Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Torstej: Som sagt, de MÅ ikke selges..
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Noen som vet hvor man får tak i reimer til Nakamichi LX3, som man kan være trygg på passer? Kjøpte for en tid tilbake reimer på ebay, der capstanbeltet viser seg for kort sammenlignet med originalen og derfor blir for stram.
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    650
    Antall liker
    1.005
    Torget vurderinger
    1
    Om du får tak i PRB FRSP 9.6, er det noe av de beste. Jeg kjøpte selv noen fra Perry (fra tapeheads) Om du søker den betegnelsen kan det hende de dukker opp. Lykke til.
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    Om du får tak i PRB FRSP 9.6, er det noe av de beste. Jeg kjøpte selv noen fra Perry (fra tapeheads) Om du søker den betegnelsen kan det hende de dukker opp. Lykke til.
    Supplerer:
    Disse PRB FRSP-beltene er laget spesielt for Nakamichi (de er tynnere enn de andre), og kan kjøpes fra:
    Russell Industries
    Electronic Supply Corp
    Evt. fra profesjonelle Nakamichi-reparatører på Tapeheads som @BirgerG har gjort - men de kjøper også beltene fra Russel Industries eller Electronic Supply Corp (i større kvanta)

    @K.H. : Dersom transporten fortsatt fungerer med det originale beltet, ville jeg beholdt det på. Ikke sikkert du oppnår bedre W&F med nytt ettermarkedsbelte, selv ikke PRB FRSP beltene.
     
    Sist redigert:

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Ja, har endret mening om Tandberg belter, har alltid brukt originale, nå har jeg skiftet i min 440A, først det originale, så PRB....skiftet også et Dyneq 47k pot der hadde mistet kulbanen.
    Har dog fortsatt "original" Nakamichi belter, med logo og alt, kjøpt fra Marrs før de stengte i min LX5.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    Ja, men frakten jeg betalte fra Marrs kostet mer en settet med belter, der var masse protester omkring dette.
    Synd Marrs er nedlagt. Hovedpersonen bak (Fred Smith) døde for noen år siden fra hva jeg har hørt, og etter det gikk det bratt nedoverbakke med bedriften.
     

    afen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    227
    Antall liker
    715
    Synd Marrs er nedlagt. Hovedpersonen bak (Fred Smith) døde for noen år siden fra hva jeg har hørt, og etter det gikk det bratt nedoverbakke med bedriften.
    Ser at også nettsiden er død nå, så det ser ikke ut som de har noen planer om å gjenoppstå etter brannen.

    Det finnes kanskje ikke noen gode alternativer, foruten til Nakamichi og enkelte andre spillere? Tenkte å kjøpe Marrs-belter til CT-959-en min, skulle ikke ha utsatt det.
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Hvor mange derav bruker du til deler, Birger?😎 Var det ca 30% av totalsamlingen som ikke funka forskrift?
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    650
    Antall liker
    1.005
    Torget vurderinger
    1
    Hvor mange derav bruker du til deler, Birger?😎 Var det ca 30% av totalsamlingen som ikke funka forskrift?
    Kjøper deler, spillerne skal opp og gå! Ingen dele spillere så langt, bare rep objekter. Av 84 Nakamichi spillere 12, som trenger noe, eller mye service, men de fleste av disse spiller av.
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    @BirgerG: Er du ikke redd for riper og bulker når du stabler så tunge spillere oppå hverandre?
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Takk for alle tips angående drivreimer til min Nakamichi.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    BirgerG: Det er SÅPASS mange nå? Pluss ei avdeling med andre merker? Skulle tro du har en av verdens største Nak-packs😈😎 Med en total verdi stor nok til å være egenkapital i et boliglån..
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    BirgerG: Hvis jeg selger RFT SK3000 en gang, tror jeg jeg ønsker at den havner oppe hos deg..Du forstår deg nemlig på hva det er snakk om. Og hvorfor den er det den er👍 Med givende diskusjon garantert.
     

    sterha

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2021
    Innlegg
    124
    Antall liker
    154
    Sted
    Trøndelag
    Da har jeg endelig fått tak i en kassettspiller. Har jo en del kassetter liggende fra 80-tallet... Kjøpte en Technics 630, mest fordi jeg likte utseende på den :)

    Den spiller greit, men nivået på VU-ene er lavt på noen kassetter. På andre er det høyere, men aldri helt på topp. Alle mine kassetter er gamle og ikke vært spesielt bra lagret dessverre. Har bestilt noen nye ubrukte kassetter nå, blir spennende å prøve med dem.

    Noen av kassettene er tydeligvis litt for tunge for spilleren å dra rundt også. Men regner med at spilleren trenger en rens, så skal forsøke det straks. :)

    Blir nok å kjøpe flere kassettspillere etter hvert.
     

    Vedlegg

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    650
    Antall liker
    1.005
    Torget vurderinger
    1
    Noen av kassettene er tydeligvis litt for tunge for spilleren å dra rundt også. Men regner med at spilleren trenger en rens, så skal forsøke det straks. :)
    Det er ganske vanlig at båndet i kassett huset legger se slik at det blir økt friksjon inne i huset. Prøv å spole båndet fram og tilbake noen ganger dersom det lar seg gjøre. Om problemet er der for alle kassetter er det nok spilleren. Da er det vanlig vis dårlig friksjon i overføring til reel tables (spole tallerkenene)
    Spilleren har idler (mellomhjul) for overføring til reel. Du kan forsøke å reingjøre gummien der. (Lastet ned service manual på hifiengine.com for å sjekke ;) )
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    650
    Antall liker
    1.005
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan er åpningstidene til museet ditt, @BirgerG ?
    Er det sesongbasert, eller er det mulig med besøk året gjennom?
    He, he. Bare det, som brukes i stua, som er tilgjengelig for beskuelse (toppspillerne ti Nakamichi og Tandberg) Kan vel være mulighet for en liten kikk om det tas kontakt på melding her, eller via facebook.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Har du noe til overs for salg, kanskje?
    Nei, egentlig ikke men om du ikke har problemer ellers med maskinen, spoling osv er det sikkert ok.
    Vet ikke hvor mye erfaring du har med å skifte belter osv men om du skifter idler vil jeg råde deg til å forberede deg mentalt litt. Du trenger tre hender, der er en c-clips der holder idleren men når du fjerner denne sitter der en fjær under der helt sikkert vil gå piiing over i andre enden av stuen og den er ikke lett å finde igjen! Samme når det monteres, du må trykke fjæren sammen og sette på c-clipsen.
    Jeg sjekket nå, har belterne jeg tok ut av min maskin, idleren ser jo helt ny ut, men jeg tror idleren jeg satte i maskinen er rund, ikke flat. Husker kanskje feil her...
    Idler koster 5 $ på ebay...
    Ikke sikkert du trenger skifte det, du kan inspisere det ved å løfte kassett luken av, da sitter der en svart plate bak, denne holdes av to skruer, ta ut denne og du kan se mekanismen. For å sjekke cam justering må du ta av fronten, men igjen, ingen grunn til å fikse noe der virker jo!
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    650
    Antall liker
    1.005
    Torget vurderinger
    1
    Har du noe til overs for salg, kanskje?
    Dersom spoling og inn/avspilling blir problem, har jeg et par Red Star idler gummi, som ikke vil bli brukt. Produsenten var ikke helt fornøyd og gikk over til annen konsistens på gummien. Deres nåværende har fått topp karakter, ellers er STC.7874 riktig betegnelse for det du trenger. Men det er fort å gjøre feil ved bytte av idler gummi. En av de mer tidkrevende operasjonene på klassisk mekanismen, men også viktig for funksjon og jevnhet av gange. Har begynt å ta av ene reelen for å komme bedre til ved bytte.
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    Perry på Tapeheads har laget en guide for bytte av belte og idler gummi på en RX-303, basis-konstruksjonen er ganske lik som andre Nakamichi classic-transporter, så kan være greit å lese gjennom før man går løs på det selv for første gang. Selv om det ikke er en RX-maskin man skal bytte på. Bilder og instruksjoner (på dropbox) fås ved å sende han en epost. (Jeg har nylig fått tilgang for jeg skal snart bytte idler gummi på en RX-505).
     

    sterha

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2021
    Innlegg
    124
    Antall liker
    154
    Sted
    Trøndelag
    Det er ganske vanlig at båndet i kassett huset legger se slik at det blir økt friksjon inne i huset. Prøv å spole båndet fram og tilbake noen ganger dersom det lar seg gjøre. Om problemet er der for alle kassetter er det nok spilleren. Da er det vanlig vis dårlig friksjon i overføring til reel tables (spole tallerkenene)
    Spilleren har idler (mellomhjul) for overføring til reel. Du kan forsøke å reingjøre gummien der. (Lastet ned service manual på hifiengine.com for å sjekke ;) )
    Problemet varierer fra kassett til kassett. Så noe av problemet ligger nok i kassettene. Men mistenker at spilleren også trenger en rens. Skal få tak i rensemiddel, er det isopropanol som gjelder? Evt er 60% potetsprit bra nok?
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Vet du noe om spillerens, er den lite brukt osv?
    Tror du må regne med å skifte belter i den, der er noen Youtube videoer om det.
    Du kan laste ned service manualen også.
    Mange gamle bånd må kanskje kastes, noen ganger er de trege, hjelper om man skifter båndet over i en annen kassett noen ganger. Med nye bånd må du kanskje se hvilke bånd spilleren originalt er justert til, om du skifter merke må du kanskje justere for å få optimalt ut av de og det er ikke en lett oppgave på en to hoders maskin....
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    Problemet varierer fra kassett til kassett. Så noe av problemet ligger nok i kassettene. Men mistenker at spilleren også trenger en rens. Skal få tak i rensemiddel, er det isopropanol som gjelder? Evt er 60% potetsprit bra nok?
    For en helt basis rens gjør jeg følgende:
    - Gummiruller/valser (pinch roller): Nagaoka AM-804 capstan cleaner. Er den/de veldig skitne så bruker jeg først Platenclene PCL100 Rubber roller cleaner/restorer
    - Hoder: Nagaoka AM-804 tape head cleaner (kan også bruke isopropanol)
    - Capstan fjernes fra transporten og rengjøres for skitt og gamle belterester. Før montering i transport igjen har jeg på et par dråper vanlig syntetisk motorolje på indre halvdel av akselen. Dette er viktig for smøring av capstan-mekanismen. Kan også bruke symaskinolje og sikkert en haug med andre oljetyper også...
    - Capstan-belte rengjøres hvis det kan gjenbrukes. Jeg bruker varmt vann og litt såpe.
    - Frontlager på capstan-motoren får en dråpe syntetisk motorolje
    - Hvis jeg skulle forsøkt å oppfriske gammel gummi på mellomhjulet så ville jeg prøvd meg med Platenclene PCL100. (på de fleste spillerne jeg har er det enkelt å bytte gummi på mellomhjul, så da gjør jeg heller det)

    Det kan godt hende det står beskrevet noen modell-spesifikk smøringspunkter i servicemanualen til spilleren din.
     

    sterha

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2021
    Innlegg
    124
    Antall liker
    154
    Sted
    Trøndelag
    Vet du noe om spillerens, er den lite brukt osv?
    Tror du må regne med å skifte belter i den, der er noen Youtube videoer om det.
    Du kan laste ned service manualen også.
    Mange gamle bånd må kanskje kastes, noen ganger er de trege, hjelper om man skifter båndet over i en annen kassett noen ganger. Med nye bånd må du kanskje se hvilke bånd spilleren originalt er justert til, om du skifter merke må du kanskje justere for å få optimalt ut av de og det er ikke en lett oppgave på en to hoders maskin....
    Jeg vet veldig lite om spilleren, kjøpte den på Finn. Men den ser hel og pen ut, etter en vask blir den nok seende rimelig bra ut. Alle funksjoner og lamper ser ut til å virke. Men den spoler altså dårlig (varierer fra kassett til kassett) og på noen kassetter går den helt åpenbart for sakte også. VU-utslagene varierer også stort fra kassett til kassett. Lyden på de beste båndene høres bra ut. Mine kassetter har dessverre vært lagret i uthus og vært utsatt for store variasjoner i temperatur og luftfuktighet...Har bestilt nye kassetter (også noe uåpnede), blir spennende å prøve dem.

    Er klar for å gi den en service, fikk den ganske billig ift prisene jeg har sett ellers så det er helt greit. Skal kjøpe inn belter. Har sett på Youtube, det ser ganske så greit ut. Har pågangsmot og verktøy ;) Gleder meg :)

    Det kan godt hende det står beskrevet noen modell-spesifikk smøringspunkter i servicemanualen til spilleren din.
    Skal skaffe meg en servicemanual. Er det steder det er anbefalt å kjøpe reimer og ny gummi på hjul? Eller er Onkel eBay like greit fordi det er samme produsent av det som kan skaffes i dag uansett?
     
    Sist redigert:

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Vu utslag kommer jo helt an på hvordan båndet er innspilt, helt normalt. Med type I bånd skal vu ikke gå over 0db, med type Ii kan du gå litt høyere. Jeg har spilt inn mange bånd hvor det ikke går over -6db, uten Dolby også faktisk!
    Om du har noen form for programm på en Ipad eller pc kan du gjøre en test når du får et nytt bånd, først spoling osv men om du da kan innspille hvit støy ved -20db kan du ved avspilling tydelig se om frekvensgangen har endret seg.
    Min Ipad ser ut til å kutte over 19khz derfor slutter det der.
    Vet jeg brukte -6 db her men ikke gjør det, bruk -20db.....
    Et Basf CSII er brukt her.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    Med type I bånd skal vu ikke gå over 0db
    Type 1 super ferrics som TDK AD og AR tåler godt å ligge over 0db. Jeg har endel type 1 SKC AX som er litt i samme kategori, og der pleier jeg å legge meg på mellom +3db og +5db. Er enig i din vurdering når det gjelder basis-utgavene av type 1 (på enkelte modeller så strekker jeg meg opp til +3db).
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Ja, en generell regel, kommer an på hvilken spiller du har også, med Nakamichi bl.a. kan du gå ganske høyt men det er alltid et kompromis med hensyn til forvrenging og respons. Med Tandberg går jeg som regel ikke over -3db med chrom heller så jeg ligger alltid ganske lavt! Bruker ikke Dolby men hører ikke noe sus, er jo ikke tyve år lenger heller....
     

    sterha

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2021
    Innlegg
    124
    Antall liker
    154
    Sted
    Trøndelag
    Har blitt litt bitt av nostalgien med å spille kassett. Om jeg skulle kjøpe en god enhet for å ta opp musikk fra lydfiler på Macen eller CD, hvor bør man starte å lete? Hva anbefaler dere som ikke koster alt for mye. Vil gjerne holde meg under 3500. Og vil gjerne ha noe gammelt, f.eks fra 90-tallet…
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.847
    Antall liker
    38.587
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Var inne å kikket på Finn og gud bedre der lå det mye fine spillere :) Min siste spiller var en Denon DRM810, blir det regnet som en god spiller?

    mvh
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Sist redigert:

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    Har blitt litt bitt av nostalgien med å spille kassett. Om jeg skulle kjøpe en god enhet for å ta opp musikk fra lydfiler på Macen eller CD, hvor bør man starte å lete? Hva anbefaler dere som ikke koster alt for mye. Vil gjerne holde meg under 3500. Og vil gjerne ha noe gammelt, f.eks fra 90-tallet…
    Hvis du har lyst til å starte i det små med å ta opp fra macen, så kan jeg anbefale Behringer UCA202
    1636743370531.jpeg
    Koster rundt 250 kr og vil gjøre en mer enn god nok jobb med å gjøre om digitale til analoge signaler til din Techincs 630.

    Her er 2 alternativer fra meg.

    1636745422302.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn