karmann`s kassettspiller

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • karmann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2012
    Innlegg
    343
    Antall liker
    1.064
    En liten tråd om mine sysler og forsøk på det bedre liv. Har holdt på med lyd i mange år og alltid blitt trigget av det litt "galne" og ikke fult så normale.
    Jeg har masse bilder liggende men for å gjøre det litt enkelt , så er det litt videoer med. Dettte har vært en lang reise, så jeg får ikke med alt.

    Rommet :

    IMG_20210413_212619.jpg


    Jeg har hatt 4 forskjellige lytterom i huset vi bor i, første start var stuen i 2005 ( da vi flyttet inn), det holdt ikke lenge før jeg
    skjønte at jeg måtte bare få et dedikert rom. Sommeren 2006 var dette rommet klart til bruk (15kvm)

    Da første barn kom i 2009, ble hobbyen lagt litt på is, grunnet lytterom var naborom til barnerom.
    Sommeren 2011 kastet vi ut leieboer og det som var stue i leligheten ble lytterom (25kvm), rommet ble revet til beinet og bygget opp iløpet av 2 mnd.
    Her fikk jeg smaken på akustikk og dens fordeler. Til min store frustrasjon så var jeg ikke fornøyd med rommet,
    Så våren 2013, rev jeg delvis hele rommet til barken og bygde opp igjen.

    Høsten 2017 satt meg og en kompis og drakk øl. Jeg nevnte for han at jeg vil bygge et større lytterom, et som kan utvides og tweakes som jeg ønsker, 3 øl senere ,
    så ringte jeg en snekker som kastet seg rundt og kom ned på befaring samme kvelden. Han skulle tegne noen utkast av bygget for meg.

    Vinteren kom og endel utfordringer ble møtt, jeg måtte kjøpe mer tomt av kommunen, jeg måtte søke disp for å bygge i friområde.
    Heldigvis var kommunen med på leken og det gikk egentlig smertefritt. Da var det klart for et tilbygg på over 100kvm.

    Juli 2018 stod graveren på tomten og arbeide kunne starte. Men kjeppen kom straks i hjulene, det som først antatt kun var noe fjell , var forbannet bare fjell, råttent i tillegg.
    Det som skulle ta et par dager ble 7 dager med pigghammer på graveren. Det som egentlig skulle vært satt opp i tre, ble erstattet med betong pga rasfare og jeg måtte tibakefylle masse,
    en strek i rengskapet kan du si, men fuck it, jeg kunne ikke stoppe.

    Jeg ønsket meg mest mulig takhøyde, men det ble noe redusert pga fjell, men jeg sloss for å få en plass mellom 235-240, jeg sloss så hardt at verandaen som er over lytterommet ble så høy at jeg kom ikke ut døra fra stuen, så det som var et år gammel dør og vindu , ble erstatet med skyvedør for at jeg skulle komme ut :)

    Det er mye og mangt som kan sies, men byggeprosses gikk fra Juli 2018 til ferdig Nov 2018. Derav jeg gjorde det meste innvendig selv og hadde håndtverkere til det grove.
    Rommet er ca innvendig 18 meter langt og 5.75 breit. Det er nå skilt av med lettvegg på lengden 8.54, lettveggen inneholder bassfellen som går hele bredden i tykkelse 90-100cm + halvparten er ca 50-60 cm dypere. Resten er garasje og kan/skal bli endel av akustikken ( har noen planer på det)

    Jeg merker at jeg allerede har strekt strikken for langt med tanke på skriving, det blir et kjedelig langt innlegg, skulle
    prøve å forholde meg kortfatet men ikke så lett.


    LYD :
    Siden jeg flyttet inn i det nye rommet har jeg hatt 3 forskjellige frontoppsett, med tilhørende testing av drivere.
    Jeg liker å fikse opp ting, så jeg har Reconet, lakkert og fått liv i utslitte ting som fortjener en ny sjanse,
    det meste som er fikset opp er JBL. Alt av høyttalere er aktiv drift utenom surre kanaler. Jeg bruker DSP som sitter
    i ampene, som for meg fungerer veldig greit, det støyer lite med tanke på at det er totalt 67 elementer i sving.

    Fronter :

    JBL 2360 Horn med BMS 4592ND
    J Horn med JBL 2227H.


    20211002_203148.jpg


    Subber:
    SBA konfig, med 36 X JBL 2242H. Kassene er bygget i 27mm BB. 4 av kassene er pr.stk B: 1.22m x H:2.28m x D: 0.38 m (Tot.ca 4000 liter), siste kasse er halvparten av bredden.
    kassene er boltet sammen og utgjør en plan baffel. Det sitter 2x18 i hvert kammer, med skillevegger i 27mm BB. Husker jeg rett gikk det ca 17-18 plater.
    Kassene ble CNC frest hos Trestokken i kvinesdal, der jeg fikk alt av skruehull forborret, alle tegninger var godt gjennomtenkt slik at montering skulle gå smertefritt.
    Det gikk endel tid på å montere drivere, ble litt små tullete etterhvert :) Men det meste gikk greit, ble rett over 50 meter med internkabling og 288 skruer for å feste drivere.
    Brukte 4 dager på start til ferdig lyd (På 32 stk, bygget på med 4 drivere 3 mnd senere).

    Det er mange 18" som kunne vært valgt, men jeg hadde en god del av disse og de har det jeg søker, lett membran, sterk motor og kan fint spille ned til 25hz. I tillegg spiller de bra over 40-50hz, som var mitt mål.
    Det er ingen ULF basser, men med mange så spiller det et stykke ned uten for mye membran vandring.




    Surround/Center :
    Rommet er også en ok kino. Jeg kjører pr nå JBL 4771A som center ( hadde 3 stk like fronter før) og 10 stk JBL 8340 som surrekanaler.

    Forsterkere :
    Crown Itech 6000 x 7stk. - BASS
    Crown DCI 2x600N - Mellombass horn
    Crown DCI 4x300N - Ledig for øyeblikket
    Crown DCI 8x300N - CD, tweeter og center
    Anaview AMS 1000 x 4.stk - Surre kanaler

    Som dere ser er det brukt rikelig med "PA" amper, Jau, hvorfor ikke ? Dette er forholdvis dyre amper og det kan ikke sammenlignes med
    billige PA amper ( selv om de kan være gode nok)
    Utsende bryr jeg meg ikke om, det er innsiden som teller, "Hundebæsj blir ikke konfekt bare fordi du pakker det inn i sølvpapir"

    Alt av elektronikk står i eget rom pga støy og unødig bruk av plass i selve rommet.
    Det er montert egen varmepumpe for å ha en hyggelig driftstempratur på elektronikken.

    Det er lagt ned 3 fas og 11 kurser totalt. Eget sikringskap på siden av racket, så dersom behovet skulle komme kan jeg lett trekke om.
    Kabel som er lagt til tilførsel er av typen overkill, dersom jeg engang skulle få nok strøm inn til huset for dra alt på maks ;) .

    Kilde/pre/media:
    Yamaha CX-A5200
    DIY HTPC
    Apple-TV
    Nvidia Shield
    Xbox Series S
    Synology 64TB server.
    +Masse annet som kobles til ved behov.

    IMG_20200912_161821.jpg


    Akustikk :
    Bassfelle er nevnt. Ellers er det dempet Førsterefleksjon 20cm+5cm luft. utover det er ca 30kvm med diffusorer i taket og på vegger. Diffusjon er for å kverke flutter ekko som blir ekstremt enkelte plasser i rommet når du demper mye.

    Kabler :
    Vanlige kabler, merket sort og rød. Det er brukt tett på 400 meter høyttalerkabel
    Signallkabler er typ Klotz selvlodda.

    For meg er reisen vel så viktig. Hva er vitsen med slikt system ? Si det, jeg bare bygger og har det gøy :)
    Må nevne at rommet er bygget for å enkelt kunne endre på ting og ikke bygge meg "inne"
    "Nei, der skal planten stå..." ;)

    Ellers er det stadig folk innom og det er jo faktisk nesten 50% av hobbyen, sosialt og hyggelig.
    Dette fra arkivet, 2 trivelige karer som kanskje noen kjenner igjen ( bilde er dårlig )
    @Hunsbedt @GentleGiant

    IMG_20210708_213245.jpg



    I fjor var Stereo+ på besøk, det var også veldig hyggelig.



    Jeg kunne nok skravlet mye mer, men jeg stopper første innlegg nå :)



    :
     
    Sist redigert:

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.372
    Antall liker
    83.787
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Voldsomt anlegg, men hvor er kassettspilleren, for den har vi ik, ikke sett?
    Og denne kinereren til venstre for døren, hvem er han? 😂
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.270
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Dette er helt herlig, absolutt ikke for mye skriving. Bare fortsett i samme dur. Mye tekst krydret med bilder er helt konge, og særlig med den fine skrivestilen du har. :) (y)
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.372
    Antall liker
    83.787
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    ^priceless!! Ler så jeg griner her! 😂😂😂😂😂😂😂😂
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.606
    Antall liker
    14.533
    Sted
    Langesund
    Her var det noe kjente ting. En sjelesettende opplevelse, og de begynner å bli sjelden vare.


    Lese og se mer på denne nye tråde når jeg kommer hjem på pc
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.187
    Antall liker
    22.829
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg driver å pakker til ferieturen i morgen og har bare rukket å skumme gjennom teksten, men ganske imponerende er det uten tvil 🤩
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Utrolig gjennomført og inspirerende bygg! :cool:

    Ser første utgaven av bassveggen var med 12 stk bassreflekskasser, før du gikk over til flere elementer i lukkede kasser. Kan du si noe om den lydmessige forskjellen på de to utgavene?
     

    karmann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2012
    Innlegg
    343
    Antall liker
    1.064
    Målinger :
    ( Dette er målinger fra rommets startfase, det blir en liten historiereise, men håper det kan være gøy for det)

    Ja, det er jo alltid et hett tema og et system som dette er målinger veldig nødvendig for å sy alt på plass.
    Siden rommet ble ferdig Desember 2018 har jeg jevnlig testet ting og deriblant utført mange målinger.
    En kjapp summering, så har jeg rundt 4500 målinger liggende på EDB maskinen, det er nok utført flere en det, men har bare lagret noen.
    Skulle nesten tro jeg ikke gjorde annet, men langt derfra :)

    Det jeg har hatt hovedfokus på er bass, naturlig nok, Der jeg har hatt flere versjoner av nåværende vegg.
    Der jeg har testet SBA lukket single kasser, portet single kasser, "lag på lag" med kasser, Usymetrisk "SBA".
    Bassfelle delvis tildekket, bassfelle heldekket med forskjellige materialer, diverse tester med kvasi DBA,
    diverse subber bak på linje med frontveggen. Men mer om det senere.

    Første måling ut er av rommet da det var helt tomt, kun SBA med 12x18". Vi tar FR i førsteomgang
    Som dere ser, det er jo som en vanlig stue, ser helt jævli ut. Det ble faktisk testspilt slik, selv med rufsete gange
    så kunne en høre og merke effekten av arrayet.

    tomtrom.jpg



    Så ble demping lagt inn, jeg har flere målinger av dette med delvis fult med isolasjon, med og uten plast osv.
    men vi går rett på sak. Måling med bassfelle og demping mellom kasser.
    Det er tydelig effekt og langt ned i frekvens. Langt fra perfekt, men egentlig helt spillbart, tatt i betrakning at det ikke er noe DSP koblet inn.

    med og uten.jpg



    Så en måling som dekker over 5 sitteposisjoner, jeg har ikke bredden på sofaen i farten men ca 4,50 meter bredde.
    Litt små rufsete mellom 80hz - 120hz men innenfor vil jeg si.

    alle plasser.jpg



    Til nå ser vi et nesten greit utgangspunkt. Med 12x18" er ikke et å annet boost filter farlig.
    Blir jeg engang EDRU og skal nedskalere, så er det uansett minimum 8x18" alt under blir for lite.
    8stk er et fint komprimi, synes JEG :)
    Forsettelse følger..

    God Helg :)
     

    karmann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2012
    Innlegg
    343
    Antall liker
    1.064
    Utrolig gjennomført og inspirerende bygg! :cool:

    Ser første utgaven av bassveggen var med 12 stk bassreflekskasser, før du gikk over til flere elementer i lukkede kasser. Kan du si noe om den lydmessige forskjellen på de to utgavene?
    Takk for hyggelig ord :) Veldig fort, med portet kasser så ble det mye villere når du nærmet deg tuning av kassene og men det ble ikke like tight.
    Det var mega gøy, og tight i den sammenheng mange folk er vant til, men ikke i nærheten av hva det er med lukket nå.
    Lukket bass her ble enda mer detaljert, lettere å fange opp hva som er hva. GD ble også markant bedre, om dette er så hørbart er jeg ikke sikker på .
    Dypbassen ble bedre og mer kontrolert.

    Jeg hadde 21x18" i portet en periode og det var ganske vilt før jeg gikk over til 22 lukket, 23 lukket, 24 lukket , 25 lukket, 26 lukket og sist 27 lukket med løse kasser.
    2020 bygde jeg en kasse i mnd og reconet 15-20 basser, jeg trengte ikke å si hva jeg skulle ha når jeg kom på byggesjappa Lørdag morgen :LOL: .
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.606
    Antall liker
    14.533
    Sted
    Langesund
    Da har jeg lest igjennom, sett bilder og videoer fra startinnlegget. Jeg er målløs og ekstremt imponert over framdrift og gjennomføringsevne.
    Blir spennende når forskjellige målingene skrider fram.

    Lyden har jeg jo allerede nevnt litt om, og det mest dekkende ordet er "spinnvilt". Skammer meg egentlig litt for et så planløst besøk, og håper på en hel dag her senere, med mye gode samtaler. Sjelden samkjørt på de viktigste punktene for god og underholdene lyd;).

    Mvh-
    Tor
     

    karmann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2012
    Innlegg
    343
    Antall liker
    1.064
    Målinger 2:

    Går rett på sak, 36x18" , større bassfelle en målingene over, alt av møbler og akustikk remedier på plass.

    Måling uten EQ målt i Sweetpot 5 meter unna bassene.
    Nå synes jeg det er ganske innenfor, det ruller slakt av mot bunnen som forventet, men et par bånd her så er mye gjort.
    Slik det spiller der uten EQ gir det litt mye ompf i hestesparket, men det spiller ganske ok for det og det er ikke
    voldsomt utspring

    uten eq.jpg


    Vannfall er også ganske greit.

    uten vann.jpg



    FR korrigert flat, timet og tilrettelagt som Egon sier.

    EQ.FR.jpg



    Så Vannfall :

    vann eq.jpg


    Samme måling bare litt mer snever i visningen :
    fr 105.jpg


    Sneipen som kommer ut på 25hzish er Rød mix nummer 3 ;) men den ligger lantent i rommet med eller uten lyd, noen ganger mer andre ganger nesten borte.
    Alt under 30-40hz tar jeg med en klype salt uansett. Det er så mange variabler ute å går, kan like godt komme fra gulvet den jæklen der.

    Vannfall hele skiten. Det er ikke perfekt og det er litt rufs i overganger mellom bass og mellombasshorn.
    Som alle rom så er det noe problem områder. Jeg burde hatt demping på gulvet for å ta en refleksjon som løfter 200-350hz.
    Det har jeg testet med passiv demping og bare EQ. Lydmessig hører jeg ikke noe forskjell, tror jeg ;)
    Jeg har lyst til å prøve AL, men jeg må først sy sammen en løsning for dette.

    vann22khz.jpg


    Målingene her er før balanse mellom topp og bunn. Det gjør jeg endel på ørene, har mange Presets etter dagsformen.
    Men stortsett er det en som går igjen med fallende topp og slak stigning mot bunnen.

    Delinger som brukes :
    SBA : LPF BW48db@140hz
    Mellombasshorn : HPF BWdb12db@160hz LPF BW30db@500hz
    Melomtone/diskant horn : HPF BW30db@500hz LPF BW30db@5khz
    Tweeter : HPF BW18db@6.5khz


    Slik det er nå spiller det greit ned til rundt 8hz. Jeg er ikke sykelig opptatt av det, men jeg har testet endel med "lufting" av bassfellen.
    Nevnt tidligere her. Med åpning på 80cm X 200cm så blir bassen enda mer kontrolert i kjelleren og enda mer "tørr"
    Planen er da å bruke hele rommets lengde for lyd men ikke visuelt. Dette har jeg holdt igjen på gjøre en stund, for det er så kjedelig og ikke ha noe
    å glede seg til :) Om dette er nødvendig, nei. Men det er ikke så mye av det jeg holder på her som er nødvendig egentlig :LOL:

    En FR av forskjell i DB i singeltall land, som nevnt mikken er ikke stabil, men dette er fint hørtbart og er nok ikke langt unna sannheten :

    luft.jpg


    Kan også nevnes fordelene jeg ser med SBA.
    * lite til ingen bass langs sidevegger
    * veldig bra bass i alle sittepossisjoner
    * dybass kommer ut og treffer deg, ikke konstruksjonen.

    Dette stemmer jo med teorien men flere variabler som hvilke materialer rommet er satt sammen av spiller også inn, særlig ved litt volume.

    En liten EDIT : Det skal legges til at jeg hater bass som går i gulvet, den skal komme i luften og ta deg!.
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.308
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Må si jeg blir sittende å filosofere litt nå jeg ser slik "perfeksjon". Jeg leser også hva broder Shy skriver i sin ekstase over dette med tørrhet og jeg har jo hørt hans oppsett og denne korte decayen har etter min hørsel en ulempe.

    Er dette riktig? Er det fasit?

    Jeg klarer nemlig ikke fri meg fra tanken at en del av dere har gått dere litt varme i topplokket til tross for imponerende innsats.
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    625
    Antall liker
    2.709
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Jeg klarer nemlig ikke fri meg fra tanken at en del av dere har gått dere litt varme i topplokket til tross for imponerende innsats.
    Når man legger inn mer innsats enn det folk oppfatter som normalt, kan man ofte bli varme i topplokket av folk som tenker mye og ikke får fingen ut.
    :p
     

    karmann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2012
    Innlegg
    343
    Antall liker
    1.064
    Må si jeg blir sittende å filosofere litt nå jeg ser slik "perfeksjon". Jeg leser også hva broder Shy skriver i sin ekstase over dette med tørrhet og jeg har jo hørt hans oppsett og denne korte decayen har etter min hørsel en ulempe.

    Er dette riktig? Er det fasit?

    Jeg klarer nemlig ikke fri meg fra tanken at en del av dere har gått dere litt varme i topplokket til tross for imponerende innsats.
    Det er helt fint å tenke slik . Jeg skjønner veldig godt hva du mener, det er faktisk folk som har kommentert det også og noen har ikke sagt noe , jeg ser det på dem 😅.

    Dette er nok ikke for alle , jeg har ikke fasiten. Men har hatt et driv selv mot å få en bass som er ferdig før den kom.

    Men jeg kan godt like lyden i et mindre behandlet rom. Noen ganger handler det om å bare høre på musikk også, eller faktisk så er musikken drivet. Det er ikke slik at jeg sitter høyt på hesten min og sier jeg har rett, men rett for hva JEG vil og ønsker .

    Men @MakkinTosken , fint du stiller spørsmålet, liker din kritiske sans.Jeg er ingen akademiker , teoretisk blomst, kun en biloppretter med nysgjerrighet og arbeidslysten i orden.

    At bassen er tørr betyr nødvendigvis ikke at det er lite, bare sånn det er sagt, ihvertfall slik jeg ser det 😀.

    Vi er alle forskjellige, men inni er vi like💕 ( tålig ihvertfall)

    Jeg håper du en dag tar turen, det hadde vært hyggelig. Og jeg må få hørt toske lyden en dag også.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Få, om noen horn, som gir/har det "soundstaget" som JBHELL 2360 har !!!
    Og med J-Horn under så blir det vel godt med smekk og !!

    Syntes at fremgangsmåten din når det gjelder bass, ser spennende ut - som du sier: vi er alle forskjellig, og prioriterer deretter.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.308
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Dette er nok ikke for alle , jeg har ikke fasiten.
    Jeg tenkte nok ikke kun på bassen, selv om det for mange nok er showstopperen. 😂 Jeg tenkte overall. Og ikke misforstå, det jeg opplevde hos Shy var fantastisk, selv om jeg nok ikke er sikker på om slik dødhet er helt for meg. Kanskje jeg som er umoden?

    At du har oppnådd så jevn dødhet fra topp til bunn er jo fantastisk, men hvorfor rundt 120ms, hvorfor ikke 200 eller 300?

    Dessuten synes jeg det er ekstrem fascinerende at du har så lite boost i bunnen når man sammenligner med feks @Syncrolux . Han forklare jo sin ekstreme boost med tørrhet, men jeg som deg synes noen få dB er mer enn nok, så tørrhet, som han prøver å forklare det med, kan umulig være en forklaring.

    Jepp, må rett og slett sette av tiden til en roadtrip, for dette må jeg høre! ❤ Liten vits for meg å sitte her å filosofere og spekulere, som om jeg har greie på noe egentlig.🤡
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.606
    Antall liker
    14.533
    Sted
    Langesund
    Vi har alle litt forskjellige mål og ønsker om hvordan vi vil ha det. Det er jo det som skaper litt dynamikk her inne. Dette oppsette låter heller ikke likt som hjemme, men det klarte å underholde på en måte som gjorde at jeg kunne ha blitt sittende lenge. Dessverre hadde jeg andre å ta hensyn til denne gang, men en annen gang....
    Er vel også en stund siden jeg har predikert om at dette jeg driver med er fasit for alle.
     

    karmann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2012
    Innlegg
    343
    Antall liker
    1.064
    At du har oppnådd så jevn dødhet fra topp til bunn er jo fantastisk, men hvorfor rundt 120ms, hvorfor ikke 200 eller 300?
    Godt poeng, det var seint i går. Ja, det er en vanesak, jeg liker det slik . Så lenge det ikke oppleves som dødt (typ utligne trykk i øra) Jeg skal høre klangen fra opptaket ikke klagen fra rommet.

    I en ubehandlet stue skal du ikke langt på skruen før det gjør vondt i ørene.

    Som du selv skrev, en må bare høre så kan en gjøre seg opp en mening etter det.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    2.521
    Torget vurderinger
    1
    Ser jeg må få tatt en ny tur til området, slik som dette kan man ikke la stå uhørt



    Fremdriften rundt om får meg til å gå i skammekroken, og når man en gang endelig blir ferdig har dere andre tatt nye steg videre, så man blir vel halsende etter i en produktiv konkurranse om å nå det optimale.

    Når det gjelder boost i bunn er jeg nesten sikker på at ditt normale lyttenivå påvirker antall dB stigning mot bunn og med nivået det lyttes til på Hedemarken må det jo legges til 10-15dB for å høre noe som helst under 50hz.

    Tosken stiller spørsmål om hvor tørt det bør være og dette vil vel som det meste innen denne hobbyen handle om smak, jeg skulle gjerne tatt det dere har fra 200 og ned men oppover hatt litt mer liv. Det ble jo gjort et forsiktig forsøk i Langesund på dette og selv om endringene var små var det noe jeg likte.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Går det an å få endret «helt fersk» på tittelen på Karmann? 😃 Dette var ekstremt!
     

    karmann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2012
    Innlegg
    343
    Antall liker
    1.064
    Går det an å få endret «helt fersk» på tittelen på Karmann? 😃 Dette var ekstremt!
    Men jeg er helt fersk enda, jeg er et godt stykke unna AFP. :LOL:
    Sentralen har alltid vært et skumelt sted, mye meninger og så jeg har alltid likt å gå litt stille dørene,
    derfor er jeg fersk. Meen ferske suger til seg mer læring en gamle oppbrukte, så jeg skal prøve å holde
    meg fersk så lenge jeg kan :)

    Takker for hyggelig tilbakemelding :)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.308
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Tosken stiller spørsmål om hvor tørt det bør være og dette vil vel som det meste innen denne hobbyen handle om smak, jeg skulle gjerne tatt det dere har fra 200 og ned men oppover hatt litt mer liv. Det ble jo gjort et forsiktig forsøk i Langesund på dette og selv om endringene var små var det noe jeg likte.
    Metoo. Jeg kunne nok også tenkt meg å prøve å roe ned bunn oktavene i tid, men 100ms i toppen blir nok for dødt for meg. Jeg sier prøve, for til tross for at karmanns vannfall føcker med min latente OCD er jeg temmelig fornøyd egentlig.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.065
    Antall liker
    33.742
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Min første kommentar til dette oppsettet - WOW 😲🤩 Alltid en inspirasjon å se anlegg på et slikt nivå.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Usedvanlig vel utført oppsett😀

    Og interessant at man med en slik kapasitet i et spesiallagd rom velger bare 1-2 dB heving i bassen opp til ca. 300 Hz. Det er i den lavere enden ut fra diskusjonen vi hadde tidligere i denne tråden.
     

    karmann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2012
    Innlegg
    343
    Antall liker
    1.064
    Litt historie :

    Jeg kjøpte noen JBL horn av @Roald i fjor, som jeg ønsket litt finish på, her noen bilder av den jobben :

    IMG_20210219_185810.jpg




    IMG_20210323_142930.jpg



    IMG_20210323_142938.jpg


    IMG_20210323_145701.jpg


    IMG_20210323_145713.jpg


    IMG_20210324_160106.jpg


    IMG_20210324_160110.jpg


    IMG_20210324_162224.jpg



    IMG_20210324_172015.jpg



    IMG_20210324_174044.jpg


    IMG_20210324_174049.jpg


    IMG_20210324_183203.jpg


    IMG_20210325_163306.jpg


    IMG_20210325_182727.jpg



    IMG_20210329_174657.jpg
    IMG_20210329_174703.jpg
    IMG_20210329_175113.jpg



    Disse ble lakkert først med 2 strøk klarlakk, så mellomslipt og 2-3 lag til for å få de helt slette og fine.
     

    karmann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2012
    Innlegg
    343
    Antall liker
    1.064
    Usedvanlig vel utført oppsett😀

    Og interessant at man med en slik kapasitet i et spesiallagd rom velger bare 1-2 dB heving i bassen opp til ca. 300 Hz. Det er i den lavere enden ut fra diskusjonen vi hadde tidligere i denne tråden.
    Takker :)

    Det ligger nok litt høyere en det. Målingene over er et utgangspunktet.
    Men det er nok mer 3-4db en plass fra 300hz. Men jeg har flere presets som kan øke det til 10-15db dersom jeg skulle spille Sputnik og savne litt trøkk.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Gratulerer så mye med velbygget oppsett! Gøy å se at noe tør og tar seg tid til å gå egne veier.

    i post 22 viser du et fullfrekvent vannfall om indikerer ca 5dB fall fra 20hz til ca 10khz. Hvilken frekvensgang foretrekker du til normal musikklytting? I følge Harmann kurvene så er man gjerne på et fall på 7 til opp mot 10dB i et ler normalt rom. Det interessante er å se om den korte etterklangen i bassen gjør at man gjerne tillater seg enda litt mer nivå?
     

    karmann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2012
    Innlegg
    343
    Antall liker
    1.064
    fall på 7 til opp mot 10dB
    Spot on! Jeg byttet nettopp forsterker til frontene, da sydde jeg sammen 3 presets med fall mellom 7-10db. Spiller nå med 7db.


    Det interessante er å se om den korte etterklangen i bassen gjør at man gjerne tillater seg enda litt mer nivå?
    Ja, det kan du, men nei det kan du ikke. Det tåler mye bass før det mister glansen, men samtidig farges resten for mye.
    Spiller jeg tecnopop så kan du dra på til du skjemmes, det blir bare klinkokos og det er forsatt tight, og på normale volume
    så høres det helt fint ut, selv med mye nivå i bassen.

    Det er lettere med mer nivå på generel basis en dersom du bare hadde hatt et normalt oppsett uten mye demping
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn