Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.627
    Antall liker
    1.320
    CDON har batteri til kr 79. Passer til Sony, men ikke enkelte Aiwa som hadde 2V blybatterier med lignende utseende:

    Slike NiMh batterier kan lades med lader som takler de fleste kjemier og størrelser, og viser hvor mange mA som batteriet har mottatt:
    Tusen takk for løsning servert på gullfat! Da er batterier og lader på vei i min retning.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Det var lurt, hva bruker du for å gjøre dette?
    Et program som genererer hvit støy som du tar opp, også spiller du det tilbake til pc via adc for å se resultat?
    Har en streamer med Spotify, Audio Check har en plate med signaler på. Utgangen på kassettspiller er tilsluttet en Beringer 202 A/D D/A konverter. Utgangen på Beringer er tilsluttet en Ipad med Signalscope måleprogram. Med en trehoders makin trenger man bare flippe Tape Monitor på spilleren for å se resultat etter bånd, med en tohoder må du se på kilden når du spiller inn og da spole tilbake og avspille båndet. Bruker samme måte med platespiller hvor Beringer er koblet til utgangen på riaa.
    Husk at en spiller er kalibrert til én type bånd i hver kategori, f.eks Maxell UDXLI, TDK SA og TDK MA, bruker du andre bånd og det skal være perfekt må du kalibrere maskinen. Med spillere der har auto justering ,AccuBias, Auto BLE f.eks., eller der er justeringer på fronten blir dette jo så mye lettere, da må man ikke inn i maskinen og justere på pots. Ved bruk av andre bånd vil du gjerne se avvik i høyfrekvensen sammenliknet med kilde (bias) eller avvik i avspillevolum men du må se bort fra dette om du bare vil se om båndet har andre feil...
     
    Sist redigert:

    FroBe

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.08.2014
    Innlegg
    89
    Antall liker
    146
    Sted
    Ryfylke
    CDON har 1,2V NiMh batteri til kr 79. Passer til Sony, men ikke enkelte Aiwa som hadde 2V blybatterier med lignende utseende:

    Slike NiMh batterier kan lades med lader som takler de fleste kjemier og størrelser, og viser hvor mange mA som batteriet har mottatt:
    Har man bruk for "gumstick"-batterier for Aiwa-spillere som brukte 2V blybatterier (15 minutters ladetid) så må man kjøpe det fra Kina:
    Disse er basert på 3,6V Li-po celler med USB C ladekontakt og intern spenningsregulator som gir 2V ut på batteriterminalene.
     

    Snacky

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    273
    Antall liker
    554
    Sted
    Østlandet
    Jeg legger ut min Nakamichi CD1 (Cassette Deck 1) på finn.no (ved auksjon) idag. Send PM eller se link ved interesse:

    IMG_8394.jpg



    Snacky
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    650
    Antall liker
    1.005
    Torget vurderinger
    1
    Internasjonalt er over en svært ettertraktet spiller. Den har, som en av tre Nakamichi spillere manuelt justerbar avspillings azimuth justering. En riktig innjustert spiler har riktignok sjelden behov for det, men ved avspiling av bånd fra andre og ikke så korrekt justerte spillere kan funksjonen være viktig.

    For de, som driver digitalisering av egne eller andres opptak, kan funksjonen være svært gunstig.
    Spilleren har også Sankyo mekanisme. Den ble benyttet på svært mange av de bedre av datidens spillere, men Nakamichi sin bruk var nok bedre enn de fleste. OG: Nakamichi sine hoder ble/blir vel innen kjenner miljøet vurdert, som det beste, som ble laget. (hadde jeg bare kroner ekstra kunne jeg godt hatt en ekstra )
     
    Sist redigert:

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.363
    Antall liker
    3.277
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Jeg legger ut min Nakamichi CD1 (Cassette Deck 1) på finn.no (ved auksjon) idag. Send PM eller se link ved interesse:

    Vis vedlegget 895298


    Snacky
    Flott spiller! Hadde jeg ikke vært så "opphengt" i Technics... ;)
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.434
    Antall liker
    84.020
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Har faktisk hatt denne modellen for noen år siden. En designserie med matchende forsterker og radio, men kassettspilleren har mange flotte funksjoner og låter ganske så bra. 👍
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.627
    Antall liker
    1.320
    Jeg holder meg i det bærbare, men har tatt et steg opp i størrelse mens jeg venter på at et par walkman skal lande i postkassa.

    Har noen erfaring med Pioneer sine boomboxer? F eks denne

    Pioneer CK-7T 1983.jpeg


    Alternativt forslag eller anbefalinger av knallkule ghettoblastere?

    Jeg har en Sharp VZ-2500, og er glad i den, men hadde vært kjekt med noe som ikke er så sabla gigantisk.
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.546
    Antall liker
    3.057
    Torget vurderinger
    2
    Hei! Vi har jo vært innom temaet flere ganger, men noen som har egne erfaringer med Re:Elektro i Hamartraktene på kassettspiller? Ser at han får gode skussmål i andre tråder her, og fornuftig fyr på telefon også ;-)
    Eg og lurer på det her, er det noen som har hatt service av kassettspiller med re:electro?
     

    Snacky

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    273
    Antall liker
    554
    Sted
    Østlandet
    Fant noe delbart- kassettspillerens venninne på to hjul!
    Synd kassetten ikke var/er like bra som dama :)
    En TDK D fra sent 90-tall banker den ettertrykkelig på ren MOL, men på tidspunktet for reklamen hadde jeg nok garantert kjøpt den ... :)
    Forøvrig svært usannsynlig at dama hadde med seg en ekstra innpakket kassett på motorsykkeltur ...


    Snacky
     
    Sist redigert:

    L_I_

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.11.2017
    Innlegg
    136
    Antall liker
    202
    Torget vurderinger
    2
    Synd kassetten ikke var/er like bra som dama :)
    En TDK D fra sent 90-tall banker den ettertrykkelig på ren MOL, men på tidspunktet for reklamen hadde jeg nok garantert kjøpt den ... :)
    Forøvrig svært usannsynlig at dama hadde med seg en ekstra innpakket kassett på motorsykkeltur ...


    Snacky
    Hæ! En usannsynlig reklame?! 😆
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.627
    Antall liker
    1.320
    Jeg holder meg i det bærbare, men har tatt et steg opp i størrelse mens jeg venter på at et par walkman skal lande i postkassa.

    Har noen erfaring med Pioneer sine boomboxer? F eks denne

    Vis vedlegget 895515

    Alternativt forslag eller anbefalinger av knallkule ghettoblastere?

    Jeg har en Sharp VZ-2500, og er glad i den, men hadde vært kjekt med noe som ikke er så sabla gigantisk.
    Jeg forsvant litt ned kaninhullet på denne, så snart er et komplett sett med tilhørende platespiller på vei fra Japan. En naturlig følge av varig svekket impulskontroll. Prisen var ikke feil, men i iveren glemte jeg helt den passe spektakulære prisøkningen på forsendelser fra Japan.
    I tillegg ser det ut som om det trengs noe rekoning av i hvert fall den ene høyttaleren, og med mindre jeg har tidenes flaks trengs det nok nye reimer til kassettspilleren. Så dette ender vel fort med at jeg ser lenge på den, mister motet og leverer den til Teletor. Men enn så lenge er jeg optimistisk!

    Pioneer.jpg
     

    slemmo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2021
    Innlegg
    266
    Antall liker
    559
    Sted
    Eidsvoll Verk
    Jepp, de har gitt fine opptak før. Har 11 stk fra tidligere kjøp. Er oppe i 230 kassetter ca. nå, inkl. de jeg har tatt opp på allerede, men har nok tomme igjen til at det skal holde noen år i alle fall. Tar vel kanskje opp et par kassetter i mnd i snitt. Så eventuelle kjøp nå blir bare om det plutselig dukker opp noe veldig kult eller prisgunstig på autosøkene mine på ebay eller finn.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Avspiller du kassetterne du innspiller? Jeg har en dum vane med å kose meg med innspilling, da setter jeg kassetten i reolen og der blir den jaggu stående....
     

    slemmo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2021
    Innlegg
    266
    Antall liker
    559
    Sted
    Eidsvoll Verk
    Dro kortet nettopp, så den har ikke blitt sendt enda, så foreløbig er vi på krysse fingrene stadiet 😅
    Men ut fra beskrivelse osv, så er det rom for håp.
     

    Snacky

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    273
    Antall liker
    554
    Sted
    Østlandet
    Jaja, da har jeg en spiller til på vei også, dette er vel ikke noe veldig spesielt, men jeg har hatt en Dolby S spiller på ønskelista, så det blir artig:
    Hakket høyere modell (dual capstan på din, ellers likt) enn min Sony :)
    Crappy hodetelefonforsterker på disse dessverre, men ellers liker jeg dem veldig godt. Stilrent design og god lyd.


    Snacky
     
    Sist redigert:

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.627
    Antall liker
    1.320
    Grattis med ny spiller, @slemmo! Håper postmannen er kjapp så du får lekt med den snart.

    I dag kom resultatet av walkmanjakten fra Japan. Har latt de spille noen timer, og fortsatt er alt godt. Takk og lov at fjernkontrollene har vanlig minijack så det går an å bruke egne propper/headset for de som fulgte med er kattaistrofen. Jeg hadde helt glemt hvor dårlig stilt det var i ungdommen, men det her minnet meg på hvor sabla glad jeg da jeg fikk koss portapro rundt Lillehammer OL.

    251101C6-CE4F-4494-9ADF-ACFF97966FC5.jpeg
     

    slemmo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2021
    Innlegg
    266
    Antall liker
    559
    Sted
    Eidsvoll Verk
    Det er èn walkman jeg har veldig lyst på, men har klart å motstå fristelsen foreløbig, men hadde denne spilleren på 90tallet, så hadde vært utrolig kult å hatt en igjen. Denne ligger på ebay nå:

    1677700434911.png
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    Jaja, da har jeg en spiller til på vei også, dette er vel ikke noe veldig spesielt, men jeg har hatt en Dolby S spiller på ønskelista, så det blir artig:

    Vis vedlegget 897640
    Gøy! Jeg har 3 TC-K711Ser, 1 i god stand, 1 i middels stand og 1 delespiller :p Fun fact, den bruker samme modell capstan-motor som Denon DRM-710en din.
     

    L_I_

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.11.2017
    Innlegg
    136
    Antall liker
    202
    Torget vurderinger
    2
    Grattis med ny spiller, @slemmo! Håper postmannen er kjapp så du får lekt med den snart.

    I dag kom resultatet av walkmanjakten fra Japan. Har latt de spille noen timer, og fortsatt er alt godt. Takk og lov at fjernkontrollene har vanlig minijack så det går an å bruke egne propper/headset for de som fulgte med er kattaistrofen. Jeg hadde helt glemt hvor dårlig stilt det var i ungdommen, men det her minnet meg på hvor sabla glad jeg da jeg fikk koss portapro rundt Lillehammer OL.

    Vis vedlegget 897686
    Oi, walkmans på Tamiya-underlag, liksom dobbelt vakkert det 🤩
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.627
    Antall liker
    1.320
    Oi, walkmans på Tamiya-underlag, liksom dobbelt vakkert det 🤩
    Jada, det er mange kaninhull å ramle ned i. Tamiya, og senere Kyosho og Schumacher, sine rereleaser av 80 og tidlig nittitalls buggyer har spist mye plass og tid her de siste årene. Man må jo ha noe å pusle med.
     

    L_I_

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.11.2017
    Innlegg
    136
    Antall liker
    202
    Torget vurderinger
    2
    Jada, det er mange kaninhull å ramle ned i. Tamiya, og senere Kyosho og Schumacher, sine rereleaser av 80 og tidlig nittitalls buggyer har spist mye plass og tid her de siste årene. Man må jo ha noe å pusle med.
    Hehe, rc-buggyer og kassettspillere er det litt for mange av her, uten at det egentlig er plass til noe av det. Stakkars kona 😬
     

    afen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    227
    Antall liker
    715
    1677863235065.jpeg


    Da ser det ut til at Sonyen er i drift igjen! Reimer og pressvalser fra fixyouraudio, og W&F er i henhold til spesifikasjonene. Gjorde en ørliten justering på azimuth og nå spiller den som guden i hjørnet!

    Båndføringen ble kontrollert med hjemmelaget speilkassett:
    1677863347771.jpeg
     

    afen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    227
    Antall liker
    715
    Jobber også med en WM-DD11 der jeg har byttet kondensatorer og reim, men jeg venter på nytt volumpotmeter i posten. Også her er W&F innenfor spec med deler fra fixyouraudio.
    1677863440977.jpeg
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.627
    Antall liker
    1.320
    Imponerende opplegg! @afen Det der er sånt som jeg gjerne skulle ha fått til på egenhånd også, gode ting!
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.627
    Antall liker
    1.320
    Den til venstre funker brillefint, de to andre not so much. Jeg har hatt en tanke om å kanskje kunne få 1 fungerende spiller ut av de to som ikke vil. Men det er milevis over mine evner, og jeg vet ikke om noen i Oslo, eller Norge, som skrur walkman -og det vil vel fort bli så dyrt at det egentlig er like greit å droppe tanken.

    C5E00B4A-2A8E-436B-9B77-8479F73E7C4F.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn