Kandidater til det kommende presidentvalget i USA

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Re: Kandidater til det kommende presidentvalget i

Enig.

Hvem dominerer verden? Det går ikke så ille over dammen heller. Ellers synes jeg det norske samfunnets fortreffelighet er sterkt overdrevet.
Jeg tror ikke det er lenge til Kina som nummer 1, japan, tyskland og russland dominerer verden uten USA, og helt uten storbritannia.

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0

Som Garborg sa: Du kan kjøpe lærdom, men ikke vett!

Det er mange med mye utdanning som ikke forstår helt elementære ting . Det er mange vettuge folk som har lite utdanning.

Z

Zomby_Woof

Gjest

Et lite stikk av alvor:

Det er typisk for Ivar og hans meningsfeller å forstå politikk som en teknisk øvelse.

Hadde det vært så enkelt, kunne vi hatt et politisk etatsutdanning og gitt statsministerjobben til den med best resultat på eksamen.

Sunn praktisk politikk er et resultat av samspill mellom kompetent forvaltning og politikere med mandat fra folket.

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.169
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5

Jeg tror ikke det er lenge til Kina som nummer 1, japan, tyskland og russland dominerer verden uten USA, og helt uten storbritannia.
Kina uten tvil, gi de noen år..

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2

Kina ja, Japan, Tyskland og Russland nei. De har lave fødselsrater, en generell forelding av befolkningen, får stadig fler trygdeavhengige, demografien taler så avgjort i disse landenes disfavør. Dog er også Kina helt avhengig av vestlig kjøpekraft, den dagen vi ikke lengre kjøper kinesiske varer, eller man initierer boikott på grunnlag av deres omfattende subsidiering, statlige intervensjon eller motvilje mot WTO-regler, så har de et problem. Kinesisk produksjon og fremgang er nesten helfinansiert av vestlig forbruk, hvis EU, USA eller begge legger seg på en proteksjonistisk linje sliter de, selvfinansieringsgraden er foreløbig liten. Dette kan fort skje hvis de vurderes som en reell trussel.

Som Garborg sa: Du kan kjøpe lærdom, men ikke vett!

Det er mange med mye utdanning som ikke forstår helt elementære ting . Det er mange vettuge folk som har lite utdanning.
Din versjon av forståelse og vett vil jeg helst slippe. Troen på at det finnes en politisk fasit, et samfunnsmessig aksiom som skal påpresses alle, er alene mer enn nok til å skremme meg vekk.

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0

Kina ja, Japan, Tyskland og Russland nei. De har lave fødselsrater, en generell forelding av befolkningen, får stadig fler trygdeavhengige, demografien taler så avgjort i disse landenes disfavør. Dog er også Kina helt avhengig av vestlig kjøpekraft, den dagen vi ikke lengre kjøper kinesiske varer, eller man initierer boikott på grunnlag av deres omfattende subsidiering, statlige intervensjon eller motvilje mot WTO-regler, så har de et problem. Kinesisk produksjon og fremgang er nesten helfinansiert av vestlig forbruk, hvis EU, USA eller begge legger seg på en proteksjonistisk linje har de et problem. Det kan skje hvis de vurderes som en stor trussel.
Jeg har stor tro på kina, troen på de andre, kan ta med india og pakistan også ligger mer i at jeg er negativ til mange vestlige land i tiden som kommer, spesielt USA og tror de landene jeg har nevnt vil stå frem positivt på tross av at mange vestlige land vil gå dårlig, slik som tyskland fordi de alt har begynt på en tilpasning av levestandard, som resten etterhvert må igjennom, vi kan ikke ha det bedre og bedre, samtidig som de sultne og fattige kommer for full guffe.

Kina tror jeg vil oppleve det du sier, at vi i vesten vil forbruke mindre, men de har oss i baklomma. Så mye produksjon og infrastruktur blir lagt dit, at jeg tror de kan kreve ganske høye priser etterhvert, dessuten har de mange konsumenter etterhvert.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2

Kina ja. Pr. i dag produserer Kina mer stål enn USA og Japan tilsammen f.eks. De blir bare større og større.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.632
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.719

Hvem dominerer verden? Det går ikke så ille over dammen heller. Ellers synes jeg det norske samfunnets fortreffelighet er sterkt overdrevet.
Og du tolker innlegg på din egen måte igjen.....
Jeg tenkte ikke på nåtiden.

R

Rojoh

Gjest

Jeg er helt sikker på at verden hadde blitt morsommere med Joe Pesci som amerikansk president.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2

Jeg har stor tro på kina, troen på de andre, kan ta med india og pakistan også ligger mer i at jeg er negativ til mange vestlige land i tiden som kommer, spesielt USA og tror de landene jeg har nevnt vil stå frem positivt på tross av at mange vestlige land vil gå dårlig, slik som tyskland fordi de alt har begynt på en tilpasning av levestandard, som resten etterhvert må igjennom, vi kan ikke ha det bedre og bedre, samtidig som de sultne og fattige kommer for full guffe.

Kina tror jeg vil oppleve det du sier, at vi i vesten vil forbruke mindre, men de har oss i baklomma. Så mye produksjon og infrastruktur blir lagt dit, at jeg tror de kan kreve ganske høye priser etterhvert, dessuten har de mange konsumenter etterhvert.
USA har en stabil demografisk utvikling, relativt høy fødselsrate, stor økonomisk vekst og et teknologisk forsprang på resten av verden, det taler i deres favør. De har også en samfunnsstruktur med lite offentlige støtteordninger og store lønnsforskjeller, det gjør at immigranter kommer dit i hopetall for å tjene seg rike, men ikke belaster noe trygdesystem om de mislykkes. USA er storimportører av kompetent arbeidskraft, nesten halvparten av alle ansatte i Silicon Valley er asiater. Europa på den annen side har en samfunnsstruktur og innvandringsstruktur hvor man tar inn vanskeligstilte, flyktninger og brødfør dem med sosiale ordninger. Innvandrerne i Europa er en underklasse, de belaster trygdesystemet og bidrar lite til verdiskapningen. I tillegg bygger det seg opp kulturelle og sekteriske konflikter og ghettoer. USA har ingen av de innvandringsproblemene som Europa har, der er immigranter en ressurs. Så kommer den demokrafiske utviklingen og fødselsraten; Russland har en ekstremt lav fødselsrate, langt under s.k. "replacement rate", befolkningen blir bare eldre og eldre. Tyskland og Franrike likeså, snart er halve befolkningen over pensjonsalder, stadig mer arbeidskraft syltes ned i pleie- og omsorgssektor istedet for å bidra til verdiskapning. Hvis denne demografiske utviklingen fortsetter har Europa snart ikke annet enn gamlinger og hjelpepleiere, det blir lite verdiskapning av sånt. Om 50 år er det 100 mill. færre innbyggere enn i dag, og de fleste vil være svært gamle. USA spås på den annen side å nå 500 mill. på 50 år eller så, med myyye lavere medianalder enn de fleste europeiske land.

Så lenge de bevarer sitt teknologiske og kompetansemessige fortrinn ligger de godt an. Ja, arbeidsledigheten vil trolig øke og produksjonsindustri eksporteres, men uten de omfattende trygdeordningene er den økonomiske belastningen av dette allikevel relativt liten.

Kina er interessant, ekstremt proteksjonistisk, subsidierer som gale, men kan tilby så billige produkter at de allikevel er store nettoimportører av produksjonskapasitet. De har imidlertid storparten av sitt handelsoverskudd i forhold til USA og EU og disse vil stadig stille tøffere krav gjennom WTO med tanke på subsidiering og denslags. Kongressen har allerede begynt å murre og vil i fremtiden trolig begynne å stille tøffere krav for å drive opp prisene og utjevne handelsbalansen. Kinesere vil etterhvert trolig også selv stille høyere krav til lønn, arbeidsmiljø osv. Kina er fortsatt en produksjonsøkonomi, ikke en kompetanseøkonomi, derfor er deres overskudd på nåde av andres velvilje. Hvis de skal "ta over" må det skje en samfunnsmessig omstilling, man må tiltrekke seg kompetanse og bli teknologisk ledende, ikke bare produsere for andre. De har fortsatt langt igjen dit.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.719

Javel...? Og din kandidat er...?

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0

USA har en stabil demografisk utvikling, relativt høy fødselsrate, stor økonomisk vekst og et teknologisk forsprang på resten av verden, det taler i deres favør. De har også en samfunnsstruktur med lite offentlige støtteordninger og store lønnsforskjeller, det gjør at immigranter kommer dit i hopetall for å tjene seg rike, men ikke belaster noe trygdesystem om de mislykkes. USA er storimportører av kompetent arbeidskraft, nesten halvparten av alle ansatte i Silicon Valley er asiater. Europa på den annen side har en samfunnsstruktur og innvandringsstruktur hvor man tar inn vanskeligstilte, flyktninger og brødfør dem med sosiale ordninger. Innvandrerne i Europa er en underklasse, de belaster trygdesystemet og bidrar lite til verdiskapningen. I tillegg bygger det seg opp kulturelle og sekteriske konflikter og ghettoer. USA har ingen av de innvandringsproblemene som Europa har, der er immigranter en ressurs. Så kommer den demokrafiske utviklingen og fødselsraten; Russland har en ekstremt lav fødselsrate, langt under s.k. "replacement rate", befolkningen blir bare eldre og eldre. Tyskland og Franrike likeså, snart er halve befolkningen over pensjonsalder, stadig mer arbeidskraft syltes ned i pleie- og omsorgssektor istedet for å bidra til verdiskapning. Hvis denne demografiske utviklingen fortsetter har Europa snart ikke annet enn gamlinger og hjelpepleiere, det blir lite verdiskapning av sånt. Om 50 år er det 100 mill. færre innbyggere enn i dag, og de fleste vil være svært gamle. USA spås på den annen side å nå 500 mill. på 50 år eller så, med myyye lavere medianalder enn de fleste europeiske land.

Så lenge de bevarer sitt teknologiske og kompetansemessige fortrinn ligger de godt an. Ja, arbeidsledigheten vil trolig øke og produksjonsindustri eksporteres, men uten de omfattende trygdeordningene er den økonomiske belastningen av dette allikevel relativt liten.

Kina er interessant, ekstremt proteksjonistisk, subsidierer som gale, men kan tilby så billige produkter at de allikevel er store nettoimportører av produksjonskapasitet. De har imidlertid storparten av sitt handelsoverskudd i forhold til USA og EU og disse vil stadig stille tøffere krav gjennom WTO med tanke på subsidiering og denslags. Kongressen har allerede begynt å murre og vil i fremtiden trolig begynne å stille tøffere krav for å drive opp prisene og utjevne handelsbalansen. Kinesere vil etterhvert trolig også selv stille høyere krav til lønn, arbeidsmiljø osv. Kina er fortsatt en produksjonsøkonomi, ikke en kompetanseøkonomi, derfor er deres overskudd på nåde av andres velvilje. Hvis de skal "ta over" må det skje en samfunnsmessig omstilling, man må tiltrekke seg kompetanse og bli teknologisk ledende, ikke bare produsere for andre. De har fortsatt langt igjen dit.
Jeg tror hovedproblemet for USA ligger i en gjeld på 40 trillioner dollar, en økonomi som er 70 % drevet av forbrukere (det vil si 70 % er bare salg/service), og handelsunderskuddet er enormt, budtjett balansen er enormt skadelig, og den jevne amerikaner har ingen eiendomsrett over verken sin egen eiendom (som eies av kinesere), eller formue (som ødelegges av seddelpressen og det stadig voksende budtjettunderskuddet, og bush sine tokt i Irak), de har til og med begynt å holde hemmelig hvor mye penger de trykker opp). Lønningene til en amerikaner har gått ned siden 2001.

Det er lite som får meg til å være optimistisk med tanke på USA. Jeg mener det  ikke er Kina som lever på USA sin nåde, men at det er USA som ligger for Kina sin nåde, Kina kan nårsomhelst, selge unna alt de har av utestående krav, og amerikanerne vil oppleve en totalkollaps i form av en verdiløs dollar. Alikevel vil de begge gå ned, men jeg tror Kina vil komme seirende ut. Det blir som skiftet fra Storbritannia som verdensleder til USA, og nå igjen til Kina.

G

Gjestemedlem

Gjest

Jeg tror hovedproblemet for USA ligger i en gjeld på 40 trillioner dollar, en økonomi som er 70 % drevet av forbrukere
Dette er ikke noen ulempe for USA, tvert i mot. Det at landet har en så stor gjeld fører til at svært mange andre land, ja stroe deler av verdensøkonomien, er helt avhengig at det går bra for USA. Hvis USAs økonomi skulle for alvor få en knekk vil det ta så mange andre med i dragsuget at man for enhver pris vil unngå dette. Blir litt samme tankegang som med atomvåpen og terrorbalansen.

Slik sett er USAs utenlandsgjeld en forsikring om at ingen kan gjennomføre endringer som for alvor vil svekke USAs økonomi.

Hvis du skylder banken en million og ikke kan betale har du et problem, skylder du banken 100 millioner har de et problem...

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2

Budsjettbalansen er ikke spesielt skadelig så lenge dollaren er verdens rådende reservevaluta, det er ikke så voldsomt press på den. Redusert dollarverdi vil dessuten sanere gjeld for USA, mens det vil sanere reserver for Kina.

Det er uansett demografien som vil bli det avgjørende, der bestemmes fremtidens arbeidskapasitet, kompetanse, verdiskapning osv. Allerede nå må man skjære ned i sosiale goder, det er en utvikling som bare vil måtte akselerere i årene fremover.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5

Merkelig at ingen har nevnt Rambo ;D
Hvis han bare hadde hatt sørstats dialekt og vært særdeles kristen, gjærne så kristen at han forfekter darwin, Einstein og Kopernikus - da hadde han vært bankers ;D

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20

Kinky Friedman :)
Kinky stiller som guvernørkandidat i Texas. Han har litt under 20% oppslutning på meningsmålingene for tiden. Kinky er som kjent jøde, og kunne nok blitt en god president.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20

USA har også en betydelig innvandring av "brain.power".

A

Affa

Gjest

Bare det ikke blir en jøde er det ett fett.

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0

Dette er ikke noen ulempe for USA, tvert i mot. Det at landet har en så stor gjeld fører til at svært mange andre land, ja stroe deler av verdensøkonomien, er helt avhengig at det går bra for USA. Hvis USAs økonomi skulle for alvor få en knekk vil det ta så mange andre med i dragsuget at man for enhver pris vil unngå dette. Blir litt samme tankegang som med atomvåpen og terrorbalansen.

Slik sett er USAs utenlandsgjeld en forsikring om at ingen kan gjennomføre endringer som for alvor vil svekke USAs økonomi.

Hvis du skylder banken en million og ikke kan betale har du et problem, skylder du banken 100 millioner har de et problem...
Jeg tror at hele pengesystemet vi har idag vil kollapse i løpet av de neste 20 årene, i det minste dollaren, og at de vil gå tilbake til en gullstandard, fordi USA både har størst reserver, og dollaren har tapt seg ca. 60 % siden 2001 mot gull, det er en sykelig opptrykking av nye penger. Men også kroneverdien faller veldig, vi merker det bare ikke fordi alle devaluerer sine valutaer for å holde følge med dollar. Jeg tipper det ender som med tyskland tidlig i 20 årene, spørsmålet er hvilke krefter i USA som vil vinne frem etterpå, i tyskland vant jo hitler frem støttet av middelklassen.

A

Affa

Gjest

du er gal

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0

Jeg vil heller si det er den politikken de fører idag som er galskap, hvordan de løser det er en annen sak, men jeg tror ikke de løser det, heller at det kollapser.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20

Dere klarte det ikke 1933-45, og klarer det ikke nå heller.

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0

Jeg tror det hadde vært mer sensasjonelt om det ble en muslim

A

Affa

Gjest

Hadde det ikke vært for oss hadde du sittet i østre sibir nå lillefar.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0

Litt nysgjerrig nå, Affa; hvorfor ikke en jøde?
Er du av den oppfatning at en persons generelle etniske tilknytning gjør vedkommende mer eller mindre skikket til å utføre en jobb? Skal vi ikke likesågodt se på vedkommendes personlige egenskaper? Mener du på ramme alvor at det ikke finnes en eneste person med jødisk bakgrunn som har gode personlige egenskaper?

Honkey

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20

Hadde det ikke vært for oss hadde du sittet i østre sibir nå lillefar.
Kan vel diskuteres. Min far satt i Buchenwald.

A

Affa

Gjest

Litt nysgjerrig nå, Affa; hvorfor ikke en jøde?
Er du av den oppfatning at en persons generelle etniske tilknytning gjør vedkommende mer eller mindre skikket til å utføre en jobb? Skal vi ikke likesågodt se på vedkommendes personlige egenskaper? Mener du på ramme alvor at det ikke finnes en eneste person med jødisk bakgrunn som har gode personlige egenskaper?

Honkey
Hva tror du?
Fordi jøder egner seg best som klokkeselgere og komikere og fordi jeg ønsker å gire lille BB opp litt.

A

Affa

Gjest

Kan vel diskuteres.  Min far satt i Buchenwald.
Det var ikke bra, dog ikke noe jeg tar på min kappe. Overlevde han?

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20

Det var ikke bra, dog ikke noe jeg tar på min kappe. Overlevde han?
Han klarte seg.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2

Jeg tror at hele pengesystemet vi har idag vil kollapse i løpet av de neste 20 årene, i det minste dollaren, og at de vil gå tilbake til en gullstandard, fordi USA både har størst reserver, og dollaren har tapt seg ca. 60 % siden 2001 mot gull, det er en sykelig opptrykking av nye penger. Men også kroneverdien faller veldig, vi merker det bare ikke fordi alle devaluerer sine valutaer for å holde følge med dollar.
Det betyr i sum bare at gull blir dyrere. Det er uansett de med handelsoverskudd og reserver som vil sitte igjen med svarteper ved en kollaps av fiatvaluta. USA har ikke de største reservene, langt derifra, det er Kina (kilde) med over 15 ganger mer.

Alt dette er uansett underordnet, evnen til å reise seg etter en eventuell handelskrise vil avhenge av tilgang på menneskelige ressurser og selvforsyningsevne. Europa er ikke selvforsynt med noe, vi har mellom én og to trygdede pr. arbeidstaker (hvis du legger sammen pensjonister, studenter, uføre og andre trygdede trolig nærmere to), vårt velferdssystem koster så mye og spiser så mye av produktiv arbeidskraft at det snart overgår all verdiskapning. Våre samfunn står foran demografiske sammenbrudd, vi har enkelt og greit en populasjonsutvikling som ikke er bærekraftig.

A

Affa

Gjest

Tull Løkken. Nå rabler det snart for deg.

Alle andre vil ha det som oss. Det blir deres grav fordi det er meget vanskelig å mestre den situasjonen. Kina kollapser med kravene til høy levestandard og trygghet. Afrika er og blir en vits. USA stagnerer eller har stagnert og vi, verdens kronjuvel, holder koken.

Økonomisk utvikling og velferdsgoder henger nøye sammen. Tro ikke at de bruker mindre ressurser på å ta seg av sine gamle og syke i Kina. Og når de får penger mellom hendene finner de seg ikke lenger i å bli styrt av et eneveldig diktatur eller i å passe på sine gamle foreldre selv. De vil shoppe, pule og drikke. Ikke slave, pleie og dø. Blodet vil flyte i elver når de gule horder braker sammen i enorme opptøyer og spretter opp mavene på hverandre etter diktaturets oppløsning.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2

Kina kollapser med kravene til høy levestandard og trygghet. Afrika er og blir en vits. USA stagnerer eller har stagnert og vi, verdens kronjuvel, holder koken.
Joda, dine overordnede snudde raskt et inflasjonshelvete i Tyskland på på 30-tallet (hvilket gjør at jeg anser det som et underordnet argument), men det er én vesentlig forskjell på da og nå: I "kronjuvelen" hadde man engang i tiden fem arbeidsføre pr. trygdemottaker/pensjonist. Nå har man snart fem trygdemottagere/pensjonister pr. arbeidsfør. Samfunnet foreldes, fødselsraten er langt under "replacement rate" i de fleste europeiske land, vi har rådyre velferdsordninger som spiser opp det som er igjen av den lille stokken arbeidsføre, vi har ikke greid å assimilere innvandrere så de bidrar til verdiskapning på linje med andre, innbyggertallet er på tur utfor. Allerede nå skriker de fleste bransjer etter arbeidskraft, på 50-tallet bygget vi landet, tross uendelig mye mer penger klarer vi nå knapt å velikeholde det. Det er rett og slett ikke nok nye armer og hoder til å holde hjulene i gang.

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0

Joda, dine overordnede snudde raskt et inflasjonshelvete i Tyskland på på 30-tallet (hvilket gjør at jeg anser det som et underordnet argument), men det er én vesentlig forskjell på da og nå: I "kronjuvelen" hadde man engang i tiden fem arbeidsføre pr. trygdemottaker/pensjonist. Nå har man snart fem trygdemottagere/pensjonister pr. arbeidsfør. Samfunnet foreldes, fødselsraten er langt under "replacement rate" i de fleste europeiske land, vi har rådyre velferdsordninger som spiser opp det som er igjen av den lille stokken arbeidsføre, vi har ikke greid å assimilere innvandrere så de bidrar til verdiskapning på linje med andre, innbyggertallet er på tur utfor. Allerede nå skriker de fleste bransjer etter arbeidskraft, på 50-tallet bygget vi landet, tross uendelig mye mer penger klarer vi nå knapt å velikeholde det. Det er rett og slett ikke nok nye armer og hoder til å holde hjulene i gang.
Det beskymrer meg at vi ikke bruker pengene vi får inn på olje til å styrke jernbane, og generell infrastruktur. Disse penge kunne også blitt brukt til å bygge bolig, men fordi vi har en kredittboble, kan ikke pengene brukes på den måten, da ville prisene kollapse, og samfunnet gå inn i stagnasjon. De kan imidlertid brukes på veier, jernbane, og generell infrastruktur, flotte bygg og lignende.

En av forskjellene av USA og oss, er at inbyggerne der muligens har lavere skatter, men i realiteten har de like høye skatter, høye boligpriser og enormt med kreditt (for å holde hjulene igang), lite ferie, enorm inflasjon i det siste (som naturligvis betyr at inbyggerne betaler for irak krigen), selv om det ikke skjer gjennom direkte skatteøkninger, gjøres det ved at pengene de får blir mindre og mindre verdt, som følge av at pengepressa skal betale for Irak, osv osv..Hvis denne elendigheten til slutt resulteterer i inflasjon likt det tyskland hadde tidlig i 20 årene, får USA enorme problemer, med en middelklasse som blir frarøvet sparepengene sine (det var jo denne misnøyen hitler proffiterte på. Arbeiderklassen som ikke hadde tapt særlig, ble gjerne kommunister.

Hvis det er noe vi kunne lært fra USA er det at vi som stat burde burde hatt mer av oljefondet i Gull (norges bank har altfor lite gull reserver), og vi burde brukt mer av disse pengene på varige ting. Frihets statuen f.eks består, men det gjør ikke nødvendigvis verdiene i oljefondet.

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0

Det betyr i sum bare at gull blir dyrere. Det er uansett de med handelsoverskudd og reserver som vil sitte igjen med svarteper ved en kollaps av fiatvaluta. USA har ikke de største reservene, langt derifra, det er Kina (kilde) med over 15 ganger mer.

Alt dette er uansett underordnet, evnen til å reise seg etter en eventuell handelskrise vil avhenge av tilgang på menneskelige ressurser og selvforsyningsevne. Europa er ikke selvforsynt med noe, vi har mellom én og to trygdede pr. arbeidstaker (hvis du legger sammen pensjonister, studenter, uføre og andre trygdede trolig nærmere to), vårt velferdssystem koster så mye og spiser så mye av produktiv arbeidskraft at det snart overgår all verdiskapning. Våre samfunn står foran demografiske sammenbrudd, vi har enkelt og greit en populasjonsutvikling som ikke er bærekraftig.

Problemet er at Kina ikke vil klare å devaluere sin valuta nok, og balansen der de kjøper opp gjeld vil til slutt sprekke, enten som følge av et amerikansk boligmarked på felgen (som svekker konsumet, og evnen til å kjøpe kina varer), hvilket vil øke prisene på Kina varer, slik som skjedde med varer i japan. Med andre ord, våre penger vil bli mindre verdt mot gull, mens kineserne vil få mer gull for sin valuta.

Z

Zomby_Woof

Gjest

Huey Freeman for president! ;D

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.739
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0

1. Det beskymrer meg at vi ikke bruker pengene vi får inn på olje til å styrke jernbane, og generell infrastruktur.

2. En av forskjellene av USA og oss, er at inbyggerne der muligens har lavere skatter, men i realiteten har de like høye skatter,(...) gjøres det ved at pengene de får blir mindre og mindre verdt, som følge av at pengepressa skal betale for Irak, osv osv.

3.Hvis denne elendigheten til slutt resulteterer i inflasjon likt det tyskland hadde tidlig i 20 årene, får USA enorme problemer, med en middelklasse som blir frarøvet sparepengene sine (det var jo denne misnøyen hitler proffiterte på. Arbeiderklassen som ikke hadde tapt særlig, ble gjerne kommunister.

1. Meg også! Eit oljefond har berre verdi så lenge vi har ein såpass avansert sivilsasjon at vi klarar å samarbeide om valuta. Dette trur eg ikkje kjem til å vare så frykteleg lenge. Om kornreserven/(er redd denne eigentleg er eit hakk viktigare enn oljereserven når alt kjem til stykket) går i 0, vil marknadskrefter styre kornprisen, og då er det uråd å vite kva som skjer - folk må ha mat...(kor stor er kornreserven, eigentleg? Intensjonen var vel at den skulle vare i 30 dagar..?)
Det vi ser att etter Romarriket i dag, er vegar og anna infrastruktur....varige verdiar.

2. Noko som forsåvidt er gunstig for den som skal kjøpe god hifi..... :) (særleg desse som ikkje har knytta sin valuta direkte opp i mot oljeprisen...)

3. Trur nok den mennesklege kapitalen i USA er såpass stor at dei vil hanskast med dette. Men eit mellomkrigsscenario kan nok også verte resultatet.

Z

Zomby_Woof

Gjest

Jon Stewart

Desverre er Jonathan Stuart Leibowitz Jøde, og dermed ikke godkjent av Affa.

Men med en god visepresident går det kanskje greit?

Rob Corddry

Jeg tror dette hadde blitt et særdeles underholdende team.  :D

Topp Bunn