"Kan holde ei uke, kan holde et år" (girkasse).

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.538
Antall liker
539
Torget vurderinger
2
En annen ting æ begynte å lure litt på ::) Rare greier at hjullagrene røk rett etter koblingskift,har han ikkje dratt drivakselmutrene skikkelig fast? De skal sitte med rundt 300-350Nm(30-35kg),det er bom fast det :eek: Eller har han hatt bilen på hjulene uten å ha drivaksler eller noe annet som holdt lagrene i hop? Da kan lagrene lett dele sæ når de belastes.Førr å forklare litt;Drivaksel holder begge innerringene i hjullager i sammen,hjullager er laget slik at du ikkje kan få presspasning,aksel skal skrus helt fast,da er alt som det skal være mht lagerklaring.Ergo,hjullager på denne bilen er ikkje justerbart.Men det spiller vel liten rolle nu da ::) Nu e det nu fiksa :)

mvh Filip
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Nå ble jeg usikker her... Er det sånn at den indre lagerbanen er delt, og presses sammen etter at lagrene og akslingene er satt i?
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.538
Antall liker
539
Torget vurderinger
2
Riktig,det er 2 identiske innerringer,kun 1 ytterring. De presses vel ikkje sammen akkurat,blir meir rett å si at de holdes sammen vha akselen.Poenget er at hvis ikkje de holdes i mot hverandre vil de gå fra hverandre ved skjevt aksialt press.Noe som da vil skje når bil settes på hjulene.Men det kan jo være ren tilfeldighet at dette skjedde.Du må huske på at når det skjedde det som skjedde med kassa ble du nok mer "var" førr ulyder.Og;Når det først blir lyd i et hjullager blir det fort verre...Her er et eksempel på oppbygning http://www.forerkortboka.no/Portals/57ad7180-c5e7-49f5-b282-c6475cdb7ee7/Understell.pdf Se pkt 1.2.1

mvh Filip
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Aaaaah, sooooo!

Lærerikt når ting går i stykker, gitt! ;D
 
Topp Bunn