Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Farmen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2018
    Innlegg
    755
    Antall liker
    887
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    3
    Hei.
    Hva med Naka ZX-7 ❓ Er dette en god spiller, ja til avspilling tengt 😅
     

    sterha

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2021
    Innlegg
    124
    Antall liker
    154
    Sted
    Trøndelag
    Hvis du har lyst til å starte i det små med å ta opp fra macen, så kan jeg anbefale Behringer UCA202
    Vis vedlegget 762928
    Koster rundt 250 kr og vil gjøre en mer enn god nok jobb med å gjøre om digitale til analoge signaler til din Techincs 630.

    Her er 2 alternativer fra meg.

    Vis vedlegget 762939
    Hvis du har lyst til å starte i det små med å ta opp fra macen, så kan jeg anbefale Behringer UCA202
    Eller neste steg: Behringer UMC-204HD
    Takker for tipsene. Når jeg tenker meg om så har jeg en Topping D50S DAK stående som jeg bruker til å fore Huldra10 en med. Jeg kan sikkert starte der. Lurer på om det havner en trehoders kassettspiller i heimen også snart, tipper den duger til opptak for meg også.
    Er vel bare å få tak i opptakskassetter først som sist :)
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    650
    Antall liker
    1.005
    Torget vurderinger
    1
    Analog lykke ♥
    Har, som nevnt fått opp den ene ZXLen og nettopp tatt opp side A og B av Black Sabath 13 fra LP12.
    ZX-9 og TCD 910 parkert! Enorm gjengivelse.
    Har også hatt 55 min med teknikker i Australia for å få en av de andre til å spille av.... Den går nok i transport til Nederland etter hvert.
    IMG_6892.JPG
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Nakamichi hadde helt overlegne lyd-hoder i over et ti-år, fra før 1970 til etter 1980...før noen andre begynte å nærme seg...
     

    AGSXX

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.07.2019
    Innlegg
    59
    Antall liker
    115
    Sted
    Oslo
    Lenge siden jeg har postet her, men jeg leser det meste. I det siste foretrekker jeg å gjøre opptak på min Sony KA6ES og så spille av på Dragon. Låter helt konge!
    Det mest tidkrevende for meg er å finne og planlegge gode ideer for opptaks-prosjekter. Mangler ikke musikk i hyllene, men en god mikstape krever mye planlegging.
    Eller jeg kan gjøre som på 80-tallet og spille inn vinylen på tape. Det var jo (den gangen) på en måte litt teit å ikke spille vinyl for optimal lyd. Med utstyret nå blir lyden mer eller mindre 1:1, og da kan det være fristende å spille inn f.eks en 2LP til en kassett og slippe å snu plata hele tiden… Mange utgivelser er jo delt på 4 platesider nå for tiden.
    Men så skal det passe inn på 60 eller 90 min. Så da sitter jeg og tenker på om jeg skal plukke ut de beste låtene for en kortere versjon…? Og sånn går dagene.
    Siste prosjekt var Dylan’s Modern Times + 6 av de beste fra Together Through Life, inn på en C90. Fra vinyl.
    Ble fornøyd med den.
    Hvordan plukker dere ut hva dere spiller inn??
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.952
    Antall liker
    1.287
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Jeg må innrømme jeg ikke liker 45 plater, kjøpte Fleetwood Mac men har aldrig spilt den faktisk! Dumt kanskje. Vinylen er ikke oppe å gå endda men spiller inn fra Spotify nå. Har bånd spilt inn fra vinyl tidligere men vil sikkert spille de inn igjen, bare for moro skyld.
     

    slemmo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2021
    Innlegg
    266
    Antall liker
    559
    Sted
    Eidsvoll Verk
    Hvordan plukker dere ut hva dere spiller inn??
    Album fra hver artist spilles inn i kronologisk rekkefølge slik at de passer best mulig på kassettene, om de to første albumene går på hver sin side av en C90 så fint, hvis ikke så blir første album på en C60, så de to neste på hver sin side av en C90 f.eks. En del artister liker jeg jo ikke alt de har gitt ut. men om de bare har ett album jeg liker som passer på en side av en C90, så må jeg f.eks finne et album til av samme artist å ha på den andre siden. jeg har aldri to forskjellige artister på samme kassett. Mixtaper har jeg aldri laget, hverken nå eller på 70/80/90tallet hvor kassetter var vanlig.
    Jeg tar heller aldri opp ny musikk på kassetter, kassettformatet tilhører musikk fra 90tallet og før.
     

    AGSXX

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.07.2019
    Innlegg
    59
    Antall liker
    115
    Sted
    Oslo
    Interessant, vi har vel alle våre måter å gjøre det på og våre egne preferanser.
    Jeg liker å redigere. F.eks om jeg har 4 plater med en artist så prøver jeg å velge det jeg liker best, og presse det inn på en 90 min tape.
    Da har jeg fått noe nytt; en ny lytteopplevelse og «spart tid». Og prosessen (som kan være tidkrevende) gjør at jeg f.eks blir mer kjent med musikken til artisten.
    Et annet eksempel er å trimme ned et 70 min album ned til 45 min. Bort med det overflødige.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    Hvordan plukker dere ut hva dere spiller inn??
    Tipper at 95 % av opptakene jeg gjør er til andre enn meg selv. Det kan være hele album jeg er sikre på de ikke har, eller en miksteip bestående av låter jeg har ramlet hodestups for den siste tiden som jeg tror de ikke har hørt. Å overraske og glede er målsetning nr 1. I tillegg til at jeg koser meg med utvelgelsesprosessen og selve tapingen, med påfølgende klipp og lim for å lage cover. Kilde er LP'er, 7" 10" og 12" i tillegg til Spotify og youtube for den saks skyld om det er noe som jeg kun finner der.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Torstej: Den der burde kunne sikre relativt gode faksimiler av albums en allerede måtte ha på original tape nesten oppspist av tid, bruk og dårlige lagringsforhold. Selv gjennomgikk jeg altså alle mine eldre tapes, kopierte dem ad analog vei til ny stock om nødvendig OG sikra samtidig komplett sett digitalkopier i Apple Music😎 For library purposes. Fem år, tok det. Men det var det verdt. Musikken er tatt vare på i 30 år til, og det på autentisk vis. For hele tre generasjoner. Millennials bruker datakopien, jeg og mine eldre kassetten. Kassetter er ikke perfekte, derfor skal de ikke lyde som om alt annet er gasslamper. Resultater kommer med nedlagt jobb og nennsomt valgte media. Samt en best mulig signalkjede. Det veit ekte tapeheads, og noen av oss lever etter den regelen😈 Fordi det alltid har vært sånn, og alltid skal være sånn. Det har null med nostalgi å gjøre, men alt handler om autentisitet.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Sterha: Se gjerne etter en DRS 810…men regn med å betale en fem-seks tusen.
     

    slemmo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2021
    Innlegg
    266
    Antall liker
    559
    Sted
    Eidsvoll Verk
    youtube er fint for å finne musikk, men det er ganske komprimert, så ville ikke brukt det som opptakskilde.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Slemmo: YT er og blir en videokanal, samme hvor mye de prøver å vie seg til musikk. Men er man et videodyr av MTV 80s kaliber…fint..Tilogmed Norge har da noen berettiget ikoniske bidrag dertil..
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.316
    Antall liker
    83.408
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Slemmo: YT er og blir en videokanal, samme hvor mye de prøver å vie seg til musikk. Men er man et videodyr av MTV 80s kaliber…fint..Tilogmed Norge har da noen berettiget ikoniske bidrag dertil..
    Det er feil. YouTube Music er en strømmetjeneste på linje med Tidal og Spotify osv
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.509
    Antall liker
    9.257
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Lenge siden jeg har postet her, men jeg leser det meste. I det siste foretrekker jeg å gjøre opptak på min Sony KA6ES og så spille av på Dragon. Låter helt konge!
    Det mest tidkrevende for meg er å finne og planlegge gode ideer for opptaks-prosjekter. Mangler ikke musikk i hyllene, men en god mikstape krever mye planlegging.
    Eller jeg kan gjøre som på 80-tallet og spille inn vinylen på tape. Det var jo (den gangen) på en måte litt teit å ikke spille vinyl for optimal lyd. Med utstyret nå blir lyden mer eller mindre 1:1, og da kan det være fristende å spille inn f.eks en 2LP til en kassett og slippe å snu plata hele tiden… Mange utgivelser er jo delt på 4 platesider nå for tiden.
    Men så skal det passe inn på 60 eller 90 min. Så da sitter jeg og tenker på om jeg skal plukke ut de beste låtene for en kortere versjon…? Og sånn går dagene.
    Siste prosjekt var Dylan’s Modern Times + 6 av de beste fra Together Through Life, inn på en C90. Fra vinyl.
    Ble fornøyd med den.
    Hvordan plukker dere ut hva dere spiller inn??
    Jeg gjør det samme, dvs. tar opp på KA3ES (er jo veldig lik din KA6ES) og spiller metal og chrome av på 970ES og normal tapen på CT-F1000. For meg så høres det ut som om opptaksdelen på 3ES og sikkert 6ES er veldig bra.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    TT: YTM er et strømmesvar fra en kanal som er bygget på video. Hvorfor gjorde de det? For å sikre Google et eget alternativ i kampen mot Apple og de to nevnte. Kvaliteten YTM leverer ligger under de mer brukte tjenestene AM, Spotify og Tidal. Og samme hvor mye de vil prøve å vie seg til musikken, er YouTube alltid rotfestet i video. Det har de vært siden grunnleggelse i 2005..
     
    Sist redigert:

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.316
    Antall liker
    83.408
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    YouTube music har 320kb som Spotify
     

    slemmo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2021
    Innlegg
    266
    Antall liker
    559
    Sted
    Eidsvoll Verk
    Nei, YT music er 256kpbs aac, Spotify er 320kpbs ogg, som iaf teknisk sett er høyere bitrate. Om du hører forskjell er en annen sak, men ingen av de når opp til Tidal sin lossless 16bit. Men som jeg har sagt før, personlig foretrekker jeg Qobuz som signalkilde til opptak, da de har lossless 24/192 og når jeg skal gjøre opptak til bånd ønsker jeg at kildelyden er så ren som mulig.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.316
    Antall liker
    83.408
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Nei, YT music er 256kpbs aac, Spotify er 320kpbs ogg, som iaf teknisk sett er høyere bitrate. Om du hører forskjell er en annen sak, men ingen av de når opp til Tidal sin lossless 16bit. Men som jeg har sagt før, personlig foretrekker jeg Qobuz som signalkilde til opptak, da de har lossless 24/192 og når jeg skal gjøre opptak til bånd ønsker jeg at kildelyden er så ren som mulig.
    Ja selvfølgelig. My bad. Uansett må man skille YouTube og YouTube Music. Det er to forskjellige ting
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    youtube er fint for å finne musikk, men det er ganske komprimert, så ville ikke brukt det som opptakskilde.
    jeg får til knall opptakk fra youtube så ser ikke på det som et problem. har et godt lydkort som gjør noe nytte for seg. men ja ting kan gjøres bedre en fra yt :giggle: men noe av det som ligger der ute er akseptabelt nok for meg. jeg jobber med digital riggen om dagen... så nu er den nede:confused: men håper på forbedring når den er oppe igjen. lyden på pc'n er vel aka noe det samme av topping e30 sin lyd vil jeg tippe. kanskje noe bedre komponenter i lydkortet.. siden det er audio note som har designet det. akm dac chipper funker..
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Hva jeg gjør for å velge hva som skal båndes? Her:

    - Når er albumet fra, og er det mest autentisk på kassett? Hvis ja, velg om du verdsetter innholdet. Isåfall, hvor høyt? Det avgjør båndvalget. Musikkstil avgjør deretter om albumet skal spilles inn på Fuji, Maxell, Denon, Thats, Emtec. Tilgang varierer, naturlig nok. Slik holder jeg rede på kategoriene- etter båndmerke. Målretta båndvalg, tilpassa maskinparken- ispedd litt ny båndforsk- for å sondere nye typer jeg ikke har testet før. De er det nå i all beskjedenhet ganske så langt imellom. Jeg kjøper ikke små partier, såfremt de ikke består av HELT SPESIELLE BÅND. Og merker jeg ikke liker overlates til andre kjøpere. Som jeg også ønsker av dem. Sony, for eksempel, er ikke for meg..derfor liker jeg ikke at det finnes folk der ute som presser meg til å måtte velge Sony. Så huseget som det merket er, overlater jeg dem til Sonydyra der ute…de finnes! Og med god grunn, dersom Sonys lyd tiltaler en. Periode og alder på bånd? Seint 80- og hele nittitallet…helst😎 Med ytterst få unntak. Et respektabelt båndlager er en selvfølge..jeg veit hva de er verdt, betaler deretter og forventer samme forståelse , seriøsitet og kunnskapsnivå hos den kjøper som overtar eventuelle bånd eller decks jeg skal selge. Hvis det da innen rimelighet finnes sjanse til å kunne forvente.. Ferdige opptak blir sjekka for kvalitet, merka etter kunstens regler og befridd for tabs- alltid. For å unngå uhell. Deretter ryker tapen i arkivet, etter å ha blitt spolt en gang fullstendig begge veier. Opptakene tar den tid de tar. Stresser aldri..dette er en prosess som krever konsentrasjon og fokus. Det roer meg heller ned😈 Hvis kassetten har vært brukt før, slettes den før nytt innhold kommer på.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Sterha: Steingammel. Hold deg til første plan, du. En topp nittitalls😎 Der sliter du minst med at støyreduksjonen tar mer enn støyen, slik det ofte er tilfelle på seine åttitallere. Min Pioneer CT3070R fra 1986 er solid som banken, men gjør alltid det, såfremt jeg ikke bruker den kun til Emtec normal av nyere type. De kan til gjengjeld utstyres til månen og tilbake- nesten som et metalbånd. Hadde jeg bare funnet et like stort parti av dem som jeg fikk hentet fra USA for fem år sia..
     
    Sist redigert:

    sterha

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2021
    Innlegg
    124
    Antall liker
    154
    Sted
    Trøndelag
    Hva er din grail når det kommer til kassettspillere? Hvilken er den som står øverst på lista di?

    Og har du kjøpt den?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Sterha: Min? For personlig bruk er det nettopp Denon DRS 810. For Walkman skal du ikke se lenger enn Marty McFly sin Aiwa😎 Jeg har førstnevnte i topp stand, men Aiwaen min - HS-T06 Mk2- trenger nok snart en service. Dessverre er det ikke Martys... Som jeg sa..du får ikke meg til å gå etter Sony..selv om jeg en gang eide den lett ikoniske ur-Sportsen WM35. Og det var en grunn til at Sony kjøpte Aiwa: De satt på kunnskap Sony selv trengte, og slo Sony i eget spill😈😊 Før ES bygde ikke Sony kassettmekanismer selv..det var det Aiwa som gjorde FOR dem.
     
    Sist redigert:

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    <----- min muligens yamha kx1200 et fint deck med remote og james bond's philips skywalker. :cool: killer walkman. fint og kunne gå med på gata helt lovlig..:LOL:
     

    Snacky

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    273
    Antall liker
    554
    Sted
    Østlandet
    Plukket opp en Sony TC-K611S i går kveld. Selger sa den var i "fremragende" stand, men den spiller ujevnt (hørbar W&F) men ellers er den visst ganske grei og fin, bortsett fra noen få skrammer i toppdekslet. Fin 3-hoders maskin som har Dolby S, levels/bias-kalibrering og et ganske så stilig design. Noen som har tips, utover grundig rens og belteskift, for å få akkurat denne modellen tilbake opp til spec. (spesielt når det gjelder W&F)?


    Snacky
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    Plukket opp en Sony TC-K611S i går kveld. Selger sa den var i "fremragende" stand, men den spiller ujevnt (hørbar W&F) men ellers er den visst ganske grei og fin, bortsett fra noen få skrammer i toppdekslet. Fin 3-hoders maskin som har Dolby S, levels/bias-kalibrering og et ganske så stilig design. Noen som har tips, utover grundig rens og belteskift, for å få akkurat denne modellen tilbake opp til spec. (spesielt når det gjelder W&F)?
    Snacky
    Det jeg ville gjort:
    - capstan-belte og kontrollmotor-belte fra FixYourAudio (man får ikke søkt opp på modellnr der, men jeg har kjøpt fra han tidligere til TC-K711S så kan være en ide å sende en inquiry)
    - gummirulle/vals (pinch roller) fra samme sted. Sony sine er kjent for å bli stein harde med alderen. På TC-K611S har man single capstan så det er svært enkelt å bytte, og man trenger ikke å justere transporten etterpå
    - grundig rengjøring
    - par dråper olje på indre del av capstan-aksel ved montering etter belte-bytte
    - dråpe olje på fremre motorlager
    Her er en video som viser hvordan man demonterer en Sony TC-KA3ES. Det er samme hovedtype kassettransport som i TC-K611S (tcm200) så det er mange likheter (og noen forskjeller). Måten han f.eks. bytter kontrollmotorbelte er veldig smart.

    Kontrollmotorbeltet er kanskje ikke nødvendig å bytte nå, men det er av typen som gradvis strekker seg og til slutt blir til "grøt" så på et tidspunkt så må det byttes. Du merker det godt, for et dårlig belte gjør bl.a. at den automatiske kassettholderen sliter med å åpne og lukke seg.
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    650
    Antall liker
    1.005
    Torget vurderinger
    1
    5220 er nydelige å se på. særlig i litt dempa belysning. De går for ganske høye priser. Men prisen gjør definitivt at du må betale svært mye for heller moderat bruksverdi.
    Egentlig har vel prisnivå på det meste av kassettspillere, som kan være av interesse uansett grunn (ytelse, utseende, sjelden) gått gjennom taket.

    Om du ikke fikser selv, vil nok en spiller, som har fått en gjennomgang hos en dyktig service mann være met verdi for pengene.
    Om det er utført noe, som blir benevnt, som service: Få det nøyaktig beskrevet. Noen spillere har ganske kjente alders svakheter (og det meste av kassettspillere har år "på ryggen") De eldste Nakamichi spillerne (må bruke Nakamichi da de er det jeg kjenner best) har en del deler, som kun kan skaffes fra donor spillere. Den seinere såkalte Classic serien har opp t.o.m. ZX-7/9 ofte, eller av og til behov for bytte av bias kondensatorer og tilhørende transistorer. Som et minimum bør idler gummi være byttet på så og si alt av Nakamichi (særlig om de har stått ei stund). Siste gjelder det aller meste av slikt, men samtidig; om det virker, er det ikke grunn til å gjøre noe, heller ta det samtidig med en evt service seinere.

    Sikkert noen her med stor kunnskap om andre merker, som kan fylle inn med disse merkene sine svakheter.

    Om bruksbehov er avspilling finner du sikkert prisgunstige to hoders spillere. Om du skal drive en del innspilling, vil ofte en tre hoders spiller gi best resultat (men mange Nakamichi to hodere banker en god del tre hodere)
    Tandberg vil vel egentlig være et bra valg her til lands. Generelt god ytelse, samt at det er mange service folk, som kjenner til disse og da god mulighet for dyktige folk til å reparere, samt også mulig å finne rimelige reparatører. (Var det nok på siden nå tro? ;) )
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Snacky: Når den Sonyen vel er oppe å gå har jeg ETT tips: Den bruker du BARE SONY TAPE på. Det garanterer beste resultater, uten en hel masse ekstra kalibreringskødd.. Og de lure japanerne sørga for å spre tapeproduksjonen over hele verden, det betyr grei båndtilgang også. I mange tilfeller lettere enn for oss non-Sony users. Men hvor lenge du beholder den..det er en annen sak😎 Håper bare du ikke betalte for mye for den.
    Kan være lurt å se nærmere på Cobra2s innlegg her. Regner med det verket er lettere å bytte rett inn for det gamle- etter belteskift og rens. Selv lurer jeg nå litt på hvorfor du solgte Onkyo..Jeg veit hvilket av dem jeg hadde beholdt, var det meg😊 Men så har vi allerede to fine Onkyodecks her, da..
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn