KAPASITANS i kabler fra platespiller

Haakonsunden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.11.2018
Innlegg
122
Antall liker
149
Sted
Norge
God aften! Tenkte å høre litt rundt om folk har samme oppfatning som meg, og om noen har noen bra tips.

Mitt vinyl oppsett er følgende: Technics sl-1500c med nagaoka Mp 500 pu, Lindemann Limetree phono 2 riaa. Med lett tonearm og MM pickup, har jeg forstått at rca kablene fra Technics til Lindemann må ha så lav kapasitans som mulig. Jeg tenkte det måtte være massevis av slike kabler å fråtse i, men dengang ei!

Joda, mange reklamerer for "low/ultra low capacitance cable", men det er ingen dokumentasjon å finne på siden deres, og når jeg sender de en mail, er det flere av kablene som ikke har speselt lav verdi.

Jeg har som mange andre kjøpt Blue Jeans LC-1 kablene, da de har en oppgitt kapasitans på 12,2 pF/ 30,5 cm (de må selge vanvittig mye kabler BARE på grunn av denne oppgitte lave kapasitansen...).

Blue jeans kablene er ok de, men eiergleden er lav. De ser ikke ut. Jeg har et anlegg jeg er stolt av, og vil gjerne også ha et sett kabler med fett utseende og høy eierglede, samt denne lave kapasitansen. Bra lydkvalitet i tillegg må de jo også selvfølgelig ha.

En annen ting jeg har sett, som jeg stusser litt på, er at det nesten utelukkende er økt pris som gir økt lydkvalitet. Nesten aldri andre veien. Det er alltid de dyreste kablene som er best. Folk starter med de billigste i serien og ender opp med de dyre. Denne markedshypen er jeg skeptisk til. Kablene må jo harmonere med anlegget.

Det jeg derimot tror på er oppgitte verdier og høy eierglede.

Så, er det noen som har noen tips til kabler?
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.595
Antall liker
3.131
Torget vurderinger
0
Blue jeans kablene er ok de, men eiergleden er lav. De ser ikke ut. Jeg har et anlegg jeg er stolt av, og vil gjerne også ha et sett kabler med fett utseende og høy eierglede, samt denne lave kapasitansen.....
Kan du ikke bare gjøre som de fleste produsentene.........og skjule kapasitansen....? :unsure:

kabelstrompe.jpg
 

Haakonsunden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.11.2018
Innlegg
122
Antall liker
149
Sted
Norge

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.623
Antall liker
1.487
Sted
Sunndalsøra
Har ikke vært så opptatt av kabler. Men etter at jeg har begynnt å bruke platspilleren mere, Så vil jeg prøve ut andre kabler. Jeg kjører balansert drift, noe som har satt ned støynivå. Virker som kabler har mere betydning for platspiller enn noe annen kilde. Da med hensyn til kapasitansen. Jeg bruker Black Magic XLR og ogTopping RCA nå. Har lyst å prøve Japanske Mogami. Fått fin omtale til instrumentbruk . Ikke så kostbar heller. Så er de myke og håndterlig. Jeg bruker 60-70cm lengde nå etter omplassering av RIAA.
 
Sist redigert:

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.480
Antall liker
8.003
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Hadde jeg sett etter slike kabler i dag hadde jeg definitivt brukt Tomé. Da jeg kjøpte mine brukte jeg et par eBay-sjapper som lot meg velge hvilke kabler jeg ville ha, hvilke plugger og hvordan kablene ble jordet. Da kunne jeg sjekke kabelspecs, finne riktig lengde for riktig kapasitans til MMene mine, og være sikker på at de ble korrekt jordet. De sjappene har enten gått dukken eller gitt opp eBay, men Tomé gir en jo de samme mulighetene - som er muligheter jeg absolutt vil ha, spesielt når det gjelder kabler til platespillerbruk.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.908
Antall liker
11.297
Sted
Ytterst i havgapet...
Det kommer jo an på om man prioriterer riktig spec eller utseende.... det er ikke alltid like enkelt å få i både pose og sekk....
Oppgitt last for MP500 er 150-200 pF. Lasten er summen av kabel og kapasitivlast i RIAA-en... Flesteparten av signalkabler ligger nok betydelig over den oppgitte kabelen, så det blir et valg enten man vil eller ikke.... At produsenter av de "flotte kablene" ikke oppgir spec er nok så enkelt at de ikke vil bli konfrontert med humbugargumentene de serverer - og de er det definitivt nok av... Ellers så finnes det jo som allerede påpekt, div. strømper man kan tre over stygge kabler...
 

Haakonsunden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.11.2018
Innlegg
122
Antall liker
149
Sted
Norge
Hadde jeg sett etter slike kabler i dag hadde jeg definitivt brukt Tomé. Da jeg kjøpte mine brukte jeg et par eBay-sjapper som lot meg velge hvilke kabler jeg ville ha, hvilke plugger og hvordan kablene ble jordet. De har enten gått dukken eller gitt opp eBay, men Tomé gir en jo de samme mulighetene - som er muligheter jeg absolutt vil ha, spesielt når det gjelder kabler til platespillerbruk.
Ja det med jording ja.. begge ender, kun ene enden..har du satt deg inn i det?
 

Haakonsunden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.11.2018
Innlegg
122
Antall liker
149
Sted
Norge
Det kommer jo an på om man prioriterer riktig spec eller utseende.... det er ikke alltid like enkelt å få i både pose og sekk....
Oppgitt last for MP500 er 150-200 pF. Lasten er summen av kabel og kapasitivlast i RIAA-en... Flesteparten av signalkabler ligger nok betydelig over den oppgitte kabelen, så det blir et valg enten man vil eller ikke.... At produsenter av de "flotte kablene" ikke oppgir spec er nok så enkelt at de ikke vil bli konfrontert med humbugargumentene de serverer - og de er det definitivt nok av... Ellers så finnes det jo som allerede påpekt, div. strømper man kan tre over stygge kabler...
Kapasitiv last i riaa er ikke så enkelt å finne ut (?)
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.480
Antall liker
8.003
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Satt meg inn i og satt meg inn i Fru Blom.... Det kom en blog-post fra Korf i dag som refererte til akkurat dette og jeg anga metoden den sier er best (litt over halvveis ned på siden) når mine ble laget. Hvor jeg hadde informasjonen fra dengang da har jeg forlengst glemt, men sugd fra eget bryst var den definitivt ikke.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.908
Antall liker
11.297
Sted
Ytterst i havgapet...
Nei, hvis det ikke er oppgitt, så får man granske skjema, . men det er heller ikke enkelt på nyere forsterkere... :cool:
Googla den RIAA-en... står med klare bokstaver på bakplata--- 47k / 150 pF....
 

Haakonsunden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.11.2018
Innlegg
122
Antall liker
149
Sted
Norge
Nei, hvis det ikke er oppgitt, så får man granske skjema, . men det er heller ikke enkelt på nyere forsterkere... :cool:
Googla den RIAA-en... står med klare bokstaver på bakplata--- 47k / 150 pF....
Nice , takker!! Da har jeg ikke mye å gå på. Maks 50 pF i tonearm+kabel... 😑
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.908
Antall liker
11.297
Sted
Ytterst i havgapet...
Tja... enten det eller doktorere RIAA-en... :cool: Står nok en kondis i parallell med inngangen....
Det er nok ikke sikkert at det betyr så veldig mye om du kommer med kabler på100-150pF... mister kankje noe i aller øverste diskant..
Du får søke og se hvilke erfaringer andre har...
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.480
Antall liker
8.003
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Med Blue Jeans så tilsvarer det jo 1.2m.
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.951
Antall liker
1.286
Sted
Nadadouro, Portugal
Du kan jo se på Mogami men de vel ikke penere enn de du har. Sett på en kabelstrømpe, selg de for 8000, på finn, kjøp nye kabler....
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.222
Antall liker
9.459
Torget vurderinger
2
Du har rett det finnes knapt en kabelsjarlatan som oppgir reelle verdier på kapasitans. De er mer opptatt av svada og høy pris, akkurat som kundene. Kjøp En MC pickup og glem alt om kapasiatans…MC er upåvirket av slikt
Svært mange RIAA har for høy kapasitans, gjerne 150 pF legg til intern tonearm på 50-100 og du trenger en Tonearmdkabel med negativ kapasitanse for å matche en MM med de anbefalte 100-200 pF
 
Sist redigert:

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.480
Antall liker
8.003
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Kjekt med null kapasitans på input, selv om det gjør at all tilpasning må skje med type og lengde av kabler.
 

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.074
Antall liker
145
Torget vurderinger
3
Tara Labs tror jeg har meget lav kapasitans . Audioaktøren selger disse .
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.657
Antall liker
21.464
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Bruker en Mogami Mini Starquad med standardplugger fra Y. Tomé, 62 pF/m (pluss ca. 15 pF for kontakter og ca. 50 pF i tonearmen). Kabelen er tynn og rød, men kommer også i sort om man ønsker det. Den er koplet som Korfs best practice med tillegget at drivverksjord også løper i skjermen. Thorens, må vite! Men du kan spesifisere kontaktene og lengden som du vil.

@Balle Clorin er inne på noe: man får en særdeles god MC for prisen av en MP-500. En annen sak er at det kanskje er enklere å senke lastresistansen på phonoforsterkerens MM-inngang enn kapasitansen. Den Lindemannen har SMD. Korf har skrevet om kapasitiv versus resistiv last også han:
 
Sist redigert:

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.682
Antall liker
7.766
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.682
Antall liker
7.766
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Nei, men så sant jeg ikke hører noe problemer så bryr jeg meg ikke.
Enig i det (y)
Utifra det jeg har lært meg om kabler opp gjennom årene, så har de en veldig fornuftig oppbygning - så det er egentlig bare å nyte musikken.

Edit: Oppbygging med 2 tvinnede ledere gir ofte lavere kapasitans enn èn enkeltleder
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.908
Antall liker
11.297
Sted
Ytterst i havgapet...
Nå har det jo merkelig nok vært stille en stund fra de kjente kabelnevrotikerne, men det er vel liten tvil, sett fra et rent teknisk synspunkt, at de fleste av mytene er uten rot i virkelighet. Dog - brukt med MM pickup er det vel det punktet hvor dette faktisk kan ha tildels stor betydning, - avhengig av både pickup og kabel, nettopp på grunn av kapasitiv last.... Likevel - så ligger det nok betydelig mer sjelefred i å ha et litt mer avslappet forhold til nevrosene.. . låter det bra, - så gjør det vel det...? Det er flere andre ting ved vinylavspilling som er minst like problematisk, og hvor det ikke er mulig å gjøre noe med problemet, - som feks ønsket lydbilde ved produksjon....
 
S

Shaktimannen

Gjest
LYRA PHONOPIPE.

Er en med lav Kapasitans dog ikke i billig . Lyra PhonoPipe measures only 32pF for its 120cm length, including connectors.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.682
Antall liker
7.766
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Tara labs har fra 10 pf -14pf
Per meter? i så fall var det veldig lavt.
Men ser mange oppgir pr fot og enda mindre lengder også, så må passe på at man ikke sammenligner "epler og appelsiner"
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.595
Antall liker
3.131
Torget vurderinger
0
Manualen til min TurnTable sier kapasitansen er på 230 pF - og den spiller helt fantastisk (y)
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.900
Antall liker
3.227
En ting er sikkert at det med kapacitet er endog meget kompliceret, da det afhænger af virkeligt mange parametre.
 
  • Liker
Reaksjoner: oct

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.657
Antall liker
21.464
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Litt i overkant til en moderne AT eller Ortofon MM, eller Trådstarters MP-500. De liker alle <200 pF totalt. Du er altså over før inngangskapasitansen på phonoforsterkeren, @Flageborg . Hva er den?
 
Sist redigert:

Haakonsunden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.11.2018
Innlegg
122
Antall liker
149
Sted
Norge
Da er Y. Tome kabler kjøpt og jeg kan ha ro i sjela ;)

Fra Tome: The price for the Silvercord Duo24 at 0.5m with KLEI Copper Harmony plugs would be £126.00. Delivery to Norway would be £8.90 using Royal Mail.
Kapasitans: 19,25pF (kun kabel vil jeg tro)

Takk for alle innspill
 
Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.222
Antall liker
9.459
Torget vurderinger
2
Bruker en Mogami Mini Starquad med standardplugger fra Y. Tomé, 62 pF/m (pluss ca. 15 pF for kontakter og ca. 50 pF i tonearmen). Kabelen er tynn og rød, men kommer også i sort om man ønsker det. Den er koplet som Korfs best practice med tillegget at drivverksjord også løper i skjermen. Thorens, må vite! Men du kan spesifisere kontaktene og lengden som du vil.

@Balle Clorin er inne på noe: man får en særdeles god MC for prisen av en MP-500. En annen sak er at det kanskje er enklere å senke lastresistansen på phonoforsterkerens MM-inngang enn kapasitansen. Den Lindemannen har SMD. Korf har skrevet om kapasitiv versus resistiv last også han:
Jeg vil også ha en sånn!!! Så kan jeg selge den stive Nordosten jeg kjøpte da jeg var ung og dum
 
Topp Bunn