Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Jim.Y-A.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    178
    Antall liker
    322
    Är det inte lite som med all gammal elektronik och gamla kondensatorer, vare sig de sitter i en förstärkare eller ett kassettdäck så åldras de hur man än gör? Även om den aldrig varit i påslaget läge. Och vill man ha en äldre förstärkare/kassettbandspelare eller vad det nu månde vara tipp topp och återställd till de ursprungliga värdena så bör man byta ut kondensatorerna och vad det nu är, så har jag förstått det hela i vart fall. Det rör sig ju om elektronik som är 30+ år. Jag ser själv gärna att det byts ut det som kan åldras i mina kassettdäck (förutom remmar och så), och det utan att det har hänt något speciellt med dem. Bara för att vara på den säkra sidan.

    Tyvärr så fungerar inte jag själv så, men jag önskar ibland att vissa delar kunde bytas ut även hos mig … och så vore jag ung pigg och snygg igen … ha-ha … :rolleyes:;):)
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.508
    Antall liker
    9.253
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ifølge andre forum så er det i hvertfall nødvendig på Nakamichi og Pioneer. Jeg har ingen tro på at andre 40-50 år gamle go'saker fra andre merker er noe bedre.:eek:
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.106
    Antall liker
    9.411
    Jeg trente litt på reimbytte på en Philips spiller i dag. Jeg fikk det til!! ;) Bør vel investere i noe slags kroker, får se hva Aliexpress har å tilby...
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.508
    Antall liker
    9.253
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg trente litt på reimbytte på en Philips spiller i dag. Jeg fikk det til!! ;) Bør vel investere i noe slags kroker, får se hva Aliexpress har å tilby...
    Godt lys, godt humør og en porsjon tålmodighet så ordner det seg:)
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.623
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Sunndalsøra
    Ifølge andre forum så er det i hvertfall nødvendig på Nakamichi og Pioneer. Jeg har ingen tro på at andre 40-50 år gamle go'saker fra andre merker er noe bedre.:eek:
    Det ryker det som er nytt også:) Naboen som har en ny Audioresearch forsterker, har sendt inn og byttet nye komponenter. En ting jeg vil anbefale deg å investere i , er Bondic sveise penn, som tannlegene bruker på tennene. Jeg har kjøpt en gavepakke direkte fra fabrikken i Canada på http://bondic.com Da kan man reparere allt av små deler som ikke holder med lynlim. Ta en tur innom og se hva de gjør hos produsenten.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.471
    Antall liker
    2.313
    Sted
    Endor
    Ifølge andre forum så er det i hvertfall nødvendig på Nakamichi og Pioneer. Jeg har ingen tro på at andre 40-50 år gamle go'saker fra andre merker er noe bedre.:eek:
    Det ryker det som er nytt også:) Naboen som har en ny Audioresearch forsterker, har sendt inn og byttet nye komponenter. En ting jeg vil anbefale deg å investere i , er Bondic sveise penn, som tannlegene bruker på tennene. Jeg har kjøpt en gavepakke direkte fra fabrikken i Canada på http://bondic.com Da kan man reparere allt av små deler som ikke holder med lynlim. Ta en tur innom og se hva de gjør hos produsenten.
    Kom den med uv briller?
    Hvis dette er den type som benytter UV herding ... Tannlegen min hevder du må bruke UV briller, ellers kan du skade synet alvorlig :eek:
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.623
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Sunndalsøra
    Ifølge andre forum så er det i hvertfall nødvendig på Nakamichi og Pioneer. Jeg har ingen tro på at andre 40-50 år gamle go'saker fra andre merker er noe bedre.:eek:
    Det ryker det som er nytt også:) Naboen som har en ny Audioresearch forsterker, har sendt inn og byttet nye komponenter. En ting jeg vil anbefale deg å investere i , er Bondic sveise penn, som tannlegene bruker på tennene. Jeg har kjøpt en gavepakke direkte fra fabrikken i Canada på http://bondic.com Da kan man reparere allt av små deler som ikke holder med lynlim. Ta en tur innom og se hva de gjør hos produsenten.
    Kom den med uv briller?
    Hvis dette er den type som benytter UV herding ... Tannlegen min hevder du må bruke UV briller, ellers kan du skade synet alvorlig :eek:
    Den typen er ikke levert med noen briller, og det står ikke noe om det i bruksanvisningen. Den er sikkert ikke så sterk som tannlege typen, og linsen på min er god dempet rundt og er mere konsentrert. Men selve PRO utgaven blir levert med visir. og mye annet utstyr i en koffert. Men jeg kan kontakte produsenten for å være på den sikre side.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.471
    Antall liker
    2.313
    Sted
    Endor
    Ifølge andre forum så er det i hvertfall nødvendig på Nakamichi og Pioneer. Jeg har ingen tro på at andre 40-50 år gamle go'saker fra andre merker er noe bedre.:eek:
    Det ryker det som er nytt også:) Naboen som har en ny Audioresearch forsterker, har sendt inn og byttet nye komponenter. En ting jeg vil anbefale deg å investere i , er Bondic sveise penn, som tannlegene bruker på tennene. Jeg har kjøpt en gavepakke direkte fra fabrikken i Canada på http://bondic.com Da kan man reparere allt av små deler som ikke holder med lynlim. Ta en tur innom og se hva de gjør hos produsenten.
    Kom den med uv briller?
    Hvis dette er den type som benytter UV herding ... Tannlegen min hevder du må bruke UV briller, ellers kan du skade synet alvorlig :eek:
    Den typen er ikke levert med noen briller, og det står ikke noe om det i bruksanvisningen. Den er sikkert ikke så sterk som tannlege typen, og linsen på min er god dempet rundt og er mere konsentrert. Men selve PRO utgaven blir levert med visir. og mye annet utstyr i en koffert. Men jeg kan kontakte produsenten for å være på den sikre side.
    Det er jo samme prinsippet som tannlegene bruker og du ser dem aldri uten beskyttende UV briller, personlig ville jeg ikke brukt det uten samme typer briller!
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: Har du renovert hele kondispakka på Pioneeren??? Eller er det en død Sony i skapene et sted???? Ser ut som noe MsMadLemon kunne tatt på seg, det der...8)
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.508
    Antall liker
    9.253
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Terje-A: Har du renovert hele kondispakka på Pioneeren??? Eller er det en død Sony i skapene et sted???? Ser ut som noe MsMadLemon kunne tatt på seg, det der...8)
    Pioneeren er renovert av Mr. Bob i Palm Harbor:), har en Sony WM-D3 som er død, men som kan vekkes til live av en kyndig, fingernem person. Den kan jeg nok tenke meg å bytte bort i noen gode normalbånd......
     
    Sist redigert:

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.623
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Sunndalsøra
    Kom den med uv briller?
    Hvis dette er den type som benytter UV herding ... Tannlegen min hevder du må bruke UV briller, ellers kan du skade synet alvorlig :eek:
    Den typen er ikke levert med noen briller, og det står ikke noe om det i bruksanvisningen. Den er sikkert ikke så sterk som tannlege typen, og linsen på min er god dempet rundt og er mere konsentrert. Men selve PRO utgaven blir levert med visir. og mye annet utstyr i en koffert. Men jeg kan kontakte produsenten for å være på den sikre side.
    Det er jo samme prinsippet som tannlegene bruker og du ser dem aldri uten beskyttende UV briller, personlig ville jeg ikke brukt det uten samme typer briller!
    Fikk svar fra Bondic ganske raskt:
    The Uv rays from our lights are no more harmful to your eyes than being outside on sunny day. We dont suggest stearing directly at the light for long periods of time. If you are consered, you may wear any sunnglasses for ekstra protection.
    Slik jeg kan forstå, så er det heller ikke noe mere farlig enn disse led hodelyktene vi bruker til daglig, og heller ikke disse laserpennene som er i handelen. Det er ikke noe i veien å bruke solbriller. Jeg bruker disse clipon polaroid solbrille glass på brillene mine:)
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.471
    Antall liker
    2.313
    Sted
    Endor
    Kom den med uv briller?
    Hvis dette er den type som benytter UV herding ... Tannlegen min hevder du må bruke UV briller, ellers kan du skade synet alvorlig :eek:
    Den typen er ikke levert med noen briller, og det står ikke noe om det i bruksanvisningen. Den er sikkert ikke så sterk som tannlege typen, og linsen på min er god dempet rundt og er mere konsentrert. Men selve PRO utgaven blir levert med visir. og mye annet utstyr i en koffert. Men jeg kan kontakte produsenten for å være på den sikre side.
    Det er jo samme prinsippet som tannlegene bruker og du ser dem aldri uten beskyttende UV briller, personlig ville jeg ikke brukt det uten samme typer briller!
    Fikk svar fra Bondic ganske raskt:
    The Uv rays from our lights are no more harmful to your eyes than being outside on sunny day. We dont suggest stearing directly at the light for long periods of time. If you are consered, you may wear any sunnglasses for ekstra protection.
    Slik jeg kan forstå, så er det heller ikke noe mere farlig enn disse led hodelyktene vi bruker til daglig, og heller ikke disse laserpennene som er i handelen. Det er ikke noe i veien å bruke solbriller. Jeg bruker disse clipon polaroid solbrille glass på brillene mine:)
    Jeg ville jo sett målinger som dokumenterer det, det er jo dokumentert at det kan være direkte skadelig å gå utendørs i Australia om sommeren uten solbriller, UV strålene er så skarpe ay du blir solbrent med solfaktor 30 i løpet av en en halvtime en sommerdag ... så hvis det er en slik sunny day .... ikke beroliget :eek:
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.508
    Antall liker
    9.253
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Nå må ikke HMS arbeidet ta helt overhånd.:) Skal man jobbe med dette på heltid så kan man sette noen krav, men å bruke dette 1 minutt i skuddåret så holder det med solbriller, det er jeg hellig overbevist om. Produsenten hadde ikke tatt sjansen på å selge noe som er farlig. Produsenten holder til i USA og der er det advokater som elsker produkter som er helsefarlige. Det kan det bli millioner av:p
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    Ifølge andre forum så er det i hvertfall nødvendig på Nakamichi og Pioneer. Jeg har ingen tro på at andre 40-50 år gamle go'saker fra andre merker er noe bedre.:eek:
    Jeg skal bytte alle elektrolytt-kondensatorene i "DC supply" kretsen til RX-en. Skal måle alle de gamle jeg tar ut, blir spennende å se hvor mange av de som er ute av spec og hvor ille det eventuelt er...
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: Jeg har 80 URer, men de blir her:cool:
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.974
    Antall liker
    11.819
    Sted
    Hus
    For oss som bruker kassettspillere er det veldig viktig å bruke de i stedet for å la de stå seg ihjel. Bruker mine ukentlig. De som ikke brukes strømsettes ofte for å motvirke stå seg ihjel syndromet. :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Bartesam: De står på her også, men jeg har ikke fått satt den beste av dem opp i hovedsettet her enda. Langt fra sikker på om jeg gjør det, men maskinene mine har hatt en så svær oppgave de siste åra at en eldri så liten pause på etpar vintermåneder gjør dem mer enn godt, skulle jeg tro:rolleyes: Mer fokus på CD nå, ettersom ny transport håpes å være på innkommende over nyttår. RFTen vurderes faktisk solgt også- til riktig pris, og kun til en som vet å sette pris på dens Jernteppe-historie, tar den for det den er og har tenkt å beholde den.
     
    Sist redigert:

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    For oss som bruker kassettspillere er det veldig viktig å bruke de i stedet for å la de stå seg ihjel. Bruker mine ukentlig. De som ikke brukes strømsettes ofte for å motvirke stå seg ihjel syndromet. :)
    Interessant det du skriver om "stå seg ihjel syndromet". En ting er det åpenbare: bevegelige deler, reimer etc. Men hva med elektroniske komponenter som f.eks. elektrolytter. Forringes det også av å stå lang tid (les: flere år) uten å være tilkoblet strøm?
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.974
    Antall liker
    11.819
    Sted
    Hus
    For oss som bruker kassettspillere er det veldig viktig å bruke de i stedet for å la de stå seg ihjel. Bruker mine ukentlig. De som ikke brukes strømsettes ofte for å motvirke stå seg ihjel syndromet. :)
    Interessant det du skriver om "stå seg ihjel syndromet". En ting er det åpenbare: bevegelige deler, reimer etc. Men hva med elektroniske komponenter som f.eks. elektrolytter. Forringes det også av å stå lang tid (les: flere år) uten å være tilkoblet strøm?
    Viktig at elektrolytter blir strømsatt noen ganger i året så de ikke tørker inn. Bør også tenke på hvor varmt de står under drift. Noen apparater blir jo varmere enn andre. ???
     

    FroBe

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.08.2014
    Innlegg
    89
    Antall liker
    146
    Sted
    Ryfylke
    For oss som bruker kassettspillere er det veldig viktig å bruke de i stedet for å la de stå seg ihjel. Bruker mine ukentlig. De som ikke brukes strømsettes ofte for å motvirke stå seg ihjel syndromet. :)
    Interessant det du skriver om "stå seg ihjel syndromet". En ting er det åpenbare: bevegelige deler, reimer etc. Men hva med elektroniske komponenter som f.eks. elektrolytter. Forringes det også av å stå lang tid (les: flere år) uten å være tilkoblet strøm?
    Elektrolytter er kjemiske komponenter, mens plastfolie/keramiske kondensatorer er fysisk stabile komponenter.
    Tykkelsen på oksidsjiktet på anodefolien kan minke med årene hvis den ikke får spenning, og den flytende elektrolytten kan tørke ut når det er for varmt.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.508
    Antall liker
    9.253
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Fant en pdf fra 1993, Fuji scorer veldig bra her...og de er rimelige på eBay:)
    Screenshot_20191219-190320_Drive.jpg


    Screenshot_20191219-190356_Drive.jpg


    Screenshot_20191219-190450_Drive.jpg
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.623
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Sunndalsøra
    Nå må ikke HMS arbeidet ta helt overhånd.:) Skal man jobbe med dette på heltid så kan man sette noen krav, men å bruke dette 1 minutt i skuddåret så holder det med solbriller, det er jeg hellig overbevist om. Produsenten hadde ikke tatt sjansen på å selge noe som er farlig. Produsenten holder til i USA og der er det advokater som elsker produkter som er helsefarlige. Det kan det bli millioner av:p
    Det er helt klart at denne produsenten ikke har hatt dette på markedet, hvis det har vært skadelig. Jeg merker ikke noe ubehagelig i noen sekunders bruk, da det ikke har noe refleks ved bruk. Skarp lys virker ubehaglig på øynene. Ser bar hvis en svinger litt på disse LED hodelyktene, hvordan folk reagerer. Det er bare å bruke solbriller hvis en er i tvil ved bruk av Bondic produktet. Jeg har brukt produktet på et plastlokk med en roterende tynn plastring som røk. Nå er det sterk som nytt etter sveising med flytenede plast, som ikke henger seg fast i huden som lynlimet gjør. Spesielt rep av plast tannhjul og skjøting av drivreimer på kasettspiller, så må de være suverent. For meg er det veldig anvendelig. Også plastdeksler på bobilbil som kan ryke:) Dette er tyskprodusert lokk for 230V/216A strøminntak som skal erstatte USA 120V 30A strøminntak for båt(marine) og bobil.
    Lokk eluttak bobil. 1.jpg


    Eluttak Bobil 2.jpg
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.106
    Antall liker
    9.411
    Finnes det noen rensemidler som kan løse opp guggen, eller er det bare pirk, pirk, pirk som gjelder?
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    Siden det er metalldeler guggen sitter på har jeg brukt mykejens penselrens. Det funker forsåvidt fint, utfordringen er at det er så utrolig trangt å komme til inni trinsene.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.508
    Antall liker
    9.253
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19

    frog79

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Innlegg
    661
    Antall liker
    712
    Kommet inn 2 nye motorer her ser jeg..

    https://elektronik-lavpris.dk/p140463/mmi-6s2lk-dc-motor-12v-34x25mm/

    Sist gang jeg kjøpte en kom det i underkant av 200,-.. Prisen er noe øket nå og ender på rundt 280-290,-.. Fremdeles under momsgrensen og de motorene vokser ikke akkurat på trær lengre heller.

    Veldig kurante universalmotorer 2400rpm 12v DC som brukes på veldig mange deck. Rotasjonen kan endres ved å snu polariteten dog jeg har hørt ymse historier at det kan gå ut over livslengden på motoren. Vet ikke hvor mye man skal legge i det..

    Den jeg kjøpte av de den gangen var i utmerket stand og går den dag fremdeles i veldig stabil hastighet. Om det er tilfelle for alle de selger er ikke godt å si.. Man tar risken ved å kjøpe utenlands selv fra våre brødre som snakker som om de har 18 klinkekuler i munnen etter å ha drukket 8 Tuborg. Hadde jeg virkelig hatt behov for enda en så hadde jeg nok heller handlet her enn å gå på Ebay.

    Frog79
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Frog: Mine erfaringer tilsier at det er tre land i Europa som er så godt som bombesikre i handelsøyemed: GB, DK og NL... Sist jeg forsøkte handel fra SE over nett, endte det med at jeg ble svindla. For den som kan bruke universalmotorer kan nok de der være gull..
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.508
    Antall liker
    9.253
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Kommet inn 2 nye motorer her ser jeg..

    https://elektronik-lavpris.dk/p140463/mmi-6s2lk-dc-motor-12v-34x25mm/

    Sist gang jeg kjøpte en kom det i underkant av 200,-.. Prisen er noe øket nå og ender på rundt 280-290,-.. Fremdeles under momsgrensen og de motorene vokser ikke akkurat på trær lengre heller.

    Veldig kurante universalmotorer 2400rpm 12v DC som brukes på veldig mange deck. Rotasjonen kan endres ved å snu polariteten dog jeg har hørt ymse historier at det kan gå ut over livslengden på motoren. Vet ikke hvor mye man skal legge i det..

    Den jeg kjøpte av de den gangen var i utmerket stand og går den dag fremdeles i veldig stabil hastighet. Om det er tilfelle for alle de selger er ikke godt å si.. Man tar risken ved å kjøpe utenlands selv fra våre brødre som snakker som om de har 18 klinkekuler i munnen etter å ha drukket 8 Tuborg. Hadde jeg virkelig hatt behov for enda en så hadde jeg nok heller handlet her enn å gå på Ebay.

    Frog79
    En motor med børster som er montert i "neutral" posisjon går like bra begge veier. Er børstene vridd bakover eller forover så endres vinkelen mellom commutator og børster. Da får du motorer som yter best den ene eller andre veien.
    articles-pwm3.gif


    f75e241dcaea211122a3bdd02c62f92662640630.jpeg
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    Ah, gleden ved gammal beo!
    Tok med Beocord 8004 til huset i skogen hvor den hører hjemme sammen med resten av Beosystem 8000. Den bilturen satte den ikke pris på, så nå er det en økt med håpløs feilsøking før jeg gir opp og tar den med til service på nyåret. Et lite stemningsbilde fra den oversiktlige delen
    IMG_0332.jpg
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har kanskje ikke lest denne tråden nøye nok, men får nesten inntrykk av at Tandberg ikke står veldig høyt i kurs blant de som poster her. Er i alle fall ikke av det som omtales mest. Er det slik og i så fall hvorfor? Selv har jeg en forkjærlighet for nettopp Tandberg og har nå i alt 6 stykker av de billigere utgavene. Skulle gjerne også hatt en TCD 440A, men den er ikke så lett å finne. Modellene over vurderer jeg som for dyre.
     

    FroBe

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.08.2014
    Innlegg
    89
    Antall liker
    146
    Sted
    Ryfylke
    Tandberg er kjekt nok, jeg har TCD 310, 310 mkII og 3004 selv, men andre kassettspillermerker kan være mer eksotiske og spennende for oss nordmenn.

    Det er som med biler, man kan ikke ta alt skrytet fra de som er fanboys for bokstavelig.

    Når det gjelder Tandberg så ble det kanskje ikke solgt like mye av de nyere og dyrere modellene etter 310 i Norge?
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.974
    Antall liker
    11.819
    Sted
    Hus
    Har TCD 3004, 3014, 3014A og 910 pluss en 330 hjemme. Det var ikke alle som hadde råd til dette på slutten av 70 tallet og utover. Tandberg var ikke billig her hjemme, og definitivt ikke billig ute i verden. Min første kassett spiller kom fra JVC på slutten av 70 tallet. :)

    Tandberg TCD910.jpg
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.508
    Antall liker
    9.253
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg har en oppfatning av at Tandberg spillerne er relativt skjøre og med tvilsomme komponenter, men at en spiller i god stand gir veldig bra lyd......
    Korriger meg hvis jeg tar feil.
     
    Sist redigert:

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har en oppfatning av at Tandberg spillerne er relativt skjøre og med tvilsomme komponenter, men at en spiller i god stand gir veldig bra lyd......
    Korriger meg hvis jeg tar feil.
    Mulig det, men jeg har vært heldig med min første kassettspiller, en Tandberg 310 fra -76 eller -77. Aldri byttet noe på den. Hadde riktignok en periodisk feil på den nylig, som viste seg å være ei ledning som hadde ligget i klem og isolasjonen delvis gnagd vekk, med kortslutning som resultat. Ellers aldri noe tull. Men det må vel også nevnes at spilleren ikke er blitt brukt veldig ofte de siste 20 år.
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.974
    Antall liker
    11.819
    Sted
    Hus
    ^Ikke tvilsomme komponenter i denne. Bare bruk av metallfilmmotstander og Elna kondiser. Ikke alle som brukte Elna back then. Sansui sin professional serie brukte disse blant annet. En annen ting er at ting skal brukes for å vare lenge. Ellers står det seg i hjel :(
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.974
    Antall liker
    11.819
    Sted
    Hus
    Ikke alle kassettspillere som har dette panserdrivverket. Dette er fra 3014, 3014A og 910 :)

    TCD 3014 Drivverk1.jpg


    TCD 3014 Drivverk2.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn