Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Det er da helt OK, det😊 Er grunner i massevis til å like normaltape. Det gjør jeg og. Men det er seriøst store kvalitetsforskjeller mellom TDK, Sentry, RCA og Sony...Selv har jeg flere titalls D, stabile som ei sveitsisk klokke. Låter bedre enn all type 1, så nær som Denon DX4 og Emtec Ferro Extra sistelinje. De XL2ene der elsker Tandberg, er vanskelige å få 100% andre steder, imo..
    Men det er nok av Tandbergere i Norge som betaler bra for de der. Lykke til, det er et parti av anstendig kaliber, som vil sette kunnskap og decks godt på prøve, Slemmo..

    Den HF-pakka over her havna så definitivt på riktig sted, den og..GOOD😊
     

    afen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    227
    Antall liker
    715
    Fikk en gave i dag av en kompis som ryddet på loftet. HF tapen til Sony er slettes ikke dårlig. Jeg tar i mot med glede :)
    Jeg har virkelig sansen for HF, veldig gode på basstung, elektronisk musikk. Har også prøvd HF-S men kan ikke si at jeg opplevde de som "en klasse over". En annen type 1 som jeg liker godt er Scotch CX, den er det nesten superferro-nivå over!
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Afen har altså et eldre, Sonykompatibelt deck? Siste CX jeg hadde, inneholdt et av Deacon Blues beste album...
     

    afen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    227
    Antall liker
    715
    Afen har altså et eldre, Sonykompatibelt deck? Siste CX jeg hadde, inneholdt et av Deacon Blues beste album...
    Ja, har en Sony TC-K790ES som jeg bruker til opptak, men den er nesten altetende. Eneste jeg ikke har fått til skikkelig er ekte chrome-bånd, men de kan jo være litt spesielle.

    Apropos type 1 så jeg har også noen forseglede Maxell XLI-S liggende, men med de prisene de går for for tiden så må jeg vente med å sprette de til jeg finner noe virkelig godt å spille inn.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Ikke rart du bruker Sony, Afen. Men også en grunn til å kvitte deg med de gamle Maxellene. Bytt ut i UR, så får du bedre resultater.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Afen: Den der tar du vare på som den er. Som tape sliter eldre BASFer med partikkeldropp og tap i frekvenser jo høyere opp den kommer. Normalene har et Shell som ofte splittes hvis du prøver å knekke tabs av en som ikke fikk dem fjerna i tidligere tider. Tony på CC syns de låt bedre uten SMen og. Som i sin tur KAN være grunn til en uhorvelig W & F på dem. Men, det skal sies at tyskerne VAR best i verden på magnetbånd i overgangen mellom 70- og 80-tallet Såfremt man da ikke hadde Thats eller Denon. Det er bare det at de ikke laga særlig HOLDBARE bånd på den tida..Det måtte vi brukerne vente til clearshell-typene kom for.å få. Og da viste de derimot HVOR bra det KUNNE bli fra DE. Med for eksempel Emtec TP4👍 Vanvittig kapabel tape, det. Men ikke for den som ikke er villig til å jobbe seg blodig for resultatene. Gjør du det, får du dog dem.På et dertil passende deck, vel å merke..Som Pioneer Urushi🎶
     
    Sist redigert:

    slemmo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2021
    Innlegg
    266
    Antall liker
    559
    Sted
    Eidsvoll Verk
    Nå har BX-300en min spist et bånd også, så da tør jeg ikke bruke den mer før den er reparert. Dette var en CDing2 74. Her om dagen hadde jeg veldig problemer med at den stoppet og dro ut bånd på en Radio Shack XR90 kassett, men når jeg spilte en Fuji ZII og et par andre kassetter så hadde den ingen problemer. Så jeg har en slags følelse om at den takler noen kassetter bedre enn andre.
    Jeg fikk tension belte i posten for et par dager siden, så jeg skal bytte det først og fremst, men om det ikke skjer noe positivt med et første så får Teletor elns se på det.

    IMG_20210501_180915.jpg
     
    Sist redigert:

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    Nå har BX-300en min spist et bånd også, så da tør jeg ikke bruke den mer før den er reparert. Dette var en CDing2 74. Her om dagen hadde jeg veldig problemer med at den stoppet og dro ut bånd på en Radio Shack XR90 kassett, men når jet spilte en Fuji ZII og et par andre kassetter så hadde den ingen problemer. Så jeg har en slags følelse om at den takler noen kassetter bedre enn andre.
    Jeg fikk tension belte i posten for et par dager siden, så jeg skal bytte det først og fremst, men om det ikke skjer noe positivt med et første så får Teletor elns se på det.

    Vis vedlegget 718806
    det var no driit. men håper den blir frisk som en fisk snart igjen. hva annet spennde skimter i bakgrunnen på bildet??? er det en jvc???
     

    slemmo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2021
    Innlegg
    266
    Antall liker
    559
    Sted
    Eidsvoll Verk
    Philips F6133. Onkelen min kjøpte den ny i sin tid, den fungerer som smurt, men er ikke noe highendspiller. Helt ok lydkvalitet, men ikke mer enn det.
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    Nå har BX-300en min spist et bånd også, så da tør jeg ikke bruke den mer før den er reparert. Dette var en CDing2 74. Her om dagen hadde jeg veldig problemer med at den stoppet og dro ut bånd på en Radio Shack XR90 kassett, men når jeg spilte en Fuji ZII og et par andre kassetter så hadde den ingen problemer. Så jeg har en slags følelse om at den takler noen kassetter bedre enn andre.
    Jeg fikk tension belte i posten for et par dager siden, så jeg skal bytte det først og fremst, men om det ikke skjer noe positivt med et første så får Teletor elns se på det.
    Nå er den CDing-en skadet, så nå kan du bruke den som testkassett for videre feilsøking :)

    Ta en titt på denne tråden, og spesielt det ypsilon skriver: http://www.tapeheads.net/showthread.php?t=67802
    Følgende foreslås:
    - idler tire
    - reel motor dead spots
    - back tension belt (Back tension belt can be an issue, but if it fails it is likely to wrinkle the tape, not to push the tape out of the shell. )
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    650
    Antall liker
    1.005
    Torget vurderinger
    1
    Et innlegg fra en av dagens beste Nakamichi teknikkere (fra tapeheads.net) Vi hadde spørsmål om belter for litt siden ;-)

    I've never heard of silicon capstan belts for the Nak classic transport, which is what is inside the 1000ZXL. We all know that the Nak classic transport is one of the most capstan belt sensitive tape transports in existence, along with many of the Aiwa transports. While the classic transport itself is fantastic when it has the correct capstan belt, these days it is difficult to find any one particular brand of belt that works well with consistency. Some belts work very well and give good performance, while another belt from the same manufacturer or vendor with the same model number is garbage. Sadly, it is almost trial and error to find a good one, and that is even working with known good belts to start with!
     

    slemmo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2021
    Innlegg
    266
    Antall liker
    559
    Sted
    Eidsvoll Verk
    100 kroner på bruktsjappe.Testet Fergusonen med hodetelefoner, og den låt faktisk ganske bra. Litt artig å ha en sånn gammel sak også.
    IMG_20210502_123045.jpg
     
    Sist redigert:

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    jeg er i bud kirg på en luxman 5k50..... det begynner og stramme seg til. men jeg synes og prisen begynner og bli høy for en deffekt spillerP
     
    Sist redigert:

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    Et innlegg fra en av dagens beste Nakamichi teknikkere (fra tapeheads.net) Vi hadde spørsmål om belter for litt siden ;-)

    I've never heard of silicon capstan belts for the Nak classic transport, which is what is inside the 1000ZXL. We all know that the Nak classic transport is one of the most capstan belt sensitive tape transports in existence, along with many of the Aiwa transports. While the classic transport itself is fantastic when it has the correct capstan belt, these days it is difficult to find any one particular brand of belt that works well with consistency. Some belts work very well and give good performance, while another belt from the same manufacturer or vendor with the same model number is garbage. Sadly, it is almost trial and error to find a good one, and that is even working with known good belts to start with!
    sett det er en som selger slike silicon bånd i fra tyskland på ebay til div nakamicher.
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    i dag blir det en 5k50m eller en bic t4m:p tror jeg. jeg sitter og svetter og følger med er vist populær den luxmanen. er ganske mange bud givere ser jeg. frykter den blir noe høyere. blir det ikke 5k50 blir det no annet.... jeg har hvertfall lagt fra meg tydlig spor i bud runden. håper det holder de andre unna nå:p hadde vert fint med den luxmannen fordi jeg har de delene som mangler til den. så jeg krysser fingra nå. fy fean jeg tapte auktionen siste sekund !!!! makan til bedrag. jaja noen fikk seg en billig 5k50 nå for under 6k
     
    Sist redigert:

    slemmo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2021
    Innlegg
    266
    Antall liker
    559
    Sted
    Eidsvoll Verk
    krysser fingrene, må bare få renset vekk gugge fra det gamle beltet, det har smeltet helt.
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    650
    Antall liker
    1.005
    Torget vurderinger
    1
    i dag blir det en 5k50m eller en bic t4m:p tror jeg. jeg sitter og svetter og følger med er vist populær den luxmanen. er ganske mange bud givere ser jeg. frykter den blir noe høyere. blir det ikke 5k50 blir det no annet.... jeg har hvertfall lagt fra meg tydlig spor i bud runden. håper det holder de andre unna nå:p hadde vert fint med den luxmannen fordi jeg har de delene som mangler til den. så jeg krysser fingra nå. fy fean jeg tapte auktionen siste sekund !!!! makan til bedrag. jaja noen fikk seg en billig 5k50 nå for under 6k
    Hvor ble den solgt?
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    Da har jeg åpnet opp BX-300en litt, og på min så mangler jo hele tensionbeltet. Eller dvs, det ligger noen rester der.

    Vis vedlegget 719112
    Bra at beltet var kaputt, det er en enkel fiks. Utfordringen er å rengjøre skikkelig før montering av nytt belte, det er en drittjobb. Nytt belte der så er du et steg nærmere en driftssikker spiller. SCY3.2 er riktig belte.

    Jeg ser at den som byttet gummi på idlerhjulet mistet låseskiva under demontering. Det er fort gjort og kan skje den beste, men den hjemmemekk-løsningen med den blå patchen der er ikke en BX-300 verdig. Jeg har en låseskive til overs hvis du vil ha @slemmo. Kan sende som brev. Bak idlerhjulet skal det forresten være en sort tynn skive, denne kan også lett mistes dersom man ikke er klar over den, det er greit å kontrollere at den fortsatt er der. Og med det samme idlerhjulet er av så er det enkelt å komme til frontlageret på reel-motoren med en dråpe olje.
     
    Sist redigert:

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    i dag blir det en 5k50m eller en bic t4m:p tror jeg. jeg sitter og svetter og følger med er vist populær den luxmanen. er ganske mange bud givere ser jeg. frykter den blir noe høyere. blir det ikke 5k50 blir det no annet.... jeg har hvertfall lagt fra meg tydlig spor i bud runden. håper det holder de andre unna nå:p hadde vert fint med den luxmannen fordi jeg har de delene som mangler til den. så jeg krysser fingra nå. fy fean jeg tapte auktionen siste sekund !!!! makan til bedrag. jaja noen fikk seg en billig 5k50 nå for under 6k
    Hvis det var på eBay, så er det sikkert noen som har brukt en automatisk bidsniper. Finnes mange tjenester man kan bruke for dette, og det er veldig vanlig.
     

    slemmo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2021
    Innlegg
    266
    Antall liker
    559
    Sted
    Eidsvoll Verk
    Jeg ser at den som byttet gummi på idlerhjulet mistet låseskiva under demontering. Det er fort gjort og kan skje den beste, men den hjemmemekk-løsningen med den blå patchen der er ikke en BX-300 verdig. Jeg har en låseskive til overs hvis du vil ha @slemmo. Kan sende som brev.
    Takk for det, jeg PMer deg adressen min, bare send meg mobnummer og vippsesum. (y)
     
    Sist redigert:

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    ble en bic t3 på meg i stedet... luxman k15 burde snart komme på døra og men den hadde en lang reise.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.509
    Antall liker
    9.257
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    ble en bic t3 på meg i stedet... luxman k15 burde snart komme på døra og men den hadde en lang reise.
    Gratulerer, ble det en T3 eller en T3M ?
    De fleste her inne havner gjerne opp med japanske, norske eller tyske spillere, men er ikke BIC fra USA?
    Hvis du kjenner til historikken rundt merket og hva som skjedde med BIC så er det sikkert interessant for oss andre i tråden :)
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer, ble det en T3 eller en T3M ?
    De fleste her inne havner gjerne opp med japanske, norske eller tyske spillere, men er ikke BIC fra USA?
    Hvis du kjenner til historikken rundt merket og hva som skjedde med BIC så er det sikkert interessant for oss andre i tråden :)
    var vel britisk som ble solgt til usa??? mener jeg leste noe om det et sted:p ble kun en t3 i første omgang. t4m glapp unna den og. jeg kjøpte en som trenger service i fra statene. men fikk den rimlig nok. like billig som jeg så en fly på finn for ikke lenge siden 2k måtte jeg gi med frakt og toll betalt på forhånd..
     
    Sist redigert:

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    jeg må nok lese meg litt opp på bic. fint hvis flere kan noe om denne. fortell gjerne
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.509
    Antall liker
    9.257
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    var vel britisk som ble solgt til usa??? mener jeg leste noe om det et sted:p ble kun en t3 i første omgang. t4m glapp unna den og. jeg kjøpte en som trenger service i fra statene. men fikk den rimlig nok. like billig som jeg så en fly på finn for ikke lenge siden 2k måtte jeg gi med frakt og toll betalt på forhånd..
    Det var en ok pris, og spilleren ser jo helt rå ut :)
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    BIC, originally an abbreviation for British Industries Corporation, was established in 1950 as an American corporation that imported hi-end British audio products. BIC was one of the earliest pioneers in the audio industry, distributing top-of the-line brands including Garrard turntables, Luxman amplifiers and Wharfedale loudspeakers.
    In 1973, BIC introduced the industry’s first belt drive turntables and its own brand of American made loudspeakers, becoming well known for patenting the famous “Venturi Port”. By the mid 1970’s, BIC America loudspeakers were one of the top-selling audio brands in the industry. Eventually, the corporation began diversifying outside of the audio industry and shortly after the death of its founder, the company was sold.
    BIC was purchased again in 1988 and re-emerged in the consumer electronics industry offering a wide range of high-quality audio components and speaker systems to please the most discriminating listeners at unprecedented low pricing. Our highly respected engineering team has an expertise in designing all BIC speakers to work perfectly with both home theater and music applications. Over the years, BIC America products have consistently earned “rave reviews” from trusted publications, websites, consumers and numerous “Best Buy” ratings from a leading consumer testing magazine.
    All BIC products are designed and engineered in the U.S.A. Superior components and careful quality control enables us to offer some of the longest warranties in the industry (up to 8 years). Our various product lines include the BIC Venturi, Acoustech, Formula and RtR Series.
    If you are seeking high end audiophile performance at far less than an audiophile price, BIC America products are the clear choice for you! With our long history of rave reviews, you can be confident you will receive “Certified Best Value Performance” when you purchase BIC products!
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    650
    Antall liker
    1.005
    Torget vurderinger
    1
    Har tre BIC spillere stående! Belter o.a., som feil (T-1,T-2, T-4M) I hvertfall T-4M har et rykte, som et svært vanskelig belte bytte objekt. Om jeg skusker rett er T-3 svært lik. Mener det er noe service info om beltebytte å finne på nett. Tror jeg lastet ned noen bilder av prosessen for T-4M for et par år siden. Men alt for mange andre spillere, som "måtte" prioriteres.
    Blir interressant å høre når du får din T-3 oppe og går vega jon :)
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    nå ble jeg glad. du sparte meg for og kjøpe oscilloscope nå terje. og de andre appene der var jo av interesse de og. tilegg får jeg det på pc'n med en gang. fine greier
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn