Kari Bremnes: LY - Ny plate 19. januar!

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Synes LY er ei lekker plate jeg. Varierte låter med både vittige og solide tekster. Hun holder liksom stilen. Ingen overraskelser, med unntak av "Mi egen skrift" som jeg synes vitner om større potensiale enn hva som kommer fram på de andre låtene. Damen er voksen og tør å vise det. Det er dog ingen bauta på linje med "Svarta Bjørn" og "Løsrivelse". Terningen min landet på 4. Skal absolutt forsøke å få med konserten på Dokkhuset. Sitter igjen med en følelse av å ha hørt "En passelig dose" før - ble den spilt på konserten hennes på Dokkhuset i fjor høst tro?

Mvh

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Ern kommi på Vinyl enda mon tru? ;D

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Antall liker
1.219
Torget vurderinger
6
toref skrev:
Synes LY er ei lekker plate jeg. Varierte låter med både vittige og solide tekster. Hun holder liksom stilen. Ingen overraskelser, med unntak av "Mi egen skrift" som jeg synes vitner om større potensiale enn hva som kommer fram på de andre låtene. Damen er voksen og tør å vise det. Det er dog ingen bauta på linje med "Svarta Bjørn" og "Løsrivelse". Terningen min landet på 4. Skal absolutt forsøke å få med konserten på Dokkhuset. Sitter igjen med en følelse av å ha hørt "En passelig dose" før - ble den spilt på konserten hennes på Dokkhuset i fjor høst tro?

Mvh
Ja! Fikk du det ikke med deg?
Hun ville gi oss en smakebit fra plata som skulle komme ut i januar.
Det var jo da det stokket seg skikkelig når hun skulle fortelle hva teksten handlet om... :)

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Antall liker
1.219
Torget vurderinger
6
Birdman skrev:
Denne fikk meg til å tenke på Pink Floyds "The final cut" ::). LY er en god plate, men består vel av låter som ikke var bra nok til å komme med på "Over en by" :).
Det var jo også en teori! ;D
Etter det jeg husker så kom "Over en by" ut i 2006, altså for 3 år siden. Det var nå svært lenge å vente med godbiter som "Ikkje bærre våren" (Utrooolig vakker dersom man følger litt med på teksten, har hørt plata en gang til nå), "Mi egen skrift" og "Gje dæ ly".

De som var så heldig å oppleve konserten hennes på Dokkhuset i oktober hørte det flotte samspillet, hvordan musikerne gav låtene en ekstra dimensjon og tildels en ny vri. Hun har utviklet seg mye på de 13 årene som har gått siden jeg opplevde henne på "Erindring"-turneen i Molde i 1996.
Det er dette man hører på siste plata hennes, at hun har utviklet seg. "Ly" er ikke nødvendigvis bedre enn "Over en by", men den er... annerledes.

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Finn M skrev:
toref skrev:

Mvh
Det var jo da det stokket seg skikkelig når hun skulle fortelle hva teksten handlet om... :)
Aha, da var det oppklart. Prisen å betale for å dra med seg distraherende kvinnfolk på Bremnes konsert antar jeg. :)

Mvh

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.033
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
toref skrev:
Finn M skrev:
toref skrev:

Mvh
Aha, da var det oppklart. Prisen å betale for å dra med seg distraherende kvinnfolk på Bremnes konsert antar jeg. :)

Mvh
Slikt må det bli en slutt på T!!!! ;D

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Antall liker
429
Torget vurderinger
1
LY holder ikke Karis beste standard, syns at denne både lydmessig og musikalsk ligger litt under det hun har gjort før, syns også at noen av tekstene grenser til det banale.

En 4. fra meg...

Destiny.. :)

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
emotikon skrev:
toref skrev:
Finn M skrev:
toref skrev:

Mvh

Mvh
Slikt må det bli en slutt på T!!!! ;D
Det fikk en naturlig slutt. Kvinnfolk som ikke liker Bremnes er ikke noe å samle på. Får ta med kikkert på neste Bremnes konsert. ;D (OT: Kanskje konserten er en idé som samlingspunkt for årsmøtet (eller whatever) neste møte i NAF forresten..?)

Mvh

rfo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.02.2006
Antall liker
17
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.080
Torget vurderinger
1
Jeg måtte sette meg ned i dag å ta en lytt til hva hun synger om på plata. Da begynner plata å sette seg, og jeg må si jeg liker den.

Mvh. Bjørn

R

Roysen

Gjest
Jeg kjøpte idag både Over en by og LY. Førstnevnte synes jeg har god gammel Bremnes standard, men LY kommer nok ikke til å få noe særlig tid i spilleren her.

Mvh
Roysen

R

rico

Gjest
rfo skrev:
ragwo skrev:
ErosLoveking skrev:
Ikke alle spretter den dyreste sjampisen i sin anmeldelse.
http://www.dagsavisen.no/kultur/musikk/article392716.ece
Det finnes et par musikkanmeldere vi ikke kan ta seriøst, og Bernt Erik Pedersen i Dagsavisen er en av dem.
Eller endelig en anmelder som bør tas alvorlig, dette var BORING. som det meste av denne damen og Diana Krall for den saks skyld.
Jeg er tilbøyelig til å være enig; begynner hun ikke og finner på noe radikalt nytt snart så er jeg redd for at hun blir en parodi på seg selv etterhvert.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.080
Torget vurderinger
1
rico skrev:
rfo skrev:
ragwo skrev:
ErosLoveking skrev:
Ikke alle spretter den dyreste sjampisen i sin anmeldelse.
http://www.dagsavisen.no/kultur/musikk/article392716.ece
Det finnes et par musikkanmeldere vi ikke kan ta seriøst, og Bernt Erik Pedersen i Dagsavisen er en av dem.
Eller endelig en anmelder som bør tas alvorlig, dette var BORING. som det meste av denne damen og Diana Krall for den saks skyld.
Jeg er tilbøyelig til å være enig; begynner hun ikke og finner på noe radikalt nytt snart så er jeg redd for at hun blir en parodi på seg selv etterhvert.
Jeg synes plata er bra, jo mer jeg hører på den, men det er ikke hennes beste plate. Da topper Løsrivelse, Svarta Bjørn, månestein og Månestein foran eller på nivå med LY. Men jeg håper da at hun kommer med noe nytt neste gang, det blir litt gjentagelser synes jeg i LY. Cohen på norsk, som Bremnes bidro til er hennes bidrag veldig bra, men så er det jo en oversettelse/tolkning som er gjort for henne. Men noen låter er veldig bra og retter seg litt videre her i livet, som død og spetakkel.

Mvh.

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Antall liker
137
Sted
Volda
:)

Lytter til "LY" akkurat nå....
Den blir berre bedre og bedre.....
"Smaken er som baken..... " som det heter
Jeg liker denne platen ;)
Sporene:

2 Egentlig en danser....
5 Min egen skrift..
8 Ingenting blir borte
9 Holde dæ gjen og
10 Gje dæ ly

er favorittene.... :) :D

Vedlegg

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Antall liker
120
Sted
Bergen
Roysen skrev:
Jeg kjøpte idag både Over en by og LY. Førstnevnte synes jeg har god gammel Bremnes standard, men LY kommer nok ikke til å få noe særlig tid i spilleren her.

Mvh
Roysen
Enig med deg Roysen. Jeg var litt skuffet.

Elektron

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.944
Torget vurderinger
4
Jeg synes damen la liste med "Løsrivelse", var høyt deroppe med "Svarta Bjørn", - og har stort sett skuffet deretter. Flink og dyktig, men akk så få utfordringer. Både for henne og for lytteren virker det som. Kanskje nettopp derfor jeg synes "Løsrivelse" er det albumet som står seg best. Marius Müller sin gitar ga den utfordringen og kontrasten som den flinke og litt "årntli" damen med den trygge røsten trenger.

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
6.331
Sted
Nøtterøy
Litt mye hamring på den siste skiva. Ikke like god lyd heller. En svak firer herfra. Synes "Norwegian Mood" er hennes beste skive.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.080
Torget vurderinger
1
Da har jeg vært på konsert med Frk. Bremnes på Kulturhuset i Tromsø, søndags kveld. Hovedsaklig spilte Bremnes m. band låter fra det siste albumet, LY, men det var også i spedd klassikere fra Svarta Bjørn, Løsrivelse, Mitt Ville Hjerte mm. Fra plata LY kom låtene i en strøm -og der er temaet til Bremnes forandring. Om Kåpa i Milano, Passelig Dose, Ytterste Pol, Ingenting blir borte osv. kom med både forklaring på opphav, og med flott fremføring. Stemmen til Bremnes er gjenkjennelig for alle som lytter på platene hennes, og den bristet aldri! Toneleiet er som smidd ut av platene hennes, og det er en opplevelse å høre henne live. Grågåsa var siste nummer ut, og finnes på plata Ord fra en fjord fra 1992 og ble nydelig fremført med Karis stemme og med piano. Ola Bremnes har laget melodien og er skrevet av hans far Ole H. Bremnes. Originalen kan høres her i MP3 format: http://www.radio3.no/listen.php?listenid=435 -Bremnes sin fremførelse på Kulturhuset var "naknere" enn originalen, men mer intens i karakter. Men sangen i seg selv er jo nydelig ;)

LY er ei plate som egner seg veldig for konsert, for å si det slik. Showet til Kari Bremnes glir mellom å introdusere sanger, og hvilken historie de har, i spedd morsomme poenger der de relateres til tidligere konserter, låtenes opphav osv. Kombinert med direkte overganger (rett på neste låt) blir det hele en elegant blanding av småprating, små pauser og rett på sak. Det blir ikke kjedelig, og litt "uforutsigbart" på en slik måte at man opplever at forventningene besvares. Det er en ganske dreven artist sammenliknet med mange andre artister jeg har vært på konsert med (kanskje med et godt unntak i Herr Krohn i Raga...).

Musikken fremføres ikke ulikt det man får høre på plate, men med et preg av PA, om jeg skal si slik: PA anlegget i Kulturhuset er uten tvil bra, og fremhevet stemmen til Bremnes på en ypperlig og uforvrengt, med klarhet og med alle den dynamikk man forventer. Her har det vært gjort et godt forarbeid med lyden, og slik skal det være. Instrumenter: el-pianoet opplevdes litt hardt i forhold til hva jeg forventet -kan hende jeg bommer litt her, men det var mer PANG i pianoet enn det mer bløte Bang (med pen utklinging) jeg har spilt meg inn på fra før. Ikke skarpt, men med mer hardhet. Gitar var ganske godt balansert inn i lydbildet, også der veldig lite "vreng". Det samme gjelder bassgitar, men bassen opplevdes ikke som dyp, men det kan nok relateres til PA anlegget. Trommer, var det som kanskje kunne fått mer volum, men for all del, trommissen gjorde en veldig bra jobb. Da låta fra Svarta Bjørn kom opp, sangen om fyret ved Tornehavn hang trommer godt med, men helt uten det trykket og den herlige dundringa fra plata.

Nå hørtes jeg trolig veeeeldig kritisk ut. Jeg syntes dette i det hele tatt var en av de bedre konserter jeg har vært på, men ganske bra lyd (PA anlegget som brukes på Kulturhuset i Tromsø er ikke dårlig, jeg vil bare ha MER) -og selve PA anlegget kan man ikke laste Bremnes med band for ;) -totalt sett syntes jeg det lyden hang mer sammen enn det jeg har opplevd på Rockefeller, i Bukta mm. Det som kunne ha større prioritet er bedre bassgjengivelse i fremtidige oppgraderinger av PA-anlegget på Kulturhuset i Tromsø. Men for all del, anlegget holder som sagt god kvalitet.

Opptreden og musikk fortjener en 6 i terningkast fra meg, og lyden 5. Totalt sett en god opplevelse, og for en gangs skyld satt jeg også veldig godt. Da får man slappe av å nyte musikken. Det var ingen åpenbare "bom" i noe som helst, og show og musikk fløt veldig, veldig elegant. Det eneste jeg kunne ha tenkt meg i går var et glass øl. Men det har jeg i kjøla hjemme ;)

Mvh. Bjørn

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.033
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hjertelig takk for fin reportasje Bjørn :)

Enig med deg i dette med Bremnes og konserter og jeg har nevnt det før, dere som er skeptiske til Bremnes etter bare å ha hørt henne på plate, kom dere ut og hør henne og ikke minst dette bandet live.

D

Dilla

Gjest
Signerer på at dette er en konsert man bør unne seg. Opplevde damen m. band på Dokkhuset sist fredag. Enig med Bjørn, denne konserten fortjener sekser på terningen. Her må man kjenne sin besøkelsestid, og avhengig av hvor man holder til i landet, finner man den her: http://www.karibremnes.no/

Dersom det skulle finnes noen "træææge trøndera", og det har jeg hørt skal finnes, så er sjansen her igjen allerede den 21 mars, på Dokkhuset. Jeg tror jeg tar en da capo ;)

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
21 mars?
døtte som jeg er der. Kanskje jeg kan benytte billettene fra sist fredag iom at de er ubenyttede?
Kanskje å tro LITT på julenissen?

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Da er jeg akkurat hjemkommet etter å ha vært på konsert med Kari Bremnes. For å si det enkelt: Dette var bra! Både Kari og bandet innfridde til fulle. Låtene fra LY stod sentralt i konserten men selvsagt fikk vi også klassikere som Hurtigrute og Grågåsa m.fl.
Jeg kunne godt ha sittet der to timer til.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.080
Torget vurderinger
1
Jeg fikk ikke noen Hurtigrute! :(

magpal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2008
Antall liker
6
Torget vurderinger
1
Var på bremnes konsert i sandnes kulturhus i går. Meget bra lyd, fint lys og mye bra musikk. Kunne jeg fått velge fritt ifra låtene hennes hadde jeg kanskje valgt litt anderledes, men det var gøy å høre henne live. Anbefales!

Det eneste som manglet var trompetisten, det hadde vært prikken over i'en!

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Må innrømme at denne ble hørt et par ganger og siden har den samlet støv i hylla.
Men så fant jeg den på 2*200 g vinyl og slikt klarer ikke jeg å gå fra.
Siden er har den blitt den mest spilte plata her i huset, og den vokser for hver gang.
Den kåpa i Milano ble mye mer lekker og eksklusiv med vinyl.

Og sannelig var det ikke et bonusspor på vinylutgaven også. Sånn skal det være.

benjajon

Medlem
Ble medlem
10.12.2008
Antall liker
0
Glimrende album, som jeg lytter mer og mer interessert på. Favorittspor? #3 og #11...

M

Mr-T

Gjest
Kari hylles uten filteret på i hifi-kretser. Eller hates fordi hun spilles ihjel i hifidemoer? Ikke mange er midt på treet.

Omsider har jeg faktisk hørt gjennom skiva LY ordentlig. Den har samlet støv, og det kommer den til å fortsette med. Kjedelig innholdsløst pjatt synes jeg. Tekster som en middels stiloppgave fra barneskolen, dog pent innpakket i smakfulle arrangementer og pyntelig lyd. Men det holder ikke. Så jeg er enig med de som mener terningkast 3.

M

Mr-T

Gjest
Også en måte å si det på. Hadde tekstene vært på engelsk kunne det vært spiselig siden det ikke da plager vårt språkøre i samme grad, men problemet er at Kari B overhodet ikke kan synge på engelsk på en troverdig måte heller. Men bevares, med et godt materiale så er hun da en god nok artist, omenn ikke betydelig selv i Norsk sammenheng.

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
72.899
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Mr-T skrev:
Også en måte å si det på. Hadde tekstene vært på engelsk kunne det vært spiselig siden det ikke da plager vårt språkøre i samme grad, men problemet er at Kari B overhodet ikke kan synge på engelsk på en troverdig måte heller. Men bevares, med et godt materiale så er hun da en god nok artist, omenn ikke betydelig selv i Norsk sammenheng.
Man kan like eller mislike eller mislike Kari Bremnes,og er selv ingen fan, men å påstå at hun er ubetydelig i norsk sammenheng vil jeg si er hva man på godt norsk kaller på trynet.

Hva mener den godeste besserwisser Mr T er av betydeligheter i norsk musikkliv?
Jeg bryr meg ikke så mye,-bare undres.

M

Mr-T

Gjest
Betydeligheter i Norsk musikkliv?
Tja: Edvard Grieg, Arne Nordheim, Kirsten Flagstad. Det var tre. Å sette Kari Bremnes inn i et sånt selskap skjønner de fleste blir fullstendig galt tror jeg?

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.092
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Takk for påminnelsen, lenge siden jeg har hørt på deilige Kari nå.
På tide å finne frem noen av platene. :)

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.175
Torget vurderinger
10
RoDa skrev:
Takk for påminnelsen, lenge siden jeg har hørt på deilige Kari nå.
På tide å finne frem noen av platene. :)
Følgende album snurrer titt og ofte hos meg:
Over en by (favoritten)
Løsrivelse
Live
Gåte ved gåte

Og følgende enkelt-kutt fra diverse plater: møte, i mai, grågåsa, månestein

M

Mr-T

Gjest
Ja jeg liker Kari Bremnes jeg også, sånn av og til. Bare så det er sagt.

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Liker Kari hele tiden, men hu spilles ikke så ofte.

/jan

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
72.899
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Mr-T skrev:
Betydeligheter i Norsk musikkliv?
Tja: Edvard Grieg, Arne Nordheim, Kirsten Flagstad. Det var tre. Å sette Kari Bremnes inn i et sånt selskap skjønner de fleste blir fullstendig galt tror jeg?
JODA. Du tok bra høyde der ;)

De fleste i norsk musikkliv er vel å betrakte som ubetydelige da? Også i norsk sammenheng som du sier om Bremnes.

Dette blir litt som å sammenligne f.eks Lars Saabye Christensen med Hamsun og Undseth.

Christensen er jo ikke ubetydelig fordi om han ikke når opp i det selskapet. (Christensen er et vilkårlig eksempel. )

Topp Bunn