Kari Bremnes: LY - Ny plate 19. januar!

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
27.196
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Folk har forskjellig smak ja, nå har jeg ikke LY ennå (hele huset har derimot omgangssyke), men Over en By er en av hennes beste album mener jeg. Herlige tekster.

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Antall liker
137
Sted
Volda
Espen R skrev:
Hvem er Bernt Erik Pedersen i kulturredaksjonen i Dagsavisen? :(

Han har anmeldt siste med Bremnes. Ly får terningskast 3 og plata kalles "noe bedre" enn den til dels pinlige utgivelsen "Over en By" (Terningkast 1...? ). Har denne mannen noe kred i musikkmiljøet?

Kalle "Over en by" for en pinlig utgivelse???

http://www.dagsavisen.no/kultur/musikk/article392716.ece
Ja, desse anmelderene, desse anmelderene...........  De vet ikke betre stakkars? ;D

Ly anbefales på det varmeste.  Står fast på at det kanskje er hennes beste..... :D ;)
Kos dokke med en musikalsk plate med tekster til ettertanke
Kanskje spesielt spor to som fekk frem et par tårer i øyekroken hos meg...

Kos dokk...folkens :D

mvh 56fwb

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.037
emotikon skrev:
Espen R skrev:
Noen som tror den ikke er innspilt eller mixet i Rainbow?
Jepp, jeg. ;)
Hvem har styrt spakene? Innspillingsstudio?
Men hvis ikke albumet er mastret hos Cutting Room, så kall meg en krakk! ;D

svingen68

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2008
Antall liker
35
Torget vurderinger
1
Kan ikke si meg særlig enig med den anmelderen nei.
Har fått hørt gjennom noen ganger og liker det ikke dårligere nå :)

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Espen R skrev:
Espen R skrev:
emotikon skrev:
Espen R skrev:
Noen som tror den ikke er innspilt eller mixet i Rainbow?
Jepp, jeg. ;)
Hvem har styrt spakene? Innspillingsstudio?
Men hvis ikke albumet er mastret hos Cutting Room, så kall meg en krakk! ;D
Ingen som kan lese litt i plateomslaget?? ???
For meg ukjent: Malabar studio, Georg Tanderø. Skal ikke kalle deg en krakk for den er mastret hos Cutting Room.

Hennes svakeste på lang tid, får 3 av meg. Mangler sterke melodier og bandet har lite å bidra med. Virker som hun MÅ gi ut noe. Omslaget virker også lite gjennomarbeidet.

Hun kommer vel sterkere igjen

haifi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Antall liker
100
Sted
Ås
Men Kari da.. Som har gitt meg så mange gode stunder med sin musikk, sin stemme og etterhvert gode lyd. Etter den fantastiske "Over en by" og tøffe "Live" er dette et hvileskjær. Svake melodier og bandet pludrer i bakgrunnen med noe heismusikklignende greier.. Hvor er Helge Nordbakken som hamret basselementene til døde på liveplata...degradert til en rytmeboks på halv gass?

Og lyden holder ikke samme nivå som tidligere. Vokalen har ikke samme nærværet. Det er noe diffust grått over lyden. Ikke direkte dårlig selvfølgelig men ikke som forventet av en ny Kari skive.

Føler at dette er en litt "unødvendig" utgivelse. Damen kan så mye mye bedre.

Terning 3

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.583
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Intervju med dama nå på Nrk - rogaland (Nrk p1)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Det var da voldsomt som tilbakemeldingene på denne plata spriker. Jeg antar det er et godt tegn...

R

Roysen

Gjest
Dersom vi holder det musikalske og det lydmessige adskildt - kan de som har hørt den gi et terningkast på de respektive?

Mvh
Roysen

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.037
haifi skrev:
Og lyden holder ikke samme nivå som tidligere. Vokalen har ikke samme nærværet. Det er noe diffust grått over lyden. Ikke direkte dårlig selvfølgelig men ikke som forventet av en ny Kari skive.
Jeg fryktet dette. Nye lydfolk og nytt studio. Tror Kari og plateselskapet kanskje har gått for et budgettalternativ. Muligens med ønske om et nytt lydbilde.
Noe som vet noe om hva slags nivå dette lydstudioet holder?

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.033
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Stort sett er huslyden å kjenne igjen fra forrige plate.
Mange av de samme valgene i arrangement og valg av klanger på instrumentene.
Bassen er litt strammere (som jeg synes er positivt) og jeg kan desverre mer enn fornemme noen snarveier i rytmeseksjonen. Må vel ta en prat m Helge A. Norbakken om dette....
Om så skulle være, er jeg rimelig sikker på at et slikt eventuellt valg, ikke er hans ansvar.

Lydmessig låter denne plata rimelig luftig i begge ender av frekvensfløyene, klangfull og med mer kontroll over "vrengelementer" som deler av "Over En By" var "belemret" med.
Det finnes også her slike for meg "forstyrrende elementer". Et eksempel er pianoklangen på "Ikkje bare våren"
Men valg må taes.....

Vokalen står frem som naturlig og godt fremme i lybildet her i mitt lytterom.
Et eksempel på dette er foreks. låtene "Ingenting blir borte" og "Egentlig en danser"

Når det gjelder musikken kan jeg kjenne igjen litt for godt noen av låtene fra forrige plate. Når jeg får en låt fra forrige plate i hodet med det samme jeg spiller en fra den nye, ja da er det likheter. Men slik er det nå med de fleste artister. Ikke alle artister som evner eller ikke minst, vil forandre seg fra plate til plate.

Og så må jeg nok en gang bare fortelle at jeg får frysninger av måten Arve Henriksen formidler sine toner på.
Han passer så innmari godt inn i klangbildet dette bandet har på denne og "Over En By".

Tekstmessig har Kari Bremnes aldri engasjert meg over det normale, men hennes tanker om livets historier er helt greit å få med seg.
Noen gullkorn har hun her og der. Faktisk ganske mange.
Jeg skal bruke litt mer tid på akkurat dette ved garantert senere gjennomlyttinger.

I en liveversjon er jeg sikker på at mange av låtene på LY, vil få et nytt og sprekere liv.

Alt i alt en behagelig plate å låne øret til.
En god firer fra meg.

Vedlegg

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Roysen skrev:
Dersom vi holder det musikalske og det lydmessige adskildt - kan de som har hørt den gi et terningkast på de respektive?

Mvh
Roysen
3 for musikalsk innhold, lyden har jeg ikke studert alt for nøye ennå.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
emotikon skrev:
En god firer fra meg.
Kunne du ikke bare sagt det med èn gang og sløyfet alt skitpratet? ;D

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
emotikon skrev:
BT skrev:
emotikon skrev:
En god firer fra meg.
Kunne du ikke bare sagt det med èn gang og sløyfet alt skitpratet? ;D
Takk for tipset, skal huske på det ved en senere anledning..... :p ;D

Nå må dere trøndere slutte å jabba så mye da...Fått for lite innherrad-sodd ? :) En god firer fra me as well...

Ex-trønder...uten bart.. ;D

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.452
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Delte meninger ja. Tror nok jeg må legge meg på den lavere siden av terningen. :'(
Hadde håpet på noe "annet". Synes det har vært utforbakke siden Svarta Bjørn, både lyd- og melodimessig. Tekstene har jo alltid vært varierende - fra det "geniale" til det "banale".
Ett hedelig unntak - Finn veien engel - den står "høyt".
Live synes jeg også var en "skuffelse". Er mixa i hjæl etter min mening. Låter for mye som en studioproduksjon - ikke live!

Men, ser frem til 15 mars allikevel! :)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Nå har jeg også hørt denne, og hos meg fikk den terningkast 2.

Nå må jeg tilføye at den 2eren har ikke noe med plata å gjøre, jeg har rett og slett trillet en terning. Hvorfor bruker man ellers en terning? Utover det må jeg si at jeg forstår ikke hvordan dere kan være misfornøyd med perkusjonen. Den er kanskje det beste med Ly. Jeg likte for øvrig de to første og den siste veldig godt. Dette er typisk en plate som det hjelper å høre flere ganger. Den satt mye bedre med andre gjennomhøring. Lyden synes jeg er av god kvalitet. Man hører jo tunga bevege seg i munnen på dama. Den hese trompeten gjør seg også der den dukker opp innimellom. Eller var det en sax? ::) Det jeg savner er at tangentene og strengene får kjørt seg litt mer. Det er ikke mye Lord/Blackmore over dette, for å si det pent.

L

lark

Gjest
Det kunne jo være interessant (bare litt) å se en Waveform av et spor på denne plata. Forteller intet som musikken, men en del om det tekniske. Noen som kan legge ut et eksempel?

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.033
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
lark skrev:
Det kunne jo være interessant (bare litt) å se en Waveform av et spor på denne plata. Forteller intet som musikken, men en del om det tekniske. Noen som kan legge ut et eksempel?
Det er det sikkert noen som er mer en kompetente til :)

Spennende å se hva målingene viser.
Samme med Asbjørnsens siste om mulig ;)

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Antall liker
137
Sted
Volda
lark skrev:
Hei lark :)
har kjørt test på den.. finnes ikke spor av klipping i det hele - så er det sagt. ;)
Har problemer med å legge ut kurvene så du/dere får ta meg på mitt ord.. ;D

mvh 56fwb

M

musicus

Gjest
Ble vel ikke så overvettes beigeistret ved de förste gjennomspillingene, men jeg setter stor pris på hennes forteller evne og små historier, så den tar seg noe ettersom det hele synker inn litt, det bruker for egen del väre ett godt tegn, at det tar noe tid för det setter seg....

mvh

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
musicus skrev:
Ble vel ikke så overvettes beigeistret ved de förste gjennomspillingene, men jeg setter stor pris på hennes forteller evne og små historier, så den tar seg noe ettersom det hele synker inn litt, det bruker for egen del väre ett godt tegn, at det tar noe tid för det setter seg....

mvh
Får håpe det.

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Antall liker
137
Sted
Volda
Hei igjen folkens... :)

Har i dag testet ALLE sporene på LY for digital klipping:
Det ser bra ut totalt sett, men det er litt digital klipping på sporene
1 " passelig dose" og
5 "Min egen skrift"

Det er mest på spor 5, men ikkje mye....

Vedlegg

L

lark

Gjest
Klipping er ein ting. Kva med kompresjon? Stongar bølgeforma i "taket" ofte, eller er det god plass til dei kraftigaste nivåa?

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.080
Torget vurderinger
1
Pløyde igjennom "Ly" til Bremnes. Det er et par spenstige låter på den. Mye bra lyd, men jeg syns vel kanskje det begynner å bli litt mye "æ va aleina, det va mørkt" sjangeren hennes. Litt morsomt med støvletter som var et nummer for små... -dog, det er en god plate, som jeg syns er "små-rocka". Men jeg er ennå ikke blitt ferdig med å lytte på den. Jeg må liksom støpes litt inn igjen i Kari the Bremnes igjen, siden det liksom har vært litt "lenge siden sist", hehe. ;D

Mvh. Bjørn

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Ikke noen sekser men en bra plate syns nå jeg, kan vel være vanskelig å overgå seg selv hver gang også.

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Denne fikk meg til å tenke på Pink Floyds "The final cut" ::). LY er en god plate, men består vel av låter som ikke var bra nok til å komme med på "Over en by" :).

Karlsson

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.04.2002
Antall liker
7
Fick hört igenom LY idag. Absolut en bra skiva men den kommer alldrig att komma på nivå med Svarta Bjørn i mina öron. Svarta Bjørn var den första skivan jag hörde med Kari och en av dom skivorna jag lärde mig Norska från så hos mig kommer den alltid stå som det "Bästa" från Kari. Men LY är helt klart än bra skiva även om jag kanske gillar den lite mer sentimentala folk/vis soundet från hennes tidigare skivor.

Mvh
O

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.080
Torget vurderinger
1
SVarta Bjørn er bra! -likte også godt tolkningen av Cohen på Norsk hun var med på. Det gjorde min mor også. Men jeg må vel slenge noen penger på bordet jeg også for å kjøpe LY, og ikke bare tjyvlytte hos kompiser.

Mvh. Bjørn

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
27.196
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
"Løsrivelse" er vel det albumet at hun som jeg har hørt mest på uten å bli "lei", "Svarta Bjørn" har meget god lyd, men har rett og slett blitt litt lei den, ennå jeg ikke har hørt sååå mye på den, men jeg er ikke så lei at jeg river meg i håret når jeg hører den hos folk. Men setter den ikke på personlig når jeg skal høre på noe av ho. "Over en by" er ennå ikke så gammel, så jeg hører fremdeles en del på den.

E

Espen L

Gjest
Har fått hørt noen ganger mellom skiva nå ,men for den ikke helt til og sitte :'(
Virker for meg som den forrige var en helt annen kaliber, men skal få hørt den noen flere ganger før
jeg drar konklusjon.
Mvh: Espen

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.037
Anmeldelt av Atle Bredahl i Norsk på Norsk. Han var helt over seg av superlativer og konkluderte med at Ly er et perfekt album. Terningkast 10. En sterk kandidat til årets plate. :)

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Antall liker
1.219
Torget vurderinger
6
ErosLoveking skrev:
Ikke alle spretter den dyreste sjampisen i sin anmeldelse.
http://www.dagsavisen.no/kultur/musikk/article392716.ece
Dummeste anmeldelse jeg har lest på lenge. Han kaller bla "Over en by" (som er Kari Bremens' kanskje beste utgivelse) for direkte pinlig.... :p
Han liker heller ikke at hun sier æ.... ??? Kanskje på tide at han tar seg en tur nord for Sinsenkrysset, det finnes faktisk intelligent liv der også...

Da var det mer oppløftende å høre på Atle Bredahl i Norsk på Norsk. Mye klokt ble sagt, men jeg for min del holder "Over en by" og "Live" for å være hennes to beste utgivelser både når det gjelder musikk, musikerprestasjoner og lyd (i prioritert rekkefølge).
"Ly" er ennå for fersk til at jeg kan rangere den i rekken av gode innspillinger fra Kari B's side. Det som er pussig er at jeg har vært konsekvent skuffet hver gang hun har gitt ut ny plate de siste ti årene (bortsett fra "Live" som satt som en påle fra første gjennomspilling). Platene hennes vokser over tid og det er viktig.
Denne gang var jeg ikke skuffet. Er det litt urovekkende kanskje? Vi får se....

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Antall liker
1.219
Torget vurderinger
6
bjornh skrev:
SVarta Bjørn er bra! -likte også godt tolkningen av Cohen på Norsk hun var med på. Det gjorde min mor også. Men jeg må vel slenge noen penger på bordet jeg også for å kjøpe LY, og ikke bare tjyvlytte hos kompiser.

Mvh. Bjørn
Ja, det blir litt for flaut. Syns jeg hører dine kompiser: "Ja, dyrt anlegg skal han ha. Men å kjøpe musikk har han ikke råd til...!" ;D

Topp Bunn