Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    dd10 er vel så si samme spillern. men jeg vet faktisk ikke hva forskjellene er. om noen andre vet spy ut.
    jeg har bare god erfaring med de jvc spillerne jeg har hatt og det er jvc kd a3-kd a5 som jeg har/hatt. kd a 5 har aldri trøbblet for meg. solonid lydene elsker jeg. andre hater de. lyden i jvc spillere er altid god er min erfaring. knall gode på opptakk og. lavere wow og flutter en nakamichi dragon og... kd a5 jeg har er orginal og ikke bytta en dritt og den spiller enda. så jeg vil si at jvc er kanskje er de beste på kvalitet over tid. bygd som en tanks kvalitet til 1000. og prisen ikke gale.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    ToreP, Vega: DD10 har et bedre NR-setup. Det er visst hovedforskjellen. Først ble disse to lansert i 1981, seinere veit nok de fleste her hva som skjedde med Japan Victor Company: Kjøpt opp av Matsushita. JVC har ETT virkelig claim to fame. De oppfant VHS😎👍 Og hadde undermerker som ACME til å produsere videotape. Syns selv de var best på å produsere TV, og skulle gjerne sett JVC tilbake på det vinnersporet istedet for overrepresentasjonen i norske hjem Sør-Korea nå har på TV.
     
    Sist redigert:

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    ToreP, Vega: DD10 har et bedre NR-setup. Det er visst hovedforskjellen. Først ble disse to lansert i 1981, seinere veit nok de fleste her hva som skjedde med Japan Victor Company: Kjøpt opp av Matsushita. JVC har ETT virkelig claim to fame. De oppfant VHS😎👍 Og hadde undermerker som ACME til å produsere videotape. Syns selv de var best på å produsere TV, og skulle gjerne sett JVC tilbake på det vinnersporet istedet for overrepresentasjonen i norske hjem Sør-Korea nå har på TV.
    oki. da er det ikke store foskjellen. takk for info
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Nei, nei! Det viktige er at dette er kvalitetsspillere av meget "høy" klasse!👍 Og det er bra -
    hukommelsen min er ikke så verst likevel!😀 Mvh ToreP
     

    afen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    227
    Antall liker
    715
    Er det noen som har tips til kurante 120min-bånd?
    Tenkte å ta opp litt BBC Essential Mix og da er det greit å få alt inn på en kassett. Forumene er fulle av folk som skyr 120-minuttere som pesten, men er det noe forum er fullt av så er det forståsegpåere som ikke forstår seg på det.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Afen: Kurant totimers er vanskelig hvis du ikke går etter type 4. Jeg har 12 stk TDK MA110..og selger kun samla. Med strenge krav til prisen. Fordi de er verd det😎 Skal jeg skjære ned på type 4 er det kun de som går..
     

    afen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    227
    Antall liker
    715
    Jeg har en neve MA110 liggende selv, men de får man ikke to timers opptak med.
     

    afen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    227
    Antall liker
    715
    Apropos de MA110-ene så leste jeg en gammel review på Tapeheads, der de hadde målt båndet. Båndet i MA110 var tynnere enn MA90, men det hadde en tykkere coating.
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    holder på med belte skift på luxman k15 nå og det er ingen enkel job. pirke jobb. nærmer seg mål denne helga tror jeg. for se om denne fungerer:p her må man demontere en god del. :/
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    nå snurrer den og spilt 3 kasssetter etter hværandre uten hickups:) nå trengs det kun nytt idler for spolinga. så er denne i orden. fikk ikke teller'n til og gå men får se på det senere. må justere litt hastighet osv. jeg prøvde og smøre det jeg kunne. motorer er ikke åpnet eller de satt heller ikke fast. dog jeg la en dråpe olje på aksler inn i motor. og oljet andre snurrbare hjul. nå får jeg vel sove litt.....o_O etter en lang natt.
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    lyden er som velkjent luxman god...:cool: knall avspiller . har ikke fått prøvd ut opptakk enda.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Da er det på tide å søke mer Fuji..opptak på begge Z2 igår, i forbindelse med et aldri så lite lykketreff..
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Ellers er det nettopp det tynne båndet som er hele grunnen til skepsisen til totimers, Afen. Normal eller chrome120 holder rett og slett ikke over tid. Så, er det virkelig verdt å legge penger i? Jeg sier nei. De fleste som var igjen er borte nå likevel. Sånne programmer bør holdes på digitalt. Hvis du ikke får redigert evt dødtid vekk og havner ned på 110, da. For da er det mulig- med metalbånd. Selv så lange bånd har noe mer tid enn oppgitt, reelt sett. Og nyere MA110 er de mest holdbare av dem alle. Sammen med Denon.
     
    Sist redigert:

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    thumbnail_IMG_0434.jpg

    dd9 spiller nå men har ingen lyd på høyere kanal men jeg må nok gå over alt av kontakter her:p den hadde stått seg ihjel syndromet. dvs ubrukt siden ny. og teller hjullet hadde satt seg. reima til teller'n er fortsatt hel og ok.
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    har mine mistanker til rec play switchen:) jeg må vel skru litt for og komme til denne da den ligger under dolby kortet.
     

    Craylock

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2020
    Innlegg
    192
    Antall liker
    74
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ser man har en felles blæring med teknisk kompetanse :) Skal tenne røkelse for Vega før jeg prøver tre strikken på Aiwa XK 007. Virker ikke det vil jeg nok prøve bønn foran et Luxman-alter, og kanskje ofre noen sigaretter for good luck :)
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    her rykler det godt nå hvertfall!!! bestillte akuratt nytt idler til k-15. den trenger noe mer service. spillern funker men teller/spoling funker ikke og det er litt wow og flutter på den så mottor må demonteres eller byttes. lot den spille i 3 -4 timer i strekk og på slutten begynte den og swinge litt. det kan og være dårlige pinch rollers da de begynt og bli harde. skal se om jeg slipper og bytte ut de. legge de i mineral olje så trekker de til seg litt olje i gummien igjen. det er dual capstan på denne så den er jo enda mere var for ting som ikke er i orden. dd9 trenger og full mekanisk overhaling av mekansime da quartzlocken ikke holder hastigheten. så denne blir plukket i fra hverandre snarest. for smøre alt og setter den sammen igjen. på denne tror jeg det ikke er noe manuel hastighets justering.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Bare tre opptak igjen, så må jeg visst søke mer HD8 også..Har fått låne komplett Jahn Teigen..og den muligheten tas godt vare på..👍
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Morsomt..🤬 Prøv å se hva som skjer med lyden ETTER du har brukt de der etter forskrift..
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Auditor! Jeg har noen rensekassetter fra Kjell & Co, og med disse fulgte rensevæske! Er disse trygge å bruke til "vanlig" vedlikehold? Mvh ToreP
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    ToreP: Dersom de ikke er for gamle, så.. Bør helst aldri ha vært åpnet. Følg anvisningen, la alt tørke MYE lenger enn det står. Får du problemer, har jeg et ekstra Nagaoka QC 220 her…sprell nytt😎 Og det, det funker diamanter og fjell..
     

    Craylock

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2020
    Innlegg
    192
    Antall liker
    74
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Dette er jo feil tråd, men å leite på nett blir jo etter nåla i høystakken og så fins det sikkert ikke riktig tråd uansett. Har en rørforsterker til elektrostatene som bruker 6FQ7/6CG7-rør, og skulle sette inn nye Sylvania-rør, men så sitter de forbaska røra så godt fast nedi der at jeg er engstelig for å ta i dem for å få dem ut. Hva om de /brekker/knuser og glasskår spres nedi hele dingsen? Hvor dyre er gode råd?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Craylock: Kan bli vanskelig, det. Men hvor hardt de sitter beror på to ting: Stift og sokkel..
     

    Craylock

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2020
    Innlegg
    192
    Antall liker
    74
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Craylock: Kan bli vanskelig, det. Men hvor hardt de sitter beror på to ting: Stift og sokkel..
    Når jeg dro satt de klin fast. Stift? Er det en lås el no? Eller snakker du om um stiftene man setter i sokkelen?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Tålmodighet og forsktig "rugging" i sirkler tror jeg er måten å gjøre det på. Er iallfall sånn jeg har gjort det hvis det er rør som sitter veldig godt.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Nettopp, Craylock..rørstiftene😎

    Ellers er det kun Thats, Maxell og TDK igjen her nå..Salige tønsberger Teigen har fortjent de 16 kassetter settet hans kostet meg😎

    - Juleskiva fra 1996, Fuji Z2. Siste Fuji Z2 til ESC-bidragene.
    - Fem skiver rariteter og uutgitt, hver sin Denon. Ink alt han gjorde i ESC. To sett MGP, altså..
    - Resterende 14 album tatt opp på original, rød Maxell UR av ungarsk produksjon. Totalt 9 stk.

    Alt på fire døgn…BEAT THAT😎

    I august forventes Prima Vera- boksen inn her..Popol Ace og Popol Vuh har vi og..
     
    Sist redigert:

    Craylock

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2020
    Innlegg
    192
    Antall liker
    74
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Jan Teigen er litt kryptisk for meg, men fikk tak i Grethe Kausland; A Taste Of... for litt siden og hun overrasket med fin soul-funk-aktig pop fra backinthedays. Ellers er jeg jo oppvokst som Karasjok og Honningsvågværing, og Unit Five med Æ E Nordleinding Æ, og Milkkel syns jeg svinger :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Craylock: Kryptisk? Han hadde klare avgrensninger i periode, det er det hele..kunne gjøre alt fra feit prog til visepop og barneforestillinger. Hva er egentlig kryptisk ved det? Det er tvertimot et vanvittig kvalitetstegn. Og ikke noe man ofte ser blant nordiske artister i samme grad. Med et mer internasjonalt morsmål ville Jahn vært megastjerne.
     

    Craylock

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2020
    Innlegg
    192
    Antall liker
    74
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Craylock: Kryptisk? Han hadde klare avgrensninger i periode, det er det hele..kunne gjøre alt fra feit prog til visepop og barneforestillinger. Hva er egentlig kryptisk ved det? Det er tvertimot et vanvittig kvalitetstegn. Og ikke noe man ofte ser blant nordiske artister i samme grad. Med et mer internasjonalt morsmål ville Jahn vært megastjerne.
    Jeg kjennern bare ikke. Så kanskje ikek kryptisk? Kan jeg omformulere og si at dette er okkult for meg?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Craylock: Da begynner du med å lytte til Popol Vuh og Popol Ace.. Låter som Queen Of All Queens og Soft Shoe Dancer. Fortsett med tidenes norske rockeopera, Which Witch😎 Skjønner du dem, gå videre til Prima Vera😎 Samme mann, samme geni. Engelsken er på trynet, men det var og er noe av sjarmen..Musikalsk holder det armert betong. Spesielt Popol..Holder det på kassett? Visst f…! Den som fatter Cat Stevens skjønner Jahn også..Begynn i en ende, så kommer hele sveipet etter. Solodelen var tross alt bare en del av totalkatalogen der. Men han var soloartist i hele 53 år også..Selv skal jeg villig innrømme at Teigen på norsk kan bli litt lite utfordrende kontra Popol, men gi alt en noget nærmere sømgang, så vil du kanskje oppdage noe nytt..det gjorde jeg..Settet inneholder hele 307 låter. På 20 CD. Primaboksen har åtte CDer, og Popol samla er vel en ti-femten skiver. PLUSS MUSIKALER, FILM OG TEATER. Totalt bør det bli oppunder femti🥸😈 RESPEKT..
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Slemmo: Definisjonen derav er like forskjellige som mennesket..
     

    slemmo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2021
    Innlegg
    266
    Antall liker
    556
    Sted
    Eidsvoll Verk
    Jada, jeg bare tuller. Finnes ikke noe mer subjektiv enn musikk kanskje.
    Skal si at noe av Popolgreiene er ganske kult faktisk. Rart at musikksmak skal være så forskjellig egentlig.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Slemmo: Mennesket er ikke robot. Derfor er det fysisk umulig at alle verdens syv og en halv milliarder mennesker kan være 100 prosent like følelsesmessig. Det innbefatter også reaksjonsmønster og preferanse. Så, det er langtfra rart. Store deler, ja, men langtfra absolutt alle. Selv ikke Elton John-verdens siste gjenlevende megastjerne av klassisk støping- har avstedkommet DET.
     
    Sist redigert:

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    803
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    Har begynt å samle ferdig innspilte kassetter.
    Hva er den ultimate kasettavspiller?
     

    Craylock

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2020
    Innlegg
    192
    Antall liker
    74
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Tandberg TCD 911. Jeg VEIT at en eller annen av gamlekara her har en liggende på lur. Vi må bare lure ut av dem hvem av dem det er, og så overøse vedkommende med trusler og smiger og penger og vold/dop/sex for å få tak i den mytiske maskinen. Om du derimot er en quitter og skal gjøre det lettvint for deg selv så gå for en dragon :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn