B
Back_Door
Gjest
Til dyrere anlegg du har, til større tendens vil gjester ha til å vurdere lyden mer enn de hører på musikken du presenterer.
Når jeg hadde besøk av musikkvenner i tidligere tider, lyttet vi utelukkende på selve musikken. Ingen tenkte noe særlig på anlegget. Når de i dag blir konfrontert med Gaia, merker jeg en klar tendens til at lyden får mer fokus enn musikken. Dermed taper vi noe i vårt fellesskap. Understreker at jeg selvsagt ser forskjellen på lyttebesøk fra en gjeng som vil vurdere mitt anlegg og dets løsninger, og da "normale" venner som egentlig bare skulle hørt på muskk sammen med meg. Selvsagt kan man også forstå litt av dette problem bare ut fra den reaksjon som normalt kommer når man står overfor de enorme dimensjoner som mitt anlegg har..
En slik lydfelle har jeg også opplevd å bli fanget i selv. Først i det siste har jeg i større grad klart å frigjøre meg.
Men likevel merker jeg at jeg er følsom for audiofil vinkling. Et eksempel: Jeg startet en tråd innen en spesiell sjanger med å åpne med en utgivelse jeg var begeistret for. Skrev sogar at lyden var god, i min begeistring. Etter lang tid kommer det så en kommentar som kategorisk slår fast at denne utgivelsen har svært dårlig lyd. Når jeg så senere også selv hører at lyden er komprimert for mye, opplever jeg at min opprinnelige begeistring for selve musikken har avtatt. Dette er en psykisk reaksjon som jeg egentlig ikke tror er sunn. Lyden kan jeg jo ikke få gjort så mye med i dette tilfellet, men jeg taper altså klart på å vurdere innspillingen ut fra lydmodus i stedet for det musikalske.
Musikk er jo kunst.
Trenger en maler være teknisk perfekt i sin malekunst, for å evne å gi oss gripende motiver?
Trenger musikere være teknisk brilliante for å gi oss musikk som griper?
Trenger et anlegg.....
Vel ,det hele dreier seg om å finne en sunn balanse. Jeg tror jeg er i ferd med å finne den. Samtidig angrer jeg ikke et sekund på mitt anlegg! Med riktig fokus blir det hele perfekt. ;D
Jeg tror vi har alle mye å lære av VidarP i denne sammenheng. Han har et kompromissløst anlegg som har kostet flesk, samtidig som han ikke mister den riktige fokus på det kunstneriske aspektet ved musikk.
Når jeg hadde besøk av musikkvenner i tidligere tider, lyttet vi utelukkende på selve musikken. Ingen tenkte noe særlig på anlegget. Når de i dag blir konfrontert med Gaia, merker jeg en klar tendens til at lyden får mer fokus enn musikken. Dermed taper vi noe i vårt fellesskap. Understreker at jeg selvsagt ser forskjellen på lyttebesøk fra en gjeng som vil vurdere mitt anlegg og dets løsninger, og da "normale" venner som egentlig bare skulle hørt på muskk sammen med meg. Selvsagt kan man også forstå litt av dette problem bare ut fra den reaksjon som normalt kommer når man står overfor de enorme dimensjoner som mitt anlegg har..
En slik lydfelle har jeg også opplevd å bli fanget i selv. Først i det siste har jeg i større grad klart å frigjøre meg.
Men likevel merker jeg at jeg er følsom for audiofil vinkling. Et eksempel: Jeg startet en tråd innen en spesiell sjanger med å åpne med en utgivelse jeg var begeistret for. Skrev sogar at lyden var god, i min begeistring. Etter lang tid kommer det så en kommentar som kategorisk slår fast at denne utgivelsen har svært dårlig lyd. Når jeg så senere også selv hører at lyden er komprimert for mye, opplever jeg at min opprinnelige begeistring for selve musikken har avtatt. Dette er en psykisk reaksjon som jeg egentlig ikke tror er sunn. Lyden kan jeg jo ikke få gjort så mye med i dette tilfellet, men jeg taper altså klart på å vurdere innspillingen ut fra lydmodus i stedet for det musikalske.
Musikk er jo kunst.
Trenger en maler være teknisk perfekt i sin malekunst, for å evne å gi oss gripende motiver?
Trenger musikere være teknisk brilliante for å gi oss musikk som griper?
Trenger et anlegg.....
Vel ,det hele dreier seg om å finne en sunn balanse. Jeg tror jeg er i ferd med å finne den. Samtidig angrer jeg ikke et sekund på mitt anlegg! Med riktig fokus blir det hele perfekt. ;D
Jeg tror vi har alle mye å lære av VidarP i denne sammenheng. Han har et kompromissløst anlegg som har kostet flesk, samtidig som han ikke mister den riktige fokus på det kunstneriske aspektet ved musikk.