Kasse til subwoofer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.514
    Torget vurderinger
    1
    Takker for tipset! Var gode forklaringer, men savnet en generell forklaring på regneeksemplene. Slik det var fremstilt i eksemplene, forsto jeg ikke hvilke verdier som ble brukt, slik at jeg kan regne ut det samme for mitt behov.

Gjentar derfor oppfordringen: Noen som kan gi meg et hint på bassrefleks diameter og lengde i 300L kasse?

PS: Er det enkelt å legge finer på en slik stor firkantet kasse?

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.514
    Torget vurderinger
    1
    Har kikket på dette. Jeg får anbefalt volum på 279L. Portdiamter 17,66cm og lengde 11,22cm.. Dette kan da ikke stemme.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.514
    Torget vurderinger
    1
    Mr-T skrev:
    Jeg har simulert litt i LSPcad på den. Med 300W inn så er man på Xmax omtrent.

Men det blir et problem å få til en stor nok port. Selv en 20 cm Ø port (ca 1 meter lang) i 200 liter vil føre til 5 dB (!!!!) tap ved 20 Hz og 300 W. Kompresjon altså, store mengder også.
    Jeg blir desverre ikke så mye klokere selv etter mye lesing... Har kommet frem til at en kasse med ca 250 L vil være greit. Hva med portdimensjonene? 5dB tap høres jo ikke særlig bra ut. Hva med flere porter?

baldrick

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Antall liker
    755
    Torget vurderinger
    3
    Flere porter gir enda lengre porter så dersom du allerede er oppe i en meter blir det VELDIG langt med flere porter:) Høres ut til at det kun er en praktisk utveg på denne kassen med så lange porter og det er stående sonorør

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.153
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    MML skrev:
    Mr-T skrev:
    Jeg har simulert litt i LSPcad på den. Med 300W inn så er man på Xmax omtrent.

Men det blir et problem å få til en stor nok port. Selv en 20 cm Ø port (ca 1 meter lang) i 200 liter vil føre til 5 dB (!!!!) tap ved 20 Hz og 300 W. Kompresjon altså, store mengder også.
    Jeg blir desverre ikke så mye klokere selv etter mye lesing... Har kommet frem til at en kasse med ca 250 L vil være greit. Hva med portdimensjonene? 5dB tap høres jo ikke særlig bra ut. Hva med flere porter?
    Problemet med flere porter er at portene blir tilsvarende lengre. Når det totale portarealet dobles så øker lengden med en firegang. Da blir alt så mye værre i dette tilfellet.
    Det finnes et alternativ ut av uføret ditt, men det koster penger - Slaver. Du kan tune slaven(e) til f.eks. 16Hz og få tilsvarende respons som med bassreflex. Men jeg tror du også kan mikse det du allerede har med det nye for å få en tilfredsstillende respons... kan se litt på det i ettermiddag/kveldingen.

baldrick

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Antall liker
    755
    Torget vurderinger
    3
    Problem med slaver er at en må ha så mye av det for å unngå bunning og det blir endel dyrere, to stk 15" slaver vil nok være minimum til dette elementet.

Sonny

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Ahøøøøm...... sonic tube fungerer utrolig bra. Bassrøret her er 2337mm. Jeg kjenner ganske godt han som har bygget og har to av den som er avbildet. 8)

Sonny

Vedlegg

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.514
    Torget vurderinger
    1
    Takker for innspill. Lengden på 1m skulle gå greit. Indre kasselengde vil bli 106 slik at porten da vil ha en avstand til bakveggen påca 10cm. Angående flere porter tenkte jeg da og ha flere som hadde mindre diameter. Har ikke sett noen på 20cm...

baldrick

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Antall liker
    755
    Torget vurderinger
    3
    På Biltema har de ca 20 cm papprør til 49 kr :)

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.153
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    baldrick skrev:
    Problem med slaver er at en må ha så mye av det for å unngå bunning og det blir endel dyrere, to stk 15" slaver vil nok være minimum til dette elementet.
    Ja sa jo det... det er dyrt ;D
    Men uansett, 200l kasser og f.eks. to stk Acoustic Elegance 18" PR vil gi respons ned til 16Hz full pinne - ca 118dB i rommet.
    MML - du kan jo tenke foldet bassrefleks laget som en del av kassen. Da er ikke lengde/breddeforhold i kassen så avgjørende. Bare pass på "myke" buer innvendig.

Sonny

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tegner på en løsning som ligner noe på det Tytte nevner. Bassrøret her er på 4004mm for å komme ned i 16Hz med en 8 tommer. Det er ikke nødvendig med så store elementer for å komme dypt, kun bedre løsninger. I skissen jeg holder på med er det felt inn et 2-veis system med bassrefleks.

Sonny

Vedlegg

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.514
    Torget vurderinger
    1
    Angående bassrefleks er det vel areal og lengde som teller? Mao kan jeg lage en firkantet bassreflekskanal med samme resultat?

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.153
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    MML skrev:
    Angående bassrefleks er det vel areal og lengde som teller? Mao kan jeg lage en firkantet bassreflekskanal med samme resultat?
    Jepp, arealet som teller... men om du kan så rund av åpningene - Det bidrar til å begrense portstøyen. Tilsvarende bør heller ikke evt. svinger være bratte/kantete, men avrundet.

Sonny

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    For orden skyld - jeg har gått bort i fra skissen over. Jeg likte ikke alle krinkelkrokene som blir, selv om man avrunder. Nytt konsept tar form, versjon 7.

Sonny

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.514
    Torget vurderinger
    1
    Tytte71 skrev:
    MML skrev:
    Jepp, arealet som teller... men om du kan så rund av åpningene - Det bidrar til å begrense portstøyen. Tilsvarende bør heller ikke evt. svinger være bratte/kantete, men avrundet.
    Høres fornuftig ut. Hvor mye avrunding kreves for å minimere slik effekt? Åpningen blir nå ca 50x6 cm og lengden 1m.

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.153
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    MML skrev:
    Høres fornuftig ut. Hvor mye avrunding kreves for å minimere slik effekt? Åpningen blir nå ca 50x6 cm og lengden 1m.
    For denne porten og med en avrundingsradius på 50mm så vil senter og ytterveggene gå i metning ca. samtidig ved 20Hz. Jeg ville prøvd meg med det.
    Imidlertid usikker på om porten din er "stor nok". Har du regnet på lufthastigheter?

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.514
    Torget vurderinger
    1
    Det ble anbefalt rør med diameter på 20cm. Dette tilsvarer 314cm2. Et firkantet bassrefleksrør på 50 cm bredde må derfor være i overkant av 6cm for å få samme areal.

Avrundingsradius på 5cm kan bli vanskelig. Får se hva jeg får til...

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.153
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.514
    Torget vurderinger
    1
    Hmmm... Det så meget bra ut. Hvordan blir det med kassevolum og slik bassrefleksløsning? Er kassevolumet fortsatt inkludert bassrefleks volumet?

jeg vil vel tro at det er mest hensiktsmessig med et rett bassrefleksrør, men er plasseringen i kassen uten betydning? Jeg klarer akkurat å plassere bassrefleksen på samme side som elementet og slik at åpningen blir via baksiden av kasse. Dersom jeg skal lage slik avrundet åpning, må bassrefleksen plasseres i motsatt ende og da vil jo starten av rører ligge helt opp mot elementet. Vil det ha noe betydning?

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.153
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    MML skrev:
    Hmmm... Det så meget bra ut. Hvordan blir det med kassevolum og slik bassrefleksløsning? Er kassevolumet fortsatt inkludert bassrefleks volumet?

jeg vil vel tro at det er mest hensiktsmessig med et rett bassrefleksrør, men er plasseringen i kassen uten betydning? Jeg klarer akkurat å plassere bassrefleksen på samme side som elementet og slik at åpningen blir via baksiden av kasse. Dersom jeg skal lage slik avrundet åpning, må bassrefleksen plasseres i motsatt ende og da vil jo starten av rører ligge helt opp mot elementet. Vil det ha noe betydning?
    Kassevolumet er eksklusiv portvolumet... desverre. Du må også regne i tillegg volum opptatt av elementchassis og avstivere. Bruker du feks. bitumen eller lignende må dette også regnes i tillegg.
    Det er ok å montere portmunningen i bakkant elementet. Noen velger sågar en slik løsning for å gi bedre kjøling av elementet (med så lang port som du snakker om så har nok akkurat det begrenset effekt - du får ikke skiftet ut luften på samme måte som en kort port).

baldrick

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Antall liker
    755
    Torget vurderinger
    3
    Tytte71 skrev:
    Kassevolumet er eksklusiv portvolumet... desverre.
    Her varierer det veldig hva folk sier... noen sier portvolum skal trekkes fra og noen sier det ikke skal og at det faktisk er å regne som endel av det totale kassevolumet! Noen som vet sikkert dette?

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.514
    Torget vurderinger
    1
    Hmmm.. Hvor viktig er egentlig dette kassevolumet dersom det er uenighet om et portvolum på over 30L skal telle eller ikke?

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.514
    Torget vurderinger
    1
    Har laget noen skisser:

Selvfølgelig skal det være en del avstivere som ikke er tegnet inn. Noen innspill?

Vedlegg

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.153
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Tøft og litt utradisjonelt MML :)
    Jeg ville (personlig) selv endret litt på kassen... ingenting er rett og galt her - det beste er å klaske det sammen og prøve selv. Men unansett,
    - Det er en frilengde på 1,4m som vil danne en stående bølge i kassen rundt 120Hz. Subben bør derfor deles noe lavere enn dette om det ikke skal bli ulyd i leiren
    - Kassen burde ha innvendige avstivinger. Trykket blir formidabelt i en BR kasse rundt resonans.
    - Jeg ville vurdert å folde portene slik at også portene i seg selv bidrar til stivhet i konstruksjonen.
    - Porten bør også flares innvendig

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.153
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    baldrick skrev:
    Her varierer det veldig hva folk sier... noen sier portvolum skal trekkes fra og noen sier det ikke skal og at det faktisk er å regne som endel av det totale kassevolumet! Noen som vet sikkert dette?
    Hei Baldrick :)
    Har du referanse til pålitlige kilder her? Jeg vet at det finnes programvare som innregner portvolumet for å få med seg totalvolumet, men det er en annen skål. Når det gjelder selve beregningen av innvendig volum så har ligningssettet (så langt jeg kan se) behandlet port og kassevolum hver for seg.... men igjen, om det er noen som mener noe annet så kunne det være greit å se argumentene for det.

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.153
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    MML skrev:
    Hmmm.. Hvor viktig er egentlig dette kassevolumet dersom det er uenighet om et portvolum på over 30L skal telle eller ikke?
    I ditt tilfelle hvor du allikevel tuner så lavt som du gjør så vil jeg anta det kun kan gi hørbart utslag i portstøy ved ekstreme volum.

Edit: forutsatt kassevolumet er så stort som du har skissert i tegningen over

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.514
    Torget vurderinger
    1
    Ting Tar Tid...men endelig er jeg i gang! Alltid gøy å se hvordan slike prosjekter går fremover. Ser amatørmessig ut underveis med improviserte støtter og mye søl... Allikevel pleier resultatet å bli bra!

Har som målsetning å frese ut hull til element og montere avstivere i dag. Montere resten av kassen ila uken. Deretter blir det overflatebehandling og før jeg blir ferdig med alt dette, er forhåpentligvis DS 4.0 på lager hos Dynabel igjen...

Edit: Ser først kvaliteten på mobilkameraene når man får de inn på PC... :mad:

Vedlegg

baldrick

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Antall liker
    755
    Torget vurderinger
    3
    Såg jo bra ut dette, veldig grei løsning på porten!

Men hadde det vært meg ville jeg nå absolutt valgt en kraftigere forsterker enn DS4.0 til W15GTI :)

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.529
    Torget vurderinger
    1

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.529
    Torget vurderinger
    1
    MML skrev:
    Har laget noen skisser:
    ...
    Selvfølgelig skal det være en del avstivere som ikke er tegnet inn. Noen innspill?
    Vurder å sette en avstiver mellom HT-element og den innvendige munningen på «røret», slik at elementet ikke «pumper» luften rett inn i «røret».

mvh
    KJ

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.514
    Torget vurderinger
    1
    baldrick skrev:
    Såg jo bra ut dette, veldig grei løsning på porten!

Men hadde det vært meg ville jeg nå absolutt valgt en kraftigere forsterker enn DS4.0 til W15GTI :)
    400W bør vel holde? Tar gjerne konkrete tips på forsterkermodul! :) Jeg har eget delefilter/DSP, så det trenger slik sett ikke være en egen sub-modul med dette innebygget. Trenger 3 stk og hadde håpet å holde meg i nærheten av 10k...

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.514
    Torget vurderinger
    1
    Da er kassen nesten i boks, bilder kommer etterhvert. Veldig fornøyd med resultatet. Bøybar MDF var absolutt enkelt å arbeide med og ga flott resultat!

Lurer på hva dere anbefaler av kassedemping. Mye eller lite? Noen materialer som blir anbefalt eller er det greit med vanlig dempeull for høyttalerkasser ala Biltema?

Tar fortsatt imot tips angående forsterker! Skal som sagt drive 3xW15Gti og hadde tenkt å bruke 3xHypex DS4.0. Noen har kanskje noe annet å anbefale?

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.153
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    MML skrev:
    Lurer på hva dere anbefaler av kassedemping. Mye eller lite? Noen materialer som blir anbefalt eller er det greit med vanlig dempeull for høyttalerkasser ala Biltema?

Tar fortsatt imot tips angående forsterker! Skal som sagt drive 3xW15Gti og hadde tenkt å bruke 3xHypex DS4.0. Noen har kanskje noe annet å anbefale?
    Hyggelig å se at prosjektet skrider frem!
    Jeg ville nok vurdert å droppe dempemateriale i sin helhet. Å dytte dempemateriale i subkassen kan gå utover system Q hvis det ikke gjøres med omhu - gevinsten av ull er null :). På en annen side så vil bitumen ikke gjøre skade, men jeg tror heller ikke du vil ha noe særlig nytte av det.
    Dempemateriale i BR kasser har mest relevans når kassen skal benyttes opp i mellomtoneområdet alá vanlige to-treveis system. Da er målet å dempe resonanser/stående bølger i kassen uten å endre system Q. Deler du godt under frekvensen hvor første stående bølge oppstår, så kan/bør du altså etter min mening glemme dempemateriale.

Angående forsterkere... kjøp det du har råd til ;)

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.514
    Torget vurderinger
    1
    Takker for svar. Kommer nok til å dele på ca 80Hz på disse. Aner ikke når første stående bølge oppstår, men kan regne litt på det siden. Hadde også i utangspunktet tenkt å forsøke uten innvendig demping i begynnelsen.

Angående forsterkere: Takk for tips, men desverre lite matnytting. Man har da ofte råd til det som trengs... Hadde som sagt tenkt å unngå å bruke mer enn 10k på forsterkeri til dette og da har jeg sett på aktuell modell fra Hypex. Dersom det finnes noe opplagt bedre valg setter jeg pris på konkrete tips før jeg vurderer hva jeg har råd til... ;)

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.153
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    MML skrev:
    Takker for svar. Kommer nok til å dele på ca 80Hz på disse. Aner ikke når første stående bølge oppstår, men kan regne litt på det siden. Hadde også i utangspunktet tenkt å forsøke uten innvendig demping i begynnelsen.

Angående forsterkere: Takk for tips, men desverre lite matnytting. Man har da ofte råd til det som trengs... Hadde som sagt tenkt å unngå å bruke mer enn 10k på forsterkeri til dette og da har jeg sett på aktuell modell fra Hypex. Dersom det finnes noe opplagt bedre valg setter jeg pris på konkrete tips før jeg vurderer hva jeg har råd til... ;)
    Første stående bølge finner du som halve bølgelengden av lengste avstand inni kassen (i meter). Frekvensen er da ca 343/2xl (343 er ca. lydhastigheten i udempet kasse).
    Det blir bare egne meninger angående forsterkervalg... men med de elementene ville jeg selv valgt en DS8.0 eller IcePower ASP1000 for å ha kapasitet til full utnyttelse. Men som sagt, det er min prioritering og det går nok neppe i hop med et budsjett på 10k. En ting er uansett sikkert... det blir aldri for mye ;)

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.514
    Torget vurderinger
    1
    Første stående bølge blir da rundt 127Hz. Flott. :)

DS8.0 føres ikke lenger av Dynabel. Koster ca 450 Euro direkte av Hypex. Med frakt og mva blir vel dette fort ca 20K for 3. Litt i meste laget..

Ser at man kan få tak i ASP 1000 relativt overkommelig priset på e-bay. Er dette komplisert å sette sammen? Er forsåvidt teknisk anlagt, men har ikke tid og overskudd til de helt store tekniske utfordringene.... ;)

Legger ved et lite bilde av fremgangen

Vedlegg

AAaF

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Antall liker
    153
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn