- Ble medlem
- 05.01.2006
- Antall liker
- 0
Kan slikt handlingsmønster på noen måte virke oppbyggelig?Dette er jo ikke å bryte med idealer, men tilpasse idealene etter målet. spille med samme kort for å si det enkelt.
Honkey
|
Kan slikt handlingsmønster på noen måte virke oppbyggelig?Dette er jo ikke å bryte med idealer, men tilpasse idealene etter målet. spille med samme kort for å si det enkelt.
Kan du definere "ulovlig stridende" for meg?Ulovlig stridende i en krig kan ikke komme trekkende advokat Staff eller lignende, det skulle tatt seg ut. De burde være glad de lever. De er jo heldige som ble fanget av amerikanerne, og ikke av en eller annen afghansk såkalt krighsherre.
Også hvis disse "ulovlig stridende" ble kidnappet ulovlig i et europeisk land?Ulovlig stridende i en krig kan ikke komme trekkende advokat Staff eller lignende, det skulle tatt seg ut. De burde være glad de lever. De er jo heldige som ble fanget av amerikanerne, og ikke av en eller annen afghansk såkalt krighsherre.
Nei, det er vel omtrent like oppbyggelig som utgangspunktet. dvs tilpasset utgangspunktet.Kan slikt handlingsmønster på noen måte virke oppbyggelig?
Honkey
Altså "øye for øye, tann for tann" i stedet for "å vende det andre kinnet til"?Nei, det er vel omtrent like oppbyggelig som utgangspunktet. dvs tilpasset utgangspunktet.
Vi bekjenne ? nei, det kan ikke stemme jeg bekjenner ikke, eller forkynner for den saks skyld. hva andre gjør er jo opp til dem.Altså "øye for øye, tann for tann" i stedet for "å vende det andre kinnet til"?
Hvilken religion og tankesett er det i grunn vi bekjenner oss til? Og hvordan kan vi hevde vårt kulturelle og til dels intelektulle fortrinn om vi rent faktisk ikke agerer annerledes enn de vi ønsker å plasserer under oss i rang?
Honkey
Altså "øye for øye, tann for tann" i stedet for "å vende det andre kinnet til"?
Hvilken religion og tankesett er det i grunn vi bekjenner oss til? Og hvordan kan vi hevde vårt kulturelle og til dels intelektulle fortrinn om vi rent faktisk ikke agerer annerledes enn de vi ønsker å plasserer under oss i rang?
Honkey
Følger du litt lite med, eller vender du bare døve ører til?Forøvrig: I henhold til Genevekonvensjon kan sivile stridende skytes. Derfor er internering på Cuba i denne sammenhengen en meget mild og sivilisert behandling.
Jeg er for statlig inngripen i individers frihet når disse utgjør en fare for omgivelsene. Jeg er for at ranere, drapsmenn og andre forbrytere skal puttes bak lås og slå, hvilket jeg antar at du og de fleste andre også er. Av alle forbrytelser så er terrorisme kanskje den verste. Disse personene har selv gjennom sine handlinger frasagt seg sine rettigheter. Hvis du tror at fangene på Guantanamo er et vilkårlig utvalg borgere fra midtøsten er det på tide at du får av deg skylappene. Dette er terrorister som ikke vil ta fem øre for å drepe deg, familien din og alle du kjenner. Gå på Ogrish e.l. og last ned videoen der de sager hodet av en kidnappet hjelpearbeider med baufil, så skjønner du hva slags mennesker dette er. Jeg synes virkelig ikke synd på dem.Du er altså prinsippielt imot statlig inngripen i individers frihet fordi folk vet sitt eget beste selv. Samtidig er du prisnippielt for at staten kan ta et vilkårlig antall mennesker, ta ifra dem absolutt alle prinsipper garantert av retts-staten, fordi dette KAN forhindre terror.
Nå snakker du om "oss" og "de" igjen. Videoer av vilkårlige terrorister kan ikke brukes for å rettferdiggjøre Guantanamo-fengselet og hemmelige fengsler i utlandet som er i strid med folkeretten i følge FN.Jeg er for statlig inngripen i individers frihet når disse utgjør en fare for omgivelsene. Jeg er for at ranere, drapsmenn og andre forbrytere skal puttes bak lås og slå, hvilket jeg antar at du og de fleste andre også er. Av alle forbrytelser så er terrorisme kanskje den verste. Disse personene har selv gjennom sine handlinger frasagt seg sine rettigheter. Hvis du tror at fangene på Guantanamo er et vilkårlig utvalg borgere fra midtøsten er det på tide at du får av deg skylappene. Dette er terrorister som ikke vil ta fem øre for å drepe deg, familien din og alle du kjenner. Gå på Ogrish e.l. og last ned videoen der de sager hodet av en kidnappet hjelpearbeider med baufil, så skjønner du hva slags mennesker dette er. Jeg synes virkelig ikke synd på dem.
Nå begriper jeg ikke hva du snakker om. Les setningen som begynner med "Hvis du tror at..." en gang til.Ut fra din logikk burde alle som lar seg anstøte av videoer hvor amerikanske styrker mishandler uskyldige sivile og fanger. Ser du ikke det selv? En sadistisk sersjant i USAs forsvar sier da ingenting om det amerikanske folk under ett, eller kristendommen? Ikke vær så trang-synt da..
Så rumsfeld & Co besitter perfekt etterretning og vet selv hvem som har gjort noe galt og hvem som ikke har det. Slik som "Vi vet med sikkerhet at Saddam har atomvåpen"...Nå begriper jeg ikke hva du snakker om. Les setningen som begynner med "Hvis du tror at..." en gang til.
1. Ja.1. Har du referert til videoer/kilder som viser antatt muslimske terrorister og umenneskelig aktivitet?
2. Har du brukt dette for å rettferdiggjøre fengsling uten lov og dom på guantanamo bay?
3. Har du belegg for å si at alle fanger på Guantanamo bay er skyldig, uten unntak?
4. Hvis ikke, hva hindrer USA og Norge i å kvitte oss med rettssystemet og heller skyte plagsomme/antatt kriminelle som Kina?
5. Har du noen gang sett videoer/reportasjer som setter amerikanske militære i dårlig lys?
6. Hvis 2), hvorfor rettferdiggjør ikke pkt 5 at alle verdens muslimer straks bør angripe alle amerikanere, en lov eller dom??
Hvordan vet du det?? Med den samme etterretningen som "visste" at Saddam hadde atomvåpen? Nasjonale og internasjonale lover er til for å verne oss mot mørkemenn...1. Ja.
2. Nei, det var mest en reaksjon på fremstillingen av de onde amerikanerne som av ren lyst hiver stakkars, uskyldige muslimer som aldri har gjort noe galt i fengsel. Få opp øynene, de som sitter på Guantanamo er ikke speidergutter.
For en som har vært utsatt for voltekt eller drap av familien forstår jeg veldig godt at man ønsker den antatt skyldige drept på smertefull måte.3. Kan du sannsynliggjøre Amestys og andres fremstilling av fangene på Guantanamo som vanlige folk plukket ut på måfå? Du har selv gjentatte ganger brukt ord som "vilkårlige" og "tilfeldige" om disse fangene, tror du et sekund på at dette er helt "vanlige folk"? Hva er i så fall motivasjonen for å plassere dem i en maksimumssikkerhetsanstalt? Hvorfor ta den store politiske omkostningen Guantanamo har vært bare for å holde noen tilfeldige arabere i fengsel? For moro skyld? Joda, det kan være uskyldige på Guantanamo, men det er også overveiende sannsynlig at noen av de mange som sitter der ville drept et stort antall minst like uskyldige mennesker hvis de fikk gå fri. Er det rettferdighet at femti tilfeldige mennesker sprenges i luften fordi man ikke kan krumme et hår på internerte terroristers hoder? Tror du det vil føles rettferdig for den som havner i rullestol resten av livet fordi han satte seg på feil buss?
Du sier at guantanamo er helt greit, og grunngir det med å vise til tilfeldige terrorister.6. Angriper alle verdens amerikanere alle muslimer? Har jeg noen gang nevnt "alle muslimer"? Du kommer med endel tvilsomme insinuasjoner her.
Honkey Chateau. Hard mot de harde.
Du mener seriøst at Guantanamo er et ledd i konspiratorisk "blind vold mot en gruppe" (presumptivt muslimer)? Beklager, men dine paralleller er av og til så "far out" at det er vanskelig å ta deg seriøst. Hvis kulturell eller etnisk undertrykkelse av muslimer er målet, er en fangeleir med snaut 500 innsatte et helt meningsløst tiltak. Hva med de mange millioner frittgående muslimer som bor i USA? Dessuten kan blind vold utføres utrolig mye enklere, billigere og mer effektivt enn ved å fly tilfeldige ofre rundt halve planeten. Man kunne bare skutt dem der de ble tatt, blind vold og hevn i boks for prisen av én kule. En fangeleir på Cuba er fryktelig omstendelig for bare å skulle plage noen tilfeldige muslimer.Jeg innvender at en muslim som er like "hard" som deg, enkelt og greit kan vise video av amerikanske soldater som dreper muslimske smågutter, for å rettferdiggjøre terror mot uskyldige amerikanere.
"Feilen" i begge tilfeller er at man rettferdiggjør blind vold mot en som tilfeldigvis tilhører en gruppe der noen medlemmer er skyldig i kriminalitet.
Intensjonen med Guantanamo er ikke at det skal være en rettsinstans, intensjonen er etteretning, forebygging. Det er ikke så greit å få informasjon ut av en terrorist, eller agere på grunnlag av den, hvis han har rett til ukentlige telefonsamtaler og ikke trenger å åpne kjeften uten advokat tilstede. Vi ser jo hvor langt det norske rettssystemet kommer med Mullah Krekar, - faktum er at rettsvesenet ikke har noe som helst å stille opp med ovenfor terrorister.Hvis USA har gode beviser så holder de også i en rettssal. Evt en lukket rett hvis det er følsomme beviser, men da bør også rettsdokumenter slippes relativt snart.
Du ser ikke paradokset i å klage på etteretningskvaliteten samtidig som du vil minimere etteretningens handlingsrom til å samle den inn? Du får nok ikke både i pose og sekk.Med den samme etterretningen som "visste" at Saddam hadde atomvåpen?
Nei. Men jeg mener at DU rettferdiggjør tortur av en gruppe mennesker som skal være "innocent til proven guilty" med samme retorikk som skumle imamer bruker for å rettferdiggjøre terror.Du mener seriøst at Guantanamo er et ledd i konspiratorisk "blind vold mot en gruppe" (presumptivt muslimer)?
Er det ingen som har lest "1984" her??Intensjonen med Guantanamo er ikke at det skal være en rettsinstans, intensjonen er etteretning, forebygging. Det er ikke så greit å få informasjon ut av en terrorist, eller agere på grunnlag av den, hvis han har rett til ukentlige telefonsamtaler og ikke trenger å åpne kjeften uten advokat tilstede. Vi ser jo hvor langt det norske rettssystemet kommer med Mullah Krekar, - faktum er at rettsvesenet ikke har noe som helst å stille opp med ovenfor terrorister.
Å joda. Etterretning er veldig enkelt med uinnskrenket makt. Det er også lett å etterleve alle verdens moralske prinsipper hvis man ikke etterspør resultater.Du ser ikke paradokset i å klage på etteretningskvaliteten samtidig som du vil minimere etteretningens handlingsrom til å samle den inn? Du får nok ikke både i pose og sekk.
Hvorfor unnskylde Bush mned at andre er verre? Hva slags kjærlighetsforhold har du til fyren siden du må unnskylde alt han gjør?Torturen besto visstnok av hardrock spilt over mindre gode hornhøytalere. Selv foretrekker jeg jazz og klassisk, og må innrømme at jeg neppe hadde trivdes under slike forhold. Jeg er likevel ikke "rystet" over det jeg har hørt om fangebehandlingen. Sansynligvis er det langt verre å sitte i et Cubansk fengsel i Havana under pappa Fidels åsyn.
Dette er sikkert riktig. Argumentasjonen har dog den svakheten at den ikke forklarer Guantanamo hverken ut fra juridisk, moralsk, politisk eller logisk innfallsvinkel.Jeg for min del er enig i at forholdene i den omtalte anstalten kan virke kritikkverdig. Særlig hvis det var snakk om dårlige hornhøyttalere. Det disse fangene opplever kan være fullt på høyde med hvordan en muslimsk jente opplever tvangsekteskap.
Dette er livsfarlige menn som uten skrupler legger oss i grus. Dette er krig, ikke lek. De brenner hjemmene våre, dreper barna og kvinnene våre i Allahs navn hvis de får anledning. Samfunnet skal skjermes mot slik pest. Legges fengselet ned må de innsatte drepes som lus.Det er litt vanskelig å se ironien i den kommentaren Affa!?
Eller du mener kanskje det.
Etter skriftspråket og dømme, er du en meget oppegående mann Affa, men innspillene dine er noe i overkant til tider.
Jeg har aldri tatt til ordet for dette. Bjørnøya er ikke noe soningsanstalt så vidt jeg vet. Imidlertid mener jeg at i ordet kriminalomsorg skal omsorg ut.Jeg har nesten vanskelig for å ta unge Løkken alvorlig her. (Affa har for lengst levert inn sin intelligens, så for hans del er det greit). Jeg ser faktisk ikke spor av hans intelligente, pragmatiske og logiske årsak-virknings-agumentasjon her nå. Nå er det ren svada.
Kan Løkken (eller noen andre) argumentere logisk, juridisk og moralsk for:
- at utenlandske statsborgere kidnappes i et fritt vestlig land av en annen (fri vestlig) nasjons utsendte medarbeidere
- at mennesker transporteres til fangeinstitusjoner der "myndighetene har et liberalt syn på fangebehandling" for opphold på ubestemt tid
- at mennesker holdes internert uten lov og dom i perioder som strekker seg over år
- at det ikke gjennnomføres normale rettslige (hverken krigsdomstol eller sivile saker) skritt overfor presumptivt kriminelle / krigsforbrytere
Å hevde at "de andre" er like ille er en meget meget ufullstendig argumentasjon som logisk forklaring. Det lærte vi forhåpentligvis av våre foresatte tilbake i 10-års alderen.
Dersom vi anser at forbrytelsen "terror" er så hårreisende at mistanken i seg selv kvalifiserer for..., la oss si 7 års fengsel, kan man også argumentere for at en mistanke om misbruk av barn kvailifiserer for, kanskje 2 år..?
Løkken har vært og handlet. I skogholtet i nærheten blir en jente voldtatt. En mann med nogenlunne lik kroppsbygging som Løkken blir beskrevet av jenta og et vitne. Mannen kjørte bort i en rød bil. Løkken har rød bil. Et vitne ser fantombildet som er laget av politiet. Han jobber på universitetet der Løkken jobber. Han ringer inn et tips om at han tror han vet hvem det er.
Løkken arresteres av sivilkledde menn. Han blir fløyet til Bjørnøya. Han vet ikke hvorfor, og han vet ikke hvem disse mennene er. Han settes i et rom der det holder 10 - 12 grader hele døgnet. Etter 6 måneder blir han fortalt litt om hvorfor han er til forvaring. Han er en samfunnsfiende. Han mobbes, vises stadige bilder av lemlestede barn. Av og til blir han "dusjet" fordi han stinker. "Dusjen" består av et bad i snøen. At Løkken satt hjemme og så på Formnel 1 runden fra Imola da voldtekten ble begått gidder ingen høre på.
På en diskusjonsside argumenterer nicket "Affa" med at alle mishandlerne på Bjørnøya burde skytes. Mange mener han skal være glad han ikke ble sendt til Gulag. Litt snøbading bare herder ham. Han har det egentlig godt.
Honkey
Beklager, men som gammel Unge Høyre "aktivist" med Kåre Willoch og Georg Apenes som ledestjerner i mange år, gjør det meg vondt å se at en stor nasjon som USA synker så lavt som de nå gjør under G. W. Bush.
Det som foregår i leirene i Guantanamo og andre steder er langt under USAs verdighet ! Hva skal være meningen med å "forsvare" demokrati og rettsikkerhet, når de midlene man bruker i dette forsvaret nettopp angriper og ødelegger det man sier man vil forsvare ? Det har blitt noe Orwelsk over USA i de siste årene, og jeg liker det ikke. Hvis USA skal opprere på samme måte som de tvilsomme "lowlives" de ønsker å bekjempe ser jeg ikke meningen med det lenger.
Så nettopp en artikkel om at 1500 mennesker i UK var svartelistet som kriminelle, selv om de aldri hadde gjort noe galt. De som har levd en stund husker også en Marokansk kelner i Lillehammer, han også helt uskyldig. At det ikke skulle være noen som var uskyldig fengslet i Guantanamo finner jeg svært lite sansynlig. Men når det gjelder arabere og muslimer synes tydeligvis G.W.Bush og deler av høyresiden her hjemme at det er bedre å fengsle ti uskyldige, enn at en skyldig går fri !
Beklager men hvis det er nødvendig å senke seg ned på svinepelsenes nivå for å "forsvare" seg, synes jeg ikke det lenger har noen verdi å drive forsvar ! Skal jeg "banke" en terrorist bør det være fordi jeg har en moralsk bedre sak enn ham, og ikke bare fordi "kameraten min" har flere og større våpen.
Honkey i denne saken er jeg enig med deg !
Guttene her mener at muslimer fritt kan kidnappes, bortføres og fengsles uten dom ispedd tortur samtidig som de selv skal ha maksimal frihet fra den "slemme staten". Dessuten er alt Bush gjør fritatt for kritikk - for da holder man jo med de slemme muslimene.Jeg har nesten vanskelig for å ta unge Løkken alvorlig her. (Affa har for lengst levert inn sin intelligens, så for hans del er det greit). Jeg ser faktisk ikke spor av hans intelligente, pragmatiske og logiske årsak-virknings-agumentasjon her nå. Nå er det ren svada.
- at utenlandske statsborgere kidnappes i et fritt vestlig land av en annen (fri vestlig) nasjons utsendte medarbeidere
- at mennesker transporteres til fangeinstitusjoner der "myndighetene har et liberalt syn på fangebehandling" for opphold på ubestemt tid
- at mennesker holdes internert uten lov og dom i perioder som strekker seg over år
- at det ikke gjennnomføres normale rettslige (hverken krigsdomstol eller sivile saker) skritt overfor presumptivt kriminelle / krigsforbrytere
Å hevde at "de andre" er like ille er en meget meget ufullstendig argumentasjon som logisk forklaring. Det lærte vi forhåpentligvis av våre foresatte tilbake i 10-års alderen.
Dersom vi anser at forbrytelsen "terror" er så hårreisende at mistanken i seg selv kvalifiserer for..., la oss si 7 års fengsel, kan man også argumentere for at en mistanke om misbruk av barn kvailifiserer for, kanskje 2 år..?
Løkken har vært og handlet. I skogholtet i nærheten blir en jente voldtatt. En mann med nogenlunne lik kroppsbygging som Løkken blir beskrevet av jenta og et vitne. Mannen kjørte bort i en rød bil. Løkken har rød bil. Et vitne ser fantombildet som er laget av politiet. Han jobber på universitetet der Løkken jobber. Han ringer inn et tips om at han tror han vet hvem det er.
Løkken arresteres av sivilkledde menn. Han blir fløyet til Bjørnøya. Han vet ikke hvorfor, og han vet ikke hvem disse mennene er. Han settes i et rom der det holder 10 - 12 grader hele døgnet. Etter 6 måneder blir han fortalt litt om hvorfor han er til forvaring. Han er en samfunnsfiende. Han mobbes, vises stadige bilder av lemlestede barn. Av og til blir han "dusjet" fordi han stinker. "Dusjen" består av et bad i snøen. At Løkken satt hjemme og så på Formnel 1 runden fra Imola da voldtekten ble begått gidder ingen høre på.
På en diskusjonsside argumenterer nicket "Affa" med at alle mishandlerne på Bjørnøya burde skytes. Mange mener han skal være glad han ikke ble sendt til Gulag. Litt snøbading bare herder ham. Han har det egentlig godt.
Honkey
Dette er en total forvrøvlisering av debatten.Jeg har nesten vanskelig for å ta unge Løkken alvorlig her. (Affa har for lengst levert inn sin intelligens, så for hans del er det greit). Jeg ser faktisk ikke spor av hans intelligente, pragmatiske og logiske årsak-virknings-agumentasjon her nå. Nå er det ren svada.
Honkey
Hvis vi får en SV-regjering. Er det greit at den fengsler deg og putter deg i gulag pga dine politisk ukorrekte holdninger på dette forum?Ja, Guantanamo kan forsvares. It takes two to tango. Vi skal ikke kjempe med den ene armen bundet på ryggen.
For en idiotisk analogi. Ørnhøi er truende til det, men så skulle han sittet i rottehull sammen med Treholt også da.Hvis vi får en SV-regjering. Er det greit at den fengsler deg og putter deg i gulag pga dine politisk ukorrekte holdninger på dette forum?
Det er den logiske konsekvensen av å fristille politikerne fra alle regler og innsyn.
-k
Jeg forstår godt motivasjonen for å forhindre en gjentagelse av 9/11. Jeg har tidligere forklart mitt syn at taktikken de bruker er feil. Ved å pådra seg hele verdens vrede (med unntak av UK og noen øyer i stillehavet), så støter de ifra seg de partnerne de trenger. Ved å vise at de strunter i menneskerettigheter så gir de alle verdens terrorister en gylden sjanse til rekruttering. Ved å profilere seg som en røverstat presser de moderate markedsliberalister i f.eks Norge over på venstre-sida.Forklaringen er vel så enkel at man har bestemt at 11. september skal ikke skje igjen, og da tar man alle midler i bruk.
Et land av USAs størrelse og dominans vil sannsynligvis alltid ha "svin på skogen". Til forskjell fra Norge, så representerer vel amerikanske soldater langt fra et snitt av befolkningen. Et alvorlig demokratisk problem er at ingen senatorer hadde sønner som gikk inn i Irak. De sitter hjemme og tjener penger på krigen, mens fattige bygdegutter er de som faktisk kjemper krigen.Poenget mitt er at jeg synes ikke amerikanerte har sunket noe lavere med dette enn de allerede var. De har jo en lang liste over grupper de ikke liker som de har behandlet dårlig; ulovlig innvandrere, raddiser, mørkhudede, urbefolkning, osv. osv. Alle som har vært på militærøvelse sammen amerikanere og blitt tatt til fange vet jo at de behanlder fangene sine svært dårlig etter vår målestokk. Når de gjør det på øvelse så kan man jo bare tenke seg hvordan de behanlder fanger når det er alvor.
Jeg har heldigvis ingen ønsker om å være politisk korrekt.Hvis vi får en SV-regjering. Er det greit at den fengsler deg og putter deg i gulag pga dine politisk ukorrekte holdninger på dette forum?
Det er den logiske konsekvensen av å fristille politikerne fra alle regler og innsyn.
-k
Så du ser overhodet ingen problemer med uinnskrenket politisk makt? La oss kaste rettssystemet på båten da. Nigeria har visstnok veldig gode systemer for å regjere. Cuba likeså... Du ville ha likt deg der Affa, utenom at det er for mange mørke for din smak...For en idiotisk analogi. Ørnhøi er truende til det, men så skulle han sittet i rottehull sammen med Treholt også da.