På Dynabel kan du laste ned en HT-boks som inneholder hvordan man beregner en bassport m.m.
http://www.mamut.net/dynabel/subdet280.htm
Sonny
http://www.mamut.net/dynabel/subdet280.htm
Sonny
Gjentar oppfordringen - last ned unibox på http://audio.claub.net/software/kougaard/ubmodel.html ;DMML skrev:Gjentar derfor oppfordringen: Noen som kan gi meg et hint på bassrefleks diameter og lengde i 300L kasse?
Jeg blir desverre ikke så mye klokere selv etter mye lesing... Har kommet frem til at en kasse med ca 250 L vil være greit. Hva med portdimensjonene? 5dB tap høres jo ikke særlig bra ut. Hva med flere porter?Mr-T skrev:Jeg har simulert litt i LSPcad på den. Med 300W inn så er man på Xmax omtrent.
Men det blir et problem å få til en stor nok port. Selv en 20 cm Ø port (ca 1 meter lang) i 200 liter vil føre til 5 dB (!!!!) tap ved 20 Hz og 300 W. Kompresjon altså, store mengder også.
Problemet med flere porter er at portene blir tilsvarende lengre. Når det totale portarealet dobles så øker lengden med en firegang. Da blir alt så mye værre i dette tilfellet.MML skrev:Jeg blir desverre ikke så mye klokere selv etter mye lesing... Har kommet frem til at en kasse med ca 250 L vil være greit. Hva med portdimensjonene? 5dB tap høres jo ikke særlig bra ut. Hva med flere porter?Mr-T skrev:Jeg har simulert litt i LSPcad på den. Med 300W inn så er man på Xmax omtrent.
Men det blir et problem å få til en stor nok port. Selv en 20 cm Ø port (ca 1 meter lang) i 200 liter vil føre til 5 dB (!!!!) tap ved 20 Hz og 300 W. Kompresjon altså, store mengder også.
Ja sa jo det... det er dyrt ;Dbaldrick skrev:Problem med slaver er at en må ha så mye av det for å unngå bunning og det blir endel dyrere, to stk 15" slaver vil nok være minimum til dette elementet.
Jepp, arealet som teller... men om du kan så rund av åpningene - Det bidrar til å begrense portstøyen. Tilsvarende bør heller ikke evt. svinger være bratte/kantete, men avrundet.MML skrev:Angående bassrefleks er det vel areal og lengde som teller? Mao kan jeg lage en firkantet bassreflekskanal med samme resultat?
Høres fornuftig ut. Hvor mye avrunding kreves for å minimere slik effekt? Åpningen blir nå ca 50x6 cm og lengden 1m.Tytte71 skrev:Jepp, arealet som teller... men om du kan så rund av åpningene - Det bidrar til å begrense portstøyen. Tilsvarende bør heller ikke evt. svinger være bratte/kantete, men avrundet.MML skrev:Angående bassrefleks er det vel areal og lengde som teller? Mao kan jeg lage en firkantet bassreflekskanal med samme resultat?
For denne porten og med en avrundingsradius på 50mm så vil senter og ytterveggene gå i metning ca. samtidig ved 20Hz. Jeg ville prøvd meg med det.MML skrev:Høres fornuftig ut. Hvor mye avrunding kreves for å minimere slik effekt? Åpningen blir nå ca 50x6 cm og lengden 1m.
Shit... stygg regnefeil fra min side ang. portdia :-[ .... og radiusen bør ideelt ligge i overkant 40mm med 314cm^2MML skrev:Det ble anbefalt rør med diameter på 20cm. Dette tilsvarer 314cm2. Et firkantet bassrefleksrør må derfor være i overkant av 6cm for å få samme areal.
Avrundingsradius på 5cm kan bli vanskelig. Får se hva jeg får til...
Kassevolumet er eksklusiv portvolumet... desverre. Du må også regne i tillegg volum opptatt av elementchassis og avstivere. Bruker du feks. bitumen eller lignende må dette også regnes i tillegg.MML skrev:Hmmm... Det så meget bra ut. Hvordan blir det med kassevolum og slik bassrefleksløsning? Er kassevolumet fortsatt inkludert bassrefleks volumet?
jeg vil vel tro at det er mest hensiktsmessig med et rett bassrefleksrør, men er plasseringen i kassen uten betydning? Jeg klarer akkurat å plassere bassrefleksen på samme side som elementet og slik at åpningen blir via baksiden av kasse. Dersom jeg skal lage slik avrundet åpning, må bassrefleksen plasseres i motsatt ende og da vil jo starten av rører ligge helt opp mot elementet. Vil det ha noe betydning?
Her varierer det veldig hva folk sier... noen sier portvolum skal trekkes fra og noen sier det ikke skal og at det faktisk er å regne som endel av det totale kassevolumet! Noen som vet sikkert dette?Tytte71 skrev:Kassevolumet er eksklusiv portvolumet... desverre.
Hei Baldrickbaldrick skrev:Her varierer det veldig hva folk sier... noen sier portvolum skal trekkes fra og noen sier det ikke skal og at det faktisk er å regne som endel av det totale kassevolumet! Noen som vet sikkert dette?
I ditt tilfelle hvor du allikevel tuner så lavt som du gjør så vil jeg anta det kun kan gi hørbart utslag i portstøy ved ekstreme volum.MML skrev:Hmmm.. Hvor viktig er egentlig dette kassevolumet dersom det er uenighet om et portvolum på over 30L skal telle eller ikke?
jf.http://en.wikipedia.org/wiki/Helmholtz_resonancebaldrick skrev:Her varierer det veldig hva folk sier... noen sier portvolum skal trekkes fra og noen sier det ikke skal og at det faktisk er å regne som endel av det totale kassevolumet! Noen som vet sikkert dette?Tytte71 skrev:Kassevolumet er eksklusiv portvolumet... desverre.
Vurder å sette en avstiver mellom HT-element og den innvendige munningen på «røret», slik at elementet ikke «pumper» luften rett inn i «røret».MML skrev:Har laget noen skisser:
...
Selvfølgelig skal det være en del avstivere som ikke er tegnet inn. Noen innspill?
400W bør vel holde? Tar gjerne konkrete tips på forsterkermodul!baldrick skrev:Såg jo bra ut dette, veldig grei løsning på porten!
Men hadde det vært meg ville jeg nå absolutt valgt en kraftigere forsterker enn DS4.0 til W15GTI![]()
Hyggelig å se at prosjektet skrider frem!MML skrev:Lurer på hva dere anbefaler av kassedemping. Mye eller lite? Noen materialer som blir anbefalt eller er det greit med vanlig dempeull for høyttalerkasser ala Biltema?
Tar fortsatt imot tips angående forsterker! Skal som sagt drive 3xW15Gti og hadde tenkt å bruke 3xHypex DS4.0. Noen har kanskje noe annet å anbefale?
Første stående bølge finner du som halve bølgelengden av lengste avstand inni kassen (i meter). Frekvensen er da ca 343/2xl (343 er ca. lydhastigheten i udempet kasse).MML skrev:Takker for svar. Kommer nok til å dele på ca 80Hz på disse. Aner ikke når første stående bølge oppstår, men kan regne litt på det siden. Hadde også i utangspunktet tenkt å forsøke uten innvendig demping i begynnelsen.
Angående forsterkere: Takk for tips, men desverre lite matnytting. Man har da ofte råd til det som trengs... Hadde som sagt tenkt å unngå å bruke mer enn 10k på forsterkeri til dette og da har jeg sett på aktuell modell fra Hypex. Dersom det finnes noe opplagt bedre valg setter jeg pris på konkrete tips før jeg vurderer hva jeg har råd til...![]()
Er det noko særleg poeng å bruke forsterkere som er såpass gode på ein rå-kraft-applikasjon?John_Harald skrev:Som forsterker, kjøp heller det nyeste fra Hypex:
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,58793.0.html