"Kan holde ei uke, kan holde et år" (girkasse).

Z

Zomby_Woof

Gjest
Og "jeg tipper 2000,- for jobben, og alt fra 2000,- til 8000,- for brukt girkasse.

Det er jo hyggelige meldinger å få av mekkanikker'n, spesielt når man er 100% avhengig av driten for å komme seg til og fra jobb. 35 mil hver vei er for mye på sykkel.

Jeg lurer på om han som bytta clutchen (for en drøy måned siden) har botcha alt omkringliggende. Da jeg hentet bilen den gangen sa han det var en "liten lekkasje" i simringen, "ikke farlig". Da jeg kom hjem sikla og rant det girolje i strie strømmer, så jeg måtte returnere og bytte den også.

Jeg slipper nok ikke den karen i nærheten igjen.

Men, dere som har peil: Kan han ha ødelagt noe? Kan i så fall nestemann som skrur se det? Hva skjer egentlig når girkassa endelig ryker? Eksploderer bilen i et flammehav? Eller kan jeg stille og rolig trykke på nødblink og ringe Falck?

Jeg er mer eller mindre avhengig av å ta sjansen og kjøre på jobb i morgen tidlig....

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
532
Torget vurderinger
2
Hvilken simring? Er det forhjulsdrift eller bakhjulsdrift? Hvis det ikkje ble kjørt lenge med lite olje går det nok helt fint :) Du vil høre det før det går galt,vil jo bli ulyd.Hvis det ikkje e lyd har det nok gått fint.Håpe det ikkje e simring på inngående aksel,førr da må kassa ut.Og det hadde ikkje æ akseptert å betale førr.Kunde skal informeres om slikt nemlig.Du har vel gjort jobben på et verksted? Hørtes jo utrulig ut å si "Kan holde ei uke, kan holde et år"

mvh Filip

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Zomby_Woof skrev:
Hva skjer egentlig når girkassa endelig ryker? Eksploderer bilen i et flammehav? Eller kan jeg stille og rolig trykke på nødblink og ringe Falck?
I 99,9 % av tilfellene slutter bare bilen å bevege seg. I de øvrige tilfellene kan det ende med et smell og diverse løse deler spredt utover asfalten.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.779
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
bilen vil eksplodere i et flammehav på amerikansk actionfilm-vis.
uten forvarsel.
ikke så mye som et hikk, ingen tegn på dashbordet.
du duver avsted i 80kmt på fjedegiret, ute er det fint vær og du har god musikk på stereoen, en pris under leppa og en kald cola rett i nærheten.
så, med et, KABANG!
finito, the end.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Tilleggsinfo:

Det er en Peugeot partner, forhjulstrekk.

Jeg merket 'gnisselyder' på vei til jobb sist. Kjørt ca. 45 mil siden det (måtte hjem). Gnisselyden er den samme som da jeg oppdaget den.

Mekkingen er utført av en fusker, faren til en mekaniker som fatter'n bruker mye.

Den simringen som lakk i følge 'skrubenten' er allerede skiftet. Hvis det er lekkasje nå, er det lite.

En helt tredje person (kollega av meg) trodde det kunne være et hjullager. Jeg hadde bilen på et skikkelig verksted, kort opp på bukken og snurring avhjulene i friluft. Konklusjon: Girkasse.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Heh, heh! Sounds like a winning proposition, Gago.

Problemet er bare at radioen er skitt. Kassettspilleren inneholder en kassett med Rod Stewart, som har stått der siden jeg tok resten av rallemikket i bruk.

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
532
Torget vurderinger
2
Zomby_Woof skrev:
Tilleggsinfo:

Jeg merket 'gnisselyder' på vei til jobb sist. Kjørt ca. 45 mil siden det (måtte hjem). Gnisselyden er den samme som da jeg oppdaget den.

Mekkingen er utført av en fusker, faren til en mekaniker som fatter'n bruker mye.

Den simringen som lakk i følge 'skrubenten' er allerede skiftet. Hvis det er lekkasje nå, er det lite.

En helt tredje person (kollega av meg) trodde det kunne være et hjullager. Jeg hadde bilen på et skikkelig verksted, kort opp på bukken og snurring avhjulene i friluft. Konklusjon: Girkasse.
Huff huff.Da har den nok fått sæ en trøkk ja.Jobber med disse bilene daglig.Girkassene er normalt solide men tåler ikkje tomkjøring så langt selfølgelig.Han har nok skada ringen når drivakslingene skulle inn.Der må man være forsiktig og akslingene må være reine.Normalt byttes ringene hver gang akslingene har vært ute,det er prosedyre iht verkstedhåndbok.Må vel dessverre si at lagrene har fått sæ en trøkk og kan dessverre skjære sæ.Men det avhenger jo litt av hvor skadet de er.Har jo ikkje hørt ulyden selv så...Enkleste og billigste e vel å få ei brukt kasse.

mvh Filip

b@s

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.09.2007
Antall liker
1
Hei
Kjedelig å høre at du har bilproblemer.
Ved clutchbytte kan han ha belastet simring på utgående aksel fra kasse. Dette skjer om en ikke får kasse/motor fra hverandre uten at vekten av motor/kasse blir hengende på aksel. Gummitetninger herder over tid og en slik belastning kan være nok til at de begynner å lekke. Litt avhengig av hvor sårbare ulike modeller er er det relativt vanlig å bytte denne simringen ifm clutchbytte som forebyggende tiltak. Et annet problem her er at denne oljen høyst sannsynlig vil forurense clutchen og ødelegge friksjonsegenskaper i denne. Her er sjelden en utmontering av clutch og rensing noen varig løsning, men ny clutch må til.....
Girkassen din vil ikke ryke med et smell uten forutgående varsel, men det er viktig at den har korrekt oljenivå.
Dersom jeg forstod deg riktig er ditt konkrete problemen lekkende simring. Om du ikke har problemer med clutchen allerede kan du evt vurdere tilsatsmiddel i gearoljen som skal myke opp gamle, harde pakninger. Litt harry løsning, men kan i noen tilfelle hjelpe. Disse fåes kjøpt hos bilrekvisitaforhandlere.

EDIT, her var det visst kommet noen nye mens jeg hakket ned mitt....

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
532
Torget vurderinger
2
Tubesnake skrev:
Zomby_Woof skrev:
Tilleggsinfo:

Da er det ikke noe håp. ;)
;D til opplysning var Partner 1,4 den bilen som kostet Leaseplan minst å drifte noensinne(for Posten).

mvh Filip

Z

Zomby_Woof

Gjest
::)

Scheiße!

Clutchen var jo akkurat det han bytta ut. Og nå ser det ut som han har gnudd i stykker girkassa, og at det igjen kan ødelegge den nye clutchen?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Det er forresten en '97 1,4 jeg har. Hadde det ikke vært for 'den siste tidens begivenheter' ville jeg fortsatt elsket bilen min.

b@s

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.09.2007
Antall liker
1
Zomby_Woof skrev:
::)

Scheiße!

Clutchen var jo akkurat det han bytta ut. Og nå ser det ut som han har gnudd i stykker girkassa, og at det igjen kan ødelegge den nye clutchen?
Nå høres det jo ut som FE har bedre greie på disse bilene enn undertegnede. har aldri vært i nærheten av en. Mine betraktninger går mer generelt på problemet og ikke speisfikt på denne modellen.
Håper det ordner seg uten for store utlegg og besvær.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.239
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Zomby_Woof skrev:
Det er forresten en '97 1,4 jeg har. Hadde det ikke vært for 'den siste tidens begivenheter' ville jeg fortsatt elsket bilen min.
At noe ryker på en 12 år gammel bil (som tydeligvis brukes MYE) er vel ikke verken uventet eller uvanlig?

Og det er vel ikke bilens feil at du bruker en ukvalifisert reparatør uten garantiordning?

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.099
Hvis det var en drivakselsimring som var røket er det ingen fare med clutchen.
De bør uansett byttes hver gang drivakslene er ute.
Hvis det var inngående på gearkassa, må gearkassa ut igjen for å skifte den,
dvs like mye job som å skifte clutch.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Selvsagt er det ikke bilens feil. Det er nok jeg, og ikke minst Gorgon Vaktmester som fortjener pepper her. :'(

b@s

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.09.2007
Antall liker
1
erato skrev:
Zomby_Woof skrev:
At noe ryker på en 12 år gammel bil (som tydeligvis brukes MYE) er vel ikke verken uventet eller uvanlig?

Og det er vel ikke bilens feil at du bruker en ukvalifisert reparatør uten garantiordning?
Om det var meg som stod med mulig ødelagt girkasse er ikke dette det jeg har behov for å høre nå!
Må vel være lov å være oppgitt/forbanna i en slik situasjon

På generelt grunnlag er det verste jeg vet etterpåkloke besserwissere som må trøkke det inn........

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.239
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
b@s skrev:
erato skrev:
Zomby_Woof skrev:

Om det var meg som stod med mulig ødelagt girkasse er ikke dette det jeg har behov for å høre nå!
Må vel være lov å være oppgitt/forbanna i en slik situasjon

På generelt grunnlag er det verste jeg vet etterpåkloke besserwissere som må trøkke det inn........
Neida. Syntes bare ikke han skulle disse bilen sin jeg og heller være fornøyd med et godt bilvalg. Det er mange som kommer opp i dyre reparasjoner før 12 år er gått på langt dyrere biler enn den han har. Så poenget var vel heller det motsatte; han bør være fornøyd med 12 problemfrie år.

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
532
Torget vurderinger
2
slowmotion skrev:
Hvis det var en drivakselsimring som var røket er det ingen fare med clutchen.
De bør uansett byttes hver gang drivakslene er ute.
Hvis det var inngående på gearkassa, må gearkassa ut igjen for å skifte den,
dvs like mye job som å skifte clutch.
Dette har du helt rett i.Han hadde vel ikkje kassa ute på nytt førr å bytte tettering? Det va vel ved en eller begge akslingene? Er forøvrig veldig sjelden at tettering på inngående aksel lekker.Ei mager trøst e vel at det ikkje burde være vanskelig å få tak i ei slik kasse.OG;Bytt tetteringene når du får tak ei kasse.Delenr er 20 312144 og 20 312146. Girolje har 20 9730a2 og er 75W80 GL5(selv om æ trur det e meir en GL4/5variant,ville ikkje brukt en vanlig GL5-type.GL5 er rein hypoidtype,brukes vanligvis i bakakslinger,ikkje i girkasser)

mvh Filip

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.528
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
En skal vel ikke mikse og matche med GL4 og GL5-oljer, såvidt jeg husker. Bruker en feil type, så kan en ødelegge ting og tang (synkroniseringsringer)...

Johan-Kr

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
532
Torget vurderinger
2
Fenalaar skrev:
En skal vel ikke mikse og matche med GL4 og GL5-oljer, såvidt jeg husker. Bruker en feil type, så kan en ødelegge ting og tang (synkroniseringsringer)...

Johan-Kr
Stemmer det,veit bare at f.eks Shell har ei olje som e en mellomting,den står det GL4/5 på,Shell har også ren GL4(MA80) og ren GL5(Spirax80/90) Ville bare fram til at det står kun GL5 på Peugeot sin orginale girolje og det trur æ ikkje heilt på,trur det e en mellomting dvs GL4/5

mvh Filip

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Tror du kan kjøre jeg, pass på at det er nok olje.
Før den faktisk sier takk for seg vil du nok merke det, ulyder, vrien å gire osv.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Ulyder har jeg jo allerede fortalt om.... Ellers har jeg bestandig vært nødt til å konse for å få bilen i revers.

Sjekke oljenivået, ja. Finner jeg noen som kan hjelpe langs E-18 mellom Oslo og Arendal i morra?

Det jeg vet om biler kan skrives på en Post-it...

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.158
Torget vurderinger
4
Zomby_Woof skrev:
Ulyder har jeg jo allerede fortalt om.... Ellers har jeg bestandig vært nødt til å konse for å få bilen i revers.

Sjekke oljenivået, ja. Finner jeg noen som kan hjelpe langs E-18 mellom Oslo og Arendal i morra?

Det jeg vet om biler kan skrives på en Post-it...
Jeg hadde en bil som svettet mye girolje tidligere og når ulingen fra girkassa ble slitsom kjørte jeg innom http://www.bs-senteret.no/ og fikk de til å fylle girolje.
Er ikke så veldig lang avstikker fra E18, de ligger i Skien, ca 3 km fra grensa mot Porsgrunn.

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
532
Torget vurderinger
2
E ikkje i nærheten engang(Harstad) men et tips;påfylling/nivå er på sida av kassa pekende utover mot venstre forhjul.Fyll på til det renner ut,da er nivået rett.Men,han må vel ha fylt den opp etter skifting av tetteringen?

mvh Filip

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
532
Torget vurderinger
2
Zomby_Woof skrev:
... Ellers har jeg bestandig vært nødt til å konse for å få bilen i revers.
Det er ikkje så unormalt på denne girkassa..

mvh Filip

Z

Zomby_Woof

Gjest
Litt fiklete å komme til med andre ord, ned mellom hjulbrønn og batteriet.

Må jeg ha verktøy for å åpne lokket? Kan jeg bruke en stump hageslange som trakt?

Navn på det produktet som skal helles på?

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
532
Torget vurderinger
2
Som nevnt tidligere ang oljetype ville æ ha brukt ei GL4/5 og ikkje ren GL5 som det står på orginaldunkene,den er garantert ikkje ren GL5.Alternativt kan nok GL4 brukes,det kjører de fleste andre forhjulsrekkere med.Du må nok under bilen førr å komme til og du må ha en firkantnøkkel,meine det e 10mm.Kan hende du klare å bruke en slange og trakt.Lokket skal ikkje av,pluggen står ved siden av lokket,ser likedan ut som den som står i bunn,der den tappes.Kommer det olje ut så er nivået rett,du kan jo prøve det først,han burde jo ha fylt den opp etter tetteringbyttet..

mvh Filip

Z

Zomby_Woof

Gjest
Hjertelig, Filip. Jeg skal se om jeg finner fram under der.

Jeg skriver ut tråden, jeg.

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
532
Torget vurderinger
2
Må komme med en liten rettelse,firkantnøkkelen er ikkje 10mm,trur den e 9mm. 3/8" skralle går ikkje inni og 3/8" er 9,8mm

mvh Filip

Z

Zomby_Woof

Gjest
Litt støy ble det. Men jeg er framme.

Nå er planen å prate med skraphandleren vi har som nærmeste nabo. Det er visst en bra mekaniker her også. Kanskje reiser jeg hjem i 'ny' bil.

Jeg kjøpte forresten girolje og krabbet under bilen før jeg reiste. Fytti, så trangt det er under der. Jeg klarte ikke å se noe påfyllingshull en gang.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Nå har jeg vært hos høgger'n (naboen på jobben) og fått tilbud på ny kasse med garanti for 4.000,- Han skal sjekke endelig om det er riktig type og hvor langt den har gått og sånn på mandag.

Verkstedet rett ved siden av han igjen antydet 4.000,- for jobben. Verkstedet hjemme antydet 2.000,- jobben.

Hva er rimelig/dyrt her?

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.528
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
4000 er ikke så gærnt for en kasse med garanti. Du kan sjekke andre høggere her: http://www.nbfbildeler.no/

Tror jeg betalte 4500 for en brukt automatkasse til min bil (Mercedes 300GD).

2000 hørtes ut som en veldig grei pris, med mindre det er samme mekkern som kludra det til sist... Da blir'e dyrt...

Johan-Kr

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
Til "hobbymekkerens" forsvar! :)
Folk vil ha reparert bilen billigst mulig, og da følger man ikke verkstedhåndboka!
Den er skrevet for å sikre at ingenting galt kan skje.
Hvorfor er det dyrt å skifte regreim på VAG f.eks? Jo da byttes registerstrammer, strammehjul, løpehjul og vannpumpe samtidig. For å være sikre på at kunden ikke kommer tilbake etter en liten stund og klager på at "dette burde dere som er proffer skjønt" hvis noe annet ryker/er utslitt like etterpå.

Jeg har byttet mange girkasser, og skiftet lagere og synkroniseringsringer i noen få. Og jeg er også en hobbymekker, slik at simringer, de byttes når de ryker og oljen begynner å lekke! (PS! Jeg mekker kun på egne biler, og trenger derfor ikke forsvare meg ovenfor andre)

Det er nok helt klart at han har skadet en simring når han satte inn igjen en drivaksel. Sånn kan skje, men hører til sjeldenhetene. Fyren kan være en slendrian, eller han hadde bare uflaks denne ene gangen.
Det som knekte girkassen var å kjøre med den oljetom mil etter mil.

Såfremt det ikke er lekkasje lenger på girkassen, og rett oljenivå vil den antagelig holde "i årevis" selv med en ulyd.
Men er man redd for at det plutselig skal skje noe, er det jo like greit å skifte den først som sist.
Selv om sannsynligheten for at det skal bli noe smell og bråstopp er uhyre liten.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg tror jeg har lagt opp til en liten misforståelse.

Girkassa lakk på vei hjem fra 'mekker'n' og tilbake igjen. Det var ikke mange milene.

Etter at han hadde 'retta oppatt alle feila frå i går' så jeg ikke noe mer til lekkasjen. Det er ikke sikkert at det ble tett, men uansett kan ikke lekkasjen ha vært stor.

Derfor tror jeg mer på at han har dunka til et lager eller en aksling eller noe sånt.

Z

Zomby_Woof

Gjest
And wouldn't you know...

Jeg var innom høgger'n for å sjekke om det var riktig kasse han hadde. Samtidig spurte jeg om han trodde jeg ville komme meg til Oslo, eller om han syntes jeg skulle fikse på stedet. "Vi kan jo ta en runde" sa han. Et par svinger senere sa han: "Det er hjullager".

Da leverte jeg bråkebøtta til Evje bil, og ba dem sjekke. Først sa han: "Jeg tror det er hjullager, men jeg vil ikke bli skutt hvis jeg tar feil". Jeg sa: "Fiks" og håpet han hadde rett. Torsdag kunne jeg hente en bil som var glatt som smør, etter at de byttet hjullager på begge sider framme. Totalt kom det på kr. 5.200,-

Følgende lærdommer/planer så langt:

#1 Han som klarte å montere girkasse så olja rant, er ute.

#2 Han som kategorisk erklærte at girkassa måtte byttes, er ute.

#3 Pappa er ikke Gud.

#4 Evje bil tar EU-kontrollen.

#5 Høgger'n får kake på fredagen.

#6 Bil er innihelvete dyrt.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.482
Torget vurderinger
0
Zomby_Woof skrev:
So true my friend. :D
Men så er også HiFi, damer, bolig og det meste som anses gøy eller nødvendig i livet. 8)

Edit:
Glemte å nevne Malt Whisky som eget punkt, dyrt men nødvendig. ;D ;D

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
532
Torget vurderinger
2
Zomby_Woof skrev:
And wouldn't you know...

Jeg var innom høgger'n for å sjekke om det var riktig kasse han hadde. Samtidig spurte jeg om han trodde jeg ville komme meg til Oslo, eller om han syntes jeg skulle fikse på stedet. "Vi kan jo ta en runde" sa han. Et par svinger senere sa han: "Det er hjullager".

Da leverte jeg bråkebøtta til Evje bil, og ba dem sjekke. Først sa han: "Jeg tror det er hjullager, men jeg vil ikke bli skutt hvis jeg tar feil". Jeg sa: "Fiks" og håpet han hadde rett. Torsdag kunne jeg hente en bil som var glatt som smør, etter at de byttet hjullager på begge sider framme. Totalt kom det på kr. 5.200,-

Følgende lærdommer/planer så langt:

#1 Han som klarte å montere girkasse så olja rant, er ute.

#2 Han som kategorisk erklærte at girkassa måtte byttes, er ute.

#3 Pappa er ikke Gud.

#4 Evje bil tar EU-kontrollen.

#5 Høgger'n får kake på fredagen.

:D :D Bra at kassa va ok likevel.Du får trøste dæ med at det hadde blitt enda dyrere hadde det ikkje vært førr at høggern va en så grei kar å teste bilen din og ikkje bare va int i å prakke på dæ ei kasse.Du måtte jo likevel bytta hjullagrene.Han sparte dæ førr mange tusen ekstra.Sånne fortjene kake ja,burde kanskje fått cognac også 8)

mvh Filip

Topp Bunn