Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    490
    20210503_104150.jpg

    Fant en liten skatt på loftet til muttern 🤩. Disse trodde jeg ble kastet i ca 1995. Jeg brukte dem med mitt JVC TD-V1010 deck 1990-94. De har altså ligget i 26år på et loft med dårlig ventilasjon og store temperatursvigninger, de ser bra ut men hva kan man forvente av disse båndene?
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.957
    Antall liker
    11.765
    Sted
    Hus
    Vis vedlegget 719228
    Fant en liten skatt på loftet til muttern 🤩. Disse trodde jeg ble kastet i ca 1995. Jeg brukte dem med mitt JVC TD-V1010 deck 1990-94. De har altså ligget i 26år på et loft med dårlig ventilasjon og store temperatursvigninger, de ser bra ut men hva kan man forvente av disse båndene?
    Ikke noe annet å gjøre enn å putte de i spilleren og sjekke det :unsure:
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Da planlegges det opptak her. Men sitter og lurer litt på om det blir på normal Maxell eller Fuji..Materialet er ihvertfall endel eldre CDer som jeg har overtatt av en gammel kompis, og som faktisk gjør seg bedre på MC. Diskene gis deretter bort igjen.

    Det er en måte å finne standen på de TDKene her oppe: Spill dem! Tape uten covers er aldri bra, men jeg tipper iallefall tre av dem kan brukes. Og de bør spares etter overdubbing. Break the tabs, write the inlays. Sånne metals skal brukes til det beste , med det beste, Komfort. Arkivtape, det der. Finn ut hva du har på dem, merk og brekk..Jeg har ellers en forsegla XG her, som gjerne kan byttes i en trepack forseglede HD-M sistelinje..Apropos overdub: Slett kassetten fra ende til annen minst en gang FØR evt rebruk. Det minimerer crosstalk og gjennomslag. En topp metalinnspilling på en HD-M tar minst tre timer her. For et halvannentimesbånd, that is. Men da er den også arkivstandard på når jeg er ferdig med den.😊 Det gjør jeg ikke ofte, og når det skjer, er det en vel overveid grunn til det. For å få HELT spesielle albums fra helt spesifikke perioder 110% som jeg selv vil ha dem. Sist med en Kim Larsen double, på Denon S-Port Metal. Albums jeg er mer enn glad i..som en hommage til den store, danske skald..Tatt opp FRA ORIGINALE KASSETTER, MED det som var av skavanker på original tape. Avhendet de coverløse originalene etter overføringa.
     
    Sist redigert:

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    490
    Da planlegges det opptak her. Men sitter og lurer litt på om det blir på normal Maxell eller Fuji..Materialet er ihvertfall endel eldre CDer som jeg har overtatt av en gammel kompis, og som faktisk gjør seg bedre på MC. Diskene gis deretter bort igjen.

    Det er en måte å finne standen på de TDKene her oppe: Spill dem! Tape uten covers er aldri bra, men jeg tipper iallefall tre av dem kan brukes. Og de bør spares etter overdubbing. Break the tabs, write the inlays. Sånne metals skal brukes til det beste , med det beste, Komfort. Arkivtape, det der. Finn ut hva du har på dem, merk og brekk..Jeg har ellers en forsegla XG her, som gjerne kan byttes i en trepack forseglede HD-M sistelinje..Apropos overdub: Slett kassetten fra ende til annen minst en gang FØR evt rebruk. Det minimerer crosstalk og gjennomslag. En topp metalinnspilling på en HD-M tar minst tre timer her. For et halvannentimesbånd, that is. Men da er den også arkivstandard på når jeg er ferdig med den.😊
    Jeg husker kassett kritisk kompis feilet på blindtest mellom MA-XG båndet og CD. Det var gøy, han kjøpte senere JVC spilleren 😊
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    646
    Antall liker
    994
    Torget vurderinger
    1
    Har en uten ll. Men må nok bytte noen deler i opptaks krets. Den har feCr mulighet og derfor vil jeg gjerne få den delen i topp shape. Påståes at Tandberg TCD 3004 kan justeres for slike bånd, men ble ikke fornøyd. Prøvde også med Eq 120 og SX (type 2) stilling på et par Nakamichier, men nei. Hm, Alpine AL-85 og -90 har også FeCr, men de står så bra i eget oppsett at jeg tviler på om de kommer i vinyl, evt. DAC signal kontakt :unsure:
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    da fikk jeg en hygglig melding fra en kar i usa og ble nå heldig eier av en bic t4-m som ser fantastisk ut og har orginale rack handels som følger med i orginal eske . denne trenger belter den og. og ja birger jeg gruer meg litt. men dette er mer morro og holde på med en plastic fantastic player.hehe . nå må jeg faktisk kvitte meg med noen spillere. ble 2 ikke planlagte nå. slikt hender. godt jeg ikke har unger:p
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Komfort: Spørs hvem som gjorde det opptaket. CD gjengitt ordentlig ER bedre enn tape, men det er altså også noe med dynamikken og autentisiteten med kassetter. Som også CD har, men ikke på samme vis.
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    646
    Antall liker
    994
    Torget vurderinger
    1
    Det var supert vega jon. Blir spennende å høre når du får din og rapport om beltebytte når du er i gang :) Tror det er en veldig bar spiller 2X hastighet. Det, som er litt dumt med de få 2X hastighet spillerne, som ble laget, er at de forskjellige merkene ikke har kompatibel hastighet med hverandre.
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    490
    Komfort: Spørs hvem som gjorde det opptaket. CD gjengitt ordentlig ER bedre enn tape, men det er altså også noe med dynamikken og autentisiteten med kassetter. Som også CD har, men ikke på samme vis.
    Ja, det er klart. Vi var 15år og ikke mye erfaring. Kanskje han likte lyden bedre på tape og tok feil av den grunn. Men jeg husker hvor overrasket jeg ble over lydkvaliteten på disse heftige metallbåndene da jeg gikk fra et billig rack og normalbånd til JVC toppmodell deck og metall.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Metal Master, MA-XG er eksempler på tape som har en kvalitet som med et korrekt utført opptak kan oppfattes minst like bra som CD.
    Tar man en CD og lager en kopi på nevnte kvalitetskassetter så vil man ha problemer med å skille originalen og kopien fra hverandre. Det skulle ikke forundre meg om noen ville valgt kopien som den beste lyden, og da kan man jo begynne å lure:D
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Komfort: Logisk. Har man en gang hørt hva et ordentlig opptatt kvalitets metal avstedkommer av resultater, sitter det i for resten av livet, det. Men det er langt kortere mellom de tilfellene der et metalbånd aldri blir utnyttet til fulle..og derfor aldri skulle vært det valgte medium i en gitt opptakssetting. Problemer med å skille kopi fra original har man KUN dersom alle faktorer RUNDT opptaket stemmer 110%.
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    Jeg har satt opp en gammel laptop som har 3.5mm minijack mikrofon-inngang med windows XP. Så har jeg installert WFGUI:
    Vis vedlegget 717194
    Kobler så en RCA til minijack-kabel fra output på kassettspilleren til mikrofoninngangen på laptopen, skrur output-volum på spilleren på maks, og så er det i bunn og grunn bare å sette i en W&F-kassett og teste. Jeg har Nakamichi replika-kalibreringskassetter kjøpt fra Naks.es.
    Har nå fått WFGui opp og kjøre på en "moderne" laptop med følgende oppsett:
    • Lenovo T450s
    • Windows 10 med alle oppdateringer
    • WFGui versjon 8.60 lastet ned og kjørende (det fungerte overraskende nok i Win 10 uten tilpasninger)
    • Behringer UCA202 analog til digital converter (ADC) koblet til USB-port på laptopen (koster i underkant av 300 kr)
    • RCA-kabel mellom lydutgang på kassettspiller og lydinngang på ADC
    • 3000Hz W&F-kassett i kassettspilleren
    behringer_uca202.jpg
     
    Sist redigert:

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    646
    Antall liker
    994
    Torget vurderinger
    1
    På min bærbare også med win 10 har jeg problemer. Ustabile data. Dette er diskutert på tapeheads.net.

    Med lang kabel over til stasjonær PC og samme lisens for win 10 har jeg ikke problem :unsure:
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    På min bærbare også med win 10 har jeg problemer. Ustabile data. Dette er diskutert på tapeheads.net.
    Med lang kabel over til stasjonær PC og samme lisens for win 10 har jeg ikke problem :unsure:
    Hva mener du med ustabile data? At tallene du ser når du måler er unøyaktige eller feil? Jeg prøvde først WFGui med et billig eksternt kina-lydkort av typen som ser ut som en minnepinne med 2 minijack-porter, og da fikk jeg helt håpløse målinger. Svært dårlig kvalitet på det lydkortet. Det var først da jeg byttet til Behringer UCA202 som eksternt lydkort at oppsettet ble bra.

    Det er forresten veldig flott at vi har gratis tilgang på det programmet synes jeg. Det å ta en W&F-test en gang i ny og ne uten behov for å investere tusenvis av kroner i utstyr er veldig kjekt, det sier noe om generell tilstand på kassettspilleren og man kan oppdage svakheter og feil i en tidlig fase. Jeg har f.eks. oppdaget at en av mine spillere nå har fått høyere W&F enn den hadde for et halvt år siden, og den er nå plukket ut av spill-rullering for nøyere inspeksjon.
     
    Sist redigert:

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    646
    Antall liker
    994
    Torget vurderinger
    1
    Store hastighetsendringer på f.eks eskremt stabile spillere. Problem med lagring av data, flutter målinger, som hopper ekstremt og vel ett og annet til. PC fungerer og samsvarer bra med resultater fra annet utstyr for hastighets kontroll. Det er vel omtale av problemet på tapeheads, som gjorde at jeg mistet tiltroen til den bærbare. Er neppe bare windows 10, som styrer dette.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    BirgerG: Da kan det vel være på tide med maskinbytte? Kanskje vekk fra Windowsbasert?
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    Store hastighetsendringer på f.eks eskremt stabile spillere. Problem med lagring av data, flutter målinger, som hopper ekstremt og vel ett og annet til. PC fungerer og samsvarer bra med resultater fra annet utstyr for hastighets kontroll. Det er vel omtale av problemet på tapeheads, som gjorde at jeg mistet tiltroen til den bærbare. Er neppe bare windows 10, som styrer dette.
    Så du har opplevd følgende:
    1. Store hastighetsendringer på f.eks eskremt stabile spillere
    2. Problem med lagring av data
    3. Flutter målinger, som hopper ekstremt
    1) og 3) erfarte jeg med det dårlige eksterne lydkortet. Ble løst med å bytte til et annet eksternt lydkort. Kanskje det interne lydkortet på laptop-en din er dårlig, eller kanskje du bare trenger å oppdatere drivere.
    2) fikk jeg enkelt reprodusert ved å lagre wfgui.exe under "Programfiler". Lagrer man WFGui i Win10 i en mappe som krever administratortilgang (opphøyde rettigheter), og så starter programmet med vanlig innlogget bruker, så har du ikke rettigheter til å opprette loggfilen for lagring av målinger. Det løses enkelt ved å enten starte wfgui som administrator (run as administrator), eller lagre wfgui.exe i en mappe som ikke krever admin-rettigheter. Jeg har lagret wfgui.exe under "mine dokumenter", da kan jeg også starte det og lagre loggfiler som vanlig innlogget bruker.

    Jeg kjører forøvrig versjon 8.60 av wfgui, det skal jeg legge til i listen i det forrige innlegget...
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    Det finnes ingen OS X versjon av WFGui dessverre, så da må man forsøke en av:
    • Kjøre på wine
    • Sette opp dual boot med OS X og Win 10 på Mac-en
    • Sette opp en virtuell Windows-maskin med f.eks. Virtualbox eller VMWare
    Det enkleste er å kjøre WFGui på en windows-pc av enten bærbar eller stasjonær art ;)
     

    slemmo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2021
    Innlegg
    266
    Antall liker
    556
    Sted
    Eidsvoll Verk
    Da er det mulig jeg får psyket meg opp til bx-300mekking i helgen og bytte av tensionbelte, men først må jeg få av venstre hub, og trinsa til venstre siden det er belterester som må renses vekk, hvordan får jeg av disse? og er det noe spesielt middel som er godt egnet til å fjerne smeltede belterester?
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    646
    Antall liker
    994
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har brukt aceton på q-tips for fjerning av slikt. Evt tynner, men da er det viktig at du ikke kommer i kontat med plast detajer. Selve beltet er ikke noe problem, men det har du sikkert sett alt. Dersom delene av gamle beltet ligger løst, kan du sikkert holde spilleren med fronten ned og riste, evt bruke trykkluft. Vil anbefale at du tar fronten helt av så kanskje du ser om noe kan ha lagt seg på steder det ikke bør. Idler gummi fikk selger av meg, den mener jeg kom fra mihokm. Var desverre ikke spørsmål om back tracktion belt, ellers hadde det også blitt sendt. Antar derfor at den fungerte på annet da han klargjorde den. Men kun antagelse....
     

    slemmo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2021
    Innlegg
    266
    Antall liker
    556
    Sted
    Eidsvoll Verk
    Tensionbeltet er helt smeltet og nesten i flytende form, så uten at jeg er noen ekspert så er det neppe noe som har skjedd helt nylig, men spilleren fungerer sånn noenlunde alikevel, og kan godt spille et par kassetter uten å stoppe.
     
    Sist redigert:

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    Da er det mulig jeg får psyket meg opp til bx-300mekking i helgen og bytte av tensionbelte, men først må jeg få av venstre hub, og trinsa til venstre siden det er belterester som må renses vekk, hvordan får jeg av disse? og er det noe spesielt middel som er godt egnet til å fjerne smeltede belterester?
    Dette er en veldig god tråd som viser hvordan mekanismen din er bygd opp, og vil tro du får en grei forståelse av hva du må gjøre for få av venstre hub ved å studere bildene og lese teksten. På en RX-202 jeg jobbet med så var det bare å trekke av låseskiva i forkant, så kunne jeg fjerne huben fra akselen. Jeg har aldri hatt av den trinsa til venstre før på noen spiller, men fra bildene i service-manualen så ser det ut som det er samme medisin med låseskive der.

    Skjermbilde 2021-05-07 kl. 08.52.17.jpg

    Når det gjelder rensing av belte-"tjære" så har jeg pleid å bruke isopropanol og en haug med q-tips.

    Bra at du tar deg tid til å demontere delene for skikkelig rengjøring!
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg brukte rensevæske beregnet på hoder og pressvalser når jeg fjernet gummirester på min walkman, men jeg tror det går fint å bruke noe vi har mye av i disse tider; håndsprit og q-tips :)
     

    slemmo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2021
    Innlegg
    266
    Antall liker
    556
    Sted
    Eidsvoll Verk
    Bra at du tar deg tid til å demontere delene for skikkelig rengjøring!
    Jeg kjenner det sitter gummigugge bak med en sånn tannlegepirker, så det er en dyd av nødvendighet, generelt er jeg verdens minst tålmodige person når det gjelder sånt pirkehåndarbeid og det er greit at det ikke er små barn til stedet som kan høre hva jeg sier når det pågår. På den annen side har jeg sikkert bare godt av det :unsure:
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Glem håndspriten som rensevæske der, folkens. Den inneholder glyserol og andre forbindelser som ikke har noe å gjøre i den settingen. Isopropyl, derimot…I SMÅ mengder😊 Ellers BØR du bruke hoderens, slik Terje-A gjorde med sin walkman.Lurer bare på om jeg noen gang rekker service på Aiwaen..Har liksom ikke hjerte til å skille meg av med den heller..Vanskelig å finne disse i den stand jeg har, og den spiller på helt eget vis og..Men trenger egentlig reimer. Kommer iallefall til å legge ut pakken med MA110 metals for samla salg..Men la meg advare om at det ikke er aktuelt med pruting. De går for den pris de er verdt. Og alle 12 skal selges samlet. Høyere, firesifret prisklasse.
     
    Sist redigert:

    slemmo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2021
    Innlegg
    266
    Antall liker
    556
    Sted
    Eidsvoll Verk
    jepp, håndsprit inneholder diverse forskjellige typer fuktighetsmiddel for hendene osv. og kan være ganske klissete.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg tenkte nå mest på 85% etanol, viskositet som vann og ikke den tjukkflytende guffa som dere tenker på.
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    thumbnail_64209799714__73D1ED1E-6382-4708-92CC-ED3BB41AA83D.jpg
    thumbnail_64209803786__DC980E9E-5948-4F5B-9A1E-AFA3EE7419BF.jpg

    endelig kom den i posten. dette er new realease. retro wave sjanger for de yngre..(kanskje noen av de eldre liker dette jeg vet ikke helt om denne sjangeren glir inn hos de eldre)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: Du bør da ha litervis av American Recorders væske igjen?
     

    Craylock

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2020
    Innlegg
    192
    Antall liker
    74
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Noen av kassettspillerne mine piper på enkelte kassetter. Har noen av dere peil på hva jeg bør gjøre??
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn