Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.627
    Antall liker
    1.320
    Mulig det er jeg som har vært gjemt under en stein, men ikke sett før nå at tapeline selger Maxell Metal CD i valgfrie lengder opp til 66 minutter. Første gang jeg er innom tapeline sine sider for den saks skyld.
    Jeg kjøpte 10 stk bare for gøy, prisen med frakt var ca 66,- pr stk, naturlig nok før tollen skal ha sine 25 %.
    I føljetongen: jeg rir ikke samme dag som jeg saler hesten. I dag har jeg prøvd en av disse, og resultatet er 66 minutter uten dropouts eller krøll. Så om halvparten av de leverer likt ser jeg på det som en seier i og med at det ble rapportert en del dårlige erfaringer med det båndet her i tråden.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.627
    Antall liker
    1.320
    Å linke til et annet forum er i utgangspunktet ikke innafor, men kassetter og kassettspillere er en så smal interesse at jeg mener at dette burde gå bra. Nedenfor er det en tråd om ny produksjon av tape og jeg vil tro at dette er interessant for oss alle sammen.

    Enig! Og, jeg synes det er vilt fascinerende at NAC er så iherdige, og leverer tilsynelatende så dårlig, på tross av å forsøkt i noen år nå.
     

    Elstereo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    59
    Antall liker
    86
    TEAC V-6030S
    3CF16E78-784D-4ECE-9CE9-1A22703EDA31.jpeg

    Jeg har hatt denne her i noen dager.
    Her er erfaringen så langt:

    Alle kassetter suser, men det visste jeg.
    Dolby NR er ubrukelig: mindre sus, men det går drastisk utover lydkvaliteten.

    Det varierer fra kassett til kassett hvor god lyden er.
    Noen trenger man ikke å justere noe på.
    Noen gode må man ha litt mer diskant på.
    Noen er så ulne at de fortsatt høres ulne ut med diskantjustering på maks.
    Noen er så skarpe at jeg har diskantjustering så langt det går til venstre og fortsatt er det noget skarpt.

    Det er i det hele tatt en skarp lydsignatur i spilleren.
    Det er muligens derfor at flere skriver at lyden er detaljert.
    For på gode kassetter er lyden ganske detaljert.

    Gode (lite spilte?) kassetter er veldig gode.

    Gamle opptak fra radio har ofte lavt signal og bakgrunnsstøy.
    Eks.: Opptak av Ønskekonserten, mai 1977 har lav lyd og kun lyd i en kanal.
    Ett trykk på monoknappen og det var fikset.

    Konklusjon:
    Kassett er et format med store svakheter.
    Men, gode kassetter er veldig gode å høre på.

    Jeg har kjøpt mange kassetter i det siste.

    Det er mulig at lyden blir bedre ved å lodde i nye kondensatorer og motstander.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.280
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    TEAC V-6030S
    Vis vedlegget 890133
    Jeg har hatt denne her i noen dager.
    Her er erfaringen så langt:

    Alle kassetter suser, men det visste jeg.
    Dolby NR er ubrukelig: mindre sus, men det går drastisk utover lydkvaliteten.

    Det varierer fra kassett til kassett hvor god lyden er.
    Noen trenger man ikke å justere noe på.
    Noen gode må man ha litt mer diskant på.
    Noen er så ulne at de fortsatt høres ulne ut med diskantjustering på maks.
    Noen er så skarpe at jeg har diskantjustering så langt det går til venstre og fortsatt er det noget skarpt.

    Det er i det hele tatt en skarp lydsignatur i spilleren.
    Det er muligens derfor at flere skriver at lyden er detaljert.
    For på gode kassetter er lyden ganske detaljert.

    Gode (lite spilte?) kassetter er veldig gode.

    Gamle opptak fra radio har ofte lavt signal og bakgrunnsstøy.
    Eks.: Opptak av Ønskekonserten, mai 1977 har lav lyd og kun lyd i en kanal.
    Ett trykk på monoknappen og det var fikset.

    Konklusjon:
    Kassett er et format med store svakheter.
    Men, gode kassetter er veldig gode å høre på.

    Jeg har kjøpt mange kassetter i det siste.

    Det er mulig at lyden blir bedre ved å lodde i nye kondensatorer og motstander.
    Det er en tøff spiller du har der. Gjør du gode opptak på metal tape så skal resultatet bli knallbra.
     

    Elstereo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    59
    Antall liker
    86
    Jeg hører på en veldig vellydende kassett med Roger Whittaker nå.

    På sitt beste er spilleren særdeles god :)

    1675628619874.jpeg


    Kassetten er visstnok norsk og det står MC 2 på plastomslaget.
    Nydelig lyd uansett på anlegget med Luxman forsterker og Tannoy høyttalere.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.627
    Antall liker
    1.320
    Gamle opptak og gamle originalkassetter er ikke nødvendigvis beste, eller sikreste, måten å finne ut hvordan kassettformatet eller spilleren er.
    Jeg har noen originalkassetter fra 70-tallet hvor det høres ut som det er tredd 18 par raggsokker utenpå høyttalerne og deretter er høyttalerne senket ned i vann.
     

    Elstereo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    59
    Antall liker
    86
    Det har du rett i Roberten.
    Jeg spilte en kassett med Olivia Newton-John fra 1972 fra Polydor Italia.
    Den låt omtrent som det du beskriver, men ikke så ille :)

    Men, jeg har spilt gjennom 4 med Roger Whittaker.
    Alle har overraskende god lydkvalitet.

    En svart, umerket, kassett med Marius Müllers musikk fra filmen «Hard Asfalt» (1986) er også glimrende. Det er samme program på begge sider :)
     

    jifbaderom

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2022
    Innlegg
    1.338
    Antall liker
    1.278
    Sted
    Stavanger
    Gamle opptak og gamle originalkassetter er ikke nødvendigvis beste, eller sikreste, måten å finne ut hvordan kassettformatet eller spilleren er.
    Jeg har noen originalkassetter fra 70-tallet hvor det høres ut som det er tredd 18 par raggsokker utenpå høyttalerne og deretter er høyttalerne senket ned i vann.
    Original kassetter var vel aldri bedre en «bra»
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Har også hørt om et par utgivelser på Metal, men det ble nok for dyrt...
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.627
    Antall liker
    1.320
    Den koster 155 euro inkl. frakt og moms (angivelig), har en W&F som gjør den uegnet til musikk med lengre sammenhengende toner, og Techmoan sitt eksemplar hadde noe støy på linja. Til den prisen så er det stryk for min del.

    Hvis jeg ble tvunget til å kjøpe en ny portabel spiller istedet for å kjøpe en brukt 90-tallsspiller for å pusse opp (som jeg synes er en mye artigere tanke), så ville jeg nok heller gått for denne som cassettecomeback-Tony testet for en tid tilbake, og spart ganske mange kroner:

    Hva ville du valgt som utgangspunkt for reparasjon @torstej? Kunne tenkt meg å gi en nevø som har begynt på musikklinja på vgs en walkman og noen kassetter. Dette er mest for skøy, så det skal helst ikke koste blod & kjetting, og mine tommeltotter skal helst klare å få sving på den siden det ikke er flust av walkman-reparatører (som jeg vet om) her i landet.
     

    FroBe

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.08.2014
    Innlegg
    89
    Antall liker
    146
    Sted
    Ryfylke
    Hva ville du valgt som utgangspunkt for reparasjon @torstej? Kunne tenkt meg å gi en nevø som har begynt på musikklinja på vgs en walkman og noen kassetter. Dette er mest for skøy, så det skal helst ikke koste blod & kjetting, og mine tommeltotter skal helst klare å få sving på den siden det ikke er flust av walkman-reparatører (som jeg vet om) her i landet.
    Om man ikke ønsker ekstra utfordringer ville jeg holdt meg unna Sports-utgavene (mer arbeid å demontere), og de minste metallmodellene (trangere og spinklere deler). Om de har synlige skruer er det enklere å demontere enn de som har plastskall som er klipset sammen.
    Autorevers betyr mer mekanikk som kan gå i stykker. Hvis den har Dolby B så er kvaliteten på spilleren sannsynligvis bedre enn de billige utgavene som ikke hadde dette.
    Man bør sjekke om man kan laste ned servicemanual før man kjøper en brukt Walkman eller begynner å skru på den.

    Man må forvente at drivreimer kan være slappe slik at den sliter med å ha jevn hastighet, de bør byttes ut.
    Klissete gummi på pressvalse er ikke kjekt...
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    Jeg ville styrt unna Sony sine DD walkmans p.g.a. alder og kompleksitet. Og de få DD-modellene (WM-DD9 f.eks.) som ikke lider av knekt tannhjul-syndromet er svinedyre. Generelt tenker jeg så ny som mulig for å redusere risiko for defekte elektroniske komponenter, og at det er en kurant modell som det er enkelt å ta service på (det finnes som regel YT-videoer på mange av spillerne som viser hvor omfattende ting er). Og at det er greit å få tak i belte-kit til de, en fin referanse tenker jeg er at det finnes på lager her: https://fixyouraudio.com/

    Her et skrekk-eksempel på hva man kan møte på med disse gamle sakene (forøvrig en veldig hyggelig YT-kanal å se på):
    Kan tydeligvis være lurt å styre unna eksemplarer med korrosjon p.g.a. gamle batterier med lekkasje :)
     

    jifbaderom

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2022
    Innlegg
    1.338
    Antall liker
    1.278
    Sted
    Stavanger
    Jeg ville styrt unna Sony sine DD walkmans p.g.a. alder og kompleksitet. Og de få DD-modellene (WM-DD9 f.eks.) som ikke lider av knekt tannhjul-syndromet er svinedyre. Generelt tenker jeg så ny som mulig for å redusere risiko for defekte elektroniske komponenter, og at det er en kurant modell som det er enkelt å ta service på (det finnes som regel YT-videoer på mange av spillerne som viser hvor omfattende ting er). Og at det er greit å få tak i belte-kit til de, en fin referanse tenker jeg er at det finnes på lager her: https://fixyouraudio.com/

    Her et skrekk-eksempel på hva man kan møte på med disse gamle sakene (forøvrig en veldig hyggelig YT-kanal å se på):
    Kan tydeligvis være lurt å styre unna eksemplarer med korrosjon p.g.a. gamle batterier med lekkasje :)
    Den videoen har jeg sett. Synes han rotet mye/filmet mye unødvendig.
    muligens youtube oppfordrer til lange videoer?,.
    Det var jo ikke mye galt med den engentlig. Og særlig vanskelig var den ikke å jobbe med.
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    @Roberten: Her er noen flere walkman-erfaringer, fra YT-kanalen "This does not compute". Jeg liker sånne ærlige videoer der det ikke er gitt at man ender med en ferdig reparert spiller, man lærer jo av andres feil også:

    Video 1
    Video 2
    Video 3
    Video 4
    Video 5

    Er forresten ganske sjelden jeg ser gode walkman-kjøp i lavere prisklasse på finn.no. De ble vel solgt i bøtter og spann på 80- og 90-tallet, så enten så snappes de gode kjøpene på finn.no opp før jeg rekker å se annonsene, eller så har kanskje folk flest rett og slett kastet gamle walkmans i søpla?
     
    Sist redigert:

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    Synes han rotet mye/filmet mye unødvendig.
    Jeg kaller det feilsøking jeg :) Synes det er interessant å se måten en profesjonell reparatør jobber på, og vil heller ha det sånn enn en kort video som går rett på rotårsaken. Men for all del, det er smak og behag.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.627
    Antall liker
    1.320
    Takk! @torstej og @FroBe
    Gode råd, innspill og filmer å kikke på.

    Fikk kjøpt meg en billig walkman fra annet sted enn Finn i dag, og et par kassetter. Walkmanen virker, men trenger sårt en grundig vask.
    Enig i at prisene på Finn har gått en eneste vei for det meste walkmanaktige. Dessverre i feil retning.
     

    Vedlegg

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.627
    Antall liker
    1.320
    Etter en time med vask og spilling er det både pluss og minus med spilleren. Den virker fortsatt, den har blitt mye reinere -men de styggeste flekkene er lakk eller maling, og det åpenbarte seg en del riper under møkka. Så den er ikke presentabel som gave. Plasten har myknet over årenes løp, så neglene mine lager riper i den, hvor lett det er å polere opp dette aner jeg ikke, men jeg tenker jeg ikke har noe å tape på å prøve.

    Har sett flere av videoene nå @torstej, de er omtrent like deler fristende og avskrekkende :)
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    Plukka opp disse gratis nå.
    Er noen av disse kassettene noe tess?
    Det vil jeg påstå er umulig å si noe om kun utfra et bilde. Hvis de er lagret ugunstig så kan potensielt alle være søppel. Og potensielt det motsatte hvis de har vært oppbevart i et gunstig miljø.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.716
    Antall liker
    1.945
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Tenkte mere på om det var noe gode bånd. Er jo forskjellige alle sammen.
    Skal høre igjennom og teste litt.
    I båndspiller verden er det jo ofte et helvette med gamle bånd da de griser og legger igjen mye dritt.
    Er det noe tilsvarende å tenke på med kassetter?
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    650
    Antall liker
    1.005
    Torget vurderinger
    1
    Tenkte mere på om det var noe gode bånd. Er jo forskjellige alle sammen.
    Skal høre igjennom og teste litt.
    I båndspiller verden er det jo ofte et helvette med gamle bånd da de griser og legger igjen mye dritt.
    Er det noe tilsvarende å tenke på med kassetter?
    Hitachi = Maxell og Maxell er i utgangspunkt bra, men siste ca ti års type fra Clas Olsson er vel mest beregnet for tale (men har gitt bra resultat i mine 1000ZXLer)
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.627
    Antall liker
    1.320
    Om det bærbare; en del av de har gumstick-batteri, eller 1 AA batteri i en sånn dings som skrus fast på utsiden.
    Gumstick-batterier er døde, laderne har blitt veldig borte siden starten av nittitallet.
    Har noen tips til sted å kjøpe nye batterier og lader?
     

    L_I_

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.11.2017
    Innlegg
    136
    Antall liker
    202
    Torget vurderinger
    2
    Hei! Vi har jo vært innom temaet flere ganger, men noen som har egne erfaringer med Re:Elektro i Hamartraktene på kassettspiller? Ser at han får gode skussmål i andre tråder her, og fornuftig fyr på telefon også ;-)
     

    FroBe

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.08.2014
    Innlegg
    89
    Antall liker
    146
    Sted
    Ryfylke
    Om det bærbare; en del av de har gumstick-batteri, eller 1 AA batteri i en sånn dings som skrus fast på utsiden.
    Gumstick-batterier er døde, laderne har blitt veldig borte siden starten av nittitallet.
    Har noen tips til sted å kjøpe nye batterier og lader?
    CDON har 1,2V NiMh batteri til kr 79. Passer til Sony, men ikke enkelte Aiwa som hadde 2V blybatterier med lignende utseende:

    Slike NiMh batterier kan lades med lader som takler de fleste kjemier og størrelser, og viser hvor mange mA som batteriet har mottatt:
     
    Sist redigert:

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Tenkte mere på om det var noe gode bånd. Er jo forskjellige alle sammen.
    Skal høre igjennom og teste litt.
    I båndspiller verden er det jo ofte et helvette med gamle bånd da de griser og legger igjen mye dritt.
    Er det noe tilsvarende å tenke på med kassetter?
    Har ikke så mye å gjøre med "gode bånd", alle bånd kan bli dårlige med årene, drop outs, ujevn kanal balanse osv, spill inn noe hvit støy på -20db og se på resultatet etter bånd. Mine spillere går glatt til 20k med Sony Hf....usb kutter over 19k dog. Her -6db på Tandberg.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.716
    Antall liker
    1.945
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det var lurt, hva bruker du for å gjøre dette?
    Et program som genererer hvit støy som du tar opp, også spiller du det tilbake til pc via adc for å se resultat?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn