Da har jeg vært på konsert med Frk. Bremnes på Kulturhuset i Tromsø, søndags kveld. Hovedsaklig spilte Bremnes m. band låter fra det siste albumet,
LY, men det var også i spedd klassikere fra Svarta Bjørn, Løsrivelse, Mitt Ville Hjerte mm. Fra plata LY kom låtene i en strøm -og der er temaet til Bremnes
forandring. Om
Kåpa i Milano,
Passelig Dose,
Ytterste Pol,
Ingenting blir borte osv. kom med både forklaring på opphav, og med flott fremføring. Stemmen til Bremnes er gjenkjennelig for alle som lytter på platene hennes, og den bristet aldri! Toneleiet er som smidd ut av platene hennes, og det er en opplevelse å høre henne live.
Grågåsa var siste nummer ut, og finnes på plata
Ord fra en fjord fra 1992 og ble nydelig fremført med Karis stemme og med piano. Ola Bremnes har laget melodien og er skrevet av hans far Ole H. Bremnes. Originalen kan høres her i MP3 format:
http://www.radio3.no/listen.php?listenid=435 -Bremnes sin fremførelse på Kulturhuset var "naknere" enn originalen, men mer intens i karakter. Men sangen i seg selv er jo nydelig
LY er ei plate som egner seg veldig for konsert, for å si det slik. Showet til Kari Bremnes glir mellom å introdusere sanger, og hvilken historie de har, i spedd morsomme poenger der de relateres til tidligere konserter, låtenes opphav osv. Kombinert med direkte overganger (rett på neste låt) blir det hele en elegant blanding av småprating, små pauser og rett på sak. Det blir ikke kjedelig, og litt "uforutsigbart" på en slik måte at man opplever at forventningene besvares. Det er en ganske dreven artist sammenliknet med mange andre artister jeg har vært på konsert med (kanskje med et godt unntak i Herr Krohn i Raga...).
Musikken fremføres ikke ulikt det man får høre på plate, men med et preg av PA, om jeg skal si slik: PA anlegget i Kulturhuset er uten tvil bra, og fremhevet stemmen til Bremnes på en ypperlig og uforvrengt, med klarhet og med alle den dynamikk man forventer. Her har det vært gjort et godt forarbeid med lyden, og slik skal det være. Instrumenter: el-pianoet opplevdes litt hardt i forhold til hva jeg forventet -kan hende jeg bommer litt her, men det var mer PANG i pianoet enn det mer bløte Bang (med pen utklinging) jeg har spilt meg inn på fra før. Ikke skarpt, men med mer hardhet. Gitar var ganske godt balansert inn i lydbildet, også der veldig lite "vreng". Det samme gjelder bassgitar, men bassen opplevdes ikke som dyp, men det kan nok relateres til PA anlegget. Trommer, var det som kanskje kunne fått mer volum, men for all del, trommissen gjorde en veldig bra jobb. Da låta fra Svarta Bjørn kom opp,
sangen om fyret ved Tornehavn hang trommer godt med, men helt uten det trykket og den herlige dundringa fra plata.
Nå hørtes jeg trolig veeeeldig kritisk ut. Jeg syntes dette i det hele tatt var en av de bedre konserter jeg har vært på, men ganske bra lyd (PA anlegget som brukes på Kulturhuset i Tromsø er ikke dårlig, jeg vil bare ha MER) -og selve PA anlegget kan man ikke laste Bremnes med band for

-totalt sett syntes jeg det lyden hang mer sammen enn det jeg har opplevd på Rockefeller, i Bukta mm. Det som kunne ha større prioritet er bedre bassgjengivelse i fremtidige oppgraderinger av PA-anlegget på Kulturhuset i Tromsø. Men for all del, anlegget holder som sagt god kvalitet.
Opptreden og musikk fortjener en 6 i terningkast fra meg, og lyden 5. Totalt sett en god opplevelse, og for en gangs skyld satt jeg også veldig godt. Da får man slappe av å nyte musikken. Det var ingen åpenbare "bom" i noe som helst, og show og musikk fløt veldig, veldig elegant. Det eneste jeg kunne ha tenkt meg i går var et glass øl. Men det har jeg i kjøla hjemme
Mvh. Bjørn