Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    (...) legge den på Torget, men da til høystbydende…
    Høres ut som en god plan :) I urestaurert stand så bør du fortsatt kunne få en fin slump penger for den. Jeg betalte 1000 kr for min urestaurerte WM-DC2 i 2020.
     

    arvidka

    Medlem
    Ble medlem
    24.02.2017
    Innlegg
    6
    Antall liker
    14
    Hei igjen!
    Da har jeg fått testet Sony walkman WM-DD30 med batterier ihvertfall, og den har nok i Play- mode en svak klikkelyd fra dette tannhjulet dere påpekte. (se nederst, forrige side). Derfor stoppet jeg den umiddelbart. Tenkte å legge den på Torget til 1500 / bud. Takker for all hjelp!

    *****************
    Og vipps, der var den solgt til en nevenyttig entusiast, i løpet av en halvtime, til prisforlangende!
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    Og vipps, der var den solgt til en nevenyttig entusiast, i løpet av en halvtime, til prisforlangende!
    Supert! Jeg så annonsen og synes teksten var ærlig og bra. Du fikk en fin pris som reflekterte både det at det var en attraktiv modell samtidig som den fra kjøpers ståsted tok høyde for risikoen han tok på seg ved å ta over et reparasjonsobjekt med potensielle ukjente feil det ikke var mulig å avdekke på forhånd :)
     

    slemmo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2021
    Innlegg
    266
    Antall liker
    559
    Sted
    Eidsvoll Verk
    Lovte for lenge siden en oppdatering på test av lydkvalitet på Betacam SP videospilleren jeg kjøpte. Pga. tidsklemma og ymse så har jeg først nå fått tatt et ordentlig opptak. Synes det høres veldig greit ut. Lydkilde er Qobuz 24 bit, opptak gjort med dolby c, og deretter line out direkte fra videospilleren til PC. Lydformatet på Betacam SP er rent analogt, kassettene er tilsvarende vanlige type IV audiokassetter og det er derfor jeg syntes dette var interessant fra et kassettspillernerdeståsted. Selv om det er en anelse off topic. NOS Kassetter er billigere enn Type IV lydkassetter, åpenbart fordi de færreste aner hva dette er.


    IMG_20221207_200550.jpg


    IMG_20221207_110054.jpg
     
    Sist redigert:

    FroBe

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.08.2014
    Innlegg
    89
    Antall liker
    146
    Sted
    Ryfylke
    Det var litt kjent og en del uvanlige merker og modeller der. Lengdene fra 30, 46 og 120 minutter er også uvanlige.
    Litt lettere å lese navnene til kassettene som pekalill fikk tak i denne veien:

    04D6F132-A36A-46B2-9224-63081A51E330.jpeg
     
    Sist redigert:

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.226
    Antall liker
    4.613
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Noen som har elcasetter å selge? Eller vet hvor det er mulig å få kjøpt nye?
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.951
    Antall liker
    1.286
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Så en Nakamichi 700 i en bruktbutikk idag, skulle ha gått og spørre om pris men hadde ikke mot (tenkte på kjeft fra kona, må sikkert bruke de pengene til nye tenner!), noen idé om pris? Vanskeligt når man ikke vet om den spiller ok, jeg vet. Må gå tilbake. Han hadde tre stk Thorens TD166 II platespillere også.
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    650
    Antall liker
    1.005
    Torget vurderinger
    1
    Så en Nakamichi 700 i en bruktbutikk idag, skulle ha gått og spørre om pris men hadde ikke mot (tenkte på kjeft fra kona, må sikkert bruke de pengene til nye tenner!), noen idé om pris? Vanskeligt når man ikke vet om den spiller ok, jeg vet. Må gå tilbake. Han hadde tre stk Thorens TD166 II platespillere også.
    Dersom den ikke har hatt service de siste år må du regne med en del feil. Men hvilken av de tre varintene var det? 700 og 1000 ZXL er nok de av mine spillere, som har hatt mest behov for virkelig EXPERT service. Vanlig service er lotto og holder kanskje noen uker til noen få år. Derfor har jeg tre 700 ZXL, som har vært på norsk service, men har fått problemer. Regner med at mine tre 1000 ZXL med TOPP service skal hold om de ikke flyttes fram og tilbake. Det er utfordrende maskiner!
     
    Sist redigert:

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    650
    Antall liker
    1.005
    Torget vurderinger
    1
    LX-5 er en svært mye bedre opptaker og avspiller, enn 700/1000 tri-tracer og MKll. Disse menes riktignok å ha en mer behagelig lyd, enn seinere spillere i Classic serien og spillere med Sankyo mekanisme. Jeg liker også selv lyden fra min 700 Tri-Tracer, så vurderinge av disse kan stemme. Men Tri-Tracer og MKll variantene bør ikke forlates uten tilsyn, da noen av komponentene i disse kan eksplodere og forårsake brann! ZXL spillerne er noe helt annet, enn de to første generasjonene. Det to første er også nesten umulig å skaffe enkelte komponenter til om man ikke ha en delespiller hvor akkurat den/de komponentene er ok, men de vil også oftest ha samme feil og derfor lite egnet for kjøp til deler. Styr unna disse om de ikke leveres med garanti for fungerende både inn og avspilling. Det synes desverre, som mange spekulerer i at mange ikke vet forskjellen på Tri-Tracer/MKll og ZXL og priser de første, som de siste :mad:
     
    Sist redigert:

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.316
    Antall liker
    83.402
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Kassetter...

    For sorte svingende - nå har undertegnede fått los på TDK SA-XG (kun for å tilfredsstille (det FULLSTENDIG gale) samlergenet). Men inni det sorteste for noen priser det er på disse dingsene.

    Men "må" man - så...

    HUFF! :)
    Ikke MA-XG altså? 😉
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    Har noen av dere lange kabelstrekk fra forsterker til kassettspiller?
    Jeg kunne tenkt meg muligheten til å to kassettspillere i sving, men slik jeg har sett det for meg i hodet vil den ene vil da ha ca 8 meter bort til forsterkeren.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.958
    Antall liker
    13.283
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    eneste sikre måten å si om lydhoder er slitt eller ikke, er å måle induktansen
    har sett lydhoder som ser helt strøkne ut, men de har vært polert opp og skiktet som er igjen er for tynt ...lite sliteflate igjen
    dette avsløres av induktansmåling
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har en NAD 6300 kassettspiller som dessverre "spiser" bånd.
    Skulle gjerne hatt noen til å reparere spilleren.

    Er det noen som kan anbefale en reparatør?
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.544
    Antall liker
    3.054
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har en NAD 6300 kassettspiller som dessverre "spiser" bånd.
    Skulle gjerne hatt noen til å reparere spilleren.

    Er det noen som kan anbefale en reparatør?
    Teletor, re:elektro og sikker fleire.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    Newton

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.05.2005
    Innlegg
    445
    Antall liker
    169
    Har søsken og bror som funker fint sammen :) Ga bort en champagnefarget storebror av den jeg har, manglet nivåknapp på «level» knappen-ellers knapt brukt (var min fars). Oh-well…
    Lager MixTapes til min walkman samling-er som å være 16år igjen og det gir meg faktisk en indre fryd som overgår det å ha en iphone med 8000 sanger på…
    2EC0A3FF-7EE6-410A-8A90-644A1876D797.jpeg
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    Jeg har en NAD 6300 kassettspiller som dessverre "spiser" bånd.
    Skulle gjerne hatt noen til å reparere spilleren.
    Er det noen som kan anbefale en reparatør?
    Det positive er at dersom spilleren ellers fungerer som den skal, så er det utfra symptomet du beskriver sannsynlig at det er back tension beltet som må byttes. Det er en belte-type som blir dårlig med alderen og i ytterste konsekvens så smelter det og blir til en sort gugge. Typisk feil på Sankyo DD-transporter. Det er en enkel jobb alle reparatører kan få til, og erstatningsbelte er enkelt å få tak i. Beltet er det som blir belyst med rød laserpenn i denne videoen:

     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Takk! Den oppfører seg akkurat som på videoen. Har bestilt belte nå.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.973
    Antall liker
    11.814
    Sted
    Hus
    Var ikke TCD 330 den første mikroprosessorstyrte kassettspilleren i verden :unsure:
     

    jifbaderom

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2022
    Innlegg
    1.294
    Antall liker
    1.208
    Sted
    Stavanger
    Var ikke TCD 330 den første mikroprosessorstyrte kassettspilleren i verden :unsure:
    Vet ikke. Men Tandberg reklamerte med denne var av båndspiller kvalitet.
    den spoler sjukt raskt og slakker ned på slutten uten jeg forteller hvor langt båndet er så den finner det ut selv
     

    FroBe

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.08.2014
    Innlegg
    89
    Antall liker
    146
    Sted
    Ryfylke
    Jeg ville hevet den et par centimeter, den er litt for mye skjult bak spolene.

    Om du er usikker på om du er fornøyd med selve spilleren er jeg sikker på at flere vil være mer enn villige til å bytte den mot en nyere japansk spiller...
     

    jifbaderom

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2022
    Innlegg
    1.294
    Antall liker
    1.208
    Sted
    Stavanger
    Jeg ville hevet den et par centimeter, den er litt for mye skjult bak spolene.

    Om du er usikker på om du er fornøyd med selve spilleren er jeg sikker på at flere vil være mer enn villige til å bytte den mot en nyere japansk spiller...
    Ja ser den. Bilde lyver litt da står en ved dem er det lettere å trykke på knappene dens en det ser ut til. Kassettluken er ikke i veien for 10,5 spoler. Den står lenger bak på båndspilleren.
    Og den ser ut som dem er ett og samme for mine lydplanke/sonos kompiser(uinteresserte i lyd/hifi)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn