seg annerledes. Men når jeg har kjøpte noen hundre AD(X) AD1, og AR(X) og vært veldig langt unna en slik stykkpris klarer jeg ikke fri meg for tanken for at det ikke henger på greip. Men ingen av de har altså vært i den aldersgruppen. Et kjapt overslag tilsier at dette er den ADX jeg har kjøpt flest av. Ja, jeg burde definitivt tørket støv først og valgt et mer egnet sted for bilder, men det måtte gå fort i en Teams-veksling.
    Ref. min nyanskaffelse på kassettdeck-fronten har jeg nå bestilt følgende:

    4 stk. TDK AD60 (to av dem fra 1988 og to stk. av en senere versjon, 91-92 tror jeg, alle fra EU). Pris: noe i overkant av 60kr stykket.
    38 stk. TDK D90 (14 stk. 1995-versjonen og 24 stk. 1998/2002-versjonen, alle fra USA). Pris: Snitt litt over 25kr stykket.

    EDIT: Prisene er inkl. frakt, moms og importomkostninger (kjøpt på eBay etter å ha gått gjennom så og si alt som lå ute av TDK-kassetter) :)
    De fleste AD-kassettene som lå der, var priset fom det dobbelte av prisen jeg kjøpte til, så jeg er glad jeg fikk tak i de få jeg endte opp med å kjøpe.


    Mener dette må være veldig greie priser. Noen andre som har erfaringer med spesielt TDK AD og/eller prisene på begge?

    Nå har jeg iallefall kjøpt nok for en (liten) stund :)


    Snacky
     
    Sist redigert:

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    650
    Antall liker
    1.005
    Torget vurderinger
    1
    Vel, hykler debatten er bortkastet. Men diskusjon av pris og dokumentasjon av hva noe faktisk går for burde være av interesse her. Faktiske salgspriser har på veldig mye av kassett spillere 3 til 4 doblet seg siden jeg startet manien min for 8 -9 år siden. Hvis jeg skal kjøpe noe jeg mener bør inn i samlingen vil jeg gjerne vite ca hva jeg må regne med å betale, slik at pensjonen kan strekke til om noe tid. Eller jeg kan selge noe til en for meg god markedspris og kjøpe det litt før.
    Jeg hjalp en kar med å sette i stand en ZX-7. Forståelsen min var at den skulle han behold. Pøh. Den havna på finn til 17000,- og er visst solgt:oops: Solgte en selv for 9 for 1,5 år siden og syntes det var en høy pris, men hadde beholdt ellers. Topp kassettspillere er visst bedre enn penger i banken for tiden. Plutselig kan imidlertid bunn dette ut av markedet. Da har jeg nok tapt noen 100 ;)
    Som dere nok absolutt forstår: Samledille. Men jeg bruker da også og det jeg har vil jeg gjerne ha istand.
    Pioneer CT-A9 liger det en av på nett nå. Har A9X og A7X, men om det var mulig å gi bud og den A9en ikke alt var så pass dyr HM?
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    491
    Ref. "hyklerdebatten"; den var totalt uinteressant og fullstendig unyttig. Dette er et forum for å dele erfaringer og meninger om kassettspillere og kassetter, i kraft av at all deling av informasjon i utgangspunktet er verdifull. I så måte er ALLE delte erfaringer og meninger verdifulle, bortsett fra de som i realiteten får en til å MISTE LYSTEN til å fortsette å dele slike erfaringer og meninger, slik f. eks. "hyklerdebatten" er ekstremt godt egnet til å forårsake..

    La oss SLUTTE med det :)

    PS: Jeg er forresten fortsatt drithappy (og føler fortsatt null kassett-skam) med at jeg fikk kjøpt et meget flott (viste det seg) Nakamichi Cassette Deck 1 til den sannsynligvis laveste prisen på aldri så lenge. Det blir også veldig lenge til neste gang en slik mulighet oppstår. Ved hjelp av dette og andre lignende forum, hadde jeg klart å skaffe meg den nødvendige "ekspertisen" som direkte bidro til at jeg faktisk kunne identifisere at dette var en helt unik mulighet. Det er VERDT noe. Det er nyttig. Det gir hobbyen min en ekstra dimensjon som medfører ualminnelige mengder økt glede over den. Tusen takk til dette (og andre) forumet. Det er GULL VERDT (og da ikke kun økonomisk selvsagt).


    Snacky
    Er overasket over at du føler deg truffet? Den var ikke ment til deg og debatten startet egentlig lenge før du kjøpte. Det ble da litt høy temperatur fordi enkelte ikke tåler at diskusjonen beveger seg ut av "boksen" sin. Så moderator måtte jobbe litt 😄. Jeg skal la det ligge nå, men poenget mitt er at hvis man leter etter ett godt kjøp så gjør man som du gjorde!👍 Ikke sutre over selgere som legger seg i øverste prissjiktet fordi man er fornærmet over at man ikke får gjort er godt kjøp på det produktet man ønsker seg. Her må man bare være tålmodig og reise rundt å lete 👍🙂
     

    Snacky

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    273
    Antall liker
    554
    Sted
    Østlandet
    Er overasket over at du føler deg truffet? Den var ikke ment til deg og debatten startet egentlig lenge før du kjøpte. Det ble da litt høy temperatur fordi enkelte ikke tåler at diskusjonen beveger seg ut av "boksen" sin. Så moderator måtte jobbe litt 😄. Jeg skal la det ligge nå, men poenget mitt er at hvis man leter etter ett godt kjøp så gjør man som du gjorde!👍 Ikke sutre over selgere som legger seg i øverste prissjiktet fordi man er fornærmet over at man ikke får gjort er godt kjøp på det produktet man ønsker seg. Her må man bare være tålmodig og reise rundt å lete 👍🙂
    Hehe, jeg følte meg ikke direkte truffet (slikt tåler jeg da evt. fint i tilfelle; og, du er jo en, for meg, vilkårlig og ukjent "person på nettet", som jeg derfor selvsagt ikke lar meg "krenke" av). Som du selv indikerer, så blir sånne "debatter" svært lite meningsfulle, da de som diskuterer har nøyaktig NULL mulighet til å påvirke markedet som sådan, simpelthen ved å debattere (og moderere) på denne måten. Vi må bare konstatere at markedskreftene rår, uansett hva vi måtte mene om det.

    Isolert sett kan jeg være mye enig i argumentasjonen din, men debatten du (i vanvare, uten overlegg formoder jeg) dro i gang, var det fint lite å hente ifra (men det er da ikke egenhendig din feil) :)


    Snacky
     

    slemmo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2021
    Innlegg
    266
    Antall liker
    559
    Sted
    Eidsvoll Verk
    Ikke sutre over selgere som legger seg i øverste prissjiktet fordi man er fornærmet over at man ikke får gjort er godt kjøp på det produktet man ønsker seg. Her må man bare være tålmodig og reise rundt å lete 👍🙂
    Du tar ting ut av løse lufta, der jo ingen her som har sutret over at de ikke får kjøpt noe man ønsker seg, Vi klarte såvidt å legge denne diskusjonen død forrige gang du startet den, selv om jeg tilogmed måtte rapportere deg til moderatorene, og nå setter du i gang akkurat den samme diskusjonen en gang til, er det virkelig nødvendig?
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    4 stk. TDK AD60 (to av dem fra 1988 og to stk. en senere versjon, 91-92 tror jeg, alle fra EU). Pris: noe i overkant av 60kr pr. stk.
    38 stk. TDK D90 (14 stk. 1995-versjonen og 24 stk. 1998-versjonene, alle fra USA). Pris: Snitt litt over 25kr.

    Mener dette må være veldig greie priser. Noen andre som har erfaringer med spesielt TDK AD og/eller prisene på begge?
    Rundt 60,- pr stk i postkassa når du kjøper 4 AD på ebay tenker jeg er en grei pris? De pleier å vite å ta seg betalt der.
     

    afen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    227
    Antall liker
    715
    Kan det være en idé å starte en kassettbånd-tråd, eller blir det dumt å dele opp diskusjonen?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.252
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Kan det være en idé å starte en kassettbånd-tråd, eller blir det dumt å dele opp diskusjonen?
    Jeg tror ikke det er så smart da vi er så få som driver med kassettspillere og det som hører med her på Sentralen.
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    650
    Antall liker
    1.005
    Torget vurderinger
    1
    Det blir i hvert fall ryddig og mer oversiktlig.
     

    Snacky

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    273
    Antall liker
    554
    Sted
    Østlandet
    Kan det være en idé å starte en kassettbånd-tråd, eller blir det dumt å dele opp diskusjonen?
    Tapeheads f. eks. har jo to separate tråder, så der ble vel det samme vurdert som naturlig på gitt tidspunkt. Spørsmålet er vel om det blir nok aktivitet på begge hvis man deler dette opp på samme måte her inne. Jeg har mine tvil, men her er det jo bare for den harde kjerne å trå til ... :)


    Snacky
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Snacky: Jeg tipper du ikke kommer til å like AD60, men de D-sakene der er blant verdens beste normaler😎 Dønn stabile, selv etter tusenvis av spillinger. Bra😈👍 TDK produserte for Nakamichi, de..Og så store partier blir mer og mer sjeldent. Ta vare på dem😀
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Niels: Joda, de får du kjøpt…Og du har vel huset fullt av Tandberg enda? Jeg har forresten 7 forseglede URs her som gjerne selges..Indonesia-type. Kan slå dem inn i ei pakke med et Flair kabinett som har plass til 72 kassetter..fordelt på seks skuffer. Sender dessverre ikke til Nadadouro…Ellers hadde det passa fint med seks Jacobs Creek Rieslings som bytte😎

    Pug: Rens den, så holder den. Men demp gjerne dørene og bytt ut originale høyttalere med tilpassa Focals😎
     
    Sist redigert:

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.951
    Antall liker
    1.286
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Vel, har desverre gjort noen mega tabber pga flytting til mye mindre leilighet, og andre ting jeg ville ha. Solgte Tandberg TPT 3011A og, gråter nå, min TPT3001A! Solgte også Stax Signature II, helt tragisk, men sånn er nå livet.
    Venter på nye justerbare pots til 440A så jeg kan få Dyneq opp å kjøre igjen, ting tar helt utrolig lang tid hernede, mange pakker dukker aldrig opp heller!
    Sony HF og Maxell UR fungerer faktisk fint men TDK D er bankers.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Niels: Nettopp. Bankers😈 De, nyere Emtec FE, FUJI DR og Denon DX er mine foretrukne normaler. Seff avhenger det av valgt opptager. Og jeg prøver å bruke mest type 2. Men det er MASSE kassettglede i type 1 også. Mine siste virkelig gode 1ere ble forbeholdt visse musikktyper. Fuji på rock og prog, Emtec til pop, Denon til de virkelige diamantene. Og det gir resultater. I form av økt kvalitet, lenger brukstid, lettere styring. Fordi hvert og ett av dem har forskjellige kvaliteter. Som alle mine decks tar ut. På alle tre typer bånd. Jeg tilpasser det i tillegg til det musikalske innhold. For best mulig dynamikk, sound og detaljering til hver enkelt stil.

    SÅ, som en spissing av mitt innlegg fra forrige uke, da dette viser seg nødvendig:
    Som jeg nevnte for Roberten her oppe- før hans utidige personangrep- bruker man altså ikke nødvendigvis samme type bånd til alt. Ikke samme merke heller. Enkelte decks er mer fleksible på det enn andre, og dette skal eieren ha tindrende klart for seg. Det, og hvilke bånd som gir best resultater på vedkommendes valgte maskinpark. For så å holde seg til dem. Og la andre gå etter merkene som ikke entydig er stjerner på hele parken. Slik at for eksempel den som trenger Denon skal slippe å måtte gå etter Sony, for eksempel. Basic matchlære. Som - hvis det ikke sitter i ryggmargen din- garanterer full failure med dette formatet. Til evig tid. Det er nettopp derfor jeg sier at et godt normal- eller krombånd lett overspiller et metalbånd. Fordi sistnevnte biter øra av deg hvis du på noen måte glemmer å forkjæle det etter alle kunstens regler i alle faser. Nevnte Emtec TP4 i så måte…tidenes kroneksempel på fussy metal. Men SÅ utrolig bra hvis ALT stemmer. For eksempel med en Pio Urushi. Det er Denon HDM også…for viderekomne. Den biter j…ig hardt hvis den behandles feil. For eksempel bruker du ALDRI den på et åttitalls eldre Pioneerdeck. Eller -Gud forby- en boombox! 🤬Men den Denonen er imo-i sisteutgave 1992-95- det beste stykke kassettkunst som noensinne er produsert. Har detaljene til TP4, stramheten og lyset til Thats CD4 og den soniske jevnheten og musikaliteten til Denon. Kombinert med atomsikkert hus, holdbart bånd laget for arkivering og en iboende X-faktor. Det betyr at jeg er nesten utenomjordisk kresen på hvordan jeg bruker akkurat dem. Hvis jeg har dem. Jeg kan avsløre såpass at blant annet mannen bak sitatet i signaturen min har fått plass på en slik liten juvel🎶 Hvis komplette opptak tok et døgn å fikse..jobba 24 strake med det, jeg. Men så blei det også referansekvalitet på det🤩
     
    Sist redigert:

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    1.262
    Torget vurderinger
    1
    Fordelen med kassetter, sammenlignet med feks høyttalere og forsterkere, er at innspillingstiden er langt kortere. Typisk 1-1,5 t for en kassett, og gjerne mer enn 100-200 t for ht og elektronikk. Skjønner godt at kassetter er pop. :)
     

    Snacky

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    273
    Antall liker
    554
    Sted
    Østlandet
    Snacky: Jeg tipper du ikke kommer til å like AD60, men de D-sakene der er blant verdens beste normaler😎 Dønn stabile, selv etter tusenvis av spillinger. Bra😈👍 TDK produserte for Nakamichi, de..Og så store partier blir mer og mer sjeldent. Ta vare på dem😀
    Jeg er litt spent på TDK AD ja. Håper de er verdt penga. Når det gjelder TDK D, så blir nok det mitt nye bruksbånd nå (siden jeg kjøpte så mange; kanskje noen her inne vil prøve et par?), men dette båndet VET jeg, av egen tidligere erfaring og en hel del tester rundt omkring, p.t. er det ultimate "mest-for-penga"-båndet, er ekstremt tilgjengelig nå og sikkert også relativt langt inn i fremtiden, samt at kvaliteten faktisk er "top notch", kloss opp mot "super-ferric"-territorium. Skikkelig kinderegg det der altså ... :)


    Snacky
     

    Snacky

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    273
    Antall liker
    554
    Sted
    Østlandet
    Sist jeg kjøpte kassetter var Maxell UR på Clas Ohlsson men de har de vel ikke lenger.
    Niels: Joda, de får du kjøpt…
    Disse er ikke verdt penga etter min mening, delvis basert på egen erfaring (la merke til en del drop-outs bl.a.) og delvis på tester ute på nettet, f. eks. denne: https://audiochrome.blogspot.com/2019/01/cassette-tape-comparative-measurements.html

    Dessuten, de kostet vel 149 eller 199 kroner for en 5-pack så vidt jeg husker, noe som jo ikke er ekstremt billig, kvaliteten tatt i betraktning. Tror Clas Ohlson faktisk har sluttet å selge dem også for ikke så lenge siden (finner dem ikke ved søk idag).


    Snacky
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn