Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Torstej: HVIS man finner kompetent servicepersonell…Det er alltid avveiningen.
     

    Craylock

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2020
    Innlegg
    192
    Antall liker
    74
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Er det spoling med auto-play du beskriver her?
    Vis vedlegget 732254

    Jeg tenker at hvis du er fornøyd med spilleren, planlegger å ha den i mange år, og det er lenge siden sist den var på service, så er det verdt å koste på den en service når det dukker opp en sånn feil. Det koster noen tusenlapper, men da får man tilbake en spiller som bør være driftsikker i flere år igjen.
    Ja det er m autoplay. Får vurdere reparasjon når trygda kommer ja. Fins det noen dyktige reparatører? Har hørt om Teletor og underteksten er visst at han er dyr, men pålitelig. Kanskje jeg kan legge ut en annonse på Finn etter reparatør? Har en Aiwa XK 007 som må ha byttet reim også, så dette kan bli dyrt om jeg ikek får til å fikse det sjøl :unsure:
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Craylock: Bruk Teletor. Bytt reim samtidig, få utført HELE pakka på en gang. Da unngår dere dobbeltarbeid. Finn.no er min definisjon på en dødsdom for Nakaen din..
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    Fins det noen dyktige reparatører? Har hørt om Teletor og underteksten er visst at han er dyr, men pålitelig. Kanskje jeg kan legge ut en annonse på Finn etter reparatør? Har en Aiwa XK 007 som må ha byttet reim også, så dette kan bli dyrt om jeg ikek får til å fikse det sjøl :unsure:
    Hva om du selger LX5-en på finn.no as-is og bruker pengene fra salget på å finansiere en kvalitetsservice på Aiwaen? (eller omvendt)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Torstej: Helt ærlig, en utmerket ide👍
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.546
    Antall liker
    3.057
    Torget vurderinger
    2
    Ja det er m autoplay. Får vurdere reparasjon når trygda kommer ja. Fins det noen dyktige reparatører? Har hørt om Teletor og underteksten er visst at han er dyr, men pålitelig. Kanskje jeg kan legge ut en annonse på Finn etter reparatør? Har en Aiwa XK 007 som må ha byttet reim også, så dette kan bli dyrt om jeg ikek får til å fikse det sjøl :unsure:
    Det er en myte at Teletor er så veldig dyr.
    Visst han må rydde opp i dine feil da kan det bli dyrt, ellers er det overkommelige priser.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.509
    Antall liker
    9.257
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Og hva er dyrt ? I denne hobbyen er noen få tusenlapper for ingenting å regne. Om man bruker 3-4000 kroner på å få en kassettspiller i topp stand så er det innafor så det holder. Kjør på. Jeg hadde i hvertfall kostet på en skikkelig service på Aiwaen nevnt lenger opp, hvis jeg måtte velge mellom den og Nakamichien.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: Mer enn enig, gitt😎 Aiwa er det eneste merke utenom Sony som imo takler Sony etter forskrift. I tillegg er de brobygger mellom Sony og de andre merkene. Noe som ikke kan være annet enn verd utlegget. Om den der blir satt i stand, kan du med andre ord vente deg hard konkurranse i den delen av båndmarkedet som før bare var forbeholdt Sony ultrapurister. Men du sitter tross alt med en fin Aiwa selv. Som noen steder er enda mer sjelden enn disse Nakaene. Det , derimot, er en fordel for oss som IKKE søker Sony😊
     
    Sist redigert:

    Craylock

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2020
    Innlegg
    192
    Antall liker
    74
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er en fattig mann som kom sent til dette, og har rast gjennom formater med kredittkortene smeltende gjennom lommerusk og bankforbindelser de siste 18 månedene. Har bestilt reim til Aiwaen, men kanskje burde jeg la tommeltottene hvile og la proffene ta saken. 3-4000 er faktisk avskrekkende, men om jeg fikk begge maskinene opp for det er det nok verdt det. Deprimerende nok fikk jeg ulyd i god-walkmannen min også i går, og min Grundig C400 som er kjøpt siden det var den jeg fikk i 7årsgave i Legoland i 1975, sammen med Cat Stevens Buddha and the chocolate box som jeg skaffa fra Statene NOS lager også ulyd, så en tusenlapp her og en tusenlapp der., blir fort penger for meg, men får vurdere Teletor og takker for støtte og sympati her. Dere er en fin gjeng!
     

    Craylock

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2020
    Innlegg
    192
    Antall liker
    74
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Hva om du selger LX5-en på finn.no as-is og bruker pengene fra salget på å finansiere en kvalitetsservice på Aiwaen? (eller omvendt)
    Jeg har en Nak High Com II enhet som blir uinteressant for meg om jeg selger LX 5 min eneste 3hoders Nak, og så har jeg to amper IA2 og IA3 og en tohoders Cassette Deck 2, og en liten cd-veksler som ikke veksler, men spiller fint innafor veksleren. Noen ide om hva jeg bør prøve å få for Nakamichiene mine?
     
    Sist redigert:

    afen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    227
    Antall liker
    715
    Den EM-Xen er en av åttitallets beste..
    Knallgod kassett! Når det kommer til de andre på bildet så var MA110 helt grei, men ingen høydare. UX-Pro skuffa litt, ikke stort bedre enn en UX-S. Får gjøre litt flere forsøk med den typen senere. UX-S er som alltid helt topp! Mitt favorittbånd sammen med Maxell XLII-S

    Fantastisk jobb, du er ekte entusiast! 👌
    Takk for det! Har hoppa uti med begge beina! Spiller ikke over så mange album til kassett, synes det er mer moro å lage mixtapes!

    Jeg tenker at hvis du er fornøyd med spilleren, planlegger å ha den i mange år, og det er lenge siden sist den var på service, så er det verdt å koste på den en service når det dukker opp en sånn feil. Det koster noen tusenlapper, men da får man tilbake en spiller som bør være driftsikker i flere år igjen.
    Hvor mange tusenlapper snakker vi om sånn ca? Har en Pioneer CT-959 på "hyllen" som jeg tror behøver en skikkelig runde med innstillinger, både dolby og bias pots tror jeg er utenfor spec.
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    Hvor mange tusenlapper snakker vi om sånn ca? Har en Pioneer CT-959 på "hyllen" som jeg tror behøver en skikkelig runde med innstillinger, både dolby og bias pots tror jeg er utenfor spec.
    Jeg betalte 3000 kr for den ene spilleren jeg har hatt til service i år. Det var en sånn "tatt fram fra loftet etter mange ubrukte år"-spiller der alt var fungerende, men den trengte belter, oppsmøring og justering.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.509
    Antall liker
    9.257
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg har hatt 3 Sony spillere på service hos Teletor i løpet av noen år og prisnivået har vært +/- 3000 hver gang. Han er ikke spesielt glad i reimer og capstanhjul som kunden har med sjøl. Han bruker deler fra eget lager. Jeg ble spesielt imponert over at han greide å hoste frem drev til mekanikken til min KA3ES. Jeg tipper han bruker noen timer på en service, og så kommer det materiell og deler i tillegg. Dette må da være innafor.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Craylock: Fullt Nakamichisett? Med integrert, tape og CD? Da forstår jeg at du vil beholde merket. Kan dog være lurt da å fokusere mindre på headset for en tid, og legge penga i bedre monitorer dertil. Fullt Nak er sjeldent. Reima til Aiwaen legger du til side, så det hjelper på totalen både tid og penger spart. På lang sikt.
     

    Craylock

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2020
    Innlegg
    192
    Antall liker
    74
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Craylock: Fullt Nakamichisett? Med integrert, tape og CD? Da forstår jeg at du vil beholde merket. Kan dog være lurt da å fokusere mindre på headset for en tid, og legge penga i bedre monitorer dertil. Fullt Nak er sjeldent. Reima til Aiwaen legger du til side, så det hjelper på totalen både tid og penger spart. På lang sikt.
    Ja man blir glad i disse sakene :) Nå, på en Manhattan Transfer tape fra 78, og tidligere på Johnny Mathis og Nathalie Cole som synger Nat King Cole 83 er ulyden borte,. Bruker Senn HD800S nå, og de skulle plukket det opp, var det noe, og det er en god følelse. Bedre monitorer ville blitt dyrt gitt, og veggene inn til naboen her er hm hark svært headsett-vennlige ;-)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Craylock: Det er det da slett ikke….😎
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Afen: Fint det er en som liker UX-S og. Men jeg har altså vært så uheldig med den typen at jeg ikke kjøper flere, om de så var den siste kassett igjen i verden. Fuji JP2, derimot..Kjempetape. Det paradoksale er at nettopp denne er produsert hos Sony. Og den oppfører seg absolutt ikke som en Sony😎 Så Sonys utpregede husegenhet er tydeligvis et bevisst valg- slik det strengt tatt burde være. Bare så synd de har tatt den litt FOR langt. Så langt st det egentlig går utover valgfrihet for brukeren. Den låsen er merker som Fuji, Denon og TDK befridd for. Og nyere Fujis er totalt undervurderte. Produsert hos Sunkyong i Korea, som de er. Iallefall gjelder det K2. En kassett jeg har nesten hundre av. Og som har vist seg verdig til storkvantakjøp.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.509
    Antall liker
    9.257
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Sony UX-S er en kjempegod tape. Har tatt opp på mange av disse og resultatet er veldig bra.
    IMG_20210704_183745527.jpg
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    Dette med at Sony angivelig er utpreget husegne, er det egentlig logisk? Tenk litt over det....

    Hvorfor skulle Sony ville lage tape som bare passet godt i deres egne kassettspillere, og følgelig ekskludere seg fra en svært høy andel av kjøpegruppen for kassetter? Og det går jo to veier, for da må jo Sony sine kassettspillere også ha Sony kassetter og kun Sony kassetter, siden spillerne er kalibrert opp for så husegne/sære kassetter. Hvis man som kunde kan velge mellom en Sony kassettspiller som kun skal ha Sony kassetter, og et annet merke som takler en rekke merker, hvilken vil man velge? Sistnevnte selvfølgelig så man har fleksibiliteten til å velge det merket man vil. Så å produsere kassetter og spillere som er husegne fremstår som en forferdelig forretningsmodell for meg. Og forretninger er jo ikke akkurat Sony dårlige på. Når man lager en spiller med mål om å selge flest mulig, så vil man at kunder skal kunne bruke ulike typer bånd i den og få gode resultater. Man vil ikke at kunden skal komme tilbake og klage fordi Maxell URen eller TDK-Den som fungerte så fint med den gamle spilleren plutselig gir dårlige opptak. Og når man lager opptakskassetter med mål om å selge mest mulig, så vil man at de skal gi så gode resultater som mulig i flest mulige kassettspillere. Ellers får de et dårlig rykte og blir valgt bort til fordel for andre merker av kundene.

    Det er ihvertfall mine 5 cents om dette. Etter å ha gjort bøttevis av gode opptak med en "mellomklasse" Sony kassettspiller som har 3 hoder, manuell justering av bias og rec level med test-toner, og følgelig koser seg med det meste av kassett-merker og modeller, så vet jeg godt at ulike kassetter må kalibreres ulikt for å få det 100%:
    1625420750451.jpeg


    Men jeg opplever ikke at Sony sine kassetter (UX og UX-S er de jeg har erfaring med) er noe merkbart annerledes enn det mest annet sammenliknbare jeg har prøvd fra Japan når vi snakker om å kalibrere opp spilleren til en kassett. Men, jeg har ikke prøvd det siste Sony ga ut på slutten av 90-tallet, jeg har kun brukt de nydelige grå 1990-modellene med skrudde shell, reprsentert av @Terje-A nederst på hans bilde.

    Korrigering, jeg innser at jeg har prøvd sent 90-talls kassetter fra Sony, nærmere bestemt CD-IT 100. Akkurat den typen imponerte meg ikke, men de var kjøpt på eBay, og det kan jo hende man fikk eksemplarer som har vært dårlig lagret etc...

    1625421239409.jpeg
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Torstej: Enkelte produsenter ser helst at brukerne deres kjører one stop shopping. Sony har spredt produksjon rundt i verden. Og det betyr god tilgang av deres kassetter. Bedre, faktisk, enn noen av de andre merkene. Vil du kunne bruke Sony OG de andre, skaff deg en Aiwa😎
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Jeg hadde Sony kassettspiller i gamle dager. Veldig fornøyd med den, og fikk alltid knallgode opptak på alt av bånd. Noe kompiser jeg kopierte for også bemerket.
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    Torstej: Enkelte produsenter ser helst at brukerne deres kjører one stop shopping. Sony har spredt produksjon rundt i verden. Og det betyr god tilgang av deres kassetter. Bedre, faktisk, enn noen av de andre merkene. Vil du kunne bruke Sony OG de andre, skaff deg en Aiwa😎
    Jeg kjøper en forklaring om at man ønsker one stop shopping, men å løse det ved å gjøre seg så sære at man kun kan bruke inhouse kassetter er en forretningsstrategi som fremstår fullstendig ulogisk i et marked som hadde så stor konkurranse. Jeg kan heller ikke finne informasjon andre steder på nett som understøtter at Sony er mer husegne enn andre.

    Er det riktig av meg å mistenke at du ofte i dine uttalelser rundt anbefaling av kassetter tar utgangspunkt i 2-hodede kassettspillere uten kalibreringsmuligheter for sluttbruker? For ja, da er det jo best å gå for kassetter som ligger så tett som mulig opptil den interne kalibreringen av kassettspilleren utført på fabrikk. Men for de av oss som har 3-hodede kassettspillere med gode kalibreringsmuligheter som del av forberedelsene før et opptak, så ser jeg ikke at vi treffes av denne begrensningen uavhengig av om spilleren kommer fra Sony, Aiwa, Denon, Nakamichi etc.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Torstej: Du KAN bruke andre, men da bør du også være forberedt på tildeles store forskjeller mellom OK og OPTIMALT.
     

    mortuus

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.04.2014
    Innlegg
    53
    Antall liker
    32
    Endelig kom trafoen/poweradapteren fra Japan i posten og da blir det selvsagt å teste ut avspilling på KA3ES'en. Låter helt *knall* i mine ører, og det jeg har fått testet av funksjonalitet mtp avspilling fungerer helt fint. Jeg kommer neppe til å ta opp så mye med den med det første, men jeg ser jo mulighetene til å lage litt mixtapes for egen bruk (tipper en Walkman kommer høyere opp på investeringslisten nå...).

    Starter med litt tapes som er enklere tilgjengelig før jeg går løs på gamle demoer, osv fra 90-tallet.
    20210705_161702.jpg


    Ganske så ryddig og rent innvendig, så håper denne skal holde en god stund før det må mer service til.

    20210624_082233.jpg
     
    Sist redigert:

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    Torstej: Du KAN bruke andre, men da bør du også være forberedt på tildeles store forskjeller mellom OK og OPTIMALT.
    Hvis du nå snakker i kontekst av at man bruker en 2-hode-spiller uten kalibreringsmuligheter, så er jeg enig med deg at det kan skje dersom man velger en uheldig kombinasjon. Selv om jeg tror Sony sine bestselgende kassetter gjør det mer enn OK på andre japanske decks fra f.eks. Aiwa, JVC, Technics etc etc. Noe annet er rett og slett ulogisk.

    Hvis du derimot snakker i kontekst av en 3-hode-spiller med gode kalibreringsmuligheter, så er jeg ikke enig med deg :) Jeg har en (uformell) test på todo-listen min, Sony UX-S vs. TDK SA-X, på en 3-hoder Nakamichi. Tenker at begge kommer til å gjøre det kjempebra.

    Hvis vi skal bli veldig pirkete, så det jo også sånn at det for en spesifikk modell fra et merke, la oss si TDK SA, har vært variasjoner i båndene opp gjennom år og generasjoner, så en TDK SA fra år/generasjon X kalibrerer ikke nødvendigvis likt som en TDK SA fra år/generasjon Y. Da er det riktignok ikke snakk om store forskjeller, men noen kan det være. Så å bruke begrepet optimalt når det gjelder kassetter og opptak, da er man kanskje der at man må finne seg en spesifikk batch med kassetter av en spesifikk modell, og så be en profesjonell om å ta service og justere/kalibrere kasettspilleren til et eksemplar fra akkurat den batchen.
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    Endelig kom trafoen/poweradapteren fra Japan i posten og da blir det selvsagt å teste ut avspilling på KA3ES'en. Låter helt *knall* i mine ører, og det jeg har fått testet av funksjonalitet mtp avspilling fungerer helt fint. Jeg kommer neppe til å ta opp så mye med den med det første, men jeg ser jo mulighetene til å lage litt mixtapes for egen bruk (tipper en Walkman kommer høyere opp på investeringslisten nå...).
    Fikk du fikset den manglende låseskiva? :) Dersom du er på walkman-jakt, så styr unna Sony sine DD modeller med tannhjul. De tannhjulene sprekker på alle sammen og det er ikke enkelt å bytte. Kan være lurt å se på andre merker, Aiwa f.eks. har mange fine modeller og de er såvidt jeg har fått med meg beltedrevet alle sammen (enklere å bytte belte).
     

    FroBe

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.08.2014
    Innlegg
    89
    Antall liker
    146
    Sted
    Ryfylke
    Ikke helt enig med advarselen mot DD-spillere.
    Man får reparasjonssett for tannhjulet, og man slipper å bekymre seg for om man klarer å skaffe og bytte drivreim.
    DD tåler røff bruk og jogging uten å gi dårlig lyd.
    Aiwa walkman er beryktet for dårlige kondensatorer som må byttes for å få lyd, og de kjekkeste hadde et 2V blybatteri som er vanskelig å skaffe i dag..
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    Ikke helt enig med advarselen mot DD-spillere.
    Man får reparasjonssett for tannhjulet, og man slipper å bekymre seg for om man klarer å skaffe og bytte drivreim.
    DD tåler røff bruk og jogging uten å gi dårlig lyd.
    Aiwa walkman er beryktet for dårlige kondensatorer som må byttes for å få lyd, og de kjekkeste hadde et 2V blybatteri som er vanskelig å skaffe i dag..
    Å få tak i nytt reprodusert tannhjul er den enkleste sak i verden. Mitt poeng er vel egentlig å informere om at det er ganske høy vanskelighetsgrad på å bytte det, og jeg har lest flere innlegg i stereo2go-forumet om folk som har måttet gi opp, eller som ender opp med en spiller etter byttet som fortsatt ikke er særlig brukbar fordi man har gjort en feil et sted eller det også var noe annet i tillegg til tannhjulet som var gått i stykker. Fra hva jeg har sett, så er belte-bytte på belte-drevne walkmans som regel en enklere jobb som krever mindre demontering. Er enig i at DD har fordelen med å tåle rystelser uten å gi dårlig lyd, men hvor relevant er det idag? Er man virkelig så entusiast at man vil ta med seg en walkman på flere hundre gram på en joggetur? :) Dette med dårlige kondensatorer gjelder vel alle 80-talls walkmans? Da jeg sendte min DC2 til reparasjon ble alt av (elektrolytt-)kondensatorer byttet. Men for all del, er man dyktig og fingernem med små-elektronikk så er det bare å kjøre på. Er det noen her inne som har byttet tannhjul på en DD walkman med suksess? Videoene til "this does not compute" der han forsøker å reparere walkmans synes jeg er underholdende, denne f.eks.
     
    Sist redigert:

    mortuus

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.04.2014
    Innlegg
    53
    Antall liker
    32
    Fikk du fikset den manglende låseskiva? :) Dersom du er på walkman-jakt, så styr unna Sony sine DD modeller med tannhjul. De tannhjulene sprekker på alle sammen og det er ikke enkelt å bytte. Kan være lurt å se på andre merker, Aiwa f.eks. har mange fine modeller og de er såvidt jeg har fått med meg beltedrevet alle sammen (enklere å bytte belte).
    Jeg gjorde som foreslått her inne og brukte en plastbit fra et rømmelokk eller lignende. Var ca 0.5mm tykt og med et 2.5mm.bor kunne jeg trykke det på plass så det satt godt fast.

    Selger sa han skulle sende meg noe men spørs hvor mye vits det er å sende brev for den ene låseskiven.

    Fant et selskap i Japan som bl.a. selger låseskiver i mange dimensjoner og av variert utvalg av materiale, så skal prøve å kjøpe noen forskjellige størrelser hvis de gidder å sende direkte. Kostet type 50 øre per stk og man måtte kjøpe minimum 50 av hver, så går kanskje 200kr totalt inkl frakt, som jeg selvsagt kan leve med. Det koster meg mer i tid å lage selv med 3d printer på jobb så det alternativet er skjøvet et hakk ned på listen til jeg har fått avklart om det selskapet gidder å sende eller ei. Har i verste fall en "kollega" i Japan som også helt sikkert hjelper meg med å få kjøpt og sendt om selskapet skulle synes det er for mye mas å sende produkter til en verdi av 150kr til Norge.


    Ang. Walkman, takk for innspill. Å bytte noen kondensatorer blir neppe noe problem hvis det er hullmonterte eller overflatemonterte av en grei størrelse. Kjedeligere på jobb når jeg må lodde på nye 0201/0402-komponenter rett ved siden alt annet av chiper man helst ikke skal skade. 😅
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Torstej: Jeg kan love deg at de SA-XSene du har utklasser UX-S på enhver Nakamichi😎 Selv Denon låter best på Denon.. Det går selvfølgelig an å fucke opp factory settings på enhver spiller for i mer eller mindre grad å tilpasse den til kassetter den VANLIGVIS ikke burde trives med, men akkurat det er i min bok å gå over bekken etter vann. Null vits i. Det man derimot gjør som seriøs tapehead, er å målrette båndlageret til maskinparken. Omvendt funker like bra.. Jeg har gjort begge deler. Null risk, dobbelt så moro, mer lærerikt. Og etterhvert sitter du på et lager som garanterer bedre resultater enn noen halvhjertet rekalibrering. På enhver maskin du velger å bruke, det være seg om den har to hoder eller er et trehodet troll. Vit hva produsenten selv kalibrerte etter, så veit du også hvor du selv bør gå.
     
    Sist redigert:

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    Torstej: Jeg kan love deg at de SA-XSene du har utklasser UX-S på enhver Nakamichi😎
    Jeg skrev SA-X, ikke SA-XS. :) Viktig forskjell (jeg har både SA-X og SA-XS på "lager")

    Man får ikke fucket opp factory settings når man har en 3-hoder med brukerstyrte kalibreringsmuligheter. Du har det på DRS-810en din også bak panelet under displayet, men det er riktignok kun "bias fine tune" uten test-toner så det er noe mer kronglete å stille inn enn en løsning med bias+rec-level+testtoner.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.509
    Antall liker
    9.257
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det er en vanskelig øvelse å få aksept for at tape går om hverandre hvis man har en 3 hoders spiller med alle justeringsmuligheter. Skal en tape ikke passe på disse så må jo tapen være utenfor spec så det holder.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Torstej: Ikke alle maskiner har de mulighetene. Da MÅ de stilles inn på klassisk vis. Poenget mitt er og blir at sålenge brukeren velger riktig til egen maskin eller -park, så trengs de mulighetene absolutt ikke. Da holder det med automatisk valg av båndtype. Og de innstillingene man da har på bias er standardiserte. Produsenten har gjort mesteparten av jobben, og brukeren MÅ LÆRE MATCH. Win-win..Analoge formater SKAL kreve noe av brukeren..ellers er sjarmen borte.
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    Det er en vanskelig øvelse å få aksept for at tape går om hverandre hvis man har en 3 hoders spiller med alle justeringsmuligheter. Skal en tape ikke passe på disse så må jo tapen være utenfor spec så det holder.
    Du får full aksept fra meg :) I disse tider hvor kassetter blir vanskeligere og vanskeligere å få tak i, og dyrere, så er det veldig kjekt å ha en altetende 3-hoder sånn som @mortuus sitt glimrende valg, så man slipper å jakte på kun en spesifikk type kassetter.

    Apropos utenfor spec, jeg glemte å kjøpe Philips MCII og UCII mens uk-cassette comeback fortsatt eksisterte @Auditor. Vi skrev jo litt om disse for en tid tilbake og at jeg skulle teste hvordan kassetter som var helt "høl i hue" utenfor standard som disse er, var å bruke.... Det jeg lurer på er hvilken kassettspiller Philips laget som disse særingene var ment for :D
     
    Sist redigert:

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    Torstej: Ikke alle maskiner har de mulighetene. Da MÅ de stilles inn på klassisk vis. Poenget mitt er og blir at sålenge brukeren velger riktig til egen maskin eller -park, så trengs de mulighetene absolutt ikke. Da holder det med automatisk valg av båndtype. Og de innstillingene man da har på bias er standardiserte. Produsenten har gjort mesteparten av jobben, og brukeren MÅ LÆRE MATCH. Win-win..
    Ja nå snakker du om 2-hodede spillere (og noen 3-hodede spillere).

    Men vi må også forholde oss til at 3-hodede spillere med alt av kalibreringsmuligheter eksisterer, og er slett ikke så uvanlig heller. Som @mortuus sin nyerværvede Sony KA3ES. Vi kan ikke bare overse den type spillere og si universelt at Sony kassettspillere kun skal ha Sony kassetter.
     

    afen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    227
    Antall liker
    715
    1625694163332.png

    Endelig har jeg fått kloa i det som kanskje er tidenes lekreste opptakskassetter! God lyd er det i de og, men jeg vil nok si at Maxell MX-S er et ørlite hakk foran, selv om det er nesten umulig å skille de.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn