Karan

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Det så jeg også.........dårlig timing dessverre :(

    Mvh.KW
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.242
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Hadde tilbud om å kjøpe den før den ble lagt ut :) Basert på tilbudet jeg fikk her i Nederland, samt at jeg er i den heldige situasjon at jeg slipper å betale moms, valgte jeg å gå for en ny en. Håper den blir solgt til et skrivelystent medlem :D
     
    • Liker
    Reaksjoner: KW
    K

    kveita

    Gjest
    Karan er en av mine audiofile drømmer, men som mye annet så koster også de penger.
    Litt forundret over at du selger en sånn, Hornet, men du har sikkert dine grunner :)

    Er det veldig forskjellig lydsignatur på Audionet og Karan?
    Du burde prøvd en annen serber, nemlig Dayens Ecstazy IV. Stereoamp, dual mono, 2x180 Watt i 8 om. Tror den selges for 19990 kr av Hifibutikken.no. Må bestilles. Veier ca 30 kg.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.242
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Karan er en av mine audiofile drømmer, men som mye annet så koster også de penger.
    Litt forundret over at du selger en sånn, Hornet, men du har sikkert dine grunner :)

    Er det veldig forskjellig lydsignatur på Audionet og Karan?
    Du burde prøvd en annen serber, nemlig Dayens Ecstazy IV. Stereoamp, dual mono, 2x180 Watt i 8 om. Tror den selges for 19990 kr av Hifibutikken.no. Må bestilles. Veier ca 30 kg.
    En hyggelig gest, men forbrukerreklame for et annet merke på Karan sin hjemmeside :) Jaja, vi er så få her at vi skal sikkert være glad for alle innlegg som legges inn :D
     
    K

    kveita

    Gjest
    Karan er en av mine audiofile drømmer, men som mye annet så koster også de penger.
    Litt forundret over at du selger en sånn, Hornet, men du har sikkert dine grunner :)

    Er det veldig forskjellig lydsignatur på Audionet og Karan?
    Du burde prøvd en annen serber, nemlig Dayens Ecstazy IV. Stereoamp, dual mono, 2x180 Watt i 8 om. Tror den selges for 19990 kr av Hifibutikken.no. Må bestilles. Veier ca 30 kg.
    En hyggelig gest, men forbrukerreklame for et annet merke på Karan sin hjemmeside :) Jaja, vi er så få her at vi skal sikkert være glad for alle innlegg som legges inn :D
    Hadde jeg hatt penger og krefter til å bære den hadde jeg selvfølgelig gått for Karan, men når man ikke kan få det beste kan man jo alltids drømme om det nestbeste. Takk for romsligheten!
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.242
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Sjelden mulighet med KAS400 og KA-L Reference MK II liggende til salgs på Torget til den nette sum av 74K. Mye penger, men siden jeg har gitt mer mener jeg selvfølgelig det er et røverkjøp :rolleyes: Kunne jo lagt dette inn i tråden for gode kjøp, men er redd det hadde virket provoserende på enkelte :)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.242
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Fikk meg en aha opplevelse med preampen min i dag. Da jeg har Naim kilde må jeg benytte RCA, men av litt kosmetisk grunner har jeg satt på et RCA til XLR adapter og koblet mot den balanserte inngangen på Karanen. Forsøker litt forskjellig for tiden, og tok i dag bort adapteret og koblet meg mot en av preampens RCA innganger. Plutselig fikk jeg mye høyere lyd, og skjønte lite av grunnen til dette. Forhandler av Karan oppklarte dette med at de ubalanserte inngangene har 3 DB høyere sensitivitet enn de balanserte. Kjekt å vite. En fordel med å benytte RCA inngangene blir da at en kan operere lenger i klasse A. I følge forhandler benytter gjerne de som hører mye klassisk XLR på Karan, mens oss som helst spiller rock, pop og blues tenderer mot å benytte RCA inngangen. Han om det, men det teller nok sikkert positivt for forbindelsen at RCA til XLR adapteret er fjernet.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.242
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    GRATULERER, dette må bli bra:cool:
    Takk skal du ha steinm :) Dette er strålende! Uten forkleinelse for EC-oppsettet jeg hadde tidligere, men dette er en annen divisjon. Du får ta med deg kona til Amsterdam og svinge en tur innom her for en lytteseanse. Ha en fin påske!
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.242
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Endelig var de på plass. Er strålende fornøyd. Forhandler her nede er en hedersmann hvor pris, kunnskap og oppfølging er av ypperste klasse. Han hadde på oppfordring med et par av sine favoritt-cder for å komme med sine synspunkter på lyden. Jeg visste ikke at italiensk musikk kan være så bra. Spiller nå Musica Nuda. Ikke min nisje, men udiskutabel kvalitet og da lyder all musikk bra!
     

    Vedlegg

    steinm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Innlegg
    192
    Antall liker
    25
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Takk for tilbudet:)
    Har enda tilgode å besøke Amsterdam, visst det blir aktuelt å reise
    nedover så tar jeg gjerne turen innom.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Vurderer sterkt å gå for en Karan etter å lest en masse bra om dem. Er ikke lett å få til noe hjemmetest, derfor hører jeg med "eliten". Fått inntrykk av at bassen sparker mer ifra seg med dem, greit nok, det er gøy. Men hvordan er de oppover? Har Klipsch Cornwall III :p.

    Skorob.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.242
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Vurderer sterkt å gå for en Karan etter å lest en masse bra om dem. Er ikke lett å få til noe hjemmetest, derfor hører jeg med "eliten". Fått inntrykk av at bassen sparker mer ifra seg med dem, greit nok, det er gøy. Men hvordan er de oppover? Har Klipsch Cornwall III :p.

    Skorob.
    Er vel dessverre ikke så mange med Karan oppsett i kongeriket, så derfor kan du vel ikke vente deg allverden av tilbakemeldinger, men forhåpentligvis tar jeg feil... Selv er jeg ganske så fersk med Karan, og derfor selvfølgelig veldig fornøyd ;) Jeg har jo selv skrevet en del om bassgjengivelse fra Karan. Jeg fokuserte en del på det da jeg ikke var fornøyd med bassfundamentet til mine Miles 3 i mitt tidligere EC oppsett. Dette har Karan løst på en utmerket måte uten at det maskerer andre kvaliteter på innspillingen.

    Jeg har selv spilt for lenge på EC i min stue til å sammenligne med andre merker når det gjelder lydgjengivelse. Synes det blir feil å sammenligne lyd i egen stue med forskjellige merker jeg har hørt andre steder. For mange variabler som spiller inn, og blir fort synsing som lett kan misforstås. Spesielt etter mitt bytte til Karan preamp er jeg blitt mer og mer sikker på at dette er hjertet i et hvert oppsett. Sammenlignet med EC 4.8 er min Karan preamp av en helt annen klasse og etter mitt syn betydelig bedre på alle parameter. På den annen side opplever jeg den som kildetro, noe som ikke nødvendigvis alltid slår helt heldig ut på dårlige opptak. Når det gjelder amp er ikke forskjellene etter mitt syn like store, og jeg kunne levd helt greit med min gamle EC AW250R.

    Jeg har hørt mange merker, og til dels betraktelig dyrere enn Karan, men synes som sagt det blir vanskelig å sammenligne. Jeg kjenner ikke til Erdal Stereo, men det kan jo være en ide å kontakte dem/han. Selv har jeg kjøpt i Nederland, og du kan sjekke ut hjemmesiden til forhandleren hvis du ikke allerede har sett den: Karan Acoustics Benelux importer since 1999 - Home Send gjerne en mail til Zoran, en utrolig kunnskapsrik og hyggelig fyr.
     

    Olav E

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    593
    Antall liker
    725
    Torget vurderinger
    4
    Vurderer sterkt å gå for en Karan etter å lest en masse bra om dem. Er ikke lett å få til noe hjemmetest, derfor hører jeg med "eliten". Fått inntrykk av at bassen sparker mer ifra seg med dem, greit nok, det er gøy. Men hvordan er de oppover? Har Klipsch Cornwall III :p.

    Skorob.
    Hei Skorob!

    Nei vi er vel ikke så mange som har Karan, - ennå! Jeg er svært tilfreds med min integrerte KA-I 180mkII. Den er kjøpt hos Audiosearch i Skien. Ta kontakt og hør med ham hvilke muligheter han har til å tilby deg hjemlån.

    Mvh. Olav E.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Tusen takk for tilbakemeldinger. Er veldig i tankeboksen nå. Det er utrolig masse penger det er snakk om. Er jo utrolig fornøyd med Rogue M180 og Perseus Magnum oppsettet mitt. Men er litt lei rør på mange måter, lyden er kanon, men det er endel problemer ellers hos meg hvor som gjør at dem har sine begrensninger (av en eller anna merkelig grunn durer den ene blokka når jeg benytter den ene kursen i huset).. Syns Karan virker utrolig spennende :).
     

    Sigmund_B

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Innlegg
    140
    Antall liker
    28
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Vurderer sterkt å gå for en Karan etter å lest en masse bra om dem. Er ikke lett å få til noe hjemmetest, derfor hører jeg med "eliten". Fått inntrykk av at bassen sparker mer ifra seg med dem, greit nok, det er gøy. Men hvordan er de oppover? Har Klipsch Cornwall III :p.

    Skorob.
    Hei Skorob!

    Nei vi er vel ikke så mange som har Karan, - ennå! Jeg er svært tilfreds med min integrerte KA-I 180mkII. Den er kjøpt hos Audiosearch i Skien. Ta kontakt og hør med ham hvilke muligheter han har til å tilby deg hjemlån.

    Mvh. Olav E.

    Hei Olav E, hva har du av utstyr ellers? Har egentlig bestemt meg for en Audionet SAM G2, men må bare si at den integrerte fra Karan vekker min interesse :). Hele konstruksjonen ser veldig seriøs og ordentilg ut. Og med fire Sanken-transistorer per kanal, pluss en tilsynelatende solid strømforsyning, burde den spille ganske så uanstrengt på veldig mange høyttalere.

    Mvh
    Sigmund
     
    Sist redigert:

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.468
    Antall liker
    31.824
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Endelig var de på plass. Er strålende fornøyd. Forhandler her nede er en hedersmann hvor pris, kunnskap og oppfølging er av ypperste klasse. Han hadde på oppfordring med et par av sine favoritt-cder for å komme med sine synspunkter på lyden. Jeg visste ikke at italiensk musikk kan være så bra. Spiller nå Musica Nuda. Ikke min nisje, men udiskutabel kvalitet og da lyder all musikk bra!
    Gratulerer så mye TOMZ!!
    Dette er jo helt allmektig, ser det oser lang vei:)
    Karan er meget spennende og for meg virker dette meget seriøst, har ikke hørt Karan annet en kort demo om jeg husker rett.
    Men har en stående invitasjon til KW her på sentralen, der kan Karan lyttes til på store KEF`er, den skal jeg benytte ved en passende anledning
    denne våren;)
    Igjen gratulerer med tung HiFi!!

    gismo
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.468
    Antall liker
    31.824
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Skal sjekke litt på Musica Nuda TOMZ, aldig hørt dette men vet at f.eks Sonus faber har en tilbøyelighet til å bruke noe derfra i enkelte demoer;)

    gismo
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.242
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Takker gismo, er veldig fornøyd så langt :) Må litt skamfull innrømme at jeg ikke har hatt en skikkelig demo på SF. Ser at lokalsjappen på hifi har et godt utvalg av både småpiker og litt fyldigere mødre. Skal sjekkes ut når tiden tillater det. Kjekt hvis du sjekker ut Musica Nuda :) Tror du kan vente deg en høytidsstund (ut fra hvordan jeg innbiller meg lyden fra de nye smykkene dine sammen med din musikksmak er).
     

    Olav E

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    593
    Antall liker
    725
    Torget vurderinger
    4
    Vurderer sterkt å gå for en Karan etter å lest en masse bra om dem. Er ikke lett å få til noe hjemmetest, derfor hører jeg med "eliten". Fått inntrykk av at bassen sparker mer ifra seg med dem, greit nok, det er gøy. Men hvordan er de oppover? Har Klipsch Cornwall III :p.

    Skorob.
    Hei Skorob!

    Nei vi er vel ikke så mange som har Karan, - ennå! Jeg er svært tilfreds med min integrerte KA-I 180mkII. Den er kjøpt hos Audiosearch i Skien. Ta kontakt og hør med ham hvilke muligheter han har til å tilby deg hjemlån.

    Mvh. Olav E.

    Hei Olav E, hva har du av utstyr ellers? Har egentlig bestemt meg for en Audionet SAM G2, men må bare si at den integrerte fra Karan vekker min interesse :). Hele konstruksjonen ser veldig seriøs og ordentilg ut. Og med fire Sanken-transistorer per kanal, pluss en tilsynelatende solid strømforsyning, burde den spille ganske så uanstrengt på veldig mange høyttalere.

    Mvh
    Sigmund
    Hei Sigmund!

    Som hovedkilde har jeg en Oppo bdp105 Audiocom Signature. Den er koblet til Karanen via balanserte ut- og innganger. Bruker Oppoen som sentral i anlegget da jeg mater den med signaler fra Sonos, Apple-TV og Canaldigitalboksen. Høyttalerne mine er Magnepan 1.7. Har også en Systemdeck "kakeboks" som jeg snurrer stadig litt vinyl på.

    Karanen er nok gullet i anlegget mitt. Men, Magnepanene bare vokser og vokser etterhvert som det er tilkommet nye forsterkere, ny Oppo og nå sist ved bytte av høyttalerkabler til Black Magic Giant. Har sett en rekke tråder der det spørres om hva som er den viktigste komponenten. Min kommentar til det er å først finne preferert lydsignatur i forhold til høyttalere som passer lytterommet. Med det som utgangspunkt, mener jeg forsterkeren er viktigst. Min preferanse er den åpne gjengivelsen som magnetostater og elektrostater kan by på.

    Magnepan blir i ulike sammenhenger tillagt manglende trøkk i de lavere frekvenser. Karans egenskaper i bassområdet er kommentert av flere. Jeg kan skrive under på at den integrerte også briljerer her. Ikke svulstig og ikke kamuflerende. Magnepanenens gode egenskaper oppover i frekvensområdene avdekker en meget homogen, impulsvillig og åpen gjengivelse. Lyttetretthet finnes ikke. Ved et par anledninger, ved lave signaler inn, har jeg overraskende opplevd at volumet er skrudd helt opp. Fortsatt ikke skarp gjengivelse, samt helt tyst bakgrunn. Imponerende! Karanen har også brettet ut lydbildet og åpnet opp for større dybde enn det jeg har hørt tidligere. Erfaringene i eget lytterom er ikke all verden, men Doxa, Atoll og Wyred4Sound har fått avtjene sin verneplikt.

    Min referanse for hva jeg oppfatter som god lyd, er fra konserter og fra noen gode anlegg som jeg har vært heldig å høre. Karanen gir meg nettopp den gode følelsen av å ha gjort et god valg.

    mvh Olav E.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Hei dere.

    Har aldri vært borti Karan, men man blir jo nysgjerrig. Hva er forskjellen mellom KAS 270 og etterfølgeren KAS 400? Ser det ligger et eksemplar av sistnevnte på bruktbørsen til en grei pris (alt er relativt, men ift nypris). Alltid vært glad i Krell o.l med mye krefter og solid bassfundament, da kan det kanskje være verdt å prøve en Karan…?
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.242
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Hei dere.

    Har aldri vært borti Karan, men man blir jo nysgjerrig. Hva er forskjellen mellom KAS 270 og etterfølgeren KAS 400? Ser det ligger et eksemplar av sistnevnte på bruktbørsen til en grei pris (alt er relativt, men ift nypris). Alltid vært glad i Krell o.l med mye krefter og solid bassfundament, da kan det kanskje være verdt å prøve en Karan…?
    Hei Larkrla. Har ikke peiling selv, men forhandleren her i Nederland er en utrolig hyggelig og hjelpsom kar:

    KAS400 sounds slightly brighter and faster, KAS270 sound more like a really, really powerful tube amp.
    KAS400 is slightly heavier due to 10% bigger power transformer.
    All output transistors are the same, general layout is the same, tough KAS400 has latest components which are faster and emit slightly less heat at full operation.

    Antar det er få om noen som har lytteopplevelser av begge i Norge, men her kan jeg jo ta feil......
     
    • Liker
    Reaksjoner: KW

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.242
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Forhandleren i Nederland har forresten to brukte KAS 270 til salg for den som har lyst på litt ekstra reisegods.....
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.468
    Antall liker
    31.824
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Takker gismo, er veldig fornøyd så langt :) Må litt skamfull innrømme at jeg ikke har hatt en skikkelig demo på SF. Ser at lokalsjappen på hifi har et godt utvalg av både småpiker og litt fyldigere mødre. Skal sjekkes ut når tiden tillater det. Kjekt hvis du sjekker ut Musica Nuda :) Tror du kan vente deg en høytidsstund (ut fra hvordan jeg innbiller meg lyden fra de nye smykkene dine sammen med din musikksmak er).
    Høytidsstunden har vært her mange ganger alt TOMZ:);)
    Bare helt utrolig på mine damer!!

    gismo
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Da har jeg testet en Karan KAS 400 et par dager, og den virker utrolig lovende :). Men som jeg har lest før, den blir ikke varm. Den holder samme overflatetemperatur som resten av overflatene i rommet (bord etc).

    Kjøpte inn en McIntosh C48 (selvfølgelig dukket det opp en Karan pre noen timer senere her på brukten..). Syns det spiller utrolig bra sammen :). Litt diskantsus har jeg ifra mine Cornwall III, men det er vel normalt på disse.

    Lyden er det iallefall ikke noe å si på :). Det spiller så ulikt ifra mitt Rogue sett, at det kan ikke sammenlignes.

    karan.jpg
     

    Olav E

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    593
    Antall liker
    725
    Torget vurderinger
    4
    Da har jeg testet en Karan KAS 400 et par dager, og den virker utrolig lovende :). Men som jeg har lest før, den blir ikke varm. Den holder samme overflatetemperatur som resten av overflatene i rommet (bord etc).

    Kjøpte inn en McIntosh C48 (selvfølgelig dukket det opp en Karan pre noen timer senere her på brukten..). Syns det spiller utrolig bra sammen :). Litt diskantsus har jeg ifra mine Cornwall III, men det er vel normalt på disse.

    Lyden er det iallefall ikke noe å si på :). Det spiller så ulikt ifra mitt Rogue sett, at det kan ikke sammenlignes.

    Vis vedlegget 257570
    Hei!

    Gratiss! Ulikt Rogue? Kan du beskrive?

    Mvh Olav E.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.242
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Så den havnet i Brummundal. Gratulerer! Rogue var høyt oppe på listen før jeg landet på Karan. Hadde derfor vært gøyalt å høre hvordan du opplever lydforskjellene. Er vel kanskje vanskelig å skille ut hva som er MC og hva som er Karan i lydsignaturen, men er sikker på at det spiller strålende. Jeg tåler mange flere bilder.....
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Lydforskjellen er i mine ører rimelig stor. Rogue spilte forbanna godt, og har et pluss i ermet å være en "kamelon" med tanke på rørbytte muligheten. M180 drar det meste. Største problemet med Rogue, var at jeg aldri får helt roen med tanke på rørene som sitter i. Men det spiller tøfft og med autoritet, spesielt fioliner og andre strenginstrumenter låter fantastisk. Med gale rør så kan det også låte skikkelig ræva, spisst og uggent, faktisk er rørene som er med ifra Rogue relativt dårlgie i mine ører.

    Karan og McIntosh låter men mye mer bånddrag, passe fyldig og en utklinging som man aldri blir lei. Men nå sitter man her da, uten de samme tweake mulighetene Rogue settet gir. Rogue spiller helt klart best med utrydda truende NOS rør, så det blir vanskeligere og vanskeligere å få tak i de virkelig gode kombinasjonene. For en tid tilbake begynte mine hjerterør ifra Mullard å slite, og den lyden er det så si umulig å oppdrive nå tror jeg. Brimar er en veldig god erstatter, men dette er også såkalte NOS rør. Samt man vet egentlig aldri helt hva man får, spesielt ifra Ebay.

    Lydmessig syns jeg nok McIntosh og Karan spiller endel bedre, da spesielt på oppløsning og detaljer uten å låte spesielt spist. Karan KSA 400 virker ut til å påvirke lyden minimalt, mens det er preampen som utgjør forskjellene her. På Rogue utgjorde powerampene en hel del av lydbildet.

    Vanskelig å si forskjellene, da Rogue er så flexibel som den er. Men på sitt beste syns jeg dem ikke står noe tilbake for Karan til 2x prisen!!!!
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.242
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Lydforskjellen er i mine ører rimelig stor. Rogue spilte forbanna godt, og har et pluss i ermet å være en "kamelon" med tanke på rørbytte muligheten. M180 drar det meste. Største problemet med Rogue, var at jeg aldri får helt roen med tanke på rørene som sitter i. Men det spiller tøfft og med autoritet, spesielt fioliner og andre strenginstrumenter låter fantastisk. Med gale rør så kan det også låte skikkelig ræva, spisst og uggent, faktisk er rørene som er med ifra Rogue relativt dårlgie i mine ører.

    Karan og McIntosh låter men mye mer bånddrag, passe fyldig og en utklinging som man aldri blir lei. Men nå sitter man her da, uten de samme tweake mulighetene Rogue settet gir. Rogue spiller helt klart best med utrydda truende NOS rør, så det blir vanskeligere og vanskeligere å få tak i de virkelig gode kombinasjonene. For en tid tilbake begynte mine hjerterør ifra Mullard å slite, og den lyden er det så si umulig å oppdrive nå tror jeg. Brimar er en veldig god erstatter, men dette er også såkalte NOS rør. Samt man vet egentlig aldri helt hva man får, spesielt ifra Ebay.

    Lydmessig syns jeg nok McIntosh og Karan spiller endel bedre, da spesielt på oppløsning og detaljer uten å låte spesielt spist. Karan KSA 400 virker ut til å påvirke lyden minimalt, mens det er preampen som utgjør forskjellene her. På Rogue utgjorde powerampene en hel del av lydbildet.

    Vanskelig å si forskjellene, da Rogue er så flexibel som den er. Men på sitt beste syns jeg dem ikke står noe tilbake for Karan til 2x prisen!!!!
    Takk for tilbakemeldingen. Det var nettopp faren for å bli hekta på tuberolling som gjorde at jeg valgte bort rørforsterker. Trenger ikke enda en variabel å bekymre/interessere meg over/for :) Kjekt å høre at du er fornøyd. Antar du er relativt alene med den koboen i Norge :) For meg var det også forforsterkeren som utgjorde den store forskjellen. Er vel av den oppfatningen etter jeg byttet fra EC at EC 4.8 ikke er i nærheten av Karan, mens min gamle oppgraderte AW250R fremdeles fremstår som et kvalitetsprodukt.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.242
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Lydforskjellen er i mine ører rimelig stor. Rogue spilte forbanna godt, og har et pluss i ermet å være en "kamelon" med tanke på rørbytte muligheten. M180 drar det meste. Største problemet med Rogue, var at jeg aldri får helt roen med tanke på rørene som sitter i. Men det spiller tøfft og med autoritet, spesielt fioliner og andre strenginstrumenter låter fantastisk. Med gale rør så kan det også låte skikkelig ræva, spisst og uggent, faktisk er rørene som er med ifra Rogue relativt dårlgie i mine ører.

    Karan og McIntosh låter men mye mer bånddrag, passe fyldig og en utklinging som man aldri blir lei. Men nå sitter man her da, uten de samme tweake mulighetene Rogue settet gir. Rogue spiller helt klart best med utrydda truende NOS rør, så det blir vanskeligere og vanskeligere å få tak i de virkelig gode kombinasjonene. For en tid tilbake begynte mine hjerterør ifra Mullard å slite, og den lyden er det så si umulig å oppdrive nå tror jeg. Brimar er en veldig god erstatter, men dette er også såkalte NOS rør. Samt man vet egentlig aldri helt hva man får, spesielt ifra Ebay.

    Lydmessig syns jeg nok McIntosh og Karan spiller endel bedre, da spesielt på oppløsning og detaljer uten å låte spesielt spist. Karan KSA 400 virker ut til å påvirke lyden minimalt, mens det er preampen som utgjør forskjellene her. På Rogue utgjorde powerampene en hel del av lydbildet.

    Vanskelig å si forskjellene, da Rogue er så flexibel som den er. Men på sitt beste syns jeg dem ikke står noe tilbake for Karan til 2x prisen!!!!
    Ser du er på ville veier :cool: Hvis du ikke allerede har bestemt deg er jo en annen mulighet å få testet Karan pre'en som gis bort på torget sammen med KAS 400, hvis du da ikke allerede har fått testet dette..... Kanskje du blir overrasket :confused:
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Hehe. Ja det hadde vært noe, men det blir enda et skudd ifra hofta ;). Men etter mye om og men syns jeg kanskje karan blir for "støyete" ovenfor Cornwall III (som jeg har skrevet før, diskant sus). Men jeg har er par "planer":

    * kjøpe en veldig godt tilpasset amp til Cornwall'ene. Beholde Karan til mer normale "hifi" høyttalere: Karan spiller nemlig så utrolig godt på mine B&W CM9 som står i stua, faktisk er det det beste jeg har hørt BW CM9 noen gang har spilt!! Så det er ikke Karan eller Cornwall det er noe galt med sånn sett, det er rett og slett litt missmatch :). Det hele kunne garantert spilt enda bedre med en annen preamp på Cornwall, men det løpet er litt kjørt nå +susinga er det for det meste Karan som står for ;). Må bare presisere, på B&W så er det ikke mer sus enn vanlig.

    En høyttaler som står høyt på lista mi er McIntosh xr100, da det er en høyttaler som virkelig ga meg fot og stå.. pels ;). Cornwall er noe helt eget da, helt fantastiske, men kanskje rota meg litt bort i elektronikken nå ;).

    Så, Karan består med mindre noen som vet hva den mastodonten av en forsterker gjør med lyden kjøper den for summen jeg forlanger.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.242
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Hehe. Ja det hadde vært noe, men det blir enda et skudd ifra hofta ;). Men etter mye om og men syns jeg kanskje karan blir for "støyete" ovenfor Cornwall III (som jeg har skrevet før, diskant sus). Men jeg har er par "planer":

    * kjøpe en veldig godt tilpasset amp til Cornwall'ene. Beholde Karan til mer normale "hifi" høyttalere: Karan spiller nemlig så utrolig godt på mine B&W CM9 som står i stua, faktisk er det det beste jeg har hørt BW CM9 noen gang har spilt!! Så det er ikke Karan eller Cornwall det er noe galt med sånn sett, det er rett og slett litt missmatch :). Det hele kunne garantert spilt enda bedre med en annen preamp på Cornwall, men det løpet er litt kjørt nå +susinga er det for det meste Karan som står for ;). Må bare presisere, på B&W så er det ikke mer sus enn vanlig.

    En høyttaler som står høyt på lista mi er McIntosh xr100, da det er en høyttaler som virkelig ga meg fot og stå.. pels ;). Cornwall er noe helt eget da, helt fantastiske, men kanskje rota meg litt bort i elektronikken nå ;).

    Så, Karan består med mindre noen som vet hva den mastodonten av en forsterker gjør med lyden kjøper den for summen jeg forlanger.
    Ikke noe i veien med planene :) Synd du ikke har anledning til å få testet ampen din sammen med en Karan preamp for å sammenligne med den du benytter i dag. Selvfølgelig ikke sikkert forandringen blir til det bedre, men for meg kom definitivt den største lydforskjellen fra tidligere oppsett med bytte til Karan preamp. På den annen side er den ganske så nådeløs mot dårlige innspillinger, men man får vel ikke det beste av alt dessverre....

    Lykke til med et eventuelt salg! Karan er vel ikke det letteste å selge i Norge, men får håpe noen kjenner sin besøkelsestid.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.242
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Har akkurat lest utkastet til 6Moons testen av KAM 2000. Kanskje ikke så mange som har dem i Norge, men testen legges ut på 6Moons snart.... Bør være interessant for andre Karan eiere også, det er vel ikke allverdens av tester som ligger ute på nettet.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Hmm... Jeg tror jeg virkelig har kjøpt feil preamp til systemet mitt... Tester nå en Yamaha 3020 reciver... og ALT er mye roligere. Skal teste med en NAD pre imorgen, for å sjekke ut mer.

    Jeg tror uansett jeg får byttet inn min McIntosh C48 mot en tilgodelapp hos dem jeg kjøpet den av (oslo's beste hifi pusher forresten ;)). Om jeg får til det, så kan det bli til at jeg prøver med på den Karan Preampen som ligger ute. Men da trenger jeg litt info av deg Tomz :). Kan du prøve å gi meg en "review" av den ? Jeg liker fyldig klangkarakter ;). Men jeg kan ikke skjønne dette med McIntoshen, da jeg og en kompis satt her og hadde satt den opp, så spilte den jo som ei kule... men nå syns jeg "horna" i CW'ene mine peker seg utroplig ut med den bak rattet :p.

    HVa var det med EC 4.8 som var dårligere ? EC er jo kjent for litt fyldig klang? er dem ikke?
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Sånn, da har jeg 3 annonser ute:
    Klipsch Cornwall III + Heresy III
    Karan Ka-S400
    McIntosh C48 ( om noen vil ha den til samme pris jeg kjøpte den for ifra butikken :)).

    Blir spennende å se hvem som går, skal bare selge 1 / 3. Men en av dem må gå :). McIntoshen er nok den som garantert går, da den kan leveres tilbake til butikken mot tilgodelapp.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.242
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Hmm... Jeg tror jeg virkelig har kjøpt feil preamp til systemet mitt... Tester nå en Yamaha 3020 reciver... og ALT er mye roligere. Skal teste med en NAD pre imorgen, for å sjekke ut mer.

    Jeg tror uansett jeg får byttet inn min McIntosh C48 mot en tilgodelapp hos dem jeg kjøpet den av (oslo's beste hifi pusher forresten ;)). Om jeg får til det, så kan det bli til at jeg prøver med på den Karan Preampen som ligger ute. Men da trenger jeg litt info av deg Tomz :). Kan du prøve å gi meg en "review" av den ? Jeg liker fyldig klangkarakter ;). Men jeg kan ikke skjønne dette med McIntoshen, da jeg og en kompis satt her og hadde satt den opp, så spilte den jo som ei kule... men nå syns jeg "horna" i CW'ene mine peker seg utroplig ut med den bak rattet :p.

    HVa var det med EC 4.8 som var dårligere ? EC er jo kjent for litt fyldig klang? er dem ikke?
    Litt fort og gale (med forbehold om at jeg ikke har erfaring med MC); en mye større og litt dypere scene i lydbildet, og plutselig begynte høyttalerne mine å levere et kraftfullt fundament i bunn uten at det har gått på bekostning av detaljer i lydbildet. Jeg har vel egentlig fått mer av alt sammenlignet med EC ampen. Hadde selv ikke forventet en så stor forskjell. På den negative siden er den, som tidligere skrevet, ganske nådeløs på dårlige innspillinger. Tenker da spesielt på vokal og sibilanter. Spilte tidligere i dag den siste til The Hold Steady, og det fungerte ikke i det hele tatt. I følge forhandleren her nede er Karan helt nøytral, men selv mener jeg den heller litt mot det varme, og det er defintivt ingen påtrengende analytisk hifi lyd (IMHO).

    I tillegg til denne tråden mener jeg at jeg har skrevet litt om forskjellene i vennetråden til Marten.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Aha. Nydelig :). Vi får se hvor høna sparker ballen denne gangen... har også sett litt på Cary slp-03 :). Koster 15000kr hos L-sound med 45dagers full retur ;).
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.242
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Aha. Nydelig :). Vi får se hvor høna sparker ballen denne gangen... har også sett litt på Cary slp-03 :). Koster 15000kr hos L-sound med 45dagers full retur ;).
    Dæven, det går fort i svingene hos deg skrorob ;) Har ingen formening om forskjeller i lydfilosofi mellom MC og Karan og hvordan du vil like Karans preamp, men du får ta deg en helgetur til Amsterdam, og komme innom her og lytte til KAS400 sammen med KA-L Reference MK II ;) Veiledende priser på Karan i Norge kan helt sikkert diskuteres, men kan vanskelig tro annet enn at den som ligger på Torget er særdeles sympatisk priset og mye preamp for pengene!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn